2008 marraskuisten murut *2010*

Siis miten hurjan pitkiä teidän lapsoset ovat :eek: Minä ostin tuolle kolmeveelle alesta Lassien vk-haalarin, ja 92cm on vielä ISO! Tyttö on 92cm pitkä. Ja toppavaatteissa 98 on iso, 92cm haalaria metsästän.

Meillä on ollut tänään kiva aamu, välillä =) Paljon tekee kun kerrankin molemmat nukkuivat heräämättä kasiin saakka.

Tätä ennen on ollut esikoisen toimesta hurjia yöraivareita, huoh.

Kaverikin kävi tyttöjen kanssa meillä kyläilemässä. Miehellä alkaa 2 viikon loma. On nyt iloa kerrakseen =)
Pienin nukahti lopulta ja isompi tyttö maalailee uuteen värityskirjaansa =) Ja minä itse saan olla koneella edes hetkisen kunnes kotihommat taas kutsuvat.
 
Tilannekatsaus: päikkäreihin asti sai äiti purra hammasta, oli sen verran levotonta ja äänekästä menoa. Sitten päiväunilta heräsikin kaksi ihan eri lasta, nauroivat ja ensimmäisenä huusivat "pöö" kun avasin oven ja menin hakemaan alas. Ovat viihtyneet takapihalla, isommat pojat leikkivät kotia ihan vieressä, eli äiti on saanut olla ihan issekseen aikas paljon. Outoa. Nyt kaksikko jyrää pitkin kitunutta nurmea nukenrattailla ja nauravat. Aurinkokin paistaa, ja kahvi maistuu hyvältä, mies sai palkan keikkatyöstään (= äiti pääsee huomenna shoppaamaan ;) ) eli ei valittamista. Vielä kun tilataan hyvät yöunet niin homma on sitten sitä myöten selvä. :D

Tuli omaa napaa, mutta on tää kummallista kun aamukahdeksalta ajattelee että päivästä ei selviä tulematta hulluksi, ja nyt on niin hyvä mieli. Kerrankin näin!

HM :)
 
Mie tyhmänä, mikä kauppa on Etola? Ei meilläpäin sellaista oo :whistle:

Tänään tein päivän hyvän työn: Käytin pikkuveljeä päivystyksessä, ku toinen oli saanu lasinsirpaleen eilen jalkapohjaansa , jonka jälkeen mentiin sitten mökille (tiputettiin kyydistä pikkuveli matkan varrella kotiinsa) ja keräsin 10L punaviinimarjoja :D.

Mutta tänään ei tämän ihmeempiä. Pitää mennä jatkamaan!
 
RD, meillon etola tossa naapurissa, se on semmone "sekatavarakauppa", myydään kaikkee muoviämpäreistä kurapukuihin ja leluista sisustuskamaan.

äh, meillä taas mennyt päivät sellaiseks että miehellä ja mulla ei yhtään ns. omaa aikaa. vilho nukahtaa niin myöhään illalla että yleensä mies sammuu samalla ja niin munkin pitäis, monesti silti yritän sinnitellä vie tunnin tai jotain hereillä että sais ees hiukan jotain kivaa tehtyä esim.luettua,teeveetä ihan turha katsoo tai neuloo tai muuta kun ei jaksa,ja se kirjan lukeminenkin on aikamoista taistelua unta vastaan. toivottavasti nyt syksyn tullen rupeis rytmi muuttumaan.muuten on kohta koitettava jotain väkisinherättämistä aamulla kuuden aikaan...
 
Tervehdys täältä etelästäkin! Lomat alkaa olla nyt lusittu ja paluu arkeen koittaa. Kotiin paluu kaikkien mökillä vietettyjen viikkojen jälkeen oli aika mukavaa. Täällä ollaan nyt sitten yritetty vähän järjestellä paikkoja ja maalailla yhtä jos toistakin. Tiistaina laitan vielä keskimmäisen kouluun ja sitten keskiviikkona palaan töihin ja Leo lähtee hoitoon. Johan tässä onkin lomailtu ja paluu arkeen tekee kyllä kaikille hyvää =)

Kesällä meilläkin on Leon kehityksessä tapahtunut jotain edistystä. Pottailu ja ulos pissiminen on alkanut sujua jo lupaavasti. Tosin jos tuolla on vaippa jalassa, niin kaikki menee vaippaan. Siksi ollaankin oltu ilman, eikä kesän aikana ole montaa vaippaa kulunut. Pyykkiäkään ei ole tullut, kun ainoastaan kaupunkireissuilla Leo on käyttänyt vaatteita. Ihanan ruskea tuo onkin ja vaalean tukan seastakin pilkottaa ruskea päänahka, kun hattu aina lentää jonnekin :D

Puhetta ei meillä vieläkään juuri tule :( Tiitoi sanotaan ruokapöydästä lähtiessä, anna tulee ja pappa. Lisäksi joitain sanoja on tullut, mutta ne jääneet yksittäisiksi vahingoiksi. Mutta siis edistystä tämänkin suhteen tapahtunt.

Minä itsekin sain jotain aikaiseksi lomalla. Kävin nyt sitte viimein tuossa silmien laser-leikkauksessa. Viime tiistaina leikattiin silmät ja jo parin tunnin päästä näkö alkoi olla hyvä. Nyt sitten tiputtelen tippoja silmiin ja nautin uusista silmistä. Aivan ihanaa, kun ei tarvitse enää laseja B) Kädet niitä kyllä yrittää iltaisin ottaa silmiltä ;)

Muuten oli siis loistava kesä, mutta marjat jäi melkein poimimatta :( Mustikoita sain ihan vähän ja kotoa oisin poiminut lisää, mutta täällä ei niitä ole. Vattujakaan ei ole, kun on ollut niin kuivaa. Nyt täytyy tyytyä vaan mansikoihin ja toivoa, että tulisi edes puolukoita. Oletteko muut löytäneet mustikoita?
 
Maarias, kuulostaa ihanalta että voi kirmata ihan nakuna mökillä B) Kerrostaloasukkaalle tuo on niin eksoottista herkkua.

Meillä kans pottailu on ottanut hyviä edistysaskeleita, päiväkodissa viime viikolla muutamana päivänä tuli kaikki pissat pottaan. Kakka tuppaa kuitenkin edelleen tulemaan vaippaan :headwall: Ja kovasti poikaa aina joutuu houkuttelemaan vessaan, huudon ja maanittelun kanssa mennään. Meillä paras houkutin on "vessa-apina" (apina-avaimenperä), joka sitten kurkkaa pottaan ja kehuu, jos on tullut tuotosta :LOL:

Noonien Vilholle kans vessa-apinalta onnittelut ekoista pönttöpissoista!

Mä löysin toissaviikolla hyvän mustikkapaikan ihan porukoitten talon läheltä (Hämeessä), mutta Kuopion suunnalla mun viimevuotinen mustikkapaikka oli nyt ihan surkea. Tosi paljon kai vaihtelee tänä vuonna sato alueittain. Ei sillä, ei meidän pakkaseen kauheaa arsenaalia mahtuiskaan.
 
RD: Mää arvuuttelisin et tyttö ois tulossa? JA mukava kuulla teidän kuulumisia, pysyhän nyt linjoilla kun takas löysit!

Tuosta pukuasiasta sen verran, että meillä on "nyt" käytössä 86cm välikausihaalari ja talvea oottaa uuden karhea (saatu) 86cm toppapuku. Toivon niin kovasti että se menis ainaki alkutalven päälle kun on niin nättiki. ´Pituutta tytöllä oli edellisessä mittauksessa kesäkuussa 83cm.

Potta-asioissa on täälläkin päästy eteenpäin. Tunnistaa pissahädän jos EI oo housuja/vaippaa jalassa. Mut jos on pikkuhousutkaan, niin sitte kyllä pissaa housuun. Ollaan sit koitettu kotioloissa olla ilman housuja ja hyvin on menny. OOn tosi iloinen tästäki eteenpäin menosta kun aijemmin vain istu potalla eikä koskaan pissa sinne tullu.

Siinäpä ne suurimmat jutut sitte tais ollakki! :LOL:
 
Maitoo, luulisi että 86 cm haalari menis syksyllä, jos pituutta tytöllä on 83 cm! Toivotaan näin, kun kerran on uudenkarhea nätti puku odottamassa =) Otso oli 1,5 v. neuvolassa 85 cm, ja 86 cm haalari mahtui silloin.

Otso tosiaan on nyt jotain 91-92 cm pitkä, pää nimittäin on pari senttiä keittiön työtason yläpuolella, ja työtaso on 90 cm korkeudella. Jalan kokoa mietin, kun mittasin jalan pituudeksi 14,7 cm. Ostin huuto.netistä talveksi Kuomat kokoa 25, niissä sisämitta pitäis olla 16,5 cm. Käytössä nyt kengät kokoa 23, joissa sisäpohja vähän reilu 15 cm (pitäis varmaan olla enemmän käyntivaraa?!). Kaupoista tuntuu heti loppuvan kengän koko 25, ainakin Prismassa oli jo syyskengistä koko 25 mennyt kaikista malleista :headwall:

Sellaista syysvarustepohdintaa tällä kertaa.

Käytiin muuten eilen katsomassa kolmen makuuhuoneen rivariasuntoa. Oli ihan jees, mutta hinta oli tosi paljon yläkanttiin ja jonkin verran olis remonttia tarvinnut (lue: keittiö ja sauna). Ihana 60-luvun tyyli avotakkoineen ja isoine pihoineen, mutta tosiaan hinta meidän ostokyvyn ulottumattomissa.

Ostettiin myös eilen Otsolle lastensänky, kun on nukkunut tähän saakka pinniksessä. Päiväkodissa on tottunut mukisematta matalalaitaiseen kaappisänkyyn, joten eiköhän kotonakin voi siirtyä oikeaan sänkyyn.
 
Eniten on arvailtu poikaa, mutta muutama tyttöveikkaus on myös :D. Katsotaan miten käy, kun tämä päättää pihalle tulla. Hirvittää vain, että minkähän kokoinen on, ku ei ole mitää painoarviota tehty :whistle:

Täällä on ollut hieman kiireistä, että kerkiän vain lukemaan, mutten kirjoittamaan.

Tänään sain ensimmäisen AIO-vaippani tehtyä, joten 7 olisi vielä jäljellä. En tiedä mitä koneelle tein, mutta alkoi toimimaan yhtäkkiä..
 
RD, hieno apinavaippa! Onko pienelle tulokkaalle?

Tästä pääsinkin aasinsiltana omiin ompeluhommiin, jotka sain vasta valmiiksi näin klo 1:30 yöllä :ashamed: Ompelin nimittäin Otsolle villahaalarin. Kankaan tilasin Pikku-Auringosta, eikä se tosiaan ollutkaan mitään Ruskovillan pehmomerinoa, vaan vähän karheaa huovutettua neulosta :eek: Laitoin puuvillaresorit kaulukseen ja hihan- & lahkeensuihin, niin ei kutita (niin paljoa). Kaavan sovelsin parista eri kaavasta fuusioimalla ja onneksi tein ensin lakanakankaasta koeversion, muuten olis mennyt kallis villakangas kyllä hukkaan :whistle:

Anyway, nyt on talveksi villahaalari, tosin niin isolta näytti, että saattaa olla vasta ensi talveksi :x Huutonetistä tilaamani Lassien toppahaalari tuli myös, ja se oli aivan jätti! Verrattuna Elloksen haalariin (joka ei pitäis minkään naftin olla senkään), siinä oli ainakin 10 cm pidemmät lahkeet ja 5 cm pidempi haarakorkeus :eek:

Mä veikkaan RD:lle poikaa!
 
rd millä kaavalla nuo on tehty? mä kopsailin suuresta käsityölehdestä (joku alkuvuoden numero) sen jonkun aio-kaavan mut en oo vielä ees kankaita leikannut....

mä vähän ihmettelen tota meidän poikaa taas. tänään on kaks kertaa ITSE pyytänyt ruokaa (eli "kuokaa") ja syönyt oikeesti hyvin, ja teki pissat pönttöön kun halus tulla ite pöntölle kun minäkin menin =) :heart: mut pissahätää ei mun mielestä vielä tunnista, vaan sit vasta kun on jo tullut tai kun pissaa niin huomaa sen.

mutta yöt onkin edelleen tosi rikkonaiset (nyt runsaat 2viikkoo jatkunut tätä )
heräilee useempaan otteeseen ja vaatii maitoa tai muuten kitisee ja sit kerran ainakin yöstä on puolivalveilla jonkun tunnin verran. viime yönä olin sit itekin hereillä viidestä puol seiskaan kunnes vilho kunnolla sammui ja nukkui vielä kasiin. ja iltaisin ei saada nukahtamaan ennen 22.30-23 millään. alkaa olemaan sekä mulla että miehellä vähän tuota univelkaa :/ ei paljon auta että nyt mulla on lonkat alkaneet taas kipeytyä ja senkin takia sit heräilen ite tunnin välein vaihtamaan kylkeä.
ilmeisesti jonkun verran vilhon heräilyyn vaikuttaa liian kuuma sisälämpötila mut sille ei voida mitään ennekuin syksy tulee kunnolla :|

mä aattelin neuloa villahaalarin, novitan lehdessä oli joku ohje ja aattelin kokeilla sitä!saas nähdä saanko loppuun asti, tuppaa nuo projektit aina jäämään kesken :whistle:
 
maikki: Juu, uudelle tulokkaalle :D. Kokeilen nyt kestoja ja miten lähtee käyntiin.. Aluksi ajattelin ihan harso+kuori, mutta jos alkaa liian raskaaksi käymään pyykkääminen yms, ni sitten saattaa olla, että kertiksiin vaihdutaan. Kotona + vieraillessa (kun oon myös ite mukana), ni käytössa kestot, mutta sitten mökillä + joku muu hoitamassa kotona, ni silloin kertikset.

noonie: Suuri käsityö - lehti 2/2010. Ja ihan hyvä kaava minun mielestä.
 
Maarias: oliko kallis tuo silmäleikkaus? Olen haaveillut joskus mutta toistaiseksi laseilla mennään B)

Meille ei kuulu mitään uutta. Kirpparilla olen juossut tän viikkoa, vienyt myyntiin vaatetta ja sen sellaista.. olen jo omilleni päässyt, nyt jo 97? :D
 
Huomenta Hulinakummusta.
Kasperi odottaa into piukeena koska saa lähteä kouluun, tokaluokkalainen vetelee unia vielä. Wilma ja Osku... no, tuttuun tapaansa keksii kaikkea jäynää heti aamusta. Nyt Wilma kiipeilee kirjahyllyyn... :kieh:

Tänne ei oikein mitään uutta kuulu. Aika menee kirppistapahtumaa järkätessä. Mä ylläpidän tuollaista äiti-lapsikerhoa ja me järjestetään kuun lopussa tuolla keskustassa kirppistapahtuma. Kaikkea lupa-asiaa ym on huolehdittava! Sanoja kaksikko yrittää hakea kovasti. Osku oli ihana aamulla kun istui potalla ja teki isot hädät niin vessasta kuului reipas "Äitiii, kaaakka!". Ei voinut kun hymyillä!

Nyt ei tältä erää kummempia, tarvii mennä laittamaan koululaisia tien päälle. Hyvää viikonloppua kaikille!

HM
 
Tatskattu: Kiitos! :flower:

--

Keskiviikkona oli minulla nla ja tässä siitä:


RV 39+0 / 37+2

Paino: 80 kg / 80,60 kg (-350g)
Pissa: Puhdas / Puhdas
Verenpaine: 121/72 / 110/70
Hemoglobiini: 127 / 122
Kohdunpohjan korkeus: 32 / 31
Tarjonta: RT / RT
Sykkeet: 124-146 / 130
Liikkeet: ++ / ++

Neuvolassa kaikki hyvin. Toinen oli vain nukkumassa, kun sykkeet kuunteli, mutta sitten, kun heräsi, niin oli sykkeet vähän korkeammalla, mutta enemmän 130. Paino sen kuin tippuu, hyvä niin.. Ni ei niin "hirveästi" olisi pudotettavaa 60 kg. Ei ole laskeutunut ja ei myöskään kiinnittynyt. Pää heiluu vielä hyvin :).

Ja hemoglobiini on noussut 115:sta älyttömän hyvin ilman rautatabletteja. Eli kyllä kasvisten syönti kannattaa! Meillä on ruokavalio muuttunut terveellisemmäksi. Ollaan ruvettu vihersalaattia syömään enemmän ja marjoja. Ruokailuun on tullut myös kanaa enemmän, mitä ennen ollaan syöty jne.

Sitten pitäisi muistaa merkitä haikaraan häntäluun murtumasta.. Kysyi, että laittaisiko lähetteen ä-polille, että katsoisivat siellä sen tilanteen.. Mutta ajattelin, ettei se niin pahasti oo murtunut keväällä 2009, vaikkakin vaivaa välillä. Joten katsotaan, mitä tuleman pitää.

Ja, kun mulla on rintaleikkaus tehty 02/2007, joka tehtiin leikkauksella, etten pysty imettämään ollenkaan.. Milkan (tällä hetkellä nuorimman) kohdalla ei rinnoista tullut maitoa ollenkaan, mutta nyt on jonkin verran suihkunnut, kun on käynyt suihkussa/saunassa. Kun puristaa, niin muutamista tiehyeistä tulee maitoa.. Ajattelin, että kokeilen, tulisiko imettämisestä mitään.. Tuskin tulee, ku ei ole esikoisen ja toisen lapsen kohdalla tullut.. Eli on kaksi mietintää: Kokeilenko vai enkö?!?

--

Eilen sain 3 AIO-vaippaa tehtyä. Vielä olisi 4 jäljellä. Pitäisi jaksaa ruveta ompelemaan, mutta nyt, kun joutuu heräämään klo 7, että vien 2 vanhinta päiväkotiin, niin oon kuin kuolleen rukous. Tässä oon yrittänyt heräillä/piristyä, mutta tuntuu, että silmät menee väkisin kiinni.. Mutta pitää pysyä hereillä..

Tässä kuvaa vaipoista:

 
Ihanaa, viikonloppu edessä ja työpäivä kohta takana B)

Meillä isommat olleet koulussa jo tiistaista saakka. Ekaluokkalainen odottaa aina kovasti, että saisi läksyjä. Ja minä olen taas päässyt päällystämään kirjoja. Siinä ne illan hetket sitten hurahtaakin.

Luminka silmäleikkaus maksoi ~3000 ja mä olin säästänyt pari vuotta ja viimiset osat maksetaan vielä veronpalautuksista. Mutta ajattelin, että kyllä se säästöksi vuosien mittaan muuttuu B)

Vauva olisi kyllä ihana, mutta täytyisi voittaa ensin lotossa, että talous kestäisi lisää lapsia. Onneksi siskolla on laskettuaika ihan käsillä ja mä pääsen taas pitämään vauvaa sylissä :D
 
RD, meillä on kans tuosta omenakankaasta tehtyjä vaippoja ja Otson mielestä kankaassa on tomaatin kuvia :LOL:

Mä oon maannut koko päivän kotona kipeänä. Eilen oli kuumetta, mutta tänään vain heikko olo ja maha kipeä. Lupasin hakea pojan hoidosta, mutta vielä makaan hetken sängyssä.

Tässä on kuvaa Otsolle tekemästäni villahaalarista. Ihan hyvä siitä loppujen lopuksi tuli, tosin reilun kokoinen.


Meillä on pojalla meneillään ihan mahdoton kiukkukausi. Ihan joka asia on "EI EI EI", iltaisin ei tahdo nukahtaa, eikä ruoka maistu. Huoh.

Huomenna pitäis tulla kylään pari kaveria, joista toisella on Otson ikäinen tyttö (meidän "vauvakaveri" alusta saakka). Voin kun tästä tokenis, niin sais siivottua ja suunniteltua jotain ruokatarjoilua. Toinen kaveri on tosi allerginen (lähtien vehnäproteiinista, hiivasta ja suklaasta), joten tavalliset piirakat ja leipomukset on poissuljettuja, samoin vamiiksi maustetut lihat (niissä on aromivahvennetta, joka taas sisältää hiivauutetta...). Mies ehdotti uuninektariineja jätskin kanssa (oli nähnyt jossain ohjelmassa), mutta vielä tuo pääruoka on hakusessa. Kanasaaatti varmaan olis suht turvallinen.
 

Yhteistyössä