Jälkitarkastus äitiysfysioterapeutilla – mitä erkaumalle kuuluu?

Kävin jälkitarkastuksessa neuvolalääkärillä 10 viikkoa synnytyksestä. Synnytin kuopuksen alateitse ilman repeämiä ja komplikaatioita, eikä toipumisessa ole ollut ongelmia ummetusta ja peräpukamia lukuunottamatta. Lääkäri mainitsi vatsalihasten erkauman tutkiessaan minua. Navan alapuolella oli kolmen sormen mentävä rako ja lääkäri kehotti minua jumppaamaan, vaikka ei ollut asiasta huolissaan.

Pikaisen ja pintapuolisen erkauman tutkimisen jälkeen halusin ehdottomasti lisätietoa erkaumasta ja sen hoidosta. Minulla on ollut sellainen mielikuva, että jumppaamalla väärin ja liian rajusti voi erkauma revähtää entistä pahemmaksi ja olen siksi jännittänyt liikkumista. Vaunulenkkejä olen tehnyt oman jaksamisen mukaan ja se on tuntunut hyvälle. Nyt haluaisin kuitenkin päästä jo tehokkaamman liikunnan pariin ja auttaa kehoa palautumaan entisestään.n

Varasin ajan Perhe-Arte Lahden toimipisteelle äitiysfysioterapeutti Nooralle, kenellä kävin loppuraskaudesta raskausajan hieronnassa ja keskustelimme jo silloin synnytyksen jälkeisestä elämästä. Fysioterapeuttinen jälkitarkastus oli mulle aivan uusi juttu, mutta koen asiaan perehtyneen fysioterapeutin osaavan auttaa minua paremmin erkauman kanssa kuin neuvolassa perustiedon osaava henkilö.

Fysioterapeuttinen jälkitarkastus aloitettiin keskustelemalla synnytyksen kulusta, omista fiiliksistä ja siitä miten itse koin oman toipumisen. Kerroin huolekseni erkauma-asian ja äitiysfysioterapeutti tutki erkaumaa ensin sormin painelemalla ja opetti myös minua tuntemaan suorien vatsalihasten välissä olevan jännesauman eli juuri sen sauman minkä löystyminen tekee vatsalihasten väliin erkauman.

Uutena tietona minulle tuli, että pelkästään se kuinka monen sormen levyinen erkauma vatsalihasten välissä on ei ole merkityksellinen vaan se kuinka paljon jännesauma joustaa. Napakka jännesauma pitää vatsan kasassa, vaikka se olisi leveämpi. On siis täysin normaalia, että joillain jännesauma on leveämpi kuin toisilla eikä se välttämättä aiheuta mitään haittaa.

Fysioterapeutti oli samoilla linjoilla lääkärin kanssa, erkaumaa ja löysyyttä löytyy alavatsalta mutta se ei missään nimessä ole epänormaalia. Toipuminen on vielä käynnissä ja itsestään tapahtuvaa palautumista tapahtuu vielä pitkään, onhan synnytyksestä vasta 3 kuukautta. Nyt on kuitenkin hyvä aika ottaa tehostuskeinot käyttöön ja auttaa omaa kroppaansa, jotta lantionpohja vahvistuu ja jännesauma tiivistyy.

Treenaanko oikein?

Seuraavaksi fysioterapeutti tutki ultralla lantionpohjan lihaksiston ”supistumista” eli sitä osaanko treenata lantionpohjaa oikein. Äitiysfysioterapeutti kertoi, että joskus synnyttäneet vahingossa työntää lantionpohjaa alas treenatessaan, eikä imaise sisään kuten kuuluisi. Sain ihmetellä ultran ruudulta omaa lantionpohjan lihaksistoa ja opetella rauhassa oikeaa tekniikkaa ja hengittämistä treenin yhteydessä. Voin sanoa, että ei ole ihan helppo homma!

Fysioterapeuttiseen jälkitarkastukseen saa halutessaan sisätutkimuksen, missä tutkitaan emättimen palautumista, limakalvojen kuntoa ja lantionpohjaa. Tutkimus ei missään nimessä ole pakollinen, mutta antaa lisätietoa omasta toipumisesta. Me huomattiin äitiysfysioterapeutin kanssa, että vaikka mun lantionpohjan lihaksisto pelittää makuuasennossa niin pystyasennossa on selvästi ongelmaa jaksaa pidellä lantionpohjaa napakkana.

Äitiysfysioterapeutti opetti mulle kolme napakkaa liikettä, minkä treenaamiseen menee 10-15min kerralla ja niillä saan varmasti omaa palautumista tehostettua. Erityisesti mun tulee kiinnittää huomiota pystyasentoon, sillä makuultaan osaan selvästi jo löytää oikeat lihakset. Näitä liikkeitä on helppo löytää netistä ja saada neuvolasta ohjeita, mutta vasta ultraäänen ja fysioterapeutin avulla huomasin miten erilaiselta ja tehokkaammalta liikkeet tuntuu kun ne tehdään yhdistettynä hengitykseen ja oikeita lihaksia käyttäen. Ero on ihan valtava!

Sinua voisi kiinnostaa myös

Jälkitarkastus lääkärillä, miten palautuminen on sujunut

Ensimmäiset menkat ja PMS oireet synnytyksen jälkeen

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä