<3 Huhtikuiset 2011 <3

Pitkästä aikaa ehtii taas tännekin naputella! On päivät täynnä tuota pientä neitiä, oikein sylivauva! :)
Neiti S kasvaa päätä huimaavaa vauhtia, 1 kk (4pvää) mitat oli 4815g ja 57,5cm (syntymämitat 3690g, 52,5cm) muutenkin terkan sanoin suloinen ja jäntevä tyttö! Meille taitaa tulla pitkä tyttö, eikä vanhemmatkaan mitään lyhyitä ole (minä 168 cm ja mies 192 cm)...

Masuvaivoja on aika vähänlaisesti ollut, ja cuplaton käytössä, ei tosin joka syötöllä.. Pääasiassa rintamaidolla ollaan menty, nyt jouduttu iltaisin antamaan lisämaitoa, kun ei jaksa tarpeeksi imeä tissistä jotta saisi itsensä tyytyväiseksi, ja sitten raivotaan.. Rauhoittuu kumminkin kun saa vähän pullosta lisää vatsantäytettä.

Yöt nukutaan 9-12h putkeen, aamuyöstä saattaa ähkiä kakkaa tai muuten vain masua, mutta kun tutin antaa suuhun niin nukahtaa uudelleen.. Meidän neiti on samanlainen iltakukkuja kuin äitinsä, nukkumaan mennään klo 23-3 ja herätään 10-13..

Muutenkin ihan yllättävän helppo lapsi ollut tähän saakka! Mies jos sairaalassa kyseli, että onko tytöllä kaikki kunnossa kun on niin rauhallinen! :D

Jälkivuoto on melkein loppunut, ja jälkitarkastus on 6.7. Painoa on vielä jäljellä n. 8-9kg, eikä se tunnu lähtevän millään, enpä tosin ole töitäkään sen tippumisen eteen tehnyt.. Ehtiihän tässä!

Vielä oli jotain sanottavaa, mutta dementia vaivaa ja neiti S vaatii iltaruokaa!

-Minki ja neiti S 6 vkoa 1pvä-
 
2kk:n mitat 5050g ja 57,5cm (syntyessään 4070g ja 50cm). Paino ei pysy pituuden perässä, mutta ei huolta siitä.
Pikkuneidillä nokka on niin tukossa että eilinen ilta meni huutaessa. Suolaliuosta joutuu nokkaan pipetoimaan, mikä kyllä auttaa samantien.
Isä osallistuu neidin päivään "vähän liikaakin", noei.. mut kun hän tulee töistä, ei äiti pääse vauvaan käsiksi kuin imettämällä :D.
Maitotiehyttukoksesta on kärsitty ja hyvin selvitty vaikka hellekeleille sattukin. Oltiin sitten pääosin vain sisällä, ettei tuuli pääse yllättämään ja kehitä rintatulehukseksi.
Imetyksestä julkisilla paikoilla oon ite henk koht aikalailla eri mieltä kuin monet täällä... Kyllä, se on totta että imettäminen on mitä luonnollisin tapahtuma vauvan ruokkimisessa, mutta siitä ei pääse mihinkään että rinnat on paljon muutakin. Itse yritän ottaa huomioon toisetkin ihmiset, enkä mielellään aiheuta kiusaantumista kenellekään...
 
Kiitos ihanat vastauksista! Vielä lukisin mielelläni kokemuksia... miten usein teidän vaaveilla näitä esiintyy ja onko joku tietty asento/tilanne missä niitä säpsyjä tulee? Tämä huolestuttaa todella. :(
 
viiva meidän poika säspyy kanssa. aina kun säikähtää unissaan jotain esim jos nukkuu turvakaukalossa autossa ja vähän kuomua siirtää kun kattoo että kaikki on hyvin niin säpsähtää aina. ja usein kun on just siirtymässä horroksesta uneen niin säpsähtää. enpä usko että tuossa on mitään miks huolestua. kyllähän itekkin aina välillä säpsähtää kun on unen rajamailla.
 
Kiitos masuilija! Kyllä tämä jo helpottaa. Meitä on vaan hoitsut jo synnärillä hieman pelotelleet tuosta. Piti seurailla, jos lisääntyy jne. :| Palailen paremmalla ajalla jutskaamaan. Laiska kirjoittaja oon ollut. :ashamed: Olen kyllä lueskellut juttujanne lähes päivittäin mielenkiinnolla. =) Ihanaa lukea unirytmeistä yms. samassa veneessä olevilta. =) Yritän tässä imettäessäni taas enemmän itsekin kirjoitella! =)
 
Nyt sitten minä sain riesakseni rintatulehduksen :( toissayö ja eilinen oli kyllä karmeet. Paleli ja hikoilutti vuorolaan, kuume ja rinnan lisäksi jokainen lihas ja nivel oli kipeä. Onneksi antibiootti ja tiuha imettäminen on helpottanut oloa. Tänään ei ole enää ollut kuumetta, heikko olo vaan. Huomenna varmaan jo terve olo. Nyt vaan vauvalla tuntuu olevan vatsavaivoja. Johtunee mun lääkekuurista. Mikähän siihen auttais vai auttaako mikään? En haluais korvikkeelle siirtyä lääkekuurin ajaksi.
 
Milas kokeile antaa vauvalle maitohappobakteereita. Vaikka idoformia. Meillä oli vauva ihan sekasin kun sai ensimmäisinä päivinä itse antibiottia suoneen. Esikoisen imettämisen lopetin hänen ollessaan vuoden, kun olin jo ensin syönyt parin viikon kuurin ja sitten jouduin vielä kolmeksi viikoksi suonensisäisille antibioteille. Meni pojan maha ihan sekaisin. Mutta jos kuuri ei ole kovin pitkä niin kannattaa kokeilla niitä tippoja...
 
Milas komppaan kotilohikäärmettä eli kannattaa kyllä kokeilla noita tippoja. Tosin meillä on ollut ne Gefilukset kummallakin koko ajan käytössä ja kyllä vatsat meni silti sekaisin molemmilla antibiooteista (kaksi kuuria kohtutulehdukseen). Annoin kyllä osittain korviketta, kun oli aika hurjat kuurit (ihanaa tissien tyhjentelyä:p).
 
Kiitos vastauksista. Pitää kokeilla tippoja jos ne helpottais vauvan oloa. Tympii kyllä koko lääkekuuri. Mutta ei vaan voimat riittänyt yrittää kotikonsteilla hoitaa niin pakkohan se on sitten lääkkeisiin turvautua.
 
Kiitos vastauksista. Pitää kokeilla tippoja jos ne helpottais vauvan oloa. Tympii kyllä koko lääkekuuri. Mutta ei vaan voimat riittänyt yrittää kotikonsteilla hoitaa niin pakkohan se on sitten lääkkeisiin turvautua.
Älä suotta pode huonoa omaatuntoa. Ei rintatulehdusta saa pois ilman lääkettä, tai siinä menee ainakin ikuisuus jos sekään riittää koska sen aiheuttaa bakteeri. Pienempi paha se on vaan äkkiä ottaa se lääkekuuri koska enemmän hallaa sille imetykselle tuo tulehtunut ja toimimaton tissi. Muista ettet haudo kuumalla tai pumppaa ettei maitoa nouse lisää. Syötät vaan sen mitä vauva tarvii. Pumppaaminen johtaa vaan ylitarjontakierteeseen mikä aiheuttaa lisää tukkeumia kun vauva ei syö sitä kaikkea mitä pumppaamalla on nostatettu.
 
Heip,

Kivaa lueskella juttuja ja kokemuksia. Kirjoittaisin useammin itsekin, mutta kun poikamme (nyt 7 vkoa) on sylivauva vimpan päälle. Kädet on harvoin vapaana, ja jos ovat, valitettavasti kotityöt yms. menevät kirjoittelun edelle. Vaikka tää mulle terapiaa onkin. Hyvä, että ehtii kuitenkin lukea. :)

Meillä on pari arkea hankaloittavaa ongelmaa. Isoja eivät (vielä?) ole ja yleisesti ottaen olemme saaneet varsin terveen ja reippaan lapsen. Jos jolla kulla on jotain vinkkejä mun ongelmiin, niin ehdottomasti kaikki peliin!

1. Ei suostu nukkumaan vaunuissa. Ei millään. Aina kun on vaunuissa huutaa vaan suoraa huutoa. Joskus jos on siirretty sinne riittävän syvässä unessa, jää vaunuihin nukkumaan max. puoleksi tunniksi. Ja sitten alkaa taas huuto... Vatsavaivoista tai puklailusta lapsi ei kärsi, joten selkänoja kohottaminen (jota jossain kehoitettiin kokeileminen) ei kyllä ole ratkaisu. (Eikä kai muutenkaan noin pienen kanssa vaihtoehto...?) En ymmärrä miksi lapsi ei vaunuissa viihdy. On hankalaa kun ei pääse kunnolla kävelylle.

Rintareppu on, mutta siinä ei saa vielä olla pitkiä aikoja noin pikkuinen. Ja kantoliina ei valitettavasti ole vaihtoehto, kokeiltiin ja oli liian hankalaa meille, etenkin mun miehelleni. Meillä on kyllä "kengurupussi", mutta siihen lapsi jää vaan tissiltä. Ei nimittäin tykkää hereillä ollessa olla ollenkaan makuuasennossa. Joka johtaakin ongelmaan numero 2.

2. Lapsi haluaa olla "istuvassa asennossa" hereillä ollessaan. Sitteri toimii mainiosti, mutta sylissä ei kestä olla makuullaan. Alkaa huutaa hulluna. Nukkuu kyllä selällään (perhepedissä) oikein mainiosti öisin ja päiväunetkin, mutta hereillä ollessaan se ei käy. Noin pientä ei käsittääkseni saa istuttaa, mutta mitä mä teen? Pidän vauvaa väkisin makuullaan ja huudatan seuraavat 4 kk:tta? Voiko lapsi olla edes "vähän" istuvassa asennossa sylissä, jos tukee kainaloista ja pepusta tms.? Siinä asennossa viihtyy, mutta tuleeko silloin liikaa painoa selkärankaan?

3. Vauva ei syö tuttia. Ei sitten millään. Kaikki mallit ja merkit on kokeiltu, mutta sylkee vaan pois. Mua huolettaa, että alkaa sitten imeä peukkua, josta on tosi vaikea päästä eroon ja joka aiheuttaa pahoja hammasvikoja. Sitä en tahdo missään nimessä. Ja merkkejä peukun syömisestä on jo nyt. Voisiko olla jotain kikkaa, jolla ottaisi tutin? Tarjotaan sitä kyllä joka päivä. Tai oppisiko itsestään vaan joskus vähän myöhemmin?

4. Nukkuu huonosti yksin... Sylissä vetää vaikka 4 tunnin torkkuja, mutta yksinään max. puoli tuntia. Kerran nukkui yksin tunnin. Johtuuko moinen vielä pienen vähäisestä iästä? Eli toisin sanoen, kaipaa vielä niin paljon läheisyyttä? Unikoulua ei saa pitää, enkä haluakaan. Mielestäni hänen kuuluu kyllä olla etenkin öisin lähellä. Mutta olisiko jotain keinoa, jolla oppisi vähän nukkumaan päikkäreitä päivällä yksin? (Asuntomme on pieni ja äänet kyllä tavoittavat hänet, eli ihan yksinään jossain toisessa huoneessa ei joudu olemaan.) Vai tuleeko tämäkin vaan iän mukana muuttumaan itsestään?

Kiitos kaikille ja tsemppiä kullekin vauva-arkeen :)

Santtu ja poikanen 7 vko
 
Santtu tuohon vaunu ongelmaan en osaa ehdottaa mitään. Meillä nuo vauvat on aina vain laitettu vaunuihin ja jos on huutanut niin lähdetty vain kävelemään ja hytkytetty vaunuja ja ovat nukahtaneet siihen. Auttaisiko joku unilelu/rätti???? joka tuoksuu tutulle?

Makuullaan ei meilläkään halua olla sylissä, pungertaa vain pystyyn ja siitä yleensä meillä tulee puklu tai hikka. Pidänkin sylissä niin että tyttö on kasvot pois päin ja tuen kainaloista ja pepusta. Samallalailla makaa mahanipäällä/rintojen välissä silloin kun minä istun. laitan omat käteni silloin pepun alle kuin lapsi istuisi keinussa (toivottavasti ymmärrät mitä selitän) :)

Terkkarit yleensä sanoneet että jos itse kampeaa istumaan niin saa pieniä hetkiä olla niin.

Meillä vauva on päivällä sitterissä tai sängylle/sohvalle läjätyssä tyynykasassa pää kohotettuna jos ei ole sylissä, vaunuissa tai nukkumassa.

Joo ei syö tuttia meilläkään. Meilkein kaikki mallit kokeiltu ja melkein joka päivä kokeilen joko nyt maistuisi. Meillä tutin tuputus alkoi siitä kun vauva piti minua tuttina eli olisi halunnut luputella tissiä koko ajan ja sillä meni kuitenkin hermot ja nenä täyteen maitoa kun rinta ei ollutkaan tyhjä.

Käsiä laittaa suuhun silloin tällöin ja jos huomaan niin otan käden pois ja tarjoan tuttia. Alussa tutista tuli vain kauhea huuto ja yökkäys, nyt on alkanut pitämään jo suussa muttei osaa(?) imeä vaan pyörittelee kielellä ja pureksii ikenillä.

Meillä on pikkuinen tilanne mummon kanssa jonka mielestä käden/peukun imeminen on kiva ja mieluisampi juttu kuin tutti. Minä yrittänyt selittää että kyllä se on tutista helpompi vieroittaa kuin kädestä joka kulkee koko ajan mukana. :(

Mainitsinkin aikaisemmin että meillä vauvan alla imettäessä on pieni viltti (ja rätti pukluja varten) sitten kun imetys on ohi ja vauva nukkuu, nostan sillä omaan sänkyyn.

Alussa pikkuinen nukkui vain tunnin parin unia. Nyt on tullut sellainen rytmi että päivällä unet lyhyitä eikä välissä välttämättä syö vaan haluaa seurustella tai vaihdattaa vaipan. Yöllä nukkuu "jopa" 3 tunnin unia. :)

Me ollaan viimeaikoina oltu paljon ulkohommissa ja kun vauva on ollut mukana, on nukkunut ulkona toooooosi hyvin ja rauhallisesti. Ulkoilma vissiin tekee sen ja työn äänet ja linnun laulu.

Koko ajan on nukkumishommakin helpottunut. Nyt voi vauvan laittaa jo hereilläkin omaan sänkyyn ja nukahtaa katsellessaan mobilea (josta tosin otin soittimen irti ja pyörii nyt pelkän narun varassa. oli mielestäni liian kovaääninen peli) Alussa olin sängyn vieressä ja hyssyttelin, pyöräyttelin mobilea ja jos ei rauhoittunut niin otin vauvan pois ja syötin ja nostin takaisin sänkyyn kun oli nukahtanut.

....... Yrittäkää saada selvää kirjoituksesta...... pikkuinen huutaa jos kovasti seuraa tuossa ....täytyy mennä hoivaamaan :)

Pomm ja neiti 2kk
 
Ai niin, pikaisesti vielä kun tuli mieleen...

Mitä mieltä olette Rota-rokotteesta? ja kokemuksia kiitos, niin taudista kuin rokotteesta

Meillä ei ole isompien lasten kohdalta kokemuksia kun eikös se aika uusi rokote ole... Nettikeskusteluja katsellessa kuulostaa että rokote saattaa itsessään jo aiheuttaa ripulia yms. vatsavaivoja ja pahimmassa tapauksessa sairastuttaa koko muun perheen?????

Meillä kun ei tietääkseni (tutkittu ei ole) olla sairastettu Rotaa ollenkaan... Millainen tauti lie?

Rokotusaika olisi varattuna ensi neuvola käynnille...... sen vuoksi kyselen
 
Pomm me ollaan esikoisen kanssa (koko perhe) aikoinaan sairastettu rota, eikä kyllä uusiksi tahdota sitä. Aika hurja tauti ja muistaakseni ripuli jatkui toista viikkoa. :O Muuten en ole aiheeseen perehtynyt.. ajateltiin kyllä se rokote ottaa. Oltiin aikoinaan tuossa rokotetutkimuksessa mukana, mutta poikamme sai lumelääkettä. Onko muita menossa nyt mukaan johonkin rokotetutkimukseen? Aikooko joku muuten ottaa vaavilleen vesirokkorokotteen?

Santtu meillä kyllä nukutaan myös vaunuissa, mutta se alku saattaa olla kovaakin huutoa. Hyssytän, lykin (mitä enemmän tärisee sen parempi) aika voimakkaastikin, niin voi hyvällä tuurilla nukkua sen neljäkin tuntia.
Tuttia ei meilläkään huolita, kuin puoli väkisin tyrkyttämällä. Saattaa sitten jopa nukahtaa se suuhun, kunnes syvemmässä unessa se putoaa. Enpä ole kauhiasti sitä kyllä enää jaksanut tuputtaa.
Meillä pidetään sisäilma melko viileänä, joten neidillä on usein sisällä ohuet tumput käsissä. Eli ei pääse raapimaan itseään, eikä tule kouria imeskeltyä.
Tuosta makuuttamisesta: Ei olla meilläkään mielellään selällään. Kinkeää kyllä heti pystyyn. Päivisin pidän kyllä sitterissä "puoli-istuvassa" asennossa. Nukutan kyljellään (myös vaunuissa) meidän välissä, kun tuntuu olevan mieluinen asento. Meillä on viime viikkoina alkanut myös nuo päiväunet olemaan aika heikkoja. On myös tottunut olemaan liikkeessä, sylissä tai vieressä. Oma mokamme kai. :p
No eipä tästä tainnut paljon apua olla, mutta näin siis meillä. =)
 
Santtu kokeile kunnon kantoreppua, vaikka Manducaa. Siinä saa olla pystyssä ihan pienikin kun on selkä sillain kaarella sammakkoasennossa, eikä roikoteta niinkuin jossakin babybjörnissä, mikä kuulemma pilaa lonkatkin...Ja oman selän. Manduca ja vastaavat on miehillekin mieluisampia kuin liina kun on helppo laittaa kiinni.
 
Mäki suosittelen manducaa. Tykkään kovasti ja neitiki nukkuu useimmite siinä ku sitä käytetää. Nyt tosin ollu nii kuuma etten oo käyttäny kauheesti. Onko jollai vinkkiä mikä viilentäis siinä välissä. Nyt ollaa molemmat iha hikisiä ku hetkenki ollaa siinä.

Tutti ei kelpaa tääläkään. Lähes joka päivä koitan tuputtaa sitä. Haluisin et oppis nukahtaan sen avulla ku syöttämisen jälkee jää lupsuttamaa tissiä vaa ennen ku nukahtaa. Välillä menee kauanki siinä ku aina ku koitan nostaa sänkyy nii havahtuu ja haluaa lupsutella taas.. No ei tuo kauhee ongelma oo onneks. Sit ois kiva ku puistoissa ja ulkona alkaa olee pikkusen kans nii ei menis ihan kaikki suuhun ku olis tutti siinä esteenä..

Vaunut ei oo tääläkään suosiossa nukkumiseen. Eikä nykyään kauheesti tykkää muutenkaa olla niissä. Jos pitää kuomun alhaalla ja höpöttelee vauvalle nii sitte viihtyy ja naureskelee. Mut päikkärit ei onnistu vaunuissa ku harvoin. Nyt täytyy kattoo mite selvitää reissussa ku vaunun kopassa aattelin yöt nukuttaa.. Siinä on pohjassa keinu"kiskot" nii sitä voi keinutella jos ihan pikkase alkaa havahtuun nii josko sitä nukkuis vähä pitempää siinä.. No voi olla ettei nuku ollenkaa :D

Rota-rokote laitettii suun kautta eka kerran tossa 2kk neuvolan yhteydessä. Nyt 3kk on sit eka piikki missä tehoste.. yhyy. En haluu et tota pistetää :D Meille tuli kutsu kuutos rokotte tutkimuksee, mut mä hukkasin sen lapun ja ois varmaa pitäny jo ilmottautua sinne eli tais jäädä meiän osalta osallistumatta..

Mä oon pitäny sitterissä jo aika pienestä, en tosin ihan vastasyntyneenä, ja ku meillä on tollane "pompittava" sitteri mikä on kokoaika samanlaine nii se on vähä istuva asento.. Sylissä piän kans aika usein sillai et toine käsi mahan päällä ja toine polvien päällä ja vauva nojaa mahaan/tissien välissä. Nyt pitää jo päätä niin hyvin ylhäällä et pystyy pitää yhellä kädellä pystyasennossa kylkee vasten (naama "ulospäin") vauvaa ku tekee jotai esim aamupalaa itelle tms.. Hyvin osaan selittää :D

Nyt siis edessä eka pitempi reissu ja saa nähdä kui paljo tuli turhaa otettua tavaraa ja mitä jäi puuttumaa.. Jospa sitte raportoisin lisää :) Huomenna lähetää ja en ees tiiä millo takas tullaa..
 
Heippa pitkästä aikaa =)

on tässä ollut vähän kaikenlaista niin ei ole tullut nyt kirjoiteltua.

nukkumisesta: mein tyty nukkuu oikeestaan missä vaan, ja aina nukahtaa ite. illalla vien omaan sänkyyn kun alkaa näyttämään väsyneeltä, ja sinne sitten itse nukahtaa. joinain iltoina käyn antamassa tuttia muutaman kerran.

sama päikkäreiden kanssa, jos sisällä nukutaan. sänkyyn vaan, ja itse hakee sen unen. unirätti on käsien välissä, ja tutti suussa. jos lähdetään ulos, tai ollaan hetken päästä lähdössä ulos, laitan tytöllä päälle, ja pistän vaunuihin. saattaa nukahtaa jo ennen kuin vaunut on edes liikkeessä =)

tyttö nukkuu 3 päiväunet. aamulla ensimmäiset parin tunnin päästä heräämisestä, sitten päivällä yhdet ja illalla vielä yhdet. pituudet vaihtelee, mutta aamun ekat on tosi lyhyet, päivällä hieman pidemmät tai tosi pitkät (3-4 tuntia) ja illalla tunnin parin torkut. nukkumaan menee 20.00-22.00.
siitä sitten posottaa unta sellaset 10-12 tuntia syömättä. nukkuu siis omassa sängyssä, ja joskus kahen kolmen aikaan "natisee" ja nostan viereen ja annan tutin, ja siinä sitten nukkuu aamuun asti.

jos tyttö ei olisikaan kauhean väsynyt, esimerkiksi eilen meidän piti lähteä käymään postissa, lähettiin niin, että hää oli nukkunut ensin 3 tuntia, sitten syötiin ja samantien lähdettiin, niin hää nukahti vaunuihin ja nukkui niin kauan kun vaunut olivat liikkeessä. eli vaikkei kauheesti väsyttäisikään, vaunuissa saa hänet nukkumaan kun on liikettä.

tyttö myös viihtyy vaunuissa vaikkei nukkuiskaan, kuhan vaan siirtää kuomun pois että hän näkee jotain =)

kaukalosta tyttö ei kauheesti tykkää, siis jos se on paikallaan. muuten automatkat menee vaikka hereillä ollessa, mutta jos liike pystähtyy, hänel menee hermo :D

tuttia täällä on syöty ihan pienestä saakka. oisko ollut noin viikon ikäinen kun sen huoli. tällä on niiiiin hurja imemisen tarve, että sormet on jatkuvasti suussa ja kauhee lussutus vaa kuuluu :D

imetys on meillä historiaa :( kuumat ilmat sotki kuvioita. en ota tästä stressiä.

tyttö viihtyy tosi hyvin sitterissä ja leikkimatolla. isosisko näyttelee niitä leluja ja painaa nappulaa, jotta musiikki kuuluu =)

tohon nukkumisasiaan vielä, meillä ei ole mitään virikkeitä sängyssä, eli mobilet sun muut on täällä pannassa :D vien vauvan siis sänkyyn vielä kun hän on hereillä, jätän sänkyyn hakemaan unta, ja monesti ei tarvitse kertaakaan käydä laittamassa tuttia. jos natinaa kuuluu, käyn antamassa tutin. koskaan ei ole vielä itkuksi asti mennyt.

vauva on niiiin unelma. todella helppo. ja hyvä niin, koska on kaksi isompaakin jotka tarttevat mun huomiota. =)

päätä kannattelee jo tosi hyvin, ja yhtenä päivänä jo hieman hartioitakin masullaan olleessan. sylissä jos on tuossa ollalla tai rinnan päällä nostelee päätään ja katselee ympärilleen. onneksi silti viihtyy sylissä selältään.

juttelee ja hymyilee todella paljon, voi että hampaaton hymy voi olla ihana :heart:


hyvää juhannusta kaikille!! =) =)

hiikka ja tyttö lauantaina 2 kk

muoks: meillä on kanssa tuo manduca, ja on tosi hyvä käytössä, suosittelen =)

mekin lähetään juhannukseksi reissuun, ollaan itseasiassa tässä n. 1,5 kk oltukin vloppuisin mun vanhempien luona. kiva olla reissussa vauvan kanssa, joka on nui helppo =)
 
Viimeksi muokattu:
Vautsi vau! Hiikalla tosiaan unelmavauva! Vahankos teidan nukkumiset kuulostaan ihastuttavalta ja kadehdittavalta! :)

Ma oon istuttanut huoletta tata meidan 11 viikkosta pienia aikoja. Siis en tosin ihan kunnon istuma-asennossa, vaan semmosessa puoli-istuvassa. Mun mielesta tuossa ei mitaan pahaa ole, kunhan ei liikaa selkarangalle ole painoa ja pitkia aikoja.

Mulla tanaan eka kertaa kantoliina testauksessa ja vautsi vau! Tamahan on loistava! Tosi mukava ja tukeva kantaa tassa. Kokeilussa kietaisuristi II. Tasta taitaa tulla meidan uusi suosikki! Talla hetkella poitsu unilla liinassa ja mina netissa, molemmat kadet vapaana! Loistavaa! :)
Ja jotenkin ihana valilla pitaa talla lailla lahella. :heart:

Meilla ei kanssa tutti maistu, ei sitten millaan! Kaikenmallisia ja -kokoisia kokeiltu, mutta ei. Yokkii vaan kun yritan pistaa suuhun, tai sitten pureskelee ikenillaan. Noh, jatkan yrittamista! ;)

Meilla unet talla hetkella nain: Heraa yleensa 7-8 valilla. Eka unet n. klo 9, puoli tuntia. Sitten uudestaan unille n. klo 11 ja sillon yleensa menen viereen nukkumaan ja sillon nukkuu 2-3 tuntia. Valilla pitaa tosin tisusta imaista.. ;)
Iltapaivalla me ollaan yleensa menossa aina jossain, niin sillon nukkuu pikku patkia. Tosi vasynyt sitten iltaa kohti ja vaikea saada rauhottumaan unille 17-18 valilla. Jos nama unet (n. puoli tuntia) jaa valiin, niin sit TOSI karttynen kylvettaessa ja ylivasynyt ja vaikea rauhottaa younille! Nyt paatin, etta tuossa viiden-kuuden valissa lahen ulkoilemaan joko vaunuilla tai liinan kanssa, jos vaikka noin nukkuis pienet unet siina, eika ilta olis sitten niin katastrofi!
Niin, ja younille menee siina 19.30-20. Riippuu miten rauhottuu.

Kokeilitko Santtu kietaisuristi II silla liinalla? Jos et, niin kokeilepa sita! Siina vauva saa nukkua sylissa, mutta samalla saat tehtya hommia / roikkua netissa ( :D ) kadet vapaana!
Ma jostain luin, etta vauvan unirytmi menee puolen tunnin sykleissa. Eli silla niin usein heraavat puolen tunnin unien jalkeen, kun siina vaiheessa siirtyvat kevyen unen vaiheeseen. Toivottavasti tuo tosiaan muuttuu ajan myota....

Yot on edelleen meilla haasteellisia... Eilen illalla nukku taas 20-24 (4 tuntia!!!), mutta sitten loppuyo menee tiheammin heraillessa. Mutta ehka (toivottavasti) viela jonain paivana meillakin nukuttaisiin lapi yon! Tai kun edes sen 3-4 tuntia perakkain sais unta!

Ma muuten lopetin stressaamisen rutiineista + unista, niin nyt menee paljon mukavammin! Seuraan vaan vauvan omaa rytmia, niin onhan tuosta jonkunmoinen rutiini syntynyt! :)
 
Santtu Aika samanlaisia taitaa meidän vauvat olla tavoiltaan :)
Vaunu-unet Meillä on nyt alkanut välillä nukkumaan vaunuissa kun ajoittaa ne sopivasti. Eli kun vauva on selkeesti väsynyt, maha täynnä niin saan hänet vaunuihin nukkumaan. Mutta unien kesto vaihtelee. Välillä nukkuu vain hetken, välillä kunnon unet. Eka viikot meni niin ettei suostunut vaunuissa nukkumaan ollenkaan. Kantoliinaa ei kannata heti hylätä. Sidonnat oppii nopeasti ja ne solmasee pian ihan tottuneesti, kun vaan alkuksi jaksaa olla kärsivällinen ja opetella. Meillä liina ollut käytössä jo isompien vauva-aikana ja se on kyllä tosi kätevä kapine. Oma selkä pysyy kunnossa ja vauvalla on mainio asento. Meillä nukkuu liinassa usein. Valveilla ei oikein viihdy kun ei näe sieltä riittävästi. Pian häntä saa kuitenkin jo alkaa pitämään eri sidoinnoissa kun niskat alkaa kannattaan kunnolla. Sitten liina on vielä enemmän käytössä.
Vauvan asento Meillähän ei nyytti ole halunnut olla makuullaan ollenkaan. Hän siis alkoi jo viikon ikäisenä olemaan sitä mieltä, että pystyasento on parempi. Kätevin vauvan kantoasento on ehdottomasti se mitä täällä muutkin on kertoneet eli ns. "pyllynpesuasento" niin että vauvan selkä on kantajaa vasten. Siinä pystyy samalla itse touhuilemaan kaikenlaista kun toinen käsi on vapaana ja vauva pysyy tyytyväisenä kun näkee ympärilleen. Toinen mitne meillä vauvaa pidellään on se että toisella kädellä tuetaan pepun alta ja toinen käsi menee vauvan kainalon alta rinnan päälle. Vauva siis melkein istuu, mutta ei kuitenkaan istu (eli paino ei ole pepulla ja selällä).
Tutti ei kelpaa täälläkään. Mutjuttelee ehkä vähän ikenillään kun sille päälle sattuu mutta ei ime. Ja ei kai siinä muu auta kuin tarjota vaan tuttia ja toivoa että joskus se hoksaa tutin idean. Kaverin vauva oppi 3kk ikäisenä tutille, joten vielä se on mahdollista meilläkin :) Olis vaan niin helppo kun vois vauvan huutaessa tuikata tutin suuhun kodin ulkopuolella liikkuessa varsinkin. Ja kotonahan minä toimin sitten huvituttina. Nyrkkiä vauva imee kovasti ja mua kans pelottaa jos se hoksaa sen peukalon sieltä...
Neiti tykkää myös nukkua sylissä. Aamupäivän unille saan hänet siirrettyä sylistä sänkyyn ja jää sinne yleensä hyvin. Päivällä nukkuu usein sylissä puolen tunnin-tunnin unia. Silloin on turha yrittää saada sänkyyn heräämättä. Mutta mua ei haittaa tuo. Liinassa nukutan myös noita lyhyempiä unia niin jää itellä kädet vapaaksi. Vauva pitää aina nukuttaa tissille tai sit kantelemalla. Ei suostu jäämään sänkyyn yksin valveilla.
Pomm Meillä otetaan rota-rokote. Eka annoksen vauva sai 6vk ikäisenä ja nyt 3kk tulee eka tehoste, Meillähän vauva kyllä pulautti ton eka rokotteen pois eli tehosta en tiiä. Meidän perheessä rota vieraili esikon ollessa 2v ja kakkosen 10kk. Oksensivat muutamana päivänä mutta ripuli kestikin sitten pitkään. Esikolla kaksi viikkoa, kakkosella vähän vähemmän aikaa. Ja sitä ripulia tuli kyllä ihan koko ajan. Onneksi eivät kuivuneet. Eli toivon todella, että rokotteesta tulee suojaa. Rokote voi aiheuttaa vauvalle vatsakipuja ja löysää kakkaa. Kun muistaa huolellisen ja ehkä vähän tavallistakin huolellisemman käsihygienian rokotteen jälkeen noin 2vk niin ei pitäis kyllä tartuttaa muita. Kaikista rokotteistahan voi tulla rokotettavan sairauden oireita vauvalle (kuumetta jne.) eli rota rokote on siinä mielessä ihan samanlainen.
 
Santtu82 Meidänkin vauva nukkuu vaunuissa tosi huonosti. Yleensä kun lähdetään vaunulenkille, alkaa kauhea huuto, joka kestää 1-15min, sitten nukutaan noin puoli tuntia ja taas alkaa itku... Ja miten ihmeessä vauva alkaa aina tietyn reitin tietyssä kohdassa itkemään???

Ja tutista: Ei suostu meidänkään neiti tuttia syömään. Mutta toisaalta; miksi pitäisi väkisin opettaa tuttia syömään, kun siitä olisi noin vuoden iässä hyvä päästä eroon? Nyrkkejä neiti imeskelee ihan himona, mutta en sitä pahana pidä...

------------------------------------------------

Moneen aikaan en ole jaksanut enkä ehtinyt kirjoittelemaan, mutta olen täällä lukemassa kyllä käynyt... Paljon on tullut kaikkea mieleen, ja kysyisinkin nyt teidän mielipiteitänne/kokemuksianne moneenkin asiaan, vastailkaa niihin mihin jaksatte;-)

Meillä on nyt 10vko:n iän koittaessa siirrytty kokoa 62cm oleviin vaatteisiin, joista muutamat jo kiristävät, vaikka neiti on vasta reilu 60cm. Koot eivät ole yhtään samankokoisia, kun verrataan eri vaatemerkkejä, pöh. Missä vaiheessa teidän muiden vauvoilla on siirrytty vaatekokoon 62cm?

Meidän neidillä runsas pulauttelu jatkuu ja Gavisconia edelleen käytetään, ja pulauttelun aiheuttamat itkut ja kivut se kyllä on hyvin poistanut, mutta pulauttelua ei edes vähentänyt... Oletteko jo ajatelleet kiinteiden aloittamista, missä vaiheessa olette ajatelleet aloittaa ja millä syömisellä? Me varmasti "joudutaan" aloittamaan neidillä reilun 3kk:n iässä tuon runsaan pulauttelun takia.

Oletteko olleet jo jossakin ilman vauvaa? Jos, niin missä ja kuinka pitkään ja kuka on vauvasta silloin huolehtinut? Itse olen muutamia kertoja käynyt kaupassa ja kaupungilla, max. 2,5tuntia olen ollut poissa ja mies on silloin hoitanut neitiä. Sen aikaa "uskallan" olla pois, että neidillä ei tule nälkä, kun kuitenkin täysimetän. Mutta aina, kun olen poissa, niin tulee huono omatunto, että olenko nyt huono äiti, kun lähden esim. kauppaan, kun voisin saman ajan viettää lapseni kanssa... onko teillä muilla tällaisia ajatuksia?

Myös seksielämän "jatkaminen" mietityttää täällä... saa nähdä, koska siihen on mielenkiintoa ja uskallusta, kun en ole vielä itsekään koskenut/katsonut tuota alapäätä... Miten teillä muilla?

Tällaisia mietintöjä täällä päin:)
 
Kirjottelin yks päivä pitkää juttua, mut siinäpä tuli taas jotai... Enkä jaksanu sit uudelleen kirjottaa.

Manducasta en oo oikeen tykänny. Ei asetu päälle mukavasti (olkaimia ristiin ei oo kyllä kokeiltu), ja tuntuu etten jaksa siinä kauan kantaakaan kun selkä väsyy, paremmin jaksaa ilman. Vauvakaan ei kauan viihdy, jos nukahtaa ni sit ehkä tunnin. Ukolle taitaa manduca paremmin sopia kantovälineeksi, joten käyttäköönpä hän sitä. :)

Tilasin nyt sitte Tri-cottin, tuli tänään ja ekan sovittamisen jälkeen tuntuu että ihan hyvä ostos varmaan oli. Koko vähän mietityttää, kun kehtoon ei oikee tunnu mukavasti asettuvan, jotenki ahdas. Mutta toisaalta pystyssä on kyllä hyvä kantaa, ja jos ois isompi ni olisko sitte enää riittävän tukeva... Pystyssä tuo tyttö paremmin viihtyyki. Ei sidontojen opetteluja... :) Ja sen kans pystyy vessassakin käymään. En tosin kokeillu mutta housut ainaki saa alas vetastua. :D

Meillä ei oo tuttia tarvittu. Joskus pitää mua tuttina, mut ei niin paljoa että se häiritsis. Syönnin jälkeen vain. Nyrkkiä syö joskus kun sattuu suuhun eksymään, lähinnä nälkäisenä, ja jos otan nyrkin suusta pois ni ei takaisin pistä, eikä myöskään suutu.

62cm vaatteita on ollu käytössä alusta asti. Nyt on käytössä lähinnä tuo 62, mutta mahtuupa vielä joku 50/58 kokoinenki. Joku 68 on myös sopiva.

Kauppareissuja oon tehny ilman vauvaa, pari kertaa on ollu 1½ poissaolo, yleensä n. puoli tuntia. Nuo pari pitempää kertaa vauva oli mun äidillä hoidossa. Tunnin kestää olla pois, sitte (viimeistään) iskee tunne että pitää päästä vauvan luo. :)

Seksielämä jatkuu... :) Sen mitä nyt pystyy, kun tuo yks ei nuku pitempää pätkää ku vasta niin myöhään yöllä ettei enää jakseta. :D Ja harvemmin aamullakaan huvittaa.
 
Viimeksi muokattu:
meillä on käytössä trikooliina ja rengasliina poika tykkää kummastakin ja nukkuu kyllä vaunuissakin ja sängyssä, sitterissä missä vaan millonkin alkaa unettamaan=)
mut syliin ei oikeastaan, tuntuu tarvitsevan ihan rauhallisen tilnateen nukahtamiseen, liinassakin nukahtaminen kestää hetken.
vaatteista meillä on oikeastaan aika laajakirjosesti on 62-74cm bodyt on isompia ku noi kestovaipat vie tilaa enemmän ja poika on aika pitkäselkäinen.
tutista sain opetettua imemään mut ei menny muut ku mam 0-2kk eli se ihan pienen pieni, muut yökkyytti.
seksielämästä joo no tosiaan usein illalla on jo niin poikki et tyydytään nukkumaan läheikkäin|O

vauva on ollu isäsä kans ku oon käyny kaupalla tai kirpparilla, eilenkin muutaman tunnin ja hyvin meni. pakkasessa on lypsettyä maitoa jos nälkä yllättää mut ku syötän aina lähtiissä niin ei ole tarvinnu viel sulatella maitovarastoja:)

no mut nyt pyykinpessuun:)

mar-i ja poitsu 3kk 3vko
 
Unista: Meillä menee tosi vaihtelevasti. Joskus poika nukkuu pitkiäkin unia päivällä, mutta on päiviä ettei suostu nukkumaan ollenkaan. Ja silloin ei siis nuku vaunuissa eikä missään muuallakaan. Tällaisina päivinä unet on lähinnä torkkuja tissillä ja ehkä jatkaa vielä vartin sen jälkeen. Pitkät unet nukkuu kyllä useimmiten vaunuissa, joskus myös sisällä. Oon jo useamman kerran luullut, et rytmi päiviin on löytynyt, mutta sitten poika taas muuttaa sitä :) Yöunet onkin sitten pääsääntöisesti ihan hyviä. Menee nukkumaan yleensä 22.30-23.30 ja syö ekan kerran 4.30-5.30 aikaan ja seuraavan kerran siitä parin tunnin kuluttua. Usein jatketaan unia vielä ysiin-puoli kymmeneen.

Kantoliinassa olen pitänyt vähän. Sidonta taitaa olla se kietaisuristi II ja siinä poika viihtyy yleensä max 1,5h. On myös päiviä, ettei suostu siihen ollenkaan. Nyt en olekaan vähään aikaan edes yrittänyt, koska kaverini piti poikaa samassa sidonnassa kehtoasennossa ja se tuntui olevan pojalle mieleen. Nyt on pitänyt kahtena viikonloppuna usein poikaa siinä ja poitsu on ihan innoissaan jo kun näkee liinan ja tietää pääsevänsä siihen. Ainut ongelma on se, etten minä ole saanut poikaa viihtymään siinä asennossa kertaakaan. Johtuu varmaan, että haisee niin voimakkaasti maito. Ärsyttävää! :kieh: Aion pakottaa miehen opettelemaan liinailun. ;)

Piti kirjottaa paljon muutakin, mutta en nyt sitten ehdikään. Eli seuraavalla kerralla sitten :)

T:Anskuli ja poika 2,5kk
 
Heipat!

Veyve meillä on myös aika pulauttelija (ei ihan vielä esikoisen mittakaavassa, mutta kuitenkin) tämä meidän neiti. On päiviä jolloin tuntuu, että ei muuta teekään, kuin syö ja pulauttelee. Olenkin jo miettinyt tässä ihan pian laittavani velliä maidon sekaan, vaikka iltaisin tms.
Vaatteet on meillä nyt 74cm suurin osa. Meillä, kun tuo tytsy on ollut jo syntyessään tosi pitkä.
Unet on meilläkin tosi vaihtelevia päivisin. Joskus vain pilkkii oudosti, kun taas toisinaan nukkuu 4-5h vaunuissa. Yöt menee edelleen piiiitkillä unilla, mikä on meidän vanhempien mieleen<3 Eli puolilta öin nukahdetaan ja vasta aamulla 6-7 syödään ja taas nukutaan 3-5h. =)
Liinassa meilläkin on tuo samainen yllämainittu kietaisuristi käytössä.
Olen ollut kotoa poissa välillä päivänkin (sairaalassa), mutta muuten ihan parin tunnin pätkiä myös. Olen pakastanut maitoani, joten sitä on mies sitten poissa olessani syöttänyt. Korvikettakin on jo välillä saanut illalla, jos tissittely on mennyt ihan jatkuvaksi. Öisin ja juuri ennen yöunia saa aina vain rintaa, luulen että se on meidän rauhallisten öiden salaisuus.
Seksielämä on meillä vielä katkolla. En oikein edes tiedä miksi näin, kun mitään ruumiillista syytä siihen ei kyllä ole. Olen todella hyvin mielestäni palautunut, kun ei ole tullut repeämiä eikä muuta vastaavaa. On vain aika kai mennyt vauvan hoitoon, kotihommiin, omiin ja lapsen harrastuksiin. En ole ehtinyt edes ajatella koko juttua. Ehkä nyt sitten voisi pikkuhiljaa ottaa sitä aikaa jo toisillemmekin taas. =) Mummi ja pappa olisi varmasti innoissaan näistä viikonloppu vieraista! ;)
 
vaatekoosta Meillä on ollut käytössä alusta asti 56cm-62cm vaatteet, koska koot vaihtelee niin kovasti. Kuukauden verran on sitten ollut jo joitakin 68cm vaikka 60cm mahtuu vielä hyvin. Meilläkin kun nuo kestovaipat käytössä niin vie enemmän tilaa haaruksista ja hihoja sitten voi käänellä jos liian pitkät.
Minä en ole käynyt missään ilman vauvaa. Yksi syy siihen se, että en aja autoa ja yksi se, että mieheni ei voi hoitaa vauvaa kuin hetken käsivammansa takia. Ja sit ihan vaan se ettei oo ollut edes mitään tarvetta lähteä minnekään ilman pikkuista :)
Seksielämä tauolla vielä, kun ei yksinkertaisesti ole mitään saumaa seksille. Päiväaikaan jaloissa pyörii kaksi isoa tenavaa ja öisin vieressä pieni jonka kanssa nukahdan yöunille jo ennen yhdeksää...Toiveissa olis että aika löytyy sillekin jossain vaiheessa.
 

Yhteistyössä