2004 syntyneet

Meidän Petteri on vilkas nuori mies, täyttää 4v lokakuussa. Kaksi veljeä 7v ja 3 kk. Kovasti on ottanut luonnon päälle tulla isoveljeksi, koko ajan keksii jotain pikku jäyhää. Leikkii ja palvoo isoveljeä, pikkuveli aiheuttaa siis mustasukkaisuutta. Lyömistä tahtoo olla kun puheenlahjat eivät riitä. Nukkuu omassa huoneessa reippaasti, nukkumaanmeno joskus hankalaa, kun on sitä asiaa... Legot suosikkeja ja traktorit. Piirtäminen ei niinkään kiinnosta, mutta palapelit on in. Brion rakennussarja on myös kova sana. Isoveljen juttuja haluaa tehdä vaikka aina ei tahdo rahkeet riittää. Kotihoidossa kun on vauva talossa.
 
Lisäystä tekstiini ja asioita joita tuli mieleen kun luin teidän tekstejä... Eli meillä kanssa nyt polttavana aiheena mm.juuri tuo että miksi vauvat syntyy,mistä ne syntyy ja miten ne on joutuneet äidin mahaan jne :whistle: Ehkä nyt kiinnostaa kun meillä on oma vauva. Aiemmin ei ole kysellyt. Mun mielestä 4-vuotiaan ei nyt ihan kaikkea tarvitse vielä tietää :whistle:

Pihalla leikkii yksinään,pyöräilee tai touhuaa muuten vaan jotain. Me asutaan aika syrjällä joten uskaltaa päästää yksikseen ja poika ei kyllä pihasta katoa minnekään.

Aloitti eilen uimakoulun ja se se vasta onkin kivaa =) Aamulla ekana kun herää niin alkaa kysely että koska koska... meni eilen illalla ihan oma-aloitteisesti klo 21 sänkyyn ja heräsi 9 jälkeen aamulla =) Taitaa uiminen ottaa koville.

Niin ja tuosta veljessuhteesta,isoveljen kanssa siis. Että välillä tulevat oikein hyvin toimeen tuon 7veen kanssa,löytyy kaikkea tekemistä ilman riitoja jne. Mutta sitten on päiviä,että tuntuu,ettei mikään natsaa. Varsinkin tämä tietokone on usein riidan aiheena! Meidän 4vee on aika hyvä jo käyttämään tietokonetta ja tykkää pelata rallipelejä ym isoveljen pelejä. Ja tietty juuri silloin kun isovelikin haluaisi pelata. Tuossa keväällä piti jo ihan rajoittaa pelaamista kun ei oikein muusta puhuttukaan...nyt on tilanne rauhoittunut siltä osin =)

 
Lilli... :wave: tuttuja täällä puolellakin.

Meillä juhannus meni aika hulinassa... 8 lasta melskasivat oikein urakalla. Viimeinen saatiin "tainutettua" yhdeltätosita illalla. Uskalsin sen jälkeen ottaa lasin viiniä ja ohoijaaa sänky sitten jo kutsuikin.

Isompi neiti on oppinut uutta. Hän menee ihan yksin OMAAN sänkyyn nukkumaan, jee... ja tähänhän ei sitten mennyt kuin runsas neljä vuotta :LOL: Puuhamaatarrat näköjään on niin kova juttu (eli meillä saa tarran mun tekemään tauluun aina kun nukkuu omassa sängyssä ja kun tietty määrä tarroja kerätty saa jotain kivaa ja se kiva nyt on sitten Puuhamaa retki)

JA kyllä meilläkin kovsti kyseltiin tota vauvan syntymää, miten meni mahaan ja miten tulee ulos. Itse selitin niin että isi laittaa siemenen äitin mahaan (heh, heh... onneksi ei kysynyt miten) ja sitten siemen alkaa kasvaa ja siitä kehittyy pieni ihminen. Kun vauva on "kypsä" hän kolkuttelee äitin masua että äiti tietää lähteä sairaalaan missä vauva tulee vauvaputke pitkin pois :LOL: :LOL: Meillä on noitten prinsessa leikkien lisäksi myös leikitty aikapaljon myös isomahaista :D

Tervetuloa siis uudet :D :flower:
 
Strategiset mitat meinasi vallan unohtua eli meidän poitsu oli 4v neuvolassa 112.1cm ja 21.6kg. Todella pitkä siis,yleensä on ikäsiään aina pidempi =)

Ilman apupyöriä oppi ajamaan keväällä ja heti piti tehdä pyöräilyretki mumman tyköä kotiin ja matkaa sellaset 5km. Epäilin kyllä jaksamista,mutta mitä vielä,poika pyöräili kotiin kun kerran lupasi ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Strategiset mitat meinasi vallan unohtua eli meidän poitsu oli 4v neuvolassa 112.1cm ja 21.6kg. Todella pitkä siis,yleensä on ikäsiään aina pidempi =)

Ilman apupyöriä oppi ajamaan keväällä ja heti piti tehdä pyöräilyretki mumman tyköä kotiin ja matkaa sellaset 5km. Epäilin kyllä jaksamista,mutta mitä vielä,poika pyöräili kotiin kun kerran lupasi ;)
Vau, hienosti pyöräilty! =) :heart:

meilläkin kyllä vedellään jo ilman apupyöriä, mutta pisimmillään on poljettu 3-4 kilsaa suuntaansa... ja kun asutaan keskustassa niin ihan joka suuntaan ei uskalla oikeen lasta vielä päästä polkemaan.. mutta kyydissäkin istuu vielä, pienikokoinen kun on. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja viivin:
Miten te olette opettaneet ajamaan ilman apupyöriä? Meillä on pikkupyörästä apupyörät pois ja selkähän siinä meinaa mennä kun pitää pyörästä kiinni.
Mä en juurikaan ehtiny opettaa, kun tyttö ite päätti, että nyt apparit pois ja siitä vaan läks polkee.. :D
Mutta simmonen "keppi" sinne taakse on hyvä niin voi siitä työntää, ei tosiaan mee selkä itellään. Ja mahdollisimman pieni pyörä tosiaan kannattaa olla. Tästä aiheesta oli muuten joku ketju aika lähiaikoina.. :whistle:

muoks. tässä se ketju http://kaksplus.fi/keskustelu/t1050759
 
Olen tuonne aikaisemmin kirjoitellut nimimerkillä kotimutsi,vaihdoin nikkiä.Voi myös käydä niin kuin meillä tuon ilman apupyöriä ajamisen kanssa että poika itse sanoi isälleen että ota apupyörät pois.Ne otettiin ja poika lähti siltä seisomalta meneen eikä kertaakaan edes kaatunut!Että helposti kävi meillä.Nyt poika ajaa seisaaltaan myös pyörää ja kaikkia temppuja pitää koittaa..äitiä välilä hirvittää. ;)
 
Täällä joulukuussa 2004 syntynyt poika!

Kotimittauksella tällä hetkellä ,poika siis nyt 3,5 vuotias,107cm ja 22kg.Kasvanut tasaisesti pitkänä poikana.
Nukkunut alunperinkin omassa sängyssä omassa huoneessa.Nyt viimeaikoina päikkärit välillä jääneet mutta sitten on kyllä väsynytkin iltaisin.Oli perhepäivä hoidossa 1,7 vuotiaasta tähän saakka ja nyt hälle syntymässä pikkusisko tai veli loppu kesästä joten jää kotiin äidin ja vauvan kanssa mutta aloittaa kerhon 2krt.vkossa elokuussa.

Uhmaa on kaikenlaista kaikissa asioissa.Mutta kaikkineen ei mikään hurjapäisin kaveri eli puistossakin katsoo kun muut tekee ja menee ennenkuin menee itse tekemään jotain.
On hyvin sosiaalinen ja lähtisi kenen tahansa matkaan :eek: ei siis vierasta tms.

Piirtää sellaisia "ihmisiä" joilla on 4 raajaa ja suu ja silmät.
Laskee 20 lähes oikein.

Pyöräilee apupyörillä.

Käy itsekseen vessassa pisulla,pesee kädet ja vetää pöntön jne.

Piirtää ja leikkaa,liimaa ja laittaa tarroja ja askartelee ja muovailee ja maalaa mielellään.

On kiinnostunut luonnosta ja kukista ja eläimistä.

Ja myös siitä mistä vauvat tulee ja kuolemaa on käsitelty (kun meidän kissa piti lopettaa hiljattain)

Ei ole erityisen kiintynyt kehenkään kaveriin,kaverit ovat tärkeitä mutta eniten viihtyy kotona tai reissun päällä vanhempiensa kanssa.

Saunoo mielellään ja heittää hirveitä löylyjä!!

Uiminen on jäänyt vähemmälle ja toivottavasti tulevana kesänä asia korjaantuu.Luonnon vedet on olleet niin kylmiä ja äitiä ei nuo uimahallit hirveesti innosta...

Kovasti ootellaan pikkusisaruksen syntymää ja toki myös mietityttää tuleva!

Ja lyhyt pinna on täälläkin-jos ei heti ensi yrittämällä joku onnistu,lyödään hanskat tiskiin ja homma jää.. =)

R kirjain tulee semmosena "surinana" eli tavallaan sanoo sen mutta liian korostaen...korjata voi kuulema vielä aikuisiälläkin jos ei tässä parin vuoden sisällä häviä.
 
Mä en ole ihan varma,mutta muistaisn jostain lukeneeni,että lapsi oppii esim.ilman apupyöria ajamaan kun on itse siihen valmis. Siis,että tasapaino hallussa jne. Ei meillä ainakaan ole tarvinnut sen kummemmin opettaa,molemmat ovat itse yhtäkkiä vain oppineet taidon. Esikoinen oppi jo 3v8kk iässä ajamaan ilman appareita. Meillä hieman avustettiin tuota asiaa nostamalla apupyöriä ensin ylemmäksi. Siinä sitten näki vähän,että onko yhtään tasapainoa jne.
 
:snotty: no joo noinhan olisi täytynyt vvarmaan tehdä ekaksi, Jos ruuvailis ne takas paikalleen ja nostaisi ylöspäin. Tasapainoa meidän neidillä kyllä on. Pysyy ravissa hevosen selässä tosi hyvin ja pystyy ohjaamaankin vielä. Ja teline jumpassa on kanssa ihan ok tuo tasapaino puomilla. Mutta meidän neiti vaikka on rämäpää arka jos satuttaa jotenkin itsensä (pelkää ihan simona lääkäreitä) ja syytäpä ei tiedetä.
 
:wave: kaikille!!!
Meillä kans joulukuussa 2004 syntynyt poika :p melkoinen jästipää ja nyt varsinkin kun sai pikkusiskon,sisko 3kk. isot veljet koululaisia ja sisko 5v, et meillä kyllä oppinut olemaan muiden kanssa ja on poika ollut tarhassa 1vuotiaasta lähtien, nyt sitten kotona kun vauva syntyi.
Meillä pojan mitat oli joku aika sit 94cm ja 13,8kg. Ja neuvolan täti vähän moitti pieneksi :$ mut en tiedä kun meillä kaikki muutkin olleet suunnilleen saman kokoisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viivin:
:snotty: no joo noinhan olisi täytynyt vvarmaan tehdä ekaksi, Jos ruuvailis ne takas paikalleen ja nostaisi ylöspäin. Tasapainoa meidän neidillä kyllä on. Pysyy ravissa hevosen selässä tosi hyvin ja pystyy ohjaamaankin vielä. Ja teline jumpassa on kanssa ihan ok tuo tasapaino puomilla. Mutta meidän neiti vaikka on rämäpää arka jos satuttaa jotenkin itsensä (pelkää ihan simona lääkäreitä) ja syytäpä ei tiedetä.
Jos appareita nostaa ylöspäin niin sitten saa olla tarkkana ettei lapsi opi ajamaan vinossa, itse en kauheesti tuota systeemi suosittele. Mutta kyllä sen sitten oppii aikanaan.. ei sillä kiirusta! Ei teillä ainakaan tasapainon kanssa kuulosta ongelmia olevan!! =) :D
 
Pistänpä sitten tämmöisen kyselyn : Missä teidän 4-v nukkuu? Omassa sängyssä, omassa huonessaan vai "perhepedissä" eli röhnöttää joka yö teidän sängyssä. Meillä aloitetaan yö nukkumaan omassa sängyssä mistä jossain vaiheessa hiippailee meidän sänkyyn, en edes tiedä koska siihen ilmestyy, aamulla vaan herään nenä nenää vasten.

Vitsi kun meillä oli eilen oikein kunnon känkkispäivä. Illalla olin ihan piipussa kun mies tuli 13 tuntisen työpäivänsä jälkeen kanssa kotio. Olin saanut taistella tuon tytön kanssa vähän joka asiasta klo seitsemästä asti.... no tästä uupuneena laitoin molemmat tytöt nukkumaan puoli kasilta ja kasiin mennessä olivatkin taintuneet untenmaille :D . Sainpahan sitten omaa hengähdys aikaa edes silloin.
 
Viivin: Meidän poitsu nukkuu samassa huoneessa isoveljensä kanssa. Niillä on kerrossänky,ollut viime kesästä asti. Aluksi epäilin tuota systeemiä,ensinnäkin kun 4vee oli nukkunut aina meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa. Mutta yllättävän hyvin on mennyt,ei ole koskaan hiippaillut meidän sänkyyn eikä sitä ole harrastanut tuo esikoinenkaan koskaan. Joskus on öitä,että 4vee näkee pahoja unia,janottaa tai peitto on huonosti,mutta muutoin kyllä nukkuu yönsä rauhassa.

Meillä on nyt iltasadut ym jääneet tuon vauvelin syntymän myötä :ashamed: Ennen aina luettiin ja nyt näin kesällä ensinnäkin nukkumaan meno venähtää vähän myöhemmälle niin meillä pojat vaan menee pesujen jälkeen sänkyihinsä ja alkavat nukkumaan. Täytyy taas petrata syksyn myötä ja ottaa tuo iltasaturutiin taas. Luetaanko muilla joka ilta?? Silloin luetaan jos oikein erikseen pyytävät...
 
Meillä yleensä isi lukee jotain lastenkirjaa tai lehteä ennen kuin nukahtavat, menee se usein jopa kymmeneen asti illalla.. Nukkuvat samassa sängyssä tai sitten tyttö nukkuu omassa pikku sängyssään, ei vaan halua sitä vielä omaan huoneeseensa muuttaa, koska sanoo, että yöllä joskus pelottaa. Mulla on oma huone ja oma sänky, koska elän niin eri rytmissä kuin he, lähtevät aamulla kotoa klo 6.30. Itse olen jo sairaseläkkeellä (ms-tauti).

Pyöräilystä: joskus olemme yrittäneet omalla pikku pyörällä, mutta ei halua polkea, häntä pitää yleensä työntää vaan ! Apupyörät on, mutta hyvin lyhyitä matkoja on itse polkenut tuossa pihalla tai kylätiellä. Häntä ei vaan kiinnosta se juttu vielä, pitkiä matkoja jaksaa jo kävellä, ainakin noin kilometrin.

Omat harrastukseni: lähinnä tv:n katselua yms. rauhallista, puutarhanhoitoa vähän ja tietysti yritän jumpata tai kävellä joka päivä edes vähän. Onneksi on edes tämä netti, niin saa vähän "vertaistukea" äitinä olemisessa !! :wave:
 
Meillä 4.5. syntynyt poika. Isona hänestä tulee robotti :LOL: Kyselyikä on hurja, kaikki pitää saada tietää. Luonnollisesti autot, traktorit yms kiinnostaa eniten. Vuoden käynyt leikkikerhossa, syksyllä jatkuu tai sitten osapäivähoitoon päiväkotiin. Pikkuveli 1v 10kk löytyy myös joka matkii veljeään kaikessa. Joulukuussa syntyy kolmas lapsi ja esikoinen siitä kovasti innoissaan jo, taputtelee massua, keksii nimiä yms..
 
Meillä tyttö nukkuu joko omassa huoneessa omassa sängyssä tai sitten joskus äipän vieressä, joskus pyytää itse tai joskus mäkin ehdotan että nukuttaisko yhdessä. =) :D Olen kuitenkin yh, niin eipä tuo lapsi leveässä sängyssä todellakaan häiritse, tilanne ois varmasti toinen jos ois mies.

Nukkumaan mennään näin keäsaikaan ysin maissa.. hiukan vaihtelee (talvella 19.30/20). Iltapalan ja pesujen jälkeen luetaan ensin joku kuvakirja olkkarin sohvalla ja sitten pisulle, sänkyyn. iltarukous ja sitten minä luen vielä jotain "isoa kirjaa", esim. heinähattua ja vilttitoussua, melukylän lapsia, saariston lapsia, peppiä, eemeliä, uppo-nallea jne. Luen yleensä noin 10-30 minuuttia riippuen lapsen vireystasosta. Sitten pusu, hali ja nukkumaan. Joskus saatan laulaakkin jotain.

Meillä luetaan joka ilta ja paljon myös päivällä. Yleensä talviaikaan köllötellään sängyssä aamuisinkin lukemassa, mutta nyt kesällä kun on heräilty myöhempään niin yleensä on ollut jo kova halu ulos tai muualle. Sitten on päivälepoaikaan tunnin verran lueskeltu/kuunneltu kasetilta satuja, kun ei enää nuku päikkyjä yleensä. Itsekin osaa lukea, mutta vasta ihan lyhyitä juttuja lukee itse, esim puppeja, muumilehteä tms. nyt kun on oppinut pienaakkosetkin.

Mutta ei siitä kannata tuntea syllisyyttä, mikäli vauvan takia lukemiset on jäänyt vähemmälle, onhan se ihan ymmärrettävää.
:hug: Nuo satukasetit on kivojaja niitä saa kirjastosta.. millä harrastetaan paljon niitä. Ja päivällä tyttö kuuntelee usein niitä missä samalla katsotaan kirjaa. :)

ja viivin... meillä kiukutellaan harvoin, mutta sitten kun kiukuttelupäivä iskee niin se saaattaa hyvinkin kestää koko päivän.. :headwall: :headwall: sillon on ihanaa kun saa lapsen ajoissa nukkumaan. :saint:

Ja MarjaK.n kanssa samaa mielt' siitä että on ihanaa kun on tämä palsta monessa vertaistukena. (no toki kaikkea mitäs nyt pas.kaa ei voi vertaistueksi kutsua.. :kieh: ) Mulla ei oikeastaan kauheasti ole lapsiperheystäviä. Ja vaikka kasvatusalalla hommia tehnyt, niin välillä silti hukassa oman kasvatuksen kanssa.. :whistle:

Tuolla aiemmin jo kyselinkin.. mutta onko muilla ollut ongelmia sen suhteen, että lapsi on vähän ylikilttikin eikä osaa esim leikeissä toisten lasten kanssa pitää puoliaan..??
 
Peppuliini: Joo on kivaa kuulla muilta kenellä samanaikäisiä lapsia. Mitäs nyt on lähinnä sellainen provo palsta :D .

Kirjoja luetaan ahkerasti. Tyttö ei itse osaa lukea, muta eiköhän se koulussa opi :D

Ylikiltteyteen ei ole mitään neuvoa. Meillä kun ei sitä ongelmaa ole, päin vastoin tahtoa löytyy vaikka muille jakaa. Naapurin poika on kyllä erittäin ylikiltti ja rauhallinen. Tuppaa meidän neiti jyrämään asioissa yli aina, ellei äiti olisi vähän laimentamassa.
 
Heippa taas :)

viivin: meilläkin Niko on silleen herkkä äänille, että jotkut tietyt äänet jos kuuluu läheltä ja kovaa niin peittää korvat, mutta jotkut isot taas ei tunnu haittaavan.

Meilläkin on lapsille nyt 4.8 alkaen tarhapaikat, lähden itse silloin töihin, ihan mukavaa vaihtelua arkeen, mutta toisaaltahan se hirvittää :ashamed:

Sitten tuosta pyöräilystä olitte puhuneet, Niko oppi tänään polkemaan ilman apurattaita ja ihan kerrasta oppi sen taidon :) Käytiin tuossa lähikaupalla jo pyöräilemässä :) Lähteminen on vielä välillä vaikeaa, mutta sekin onnistuu välillä. Tästä on nyt hyvä jatkaa :)

Niko nukkuu ihan omassa sängyssä ja yleensä jää sinne ihan yksin kun vaan vie ja peittelee joskus pyytää hetkeksi viereen, ihan joku 5min. riittää. Nukkumaan menee yhdeksän aikoihin. Iltasatua ei lueta, välillä oli se, että tahtoi kuulla sadun illalla, mutta nykyään taas riittää se peittely.

Pikku hiljaa olen alkanut tässä miettiä kakkua ja tarjottavia synttäreille, ne kun on silloin 1.8, autokakku kuulema pitää olla, olenkin tässä tänään jo katsellut netistä kaikkia ihania kuvia autokakuista, vielä kun onnistuisi itsellä yhtä hyvin =)
 
Meillä poika nukkuu aika kivasti omassa huoneessaan omassa sängyssään. Joskus voi yöllä tulla meidän väliin, kun jokin asia pelottaa esim. verhot näyttää möröltä yms. Viime yön poika nukku ekaa kertaa teltassa isänsä kanssa ja koko yön siellä nukku, vaikka vähän epäilin, että kömpii aamuyöllä omaan sänkyynsä. Kohta pitäis pikkuveikka siirtää samaan huoneeseen nukkumaan... saas nähdä mitä siitä tulee. :whistle:

Iltasatu meillä luetaan 4v.lle lähes joka ilta ja välillä kaksikin. Poika pitää siitä kyllä itse huolen ja jos satu jää väliin, niin se johtuu siitä, että pojat ovat olleet altaassa puljaamassa tai sitten miehellä on ollu jokin iltameno yms. Mies yleensä laittaa isomman nukkumaan ja minä hoitelen pienemmän 1v:n iltapuuhat. Nyt perjantai-iltana pitääkin koittaa lukea molemmille iltasatu, kun mies on poissa ja katsoa onnistuuko. Aikasemmin pienempi oli niin mustasukkanen, ettei sadun lukeminen isommalle onnistunu.

Pyöräilystä vielä: Meillä poika ajelee nyt 16" jossa apupyörät ja just katoin, että jalka alkaa ylettämään satulan selvätä maahan, joten loppukesällä vois mennä jonnekin futiskentälle kokeilemaan ajamista ilman appareita. Omassa pihassa ei kannata yrittää, koska on liian ahdasta ja jyrkkiä mäkiä. Jostain luin, että apupyöristä kannattaa päästä mahdollisimman nopeasti eroon, koska ne haittaavat tasapainon kehittymistä, joten tänä kesänä olis jo hyvä päästä niistä eroon. Mä koitan vähän tsempata poikaa sillä, että oppis ajamaan ilman appareita ennen kuin reilua vuotta vanhempi pihakaveri, mutta voi olla että toi pyörä on pikkasen liian iso vielä tänä kesänä ajaa ilman appareita. 14 " olisi ollu parempi, mutta niitä ei tahdo löytyä ja 12" on jo liian pieni. Mutta ens kesänä sitten.

Onkos muiden 4v:t kiinnostuneita eri maiden lipuista? Meillä on nyt opeteltu pohjoismaiden liput aika kivasti ja Viron lipunkin poika tunnistaa.
 
Meilläkin tämä 8kk on tosi mustasukkainen. Kun laitan isomman tytön hiuksia tulee pienmpi heti minun tykö huutaen aj vaikka kuinka sanon että ei hätää että äiti laitta isomman hiuksia niin pienempi puree nilkkaan.

Meillä ei olla kiinnostuttu eri maiden lipuista. Kylläkin siitä miten ilmalämpöpumppu toimii ja miksi ei kaikilla ole ilmalämpöpumppua :snotty: Myös siitä ollaan kiinnostuttu miten sähkö kulkee.... selittäpä sitä sitten :D

Niin meillä ollaan iltasatua luettu ihan vauvasta asti. Tyttö on tosi kiinnsotunut kirjoista ja luetaankin piiitkiä iltasatuja.

Mitenkä muilla tuo vaate politiikka. Päättääkö lapsi itse mitä päivävaatteita laittaa ja mitä vaatteita ostetaan. Meillä on parempi mennä tytön mukaan näissä vaatteissa kun aika tarkka (hmmmmm makumieltymyukset ei aina käy yksiin äidin kanssa). Tietty me päätetään ettei ihan uikkareissa lähde. Nyt on sellaine kausi menossa ettei kelpaa kuin hameet.
 

Yhteistyössä