2010 ELOKUISET IPANAT

heippa,yksikätisenä tässä kirjoittelen varsin kärtty poika sylissä joka tänään päättänyt olla nukkumatta:headwall:meillä mennyt tosi kivasti,poika on rauhallinen,paitsi tänään!syö n 3-4 h välein läpi vuorokauden!ihan ok musta!ja taitaa painaa jo yli 5kg.
mut mikä tänään on?oon mitannut kuumeenkin jo kahdesti.1.5v on korvatulehduksessa ja kuumeessa ollut useammn päivän ja vauva vaikuttaa kuumalta,vaan mittarin mukaan ei ole!ja kun ei edelleenkään huoli tuttia,on ainut lohduke rinta ja siinä on asuttu itkujen välissä tänään.voi,toivottavasti ei oo sairastumassa:confused:

lapsiluku on toistaiseksi tässä.mutta hyvin voin ajatella ja suunnittella iltatähteä vielä 4-5 vuoden päästä:saint:

D-vitamiini käytössä gefilus tipat joissa mukana d-vitam.ja on tosi hyvä juttu!!

n11na,pulauttaako vauva siis paljon?paino voi jopa laskea jos pulauttelee runsaasti.ja jos pulauttaa paljon on musta merkki siitä että maitoa kyllä tulee...mut vauvoilla on refluksi tosi yleinen ja helppo hoitaa(kun mahaportti falskaa ja ruoka virtaa takaisin suuhun)kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa!:hug:Mut jos tuntuu ettei oma maito riitä,voi yrittää korviketta.

Nyt valuu kotiin koululaisia ja pitäis antaa niille ruokaa,vaan tuo itkee taas....
:wave:
 
Onnea uusille vauvaantuneille :heart:

Synnytyskertomuksia on mukava lukea, se omakin on vielä kirjoittamatta. Tosin itsellä olikin tällä kertaa ihan rauhallinen ja "normi" synnytys, meni ihan tavallisen kaavan mukaan, joten ei siinä niin ihmeitä kertomisia oiskaan ollut, no ehkä joskus kun aikaa niin kirjoittelen.

Poitsu tänään 4 viikkoa. HUH kun aika menee nyt vauhdilla ja vasta tuskailin, ettei synny ikinä!!!!

Neuvolassa käyty ja painoa jo 5.5 kiloa (synt. 4330g) ja pituutta 56 cm (53cm)
Painoa tulee ihan hurjaa vauhtia, mun pieni kasvaa niin nopsaan isoksi, liian nopeaan.
Olis mukava, kun ois pieni pitkään niin sais nauttia pikku vauvasta pitempään :D
No ei vaan, ihana että toinen kasvaa ja kehittyy.
Hurjasti kehittyykin lyhyessä ajassa, kovasti seurailee ja juttelee ja hymyilee, ai että ne hymyt onkin niin ihania :heart:

Tissiraivareita ihan hurjia, nyt kaikki vinkit kehiin :wave:
Rintaa ei huoli, kun yöllä ja päiväunien jälkeen tai jos on muuten jo tyytyväinen. Mutta väsyneenä ei millään, joten unille mennessä ei puhettakaan tissittelystä, illat pullotellaankin sitten ahkerasti kun en viitsi toista huudattaa. Mutta mikä avuksi, viikon jo kestäny??
Toivottavasti ois ohimenevää. Haluaisin niin jatkaa imetystä, kun se tällä kertaa muuten onnistuu hyvin. Se vaan niin ahistaa, kun toinen ei suostu ottaa ja sit pitää kuitenkin hakea pullo kehiin vaikka enste aina koitan tissiä. Pulloa ja lisämaitoahan tuo on saanu syntymästään asti ison koon vuoksi, joten kokonaan tissillä ei pärjätä koskaan. Mutta maitoa siellä kuitenkin ois, joten ois kiva saada syömään, ettei tarvi pumppailla niin usein.

Hirvee flunssa koko porukassa, toivottavasti ei pienimpään tulisi. Mutta on tää rankkaa ite sairaana hoitaa lapsia, kuka antais kotiäitille sairaslomaa???

Mukavaa päivää mammat ja lapset :wave:
 
Täällä kans poika jostain syystä huutanu tänää tosi paljon. Pieneks hetkeks vaan rauhottu välil ja sit taas alko huuto. Mies kävi vaunulenkillä niin sen ajan oli ihan tyytyväisenä, mut heti kun tulivat kotiin niin alko taas huuto. Yritettii eka laittaa ulos nukkuu, mut alotti tosiaan heti huutamaan. Tissilläki ollu vaan pienen aikaa kerralla ja siinäki huuto alkanu hetken päästä.
Nyt onneks nukahti hetki sitten isänsä syliin ja nyt nukkuu vaunuissa tyytyväisenä, tosin sisällä kun ei viittini pukemaan alkaa ku vihdoin sai toisen nukahtamaan. :)

Hällä ollu ennenkin kyl näit aamupäiviä et huutaa jonkinverran. Tuntuu lähinnä silt et alkaa olee niin väsyny, et huutaa vaan väsymystään. Vaunulenkil ku hetken oli nukkunu, niin sen jälkeen oli hetken ihan tyytyväinen, mut sit alotti huudon taas.. En tie onko sit masuvaivojakin, mut ei oikeestaa vaikuta hirveästi siltä. Ja röyhyt tulee ihan hyvin, eikä pulauttele.. Mut voipi olla et kun nyt on ollu noi cuplatonit käytössä jotka on aika hyvin kyl tähän asti tuntunu vaikuttavan, ni nyt sit kokeillaan kuitenki distafyliä et oisko se parempi..

Meillä kyl varmasti paino nousee hyvin, alkaa olee oikein pullukkaposkinen poika. :D On kyl syönyt n. 2dl päiväs korviketta ihan oikeestaan vaan sen takia et mä saan päiväl otettuu päiväunet ja sit jos oon käyny jossain ni on pullost saanu korviket sil välil. Ku vaik maitoo tuntuu suht kivast riittävän niin lypsettäväks asti sitä ei kyl enää heru..

Red Ragon Imetystä kun pohdit, niin mulla nyt ei täst juur oo kokemusta, mut mun mielestä jos susta se imetys tuntuu hyvältä ja vauva viihtyy tissillä niin vaikkei se sieltä paljoa saiskaan niin ne pienetki määrät toki tärkeitä ja ennenkaikkea se läheisyys! Lisämaitoa sit vaan lisäks et saa tarpeeks, mut ei siitä nyt ainakaan haittaa oo vaikka tissillä roikkuiskin vaikkei sieltä paljoa heruiskaan! :)

Chevanne ja Niko 3vko 3pvä
 
Nukkumisjärjestelyistä: mulla oli vakaa aikomus ennen pojan syntymää, että hän nukkuu omassa sängyssään ja tulee vain syömään vanhempien viereen. Jo sairaalassa muksu nukkui osittain meidän vieressä (oltiin perhehuoneessa) ja sama jatkui kotona. Yritin laittaa vauvan aina illalla ja syömisen jälkeen omaan sänkyyn, mutta ei hän siellä oikein viihtynyt... Nyt ollaan oltu mökillä vajaa viikko ja täälläkin koitettiin ekana iltana laittaa muksu omaan petiin, mutta sen jälkeen hänet on otettu joka ilta meidän väliin ihan suosiolla.... Sama jatkunee kotonakin. :rolleyes:

Meidän vauva kakkaa melkoisen monta kertaa päivässä ja huolimatta tiheästä vaipan vaihdonsta, pylly punoittaa pahasta peppureiän ympäriltä. Aluksi laitoin peffaan aina vaipan vaihdon yhteydessä sinkkivoidetta, mutta sisko neuvoi käyttämään bepanthenia. Tuntui siltä, että jälkimmäinen auttoi aluksi, mutta kokonaan ei ongelmasta olla päästy eroon. Onko muilla samanlaista vaivaa?!

Lion ja Esko
 
joskus voi auttaa noissa pyllyn punoitus asioissa vaippa merkin vaihto.. meillä on tyttö joteni herkkä pampersseille. Libero sopii ja kestot.

weledan sinkkivoide on huippu! ja joku paksu panthenol voide on hyvä pyllylle. nyt myö ollaan käytetty pelkästään tuota ainun hoitovoidetta pyllyyn kakka alueelle.
 
Nyt vaan pikaseen neuvolakuulumiset, eli ikää vajaa 4 viikkoa ja paino nyt 4020g (synt. 3370g) pituus 55 cm (synt. 50cm) Eli kivasti on sintti kasvanut.:heart:

Ne tiheänimunkaudet ovat muistaakseni noin 3vko:n, 6 vko:n, 3 kk:n ja 6 kk:n iässä, kun jossain vaihees tuolta imetystuki sivuilta samaista tietoa etsiskelin.
 
Jos nyt viimein sais ittensä aktivoitua myös tälle vauvautuneiden puolelle. Sain vihdoin ja viimein kaikki ketjun aiemmat viestit luettua, joten jos nyt itekin sais viimein kirjoteltua kuulumisia.

Eli meitin poju syntyi su 15.8. ja mitat oli 3530g ja 48cm.
Sairaalassa oltiin pari yötä, kun mulla oli se raskausdiabetes, niin Kättärillä näköjään "sokerivauvoja" seurataan sen pari päivää. Pojalla kuitenkin oli sokeriarvot ihan kohillaan koko ajan. :)

Täällä kotona on arki lähteny rullaamaan aika hyvin. Onhan se tietty välillä aika rankkaa, kun esikoinenkin on vasta ton 1,5v. Välillä sattuu näitä päiviä, et molemmilla on aina yhtä aikaa nälkä tai muusta syystä vollotetaan yhtä aikaa. Siinä on muutaman kerran äitinkin tehny mieli vollottaa mukana. :p

Meillä on poika kasvanu huimaa vauhtia. Sairaalassa paino putos n. 100g, mut neuvolatädin kotikäynnillä pojan ollessa 9 päivän ikäinen painoa oli jo 3880g. Seuraavalla viikolla (eli viime viikolla) neuvolakäynnillä painoa jo huimat 4235g ja pituuttakin 52,5cm. Ja ikää siis tossa vaiheessa 2vkoa 3pvää. En tiedä oliko sairaalassa mitattu pituus hiukka "alakanttiin", vai voiko pituutta tosiaan kasvaa 4,5cm reilussa kahessa viikossa!?! :O
Mut on poika kyllä hyvin viihtyny tissilläkin ja näköjään maitoa riittää ihan hyvin. Meillä mennäänkin ihan täysimetyksellä, kertaakaan ei oo tarvinnu korviketta antaa. Ja yhden kerran oon pulloakin vaan kokeillu, kun olin täysiä rintoja hieman pumppaillu, enkä viittiny maitoa poiskaan kaataa.

Yöt meillä menee kahdella syötöllä. Eka unipätkä on yleensä 4-6h, pari kertaa ollu jopa 8h. :whistle: Ja sit seuraava tissittely on 3-4h päästä ja sit nukutaan ehkä vielä pari tuntia.
Päivällä syödään sitten yleensä vähän tiheämmin 2-3h välein. Joku pidempikin unipätkä saattaa väliin kyllä tulla.

Ilmavaivoja on ollu hieman. Viime yönäkin kuuntelin kun pikkuherra piereskeli oikein olan takaa ja sen vuoksi sitten ähisi ja vinkui jonkin verran. Mitään älytöntä itkemistä ilmavaivat ei onneks aiheuta (ainakaan vielä), niin kuin esikoisen aikana meillä oli. En sitten tiedä mikä ilmavaivoja aiheuttaa, itse epäilisin ehkä tota d-vitamiinia. En oo alottanu Cuplatonia enkä mitään muutakaan lääkettä ilmavaivoihin, kun eivät nuo niin pahoja vielä tosiaan oo ollu. Ja toivottavasti eivät tosta pahenekaan...

Nimi meillä on pojalle jo annettu. Tai siis ihan vaan maistraattiin ilmoitettiin se heti papereiden tultua, kun poikaa ei kasteta. Eikä me sitten mitään nimenantojuhliakaan järjestetty, kun mulla ei vaan energia nyt riitä mihinkään sellaseen. Meillä kun mies on yksityisyrittäjä, niin päivät on hällä aina tosi pitkiä ja mä joudun suurimman osan päivästä olemaan aina yksin poikien kanssa. Ja siis joudun hoitamaan lähes kaikki kotihommat myös yksin. Niin ei siis vaan jaksa sit enää mitään ylimäärästä.

Tosta vaippahommasta piti munkin kysellä. Eli mitä vaippamerkkejä te muut vauvoillanne käytätte? Mä oon käyttäny nyt Pampersin kokoa 2 ja pari kertaa on nyt käyny niin, että yöllä pidemmän unipätkän aikana on vaippa falskannu jostain kyljen kohdilta. Meillä poika pissaa aika paljon ja päivälläkin saa vaippaa vaihtaa aika usein. Oiskohan Liberot tai joku muu merkki jotenkin vähän imukykyisempiä? Kun ei nyt ainakaan kokoa isompaan voi vaihtaa, kun ne taas on sitten liian isoja. Esikoisella käytettiin Pampersia ja sillon en muista, et mitään ongelmia olis ikinä ollu.

Joku kyseli, et vieläkö meinataan lisää lapsia hankkia. Mä haluaisin vielä yhden lapsen, sen pienen prinsessan näiden poikien joukkoon. :D Mut sitä kyllä varmaan odotellaan nyt vielä hetken aikaa. Tulee ehkä itelle liian rankaksi, jos sitten on kolme lyhyen ajan sisällä syntynyttä kerralla. Toisaalta mä en kuitenkaan hirveän montaa vuotta ainakaan haluais sit tässä välissä odotella...

Nyt en muista mitä muuta piti tässä vielä kommentoida ja tästä mun tekstistä tais muutenkin tulla jo hirmunen romaani. Eli ehkäpä tässä kaikki tällä erää... :D

Hendu ja herra A 3vkoa 3pvää
 
Täälläkin pamperssit käytössä ja pissavahinkoja on sattunu useemmin ku kerran. Ja just öisin. Esikoisella kans käytettiin sillon pienenä pampersseja mutta en kyllä muista että ois pissat kertaakaan tullu läpi. Nyt sitten varsin päivällä laitoin neitille keston ja eikait se ollu ku 2-3 tuntia, ja siitäkin oli tullu pissat läpi :confused: Enkö sitten muka osannu laittaa sitä oikein ku on tuommonen missä on sisä- ja kuorivaippa.
 
Mä pidän pamperseja meidän pojalla päivisin, mutta liberot öisin. Ja jotenkin tuntuu kun toi pampers paketti loppuu niin liberoilla jatkan. Ne ei oo falskannu kertaakaan, toisin kun pamperseista meillä tullut monesti kakat pois.
 
En ole vielä tänne ehtinytkään ilmoitella meidän tyttösestä. Hän on kohta kolme viikkoa vanha ja aivan ihana pakkaus. Painoi syntyessään lähes 3,8 kiloa ja oli 50cm pitkä <3 Kaikki meni hyvin ja neiti vaikuttaa tyytyväiseltä. Paitsi just tällä hetkellä :)

Lion73 Mein molemmilla vauvoilla on ollut aika herkkä iho ja tää pikku neiti kakkaa ihan koko ajan. Me on käytetty sebamedin öljyä, kun se tekee siihen iholle sellaisen "kalvon", joka estää pissin ja kakan pääsyn iholle. On toiminut ihan hyvin näillä, eikä ole enää punoitellut (vaikkei esim. öisin vaihdettais vaippaa)

Pakko mennä taas!!
 
Meillä Liberot käytössä. Pampersseista ja Huggies´sta tuli pylly punaiseksi ja pissa vahinkoja. Luulin jo vatsavaivojen olevan historiaa, mutta nyt taas pari päivää ollut hankalampia. Ei mitään suoraa huutoa, mutta kokoajan saa olla taas hyssyttelemässä.

Niin ja talkki on toiminut todella hyvin tytön pyllyyn. Sinkkivoiteesta oli vain haittaa meillä.

Sipsunen & "Nalle" tänään 1kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Jaksoinhan minäkin tänne tulla ensimmäistä kertaa kurkkailemaan =), meidänhän neiti syntyi 28.7, mutta oleskelen elokuisissa niinkuin raskaus-aikanakin.....
6vk vanha tuo pikkuneiti nyt sitten. Hui kun aika menee....
Täällä kanssa pullolla ja rinnalla mennään ja välillä ahdistaa kun ei pelkällä rinnalla olo riitä, mutta ei voi mitään ja tyttö tyytyväinen näin. Gefilus-d, meillä kanssa käytössä ja pullojen jälkeen annan distafyliä.
Rauhallinen eipä huutele ylimääräisiä, nyt vaan kahtena yönä kakkaähistellyt vähän väliä, joten omat unet kärsineet =)

Mites jälkivuodot????mulla vielä tihkuu vaaleata, verinen loppunut, sais jo loppuu sekin, en muista että edellisistä kestänyt max 4vk.
 
Heippa! Neuvolassa käyty aamusella Viljamin kanssa ja poika kasvaa vähän liiankin hyvin, ihan yläkäyrillä. Painoa nyt 5400g (syntyessä 4000g) pituutta nyt jo 59 cm (syntyessä 51cm) päänympärys 40,5 (syntyessä 37,5) Todella pulska ja pitkä poika :) Käytössä on jo 62-68 vaatteet :D
Jälivuoto mulla loppu ku synnytyksestä oli kulunu vajaa neljä viikkoa.
Viljami nukkunut vaunuissa jo kolme tuntia ja tämä mamma on saanut istuskella ja juoda kaffia rauhassa.
Monella tuntuu olevan flunssaa, toivottavasti teidän pikkusiin ei tartu.. me kun jouduttiin oleen se viikko lastenosastolla Viljamin kans ku flunssa iski siihen niin kovin, tänään lääkäri katto vasemman korvan ja tulehdus siinä ei ole vieläkään parantunut. Tänään loppuu antibiootti. pitää varata korvakontrolliin aika.
Lapsiluvusta: Mä haluisin 3 tai 4 lasta mut aika näyttää, ei ainakaan ihan heti kuitenkaan.. jännittää niin paljon ku mulla on nyt ,molempien tenavien synnyttyä tullu tuo ahdistus ja masennus..

Jonetta ja Viljami 5 viikkoa
 
Meillä mie oon nyt alkanut antaa distflatylia illalla viimeiseen syöttöön kun aamu yöllä on usein pierua ja muuta ikävää riesana.
tipat vaihdoin tänään jekovittiin kokeilu mielessä kun mielestäni ne devitolit antoi pierua heti kun alettiin käyttää.. saapa nähä vaikuttaako.
relatippoja on saanut heti kotiutumisen jälkeen joka päivä, ja minä itse käytän myös probiootti plussaa päivittäin.

ja tyttö nukkuu vaunuissa oikein hyvin. olen siitä ihan yllättynyt koska pojat ei ennen 2-3kuukautta oikein nukkuneet kunnolla vaunuissa.

Suppis ja Neitikesäheinä 3vko
 
Heips! Kuulumisia minäkin aattelin vähän kirjotella kun poitsu nukkuu vielä shoppailureissun jäljiltä vaunuissa:) Poika on perustyytyväinen tapaus, ei paljon turhia itkeskele. Yöt on mennyt yleensä kahdella syötöllä. Meillä myös rinnan lisäksi lisämaito käytössä, kun itseltä ei riittävästi maitoa tule. Ostin sähköisen rintapumpun ja olen sillä lypsänyt maitoa että saa välillä antaa omaa maitoa lisämaitona.

Lapsiluku meillä täynnä näiden kahden lapsen myötä.
Jälkivuoto Vielä tulee pieniä lorahteluja silloin tällöin. Ollut kyllä koko ajan melko niukkaa.

Nyt täytyy kaivaa tissit esille kun poitsu tuolta vaunuista huutelee..

jonna ja pikkuveli 2vko
 
Meillä on ollut hankala alkuviikko ja tänään aivan kamala aamu ja aamupäivä. Ollaan tytön kanssa itketty kilpaa, kun tämä mamma on niin väsynyt. Tytön masuvaivat tekivät paluun ja vatsa ei ole toiminut kunnolla.

Tämä on jo kolmas päivä kun tyttö ähisee, kiljahtelee ja itkee. Ainut miten on ollut jotenkin hyvä olla, niin sylissä vuoroin keinutellen ja hyssytellen tai sitterissä niin, että tuttia pidetään suussa ja kainutellaan siinä sitten. Ei ole auttanut vaunuilu tai rinnalle ottaminen.

Itseasiassa se rinnalle ottaminen on vaan pahentanut tilannetta. Kun vauva alkaa hamuilla, mutta ei sitten kuitenkaan tahdo imeä ja saa kamalan raivarin kun maitoa ei juurikaan tule. :':)'(

Nyt sai parka vihdoin tikistettyä todella tiukan kakan ja heti muuttui levollisemmaksi. Toinen ei ole näinä päivinä nukkunut edes vaunuissa päivällä 15 minuuttia pidempään (yöt onneksi nukkunut ihan ok, vaikkakin uni levotonta vääntelehtimistä) ja sitten ollut todella väsyneen oloinen, mutta ei ole saanut nukuttua kun masua on vääntänyt. Onneksi nyt vihdoin nukahti.

Mä vaan olen niin loppu ja tuntuu etten voi kun itkeä väsymykseltäni. On niin rankkaa kun toiseen sattuu ja oma väsymyskin painaa. Mies lähti onneksi aikaisemmin töistä ja tuo apteekista neuvolan suosittelemaa Levolacia. Jos se auttaisi tuohon vatsan toimintaan.

Varmaan tuo kun nyt mennään pääasiassa korvikkeella, on aiheuttanut masu vaivoja. Oma maidon tuotanto kun alkaa hiipua jo ihan olemattomiin. Tietenkin olen sitten vellonut itsesyytösten kourissa koko aamun... :'(

Mutta jospa tämä tästä...

Väsynyt Sipsunen & masuvaivainen "Nalle" 1kk ja 1pv:heart:
 
Niin, suoraan sanoen v****taa koko imetys asia, kun se edelleen painaa mieltä. Olen nähnyt siitä jo painajaisiakin ja aamulla kun heräsin, niin ekana oli mielessä, että pitäisi ehtiä pumppaamaan ennen hyssyttelyn alkua. Ahdistaa kun se vähäinenkin tuotanto hiipuu kokoajan ja on tunne, että pitäisi vaan olla kokoajan pumppaamassa, jotta maidon tuotanto pysyisi yllä edes jotenkin.

Anteeksi avautuminen ja natina. Mulla on todella p**ka päivä tänään. Onneksi mies tulee kohta kotiin ja luojan kiitos tuo rakas tyttö sai vihdoin nukahdettua. Huomenna on varmasti jo parempi päivä :xmas:

Sipsunen & "Nalle" 1kk ja 1pv:heart:
 
sipsunen :hug:
Täällä kans ihan paska päivä!! Tahtois vaan olla pimeessä huoneessa, hiljaisuudessa ku ei vaan jaksa kuunnella enää yhtään narinaa, kitinää, tappelua ja paskan jauhantaa!! Äsken lähettiin jo "elmon" kaa kahestaan vaunulenkille ku pakko oli saada vähä happee.
Mä en oo nyt reiluun kkteen nukkunu yli 3h putkeen ni vähä alkaa ottaa oiretta.. Kai se tästä.. Kahvia!! Sitä menee!! about 8 kupillista päivässä...:ashamed:

mut jospa rupeis kahvin keittoon ku tissitakianen lopettelee syömistään..

pikkumökö+ tissitakiainen 4vkoa + 2pvää -huomenna 1kk <3
 
sektioidut!
miten teidän haavat parantuneet?kun mulla nyt 4vkoa sektiosta ja haava on ehtinyt jo kerran tulehtua johon söin antibiootti kuurin ja nyt viikko kuurin loppumisesta ihan kun haavassa olisi reikä josta tihkuu verta?! siis joku nuppineulanpään kokoinen reikä..verta ei tuu kun pikkasen..siis ei valu eikä mitn. hui..pitäs varmaan lekuriin soittaa.
 
Iica Täällä sektio haavan ympärille alkaa vasta muodostuun mustelmaa, leikkauksesta kun ei ole ihan paria viikkoa, mutta tuleeks sulla ihan puhdasta verta vai onko siinä märkäeritettä?

Millon saa saunoa section jälkeen ??
 

Yhteistyössä