3,5v päiväkodissa 8h päivässä, äiti kotona, päiväkoti arvostelee

  • Viestiketjun aloittaja suvianna
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
en nuku 8h päivällä. meidän vauva nukkuu tosi lyhyissä pätkissä, korkeintaan 30min sitten taas ähistellään ja itketään. Ei siinä aina ehdi itse nukahtaa kun vauva taas herää. ei ole mitään pidempiä 2-3 pätkiä mitä tuo nukkuisi. Neuvolassa oon tästä vauvan itkusuudesta puhunut ja sanoi että kyllä se varmana myöhemmin alkaa helpottaa.

musta tuntuu että päiväkodissa ne ei usko tätä väsymystä tai vauvan koliikkia kun aina pyörittelee päätään ja silmiään kun sanon tästä. ehkä sen takia suhtautuva huonosti.
Oletko kokeillut antaa vauvalle Disflatylia? Se auttoi meillä tosi paljon vatsavaivoihin.

Meillä oli pahin vaihe koliikissa juuri tuossa 2 kk tietämillä ja loppui kuin seinään 4 kk iässä, joten koita vaan jaksella...

Silti ajattele tuota isompaakin lasta, jos tosiaan edes silloin tällöin pitäisit lyhempää päivää tai kotipäiviä. Pieni hänkin on vielä.
 
koliikkivauvan äiti
Koliikkivauva itkee kaikesta huolimatta. Mitäs jos pakkaisit sen vauvan vaunuun tai rintareppuun ja haet esikoisen jo aiemmin pk:sta tai välillä pidätte kotipäiviä. Lähdette ulos kävelylle ja pihalle leikkimään. Esikoiselle riittää mukavaa puuhaa ulkona ja vauvaa voi hytkytellä sielläkin. Tekis varmasti sullekkin hyvää ulostautua sieltä neljän seinän sisältä. Kotona esikoiselle voi keksiä muuta puuhaa siinä sivussa, kun itse lohduttaa vauvaa.

Koliikkivauvan hoito ON rankkaa, sen nojalla ei silti voi laiminlyödä esikoista ja hänen tarpeitaan, dumppaamalla 8 tunniksi päiväkotiin.
 
Ajatusmoottori
Joudun olemaan samaa mieltä useiden kirjoittajien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.

En jaksa uskoa, että neuvolassakaan tarkoitetaan, että 3,5-vuotiaan etu olisi viettää täysiä työpäiviä päiväkodissa samaan aikaan, kun äiti viettää aikaa kotona vauvan kanssa. Väitän myös, että jo 3,5-vuotias saattaa kokea itsensä ulkopuolelle sysätyksi, kun äiti jää joka aamu kotiin vauvan kanssai, kun hänet lähetetään laitostumaan. Kuten aiemmin on todettu, päiväkotipäivät eivät ole lapsille pelkkää leikkiä. En usko, että parin tunnin päiväkotipäivän lyhentäminen vaikuttaisi merkittävästi sinun väsymykseesi. Sen sijaan esikoisesi elämänlaatuun äidin kanssa kotona vietetty aika voi vaikuttaa ratkaisevasti. Loppupeleissä, myös koliikittomat vauvat huutavat öisin, milloin mitäkin, ja suurin osa äideistä selviää ihan hyvin vaativimmasta jaksosta, vaikka kaikki lapset ovat kotona. Ja jos koliikkivauva huutaa yöt ja päivät, kuten kuvauksestasi saattaa päätellä, olet valveilla viettämässä aikaa myös vanhemman lapsesi kanssa. Kun vauva hiljenee, voi aina torkkua dvd-elokuvia pyörittämällä.

Kysyit, saavatko muut arvostelua osakseen. Valitettavasti en voi vastata tähän, koska esikoinen on otettu pois päiväkodista kuopuksesta seuranneen äitiysloman alkaessa. Sen sijaan olen kyllä saanut arvostelua osakseni opiskellessani. Se tuntui väärältä: opiskelin päivin ja tarvittaessa myös öin, ja päiväkodin henkilökunta ei ollut tyytyväinen, koska tiesivät minun viettävän osan päivästä kotona tenttikirjojen kanssa. Heille tuntui mahdottomalta ymmärtää, ettei pienten lasten kanssa voi lukea tenttiin, edes dvd-elokuvia näyttäen.

Toivottavasti löydätte kultaisen keskitien. Tuntuu aina niin pahalta lukea tällaista – lapset ovat lahjoja ja hetken pieniä. Ei heitä pitäisi tarpeettomasti jonkun muun kasvattaa niinä hetkinä, kun ei itse ole ansaitsemassa elantoaan.
 
"Mona"
meillä isompi ei nuku enää päikkäreitä. Ja jotenkin mun mielestä on huonompi että hän katsoo kotona telkkaria kun että on kavereiden kanssa tarhassa. Kuitenkin kun jos on vaikka 2h lyhemmän päivän on se yleensä pois siitä iltapäiväulkoilusta. Lyhemmällä päivällä tuo tosiaan varmaan kattoisi telkkaria sen 2h koska vauvaa pitää päivisin hytkyttää ja imettää vähän väliä. On siis 2kk ikänen vauva.
Meillä 4vee kattoo usein 2h videoita ku pienemmät nukkuu ja haluan itse levätä. Mun mielestä tää on parempi ratkaisu ku 20hengen hälinä päiväkodissa. Lapset nauttii kotipäivistä joten itse haluan sitä lapsille tarjota kun kerran itse olen kotona.
 
En nyt ota kantaa tuohonpäiväkotiasiaan, mutta noita "tee esikoisen kanssa palapeliä samalla kun imetät" ja "laita esikoiselle videoita pyörimään kun nukut" vähän ihmettelen. Kyllä minustakin on fiksumpaa, että 3-vuotias mieluummin leikkii ja ulkoilee kavereiden kanssa äidin nukkuessa kuin katsoo yksin televisiota vaikka pari tuntia. Eikä lepäämisestä tule mitään, jos hän koko ajan hakeekin kontaktia, huomiota tai tarvitsee jotain. Ja ei minulla ainakaan toiminut koskaan mikään "imetän toisella kädellä ja toisella leikin esikoisen kanssa".
 
"siiri"
Itse haen pitkän työpäivän jälkeen lapseni yleensä kotiin 16.30
Kerran myöhästyin junasta jolloin olin päiväkodilla vasta 16.55
Päiväkodilla oli enää kaksi lasta.
Joten ymmärrän hyvin että kritisoivat jos lapsesi on suurinpiirtein viimeisenä siellä vaikka sinä olet kotona.
Ja onhan sun itsekin tajuttava että älyttömän pitkiä on nuo päivät pienelle.
Ei tuo ole koliikkivauvalla selitettävissä. Ihan turha sitä vauvaa syyttää...
 
eppe
eikö se vauva nuku edes vaunuissa? lähette porukalla ulos pariks tunniks jos nukkuu, per päivä. ei lapsen oo pakko kahta kertaa ulos päivän aikana mennä. ja se lastenohjelmien kattominen 2h päivässä ei oo paha tossa tilanteessa, meilläkin on telkkari ollut esikoisen viihdyttäjänä välillä liiankin kanssa kun vauvalla ollu huonoja päiviä.
 
Arvostelija
Ei minunkaan kuopukseni ollut mikään unelmabeibi. Taisi olla 6 kk kun ekan kerran nukahti vaunuihin. Mutta vatsakivut helpottivat vähän, kun pistin liinaan ja lähdin ulos puistoon esikoisen kanssa. Silloin tosin oli onneksi kesä.

Näin jälkikäteen mietittynä juuri ulkoilu auttoi jaksamaan.
 
"Mona"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29568919:
En nyt ota kantaa tuohonpäiväkotiasiaan, mutta noita "tee esikoisen kanssa palapeliä samalla kun imetät" ja "laita esikoiselle videoita pyörimään kun nukut" vähän ihmettelen. Kyllä minustakin on fiksumpaa, että 3-vuotias mieluummin leikkii ja ulkoilee kavereiden kanssa äidin nukkuessa kuin katsoo yksin televisiota vaikka pari tuntia. Eikä lepäämisestä tule mitään, jos hän koko ajan hakeekin kontaktia, huomiota tai tarvitsee jotain. Ja ei minulla ainakaan toiminut koskaan mikään "imetän toisella kädellä ja toisella leikin esikoisen kanssa".
No eihän lapsella ole sellaista vaihtoehtoa et joku ulkoilis sen kanssa ku äiti nukkuu vaan lapsi on päiväkodissa 8h joka päivä. Itse ihmettelen että mielestäsi se on parempi vaihtoehto kuin olla pk:ssa vaikka kolme päivää ja katsoa pari tuntia videoita niinä päivinä ku ei ole.
 
vinkki
Voisiko esikoinen tehdä esim. netistä löytyviä opettavaisia tehtäviä välillä kotona, kun äiti on vauvan kanssa kiireinen, jos telkkarin katsominen ahdistaa? Vaikka Ekapeliä?
 
Ajatusmoottori
Mielestäni mielenkiintoinen ilmiö on sekin, että lapsesi on jatkanut päiväkodissa, vaikka olet jäänyt äitiyslomalle. Suurin osa meistä äideistä ottanee lapsen pois päiväkodista, kun äitiysloma starttaa, jolloin ei vielä ole edes tietoa siitä, onko tulokkaalla koliikkia vai ei.

Edelliselle sivulle jäänyt kommentti voiman hakemisesta pienen lapsen kustannuksella oli mielestäni mainio.

Mörköäidille pitää kommentoida, että sohvalla imettäminen samanaikaisesti, kun 3,5-vuotias tekee itsenäisesti palapeliä, on mahdollista. Sen sijaan dvd-elokuvien ja varsinaisen nukkumisen yhdistäminen ei liene järin turvallinen neuvo. Työssäkäyvät äiditkin voivat kuitenkin illalla levittäytyä sohvalle, sulkea silmänsä ja kuunnella Pikku Kakkosta. Tämän onnistuminen riippunee henkilöstä. Jos on vaara nukahtaa, ei moiseen pidä minunkaan mielestäni ryhtyä – ennemmin sitten puolipäivähoitoa päiväkodissa.
 
JustJoo
Mietittekös nyt arvostelijat ja kritisoijat yhtään, miltä ap:sta mahtaa tuntua noi teidän kommentit? Varsinkin kun väsyneenä niitä lukee.. Tokihan 8h 5x viikossa on paljon ja ap:kin sen varmasti ymmärtää, mutta hänhän sanoi että toi on VÄLIAIKAISTA. Sanoi myös, että isä tulee myöhään illalla kotiin. Lukekaa kunnolla ennenku alatte moralisoida!
 
"Joo"
Minulla on neljä lasta eikä minulla ole kertaakaan tullut mieleenkään laittaa lasta päiväkotiin kun vauva on syntynyt. Eikö jokaisella vanhemmalla ole jo etukäteen tieto siitä mitä se lapsi tuo tullessaan. Eihän se ihme oo ettei pätkätyöläiset pääse töihin kun ei lapsille hoitopaikkoja ole kun kotona olevat äidit pitää lapsiaan hoidossa jotta saavat itse levätä! HALOO, ne on teidän lapsia!!! Se päiväkodissa oleminen on lapselle työtä, eikä varmaan mitään kevyttä hommaa olla siellä kuutta-kahdeksaa tuntia päivässä. Voi jestas taas sanon minä!
 
"vierailija"
lapsi tekee siis pidempää ht aikuiseoitoviikkoa, kun monet aikuiset töissä. EI lapsille päiväkodissa oleole pelkästään ihanuutta, seminen on raskasta pelkästään melun, ja suurten lapsiryhmien takia. Ymmärrän, että lapsi on hoidossa, mutta suosittelisin lapsen olevan siellä 9-15 välisellä ajalla, silloin kun paikalla on henkilökuntaa ja aktiivista toimintaa. Kyllä perheenkin kuuluu mennä lapsen kanssa ulkoilemaan, on tilanne mikä tahansa...vastuuta myös kodille! Enpä usko ettälapsesi nauttii olostaan hoidossa 16-17 välillä. Työskentelen päiväkodissa lastentarhanopettajana, ja minusta on ihan sama onko vanhemmat töissä/kotona, mutta lasta ja lapsen oikeuksia pitää myös ajatella. Hoito on lapsille työtä vastaava paikka. Haluaiaitko itse olla 40tuntia viikossa töissä? ja tuo, että maksat täyden maksun niin siitä ei kannata kauheasti huudella, koska Suomessa maksetaan niin pienet joitomaksut jokatapauksessa verraten muihin maihin, eikö tärkeämpää ole oman lapsen läheisyys ja se mitä lapsi myöhemmin ajattelee ja tuntee lapsuudesta?
 
"hmmm"
Tosi pitkiä päiviä lapsella. Voisiko niitä lyhentää tai pitää joskus kotipäiviä, esim ke-to kotona.

Meillekin aikanaan suositeltiin, että vanhempi lapsi jatkaa hoidossa (pph), kun meille syntyi kaksoset. Uskoin lääkäreitä, mutta kolmen kuukauden jälkeen lopetimme hoidon. Sen jälkeen elämästä tuli paljon rauhaisampaa, kun elimme omaan rytmiin, eikä tarvinut häslätä kellon kanssa niin tarkasti.
 
Arvostelija
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29568919:
En nyt ota kantaa tuohonpäiväkotiasiaan, mutta noita "tee esikoisen kanssa palapeliä samalla kun imetät" ja "laita esikoiselle videoita pyörimään kun nukut" vähän ihmettelen. Kyllä minustakin on fiksumpaa, että 3-vuotias mieluummin leikkii ja ulkoilee kavereiden kanssa äidin nukkuessa kuin katsoo yksin televisiota vaikka pari tuntia. Eikä lepäämisestä tule mitään, jos hän koko ajan hakeekin kontaktia, huomiota tai tarvitsee jotain. Ja ei minulla ainakaan toiminut koskaan mikään "imetän toisella kädellä ja toisella leikin esikoisen kanssa".
Lapsia on erilaisia, tilanteita on erilaisia, ratkaisuja on erilaisia. Oma kokemukseni on, että kun esikoinen on kotona perheen kanssa ja saa runsaasti yksilöllistä huomiota pitkin päivää, ei hän koko ajan "hae" huomiota tai kontaktia. Ja tällöin on ihan oikeasti mahdollista imettää pienempää samalla kun lukee kirjaa isommalle.

Mutta hirveästi kyllä tehtiin töitä miehen kanssa tämän asian eteen. Vauvan ensimmäisinä kuukausina jokainen ylimääräinen hetki käytettiin siihen, että jompikumpi lähti tekemään jotain erityisen mukavaa kahdestaan esikoisen kanssa.
 
Niga
[QUOTE="vierailija";29568766]No en ihmettele että arvostelevat. Päiväkodissa ajatellaan että hoitopaikat ovat vain työssäkäyvien lapsille.

Itse otin omani samanikäisen pois kun vauva syntyi, ja molemmat ovat edelleen kotona vaikka opiskelen täysipäiväisesti. Kyllä minuakin väsyttää kokoajan mutta tiesin sen jo ennen kuin toista suunniteltiin. Minusta ei ole esikoiselle reilua että joutuu olemaan noin paljon poissa kotoolta. Ottaisit edes niin että olisi vain 2 päivää viikossa.[/QUOTE]

Ojennan sinulle maailman paras äiti palkinnon. Kyllä muidenki pitäis samaan pystyä kuin Sinä.
 
viera.
Itselläni on allerginen ja silent refluksia sairastava vauva. Voimat olivat ensimmäisen vuoden ajan tosi vähissä. Pahimmissa painajaisissani ajattelin, että jos hänellä olisi vielä taaperon ikäinen sisar, niin en jaksaisi, en yksinkertaisesti jaksaisi. Jos mahakipuaan koko ajan valittavaa vauvaa ei ole kunnolla kokenut, niin ei voi ymmärtää millaista se on. Ihan oikeasti. Ainoat, jotka ovat ymmärtäneet, ovat olleet erään liiton vertaistukiryhmässä sekä sairaalan allergiaosastolla olleet vanhemmat. Tiedostan, että on vakavampiakin sairauksia, mutta ihan tosissaan itkevä vauva voi viedä vanhempien voimat ihan täysin. Toki hoitopäivät ovat pitkiä, ehkä kuusi tuntia riittäisi?
 
vierass
On kyllä pitkät päivät tuon ikäiselle. Meillä ainakin vauva eniten tykkäsi isoveljensä seurasta pienenä ja häntä kyllä imetin samalla kun esim. pelasin esikoisen kanssa. Vauva kuuluu perheeseen kuten isovelikin, ei toista voi ulkoistaa siksi että toinen syntyy. Toki väsynyt välillä olin, kukapa vauvaperheessä ei olis mutta ei se ikuisuuksia kestä. Tuntuu pahalta ap:n esikoista kohtaan että on noin paljon pois kotoa siksi että vauva syntyi. Se ei ole hänen "vikansa" ja mun mielestä olisi tärkeää antaa hänenkin nähdä sitä vauva-arkea ja olla mukana siinä. Mä vein esikoisen parina päivänä kerhoon ja vaikka se työläs olikin (pukea vauvaa ensin viemään ja sitten hakemaan parin tunnin kuluttua) oli mun mielestä lapsille paras vaihtoehto. Kukaan ei halua olla se viimeinen lapsi päiväkodin pihalla..
Mä koin myös että kahden lapsen kanssa oli mielekkäämpää kotona kuin yhden. Oli pakko hoitaa ne päivärutiinit ja aikataulut, tehtiin ruokaa vaikka vauva kitisi jne. Manduca oli hyvä ja siinä hytkyttelin. Välillä huusi mutta mitä sitten.

Ap, lyhennä lapsesi hoitopäivää tai vähennä edes max kolmeen viikossa.
 
Arvostelija
Mörköäidille vielä, että tällä hetkellä käyn töissä 8h/päivä, ja mies hoitaa lapsia kotona. Iltaisin lapset ovat kuin kärpäspaperia ja tuntuu ettei mitään saa tehtyä ilman paria vintiötä sylissä. Se huomion nälkä on ihan valtava, ja sen perusteella voisi helposti kuvitella että eihän tätä rulettia pyöritä mitenkään aamusta iltaan.

Mutta kotivanhempana arki on hyvin paljon rauhallisempaa, kun malttaa vain järjestää lapsille yksilöllisiä juttuja pitkin päivää. Ja tosi tärkeää on antaa hellyyttä pyytämättä.
 
"Vivian"
Ymmärrän väsymyksen ja tarpeen saada itse levätä joskus.
Ymmärrän lapsen kaipuun omien kavereiden seuraan ( meidänkin 4,5v esikoinen halusi jatkaa päiväkodissa)
Mutta en kyllä ymmärrä jokapäiväistä hoitoa enkä varsinkaan noin pitkiä päiviä
 

Yhteistyössä