2008 marraskuisten murut *2010*

mannalle osaanotot! Tuo on tosi kurjaa, en osaa kuvitellakaan miltä nyt sinusta tuntuu :(

Me ollaan nukuttu vaihteeks huonosti viime yö.
Meidän pikkunappulalla on nyt leuasta iho ihan rikki :eek: Pakkasella muutenkin on iho kuiva ja posket punottaa... Nyt on tulossa ainakin 2 kulmahammasta, eli sylki valuu hulluna.

Eilen illalla meni ihan ok nukkumaan, mutta siinä 23 maissa alkoi itkeskelee ja pyörimään.
Otin keittiöön että annoin vettä ja rauhoittuis nopeammin. Leuka oli tosi punainen, reunoilal kuivaa ihoa ja parissa kohdass ihan rahkaa :ashamed: Ihmekös ettei tyttöä nukuttanut. Oli hangannut lakanaan päätään, ihan verijälkiä yksi kohta täynnä :(

Eilen aamuna katsoin lakanasta että on puklannu puuroo takas, sellaista rusehtavaa väriä. Vertahan se oli ollut...

Päivystykseen soitin, käskivät laittaa bepanthenia ja koittaa pitää kuivana iho syljestä. Jos alkaa näyttää vähän tulehtuneelta niin sitten lääkäriin...

Et on nyt vähän reppanan näköinen naama :(

Mutta nyt pitää lähteä ulos, vihdoinkin pääsee! Pikkuneitikin nukkuu piiiitkästä aikaa takapihalla vaunuissa =)
 
Voi manna :hug: .

Luminka: Mites jos kokeilisit sitä kortisonivoidetta, jota pitää jääkaapissa säilyttää? En nyt tietenkään muista nimeä... No se on kuitenkin sitä mitä voi rikki menneelle iholle laittaa! Meillä on ollut kortisonivoiteista iso apu tän allergisen neitin kans.
 
pikaiseen mummolan ikiaikaiselta koneelta käyn lueskelemassa

voi manna :hug: osanottoni :(

omaa napaa sen verran että eilen kerroin omille vanhemmilleni joiden luona nyt oon, kun aattelin että alkavat kuvitella etät oon vatsataudissa tai jotain kun pahaa tekee aamusta iltaan. yritetään nyt sit muiden osalta olla hissunkissun, just sen takia ettei vielä tiedä miten tässä käy.
vähän kummastutti porukoitten laimea vastaanotto uutisille,mutta ehkä siinä on takana kans sitä varovaisuutta etteivät sit turhaan innostu.

vilholle kuuluu hyvää, kävelee kovasti,tosin horjuen ja usein vielä turvautuu konttaukseen tai apuvälineisiin kävellessä. oli tänään jo tappelussa serkkunsa kanssa (lelusta, kuinka ollakaan) ja sai sit mukavan kokoisen naarmun naamaansa,raukka. mut ihan hyvissä väleissä serkukset oli muutama minuutti riidasta.

nyt pitänee lähteä tekemään ruokaa :wave:
 
Moi kaikille! En ole pitkään aikaan palstaillu täällä. Poika on ollut nyt kuukauden verran jatkuvasti kipeenä ja 3 antibioottikuuri loppui just, astma vaivannut hänellä pahana ja sit on ittekki ihan alikunnossa, kauhee sairauskierre päällä. Sais jo loppuu tää talvi ja kylmyys.

Voi manna osanottoni :hug: Olen tosi pahoillani :'(

Tuosta astmasta piti kysellä. Keiju teillähän ainakin on sitä, niin kuin kerroit, ni tosi hyvin tutkivat sitä Suomessa. Otetaanko siellä aina keuhkokuvat ja testit ihan pieniltäkin?
Mä en oikein ymmärrä miksei täällä oikein tutkita sitä. Tai noi keuhkolääkärit vaan sanoo, ettei muka alle 5-vuotiailta voitais sitä astmaa niinku testata, mut näin pienellä hoidetaan kuitenkin astmana.
No jokatapauksessa me saatiin nyt se astmalääkitys salbumatol jatkuvaan käyttöön 2 x päivässä ainakin talven ajan ja se babyhaleri saatiin omaksi ja kortisonisupot on jääkaapissa myös. Mä kun jouduin taas viime keskiviikkona soittamaan hätänumeroon, kun oli astma niin pahana. infektioastmaa tää sit vissiin on, mut mä haluisin kyllä et tutkittais paremmin täällä.

Minkäkokoisia teidän taaperot on nyt? Meillä on 86 cm ja 12 kg
 
tervehdys kaikille pitkästä aikaa meilla kasvetaan ja voidaan hyvin sairasteltu ei olla kuukausiin poika oppi käveleen ja nyt mennään jo juoksun kanssa nuo kovat pakkaset sais hellittää että pääsis kunnolla ulkoileen jaksuja teille kaikki ja mannalle osanottoni
 
Hei, ihan ekana osaanotot Mannalle :hug:

Kuunkulta myös jaksamista astman ja sairaskierteen kanssa. Viime viikonloppuna kun koitin löytää äitiseuraa kävelylle, niin KAIKKIEN lapset oli kipeinä. (Meillä Matilda siis nyt ekaa kertaa uuden vuoden jälkeen kunnolla terve...) Joten pöpöt ne vaan kiertää. Onneks just viikonloppuna saatiin myös ekat kevätauringon pilkahdukset! Olin sitten jopaterassilla kahvilla lauantaina, kun tyttö nukkui päikkyjä! (sissi... ja saan varmaan kylähullun maineen, kun muutenki oon ainut, joka yksvuotiasta kierittää tuolla hangessa vaikka olis yli 10 pakkasta...)

Meidän entinen jätti, nykyinen tirppa on 15 kk 82-83-84 cm ja 12,5 kg! (puolvuotiaana oli jo 10,4 kg ;)) Vaatteita käytetään 86/92.
 
Kuunkulta: kaikilta otetaan keuhkokuvat ja laajat verikokeet, sit tehdään näille pienille touhurasitus. Lääkäri tutkii ennen rasitusta ja rasituksen jälkeen. JOs rasituksen jälkeen selkeät rohinat vinkunat jne, lapsi väsyy ja näin niin sit astmaksi todetaan. Juuso on nyt viis ja hälläe tehtiin se spirometria(sellainen puhalluskoe) nyt ensimmäistä kertaa. Juusolla todettu astma vuoden vanhana myös. JOs haluat jotain tuosta tietää niin kysä se vaika yv:llä =)
 
Meillä ei oo mitattu poikaa pitkään aikaan, mutta lääkärissä n. 1 kk sitten oli n. 13 kg (suostui seisahtumaan hetkeksi aikuisten vaa'alle). Pituutta varmaan joku 83-84 cm?

86-kokoiset vaatteet käytössä, paitsi bodyissa 92 (kestovaipan takia). Noita 92-koon bodyja metsästin juuri eilen illalla, muutaman jopa löysin Lindexiltä. Täytyy varmaan ottaa bodyn jatkopala taas käyttöön, niin saa 86 cm bodyt lisää käyttöikää, kun hihoista pituus kuitenkin riittää.

Sen sijaan oon huomannut, että meidän 86-koon Remun toppahaalarissa alkaa hihat olla liian lyhyet! :headwall: Jatkuvasti saa olla kiskomassa hihoja alemmas, kun meinaa tulla "väliöösi" rukkasen ja hihan väliin :LOL:

Meillä on pojalla käytössä ensimmäiset "kahden sanan lauseet" (älkää ottako ihan tosissanne tätä). Usein katsotaan ulkona, näkyykö variksia ja poika matkii variksen ääntä Rrrrr (kurkkuääni). Jos variksia ei näy, hän senoo "Rrrr EI" ja pudistaa päätään. Samaa tekee, kun katsotaan ikkunasta, näkyykö paloautoja. Sanoo "Piii EI" ja pudistaa päätä, koska aika harvoin sitä paloautoa sattuu siellä menemään. Mutta kerran ohi meni paloauto pillit päällä, ja se oli niin suuri tapahtuma, että sitä jaksaakin muistella! :LOL:

Astmaatikoille toivotellaan avoimia hengitysteitä ja ihottumaisille sileämpiä hipiöitä! :wave: Meillä on nyt pakkasilla pojan iho kuivanut etenkin reisistä.
 
Mä tuun nyt hetkeksi purnaan teille....huokaisen syvään ja nautin kahvini RAUHASSA (pienet siis nukkuvat). Täällä on aika hankala vaihe menossa juniorin kanssa! Sen lisäksi että on siis jo kohta 2viikkoa ollut tosi räkänen (tänään loppu ab-kuuri ja yhtälailla räkä valuu...amoxin oli muistaakseni esikoisen kohdalla melko tehoton lääke), niin hampaita pukkaa että kohta on suussa täysi purukalusto!
Lisäksi tää kerkee joka paikkaan, tekee tihutöitä; tyhjentää keittiön laatikot, kaikkien reput ja kassit, räplää teeveet, kaukosäätimet, videot..sekasin!!! repii verhoja, kun tykkää mennä taakse piiloon..ja suuttuu kun kieltää. On jotenkin UHMAKAS, voiko olla jo uhmaa?? esiuhmaa??
Kai siis nää on tosiaan normaaleja juttuja, mutta menee vaan niin hermot!!! ja lisänsä tuo tää suomen h****tillinen talvi!!!! miten toi pakkanen ei tunnu laskevan ollenkaan, viikkotolkulla kun nysvätään sisällä..kyllä me eilenkin oltiin ip:llä tunti pihalla, mutta ei sekään oikeen hyvää tee nuhanenille kun sitten sisälle tullessa räkä valuu taas kahta kauheemmin.

Mies on onneksi talvilomalla, on esikoisen kanssa puuhaillut kaikkea, nyt ovat parturi & asiointireissulla! Mulla on pienemmän parturi huomenna, ihan eka :heart: katsotaan kuin menee, kun on tuollanen riiviö! ja ne yhdet hautajaiset taas lauantaina...

sori marinasta, helpotti taas vaan kummasti! :D
 
jaksamisia kaikille nuhanenien ja astmaepäilyjen ym. kanssa painiville! :hug:

mä olen ihan ihmeissäni kun tuo poika on jo muutaman viikon ollut terve! ei nuhaa ei yskää ei mitään. nyt tietenkin kun menin tän sanomaan niin jokos se kohta se räkä alkaa valumaan.

ollaan vielä huomiseen paossa mummolassa kun meidän talossa on ikuisuuksia jatkunut ulkosivu/ikkunaremontti edennyt meidän kadun puolelle (on semmonen kolmion muotoinen, kolmelle kadulle jatkuva hassu talo).toivotaan nyt että saavat ne ikkunat vaihdettua ennen torstaiaamua. se meteli ja jyske on kyllä ihan valtava ja alkaa jo aamuseiskalta,hiljenee hetkeks aamupäivällä mut sit tottakai päikkäriaikaan taas jatkuu. ja nyt tällä viikolla ei pääse edes tohon leikkipuiston rakennukseen leikkimään kun on hiihtoloma.
saas nähdä vaan päästäänkö junalla mihinkään huomenna, vr kun ei nyt viime aikoina ole oikein ollut luottamusta herättävä liikennöitsijä.

kyllä meilläkin tuolla pojalla tuntuu olevan uhmaa!! mitään ei tottele,ei sitten niin mitään!!kaikkialle kiipeää mihin vaan pystyy,räplää joka ikistä elektronista vempainta itkuun asti (kun siis kielletään ja lopulta viedään pois) ja paukuttaa ovia,tavaroita.. puree kun suuttuu ja repii tukasta. tämmöstä meillä siis.

tällä hetkellä vaatteista menee 86/92, olettaisin että poika on jotain hieman päälle 80cm (82-83..)ja kiloja ehkä siinä 11kg,ei tosin hetkeen olla neuvolassa mitattu.

ja,voitto! kerrankin pojalle maistui puoli lautasellista ite tehtyä minestronekeittoa!wuuhuu! sit illalla ois luvassa pinaattilättyjä, mut ne varmaan menee heittämällä mahaan ;)
tänään on täällä mummolassa koko päivän ja yön vilhon serkku (2v), saavat rellestää ja kiljua koooooo-ko illan :LOL:
 
Mannalle :hug: . Meillä kävi samoin vuonna 2004, ja pettymys oli todella, todella karvas. Jaksamisia paljon.

Meillä meni viime yö taas ihan käsille, nyt meen päikkäreille. Tää on ihan vuoristorataa, illalla ei voi tietää saako tänä yönä unta vai ei. Menee hermot! |O

HM
 
omituista,jo toinen vapaailta ja -yö viikon sisään!!! olin siis pojan kanssa mummolassa ja nyt kun piti omien juttujen takia palata takas kotiin, niin äitini ehdottikin että poika jäis heille yöks ja mä saisin yksin mennä junalla käymään asioillani ja sit palaisin huomenna miehen kans takas mummolaan (meillä siis se remontti kestää vielä tän viikon loppuun).
oli TOSI omituista olla yksin junassa ja kävellä miehen kans kaksin kotiin. ja täälläkin on nyt ihan kummallisen hiljaista... ei sitä kyllä enää osais elää lapsettomana pariskuntana,niin on tottunut menoon ja ääniin.

Vilho löi eilen ekan kerran päänsä oikein kunnolla. pelleili serkkunsa kanssa mummolassa jotain kuurupiiloleikkiä oven vieressä olevien isojen verhojen kanssa ja sit joteskin kompastui tai horjahti ja löi otsansa ilmeisesti oven saranaan. iso tumma lommo ja nyt on noussut kuhmuakin ympärille. jonkun aikaa itkukohtauksen jälkeen oli vähän sekavalla tuulella mun mielestä, ei oikein jaksanut pysyä pystyssä ja sit vaan seisoi mun vieressä ja piti mun käsistä kiinni ja silitteli niillä itseensä :heart: mut ei menny ku ehkä vartti niin oli taas oma kiljuva omapäinen itsensä.

nyt syömään :wave:
 
meillä on nyt molemmat pojat kuumeessa ja yskässä, jotain virusta ilmeisesti. MInä jään nyt sit loppu viikoksi kotiin kun mies oli alkuviikon Leevin kanssa kotona.
Lääkärissäkin oli Leeviä tänään käyttänyt kun yskii niin kovaa että meinaa oksentaa ja välillä oksentaakin mut ei sil mitään kuitenkaan löytyny.

Tämmöstäpä taas tänne :/


Noonie nauttakaanhan kun saatte hetken kahden olla :)
 
Meillä tänään taitaa auto jo vaihtaa omistajaa!

Perjantaille on vasta aika pankkiin, toivottavasti nyt mies lainaa vähäsen saa. Muuten ollaan viikonloppu ilman autoa :eek: Tytöt pitäis viedä ja hakea mummolle. Ja ois kiva päästä muutenkin liikkumaan (meinattiin lapsivapaana käydä uimassa ja syömässä ). Ei nimittäin käynyt mielen vieressäkään et vois takaajia tarvita, luultiin että asunto riittää...

Nyt pitää saada tuo esikoinen aisoihin, hullun kiukkuna on! Hermot menee iteltäki tuohon itkuun ja narinaan, ei ees syönyt ruokaakaan... Hirvee temppuilija, toivottavasti ei pienempi tuu samanlaiseks :headwall:
 
Onni oli nyt 1v3kk neuvolassa 83cm ja 11930g. 86 vaatteet pääosin käytössä mut joitain 92 kokosii on myös.

Taitaa olla hampaita tulollaa ku kuolamäärä on loputon sekä pari vikaa yötä taas itkeskelty. Korvatulehusta ei oo (toivottavasti) kun on estolääkitys kuitenki päällä. Keskiviikkona ois se putkitus sitten. Jännättää vähän miten aamu sujuu. Aika on vasta klo 12 ja aamu 6 jälkee ei saa syyä eikä juua, sen lisäks päiväkodissa on viel valokuvaus joten ennen putkitusta käydää sielläkin. Kurjaa että pienelle lapselle annetaa nii myöhäinen aika :(

Meillä on tolla 6v likalla aivan MIELETÖN uhma.. ihan kamalaa! Voitte kuvitella millasta tää viikko on ollu Onnin ja Sallan kanssa kotona. Uhmaa olen Onnillakin huomannut. Tossa yks aamu tuli kunnon herätykset ku otti ite sontavaipan pois ja sotki likan maton sillä ja tuli persaus paljaana ja likasena rappusissa vastaan. Ei siitä menny ku tovi niin kuulu järetön kolina rappusista ja säikähin että nyt se tulee sieltä kuperkeikkaa alas ni eiiiiii jätkä oli "vaan" heittäny likan kaksosnukenvaunut rappusista alas. Et silleen.. :D
 
Meillä lähtee lapset huomenna mummolaan yöksi. Saadaan miehen kanssa levähtää vähäsen.

Tiistaina menen taas käymään lastenkirurgilla. Pikkupiiperölle laitetaan tod. näköisesti kipsi 2 kuukaudeksi jalkaan :snotty: Minulle tämä tulee varmasti olemaan kaikista rankinta.
Olen tässä muutaman päivän sulatellut asiaa, ja ollut ihan vit**** lääkäreihin! Miks eivät olleet aiemmin huomanneet tuota jalkaa, on sentään synnärillä tutkittu 6vk, 3kk, 4kk sekä 8kk täällä meillä lääkärissä! Itse siis alettiin kattoo et ihan kummallisesti jalkaterä taipuu...

Mut ei passaa ny masentua, harmittaa vaan kun kävelyn opettelut siirtyy ainakin sen 2kk vielä :'( Toivottavasti kesän tullen jo osaisi tyttö kävellä... Kun kipsi tulis olemaan polven yläpuolelle asti, eli ei saa sen kanssa edes seisoa että jalka asettuu oikein.

Tiistaina se sitten selviää, ovat katsoneet röntgenkuvat ja päättäneet mitä tekevät...
 

Yhteistyössä