2009 Joulutontut!!!!

.. tääl seurataan tarkkaan miten äiti toimii..
Täs yks päivä seurasin neitin leikkejä, ensin vaihto nukkevauvalleen vaippaa, sit nosti paitansa korviin, paino kahella sormella napaansa ja sano vauvalle "työ mammaa" sit vauva ylöt "kiitos" ja alko kaivaan kainaloaan.. kunnes mä tajusin et se laitto lopuksi liivin hakaset kiinni :whistle:

 
Heipparallaa taas,

Rokotteista ei meillä tullut mitään oireita. Peppi sai kolmoisrokotteen lisäksi pneumokokkirokotteet, kun ollaan nyt täällä amerikassa kolme kuukautta ja täällä se on kuulunut vauvajen rokotusohjelmaan vuodesta 2000 alkaen. Hirveä huuto vaan oli ja koko päivän oli loukkaantunut siitä, kun häneen tehtiin kipeää. Itsellekin meinasi tulla itku kun niin kamalaa oli pienen loukkaantunutta ilmettä katsoa :'(

Myräkkä meidän pepin mitat on ollut seuraavanlaiset:
syntymä 2640g, 47cm
1kk 3300g, 51,6cm (+660g, +4,6cm)
2kk 4070g, 54,5cm (+770g, +3cm)
3kk 4770g, 60,5cm (+700g, +6cm)
edelleenkään ei suostu juomaan lisämaitoa, mutta omaa maidontuloa olen saanut lisättyä imetysteellä, vaikka silti välillä meinaa usko loppua, että maito riittää. Haluaisin kuitenkin ainakin osittaisimettää vuoden ikään asti. Pumpata en pysty kuin n.100ml aamulla iltavelliä varten. Onko muilla ollut ongelmia maidon vähenemisen kanssa?

Täällä koko perhe flunssassa. Onneksi pepillä ei ole kuin kuivaa yskää ja vähän enemmän nenää pitää imeä nenäfridalla. Toivottavasti menee pian ohi eikä pahene. Yöt on kuitenkin flunssan takia mennyt hulinaksi ja vähän väliä haluaa tissille.

Leppis ja Peppi (pian 3 ja puoli kk)
 
Huomenta!
Täällä kanssa flunssa vaivaa..ensin oli tyttö ja sitten tuli mulle ja vauvalle,onneks tuntuu,että on vaan joku pieni muotonen tauti.

Meillä on nyt löydetty kädet täysin :)
kyllä niin naurattaa,kun kattelee niitä niin ihmeissään :)

Toivottavasti tässä viikonlopuks parannuttais niin vois päästä vähän ulkoilemaankin kun nyt on luvattu,että pakkanen laskee,jee!!

Piti muuten kysyä,että kirjotteleeko Maiju täällä?
oltiin samaan aikaan sairaalassa ja kun pojatkin oli syntyneet samassa kuussa :)

Mukavaa päivää kaikille!
 
Mulla pukkaa kauheeta ressiä, voisin käydä jossai välissä kerhon puolella avautumassa..

Keskimmäinen on ihan aaarrggghh, mitään ei uskota, kaikesta väänneään, mitään ei tee.. liekkö lieveilmiö sille että iskä on ens vk poissa.. voi mammalla olla hermo piukalla.
Jos pakkais pennut ulos ja kävit tivin huhkimassa lumien kanssa..

Mulla muuten oli eräs palstalainen huonekaverina, meitä oli kolme joille oli samalle päivälle varattu käynnistys perättäisille ajoille, hauskasti sattui että lapset päätti syntyä kaikki yhteenläjään sitten :D
 
Tervehdys!

Me käytiin reissu heittämässä ja hyvin meni. Neiti nukkui paremmin yöt reissussa kuin kotona. Öisin ei juuri edes ruokailtu! Olin ihmeissäni. Saas nähdä, miten nyt käy kun kotiin päästiin.
Väsy on kova, reissuaminen aina väsyttää, mutta mukavaa kyllä oli.
 
Mulla alkoi muistaakseni 20.2 (muistaakseni tuolloin oltiin tekemässä asuntokauppoja pankissa ja olin siellä särkylääkkeen voimilla, kun koski niin maan prkleesti. 26.3 tein positiivisen raskaustesti <3. En meinannut edes uskoa sitä. Karisi kummasti uni silmistä klo 6 aamulla (ja olin menoss avielä yöksi töihin).
 
Aurinkoista päivää! B)

Onpas täällä hiljaiset hyrinät...itekään en oo ehtiny aikoihin kirjotteleen, lukemassa oon käyny aina välillä...

Täällä alkanu elo rauhottuun, neitosen koliikki-itkut, tai mitä lie ollut, on käytännössä jääny pois n. viikon verran. Nukkuunkin päästään jo 21-22.30. =) Kohta on ikää se 3kk täynnä, liekö vaikuttanu asiaan.

Sitä tässä oon miettiny, et miten paljon teidän vauvat viihtyy lattialla? Meillä viihtyilee kyllä selinmakuulla, mutta heti alkaa protestoida kun kääntää mahalleen. Oon koittanu et olis mahd. virkeä ja hyväntuulinen kun sitä yritän ja oon koittanu vähä päivittäin totuttaa siihenkin asentoon, mut viel ei oo tuottanu tulosta. Pienempänä oli ihan tyytyväinen vatsallaankin, nyt n. kk:n ajan protestoinu sitä vastaan :/ tiedä sitten mikä mättää...
 
Meillä viihtyy aika hyvin lattialla, pitkiäkin aikoja. Mahallaan paremmin kuin selällään. Ja nyt kun äidin pikkuinen hokasi, kuinka käännytään vatsalleen, niin aina on vatsallaan. Sitten se kiukku vasta alkaakin, kun ei pääse eteenpäin, kun ei taidot riitä.

Meille tuli kolme kuukautta täyteen tänään. Näin se pieni kasvaa :heart:
 
just tota oon miettiny, et eihän tää opi ikinä kääntyyn puhumattakaan liikkeellelähdöstä, jollei ala viihtyä mahallaankin :headwall: :D
no, ehkä vielä on aikaa oppia kaikki "temput", huolestun sit vasta kun on aihetta :)

muuten on tyttö kyllä melkoisen veikeä tapaus, juttelee ihan mahdottomasti nykyään! :heart: tänä aamunakin heräsin siihen kun kauhee pulputus kuulu pinniksestä...
 
Hui kun on taas aikaa vierähtänyt...nyt en ehdi kaikkiin viesteihin niin paneutua, mutta pikaisesti jos saisi aikaiseksi taas kirjoitella.

Lattialla meillä viihdytään hyvin, mutta mahallaan vain lyhyitä aikoja. Ei juuri osoiteta kiinnostusta kääntyillä, kyljellään käy kyllä välillä.

leppäkerttu mä en ole saanut mitään pumpattua enää pitkään aikaan. Alkuun maitoa oli vaikka muille jakaa mutta sitten maidontuotanto jotenkin tasaantui ja nyt sitä on just mitä tarvitaan eikä tippaakaan enempää. Onneksi imettämällä on kuitenkin vielä voitu mennä, välillä on annettu kerran päivässä korviketta lisäksi.

Yön rytmi on täälläkin muuttunut, aiemmat yhden herätyksen yöt on jostain syystä harvinaista herkkua nykyään. Tiedä sitten mistä johtuu...

Tukiverkoista ollut myös puhetta. Me ollaan kyllä siinä onnellisessa asemassa, että koko lähisuku on samassa kaupungissa ja tämä meidän tyty on vieläpä ensimmäinen lapsenlapsi molempien vanhemmille jne. Eli innokkaita hoitajia varmasti löytyy.
Kavereilla ei ole kellään vielä lapsia, vaikka tiedossa on että parissa poppoossa jo toivotaan kovasti.

Miten usein teillä muuten kakataan? Ennen neiti teki useatkin kakat päivässä ja nyt tahti tuntuu olevan noin kerran viikossa! Ei tunnu kuitenkaan häntä vaivaavan...

Jahas heräsi tyty...
 
lattialla....Ali tykkää ja kääntyilee välillä ja väliilä ei riippuu siitä millä mielellä siellä ollaan.. jopa nukahtaa latialle leikkipeiton päälle jos antaa viltin kainaloon..

yöllä nukutaan klo 20.30 (viimestään 21.30 ) - 06.30...eli hyvn mennään..yöllä Ali syö kahdesti.. sittenkin ihan unen pöpperössä..eli ei ainakaan tähänmennessä ole heräillyt seukkaamaan yöllä..tietysti heti ensiyönä kukutaan.. :D

Alin paras juttukaveri on kattolamput :D siis ihan höperönä hörisee ja hymyilee kuin hangon keksi noile lampuille, vaikka valoja ei oiskaan..

nytten sitten tuli jo äitin tuska..no ehdinpä ainakin tähän hiukan kirjottamaan.. kerhollekkin tekis mieli.. jos vaikka huomenna jos i tänään ehdi..on nääs makkareiden vaihtamisia ja sitä rataa ja meidän uusi serkku syntyy ihan lähipäivinä.. :heart:
 
Tääpiö 3kk! ja sen huomaa kummasti vähentyny mahaitkut.

Ukko-kulta tuli illalla kotiin, nyt se varmaan kiroo tuolla pihalla kun aurailee sitä mun jäljiltä :LOL:

Lattialla olosta, joko viihtyy tai sitten ei, liikkuu juu ja kovaa, menee selällään. vois oppia mahallaanki menee niin ei tarvii kynnyksiä poistaa..mahalleen kääntyy välillä ite mutta yleensä tarvii henkistä tukea, eli pitää saada pitää kiinni sormesta/paidasta/lahkeesta, yleensäkkin jostain. joskus kääntyi tutista kiinnipitäen. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Tääpiö 3kk! ja sen huomaa kummasti vähentyny mahaitkut.

Ukko-kulta tuli illalla kotiin, nyt se varmaan kiroo tuolla pihalla kun aurailee sitä mun jäljiltä :LOL:

Lattialla olosta, joko viihtyy tai sitten ei, liikkuu juu ja kovaa, menee selällään. vois oppia mahallaanki menee niin ei tarvii kynnyksiä poistaa..mahalleen kääntyy välillä ite mutta yleensä tarvii henkistä tukea, eli pitää saada pitää kiinni sormesta/paidasta/lahkeesta, yleensäkkin jostain. joskus kääntyi tutista kiinnipitäen. :LOL:
onnee tääpiölle..meillä kans on henkinen tuki ihan ykkös apu.. :D tänään kelpas vaan just 5v täyttäneen isoveikan esimerkki..kiepahteli ihan itekseen mahalleen selälleen ja taas mahalleen :heart:
 
Lattialla meillä on alettu viihtymään hyvin jumppamatolla, lelukaaren leluille on kiva jutella ja keikistellä :) . Mutta mahallaan ei viihdytä yhtään, heti alkaa mahoton ähinä ja sitten itku jos ei pääse pois. Mutta meillä johtuu selvästi siitä, että maito nousee siinä asennossa pahemmin ylös, heti alkaa puklailemaan...en ole huolissani, koitetaan jumppailla sitten niitä niskoja ja selkää muuten.

Darelbeida meillä myös kattolamput kiinnostaa, oikein naurattaa että mitä toinen niissä näkee kun välillä niin tillistellään :LOL: kait siellä jotain pikku-ukkoja on joille pitää jutella, heh!

Pumpattavaksi ei riitä maitoa täälläkään, neiti on tilannut selvästi juuri sen verran kun tarvitsee, ja yhtään ylimääräistä ei tule. Riittää kyllä ihan hyvin täysimetykseen, mutta pakko oli kokeilla tuttelia sen varalle kun olen poissa...ja hyvin kelpaa eikä vatsakaan juuri reagoi, vähän piereskelee enemmän mutta ei muuta. Ihan kiva.

Tukiverkkoja meiltä ei samalta paikkakunnalta juurikaan löydy, lähimmille isovanhemmille matkaa 150 km. Mutta koen että yhden lapsen kanssa pärjää hyvin, onhan meillä kuitenkin tässä kaksi täyspainoista vanhempaa... Kaikille yksinhuoltajille nostan kyllä hattua :flower:
 
Tervehdys!

Täällä käytiin lääkärineuvolassa. Viime viikolla tuli 3 kk täyteen ja sen kunniaksi alettiin kääntymään selältä vatsalleen. EI millään viihtyisi selällään. Välillä jaksaa puuhamatolla tuihotella kirahveja ja tarttua niiden jaloista kiinni, mutta mieluummin on mahallaan.

Hirveän nopeasti neiti kasvaa o_O. Oli tullut 3 viikossa painoa 600g ja pituutta melkein 3cm. Ja edellisellä kerralla kun tuli painoa yli kilo ja pituutta 3 cm. Missä se minun pikkuinen on? Painoa on nyt 7330g ja pituutta 63,3cm. Pitkä tyttö kuulemma. Näin lääkäri totesi.

Ruokailusta oli puhetta, että pyritään siihen 4kk:n täysimetykseen, kerta mulla maito riittää. Toki kun neiti tuntuu olevan niin liikkuvaista sorttia, niin tarvittaessa sitten ruveta maistelemaan pikkuhiljaa. Eiköhän me tuossa 4kk:n iässä aloitella. Yleensä saan vielä pumpattuakin, mutta harvemmin pumppailen. Pakkaseen pumppailin tuossa. Sen verran jos pumpulle heruisi, että saa ensimmäiset kiinteät sitten lantrattua omalla maidolla.

Kattolamput kiinnosta täälläkin! Lampuille jutellaa ja hymyillään :LOL:
 
Aurinkoista KEVÄTpäivää täältäkin!

Meidän herra täyttääkin jo ens viikolla kokonaiset 4 kuukautta! Kääk. Millonkohan viimeksi kirjoittelinkaan..? no mutta 3kk neukassa ukko oli kuitenkin 62cm ja 5900g eli iso jätkä jo vaan tuosta on jo sen verran aikaa, että ensi viikon neuvolaan mennessä veikkailen, että ollaan jotakuinkin 65cm ja 6500g :) Sen verran jo 62-vaatteetkin jo kinnailee, nyyh!

Meillä ollaan kiinteitä nyt syöty jo muutamia viikkoja tai lähinnä vellejä (pepo ja maissi) ja luumusosetta. Tänään maistettiin ekakertaa ruusunmarjasosetta (joka oli ukkelin mielestä NIIIIN hyvää että olis varmaan vetänyt koko purkillisen ellei äiti olis toppuutellut! =) ) ja bataatti on seuraavana vuorossa. Hyvin tuntuu kaikki maistuvan ainakin tähän saakka, eikä massukaan mitenkään erityiskipeä olemuksestaan päätellen ole ollut.

Yöt menee edelleen vaihtelevalla menestyksellä ja aamuisin herätään melkeinpä viimeistään seitsemältä. Viime viikolla meni muutamana aamuna ekoille päikkäreille jo 7.45 kun hän päätti herätä jo viiden jälkeen... Että semmonen tapaus. Yösyötyöistä ollaan yritetty nyt kiinteiden aloittelun myötä pikku hiljaa luopua, mutta vaihtelevalla menestyksellä sekin. Eiköhän se ajan kanssa sekin.

Liikkeelle olis järjetön hinku ja lattialla mahallaan ollessa jaksaa äheltää kovinkin kauan ennenkuin menee hermot totaalisesti. Muuten lattialla viihtyy suht hyvin, mutta esim sitterissä istuminen on totaalisen out, erityisesti jos pitäis olla silleen rennosti, ni ei. Pakko pängätä väkisin sieltä ylös kunnolliseen istuma-asentoon. Mahalleen kääntyy satunnaisesti mut ei mitenkään hinkua, lelukaaren leluihin tarttuu hienosti kiinni ja nyrkkejään syö mahdottomasti (ja kuolaa). Ollaan alettu nyt iltahommien yhteydessä vähän "harjaamaan" ikeniä ni oppii sitten heti hyville tavoille kun viimein ne hampaat sieltä rupeaa ilmaantumaan :)

Kuinka teillä muuten nukutaan päikkäreitä? Meillä nykyään kahdet pitkät (2-3h) päikkärit ulkona aamupäivällä ja iltapäivällä ja yhdet lyhyemmät (n. 1/2 h) sisällä vielä illansuussa siinä viiden viiden paikkeilla. Yöunille mennään edelleen seiskan jälkeen kun ei vaan äijä jaksa valvoa (ja tämähän siis tosiaan kostautuu niissä aamuyökikkailuissa..).
 
päikkäreistä... meillä nukutaan vielä miten sattuu. Tavotteena mulla ois et päästäis kans siihen et 2 kertaa pidemmät unet ja sit tarpeen mukaan lyhyempiä. Välillä oon saanu nukkuun ne 2 päikyt, tosin eilenki heräili toisilta vasta 19.30. ja se on vähä turhan myöhään se. Tänään nukku yhet 3h päikkärit ulkona ja sit kolmet n.1/2-1 h mittaset sisällä. Ulkona nukkuu huomattavasti paremmin, sisällä unet jää päivä-aikaan lyhyeks. Yöunet on n. 8-10 h.
Odotan niin kevättä ja ilmojen lämpiämistä (vaikka oon nauttinu tästä talvestakin!) pääsee niin paljon helpommalla pukemisen kans... B) sit on mukavampi viedä aamullakin ulos nukkuun, kun ei oo niin turkasen kylmä. Onneks aurinko lämmittää jo päivällä ihanasti! :D

kakkaamisesta, täällä tehdään edelleen 1-3 kakat päivittäin, tosin ekat 6 vk se oli lähes poikkeuksetta JOKA vaipassa :whistle: et on se siitä vähentyny. Saa nähä koska muuttuu tilanne. Varmaan viimeistään sitten kun aletaan maisteleen kiinteitä :)

elisar ja neitonen (3kk täynnä tällä viikolla)
 
Aurinkoista aamupäivää kaikille mammoille! B)

Täällä meillä lattialla jaksetaan olla vaihtelevasti. Puuhamatto hankittiin vasta äskettäin ja se on vielä "sisäänajo"vaiheessa - poika ei ole vielä ihan vakuuttunut että onko nuo roikkuvat eläimet hauskoja vai ei... :)

Kakkaaminen on ollut alusta lähtien tosi vaihtelevaa. Vielä pari viikkoa sitten tahti oli kerran päivässä, nyt on mennyt jo kohta 4 päivää eikä meinaa vatsa toimia millään. :|

Yöunien pituus on pidentynyt huimasti, viimekin yönä poju veti melkein 6½ tuntia putkeen! Olihan siinä sitten vähän nälkä aamuyöstä... Päikkäreitä nukutaan vielä aika lailla silloin kun väsyttää, aamu/aamupäiväpäikkärit menee jo suht samaan malliin joka päivä mutta loppupäivän nukkumiset on vielä hakusessa (paljon pikkutorkkuja pitkin päivää ja sen takia oonkin välillä sitä mieltä että meidän poikahan nukkuu KOKO AJAN ja onkohan se normaalia tämän ikäiselle??)

Kokemuksia ja mielipiteitä ajattelin kysellä VAIPOISTA. Käytiin pitkään Pampersin NewBaby vaippoja, jotka ovat mielestäni ihanan pehmeitä ja niillä pojan iho oli aina tosi pehmeä. Viime viikolla otin käyttöön Pampersin BabyDry vaipat ja täytyy sanoa että en tykkää ollenkaan! Vaippa tuntuu jotenkin kovalta ja ihokin on välillä ikävän nihkeä. Mitä vaippoja siis käytätte?
 
AlfaB, meillä käytetään kestoja(ite tehtyjä kun pihi olen) ja muumivaippoja kun ovat hyviä ja kotimaisia.

Viimeyö oli 3h välein syönti, eli ihan kivasti.
Kaikki kakarat enemmän ja vähemmän räkäsiä, huoh. itekki tosin melko tukkeessa ollu pari päivää.
 
:D ..juu olisittepa nähneet eilen sen korvasta toiseen yltävän hymyn kun äiti älysi mitä Ali tahtoo.. tuijotti nimittäin min perunamuussia ihan silmät kiiluen..joten minä hullu sitten annoin (TIETENKIN SUOLATONTA) puolitoista teelusikallista mummon muussia pojalle.. voi sitä suun napsetta.. :p ..ja hermot meni heti kun ei saanut enempää..tänään sitten tuijotti isin papusoppaa silmät kiiluen.. :D ..sitä ei kuitenkaan saanut..

vaipoista meillä menee jätkäläinen muumivaipoissa...ehkä jossain vaiheessa myöhemmin siirrytään esim liberoon.. tai sitten ei..muumit tuntuu jotenkin ihan mukavilta.

Ali ei haluaisi olla pitkällään oikeastaan ollenkaan.. no tietysti hetkosen ..kun opettelee sitä mahalleen menemistä..muuten lemppari kyyt on sylissä ja sittenkin nokka menosuuntaan..

nyt on pakko mennä nukkumaan tai jotain.. jos sais unen päästä kiinni.. veljen perheen pikku kakkonen ilmoitteli aamulla tulostaan vesien menolla..miulla on myötätunto tuskia :saint: :D
 

Yhteistyössä