operaatio äiti - Banneri

Vuoden alussa sen keksin. Miksi lentää paikasta toiseen ja nähdä pelkkiä pilviä, lentokenttä ja yksi kohde. Miksi ei ottaa omaa rakasta autoa allensa ja ajaa läpi Euroopan? Tuumasta toimeen: kerättiin rahat reissuun kolmessa kuukaudessa, suunnittelin reitin ja sitten lähdettiin.

Kööpenhamina

Ruotsista Tanskaan

Saavuttiin Ruotsiin Tukholmaan laivalla jo ennen kuutta. Laivasta päästiin starttaamaan meidän matka ja hetkessä oltiinkin Tukholman tunneleissa. Nuo tunnelit aina aiheuttavat päänvaivaa, koska navi ei toimi niissä, vaan sekoilee omiaan ja ollaan joskus ajettu ohi tunneleissa. Nyt oltiin tarkkoina ja päästiin ekalla läpi oikeaan suuntaan.

Läpi Ruotsin ajaminen oli aavistuksen tylsää. Maisemat eivät tuoneet minkäänlaista ”vau-efektiä.” Ajettiin noin 320 kilometriä putkeen ja hengähdettiin hetki Jönköpingin lähistöllä rannalla. Lapset saivat leikkiä hiljaisessa leikkipuistossa, me jaloiteltiin ja kaivettiin takakontista eväitä. Oltiin Ruotsissa tankattu 52 euron arvoisesti jo matkan alkupäässä. Matka jatkui nopeasti Kööpenhaminaan noin 335 kilometriä. Ennen Tanskaa tankattiin 55 eurolla, koska Ruotsin puolella oli halvempaa.

Ruotsi roadtrip

*mekko saatu Nakoaclothing

Siltamaksu Öresundsbron

Ruotsista Tanskaan ajettiin eräästäkin sarjasta tuttua siltaa pitkin. Vasta vähän ennen reissua kuulin, että sillan ylitys maksaa. Maksun voi hoitaa netin kautta etukäteen ja meiltä se maksoi muistaakseni noin 65 euroa. Tässä linkki :  KLIK

Sillalla ajaminen oli upeeta! Maisemat olivat kauniit ja oli jotenkin sellainen olo, että olisi maailman äärellä, kun ajeltiin keskellä merta korkealla. Sillan jälkeen oltiinkin ihan hetkessä Kööpenhaminan keskustassa.

Tanska siltamaksu

Kööpenhamina keskusta parkki

Satuttiin Köpikseen juuri sunnuntaina. Eräs paikallinen kertoi meille, ettei sunnuntaisin tarvitse maksaa parkkimaksua. Saatiin ihan lähelle Nyhavn:a auto eli parkkialueen nimi oli ”Parking Havnegade”. Siitä olikin sitten lyhyt matka kävellen joka paikkaan.

Kööpenhamina yhdessä päivässä

Oltiin perillä joskus klo 13-14 aikaan ja meillä jäi kohteeseen monta tuntia. Käveltiin katsomaan Nyhavn:a, ostettiin paikallisesta kioskista jäätelöä ja juostiin pari kertaa vessojen perässä (aina sama juttu monen lapsen kanssa 😅). Yksi vessareissu toi meidät alueelle, jossa oli paljon ruokakojuja ja siinä vaiheessa houkutteli syödä avoimessa ulkotilassa, jossa hälinä peitti meidän lasten hälinän ja valittiin ihan vain tacoja päivän ruoaksi. Oli mielettömän hyvää ja muistelen niitä edelleen kaihoisasti! Ravintolamaailma on nimeltään ”Broens Gadekøkken”.

Ravintolamaailman vieressä oli ilmainen ”taideteos”, jonka sisälle sai kömpiä. Se oli niin hieno ja lapset tykkäsivät tosi paljon.

Kööpenhamina ruoka

”Arielia” katsomaan

Nuorempi tytöistä ihannoi Arielia ja oli vakuuttunut siitä, että Tanskassa oleva merenneito on Ariel. Hän ei ole niin innostunut kävelijä, mutta jaksoi kävellä melkein 6km (edes takaisin) nähdäkseen tuon patsaan. Joskus jaksan hämmästyä siitä, että lapset saavat nähtävyyksistä paljon iloa ja ne riittävät heille matkustaessa. Aina etukäteen stressaan sitä, että pitäisikö kiertää huvipuistoja ja leikkipuistoja toisensa perään, että nelikko viihtyy.

Nähtävyydet kööpenhamina

Kööpenhamina oli nopeasti nähty

Kaupunkina Kööpenhamina oli nopeasti nähty. Varmasti lisää tekemistä keksisi, jos se olisi ainoa matkakohde. Me varattiin sinne tuo yksi päivä ja enempää emme olisi nyt edes tarvinneetkaan. Viihdyttiin ihan ok, mutta näen kaupungin paremmin kohteena, jonne voisin mennä ilman lapsia. Joku sanoi, että siellä olisi leikkipuistoja, mutta ainakaan keskusta-alueella en niitä helpolla nähnyt.

Kööpenhamina roadtrip

Pyöräilijät vähän ärsytti

Eniten ärsytti jatkuva pyöräilijöiden virta, jota riitti. Sen lisäksi, että niitä oli PALJON, moni pyöräilijöistä oli todella kireitä. Oli välillä vaikeaa löytää joissain ylityksissä sopivaa väliä mennä tien yli ja silloinkin kiukkuiset pyöräilijät nostivat meille tai muille käsiään ja kirosivat. En välitä ihmismassoista ja olen käynyt Pariisissakin, mutta Kööpenhaminassa oli omaan makuun ihan liikaa ihmisiä.

Tanska

Danhostel Ishøj Strand

Nukuttiin sivummalla keskustassa hinnan vuoksi. Danhostel Ishøj Strand oli viihtyisä paikka, jossa oli siistit huoneet. Lakanat maksoivat erikseen päälle, jos ei ollut omia, mutta yhden yön hinta kuudelle oli 121,67 euroa. Paikassa oli leikkialue lapsille, jossa puuhailtiin aamusella ennen lähtöä. Herättiin noin kuudelta ja lähdettiin Saksaa kohti klo 7 aikaan.

Tanska oli aika kallis maa, jossa oli paljon ihmisiä (ainakin Kööpenhaminassa). Autolla ajaminen oli mukavaa eikä ollut vaikeuksia ajaa teillä tai kaupungissakaan, koska liikennemerkit olivat selkeitä. Ei tankattu Tanskan puolella hinnan vuoksi, vaan Ruotsissa tosiaan ennen sillan ylitystä. Tanskassa ei ole vignettejä eikä erityisiä sääntöjäkään, mitä ottaa huomioon.

Majoitus suositus tanska

Bensa: 107€ – Suunnilleen sama hintataso. Kortilla maksaessa pankki veloitti valuutanvaihdosta noin 3% lisämaksun (mukana summassa)

Ruoat: ~ 150€ – Kalliimpaa. Syötiin yksi iso ruoka, ostettiin kaupasta paljon eväitä, lapsille jäätelöt kiskalta ja toiselta kiskalta juotavaa sekä illalla kuski söi pizzan.

Majoitus: 120,67€ + lakanat 35€ – Majoitukset selkeästi halvempia sivummalla. Ensi kerralla otetaan omat lakanat mukaan, koska säästää!

Siltamaksu: 65€

Kööpenhamina

KÖÖPENHAMINA/TANSKA ➡️ OSNABRÜCK/SAKSA

Kommentit (4)

Kiva että olet jaksanut eritellä hinnat noin selkeästi! Itselläkin useasti käynyt mielessä roadtrip näihin naapurimaihin, joihin riittää päivä tai pari per maa, tähän mennessä tullut käytyä vain ns. ”perinteisillä” matkoilla, eli lentämällä tiettyyn kohteeseen. Omalla autolla liikkuessa pääsee varmasti tutustumaan paikkoihin ihan eri tavalla!

Kiitos näistä, tosi kiinostava tietää just budejttia. Meillä samankokoinen perhe ja haaveissa saman tyylistä reissua, jos vain saadaan budjetti kokoon. Noi yöpymiset ja syömiset näin isolla poppoolla nostaa hinnan nopeasti pilviin.
Oliko tässä laivamatka suomesta tukholmaan mukana?
Kiitos, kun jaksat jakaa näitä.

Laivamatka oli yhteistyönä, mutta Turusta Tukholmaan sen saa suhteellisen edullisesti! 🙂

Joo pääsee ja vaikka ois vaan sen päivän niin näkee niiiin paljon!!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Anette - Operaatio Äiti.

Lauttasaarelaisen perheen elämää ja arjen kiemuroita höystettynä lastenvaatteilla sekä lukemattomilla kuvilla. Blogi sisältää paljon pohdintaa sekä realistisen katsauksen perheen arkeen.