<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 ELOKUUSSA <3 <3

Selällään nukkumista ei raskausaikana muuten suositella, kun voipi jäädä jotkut verisuonet tms tukkoon (vauvan painosta) ja bebe ei sitten saa välttämättä tarpeeksi happea.

Iski into vaihtaa järjestystä omassa makkarissa + olohuoneessa. Huomenna alan siis siirtää huonekaluja innolla :D Tai sitten tiistaina kun lapset saisi hoitoon toviksi..
 
selällään nukkuminen tämä ei edes voi nukkua muuten kuin selällään. mahalleen ei enää voi kun on tuota mahan kokoa mutta kyljelläänkin kun yrittää niin alkaa kauhee mylläys mahassa pojan osalta ja sit suolikaan ei tykkää vaan juoksuttaa saman tien vessaan :( kauhulla odotan sitä kun alkaa oikeesti jalat puutumaan selällä nukkumisen seurauksena.. tartte sit enää nukkua ollenkaan..

pääsin perjantaina kotilomalle sairaalasta. nosti jo yöllä kuumeen ja la iltana oli pakko palata sairaalaan. tulehdusarvot oli pe aamuna 56 ja la yönä 155. täällä odotellaan uusinta tuomiota mitä nyt keksittäs. olo on hirveä ja alkaa v*tuttaa tää sairaalassa olo. lapsella kyllä tuntuu piisaavan virtaa. ja liikkeet lähinnä on potkimista virtsarakkoon ja tuonne alas. muutenkin tuo hengaa tuolla alhaalla kokoajan mikä ei helpota miuta yhtään... alkaa tää raskauskin ärsyttämään vaan...olisin varmaan jo kunnossa ilman tätä...huoh...

varvas + aatu 26+1
 
mulla hengenahdistus alkoi joskus viikolla 10, ja sillon en varsinkaan osannu liittää sitä kohdun kasvuun kun ajattelin että kohtukin on vielä niin pieni ettei nyt keuhkoihin yllä.
se oli siis sellasta mikä tuli mulla ihan missä vaan, yleensä just kans makuullaan. tuntu sellaselta et en saa mistään happee, en kertakaikkiaan mistään ja ihmeiden ihme etten koskaan saanu paniikkikohtausta siitä :D (taipumusta on) sehän siitä ois vaan viel puuttunukkin.
mut siis jostain syystä se on menny nyt ohi. ja sillon kun mainitsin asiasta neuvolassa etten saa henkeä, niin totesi vaan että kohdun kasvusta johtuu ja sisäelimet painaa jo vähän keuhkoja. ?

voimia sen kanssa. tiiän miten ilkeeltä se tuntuu ja henkisesti ahdistavalta :(



Mulle oli uusi juttu tuo selällään makaaminen että on haitaksi, mutta hyvä että täällä keskustellaan näistä asioista :) Omasta neuvolasta tuskin olisin tuotakaan kuullut.


Ihan mukavia ihmisiä siellä neuvolassa on ja olen kiitollinen kaikesta, mutta joissain asioissa he ovat vielä ulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sitteristä: Oon ajatellut ostaa stokken new born "sitterin", jonka saa kiinnitettyä stokken trip trap tuoliin, jotta saan sitterin pysymään korkealla, sillä talossa koiria, niin ei tarvi koko ajan vilkuilla koirien perään. Sen sitterin saa myös maahan mikäli haluaa. Aika kätevä, se myös tilataan saksasta, joten hinta ei paha.

Kuumeilu onneks loppu perjantaina, joten sitä kesti onneks vaan 1,5päivää, olin päättänyt mennä sairaalaan mikäli kuume olis jatkunu vielä perjantaina. Mutta sit loppu, nyt vaan odotellaan tuleeko kuumepäiviä lisää, vai oliko kenties siinä. Keskiviikkona loppuu saikku, joten pitäis olla siihen mennessä työkuntoinen:) Ihan mukava taas mennä töihin, kun on tullu yli viikko maattua. Mulla onneks alkaa kesäloman viimenen pätkä jo 1,5 viikon päästä, joten ihan mukava:)

Makaan useimmiten myös selällään sillä muuten en pysty.. En nyt usko, että siitä mitään hirveetä haittaa on. Kaikkihan raskaana olevat nukkuu selällään..
 
Varvas82 Voimia ja paranemisia!!

Sitteristä unohdin mainita aikaisemmin. Meillä on ollut molemmilla käytössä. Esikoisella vielä enemmän, koska viihtyi paikallaan ja itsekseen. Ensimmäisen soseiden syöttämiset onnistuu helpoiten sitterissä. Pitää vaan muistaa että laittaa vauvan ihan vaakatasoon sitteriin eikä "istuma-asentoon" =)

Selällään nukkumisesta meillä ainakin synnärillä kehoitetaan nukkumaan kyljillä. Juuri sen takia ettei selällään paina kohtuun meneviä suonia.. Itse haluaisin nukkua selällään mutten halua tuon takia. Kyljillä sitten, tyyny jalkojen välissä.


Rosalinda Kyllähän sen kohdunsuun ja -kaulan tilanteen saa ultrattua alateitse, muttei kaikissa neuvoloissa ole ultralaitteita. Eli täällä ainakin aina sormin mitataan.

Meillä on ollut cobra-merkkiset radiopuhelimet itkuhälyttiminä. Todella hyvät säällä kuin säällä ja kantavuutta riittää :D

Tässä yhtenä iltana en sitten pystynyt kävelemään. Iskias muistutti olemassa olostaan vähän ehkä touhukkaan päivän päätteeksi. Onneksi yöllä levossa sitten tuli kävelykykykin takaisin =)

Tänään vaihtuu taas viikot :)
Biana 24+0
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin viime kerralla neuvolassa tuosta selällään makaamisesta/nukkumisesta että onko se vaarallista, niin neuvolan täti naurahti, että eihän sitä yöllä voi vahtia missä asennossa nukkuu. Että jos ei selällään sais olla ni sithän pitäs olla joku nukkumisteline tai miehen pitäs vahtia. :LOL: Mutta siis se sano, että jos ei huono olo tuu niin voi kyllä selällään maata. Sitten jos tulee huono olo niin täytyy asentoo vaihtaa (sillon varmaan vauva sit ei saa tarpeeks hapee tjtn). Ja se sano, että kyllähän ihminen nyt automaattisesti vaihtaa asentoo jos huono olo tulee.

Onkos teillä muilla tukivöitä? Mulle tilattiin netistä ja oon käyttäny sillon tällön kun on ollu alaselkä kipee. Siitä on kyllä apua. Semmonen vaan vähän mietityttää, että voiko toi vyö painaa vauvaa jotenkin? Kun vyö on kumminki aika kireellä. Täytyy varmaan tostakin kysästä huomenna neuvolassa. Mulla on taas pitkä lista asioita mitä pitää kysyä ja siä on viä joku sijainen, toivottavasti ei oo ihan kökkö sijainen.

Hankinnoista on ollu puhetta. Me ostettiin Oran yhdistelmävaunut käytettynä. Turvakaukalo ostettiin ihan uutena, se on niin tärkee kapistus, että ei uskalla käytettynä ostaa. Pinnasänky on myös ostettu ja vaatteita ihan muutamia. Eli ostettavaa viä kyllä on. Kaikkee ei vaan kerralla voi ostaa.

MamiJ&masuvauveli 23+5
 
Kiitos MamiJ selällään nukkumis-infosta! Mä nukun myös mieluiten selällään, mutta olen sitä yrittänyt nyt välttää kun on peloteltu että jospa vauva ei saakaan happea tms. Ainakaan vielä ei ole tullut huono olo selällään olemisesta, ja jotenkin tuntuu että se on vauvallekin kiva asento, kun käännyn kyljelleen niin seuraa muutaman minuutin protesti ja kamala rummutus masussa :D

Britney kirjoitteli hengenahdistuksesta - mä puuskutan ja "huokailen" ja mieskin on kysynyt pari kertaa että "onks kaikki ihan ok" kun kuulostan siltä kuin kaikki maailman huolet olisi harteilla vaikka yritän vaan hengittää :ashamed: :LOL: Saman muistan esikoisen odotuksesta, vikalla kolmanneksella oli vähän noloa kun tuntui että puhisen vaikka en mitään sen raskaampaa tekisi kun tyyliin tiskikoneen tyhjentäminen.

Masu on kasvanut tosi paljon viimeisen viikon aikana, nyt viikonloppuna huomasin että en saa enää kunnolla nauhallisia kenkiä jalkaan. Libero-sivuilla luki jo viime viikolla että "tervetuloa vikalle kolmannekselle" - siis jo rv 25! Oho. En edes kunnolla ehtinyt tajuta olevani tokalla kolmanneksella kun se meni jo ohi :O

Syntymättömän lapsen vakuutus saatiin vihdoin varattua, huh viime tipassa. Esikoisella on myös sellainen, ja on kyllä maksanut itsensä takaisin niin yksityisen lyhyempinä jonotusaikoina kuin rahanakin.

Eilen kävin nuuskutelemassa ystävän 2-viikkoista vauvaa. Ihana oli :heart: :heart: Poika söi sen KOKO 2.5H kun oltiin kylässä - oli kyllä kiva kun mussukka oli hereillä, aiemmin aina kun olen kyläillyt vastasyntyneen kotona niin nukkuvaa vauvaa on päässyt vaan kurkkaamaan hämärässä makuuhuoneessa, ja peittojen alta on kuulunut pientä tuhinaa. 3.5 vuotiaani oli hiukka mustasukkainen kun perheen 1.5v poika oli koko ajan kiipeämässä mun syliin, ja niinpä 3.5v haluisi aina tulla toiselle polvelle istumaan - yritin siinä sitten taiteilla ison mahan kanssa ja kahden mussukan rakkauden osoitusten kohteena :heart:
 
Heippa taas, lomat lusittu (siis ne miehen) ja paluu arkeen alkoi.

Neuvolassa kävin heti aamusta kääntymässä ja siellä kaikki ok. Painoa oli tullut reilu 600g/viikko mutta tuplilla sai synninpäästön siitäkin :) Kotivaa'an mukaan painoa on alusta tullut 8,5 kg. Pissa ok, paineet ok, hemppa oli 113 ja nyt pitäis rauta aloittaa. Esikoisesta söin Obsidania ja en muista erikoisista vatsavaivoista kärsineeni eli sillä mennään nytkin. Sydänäänet kuului aika alhaalta eli nyt toivon, että jätkät on ymmärtänyt kääntyä päät alaspäin. Ensi viikolla kuitenkin ultra eli siellä sen sitten varmaksi näkee. Sf mitta oli 27 kun se esikoisesta oli ollut paria viikkoa aiemmin 17.

Mulle sanoi kätilö rakenneultrassa, että hyvä vaan ku pystyy selällään olemaan. Mä kanssa aina aamuisin herään selälläni ja luotan siihen,, että luonto kertoo jos asentoa pitää vaihtaa.

Mä olen kanssa sitterin kokenut hyödyllisenä ja nyt niitä onkin jo tuplasti hommattuna.

Vauvavakuutus on vielä ottamatta mutta pohjolasta se tulee kun siellä on esikoisenkin vakuutus. Esikoinen on ollut aika terve joten vakuutukselle ei ihan kamalasti ole käyttöä ollut. Niin paljon kuitenkin, että laskin ettei sitä turhastakaan olla maksettu. Tuplien kohdalla oli päivänselvä että vakuutus otetaan. Miehen suvun puolella vielä voimakkaasti allergioita ja astmaa.

Vatsa alkaa kieltämättä olemaan jo hieman tiellä. Kuinkakohan isoksi se eoikein paisuu?

Siisu ja jätkät 24+0
 
Olen monesti miettinyt tuota kieltoa selällään makaamisesta. Itsellä ei ainakaan onnistuisi pelkkä kyljellään nukkuminen. Vasemmallekyljelle kun kääntyy, niin alkaa kauhea rummutus. Oikeallakyljellä on helpompi nukkua, mutta selällään kohta kaikista paras. Pistän viellä tyynyn tueksi pepun alapuolelle, niin jalat ovat hieman koukussa (jos jalat ovat suorina,ilman tyynyä, niin kiristää ilkeästi mahaa).

Hengenahdistusta on myös täällä ja varsinkin, kun istuu. Pikkuiset taitavat todella painaa keuhkoja kasaan. Kovasti pitää "huokailla", että saa kunnolla happea.

Närästykseen sain viikko sitten lääkkeet ja kyllä nyt on saanut nukuttua yötkin hyvin, tai no niin hyvin kuin tällä mahalla nyt voi. Kääntyminen on kyllä yhdenlainen suoritus.

Minulla on Anitan tukivyö ja olen kyllä tykännyt. Pidän sitä melkein aina, mutta istumisen ajaksi otan sen pois. Onhan se hieman sellaista värkkäystä, mutta se auttaa. Minullakin kun tuota mahaa on siunaantunut jo aika paljon. Helpottaa selkää ja maha ei pompi joka puolelle, kun kävelee.

:heart: Vimpula ja Vampula 26+3 :heart:
 
Selällään nukkuminen ei mulla onnistu ollenkaan. En ole oikeastaan koskaan osannut selällään nukkua ja nyt kun raskaana niin kun hetkenkin makaa selällään niin jo on tukalaa ja tuntuu että happi loppuu heti.
Kyljellään mennään vaikka tuo vekara aina silloin potkiikin hurjana mutta ei se auta kuin hällä tyytyä kohtaloonsa tässä asiassa :D
Mutta ei tuosta varmaan kannata mitään stressiä ottaa. Kyllä siinä itselle huono olo tulee ennenkuin vauvalla on mitään hätää :)

Sitteri aijotaan ostaa kun tutuilla niin hyviä kokemuksia siitä ja helpottaa muakin paljon kun en halua vauvaa aina ihan lattialla pitää koirien takia niin sitterissä on sitten vähän korkeammalla ja sen saa nostettua kätsästi suihkuun yms mukaan jos ei mies ole vauvaa katsomassa.

Vakuutuksistakin olette puhuneet. Me ei otettu ollenkaan. Jospa selvittäisiin ilman, olen aina vähän epäilevä vakuutuksia kohtaan ja ne tuntuvat enemmänkin vain riistolta kuin oikealta avulta.

Selkäkivut vaivaa ja pahasti :/ Lapojen väli aivan tulessa ja ainoa mikä helpottaa hetkeksi on kylmägeeli.

Hengenahdistuksia on ollut varmaan noin viikoilta 14 tms. ja pahenee vain kokoajan. Saa tosissaan kiinnittää huomiota missä asennossa istuu yms. Jos yhtään istuu läjässä niin henkeä ei saa ja alkaa päässä heittää.
Olen lisäksi astmaatikko, nyt pidemmän aikaa astma pysynyt kurissa vaan nyt se pari viikkoa on taas tullut esiin ja pari astmakohtaustakin on tullut pitkästä aikaa :(

Itkuhälytintä en ole vielä kovinkaan miettinyt. Tuskin mitään kaikista kalleinta ja hienointa ostetaan kun ei tule varmaan kovinkaan kovalla käytössä olemaan pienessä kämpässä.

Närästys vaivaa mullakin ja lääkkeet ei auta. Ainoa mikä vähän lievittää on maito. Aina iltaisin alkaa närästämään aivan järkyttävänä juuri kun on saanut mukavan asennon. Ihanaa kun koskaan ei saa vaan nauttia olosta :D

ON:
Tänään soittelin neuvolaan ja sain keskiviikolle tarkistusajan. Oikea terkka oli palannut töihin ja ymmärsi huoleni onneksi. Vihdoin ja viimein sai vähän tukea neuvolan puolelta! Nyt käski ottaa todella rauhallisesti ja jos yhtään supistaa pahemmin niin täysin levätä vain.
Supistelua ei nyt vaan auta yhtään tämä muutto tässä :/ Ärsyttää kun en voi oikein mitään tehdä ja hirveästi pitäisi pakata ja asioita järjestellä..
Ja hui noin viikon päästä poksahtaa jo rv 30!! :O Aivan hirvittävän nopiaa menee aika, saa nähdä kerkeääkö tässä asunnon laittaa täysin valmiiksi vauvalle kun viikot vierii ihan huomaamatta :S Onneksi on jo sentään turvakaukalo että päästään synnäriltä kotiin :D Ja kaikki vaatteet ja tutteja ja leluja yms.
Ainoa mikä pitää sittenkin ostaa mahd nopeasti on pinnasänky.. Anopilla taas joku ihme viiraus päässä ja ei nyt sitten suostukaan tuota pinnasänkyä meille lainaamaan :)) Aika ihana.. Heillä ei sille tasan ole mitään käyttöä ja mies olisi sen laittanut kuntoon niin että olisi sitten meidän vauvan jälkeen ollut valmiina miehen siskoille jos he lapsia saavat. Vaan ei, anoppi osaa olla melkoinen vitipää ja joskus tuntuu etten ole eläissäni yhtä hullua ihmistä tavannut. Koskaan ei poikaansa auta vaan häntä pitäisi hyysätä ihan kokoajan kun ei itse jaksa tehdä mitään. Tästä aiheesta voisin paasata vaikka koko loppu päivän enkä siltikään saisi kerrottua kaikkea hänen hulluuksistaan :D Pistää vaan raastamaan aika pahasti ettei yhtä hemmetin pinnasänkyä voi lainata pojallensa ja ensimmäisen lapsenlapsen käyttöön. Kertoo taas niin paljon miten paljon välittää.. :/
Nyt pakko lopettaa ennenkuin olen kirjoittanut yhden sivun pituisen tekstin aiheesta "Hullu anoppi" ;)

Tiukutus&Masi 28+6 :heart:
 
selällään makaamisesta on puhuttu. Näköjään siitä on annettu eri paikoissa eri ohjeita. Mulle on sanottu, ettei pitkiä aikoja saa nukkua selälleen just sen hapen takia. Ja että ku on kyljellään, varsinkin oikealla kyljellä niin vauva/vauvat herää tosiaan helpommin ja sitä keinoa käytetään myös jos ei oo liikkeitä tuntenut vähään aikaan. Juodaan tosi sokerista mehua ja sit kyljelleen makaamaan.
Mä nukun ite yleensä aina jommalla kummalla kyljellä yöllä. pidän tyynyä selän takana. Mut päivisin ku nukun päikkärit lyhkäsen aikaa niin oon selälleni, mut mulla kyllä alkaa särkee selkää ihan hulluna jos vähääkään pidempään oon selälleni.

tukivyötä mä metsästän kyllä just. Tää maha on yhtä iso melkein jo ku esikoisesta ihan lopussa ja painaa ihan sikana joten haluan kyllä sen vyön ehdottomasti.

helpottavaa jotenki kuulla et muillaki on tota hengenahdistusta. Hope so se loppuu ku vauvelit tulee ulos joskus..

anzu ja pojat rv 25+3
 
Selällään nukkumisesta... Mä oon niin vainoharhanen, etten uskalla selläni nukkua, vasen kylki on paras. Kunhan vaan tukee hyvin tyynyillä. Ja sellällään kun makaa niin tuntuu et hengittäminen on vaikeempaa!

Tukivyö on ehkä suurin pelastus!! Sen kanssa on niin paljon helpompi olla ja tuntuu ettei vatta paina niin paljoo! Mulla on kans sellanen Anitan tukivyö!!i

Uus itkuhälytin on meilläkin hankinta listalla. Vanha on sen verran maailmaa nähny etten enää luota siihen! On ihan ehdoton keksintö, kun pihalla vauvaa nukuttaa!! Meillä kun on kaks kissaa, niin kuulee jos ne yrittää ängetä vaunuihin... Eikä talvella oo muutenkaan mahdollisuus saada vaunuja ikkunan alle, että kuulis sitä kautta!

Huomasin myös että meijän turvakaukalo alkaa oleen sen verran vanha, että jo natisee : /
Et hannkinta listalle päätyi sekin... Onneks mummu lupas ostaa uuden, kun ei kerran vaunuja saa ostaa tällä kertaa :D

Vähän omaa napaa...
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Kaikki oli muuten ok, mutta sain kontrolliajan kahen viikon päähän. Kaulaa oli viikolla14 4cm ja nyt enää 2,5cm. Ei kuulemma syytä huoleen, mutta lääkäri haluaa tarkistaa tilanteen muutaman viikon päästä.

Memphis 23+6
 
Viimeksi muokattu:
Heimoi.
Minä tulin sokerirasituksesta ruikuttamaan. Pelkäsin pahinta, eli se ei niin kauheaa ollutkaan. Neulakammoisena tietysti hirvitti kolmet verikokeet, mutta selvisin itkuitta, jei! Litku maistui aluksi lähinnä spritelle, mutta se jälkimaku oli jotain järkyttävää. Toista mukiani aloittaessa ajattelin, että ylöshän tämä tulee, mutta se jälkimakukin hävisi yllättävän nopeasti. Eli eipä tullut edes sen osalta paha olo!
En tiedä sitten, oliko syömättömyydestä, verikokeista vai sudokuista johtuvaa, että reilu puolen tunnin jälkeen alkoi pyörryttämään. Selvisin kuitenkin pystyssä itse, ja sain seuraavan verikokeen jälkeen luvan käydä katsomassa samassa sairaalassa kuntoutusosastolla makaavaa isomummiani. Ei fiksuin veto. Vaikka hissillä meninkin, niin vartissa olin jo pyörtymispisteessä. Takaisin vaan labraan jokaisen penkin kautta mitä matkalla sattui olemaan.
Onneksi mies tuli sitten hakemaan ja toi aamupalaakin, kun suoraan töihin piti suunnata. Koko työpäivän huimasi ja heikotti, ja heikko olo on jatkunut tähän asti, vaikka olen syönyt jo useaan otteeseen ja ottanut päiväunetkin. Onneksi mies on lomalla, niin on ihanasti hoitanut kaiken puoelstani. Toivottavasti huomiseksi helpottaa, täytyy varmaan mainita neuvolaan, kun huomenna tarvii sinne kuitenkin soitella.

Kaiken maailman labrakokeet otettiin, kun ihmeellisistä vatsakivuista puhuin, vaikka neuvolalääkäri epäilikin vain kasvukivuiksi. Sokerirasituksessa olin tosiaan liian suuren sf-mitan vuoksi.

Helmi & Mörkö:heart: 26+4
 
Tiistaihuomenta kaikille!

Selälläännukkumisesta ite nukun AINA selälläni mutta huomaan että illalla alkaa välillä ahistaa henkeä /on epämukava olo ja aamulla heräänki kyljeltäni, siispä kai se kroppa sitte vaihtaa sinne kylkiasentoon yöllä kun tuntuu mukavemmalta :D

Kaveri pyysi mukaan spinningtunneille mutta musta ei taija enää olla nii korkea sykkeiseen liikuntaan kun en ole hikijumppaa hetkeen harrastellu.. Reipas kävelyki voi aiheuttaa jo mahakipua eli parempi pysytellä rauhallisemmalla liikunnalla tää loppuaika, sit raskauskilot kariseen ja spinninkiin! :)

Monella jo vika kolmannes alkanu ja tosiaan en itekkään ole edes kunnolla tajunnu sitä tokaa kolmatta ku jo alko viiminen kausi! :) JAIKS näin tää aika kuluu, huomasin että oon alkanu näkee synnytysunia jo :D

Karoliina 27+1
 
tulin vaan tällä kertaakertomaan et kiva kela. Valitus äippärahasta on kyllä sisällä, mut vein toissapäivänä hakemuksen elatustukeen ja saan ekat rahat jo huomenna, ihan oikeana maksupäivänä!

Maha tänään tahi huomenna jo 26. viikkoa eli viikko 27 käyntiin. Oho.
 
Taas tämä prkleen sivu tökkäs ja meni koko texti :mad:

kiitos Biana avusta! Lekuri oli onneksi helläkätinen!
Kohdunkaula 3cm, kuulema normaali

Vauvan koko 800g
Oma paino noussu 1kg mutta kun lähtöpaino oli jo 66kg niin lekuri sanoi, ettei haittaa vaikkei paino nousekaan

Sokerirasitus oli kauhea kokemus ja tuli niin väsy että nukahdin sinne sänkyyn jonne ne laittoi mut potemaan oloa

arvot oli sen verran koholla,että huomisesta alkaen kotimittausta suorittamaan päivittäin. Kummallista koska koska mul on ollu aina liian alhainen verensokeri ja siksi pitäs olla syömässä 4h välein.

Hankintoja vaikka päätin, etten hanki mitään niin esikoisen pinnis laitettiin odottamaan vauvaa ja esikoiselle ostin kierrätyskeskuksesta ihanan prinsessa sängyn 15€lla :D

"Vauvalle" sitten ostin kirppikseltä ison kasan vauvanvaatteita, löysin jopa 50cm niin mahtuu heti syntymästä eikä ole liian isoja, toki mistäpä sen tietää kuin iso pojanpötkylä sieltä tulee?? Ja nehän käy aika heti pieniksi mutta laitan ne sitten kiertoon taas. Esikoiselta jää ihan kauheasti vaatteita enkä oikein tiedä missä ne kannattaisi myydä? täältä on kirppiskelle niin pitkä matka etten pääse järkkäilee pöytää jos sellaisen vuokraan kirppikseltä..

Rosalinda ja Jannu 27+3
 
Minä en juurikaan slällääne saa edes nukuttua, ja neuvolassa terkka sanoi että ei sitä suositella mutta kakas sitä vahtii yöllä missä asennossa nukkuu. Tosin minä havahdun heti jos olen liian kauan sellään kun alkaa ahdistamaan. Eli minulla tulee tuota hengen ahdistusta sellään olosta.

Tukivyö oli minulla jo esikoista odottaessa ja todella hyvä varsinkin kun maha alkaa olla iso. Nyt olen sitä käyttänyt marja ja sieni metsässä olessa on jotenkin helpompi kyykkiä =) mahan kanssa kun on tukivyö.

Meillä kanssa hommattiin itkuhälyyttimiksi jo esikoisen aikaan PMR-radio puhelimet (en muista nyt merkkiä) Gigantista esikoiselle. Todella hyvät olleet säällä kun säällä, ei ole edes pakkasella hiipunut akku. Ja todella kovassa käytössä on ollut. Ja mikä parasta niihin sai oman kanavan niin ei ota häriötä toisista itkuhälyyttimistä tai rekkojen radiopuhelimista. Meillä on tuo vt7 sen verran lähellä, että tavan itkuhälyyttimistä saattaa kuulua venäläisten rekkakuskien radioliikenne.: /

(.) Sokerirasitus kokeessa käyty. Eikä se niin kurjaa ollut kun aluksi luultiin ja arvot oli hyvät. Sain myös kelan päätökset ja ihan samat äippärahat saan kun esikoisestakin:D Joten kerrankin minulla Kela toimii niinkun pitää eikä tarvi tehdä valituksia, niinkun yleensä.


Tytti83 ja Toukkis
 
Hellouta vaan kaikille

Minä kävin neuvolassa aamulla, kaikki oli hyvin :)
Nyt siis viikkoja 27+1, painosta ei sanonut mitään, vaikka oli tullut +594g/viikko. No jospa tässä yrittäs kattoo nyt mitä suuhun laittaa ennen seuraavaa käyntiä. Pissa ja verenpaine ok ja sf mitta 25. Sydän ääniä saatiinkin etsiä ja kuunnella pitkään, poitsu nimittäin vaihtoi heti asentoa kun hoitaja löysi sykkeen ja sitten alkoi hirveä myllerrys ja potkiminen, ei tainnut tykätä koko hommasta :D Seuraava neuvola on sitten kuukauden päästä, mutta ennen sitä pääsenkin jo äippäpolille ultraan.

Selällään nukkumisesta: Muistan että silloin esikoisen aikaan neuvolassa sanottiin, että jos nukkuu selällään niin äidille voi tulla huono olo, koska vauva painaa isoja verisuonia jne. Mutta itselleni ei ole koskaan tullut huonoa oloa, vaikka selälleenkin olen nukkunut, mutta yleensä nukun kyljelleen.

Vauvahankinnat: sain vanhan pinnasängyn edullisesti, mutta sitä vähän maalaillaan kuntoon, muut kamppeet meillä onkin edellisten lapsosten jäljiltä. Mutta kyllä olen muutoman vaatteen ostanut jos on kirpparilla/kaupassa sattunut silmään jotain oikein ihanaa :)

Kristalli ja poitsu nro 3
 
Heipä hei!!!

Mulla ois kans sokerirasitus perjantaina... toisaalta ku mä pelkään ihan tosissani tulevan vauvan painoa, ni tavallaan toivosinki, et arvot ois vähä koholla, et pääsis koko seurantaan... mut sit taas toisaalta, ei täst mun viimekertasestakaan koskaan sanottu et iso vauva tulossa... synnytys-salissakin kätilö sano et korkeintaan 3800g, no neiti oli kyllä sit sen 4200g... et se mua nyt eniten pelottaa!

Painoa mulle itelle on tullu alle kolme kiloo, ja toivon ettei paljoo enää tuliskaa, jos ei sit se vauvakaa kasvais...

Mä herään usein siihen et nukun mahallani.. vaikka toi maha on jo aika pullukka, eikä mitenkään ultramukavalta alla tunnukkaan... no kohta en enää pysty, huoh... mut nukun suht hyvin :)

tänään huomasin netis et oon saanu kelalta pakkaukseta jo päätöksen. laitoin paperit viime viikolla, ja pakkauksen ne oli laittanu mulle tilaukseen jo 5.8... paperit on postitettu eilen, et ne tulee varmaan huomen. nopeeta toimintaa tälläkertaa :)

Me tuskin otetaan mitään vakuutuksia... ei oo otettu noille kolmelle aikasemmallekkaan... mut katotaan ny...

Tää viikko viel töitä ja sit ois pari viikkoo viel lomaa, sellasta rentoo kotilomaa! pidän noiden kahden vanhimman lapsen synttärit sit joku viikonloppu!

Palataan!

Nallemakarooni tytötx3 ja öhkömönkiäinen 26+4
 
Tiukutuksen anoppi kuulostaa tylsältä tyypiltä : / En pysty edes kuvittelemaan tollaista, että omaa poikaansa ei halua auttaa :snotty: En muista oliko teille tulossa äitiyspakkaus - meillä esikoinen nukkui siinä mukavasti ekat 3-4 kuukautta, ja vasta sitten saatiin aikaiseksi ostaa Ikeasta pinnasänky.

Karoliina - joo ei muakaan kyllä saa spinningiin enää houkuteltua. Vesijuoksua voisin kokeilla, mutta tarviisin ensin uuden uikkarin mihin masukin mahtuu. Bikinit ei oikein näytä hyvältä päällä... Kuntosalilla oon käynyt pari kertaa viikossa, pitää alaselän kunnossa, ja pääkopan myös :)

Rosalinda - huuto.netissä liikkuu lastenvaatteet aika hyvin. Aikamoisen vaivan joutuu kyllä näkemään kun kaikki pitää kuvata ja sitten seurata huutoja ja vastailla ihmisten kysymyksiin. Mäkin "jouduin" ostamaan yhden 50cm potkarin - muutoin yritän hillitä osteluja, esikoiselta on kaikki tallessa, ja lisäksi kaksi ystävää on lupautunut antamaan kaikki tyttöjen vauvavaatteet meille. Lisäksi mummot ostelee ihan hulluna vaikka kuinka yrittäisi kieltää. Eli meillä on valmiina vaatteet jo varmaan ainakin neljän vauvan tarpeisiin :D

Äitiysvaatteita sain eilen ystävältä vinon pinon - hänellä oli lainassa mun äitiysvaatteet, ja nyt siis sain ne takaisin + puolet lisää :D Siitä pinosta on tänään jalassa ihan luksusihanat Polarn o Pyretin äitiysfarkut, istuu kuin unelma! Uusia alusvaatteita tilasin just netistä, kahdet imetysliivit (Hot Milk merkkiset, on kuulema hyviä), isompia alushousuja :ashamed: ja yhden ihanan Boobin imetyspaidan. Rakas äitini käski ostaa jotain kivaa vaatetta ja lähettää laskun hänelle, pakkohan sitä oli sit totella :heart:

Sannuska80:n hääkuulumisia odottelen, kunhan laskeudut hääpilvestä niin tule kertomaan :)
 
tulin avautumaan kontrollikäynnistä kohdunsuun solumuutosten takia
siis ihan rutiinillahan tuolla on nyt saanu 3 vuotta käydä kun papa-luokatkaan ei näytä asettuvan edes loop-hoidon jälkeen.
että mä niin oon aina inhonnu sitä kun ne roplaa tuolta oikeen kunnolla, ottavat sellaset pitkät sakset esiin ja leikkaavat koepaloja kuin farkkua.
Tiesin ettei sitä tehdä raskausaikana, ainoastaan perinteinen papa-koe.
noh... pitihän se arvata että epämukava se oli tämäkin käynti. tohtori sai sitten pelkällä näytetikkusella veren vuodon tuolta aikaan!! ei sitä nyt varmaan paljoa tullut mutta olipa huojentavaa kun 3 "lääkäriä" (1 lääkäri, 1 hoitaja, 1 harjoittelija) katsoo mua yhtäkkiä kummallisesti, sitten toisiaan. Sitten lääkäri toteaa "ääääääk, no mä sain nyt tänne veren vuodon aikaan"
täytyy sanoo että jes! oon aina nauttinu käynneistä ihan yhtä paljon, kaivettiimpa ne metriset sakset esiin tai ei! aina oon siteen kanssa poistunu paikalta.


Ilmeisesti tuo nyt sitten ei ole vaarallista. Tai mistä sitäkään enää tietää... mietin vaan kaikkee kauhukuvia että kun kuitenkin tää akka raapas haavan tonne kohdunsuulle...
perkele.
No ei auta kun rauhottua ja uskoo että kaikki on ok.

Nukuin sitäpaitsi pommiin ja oon ollu kiukkunen tänään :D Nyt päikkäreille!!!

Britney 24+5
 
IlonaVonD osasitpas kuvailla anoppiani kiltisti, kumpa itekin osais kuvailla sitä ihmistä noin neutraalisti :D
Anoppi tykkää hyysätä miehen siskoja, joista toinen jo 28v ja toinen 16v. Tytöt taitaa mennä ainoan pojan edelle :( Tuo 28-vuotias on aivan mammansa lellikki ja emme esim. viime kesänä saaneet pariksi viikoksi anopilta autoa lainaan kun omamme hajosi ja anopilla auto turhana. Vaan emme saaneet lainaan koska tämä vanhin tytär sanoi että ei saa antaa vaikka hän asuu äidistänsä 200km päässä eli ei olisi hänen elämää mitenkään häirinnyt :D Se on tuo kateus ja anopin päähän pisto että tytöt saavat päättää kaiken ja saavat kaiken mitä haluavat ja poika on vain ns työntekijä :(
Lisäksi anoppi ei koskaan anna meille rahaa vaan lainaa, korkojen kera :D Jos hän lainaa meille esim 20e ja maksamme kuukauden päästä takaisin niin takaisin täytyy maksaa 30-60e vähän anopin päivästä riippuen :D
Rakastan<3
Ja äitiyspakkaus tulee meille, en tiennytkään että menee noinkin pitkään se koppa! :) No hyvä niin ei älytön kiire nyt sillä sängyllä sitten ole

Britney eiköhän kaikki ole hyvin. Tuleeko verta vieläkin? En kyllä usko että mitään kävi jos haava jo tyrehtynyt eikä alkanut ihan seinille veri lentämään :D Otahan rennosti nyt loppupäivä ettet ainakaan stressaamisella aiheuta kipuilua ja joudu siten paniikkiin :) Jalat kohti kattoa ja suklaalevy kainaloon ;D

Tiukutus&Masi 29+0 :heart:
 
Ihana toi tiukutuksen kannustuslause: Jalat kohti kattoa ja suklaalevy kainaloon ;D
Paras neuvo oli kyllä :D

Mulla oli neuvola. Siellä oli sijainen...ehkä joku 25v eli mun ikänen. Ihan mukava oli, mut teki vaan ne testit ja se oli siinä :D oli ehkä lyhyin neuvolakäynti ikinä :D Mut siis kaikki oli ok. SF mitta oli jo 29 :O normaalilla keskikäyrällä se olis tällä viikolla 22. Painoa tullut 8kg eli oon ihan tyytyväinen. Siitä kuitenkin on suurinosa vaan tätä mahaa.

Mulla on kelan hakemuksista jo 4vko ja mitään ei vaan kuulu :( vituttaa.

anzu ja pojat 25+4
 
Tiukutus ei vuotanu paljoo sen jälkeen onneks, eikä nyt enää laisinkaan :) kiitos ihanasta tsempistä :D kyllä piristyin heti! Mulla on iso pussi karkkeja täällä ja hyvät päikkärit alla jospa tästä rauhottuis.
 
kelaan vein paperit torstaina kun olin kotilomalla ja äitiyspakkaus päätös oli tullu jo perjantaina. sairaspäivärahakin oli käsitelty maanantaina. hyvä niin.

tukivyö kuulostaa ajatuksena kivalle mutta mie luulen että miun tilanteessa pitää jättää väliin kun tuon mahan päällä ei voi ees housuja pitää..

itkuhälyttimet jätetään kauppaan. ennenkin on pärjätty ilman.

sitteri hankitaan ihan perusversio käytettynä.

hengenahdistus ja närästys niitä miulla ei ole onneksi...

tosiaan tulin silloin lauantain vastaisena yönä sairaalaan kun oli kuumetta, ripulia ja tulehdusarvot korkeella. eilen selvis että 2 samanaikaista antibioottia on laukaissut Clostridium difficilen. joten nyt sitten ollaan kosketuseristyksissä :( ja viime yönä mieskin tuli ambulanssilla sairaalaan oksentelun, kuumeen ja ripulin takia. se oli onneksi vaan saanu jonkun vatsataudin sairaalasta. mut nyt mieskään ei voi käydä täällä pariin päivään. pääsi jo onneksi hän ees kotiin. alkaa tää mamma jo masentua toden teolla. että tosi ihana raskausaika. mut tosiaan eipä nää tähän ees liity mut olis se odotus siellä kotona silti mukavampaa oman puolison kanssa..

varvas ja aatu 26+2
 

Yhteistyössä