<3 Huhtikuiset 2011 <3

Täällä kun mennään pelkällä korvikkeella niin mietin tuleeko pojulille antaa näillä kovilla helteillä vettäkin ja paljonko jos pitää ja minkä lämpöistä sen tulee olla ?! täytyy varmaan kohta soittaa neuvolaan ja kysyä !
Poika ollu hirmu kiukkunen tänään, varmaan johtuu kuumuudesta, vaikka itellä ei kyllä täällä sisällä mitenkään tuhottoman kuuma ole.
 
Hei masuilija, täällä myös pelkästään korviketta juova poika. Parin päivän ajan olen näillä helteillä tehnyt niin, että kiehautan kylmää vettä vedenkeittimessä ja annan jäähtyä huoneenlämpöiseksi ja siitä aina tarvittaessa tarjoan vauvalle. Joka aamu kiehautan uudet vedet. Poika välillä juo ahneesti ja välillä vierastaa mutta olen tarjonnut pitkin päivää kun ei tuota korviketta voi niin samalla tavalla tarjota kuin tissimaitoa. Ihan maalaisjärjellä järjellä olen yrittänyt toimia. Kahden isomman lapsen kohdalla ei ole juurikaan tarvinnut miettiä asiaa kun ovat rintamaitoa juoneet vaan. Tai sitten ein muista miten tuon veden juomisen kanssa oli kun keskimmäinenkin on jo 9 v vanha, hmm....

Täällä sitten alkoi kuukautiset ja vauva on 6 viikkoa vanha :headwall: En kyllä ihmettele kun keskimmäisen ollessa 2 kk vanha alkoi kuukautiset vaikka täysimetin häntä. Eihän tuo täti punainen ollut kovin tervetullut, mutta näinhän se menee...

Huh hellettä. En ole tolellakaan mikään kesä ihminen, mutta parempi näin kuin 20 astetta pakkasta. Poika on ihan hikinen vaikka pelkkä vaippa päällä nyt päivänsä viettää. Äiti olisi kyllä alasti jos kehtaisi...;)

syyslaulu ja pikku O

Oletteko meinanneet kertoa vauvan nimeä täällä palstalla?
 
syyslaulu Soitin perjantaina terveyskeskukseen tuosta vedestä, kun neuvolaan ei ollut soittoaikaa. Noh lääkäri tuntui pitävän mua ihan idioottina ja sanoi että ei tarvitse vettä antaa, tarkistan kyllä asian vielä neuvolasta maanantaina. Lääkäri sanoi että lisäät vain korvikkeen määrää, mutta kuinkas lisäät jos poika ei vaan syö?! noh onneksi poika ite lisännyt syömistä, mutta tuntuu että välillä vaan janoonsa syö, voiko noin pienellä olla jano :D
Tekisi kovasti mieli kertoa pikkuisen nimi täällä mutta en sitten tiedä uskallanko, kun tuolla joskus kirjoteltiin että täällä kaksplussan sivuilla on sellanen ihminen joka listaa eri ihmisistä heidän tietojansa sitä mukaa kun kertovat niitä, tiedä sit onko totta :D
 
Hei vaan Mammat!

Tänään on suuri päivä eli meidän pikku nääkän ristiäiset!
Meillä on menny kaikki järjestelyt uusiks jo kertaalleen ja tän helteen takia en tiiä miten saan kaikki ruuat paikalle niin ettei koko perheellä ole kohta vatsatautia =)

Helteet on ottanu koville niin äiteelle kun nääkälekin. Tai lähinnä mua ahdistaa kun vaavi itkee ja mitään et pysty tekemään. 5-10 min on hyvä olla sylissä ja sit tulee kuuma mut yksin ei viihtyis ollenkaan. Oltiin anoppilassa pari päivää ja kokeiltiin serkkujen vanhaa sitteriä ja siinä yllättäen saatto 20 min mennä maailmaa tuijotellessa. Eli sellanen hankitaan ASAP =)
Syöttö väli on taas tiivistyny ilmeisesti janon takia. Kokoajan sais olla tissittelemässä mikä teki kaste järjestelyistä hiukan haasteellisempia.

mun piti kommentoida vaikka mihin muutta mulle on ilmeisesti iskeny nyt tää muistinmenetys, ei mitään käsitystä mitä olin sanomassa ja tää on aika yleistä nykyään...

Ai nii, 1kk neuvola oli tällä viikolla ja pikkunen on kasvanu huimasti 58 cm ja 5050g oli uudet mitat. Jollain tais olla 2kk mitat samat =) Vaatteet alkaa käydä pikkuselle pieniks monta ihanaa 56cm potkaria jäi käyttämättä kun ei ehditty pitää ennen ku jäi pieneks ja ne 50 cm meni päälle vaan ekalla viikolla. Muutama 62cmkin on jo pieniä. Vaatteiden koot vaihtelee tosi paljon riippuen valmistajasta ja se on ärsyttävää! Sain ihanan potkarin kokoa 62 sellasen mekko yhdistelmän ja se ei mee päälle. No ei auta kun kirpparille viedä syksymmällä.
Ootteko muuten säästelly paljon vaatteita seuraavalle lapselle? Meillä tilan puutteen takia ei varmaan pystytä säilyttämään kun muutama ihanin.

Helteistä sunnuntaita kaikille!

Netsuli ja Aada
 
Heippa vaan tooosi pitkästä aikaa! :wave:

Täällä myös päivät (ja yöt) kuluu aivan siivillä näiden neljän kanssa. Tyttösemme on onneksi edelleen tyytyväinen vauva, josta olen kyllä enemmän kuin onnellinen. Ja aika samanlailla päivisin nukkuu kuin monelle muullakin, että yhdet pitemmät unet, mutta muuten vähän miten sattuu. Hienosti on tyttö jaksanut näillä helteilläkin. Itseä vaan mietityttää, että toivottavasti tulee itse juotua tarpeeksi, että sitä maitoa tulisi vauvallekin riittävästi. Täysimetyksellä siis täälläkin mennään.

Kaksikuukautisneuvola olikeskiviikkona ja tyttö painoi 4800g. Syntymästä painoa on tullut siis 1280g. Huomattavasti on sirompaa sorttia kuin kaikki veljensä, joilla parissa kuukaudessa painoa oli tullut lisää melkein 2kg.

Unirievusta niin meillä myös on käytössä ihan vaan tavallinen harso, jonka laitan vauvan viereen/vatsanpäälle. Siitä tyttö joko itse sitä hamuilee tai sitten se tuo turvaa ihan vaan sinällään. Mutta sillai meillä tuo harso on unilla mukana.

Netsuli mä olen säilyttänyt meidän poikien vanhat vaatteet, tai ne vaatteet, jotka kolmen pojan käytön jälkeen ovat vielä siedettävässä kunnossa. :D Ja siitäkin huolimatta, että tiesimme neljännen olevan tyttö. Ja nyt tytöltä jääneet ihan pikkuruiset vaatteet menevät kyllä vielä säilöön odottelemaan. Jotenkin vielä tuntuu, että tuskin nämä meidän lapset vielä tässä olivat. :ashamed:

syyslaulu sulla on kyllä nopsaan alkanut kuukautiset. Mulla ne on imetys pitänyt ainakin edellisillä kerroilla hyvinkin poissa ja ovat alkaneet n.6-8kk synnytyksestä. Samaa toivon nytkin, että saan nauttia vielä hetken aikaa tästä menkattomasta ajasta ;)

Niin ja lapsen nimen kertomisesta täällä, en ole oikeastaan sitä sen tarkemmin edes miettinyt. Tutut varmaan tunnistavat mut ihan riippumatta siitä kerronko lasten nimiä, mutta enemmän mietityttää myös se, että kuinka paljon näin netissä uskaltaa kertoa...

Adrianna ja kirpputyttö 2kk :heart:
 
Tulipa mieleen kun tuolla jossain pastalla puhuttiin vauvojen yövaatteista, ettö nukutaanko teillä ihan bodilla vai onko yövaatteet? meillä nukutaan yöpuvulla.
Ihanaa kun helteet vähän helpotti niin poikakin rauhottu huomattavasti :)
 
Olen lukenut tätä keskustelua jo useamman kuukauden, ja monta kertaa meinannut kirjoittaakin, mutta en ole jotenkin saanut aikaiseksi. Mutta nyt, kun vauvan syntymästä on melkein 2kk, minäkin voisin tänne liittyä keskustelemaan aina silloin tällöin, jos se vaan palstalaisille sopii :)

Eli esikoistyttömme syntyi 19.4, eli kohta ikää on 2kk. Tyttö on ollut terve ja täysimetyksellä mennään. Tytöllä ongelmana on noin 2vkon iästä lähtien ollut runsas pulauttelu, johon ollaan käytetty 2vkoa lääkärin määräämänä Gavisconia. Pulauttelua se ei ole vähentänyt, mutta pulautteluun liittyvää itkuisuutta (=kipua ruokatorvessa, kun ruoka nousee ylös) se on vähentänyt tosi hyvin.

Tyttö on aivan ihana, noin viikon verran on jo jokellellut ja jutustellaan tytön kanssa useampi tunti päivän mittaan:) Selältään kääntyy kyljelleen ja päinvastoin, eilen meinasi onnistua kääntyminen jo mahalleenkin!

Miten teijän muiden noin 2kk-ikäiset vauvat nukkuu? Meillä tyttö nukkuu tosi hyvin yöt, 1-2syötöllä. Päivisin ei yleensä nukuta ollenkaan, tai niinä päivinä, kun unet maittaa, niin sitten nukutaan kerrallaan 3-5tuntia! Mitä mieltä tällaisesta "unirytmistä" olette?
 
Meillä nukuttiin ihan vaan vaippa päällä helteillä ovi auki. Viime yönä kun oli kylmempi, laitoin yöpuvun ja oven kiinni. Sieltä livahti sisään niin paljon hyttysiä kun irrotin hyönteisverkon, että poika on ihan syöty. Yöpuvun läpikin :( Pistin vähän sibicortia etteivät olisi niin kirkuvan punaisia. Joka paikka täynnä :(

Niin ja nimeä en täällä kerro missään nimessä. Saman nimisiä kun ei löydy. Ja kun tuolla Mitäs nytillä käyn myös niin varmana löytyy joku hörhö joka voi repiä hupia mistä vaan. Ja noi nimet on semmoisia että kovin moni ei ehkä hevillä sulata muutenkaan.....
 
Tuli semmoinen mieleen, että ei kai 2kk:n ikäisellä nyrkkien ja sormien imeskely tosi voimakkaasti vielä tarkoita, että hampaiden tulo olis lähellä...? Meijän tyttö on nimittäin nyt viime päivinä oikein voimalla alkanut nyrkkejään ja sormiaan imeskelemään, ja välillä tuntuu, että imeskelee niitä mieluummin kuin tissiä :-D Kääntää usein kasvot patjaan päin (imetän siis kylkimakuulla) eikä meinaa tissiä ottaa, vaikka nälkä muuten tuntuisikin olevan... Mitä mieltä tästä olette, vinkkejä/kokemuksia aiheesta?
 
Vevye Ei vielä välttämättä tarkoita hampaitten tuloa. Tän ikäiset vaan löytää ne nyrkkinsä ja kätensä ja siitä alkaa sitten se, että aletaan hamuamaan muitankin tavaroita suuhun. Kuuluu kehitysvaiheeseen. Meillä on isommilla lapsilla tullut ekat hampaat 5kk iässä mutta toi käsien imeminen on aina alkanut yhtä varhain. Meillä pimu alkanut pistämään nyrkin lisäksi suuhun harsot ja lelut mitä saa käsiinsä. Ihan tavoitteellisesti jo kiskoo kaikkea kiinnostavaa suuhun päin vaikka otteet onkin vielä haparoivat :)
Meillä nukuttiin ja oltiin päivät helteillä pelkällä lyhythihaisella bodylla. En ihan vaippasillaan tykkää pitää, kun vauva on sitten niin hikisen nahkea käsitellä. Muuten nukkuu body-puolipotkari yhdistelmällä tai yöpuvulla.
Vauvan nimeä en täällä kerro. Haluan yksityisyyden säilyttää.
Viime viikolla oli jälkitarkastus. Kaikki hyvin. Terkka ihmetteli vaan mun hb:a kun 144. Eli tosi hyvä siihen nähden että jälkivuotokin kesti yli 6vk. Kierukkareseptin sain että voin laitattaa kunhan menkat alkaa. Täysimetyksellä kyllä olen ja aikaisemminkin on mennyt 8kk että menkat on alkanut synnytyksen jälkeen.
Vauvalla oli myös 2kk neuvola Pituus 59cm ja paino 5270g. Terkan mielestä painoa liian vähän. Mutta jos neiti on pituutta kasvanut kahdessa viikossa 3cm niin ei se paino välttämättä pysy perässä. Lisämaitoa olis vissiin hänen mielestä pitänyt antaa, mutta kun vauva syö hyvin, maitoa tulee yli tarpeenkin välillä niin miksi minä lisämaitoa antaisin. Vauva on kuitenkin mielestäni varsin terveen pullea :) Ja kun ruokarytmikin on hyvä niin eikös silloin kaikki oo hyvin.
Tyttö osaa jo kierähtää selältään kyljelleen ja kovasti yrittää päästä mahalleen. Päätä kannattelee jo mukavasti mahallaan ollessa. Lelut kiinnostaa ja on kova porisemaan :)
uniriepuna meillä myös harsot ja käsien väliin laitan sen niin saa sitä hypistellä ja imeskellä.
syyslaulu vauvan juomavettä ei välttämättä tarvii keittää. Hanavesi käy, mutta jos haluaa siitä haaleampaa kuin hanavesi niin tuo sun tapa on hyvä keino siihen. Meillä kun on pelkällä rintamaidolla niin en vettä erikseen anna. Esikolle aikoinaan annoin, kun oli vaan osaimetyksellä.
Onneksi heltee on toistaiseksi ohi. Meidän perhe ei ollenkaan nauti helteistä. Lapsetkaan ei pystyneet olemaan ulkona. Mulla iskee migreenikin helposti kuumalla, joten sisällä meni helleviikko jäätelöä syöden :D Nyt on eri kiva ulkoilla kun on alle kakskyt lämpö.
 
heips!

meillä vauva "täytti" eilen seitsemän viikkoa :D seitsemän!! niin se aika menee :D :D

viime vlopusta asti tyttö on nukkunut koko yön. illalla menee nukkumaan joskus ysin kympin aikaan, ja siitä sitten nukkuu sen 8-10 tuntia putkeen. tänään nukkui kuuteen asti, ja syötiin sängyssä ja nukahti siihen perään niin että heräsi 9.45, ja minä nukuin kanssa :) luksusta kun sai nukkua niin monta tuntia =)

jälkitarkastus ois huomenna...

imetys ei oikeen meinannut sujua noilla helteillä, kun ite en oikeen saanut syötyä mitään, niin sen huomas heti miten vaikutti maidontuloon :( vaikka join tosi paljon vettä ja vissyä, ni ei auttanut. minkäs teet, en aio ottaa stressiä, muutenkin joutuu sitä lisämaitoa aina silloin tällöin antamaan, helteillä joka syötön jälkeen :/
helteillä meillä nukuttiin lyhythihaisessa bodyssa, muuten nukkuu ykkärillä.
 
Meillä on kanssa noi nyrkit löydetty :) ja puklurättiä yritetään saada suuhun ja äidin käsiä nuollaan ja kaikkea mahollista :D hieman jo höpöttely harjoituksia on tehty mutta ei vielä kovin paljoo :/ ja hymyjä väläytellään tuontuosta :) ääh vaikee kirjottaa kun poika sylissä joten jatkampa toisella kertaa :) ainiin ja meidän poju täytti kanssa maanantaina 7viikkoo, aika menee niin nopeesti. niin ja toissapäivänä poika kääntyi masulta selälleen ja kerran on muutama viikko sitten unissaan kääntyny selältä masulleen :)
 
Taitaa olla ensimmäinen kiukkuyö takana. No okei vaan kahteentoista asti kiukutteli, oli ilmeisesti niin väsyny pikkunen itekin ettei pystyny rauhottumaan. Sit nukuttiinkin yhellä syötöllä puol kymmeneen asti. Äänekäs nukkuja on tää meitin pikkunen. Kauhee ähinä ja puhina välillä näyttäis että ettii hyvää asentoo, vatsassa varmaan vääntää ja sit rauhottuu taas itekseen, äiti sydän syrjällään vieressä seuraa et josko olis äitiä ikävä =)

Äippää vaivaa kaamea nuha ja sen takia pari huonosti nukuttua yötä itellä takana. Päivällä ei sit uni tule vaikka nytkin olis loisto tilaisuus kun pikkunen nukkuu.
Onneks mun ihana mies osallistuu pikkusen hoitoon aina kun on kotona, tosin tulee kotiin yleensä vasta kuuden jälkeen illalla ettei siihen montaa tuntia jää. Oon yrittäny pitää huolen et isi viettää tytön kanssa kahdestaan laatuaikaa niin etten oo häiriköimässä. Mulla kun on paha tapa mennä väliin jos tuntuu et pikkunen itkee, äiti kato saa nopeemmin vaavin hiljaseks =) Iskä hoitaa meillä iltapesut, vaipanvaihdot ja yöpuvun päälle sekä illalla pullosyötön jos siihen pitää turvautua. Mites muilla? Luin tuolta Mitäs nyt palstalta et jotkut miehet ei osallistu ollenkaan, mä en varmaan yksin edes jaksais.

Meilläkin jo reilu 5 viikkoa tuo pikkunen, ihan uskomatonta. Joku sanokin että tuntuu että pikkunen olis aina ollu täällä ja samalta tuntuu mustakin. En enää edes muista millasta elämä oli ilman pikku tuhisijaa =)

Ai nii, Me ollaan viimein hoksattu sylissä imettämisen hienous! Saan nyt sit syötettyä pikkusen tarvittaessa liikkeelläkin ja heti aiheutettiin pahennusta kirpparilla =) No pakko oli! Toinen huutaa kun oli kuuma ja nälkä mut autossa olis ollu liian kylmä. Syötin sit kirpparin sohvalla. Muutama mummo käänty poispäin mut keskityin niin ite asiaan etten huomannu oliko muita järkyttyneitä =)
 
Meillä isä osallistuu jos kerkeää. Joskus vaihtaa vaipat, mutta eipä juuri muuta. Sen aika kun kuluu ihan rattoisasti esikoisen kanssa, joka pitää sen ihan riittävän kiireisenä. En mä tosin vauvan kanssa apua kaipaakaan. Tää on kuin lepolomaa verrattuna esikoisen kanssa olemiseen. Nautin tästä ihan kaikessa rauhassa kunnes tääkin sitten alkaa juoksemaan karkuun kohta...
Tänään vein esikoisen hoitoon ja lähdin vauvan kanssa ostoksille. Tunsin viettäväni "omaa aikaa" kun nyytti vaan nukkui vaunuissaan ihan kaikessa rauhassa =)
 
huomenia.
meillä oli neuvola maanantaina ja sällin mitat oli 6800g ja 62cm neuvolantäti tuumas et taitaa mammalla olla kermaa maidon sijasta:whistle:
mut nyt ku sai sen 3kk rokotteet plus se rota rokotus niin pojalle tuli jalkoihin jotain näppylöitä seuraavan yön aikaan, tuskin ne itikan puremia on koska kummassakin jalassa on useita. yöllä oli kuitenkin pitkälahkeinen ja hihainen yökkäri ja peitto päällä. soitin neuvolaan ja ei se täti oikein osannu sanoa mitään...ei ne näpyt ole poikaa vaivanneet tai ei ainakaan ole ollut mitenkään kärttyinen...
kyllähän tämä arki neljän kans on ihan .....no sanotaanko kiireistä:) olis kiva illallakin vaikka jutustella isännän kans mut pakko painua nukkumaan et taas jaksaa seuraavan päivän. meillä isännällä on hirmusen pitkät päivät kun yrittäjänä ahertaa.
ajattelin et jos sais muutama päivänä jonkun ulkoilee lasten kans niin vois vaikka siivoilla tai tehdä useammalle päivälle ruuat pakkaseen mut ei oikein ole läheisistä halukkaita löytyny niin varmaan kysäsen mll lastenhoitaja palvelua-onko kukaan käyttäny ja millasia kokemuksia on?

mutta nyt pyykinpesuun:headwall:

mar-i ja poitsu 3kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia virikkeitä 2kk-ikäiselle vauvalle, mitä mieltä olette? "Riittääkö" tuon ikäiselle jutusteluhetket, pienet jumppailut ja hieronnat ja leikkimatolla möyrimiset ja tietysti sylissä olo?
 
Heips näin pikapikaa!

Kysymys: Säpsiikö teidän vauvat nukahtaessaan tahi heräillessään? Meidän tyttö sätkähtää välillä unen ja valveen rajamailla(kuin morottaisi) ilman mitään ääntä tms. Hänellä saattaa myös esim. käsi nytkähtää pari kertaa edestakaisin nopeasti unessa. Pitääköhän tästä olla huolissaan? Äitinä olemisen murheita. :|
Toinen kysymys: Koska olette palanneet liikunnan pariin (siis en tarkoita kävelyä). Mä olen jo huhkinut hieman salilla ja aloitellut uimatreenejä. Vatsaa en ole vielä uskaltanut treenailla. Koskahan sitä voisi?
 
Viiva Noi säpsyt on ihan tavallisia "unisäpsyjä". Varmaan olet joskus itse myös saanut säpsyjä varsinkin kevyessä unessa :) Ei tarvi olla huolissaan. Meillä säpsyy myös. Sit tuosta vatsalihasten treenaamisesta. Eikös siinä ole joku aika suositus, oliko parisen kuukautta synnytyksestä ja lantionpohjan ja syvien vatsalihasten pitää olla kunnossa ensin. Korjatkaa jos muistan väärin.
Veyve Mun mielestä just tuo riittää näin pienille vauvoille. Ei ne kaipaa vielä suurempia virikkeitä. Vielä pitkään riittää pienimuotoiset puuhat. Itse en perusta "vauvaharrastuksista" kuten vauvamuskarit ja värikylvyt. Turhaan maksaa sellaisesta mitä voi kotonakin tehdä jos intoa riittää. Vauvauintia meillä kokeiltiin esikon kans, mutta hän ei siitä tykännyt.
MAR-I Kyllähän nuo vauvan oireet vaikuttais ihan herkkyysreaktiolta rokotteeseen. Jännä, että terkkari ei edes epillyt sitä. Meidän neuvolassa laitetaan tarkasti ylös kaikki ihme oireet joita rokotteen jälkeen tulee. Kannattaa vielä ottaa puheeksi ennen seuraavaa rokotusta.
isän osallistuminen Meillä isä ei osallistu juurikaan vauvan hoitoon, koska eniten hänen osallistumista tarvitaan isompien lasten hoidossa ja kotitöissä. Tää järjestely sopii meille. Vauva kun on vielä niin helppo tapaus että en ole lepotaukoa kaivannut :p
tuosta julkisilla paikoilla imettämisestä on ollut puhetta. Mä oon aina imettänyt siellä missä kulloinkin vauvalla nälkä sattuu tulemaan. Joku rauhallinen paikka kuitenkin mieluiten, että en ihan bussipysäkillä, koska ei siinä vauvakaan viihdy. En oo juuri ajatellut häiritsenkö kanssaeläjiä, koska imettäminen on kuitenkin luonnollinen tapa ruokkia vauvaa ja siitä ei pitäis kenenkään tykätä huonoa.
 
viiva: Kyllä tuo säpsähtely ihan normaalia on, meijänkin neidillä noita säpsähdyksiä useasti nukkuessa. Mutta kyllä niitä säpsähdyksiä vaan ekoilla kerroilla vähän pelästyi, kun ei ollut ihan varma, että onko ne normaaleja reaktioita... Synnytyksestäni on nyt reilu 8vkoa, enkä ole vielä muuta tehnyt, kuin pitkiä reippaita vaunulenkkejä. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että heti, kun itsestä siltä tuntuu, saa alkaa raskaampaakin liikuntaa harrastamaan, eli myös niitä vatsalihasten harjoittamisia että "pomppivia" lajeja. Itse olin luullut, että olisi joku tauko liikunnassa synnytyksen jälkeen pidettävä, mutta lääkärin mielestä ei. Ihan hyvä niin, pikkuhiljaa alkaa minunkin tehdä mieli liikkua muutenkin kuin vaunulenkkeillen:)
 
Meillä mies osalllistuu, vaipanvaihtoon, kylvetykseen, rauhotteluun. Ei kovin montaa tuntia illassa jää aikaa, töistä tulon ja nukkuun menon välillä.

Mahtokohan mulla alkaa jo menkat. : / Yhtenä iltana ja seuraavana päivänä tuli hieman verensekaista vuotoa. Paperiin ja ihan hiukan tahri housujaki. Jälkivuodon loppumisesta on yli 4 viikkoa.
 

Yhteistyössä