.

Mä oon ennen polttanut monta vuotta, mutta kun kuulin olevani raskaana niin se loppu siihen. Työn puolesta oon harmillisen hyvin perillä siitä, kuinka pahoja ongelmia rööki aiheuttaa sikiölle ja kuinka suuresti se voi vaikuttaa ja vaikeuttaa lapsen elämään. Siks oonkin asian suhteen aika natsi, ja toivoisin että neuvoloissakin tuotais rohkeemmin esiin sitä, kuinka paljon kärsimystä äiti sillä polttamisellaan aiheuttaa. Paitsi että lapsi pakotetaan kehittyyn hapenpuutteessa mikä voi häiritä aivojen kehitystä, on tutkittu että se aiheuttaa sikiölle epämukavaa oloa ja jopa ehkä kipua. Ei siis paljon eroo siitä että äiti tukahduttaisi syntynyttä vauvaansa ajoittain tyynyllä koska se toisi hänelle itselleen paremman olon. Itselle se herättää siis heti ajatuksen siitä, voiko kyseinen äiti koskaan oikeesti täysin rakastaa lastaan ja haluta tälle parasta jos on valmis pistämään oman, täysin tarpeettoman, nautintonsa lapsen terveyden edelle. Hyvä siis jos kaikilla on lopettamissuunnitelmat tehtynä ja polttaminen loppuu kun tulee raskaaksi. Meinaan millään raskausajan ruokavalioilla, vitamiineilla ja taaperoajan tarkoilla ruokavalioilla ei oo mitään merkitystä sen rinnalla jos äiti polttaa odotusajan. Ja kuten sanoin tää on mulle aika arka aihe josta omaan tosi voimakkaat mielipiteet.

Niin samaa mieltä. (y)
 
@Delphyne Tänne toivottaisiin edes sitä yhtä tervettä pientä syliin. :love: Ensimmäinen kerta ei tosiaan mennyt putkeen, niin nyt sitten uusinta kierrokselle. (y) Mun äitikin kysyi, että montako lasta halutaan. Mä en osaa sanoa tohon yhtään mitään. Toivon vaan, että saataisiin edes se yksi. Ehkä joskus uskallan haaveilla useammasta. :unsure:
 
Mä oon ennen polttanut monta vuotta, mutta kun kuulin olevani raskaana niin se loppu siihen. Työn puolesta oon harmillisen hyvin perillä siitä, kuinka pahoja ongelmia rööki aiheuttaa sikiölle ja kuinka suuresti se voi vaikuttaa ja vaikeuttaa lapsen elämään. Siks oonkin asian suhteen aika natsi, ja toivoisin että neuvoloissakin tuotais rohkeemmin esiin sitä, kuinka paljon kärsimystä äiti sillä polttamisellaan aiheuttaa. Paitsi että lapsi pakotetaan kehittyyn hapenpuutteessa mikä voi häiritä aivojen kehitystä, on tutkittu että se aiheuttaa sikiölle epämukavaa oloa ja jopa ehkä kipua. Ei siis paljon eroo siitä että äiti tukahduttaisi syntynyttä vauvaansa ajoittain tyynyllä koska se toisi hänelle itselleen paremman olon. Itselle se herättää siis heti ajatuksen siitä, voiko kyseinen äiti koskaan oikeesti täysin rakastaa lastaan ja haluta tälle parasta jos on valmis pistämään oman, täysin tarpeettoman, nautintonsa lapsen terveyden edelle. Hyvä siis jos kaikilla on lopettamissuunnitelmat tehtynä ja polttaminen loppuu kun tulee raskaaksi. Meinaan millään raskausajan ruokavalioilla, vitamiineilla ja taaperoajan tarkoilla ruokavalioilla ei oo mitään merkitystä sen rinnalla jos äiti polttaa odotusajan. Ja kuten sanoin tää on mulle aika arka aihe josta omaan tosi voimakkaat mielipiteet.
Lopetin 2 vuotta sitten satunaiset polttamiset, toivottavasti vartaloni on puhdistunut siitä lähtien! Nykyään ei edes tee mieli, en usko että olin riippuvainen nikotiiniin yhtä paljon kuin sosiaaliseen tapaan. Ja kiitos tuosta kommentista, olen aina ollut varma että se on pahaa, mutta en ole tutkinut miten se haittaa!
 
Ällöä vuotoasiaa, skippaa jos et halua kuulla!!! :D

Hei te, jotka olette kokeneet keskenmenon. Koska uskalsitte palata taas normaaliin seksielämään? Mulla oli ensin 3pv runsaasti km vuotoa ja kovia kipuja. Sitten alkoi helpottaa ja 2pv tuli vain pyyhittäessä kirkasta verta ja kivut melkein kokonaan poissa. Nyt kahtena päivänä sellaista.. noh.. rusehtavaa limaa vaan. Joka tänään jo reilusti vähäisempää. Joko uskaltaisi? Tai siis.. onko tää enää jälkivuotoa? :whistle: Jälkivuodon aikanahan ei saisi olla yhdyntää. Mutta pointti on, että mikä lasketaan jälkivuodoksi. :cautious: Kohdunsuu oli tosi auki silloin pahimman km aikaan, enkä uskaltanut kokeilla kun vasta eilen uusiksi ja oli kiinni. :) Kumiin ei lähdetä. Mielummin sitten ilman. :whistle:

R-testiin tulee kyllä vielä hailukkaa viivaa. Mutta nyt kuitenkin vasta Kp7, joten en ihmettele tätä tässä vaiheessa ollenkaan.

Vinkkejä?
 
Liitympä itsekkin tähän tupakointi keskusteluun. Tupakoin 7 vuotta ja tupakkaa paloi ihan kiitettävästi, aski kesti n. 1,5 päivää eli siis jos maanantai aamuna ostin niin tiistaina päivällä tupakat loppui. Sitten kun rupesimme puhumaan että voisimme jättää ehkäisyn pois niin samalla päätin että myös tupakointi saa jäädä. En käyttänyt nikotiinipurkkaa tmv, päätin vain että nyt tämä on viimeinen tupakka. Viikon taisi olla vaikeaa ja tupakkaa teki valtavasti mieli mutta sitten helpotti eikä ole sen jälkeen tehnyt mieli ja tupakka haisee nykyään todella pahalle. Ymmärrän kyllä että kaikilla se lopettaminen ei käy yhtä helposti.

Pahaa tekee katsoa kun raskaana olevat tupakoi ja perustelee asiaa "tupakka on parempi kuin stressi". Ei varmasti ole, eikä varmasti neuvolassa kehoiteta polttamaan. Tai no mistäs minä tiedän kun en ole neuvolassa raskauden takia käynyt, mutta en vaan usko että siellä kenellekään sanottaisiin että tupakointi ei haittaa jos se pitää stressin poissa.. Näin on siis moni raskaus aikana tupakoiva sanonut. Voisin pitää saarnan aiheesta mutta en jaksa ja toivon että jokainen tajuaa että raskausaikana tupakointi ei ole oikein. Kukaan ei varmasti mene puhaltamaan tupakan savua vauvan naamallekkaan, joten miksi sitten raskaana ollessa tupakointi olisi "ok"? Sikiö kun kärsii hapen puutteesta siellä kohdussa jos äiti tupakoi.

Mielipiteitä on monia ja kerroin vain omani, joten älkää kivittäkö :D En myöskään saarnaa raskausaikana tupakoiville koska tiedän että lopettamiseen ei saarnat auta, kun se halu lopettaa täytyy lyötyä itsestä.
 
Voi hitto miten sainkaan voimaa näistä teidän tupakoinnin lopettamis-viesteistä, motivaatio on tällä hetkellä aikas lailla kova! (y) Kyllä mie siihen pystyn, tiedän etten tarvitse tupakkaa yhtään mihinkään, ja en keksi yhtään hyötyä tai plus-puolta miksi sitä jatkaisin! :poop:

Tiedän että lopettaminen tulee olemaan vaikeaa, välillä varmasti tooooodella vaikeaa. Poltan paljon, askin päivässä. Poltan iloon, stressiin, suruun ja jokaisessa mahdollisessa raossa, melkein 15vuotta. :devil:
Suurelta osalta on vain tapariippuvuus, mutta varmasti myös aineellinen. Pakko on ottaa korvaavaksi hoidoksi nikotiinipurkkaa, siitä vieroitan itseni sitten tulevaisuudessa pois hyvinkin rivakasti. (y)
 
@Beibihaaveilija , miule lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa keskenmenon jälkeen, että seuraaviin kuukautisiin saakka tulisi välttää yhdyntää. Ensimmäiset viisi päivää vuoti kun seula ja sit vähitellen hiipui siten, että seittämännen päivän illalla tuli enää just haaleaa ruskeaa. Sen raskauden la olis ollut heinäkuun alussa (-19). Onneksi asian yli nyt päästy, ja toivottavasti kesällä olisi jo toinen vauva aluillaan ❤.
 
Mulle km jälkee sanottii että saa heti yrittää uudestaa mutta olis hyvä oottaa että ei vuoda yhtään. Kun on olemassa tulehusriski. Taidettii kuitenki harrastaa suihkus vuodon loppupuolella eli tyyliin kun pyyhittäessä vielä tuli vuotoa. Mikähä ihme on ku liitos kipuilee? En plussaa kyllä odota enää mutta mietinpähä vaan.. ei oo ollu aikasemmi,paitti raskaana ollessa.
 
@KirJoh89 Joo, ilmeisesti osa lääkäreistä sanoo, että pitäisi odottaa yhdet menkat ennen uutta yritystä. Osa taas sanoo, että heti voi kokeilla. Uskon itse siihen, että heti vaan yritystä peliin. Lähinnä mietin vaan, että milloin se tulehdusriski laskee. En kyllä ymmärrä, miksi osa ohjeistaa toisin kuin toiset. Kun monessa paikassa ihmiset kertoo raskautuneensa heti keskenmenon jälkeen ja kaiken menneen hyvin. Niin mihinhän se yksien menkkojen odottaminen perustuu. :confused:

@hitvetti Meillekin sanottiin, että heti vaan yritystä peliin. Shokissa en vaan tajunnut kysyä, että milloin jälkivuoto koetaan loppuneeksi. Ehkä sitä uskaltaisi juurikin puhtaana kokeilla. :whistle: Mitään kohtutulehdusta kun en nyt todellakaan kaipaisi tähän lisänä.
Etkös sä testaillut r-testeillä? Mikä päivä sulla olikaan menossa nyt? Onko mitään mahdollisuuksia, ettei raskaus vielä näkyisikään testissä. ;) En tiedä tarkalleen, millaisia on liitoskivut. Mutta mulla oireena oli oikean nivusen vihlaisut oikein tiukasti. :barefoot: Onko sulla sellaisia siis?
 
Mun piti tohon tupakkahommaan vielä sanoo sen verran, että en todellakaan vähättele sitä lopettamisen vaikeutta. Itse tosiaan yritin sata kertaa lopettaa, mutta vasta raskaus toi sen riittävän motivaation. Tiesinhän toki kuinka huonoo se itselle tekee, mutta kun oli tiedossa miten paljon pahaa se tekee lapselle niin oli helppo lopettaa. Ihan hurjat tsempit kaikille lopettamisen kanssa taisteleville. Muistakaa että sitä tupakkaa ei oikeasti tarvitse mihinkään ja kun hetki kerrallaan osaa olla ilman niin jossakin vaiheessa se alkaa helpottamaan. (y)

Sen verran omaa napaa, että testasin tänään taas ovista ja haalee viiva tuli testiin. Eilen oli siis ihan puhdas nega. Ehkä se ovulaatio olisi sieltä tuloillaan eikä olisi jäänyt ihan täysin pois keskenmenon hälkeen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miina-
Hullua muuten ajatella että sain ekan haamun testiin dpo7 ja sitten selvän plussan dpo10... Uskaltaisinkohan taas rueta aivojani kiusaamaan jo dpo6. Mies olis tuollon vielä töissä ennen viikonloppua, ni se ei ihmettelis ku mie kyttään testiä joka mahdollisesta suunnasta... :p

Antaako kotitestin sofi-merkkinen r-testi herkästi viivanpaikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Hullua muuten ajatella että sain ekan haamun testiin dpo7 ja sitten selvän plussan dpo10... Uskaltaisinkohan taas rueta aivojani kiusaamaan jo dpo6. Mies olis tuollon vielä töissä ennen viikonloppua, ni se ei ihmettelis ku mie kyttään testiä joka mahdollisesta suunnasta... :p

Antaako kotitestin sofi-merkkinen r-testi herkästi viivanpaikkaa?
Mulla sofi ollut nega kun on pitänyt ollakin, siis ei oo minulla koskaan turhia viivoja antanut :)
 
  • Tykkää
Reactions: Delphyne
Hullua muuten ajatella että sain ekan haamun testiin dpo7 ja sitten selvän plussan dpo10... Uskaltaisinkohan taas rueta aivojani kiusaamaan jo dpo6. Mies olis tuollon vielä töissä ennen viikonloppua, ni se ei ihmettelis ku mie kyttään testiä joka mahdollisesta suunnasta... :p

Antaako kotitestin sofi-merkkinen r-testi herkästi viivanpaikkaa?
Sofin liuska vai ultimate puikko? Puikko on antanut mulle ainakin turhia toiveita usein mutta myös ensimmäisten joukossa selvät viivat, tuo liuska taas näytti haaleaa myöhään ja negaa aina kun pitänyt
 

Yhteistyössä