3,5v päiväkodissa 8h päivässä, äiti kotona, päiväkoti arvostelee

  • Viestiketjun aloittaja suvianna
  • Ensimmäinen viesti
"joooo"
Ei taalta taida paljon ymmarrysta herua paatoksellenne. Ei voi kiistaa ettei se olisi sinulle katevaa, helppoa ja napparaa pitaa isompaa hoidossa pitkia paivia. Mutta taytyyhan sinun aitina asettua lapsesi asemaan. Vauvan itkuisuus nyt vaan on osa vauvaperheen elamaa. Todella kokemuksen syvalla rinta aanella voin sen sanoa. Olen paivakodissa toissa ja nama perheet, jotka heti alusta vauvan synnyttya jatkaa isomman kokopaivahoitoa, eivat vahenna hoitoaikaa myohemminkaan. Aina loytyy joku selitys, miksi se paivakoti on parempi kuin koti :( Itsensa ajattelu on hyvasta, mutta kylla se on eriasia kuin itsekkyys. Sina selviat kylla kotiaitina vaikka on itkuinen vauva ja isompi OSA-AIKA hoidossa.
 
ammattikasvattaja
eikö se vauva nuku edes vaunuissa? lähette porukalla ulos pariks tunniks jos nukkuu, per päivä. ei lapsen oo pakko kahta kertaa ulos päivän aikana mennä. ja se lastenohjelmien kattominen 2h päivässä ei oo paha tossa tilanteessa, meilläkin on telkkari ollut esikoisen viihdyttäjänä välillä liiankin kanssa kun vauvalla ollu huonoja päiviä.
Mun mielestä on taas ihan sairasta, että äidit pitävät pieniä lapsiansa telkkarin edessä tuntitolkulla (2h päivässä on todellakin liikaa 3 vuotiaalle) ja joku vielä ehdotti nettipelejäkin. Mutta tätähän sen on. Mammat täällä kilvan lynkkaa äidin jonka lapsi on päiväkodissa ja samalla se "tasokas" kotihoito on juuri tuota lapsi telkkarin eteen - meininkiä. Todellakin parempi vaihtoehto on hoidattaa lapsi päiväkodissa kuin tv:n edessä.
 
vierass
Mä nyt vielä jatkan, että mun mielestä on tärkeä luoda sellainen tunnelma kotona, että äiti on esikoiselle läsnä ja saatavilla vaikka vauva kotona onkin. Kun lapsi saa tarpeeksi huomiota, hän puuhailee kyllä itsekseenkin (katsoo muumeja, piirtelee, rakentaa legoilla..) mutta jos hän joutuu kokoajan kilpailemaan huomiosta ja tekemään pahoja sitä saadakseen on tilanne toinen. Me kanssa miehen isyysloman ajan tehtiin joka päivä jotain spesiaalia esikoisen kanssa kun oli rauhallinen hetki. Tai mies pystyi tekemään koska vaan, mä jouduin vähän rytmittämään vauvan syöttämiset siihen mutta kuitenkin niin, että joka päivä tehtiin jotain kivaa kahdestaan. Sen ei tarvitse mitään isoa ja erikoista olla, riittää että ollaan lähekkäin ja oikeasti läsnä. Se on tärkeää jotta esikoinen ei koe että vauva vie hänen paikkansa, koska eihän se niin ole (pitäisi olla ainakaan). Vauvakin tottuu sisaruksen läsnäoloon ja se taas lopulta helpottaa äidinkin taakkaa.
 
"Mona"
Mun mielestä on taas ihan sairasta, että äidit pitävät pieniä lapsiansa telkkarin edessä tuntitolkulla (2h päivässä on todellakin liikaa 3 vuotiaalle) ja joku vielä ehdotti nettipelejäkin. Mutta tätähän sen on. Mammat täällä kilvan lynkkaa äidin jonka lapsi on päiväkodissa ja samalla se "tasokas" kotihoito on juuri tuota lapsi telkkarin eteen - meininkiä. Todellakin parempi vaihtoehto on hoidattaa lapsi päiväkodissa kuin tv:n edessä.
Ei uskois ammattikasvattajaksi kun suosittelet että lapsi näkee äitiään muutaman tunnin illalla arkipäivisin vaikka on päivät kotona. Suurin osa lapsista kattelee pikkukakkosen vielä illalla vaikka on ollut koko päivän pk:ssa eikä se tv mikään paholainen ole. Mun lapsille äidin läsnäolo on tärkeää. Jos ei siihen mahdollisuutta ole niin ei voi mitään, mutta jos on, niin typerää evätä se lapselta.
 
"Mona"
Mutta ap:lle, mitäs jos vaihdat vaikka nelipäiväiseksi ensin? Olette perjantain yhdessä kotona ja sitten alkaa viikonloppu ja saat levätä. Saatat huomata että se päivä sujuukin ihan kivasti.
 
"vieras."
Oikeasti uskon, että olisi omakin etusi, jos sen sijaan että hytkytät vauvaa horteessa kaiket päivät neljän seinän sisällä, eläisit mahdollisimman normaalia lapsiperhearkea molempien lastesi kanssa. Itse ainakin koin, että se väsymys oli pahimmillaan kun se yhdistyi tylsyyteen. Silloin oli paljon pirteämpi, kun lähti liikkeelle kotoa, vaikka edellisenä yönä olisikin nukkunut vain kaksi 30 min pätkää. Koita edes välillä!

Näissä muissa neuvoissa minua ihmetyttää se, että ikäänkuin normi olisi sellainen, ettei 3,5-vuotias viihdy hetkeäkään viihdyttämättä. Ei minusta pidä lasta sellaiseen opettaa, että aina jos vanhemmat ei ehdi hänen kanssaan leikkimään, laitetaan DVD pyörimään. Kyllä meillä ainakin tuon ikäinen on osannut leikkiä myös yksin.
 
"vieras."
Siis teillähän on refluksivaivainen eikä koliikkinen. Meillä oli esikoisen kanssa ihan samanlaista, diagnoosina lopulta maitoallergia ja osin rakenteellinen refluksi (jota siis maitoallergia pahensi). Nyt toisen kanssa on sama homma, paitsi että refluksi on silent-muotoa.

Refluksivauvojen kanssa ei nukuta. Ei yöllä eikä päivällä ja sitä ei oikein käsitä ennen kuin on itse käynyt läpi saman. Toisten refluksivauvojen kanssa ei edes levätä kun missään asennossa ei ole oikein hyvä olla.

En sen kummemmin ota kantaa tuohon päiväkotiasiaan mutta suosittelen lämpimästi ja nopeasti hyvälle allergialääkärille menemistä niin saatte selvittelyt alkuun.

(Ja tokihan teillä voi olla koliikkia, en ole lääkäri, mutta kahden refluksi/maitoallergikon kokemuksella uskaltaisin väittää että teillä on kyse ihan samasta.)
 
"vierailija"
Voisiko lapsen hoitopäivää sitten lyhentää aamusta? Söisitte aamupalan rauhassa kotona ja viet lapsen hoitoon vaikkapa ruualle. Näin hoitopäivä lyhenisi jo mahdollisesti kuuteen tuntiin ja lapsi saa iltapäiväulkoilunsa.
Meillä lapset joutuvat työn vuoksi olemaan tuon 8 tuntia hoidossa ja siitä on välillä huono omatunto. Kun n. 16.45 haen lapset päiväkodista, ovat he usein viimeiset lapset tai yksi saattaa sielä olla heidän lisäkseen. Lapset ovat usein jo kylmissään ja nälissään ja välillä lämmittelevät jo sisällä odotellessa. En ymmärrä miten joku pitää näin pitkään jos vaihtoehtokin on? Nyt odotan vauvaa ja ihanaa että saan ottaa lapseni päivähoidosta kotiin vauva-arkeen mukaan. Käydään päiväkodissa joskus leikkimässä ja kavereita moikkaamassa jos ikävä tulee
 
"saaga"
Huom! Käytä ihmeessä pientä vyöhyketerapiassa, niin voitte saada nopeasti ja helposti sieltä apua. Kukaan vauva ei itek turhaan, joten ei tiedä kuinka paha sillä on olla. Vai olisiko refluksi? Lihakset ihan jumissa? Maitoallergia? Kokeile jättää vaikka kahvi, mausteet ja happamat jutut pois ja maito itseltä, jos vaan pystyt. Pari viikkoa kannattaa odoetella onko mitään vaikutusta. Sit suosittelen lämpimästi ostamaan luontaistuotekaupasta jauhemaista Biolaten maitohappobakteeria. Tiedän, et se jauhe on pelastanut monen äidin uupumuksen. :)
 
Just!
Siis joka päivä 8h? No huhhuh. Se on aika paljon. Totta kai vauva huutaa, kaikki vauvat huutavat. Ei ole siltikään reilua lykätä toinen päiväkotiin noin pitkäksi aikaa, että itse voi maata.. Hoohh... Olisit miettinyt sitä kun lisäännyt :/
 
lto
aivan liian pitkiä päiviä! jokaisen pk lapsen vanhemman pitäisi olla pv tai kaksi siellä pk:ssa niin tietäisivät kuinka väsyttävää touhua se on. usko vaan ap kyllä ne ammattilaiset siel pk:ssa ajattelevat vain lapsesi parasta.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
niinjust
mun tekis henkilokohtaisesti mieli ampua ihan jokainen, joka viisastelee, ett "kaikki vauvat huutaa".
Aika selkeesti tassa joillain vastaajilla ei ole mitaan kasitysta vaativan vauvan kanssa olemisesta. Miten sita huomioo ja kahdenkeskista aikaa annetaan esikoiselle, jos sita ei sen vauvan kanssa vaan ole? Meilla esikoinen oli allergia/refluksivauva ja voin kylla sanoa, etta en olis tienny pitasko itkea vai nauraa kun joku sanoi, ett "nukut sitte kun vauvakin nukkuu", kun ite ei edes valttamatta vessassa kerinny kayda niiden "unien" aikana.

Mutta kylla noi paivat tosi pitkia on. Olisko teilla mahdollisuutta ulkopuoliseen lastenhoitoapuun? Tai vaikka neuvolan perhetyontekijaan? Pitaisit esikoista enemman kotona ja sitte valilla tulis joku kiva tati/tytto ja veis MOLEMMAT lapset vaikka ulos.

Kannattaa todella tutkituttaa se refluksi ainakin (jollain kunnon lastenlaakarilla), meilla ihan turhaan karsittiin sita helvettia yli 8kk ennekuin saatiin laakkeet ja vaiva helpotti. Etta sellanen koliikki..
 
miramilla
Siis joka päivä 8h? No huhhuh. Se on aika paljon. Totta kai vauva huutaa, kaikki vauvat huutavat. Ei ole siltikään reilua lykätä toinen päiväkotiin noin pitkäksi aikaa, että itse voi maata.. Hoohh... Olisit miettinyt sitä kun lisäännyt :/
Ei todellakaan kaikki vauvat huuda. Mulla ei ole huutanut kumpikaan ja silti pystyn symppaamaan aloittajaa yrittämällä edes kuvitella mitä se olisi, jos meidän "päivä helvetistä" laitettaisiin potenssiin viisikymmentä ja se toistuisi joka päivä ja jokaikinen yö :(
Mun lapset ovat syöneet öisin 1-4 kertaa ekoina kuukausinaan ja yleensä nukahtaneet heti uudestaan. Nuoremmalla oli joskus kausi, että parina yönä viikosta jäikin valvomaan pariksi tunniksi aamuyöllä, mutta ihan tyytyväisenä jutellen. Mä olin jo näistä muutamista öistä ihan rikkipoikkihajalla ja mietin, että karseeta, jos tätä olisi joka yö ja vielä sydäntäraastava kipuitku siihen päälle. Ei morjens. Ja täällä akat vaan syyllistä parhaansa mukaan taas ilman empatian hiventäkään.

Päiviä pitäisi esikoiselta lyhentää, siinä olen samaa mieltä. Muuten kaikki voimat aloittajalle, toivottavasti saatte lääkäristä avun tai jos on koliikkia, niin hellittäisi mahdollisimman pikaisesti <3
 
suvianna aapee
joo kokeiltu on että imetän samalla ja pelataan jotain peliä. Ei toimi ei. Esikoinen vaati
koko ajan huomiota ja tarvitsi apua ja vauva raivoaa usein rinnalla, puklaa ja asentoa pitää korjata jne. lopputulos oli se
että esikoinen sanoi että en jaksa pelata kun en pystynyt kunnolla keskittymään peliin. paha mieli tuli sitten
kummallekkin.

ja tuota teeveen kattelua harrastaa välillä viikonloppuna kun yritän siivota asunnon. Jaksaa korkeintaan tunnin katsoa
jotain, sitten kaipaa leikkikaveria. Meillä muksu ei ole koskaan oikein kiinnostunut teeveen kattelusta
vaan haluaa leikkiä ja usein haluaa siihen kaverin mukaan. en uskalla nukahtaa jos isompi katsoo teeveetä koska
en luota siihen ettei vauvalle sitten käy mitään. Esikoinen ei ole mustis vauvalle, mutta eihän sitä koskaan tiedä
mitä 3v saa päähänsä.

vauva nukkuu vaunuissa jos ne on liikkeessä. Tänään oltiin pihalla ja vauva alkoi heti huutamaan kun vaunut pysähtyi
ja yritettiin rakentaa lumiukkoa. vähän väliä piti vauvaa käydä tutilla lohduttaa tai heijaa rattaita. Jonkun aikaa
sitä kesti ja yritin taas rakentaa lumiukkoa mutta sitten esikoisen pinna taas paloi, että haluaa mieluummin sisään
kun ei saanut sitä jakamatonta huomiota vauvan huudolta.

en tiedä tuntuu että täällä moni on superäitejä jotka jaksaa. synnytyskin on varmaan ollut helppo ja imetys sujuu mainiosti.
Mä olen vielä hajalla synnytyksestä fyysisesti ja liikkuminen on vaikeaa. Kaiken päälle imetysongelmat ja tää väsymys.
musta tuntuu että mä oikeesti uuvun tän väsymyksen kanssa ja masentunut en ole. On vaan tosi rankkaa kun vauva ei nuku. Tää yö menee taas
valvoessa.

Olisin vaan halunnut että tän vaikean jakson olisi saanut pitää sellaiset
hoitopäivät mitkä meidän perheelle on nyt tärkeitä kun sitä tukiverkkoa ei ole. Monilla joilla on lyhyet hoitopäivät on niitä sukulaisia ympärillä
auttamassa.

Mun mielestä se 2h ulkoilu loppupäivänä on parempi lapselle kun se että hän käyttää sen ajan teeveen katteluun kotona. ja joo täytyy kysyä neuvolalääkäriltä
voisiko tää olla sitä refluksia kun vauva ei tunnu olevan tyytyväinen juuri koskaan. Tänään tuli illalla taas sellaiset monsteripuklailut huudon kera että huhuh.

ja ei kun hytkytteleemään.
 
Viera.
Tuo oireilu kuulostaa niin tutulta. Pidä pääsi lääkärissä ja vaadi tutkimuksia. Googlettele refluksia ja allergiablogeja, niistä löydät hämmästyttävän tutun kuuloisia kertomuksia. Kokeile hieman nostaa vauvan sängyn yläpäätä, se saattaa vähän auttaa.
 
valivali
Joudun olemaan samaa mieltä useiden kirjoittajien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.

En jaksa uskoa, että neuvolassakaan tarkoitetaan, että 3,5-vuotiaan etu olisi viettää täysiä työpäiviä päiväkodissa samaan aikaan, kun äiti viettää aikaa kotona vauvan kanssa. Väitän myös, että jo 3,5-vuotias saattaa kokea itsensä ulkopuolelle sysätyksi, kun äiti jää joka aamu kotiin vauvan kanssai, kun hänet lähetetään laitostumaan.
Mistähän helvetistä se 3,5v tietää, mitä äiti tekee sillä aikaa, kun hän on päivähoidossa? Ei mistään! Vitun talipäät!
 
cdi
No tottakai se esikoinen vaatii koko ajan huomiota ollessaan kotona, kun ei siellä juurikaan ole! Ihan normaali reaktio kun vauvakin on vasta 2kk, ihan uusi tilanne vielä esikoisellekin.. Lapsihan kilpailee äidin huomiosta, jota ei valitettavasti saa koskaan. Järki käteen nyt. Ja mies osallistumaan arkeen sitten edes viikonloppuisin, jos lapsi pitää tv:n ääreen istuttaa siivotessakin. Tosin useimmissa perheissä tuon ikäiset otetaan siihenkin mukaan, kun pienestä asti on mukana perheen touhuissa niin kummasti loppuu lahkeessa roikkuminen- se on myös sitä huomion antamista.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
koliikkivauvan äiti
No tottakai se esikoinen vaatii koko ajan huomiota ollessaan kotona, kun ei siellä juurikaan ole! Ihan normaali reaktio kun vauvakin on vasta 2kk, ihan uusi tilanne vielä esikoisellekin.. Lapsihan kilpailee äidin huomiosta, jota ei valitettavasti saa koskaan. Järki käteen nyt. Ja mies osallistumaan arkeen sitten edes viikonloppuisin, jos lapsi pitää tv:n ääreen istuttaa siivotessakin. Tosin useimmissa perheissä tuon ikäiset otetaan siihenkin mukaan, kun pienestä asti on mukana perheen touhuissa niin kummasti loppuu lahkeessa roikkuminen- se on myös sitä huomion antamista.
Samaa mieltä.
 
älä enää lisäänny
Ei tämä yhteiskunta pyöri silltavalla että me kaikki laitettaisi vauvan tultua taloon isommat lapset täyspäiväisesti päiväkotiin,
mitä siitäkin tulisi jos me kaikki näin toimisimme että saa olla kotona nukkumassa vauvan kanssa.
Aiivan...
 
lto
Lapset on vaan hetken pieniä ja saatat myöhemmin katua, että pikkulapsi-aika meni ohi. Lapsi tarvitsee ensisijaisesti vanhempiaan, päivähoito tässä muodossaan (kokoaikaisuus) on liikaa esikoiselle. Tuon ikäinen oppii varmasti leikkimään itsekseenkin ja kun äidin väsymys hellittää, voi suunnata ihmisten ilmoille tapaamaan muita lapsiperheitä. Omaa lastani en laitai päiväkotiin, eskariin vasta:)
 

Yhteistyössä