sormustin - Banneri

Taas reilu viikko sitten mediaan nousi se ikävä totuus nettikauppojen asiakaspalautuksista (https://yle.fi/uutiset/3-10272882). Kuluttaja ei tule ajatelleeksi nettikauppaan tuotetta palauttaessa, että tuotteen kohtalo ei suinkaan ole toinen kuluttaja vaan sen sijaan jätepuristin. Isoille yrityksille on edullisempaa tuhota tuote kuin laittaa se käyttöön, mikä on aivan älytöntä, etenkin, kun kaikki tiedämme luonnonvarojen vähäisyyden ja ympäristöongelmat.

Vaikka tämä surullinen asianlaita on ollut tiedossani aiemminkin, nyt vasta heräsin pohtimaan, miten paljon asiakaspalautuksia sekä reklamaatioita kotimaiset käsityöyritykset kohtaavat entä mitä tapahtuu heidän asiakaspalautuksilleen. Lähetin kymmeneen suomalaiseen kankaita ja/tai vaatteita myyvään yritykseen viestin, jossa kyselin, tuleeko heillä paljon asiakaspalautuksia tai reklamaatioita ja mitä näille tuotteille tapahtuu. Kesäloma-aikana ymmärrän, ettei sähköposteja lueta joka päivä, mutta sain kuitenkin muutaman vastauksen, joka kertoo hyvin, missä Suomessa mennään.

Nämä kankaat ovat minulla nyt työn alla. Reklamoitavaa ei ole löytynyt, vaan kankaat ovat olleet juuri sellaisia kuin odotinkin.

Suomessa kaikilla tuotteilla on 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Määrämittaan leikatuilla kankailla ei ole kuluttajasuojalain mukaan vaihto- eikä palautusoikeutta. Tämä tokikaan ei koske virheellisiä tuotteita. Kankaitakin saatetaan palauttaa reklamaatioina hyvinkin. Ainolan Marja kertoi, että palautukset – joita Ainolaan tulee vain muutama vuodessa – ovat leikkaajan inhimillisestä virheestä johtuvia reklamaatioita. Kankaassa on siis saattanut olla reikä, tahra, neulovirhe tai vastaava virhe. Asiakkaalle aiheutunut harmi sumplitaan jotenkin vaikkapa lisäkangaspalalla tai virheettömään tuotteeseen vaihtamalla.

Samaisesta vaihto- ja palautusoikeuden puuttumisesta johtuen kankaita palautuu NOSHille vain harvoin ja silloinkin usein siksi, että lähetetty paketti palautuu noutamattomana. Tällaiset kankaat hyödynnetään NOSHilla kilopusseissa. NOSH pyrkii pitämään vaatteiden asiakaspalautukset minimissään hyvillä tuotetiedoilla sekä valmistamalla monille vartalotyypeille sopivia vaatteita. Kaikki vaihtoina tai palautuksina saapuvat vaatteet tarkastetaan huolella, niistä tarvittaessa poistetaan kevyt irtopöly ja tavoitteena on pistää kaikki takaisin myyntiin. Jos vaate on sovituksessa sotkeutunut tai siihen on tarttunut vahva (esim. parfyymin) tuoksu, tuote poistetaan myynnistä. Poistetut mutta silti käyttökelpoiset tuotteet on vuosien varrella lahjoitettu eri hyväntekeväisyyskohteisiin. Jos reklamaationa saapuva tuote ei ole enää hyödynnettävissä, päätyy se odottamaan toimitusta tekstiilikierrätykseen. NOSHilla seurataan aktiivisesti alan kehitystä mm. poistotekstiilien kierrätykseen liittyen, yhtenä lupaavana hankkeena on mm. Telaketju-hanke.

 PaaPiin Anniina Isokangas vastasi viestiini ennätysnopeasti. Paapiille asiakaspalautuksia tulee ehkä 1-2% tilauksista. Palautetut tuotteet tarkistetaan. Virheettömät tuotteet palautetaan myyntiin, pieniä virheitä sisältävät mutta käyttökelpoiset tuotteet päätyvät tehtaanmyymälän kakkoslaaturekkiin myyntiin. Joskus virheellinen tuote saatetaan lähettää näytteenä tutkittavaksi, mikäli esimerkiksi tuotteen kangas vaatii jatkoselvitystä. Ja mikä oli ihaninta kuulla, Isokangas totesi: ”Roskiin ei päädy juurikaan koskaan mitään. PaaPiin arvoihin ei sovi tuotteiden turha roskiin heittäminen tai hävittäminen ja sitä vältetään aina, mikäli vain mahdollista.”

Eloisen Jannina Niskala kertoi palautusten olevan hänen yrityksessään vain reklamaatioita. Tällöin tuote joko korjataan tai tehdään uudelleen, myyntikelpoiset myydään eteenpäin. Jos reklamaationa palautettua tuotetta ei sellaisenaan voi käyttää, tuote jatkojalostetaan toiseksi tai tulee joskus käyttöön vaikkapa omille lapsille. Samanlaista ilmiötä kuin jättivaatenettikaupoissa ei kuitenkaan ole, että tilattaisiin useampi koko ja palautettaisiin väärät.

Useat kangasyritykset kertovat toimitusehdoissaan, että kankaiden reuna saattaa olla vino teknisistä syistä, kangas saattaa kutistua, vaalealle kankaalle painetut tummat kuviot (digiprintit) saattavat päästää vaaleaa hötöä tai pisteitä kankaan pintaan pesujen myötä, sekä tietokoneen näyttö saattaa vääristää kankaan värejä. Usein olen saanut kangasostokseni mukana lapun, jossa lukee kankaan oikeat pesuohjeet. Värien kiinnittymisen kannalta on merkittävää, missä lämpötilassa kankaan pesee erityisesti ensimmäisellä kerralla. Runsas informaation tarjoaminen varmasti osaltaan vähentää reklamaatioita.

Pieni katsaus osoitti, että Suomessa on asiat aika hyvin. Toki minulla olikin tällainen ennakkoaavistus – eihän nämä kotimaiset yritykset harrasta samanlaista massamyyntiä kuin vaikkapa YLEn artikkelin Amazon. Jokainen myytävä tuote on merkittävä ja arvokas oman liiketoiminnan kannalta. Mutta tämäkin asia on hyvä huomioida nettikaupoissa asioidessaan. Sillä on merkitystä, heitetäänkö palautettu tuote pois, koska niin on kannattavampaa, vai satsataanko todella siihen, että tuote pääsee käyttöön tavalla tai toisella.

Suomalaiset yritykset eivät vain tuo Suomeen työpaikkoja ja verotuloja. He toimivat tuotteidensa kanssa vastuullisesti. Se on minusta kannattamisen arvoinen asia!

Sadepäiväterveisin, Anni

Kommentit (2)

Hyvä teksti ja selvitys! Minä en tajua miksei isot ketjut lahjoita tuotteita hyväntekeväisyyteen? Kai siinä on joku byrokratiaongelma…

Joo. Ilmeisesti pitää maksaa lahjoittamisestakin veroa, jolloin lahjoittaminen on kalliimpaa kuin tuhoaminen. Todellisuudessa veikkaan ihan sellaista itsekästäkin syytä, että jos tuotteita lahjoitetaan hyväntekeväisyytenä, nuo lahjoittamisen kohteet eivät osta samaa tuotetta, mikä taas tekee tappiota bisnekselle.

Kaupallinen yhteistyö

Anni Ignatius

Anni Ignatius

Käsillä tekemiseen hurahtanut äiti, opettaja, haaveilija ja ideapankki. Jos sen voi tehdä itse, itse sen myös teen.

Arkisto

X