3,5v päiväkodissa 8h päivässä, äiti kotona, päiväkoti arvostelee

  • Viestiketjun aloittaja suvianna
  • Ensimmäinen viesti
"Mona"
Miten teille ei kukaan ole ehdottanut perhetyöntekijää? Sitten ei tarvi maksella edes päivähoitomaksuja tai jos hoitopaikan pelossa olette niin pitäkää se vähimmäis määrä kk mikä teidän paikkakunnalla sitten on.
Täällä perhetyöntekijän saa yleensä muutamaksi tunniksi viikossa tuollaisissa tapauksissa, sellainen apu nyt ei mitenkään auta ap:tää jos tähän mennessä on tarvinnut lapselle ulkopuolista apua 40tuntia viikossa.
 
No kyllähän tuo on todella paljon, useiden aikuisten työviikkokaan ei ole noin pitkä...
Missä mies oikein on, kun siitä ei kerta ole apua arkena eikä viikonloppunakaan?

Sen vielä jotenkin ymmärtäisin, että lapsi olisi esim 2-3krt/vko osan päivästä päiväkodissa jos on siellä ollut jo ennen vauvan syntymääkin.
 
onneksi se päivähoitolaki muuttuu, niin pienet lapset ei pääse enää päiväkotiin jos joku huoltaja on vaan kotona :heart:
Täytyy sitten vissiin minunkin lopettaa työni ja ruveta työttömäksi, jos mielin hoitaa alle 3-v:n kotona. Teen nimittäin kotona töitä.

Kaikki hoitovapaalla olevat kun eivät ole "kotiäitejä yrityksessä kotiäiti", kuten niin monen fb-statuksessa lukee...
 
[QUOTE="Mona";29570566]Pitää siis oikein vääntää asiasta. Eihän sitä ole pakko nukkua joka päivä jos lapsi nyt suurimman osan päivistä on kuitenkin pk:ssa. Suurin osa kun ehdottaa että lapsi olisi vaikka 3-4päivää viikossa hoidossa. Itse en nyt vaan yleisesti ymmärrä miten se pk:ssa olo 8tuntia ehkä 9tuntia matkoineen on parempi kuin 1-2tuntia telkan edessä ja loput 7-8 tuntia äidin kanssa, en ymmärrä.[/QUOTE]

En ottanut kantaa hoitopäivän pituuteen vaan siihen, että minusta on ihan älytön ja vastuuton idea laittaa 3-vuotias katsomaan televisiota YKSIN ja painella itse nukkumaan. En itse jättäisi sen ikäistä yksin, ja nukkuessa en ole vahtimassa, eli käytännössä on sama kuin lähtisin kauppaan ja jättäisin lapsen yksin.
 
"minna"
Meillä on johtajakin antanut suositukset hoitoaikoihin, jos vanhemmat kotona. Tuo on todella pitkä päivä lapselle, kun äiti vielä kotona. Mä yritän välttää viimeseen asti, että meidän lapset joutuu olla viiteen asti, eikä tulisi mieleenkään pitää noin myöhään jos olisin kotona. Eikö miehestäsi ole yhtään apua vauvan hoidosta? Ei Se hoidossa oleminen ole lapselle pelkkää leikkiä. Meidän lapset on kyllä väsyneitä kun jos ovat täydet viisi päivää hoidossa. Joten minusta sanovat ihan aiheesta. Ja mulla on neljä lasta lyhyillä ikäeroilla, yksi itkuinen ja allerginen lapsi, joten tiedän kyllä mitä on valvoa ja olla väsynyt. Silti olen minusta velvollinen hoitaa muitakin kuin vauvaa.
 
neuvoja
[QUOTE="Mona";29570571]Täällä perhetyöntekijän saa yleensä muutamaksi tunniksi viikossa tuollaisissa tapauksissa, sellainen apu nyt ei mitenkään auta ap:tää jos tähän mennessä on tarvinnut lapselle ulkopuolista apua 40tuntia viikossa.[/QUOTE]

Kyllä varmaan auttavat ainakin lastensuojelun perhetyön puolelta ;)
Selkeästihän ap tarvitsee apua neuvoa ja ohjausta lasten hoitoon ja lasten kanssa oloon päivittäin.
Älä turhaan pelkää ja kammoksu soittaa vaikka itse sinne ls sillä se on aina parempi että itse sinne soitat ja pyydät apuja kuin se että et suostu millään muotoa vähentämään lapsen hoitopäivien pituutta ja valitat tilannetta päiväkodissa niin kohta ne sieltä päiväkodista soittavat ja luonnollisestikin tajuat että jos sen tilanteen näkee ulkopuolinen niin ovat enemmän kuin ihmeissään jos et itse sitä apua ole tajunnut pyytää.
Tuolta tulevat kotiisi neuvomaan ja auttamaan teitä ja mikä parasta ei tarvitse pukea lapsille aamuisin päälle ja viedä toista päiväkotiin eli säästytpä siltäkin ravaamiselta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinkö;29571321:
täällä ainakin ne perhetyöntekijät EI TEE MITÄÄN, istuvat sohvalla puhumassa.
mitä tollasesta on aapeelle apua?
Se varmaan riippuu siitä mikä ap:n ongelma on.

Mikäli kyse on vaikeasta tilanteesta vauvan kanssa mikä menee ohi kun kuopus ja äitinsä saavat nukuttua edes jotenkuten öisin niin päivähoito tarjoaa paremmin äidille sitä lepoaikaa päivällä. (Tarvitaanko sitä siltäkään 8-9h?) Ja tilanteen korjaannuttua, ehkä piankin, ap lyhentää selkeästi lapsen hoitoaikaa.

Jos taas kysymys on siitä että vauvan ja esikoisen tarpeiden täyttäminen arjessa on äidille ylipäätään vaikeaa, varsinkin jos väsyttää jne, niin silloin sen perhetyöntekijän opastus arjenhallintaan kahden pienen lapsen kanssa voi ollakin parempi apu kuin lapsen laittaminen täyspäiväisesti päivähoitoon.
 
"Been there"
Meidän esikoinen oli 3,5v kun kuopus syntyi. Vauva oli koliikkilapsi ja elämä oli aika kaaosta, joten tiedän mistä puhut.
Mutta meillä ei käynyt mielessäkään pitää lasta päiväkodissa, vaikka siihen olikin tottunut.misompi kotihoitoon, siis, kävi kahten päivä 4h kerralla kerhossa.

Minusta teet esikoista kohtaan väärin, kun pidän päivähoidossa ja vielä noin pitkiä päiviä!
 
"vieras."
Niin, entä lapsen isä? Aloittaja ei ole maininnut hänestä halaistua sanaa, vaikka mielestäni olen lukenut vastaukset suht tarkkaan. Jos olet yh, niin sitten ymmärrän mutta muutoin en, en todellakaan. Vähennä hoitopäiviä kolmeen viikossa, sen pitäisi olla ihan riittävästi.
 
Vierast
Kysynpä vaan että millaista PULLAMÖSSÖ kansaa nykyajan äidit oikein ovat??!
On niin rankkaa ja ei jakseta. Mitä hittoa sitten niitä lapsia pykäätre maailmaan kun päiväkodissa ne hoidatatte.

Ei vaan voi ymmärtää joitakin ihmisiä, ei sitten tipan vertaa.

Meidän lapsilla ikäero on 2v4kk ja nuorempi kärsi vuoden ikäisensi refluksiasta. Sen jälkeen sairasteli joka ikinen kuukausi! Aivan joka ikinen! Oli aikaa jolloin oli tulosaa kipeäksi - oli kipeänä - toipumisaika. Tänän lisäksi mies teki reissutyötä olin kaikki viikot yksin lasten kanssa. Helvetin rankkaa oli, mutta selvisin. Ei olisi tullut mieleenkään että laittaisin esikoisen päiväkotiin! Se olisi ollu todella epäreilua esikoista kohtaan.

Ja nyt on turha tulla kenenkään sanomaan että onneksi olkoon, kiilota kruunuasia ja lässynlää! Jokainen pärjää, JOS niin haluaa.
Pitää miettiä ennen lasten tekoa mitä oikeasti jaksaa ja mitä ei. Jättäkää lapset tekemättä jos ette jaksa niitä hoitaa.
 
niin kerta!
Kysynpä vaan että millaista PULLAMÖSSÖ kansaa nykyajan äidit oikein ovat??!
On niin rankkaa ja ei jakseta. Mitä hittoa sitten niitä lapsia pykäätre maailmaan kun päiväkodissa ne hoidatatte.

Ei vaan voi ymmärtää joitakin ihmisiä, ei sitten tipan vertaa.

Meidän lapsilla ikäero on 2v4kk ja nuorempi kärsi vuoden ikäisensi refluksiasta. Sen jälkeen sairasteli joka ikinen kuukausi! Aivan joka ikinen! Oli aikaa jolloin oli tulosaa kipeäksi - oli kipeänä - toipumisaika. Tänän lisäksi mies teki reissutyötä olin kaikki viikot yksin lasten kanssa. Helvetin rankkaa oli, mutta selvisin. Ei olisi tullut mieleenkään että laittaisin esikoisen päiväkotiin! Se olisi ollu todella epäreilua esikoista kohtaan.

Ja nyt on turha tulla kenenkään sanomaan että onneksi olkoon, kiilota kruunuasia ja lässynlää! Jokainen pärjää, JOS niin haluaa.
Pitää miettiä ennen lasten tekoa mitä oikeasti jaksaa ja mitä ei. Jättäkää lapset tekemättä jos ette jaksa niitä hoitaa.
Ja jos ajattelitte sairastua myöhemmässä elämänvaiheessa vakavasti vaikkapa syöpään, niin jättäkää ne lapset tekemättä!! Ette pysty niitä aikuisiksi kasvattamaan itse, jos meinaatte olla laiskoja ja kuolla. Ihme pullamössösakkia!! ENNAKOIKAA!
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"mie"
Kyllä tuo päivän pituus suoraan sanottuna tuntuu aivan hirvittävän pitkältä, jos olet kotona ja vaikka vauvasi valvottaisikin. Tämän sanon niin päiväkodin työntekijän kuten myös äidin roolissa. Varmasti lapsesi tehdessä lyhyempääkin päivää, ehtisit levätä jonkin verran. Pieni lapsesi viettää valveilla olo ajastaan suurimman osan ajasta päiväkodin suuressa ryhmässä ja sinä olet kotona. Sympatiani koliikkivauvasi ja väsymyksesi vuoksi, olen sen myös kokenut. Silti olen sitä mieltä, että isompi lapsesi ei saisi kärsiä asiasta liikaa vaan kaikille parempi tasapaino pitäisi löytyä.
 
  • Tykkää
Reactions: PeskyPixie
gåslsg
[QUOTE="mie";29572109]Kyllä tuo päivän pituus suoraan sanottuna tuntuu aivan hirvittävän pitkältä, jos olet kotona ja vaikka vauvasi valvottaisikin. Tämän sanon niin päiväkodin työntekijän kuten myös äidin roolissa. Varmasti lapsesi tehdessä lyhyempääkin päivää, ehtisit levätä jonkin verran. Pieni lapsesi viettää valveilla olo ajastaan suurimman osan ajasta päiväkodin suuressa ryhmässä ja sinä olet kotona. Sympatiani koliikkivauvasi ja väsymyksesi vuoksi, olen sen myös kokenut. Silti olen sitä mieltä, että isompi lapsesi ei saisi kärsiä asiasta liikaa vaan kaikille parempi tasapaino pitäisi löytyä.[/QUOTE]

Tässä kommentti jossa on täyttä asiaa asiallisesti kirjoitettuna. Ottakaa mallia törkeyksien huutelijat
 
valivali
[QUOTE="vieras.";29569635]Etkö sinä puhu lapsesi kanssa ollenkaan, vai valehteletko häikäilemättömästi? En voi käsittää, miten 3,5-vuotiaalta edes voisi salata, että äiti jää vauvan kanssa kotiin. Sillä ei kai kukaan valehtele lapselle, että vauva viedään toiseen päiväkotiin ja äiti menee töihin? Jos tuo menisikin 3,5-vuotiaalle läpi, niin kyllä hän ennemmin tai myöhemmin tajuaisi, että hänelle on valehdeltu.[/QUOTE]

Miks lapselle pitää sanoa yhtään mitään, että mitä äiti ja isi tekee, kun lapsi on tarhassa. En mä ainakaan tiennyt, mitä mun vanhemmat tekee sillä aikaa, kun olin itse tarhassa. Sä oot varmaan semmonen mutsi, että lapses päättää myös, mitä ruokaa teillä syödään? Ja kerrot, että "nyt äiti menee kakalle ja sillä aikaa kun sinä olet päiväunilla, niin äiti ja isi harrastaa vaakamamboa"
 
vierass
Järkyttävää, toivottavasti lapsellesi ei jää mitään traumoja, ensin pitkät päivät 8h päiväkodissa ja sitten himassa vielä väsynyt äiti..Tulee vaan mieleen, että ihanko totta nukut vauvan kanssa päivällä sen 8 tuntia..Ja ehkä sun mielestä päiväkoti "arvostelee" jos sieltä joku on kehdannut ehdottaa lapselle lyhyempää päivää kun sinä olet kuitenkin kotona. Huhhuh..
 
hoitajan suorat sanat
Tuolla päiväkodissa on vain sanottu suoraan se, mitä kaikkialla muuallakin ajatellaan tuollaisissa tilanteissa. Ei kukaan itseään arvostava hoitaja saisikaan olla hiljaa, jos näkee, että nyt ei perheen ratkaisu ole hyväksi lapselle. Kun vauva kasvaa, helpottuu hänen hoitonsa yleensä ja se pitäisi perheissä ottaa huomioon. Jos äiti ei aivan sairaalakunnossa ole, parin tunnin lyhennys lapsen hoitopäiviin tai jonkun vapaapäivän järjestäminen pitäisi olla pakollista.

Monet vaan automaattisesti jatkavat esikoisen armotonta hoitorumbaa jokapäiväisenä ja lomillakin, kun se on tavallaan mukavaa kotona olevalle. No, myöhemmin tuollaisen ratkaisun hedelmät korjataan esikoisen ongelmina.

Ei niitä lapsia tänne päiväkotia varten tehdä.
 
Kysynpä vaan että millaista PULLAMÖSSÖ kansaa nykyajan äidit oikein ovat??!
On niin rankkaa ja ei jakseta. Mitä hittoa sitten niitä lapsia pykäätre maailmaan kun päiväkodissa ne hoidatatte.

Ei vaan voi ymmärtää joitakin ihmisiä, ei sitten tipan vertaa.

Meidän lapsilla ikäero on 2v4kk ja nuorempi kärsi vuoden ikäisensi refluksiasta. Sen jälkeen sairasteli joka ikinen kuukausi! Aivan joka ikinen! Oli aikaa jolloin oli tulosaa kipeäksi - oli kipeänä - toipumisaika. Tänän lisäksi mies teki reissutyötä olin kaikki viikot yksin lasten kanssa. Helvetin rankkaa oli, mutta selvisin. Ei olisi tullut mieleenkään että laittaisin esikoisen päiväkotiin! Se olisi ollu todella epäreilua esikoista kohtaan.

Ja nyt on turha tulla kenenkään sanomaan että onneksi olkoon, kiilota kruunuasia ja lässynlää! Jokainen pärjää, JOS niin haluaa.
Pitää miettiä ennen lasten tekoa mitä oikeasti jaksaa ja mitä ei. Jättäkää lapset tekemättä jos ette jaksa niitä hoitaa.
Niin no, pitääkö sen lapsiperheajan ja vauva-ajan olla veitsenterällä tasapainoilua ja pelkkää selviytymistä? Koliikki kestää sen muutaman kuukauden, joten ehkä sen jälkeen ap voi vähentää esikoisen hoitoaikoja, esim. kolmeen päivään tai pelkkiin aamupäiviin. Siinä, että etsii helpotuksia arkeen, on se hyvä puoli, että sitten siitä vauva-ajasta jää myös ihania muistoja eikä vain "helvetin rankkaa oli, mutta selvisin". Ei elämän tarvitse olla pelkkää "pärjäämistä". Ja jaksamistahan on juuri se, että etsii keinoja, joiden avulla jaksaa. Sinulle se ehkä oli hampaiden pureminen yhteen ja sinnittely, joku muu voi yrittää tehdä raskaastakin elämänvaiheesta mukavan.
 
hoitajan suorat sanat
Sekään ei ole yhtään parempi ilmiö, että pikkulapsiperheissä ei pystytä pienimmillekään lapsille järjestämään alle kahdeksan tunnin hoitopäiviä. Kymmenen tuntia hoidossa on joissain perheissä itsestäänselvyys, kun on annettu mahdollisuus nauttia täysin siemauksin yhteiskunnan melkein kokonaan maksamasta päivähoidosta.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Sekään ei ole yhtään parempi ilmiö, että pikkulapsiperheissä ei pystytä pienimmillekään lapsille järjestämään alle kahdeksan tunnin hoitopäiviä. Kymmenen tuntia hoidossa on joissain perheissä itsestäänselvyys, kun on annettu mahdollisuus nauttia täysin siemauksin yhteiskunnan melkein kokonaan maksamasta päivähoidosta.
Tarkoitatko työssäkäyvien vanhempien lapsia? Vai onko sinullakin mielessä joku urbaanilegenda kotiäitien lapsista, jotka ovat 10 tuntia päivässä hoidossa äidin maatessa manikyyrissä?
 
no niinpä
meillä 3,5v jäi päiväkotiin normaalisti vaikka vauva syntyi. Lapsi oli jo tottunut hoitopaikkaan eikä tukiverkkoja ole.Isovanhemmat satojen kilometrien päässä nähdään korkeintaan 2 kertaa vuodessa.

Lapsi viihtynyt hyvin päiväkodissa ja pitää kavereista. Vauvalla koliikkia, valvoo yöt.
Äiti nukkuu sitten päivällä vauvan kanssa. Olen ihan väsynyt tästä valvomisesta. Neuvolastakin sanoivat että on hyvä pitää isompi päiväkodissa että saan edes päivällä levätä. Mies käy töissä ja tulee myöhään illalla takaisin.

Vauva huutaa ja valvoo yöt ja päivisinkin valittelee vatsaa .

Päiväkodista on nyt alettu arvostella että on liian pitkiä päiviä lapsella ja pitäisi olla vain osapäiväisenä. Maksan kuitekin täydet maksut päiväkodista, millä oikeudella päiväkodista tullaan arvostelemaan meidän perheen ratkaisuja. Tässä on ajateltava äidinkin oloa ja jaksamista.

Saatteko muut arvostelua päiväkodista, jos olette vauvan kanssa kotona ja isompi päiväkodissa?
Lapsia hankitaan päiväkodissa oloa varten?
 
hoitajan suorat sanat
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29574035:
Tarkoitatko työssäkäyvien vanhempien lapsia? Vai onko sinullakin mielessä joku urbaanilegenda kotiäitien lapsista, jotka ovat 10 tuntia päivässä hoidossa äidin maatessa manikyyrissä?
Tarkoitan työssä käyvien lapsia. (Mutta kotiäideissä on oikeasti niitä, jotka eivät hae lastaan/lapsiaan vielä kahdeksankaan tunnin hoitopäivän jälkeen)
 

Yhteistyössä