3,5v päiväkodissa 8h päivässä, äiti kotona, päiväkoti arvostelee

  • Viestiketjun aloittaja suvianna
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Miks lapselle pitää sanoa yhtään mitään, että mitä äiti ja isi tekee, kun lapsi on tarhassa. En mä ainakaan tiennyt, mitä mun vanhemmat tekee sillä aikaa, kun olin itse tarhassa. Sä oot varmaan semmonen mutsi, että lapses päättää myös, mitä ruokaa teillä syödään? Ja kerrot, että "nyt äiti menee kakalle ja sillä aikaa kun sinä olet päiväunilla, niin äiti ja isi harrastaa vaakamamboa"
Koska lapsesta on tarkoitus kasvattaa kunnollinen yhteiskunnan jäsen, niin tottakai hänelle kerrotaan, että äiti ja isä käy töissä. Yleensä lapset tietävät vanhempiensa ammatitkin, muistan että niitä jopa päiväkodissa on kysytty! Jos tällaisesta asiasta ei lapsen kanssa ei voi puhua, niin mistä ihmeestä sitten?

Lapsi ei päätä, meneekö hän tarhaan, mutta hänelle kyllä kerrotaan syy, miksi sinne pitää mennä vaikka ei aina huvittaisi. Samoin lapsi ei päätä, mitä ruokaa syödään, mutta hänelle kyllä kerrotaan miksi on tärkeää syödä terveellistä ruokaa. Sinä voit toki kommunikoida lapsesi kanssa pelkästään määräyksillä, mutta minä kyllä ihan tykkään jutella lapseni kanssa, enkä näe siinä mitään väärää. Päinvastoin.
 
Tarkoitan työssä käyvien lapsia. (Mutta kotiäideissä on oikeasti niitä, jotka eivät hae lastaan/lapsiaan vielä kahdeksankaan tunnin hoitopäivän jälkeen)
Niin, aika monellahan se työaika on 8 tuntia, ja täällä pk-seudulla voi matkoihin hyvinkin mennä melkein tunti suuntaansa. Ikäväähän se tietysti on, että työ imaisee niin suuren osan valveillaoloajasta, mutta minkäs teet. Suomessa on perinteisesti osa-aikatyötä aikavähän, ja niissä maissa, joissa on käytäntönä esim. se, että äidit tekevät osaaikatyötä, se vaikuttaa aika negatiivisesti naisten eläkekertymään yms. Siksi siihen ei täällä meillä ole haluttu mennä. Ja suurin osa työnantajista suhtautuu kielteisesti siihen, että työntekijä siirtyisi osa-aikaiseksi.
 
[QUOTE="vieras.";29574060]Koska lapsesta on tarkoitus kasvattaa kunnollinen yhteiskunnan jäsen, niin tottakai hänelle kerrotaan, että äiti ja isä käy töissä. Yleensä lapset tietävät vanhempiensa ammatitkin, muistan että niitä jopa päiväkodissa on kysytty! Jos tällaisesta asiasta ei lapsen kanssa ei voi puhua, niin mistä ihmeestä sitten?

Lapsi ei päätä, meneekö hän tarhaan, mutta hänelle kyllä kerrotaan syy, miksi sinne pitää mennä vaikka ei aina huvittaisi. Samoin lapsi ei päätä, mitä ruokaa syödään, mutta hänelle kyllä kerrotaan miksi on tärkeää syödä terveellistä ruokaa. Sinä voit toki kommunikoida lapsesi kanssa pelkästään määräyksillä, mutta minä kyllä ihan tykkään jutella lapseni kanssa, enkä näe siinä mitään väärää. Päinvastoin.[/QUOTE]

Tarkoitatko, että päiväkodin työntekijät ovat kysyneet lapselta vanhempien ammattia? Aika outoa, sanoisin. Eikä taida olla ihan ohjeiden mukaista! En tiedä mahtaako omakaan 5-vuotias tietää ammattiani, olen varmaan sen joskus maininnut, mutta ei hän tunnu olevan siitä kiinnostunut (joten siksi on varmaan unohtunut).
 
"Huoh"
Ihan sivukommenttina, että esim väestövastuulääkäreillä ei ole työäikaa vaan väestö täytyy hoitaa ja tähän päälle on usein päivystysvelvoite, joka ei siis lyhennä työaikaa, koska sitä ei ole. Tämä on yhdistelmä jossa työaika on usein 50-60 tuntia viikossa ja tähän työmatkat, kolutukset (pakko käydä, ei tietysti joka viikko) yms. Joten voi hyvin olla ettei sitä lääkäri äitiä tai isiä paljon kotona näy jakamassa vastuuta lastenhoidosta. Paljon siis ammateja, joissa ei niin vain päätetä milloin töissä käydään ja minkä mittaista päivää tehdään.
 
[QUOTE="mie";29572109]Kyllä tuo päivän pituus suoraan sanottuna tuntuu aivan hirvittävän pitkältä, jos olet kotona ja vaikka vauvasi valvottaisikin. Tämän sanon niin päiväkodin työntekijän kuten myös äidin roolissa. Varmasti lapsesi tehdessä lyhyempääkin päivää, ehtisit levätä jonkin verran. Pieni lapsesi viettää valveilla olo ajastaan suurimman osan ajasta päiväkodin suuressa ryhmässä ja sinä olet kotona. Sympatiani koliikkivauvasi ja väsymyksesi vuoksi, olen sen myös kokenut. Silti olen sitä mieltä, että isompi lapsesi ei saisi kärsiä asiasta liikaa vaan kaikille parempi tasapaino pitäisi löytyä.[/QUOTE]

Tämä on asiallisesti, asiantuntevasti ja ymmärtäväisyyttä osoittaen kirjoitettu. Olen tismalleen samaa mieltä. Minäkin päiväkodin työntekijänä huolestuisin jos perheellä olisi tarve pitää lasta hoidossa noin valtavan pitkiä päiviä jos äiti on kuitenkin kotona. Olisin toki pahoillani jos tilanne on niin vaikea, mutta varmasti tuossa tilanteessa tarvitsee paljon muutakin apua. Äidin nukkumisellakaan noin pitkiä hoitopäiviä ei mitenkään voi perustella, varmasti lyhyemmänkin hoitopäivän aikana ehtivät äiti ja vauva hetken nukahtaa.
 
"lastenhoitaja"
Näitä nyt rupeaa olemaan valitettavan paljon. Miksi tehdä lapsia, jos ei jaksa heitä hoitaa? Aina odotetaan yhteiskunnan hoitavan. Kai sillä lapsella isäkin on? Hän voisi huolehtia vauvasta töistä päästyään ja sinä lepäilisit? Muistakaa, että tuo pikkulapsiaika on niin lyhyt aika ihmisen elämässä. Älkää laittako sitä haaskuuseen =(
 
Olen samaa mieltä siitä. että se pikkulapsivaihe on lopulta kovin lyhyt. Ohikiitävän hetken ovat lapset pieniä ja senkin uhalla, että aika kultaisi muistot kovin hohdokkaiksi, sanon, että minulle ainakin ne vuodet olivat yksi elämäni parhaista vuosista.
 
Nyt kun
lapseni ovat isoja en enää muista sitä valtavaa väsymystä, joka aiheutui koliikkivauvasta. Tuntui, että kuolisin väsymykseen. Kummasti sitä vaan jaksoi. Ja jaksoin sitä isompaakin lasta. Ihan normaaleja noista lapsista on tullut =) En voisi ajatellakaan, että olisin vienyt isomman päiväkotiin.
 
"neljän äiti"
Huoh!

En lukenut koko ketjua, mutta onkohan nämä puollustelijat sitten niitä samoja selkäänpuukottajia jotka arvostelevat pienen vauvan äitiä joka haluaisi lähteä viihteelle.. Hieman eri asia on "hylätä" lapsi laitokseen 8 h päivässä, kun käydä muutaman tunnin illassa vaikka siellä baarissa..

Itse en olisi missään tilanteessa vienyt lasta päiväkotiin, jos olisin itse kotona!
 
"vieras1"
Sanon vaan, että olisi pitänyt ajatella sitä toista lasta kaksi kertaa. Ajatteleeko ihmiset, että kyllä me nyt tää toinenkin voidaan tehdä, kun kerran on tää verorahoilla kustannettu subjektiivinen päivähoitosysteemi? Että jos mä en nyt jaksa, niin pistetään tää eka pois jaloista.

Tämän takia meillä ei ole toista, eikä tule. Tiedän, etten jaksaisi kuitenkaan, ja minusta ei tule subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäyttäjää.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29574084:
Tarkoitatko, että päiväkodin työntekijät ovat kysyneet lapselta vanhempien ammattia? Aika outoa, sanoisin. Eikä taida olla ihan ohjeiden mukaista! En tiedä mahtaako omakaan 5-vuotias tietää ammattiani, olen varmaan sen joskus maininnut, mutta ei hän tunnu olevan siitä kiinnostunut (joten siksi on varmaan unohtunut).
Juu, kyllä on kyseltiin ja juteltiin ammateista. Sinänsä minusta oikein hyvä keskustelunaihe lasten kanssa. Ei päiväkoti-ikäiset lapset edes osaa vielä halveksua mitään ammatteja, joten lapsi voi aivan hyvin olla ylpeä roskakuski-isästään tai siivooja-äidistään. Mutta nykypäivänä päiväkodissa on paljon lapsia, joiden vanhemmat eivät ole töissä ollenkaan, niin ei taida oikein onnistua. Minä kävin päiväkodissa ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta, joten ei silloin ollut hoidossa lapsia, joiden vanhemmat ei olisi töissä käyneet.

Ammattihan merkitään päivähoitohakemukseen, joten ei se mikään salaisuus sentään ole nykyäänkään.

Olen muuten monesti kuullut hoitotätienkin sanovan äidin perään itkevälle lapselle, että äiti kyllä tulee hakemaan, kun on saanut työnsä tehtyä. Mitäköhän sanovat itkevälle lapselle, jonka äiti on vaan kotona vauvan kanssa? Varmaan ikävä tilanne hoitajille.
 
[QUOTE="vieras.";29575089]Juu, kyllä on kyseltiin ja juteltiin ammateista. Sinänsä minusta oikein hyvä keskustelunaihe lasten kanssa. Ei päiväkoti-ikäiset lapset edes osaa vielä halveksua mitään ammatteja, joten lapsi voi aivan hyvin olla ylpeä roskakuski-isästään tai siivooja-äidistään. Mutta nykypäivänä päiväkodissa on paljon lapsia, joiden vanhemmat eivät ole töissä ollenkaan, niin ei taida oikein onnistua. Minä kävin päiväkodissa ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta, joten ei silloin ollut hoidossa lapsia, joiden vanhemmat ei olisi töissä käyneet.

Ammattihan merkitään päivähoitohakemukseen, joten ei se mikään salaisuus sentään ole nykyäänkään.

Olen muuten monesti kuullut hoitotätienkin sanovan äidin perään itkevälle lapselle, että äiti kyllä tulee hakemaan, kun on saanut työnsä tehtyä. Mitäköhän sanovat itkevälle lapselle, jonka äiti on vaan kotona vauvan kanssa? Varmaan ikävä tilanne hoitajille.[/QUOTE]

Mutta eiväthän ne tädit tiedä, mitä hakemukseen on kirjoitettu. Ja ammatti ja työhän ovat kaksi eri asiaa - on sillä hoitovapaalla olevalla tai normaalisti työttömälläkin ammatti tai koulutus.

Ja noista ammateista voisi paremmin jutella vaikka kirjojen avulla, niin saisi mukaan erikoisempiakin ammatteja. Mitä joku 4-vuotias tajuaa, jos jonkun äiti on projektipäällikkö tai isä ties mikä järjestelmänvalvoja? Keskusteluun voisi lähteä lasten "toiveammateista" (jotka voivat tuon ikäisellä vaihdellakin, mutta päästäisiin keskusteluun lasten kiinnostuksenkohteista käsin).

ja itkevälle lapselle voi sanoa vaikka, että äiti tulee hakemaan sinut välipalan jälkeen. Se on paljon konkreettisempi kuin jotkut työt, jolloin lapsi ei tiedä, milloin ne sitten on tehty ne työt.
 
viera.
Oletteko nyt näin pahasti tuominneet uupuneen äidin, joka ei näe muuta helpotusta elämässään kuin esikoisen hoito? Jos hän nyt ottaa esikoisen koko aikaisesti kotiin ja uupuu vielä pahemmin, kuka tietää mitä voi tapahtua? Ennemmin ap:ta pitäisi tukea ja yrittää auttaa. Kiillottakaa nyt vaan kruunujanne entistä enemmän. Äidin uupumus ja väsymys nyt vaan on ihan oikeastikin otettava tosissaan ettei tule lehdistä luettavia murhenäytelmiä, kun äiti väsymyksestä napsahtaa tai nukahtaa, eikä vahdi enää kumpaakaan.

Hyvä juttu ap, että pääsette pian lääkäriin kuopuksen kanssa, toivottavasti saatte apua!
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"Muuan"
En lukenut koko ketjua, enkä tiedä onko tätä asiaa jo kysytty.

Miten vauvan itkuisuutta on tutkittu? Jos vauva on jatkuvasti itkuinen ja kipeä, siihen on olemassa joku syy. Neuvolasta voidaan sanoa, että kyllä se koliikki helpottaa. Todellisuudessa oikein pahasti itkuisilta vauvoilta löytyy myöhemmin esim. hankalia allergioita.
Nyt aloittaja, vaikka olisit miten väsynyt, kaiva jostain voimia viedä vauva kunnolliselle lastenlääkärille ja VAADI tutkimaan vauva kunnolla. Jos mikään muu ei auta, vaadi osastojaksoa vauvan voinnin arvioimiseksi.

JA pidä hyvällä mielellä se isompi siellä hoidossa, pakkohan sun on saada edes hetkittäin levätä. Kukaan ei jaksa ilman unta.

Mutta ensisijainen juttu on saada vauvalle apua.
 
"vierailija"
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miksi lapsen pitämistä päiväkodissa tässä tilanteessa ei voida nähdä väliaikaisena ratkaisuna? Kun koliikki helpottaa on tilanne aivan toinen ja ehkä äiti silloin voi lyhentää päiväkotiaikaa tai ei vie lasta päiväkotiin ollenkaan.
 
plAAAAH
Enpä jaksa tavata koko ketjua lävitse mutta jos ei se ap:n vauva kerta nuku kuin korkeintaan 30min pätkiä ettei äiti edes kerkeä nukahtaa niin miten se esikoisen pk:ssa olo sitten edesauttaa tätä äidin lepäämistä? Ei mitenkään. Lapsi pois pk:sta tai korkeintaan 1-2 päivänä KORKEINTAAN 5h ja se riittää. Älkää tehkö lapsia jos elämästä tulee noin hankalaa, ja isille noottia asiasta että äiti saa myös levätä. Vaikka olen melko varma että kyseessä on mukavuudenhaluinen ja laiska emäntä. Eikä mitään muuta.
 
vieras nro 57
Sen verran palaan vielä kommentoimaan että aapeelle oikein paljon jaksamista ja älä välitä näistä pahansuovista kommmenteista. Pidät esikoisen hoidossa hyvillä mielin ja etsit vauvalle apua :).

Jos olisin ollut kaukaa viisaampi, olisin itsekin varmasti tehnyt samoin. Nyt ollaan täällä kuitenkin puolen vuoden valvomisen jälkeen jo mahdollisesti voiton puolella eikä kiitos esikoisen kokemuksen kuopuksen refluksi päässyt ihan niin pahaksi, joten ei ole enää niin totaalista väsymystä (esikoinen siis 2,5 vuotias).
 
LaMamanMorbid
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29574084:
Tarkoitatko, että päiväkodin työntekijät ovat kysyneet lapselta vanhempien ammattia? Aika outoa, sanoisin. Eikä taida olla ihan ohjeiden mukaista! En tiedä mahtaako omakaan 5-vuotias tietää ammattiani, olen varmaan sen joskus maininnut, mutta ei hän tunnu olevan siitä kiinnostunut (joten siksi on varmaan unohtunut).
Kyllä sitä muistaakseni kysytään hoitomaksuja määrittäessä...mutta ei se tieto sinänsä henkilökunnalle mene. Jotkut vanhemmat taas kertovat ihan iloisesti mitä duunia tekevät niitä näitä rupatellessa.;) Itsekin olen kertonut oman lapsen pk:ssa, että olen töissä päikyssä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sen verran palaan vielä kommentoimaan että aapeelle oikein paljon jaksamista ja älä välitä näistä pahansuovista kommmenteista. Pidät esikoisen hoidossa hyvillä mielin ja etsit vauvalle apua :).

Jos olisin ollut kaukaa viisaampi, olisin itsekin varmasti tehnyt samoin. Nyt ollaan täällä kuitenkin puolen vuoden valvomisen jälkeen jo mahdollisesti voiton puolella eikä kiitos esikoisen kokemuksen kuopuksen refluksi päässyt ihan niin pahaksi, joten ei ole enää niin totaalista väsymystä (esikoinen siis 2,5 vuotias).
ei minusta siinä, että ajattelee 8 h päivän viitenä päivänä viikossa olevan liian pitkiä
3-vuotiaalle ole mitään pahansuopaa. Ei se vähennä ymmärrystä koliikkivauvan äitiä kohtaan tai vähennä väsymyksen vaativuutta.
 
wien
Oletteko nyt näin pahasti tuominneet uupuneen äidin, joka ei näe muuta helpotusta elämässään kuin esikoisen hoito? Jos hän nyt ottaa esikoisen koko aikaisesti kotiin ja uupuu vielä pahemmin, kuka tietää mitä voi tapahtua? Ennemmin ap:ta pitäisi tukea ja yrittää auttaa. Kiillottakaa nyt vaan kruunujanne entistä enemmän. Äidin uupumus ja väsymys nyt vaan on ihan oikeastikin otettava tosissaan ettei tule lehdistä luettavia murhenäytelmiä, kun äiti väsymyksestä napsahtaa tai nukahtaa, eikä vahdi enää kumpaakaan.

Hyvä juttu ap, että pääsette pian lääkäriin kuopuksen kanssa, toivottavasti saatte apua!
kruunu kiiltää hyvin:D
Tuo äiti tarvitsee sossun kautta auttajaa ja lapsen tutkimuksiin vietiä,ei ole normaalia tuo ei.
 
LaMamanMorbid
Oletteko nyt näin pahasti tuominneet uupuneen äidin, joka ei näe muuta helpotusta elämässään kuin esikoisen hoito? Jos hän nyt ottaa esikoisen koko aikaisesti kotiin ja uupuu vielä pahemmin, kuka tietää mitä voi tapahtua? Ennemmin ap:ta pitäisi tukea ja yrittää auttaa. Kiillottakaa nyt vaan kruunujanne entistä enemmän. Äidin uupumus ja väsymys nyt vaan on ihan oikeastikin otettava tosissaan ettei tule lehdistä luettavia murhenäytelmiä, kun äiti väsymyksestä napsahtaa tai nukahtaa, eikä vahdi enää kumpaakaan.

Hyvä juttu ap, että pääsette pian lääkäriin kuopuksen kanssa, toivottavasti saatte apua!
Ei esikoista tarvitse kotiin ottaa. Jos hoitoajat on sovittu pk:n johtajan kanssa ja hänen mielestään 8h/pvä on all right niin siinäpä se on. Eipä tarvitse silmien muljautuksia tai niskojen nakkelua katsella...
Meidän päikyssä tosin johtaja on aika tiukka näiden hoitoaikojen suhteen ja luultavasti ohjaisi ko. perheen neuvolan ja perhetyön pariin ja sopisi lyhyemmät hoitoajat...
 
"niinpäniin"
Mun mielestäni tuo on ihan ok jos äiti tosiaan on uuvuksissa vauvan kanssa. Kun helpottaa, niin sitten ottaa pois hoidosta tai lyhentää. Tunnen naisen, joka vei nuorimmaisensa jo alle 1-vuotiaana virikehoitoon (siellä myös muut 2 lasta) täyspäiväisenä ja oli (on) työttömänä kotona päivät pitkät (tosi on!). Sellaista en vaan tajuu, mutta parempi varmaan lapsille siellä kuin kotona...
 

Yhteistyössä