<3 Huhtikuiset 2011 <3

Ninuski Musta noi hedelmä ja marjasoseet taas on hyviä :) Ja meillä on kokeiltu hmmmm.. Mustikka,vadelma,persikka,ruusunmarja,ananas,omena,banaani,päärynä,luumu,mango,maissi,peruna,porkkana,bataatti,kesäkurpitsa,kukkakaali,parsakaali,perunamuusi (en sit tiiä mitä eroo perunaan :D) Noita kaikkia ainaskin, kaikki menee mutta maissi ja peruna ei kovin suuressa suosiossa yksinään ole olleet. Ja porkkana-perunamuusi ollut ihan herkkua ! Niin ja puuro tietty otettiin viime viikon lopussa, sit meillä on iltasin yks purkki neljän viljan velliä, nukkumaan mennessä. Ja sit siinä "ruokatutissa" on mennyt nektariinia,viinirypäleitä ja kurkkua. Nektariini on ihan suurta herkkua :) Niin ja nyt ollaan maisteltu niitä 5kk pilttejä joissa on rahkaa ja jogurttia :) Meillä ei vaan poika noista makeista välitä niin paljoa kuin lämpimistä ruuista !
 
Himputti, kirjotin pitkät pätkät tuossa tunti sitten ja enköhän näpännyt jostain hukkaan koko homman :mad: Vauva sylissä on vähän hankala kirjoittaa kun samalla pitää väistellä ettei neiti kirjoittele omiaan sinne sekaan, siinä kai se sitten hukkui :)
Vierastamisesta siis ihan mahdottomasti jo vierastaa. Ja sitä on ollut tovin aikaa jo. Mummot, papat, kaupan kassat..ihan kaikki muut kuin omaan perheseen kuuluvat itkettää. Ja ehdottomasti haluaa olla minun sylissä kun tulee vieraita tai mennään kylään. Ei lattialla mistään hinnasta. Ja sylissä ollessakin tarkistaa, että onhan varmasti tutussa sylissä.
Eilisistä rokotteista tuli tyttö kovasti kipeeksi. Lämpö nousi, itki ihan selvää kipuitkua. Sit tuli pari tajutonta jättipuklua voimakkaan kipuitkun jälkeen. Eli rota-rokote vaivasi vissiin mahaa. Suppoja annoin eilen pari kertaa. Tänään on vielä ollut lämpö vähän koholla ja tavallista väsyneempi, mutta muuten leikkisä oma itsensä.
Ninuski Meillä myös tyttö herää sisällä nukkuessa aina unisyklin vaihtuessa noin 40 min kohdilla, mutta ulkona nukkuu ihan 2,5h uniakin heräämättä. Tai sitten havahtuu välillä mut hakee unen sitten itsekseen taas. En tiedä mikä tuossa raittiissa ilmassa ja sopivissa taustaäänissä on taikana =) Mutta hyvä niin. Lähes kaikki unista nukutankin ulkona nykyisin.
Veyve Meillä ulkona vauvalla jalassa sukat/potkarit ja siinä päällä villasukat tai fleecetöppöset ja sit tietty vaunuissa peittoa. Kohta sitten siirrytään äp:n toppatöppösiin Niillä pärjätään siihen asti, että kävelee ja tarvii kengät. Hyvin on tarennut noin.
Mitä mieltä olette kausi-influessarokotuksesta vauvalle? Aijotteko laitattaa? Olen mietiskellyt kannattaako ottaa, kun se 6kk neuvolakäynnillä pistettäisiin jos haluaa...
 
Milas, minä suhtaudun jokseenkin ristiriitaisin tuntein noihin influenssarokotteisiin. Odotusaikanakin sitä piikkiä tyrkytettiin minullekin neuvolassa, mutta olin jo päättänyt kieltäytyä siitä, kun sitten kävikin niin että olin lievästi räkäinen neuvolan "yleisenä" piikityspäivänä... Ja juuri tuolloin velloi se kova keskustelu sikainfluenssa-rokotteen mielekkyydestä, joten se aika pitkälti sai minut empimään. Toisaalta, en ole koskaan influenssarokotetta ottanut, enkä myöskään koskaan minkäänsortin influenssaa sairastanut, muutoinkin olen todella harvakseltaan kipeä, mikä lie sattuma sitten tuo lentsu juuri samaan aikaan. Ymmärrän kyllä, että puolivuotias vauva on eriasia kuin reilusti yli 3-kymppinen nainen, mutta silti jotenkin arveluttaa se influenssa-rokote. Ja vaikka sen ottaisikin, niin eihän se kaikilta influenssakannoilta suojaa kuitenkaan. Täytyy harkita tarkkaan...
 
Viimeks spekuloin sitä, että saakohan puurolla aloittaa kiinteät, niin ei kuulemma suositella. Eli rintamaidolla mennään edelleen, koska ei toi poika ainakaan kasvun takia tarvi yhtään enempää energiaa :D Jos mennään kolmella herätyksellä/yö, niin minä jaksan. Jos alkaa heräillä useammin (tai siis jatkaa tätä rotan jälkeistä kukkumista), koitetaan jotain kasvissosetta illansuuhun, jos se auttaa öihin. Meillä on puolentoista viikon päästä se etelän matka ja sinnekin helpompi lähteä, jos ei tarvi muuta evästä kuin vähän korvikettaa varmuuden vuoksi jos imetyksen kanssa sattuiskin tulemaan ongelmia. Kuten viittasinkin, on yöt ollut huonoja viikon takaisten rokotusten jälkeen. Oletan (ja toivon!!!), että johtuu rotasta ja nyt kun viikko on mennyt, alkaisi normaalit yöt. Selkeästi vatsavaivoja ollut, joten siksi epäilen rotaa. Tosin nyt poika on vähän räkäinen, eli se voikin sit olla seuraava unien rikkoja. Huoh.

Neuvolakuulumisia viikon takaa: Pituus 69cm (+2,3cm) ja paino 11,5kg (+900g), eli ruokailuvälien harventaminen on tuottanut tulosta. Suhteellinen paino tasaantui siihen +35%:n kohdalle. Edellisinä kahtena kuukautena tullut n. 2kg/kk ja nyt alle 1kg :D Jei! Pienet on ilon aiheet mulla! :D Kovasti th taas toisteli, että poika vaikuttaa ikäistään vanhemmalta, kun on niin skarppi. (vanhemman oloiseksi on tosin sanottu jo 2-kuisesta asti) Istuu myös jo niin ryhdikkäästi ja selkä oikein, että saadaan istuttaa ihan vapaasti. Lisäksi hienomotoriset taidot on kuulemma ikäistään paremmat (kummallakin kädellä ottaa pöydältä esineitä, tarkastelee ja vie suuhun), mutta muuten voisi liikkua enemmän. Varaa jaloilleen koko painollaan.

Neuvolapäivän kunniaksi illalla kääntyikin sitten kaksi kertaa, mutta sen jälkeen ollut taas hiljaisempaa, muutamia kertoja kääntynyt. Napansa ympäri ei pyöri. Peppuaan nostelee hieman. Lisäksi "juttujen" sisältö on muuttunut ja yleisen älämölön lisäksi tulee tavuja, baabaabaa ja bääbääbää, yleensä päristyksellä säestäen :) Th kyselikin, joko juttelee, mutta en tajunnut tarkoittavan noita. Niihin aikoihin oli ehkä just aloitellut nämä jutut.

Neuvolan terkkaria vierasti vähän, mutta sunnuntaina kun oli pari tuntia hoidossa, niin siellä ei. Oli muuten ekaa kertaa hoidossa ja päästiin hääpäivätreffeille miekkosen kans <3 Saas nähdä vierastaako tänään muskarissa, kun on paljon vieraita naamoja.

Unisyklit: Sen vkl-reissun jälkeen poitsu ei nukkunut viikkoon yhtään päikkäreitä yli tuon unisyklin katkeamisen 30-40min. Ärsytti, mutta en vaan saanut jatkamaan unia. Mutta sunnuntaina alkoi taas nukkua pidemmät pätkät ja eilen ekan kerran ikinä (!!) KAHDET pitkät päikkärit ja kahdet pätkät. Parvekepäikkäreille pukeudutaan päivävaatteiden lisäksi tekniseen fleecepukuun, joka pitää myös tuulen ja siinä on suljettavat käden- ja jalansuut. Meillä on tosi lämminverinen poika ja puetaan aika kevyesti, koska muuten tulee liian kuuma. Nyt kun meni aamu-unille jo kasilta (heräsi 6.30, zzz), oli sen verran kylmä, että laitoin lisäksi kevyen fleecepeiton ja jalkasuojan. Nukkuu parvekevaunuissa vielä kopassa ja parvekkeesta vain yksi seinä auki (yksi betoniseinä ja yksi lasit kiinni).

Influenssarokotteen otan vauvalle, jos (ja ymmärtääkseni näin on, en ole vielä tutustunut) THL:n mukaan kuuluu riskiryhmään. Niihin suosituksiin olen luottanut ja luotan jatkossakin. Kausi-influenssarokotehan on sikäli ihan eri kuin tuo sikainfluenssarokote, että jälkimmäinen tuli markkinoille ihan liian vähän tutkittuna. Kausi-influenssarokotetta on tutkittu paljon tarkemmin ja enemmän, koska sillä ei ollut niin kiire tulla markkinoille. Mutta tämä ei ollut kannanotto rokotteen puolesta tai vastaan, jokainen saa tehdä just niin kuin haluaa :) Mutta näin meillä.
 
Oikein hyvää matkaa Anskuli!! :) (jos en enää myöh. muista toivotella)
Hyvä, että poitsun kasvu tasaantunut.

Täällä on rytmit hieman muuttuneet. Nyt menee jo n.22 nukkumaan, herää (yleensä isoveljen kouluun valmistautumiseen) n.8, syö ja taas nukkuu pienet pätkät. Noustaan n.9-10 ja sitten annan velliä. Päivällä syö kasvissosetta ja marjasosetta. Päikkärit on n.13-16, jonka jälkeen saa taas soseita. Iltaunet on siinä 18-19, ehkä tunnin tirsat. Nämä nukkuu lähes poikkeuksetta vaunuissa. Saan siinä itsekin sitten iltalenkin samalla. :) Mitä pukeutumiseen tulee, niin nyt on ollut ihan body, sukkikset, "karvanalle-puku", kevyet sukat, tumput, kypäräpipo, ÄP:n makuupussi ja kuomu päällä.

Tyttö on alkanut kovasti liikkumaan. Eli meillä kieritellään, mutta vain yhteen suuntaan. Eli selätä vatsalleen, vatsalta selälleen tyyliin.. :D Ongelmana on, kun ei voi enää jättää hetkeksikään yksin matolle, ettei pää kolise huonekaluihin.. Pehmustettu leikkikehä olisi jo tarpeen. ;) Pyörii myös navan ympäri vatsallaan. Jalkoja vetää kovin vatsan alle, mutta ei siitä vielä pitkälle pötkitä. Tämä on kyllä sellainen "touhotapaus", että jo kauhulla odotamme, että koska alkaa liikkua enemmän. :O Tarkastin eilen esikoisen vauvakirjasta, että poika ei ole vielä edes kääntynyt 5kk iässä. Neidillä menee siis paljon vauhdikkaammin. Noh, ehkäpä täälläkin tuo hurja kasvu alkaa tasaantumaan, kun liikutaan.

Jahas lattialla meni hermot, kun tuli tyynyeste vastaan... :D
 
Jaahas täällä sitten hysteerinen äiti vei pojan lääkäriin, kun huutanut hysteeristä huutoa taukoamatta sunnuntaina ja maanantain ja viime yön, no lääkäri sanoi että tekee hampaita :D Olin ihan varma että vähintään korvatulehus :D
 
Joo masuilija samoin ois kai täällä toimittu! :) Ei kai pienen vauvan kanssa koskaan liian varovainen ole?! Parempi se on katsoa, kuin katua (vai miten se meni?).

Täälläpä on taas hieman ongelmaa YLLÄTYS! :( Vauvalla on hirvittävät ilmavaivat!!! Siis prötisee, kuin Harrikka konsanaan. Pulauttelee, yskii ja kakoo, kun menee pulautukset (tai syömiset) väärään kurkkuun. Syöminenkin on yhtä kiehnaamista ja kakistelua, kun siinä samalla änkeää sitä ilmaa ulos toisesta päästä. Mitä ihmettä tää nyt on? Kiinteitä meillä on nyt mennyt määrällisesti jo hieman enemmän sen 2 kertaa_/pvä... Pitäisikö taas pitää niistä taukoa? :| Onkohan tämä merkki siitä, että täällä olisi vielä tosiaan parempi pysyä maito/maissivelli linjalla pulautteluista huolimatta? Eipä nuo määrät kiinteitä ole sitä pulauttelua yhtään vielä vähentänyt. Onkohan vain niin, että meidän neidin vatsa ei olekaan vielä valmis kiinteille? Ajatuksia?

Yöt täällä menee onneksi nukkuessa ja tyttö kasvaa TODELLA hyvin, mutta aina saa jotakin murehtia. : /
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli sellainen ruokasuodin postitse ja ajattelin, että varmaan heti tänään tai huomenna alkaa sen kokeilu =) Mutta kertokaas te, joiden vauvalla sellainen on, että kuinka pieniksi paloiksi te ne hedelmät/kasvikset laitatte ja paljonko syötävää kerralla laitatte ruokasuotimeen ja paljonko teijän vauvat siitä syö yleensä?

Kirjoittelen myöhemmin lisää!
 
veyve Minä en hedelmiä kovin pieniksi laita kun nehän tulee olla melko pehmeitä ja silloin lapsi saa jo itse ne pureksittua/imettyä pieniks ja meillä on laitettu täyteen asti se, helpompi siitä syödäkkin kun on täynnä ja nektariinia meillä meni kaikki aina mitä sinne laitettiinkin :)
 
masuilija.: No höh, me asuttiin pitkään Keltinmäessä, mutta nykyään siis täällä Säykissä. Oltaisiin voitu mennä vaikka yhdessä sinne perhekahvilaan!=) Mutta tosiaan, MLL:n perhekahvila on ainakin nettisivujen mukaan Keltinmäen nuorisotiloissa ma klo 9.30-11.30.

Ninuski: Miten olet tehnyt, kun maistatat tytöllä uutta makua, niin jääkö vanhat, jo kokeillut maut sitten pois taustalle vai syökö tyttö niitä jo maistamiaan makuja sitten uuden maun rinnalla? Joo, ei kai hedelmä- ja marjasoseita tarvi lämmittää? Meillä on maisteltu nyt eilinen ja tää päivä perunaa, ja alkujärkytyksen jälkeen neiti on tykännyt ihan kauheasti ja on sitä perunaa molempina päivinä mennyt enemmän kuin se "suositellun yhden teelusikallisen" verran;) Ei ainakaan ole vielä kovettanut mahaa eikä muutakaan ihmeellistä ole seurannut. Jotain odotellessa...;)

Mitä mieltä olette siitä, että jos vauva haluaa syödä, niin onko järkevää vai ei, että vanhempi rajoittaa vauvan syömän ruoan määrää tässä maisteluvaiheessa?
 
masuilija.: Vielä jatkan sulle kommentoimista: Teijän poikahan on maistellut sitten jo vaikka mitä!=) Milloin aloititte kiinteet? Oho, mä en ole edes tiennyt, että on jotain rahka&jugurtti-pilttejä, jännää! Mutta eikös lehmänmaitovalmisteita olisi hyvä vasta siellä 10kk tienoilla alkaa maistelemaan? En osaa tätä perustella mitenkään, jostain on vain päähän jäänyt tämmöinen "luulo";) Ja ruokatutista: Oletko laittanut ihan tuorekurkkua sellaisenaan vai jotenkin sen keittänyt, entä tuon nektariinin? Kauheeta, kun olen helisemässä näitten kiinteiden aloituksen kanssa:D Ja joo, kyllä sitä hysteriaa täälläkin neidin kanssa välillä meinaa olla;) Mutta tosiaan, parempihan se on katsoa kuin katua, etenkin kun meijän kaikkien pikkuisista on kyse=)

Milas: No "kiva", että jonkun muunkin vauva vierastaa jo tässä vaiheessa ja voimakkaasti, ettei olla ihan ainoita! On se kyllä vähän kurjaa, kun neiti vierastaa niin paljon, isovanhemmillekin on ihan paha mieli tullut (eivät tietenkään ole mitään sanoneet, mutta olen sen huomannut), kun neiti ei itkemättä ole heijän sylissään kuin vasta pitkän tutustumisen jälkeen (ts. pidän itse neitiä sylissä ekan vuorokauden, kun ollaan isovanhemmilla kyläilemässä). Mutta eikös se vierastaminen ole kuitenkin terveen kehityksen merkki? Oudompana pitäisin, jos vauvalle ei missään vaiheessa tulisi vierastamista... Tuo rokotusten jälkeinen lämpöily ja kipuilu muutenkin on kurjaa, meijän neidillä oli kanssa sama juttu, mutta nyt on taas oma itsensä, ehkä jopa iloisempikin=) Kausi-influenssarokotetta en usko ottavani neidille, vaikka itse ko. rokotteen olenkin joskus ottanut. En tiedä, kuinka paljon siitä todellista hyötyä on, mutta en sitä mitenkään vastaankaan ole. Mutta jotenkin ajatuksena kivempi, mitä vähemmän noin pieneen vauveliin vieraita aineita pistetään=)

anskuli1978: Voi, te pääsette pakoon näitä syyssateita! Hyvää ja mahdollisimman rentoa matkaa jo näin etukäteen!=) Jännittääkö yhtään lähteä vielä aika pienen vauvan kanssa ulkomaille ja lentokoneeseen? Toivottavasti kaikki menee vauvan kanssa reissussa hyvin, imetykset ja muut=) No niin, teillähän nukutaan nyt sitten päivisin tosi hyvin! Meillä mennään 1-2 päikkäreillä; ekat päikkärit on aamupäivällä noin 30min kantorepussa ulkona ja sitten iltapäivällä 2-3 tunnin päikkärit meijän vanhempien sängyssä. Siinä ne, ja sitten neiti on ihan kauhean väsynyt jo heti alkuillasta, mutta ei sitten enää viitsi siinä vaiheessa antaa nukkua, ettei yöunet kärsisi... Mutta 20-08 meijän neiti suunnilleen joka yö nukkuu=) Miten teillä sitten yöunet?
 
Veyve, uusien makujen kohdalla olen toiminut aluksi niin, että vanha on kulkenut rinnalla. Vanhaa on ollut suurin osa annoksesta ja uutta sitten vähempi. Näin siis parilla aterialla "sisäänajettaessa" uutta makua. Eli esim. perunaa 5tl ja porkkanaa 1-2tl. Ja sitten jos ei kerran ole mitään oireita tullut, olen kasvattanut määriä aika rohkeastikin. Ja tuossa "sisäänajovaiheessa" en ole vielä yhdistänyt näitä, vaan tarjonnut eri lusikallisissa. Ihan vain siksi, että haluan tytön kokevan eri maut yksinään ennen kuin ne yhdistetään, esim. varmasti pelkkä porkkanasose on makeamman makuista kuin esim. porkkana-parsakaalisose. Kuulostaa hullulta, mutta olen myös kertonut tytölle, mitä lusikallisessa on tulossa. Ei kai tuo vielä siitä mitään varsinaisesti opi, mutta on se meille molemmille viihdyttävämpää ;) Ainiin juu, ja aterian välissä ja lopuksi otetaan hörpyt vettä. Ei mitään poskettomia määriä, mutta pieni tilkka kuitenkin "suun huuhtomiseksi". Ja jotenkin luulen, että se olisi hyväksi myös ruuansulatukselle noin muuten? Soseaterian jälkeen en erikseen röyhtäytä likkaa, vaan hän saa tovin olla sitterissään sulattelemassa ateriaa kaikessa rauhassa.

Lisäys:
Veyve, käsittääkseni nuo tämänikäisille tarkoitetut rahka-/jogurttisoseet ei ole tehty lehmän maitoon...

Jos kaikki sujuu hyvin, eikä vauva saa mitään vatsa- tai iho-oireita tms, niin minun mielestäni ei ole mitään syytä rajoittaa soseiden määrää. Muutenkin olen ollut aika kannustava näissä soseiden lusikoinneissa, kehunut neitiä reippaaksi kun on syönyt varatun annoksen loppuun, hymyillyt rohkaisevasti uusia makuja maistattaessani jne. Enkä ole tuputtanut ruokaa, vaikka sitä olisi tähteelläkin, jos likka selvästi on osoittanut, ettei syöminen enää oikein kiinnosta. Tätä tosin tapahtuu aniharvoin. Vasta tässä yhtenä päivänä neiti istui sitterissään, paukutti tasakäpälällä (toisella kädellä siis) sitteriä suu apposen auki ja leveässä hymyssä odottaessaan seuraavaa lusikallista suuhunsa <3

Viiva, onko nuo ilmavaivat jokaisen maun jälkeen vai tuleeko niitä vain jonkin/joidenkin kasvisten kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:
Veyve ensinnäkin meinaan sun nimimerkin kirjottaa aina vyevy, en tiedä miks mutta jos joskus noin kirjotan, niin se on varmasti vastausta sulle :D ja siis kurkkua en oo mitenkään keitellyt siitä vaan kuoret veks, nektariini yleensä niin pehmeää että sille ei tarvii muuta kun kuoret pois ja sinne vaan :) Meillä alotettiin kiinteet 2viikkoa ennen kun poika täytti 4kk. Ja joo siis lehmänmaitoo ei saisi aloitttaa maistella kun vasta 10kk, mutta mun mielestä noita ei ole tehty lehmänmaitoon (ovat siellä missä piltitkin, eli ei kylmässä.) Mitäs muuta kyselitkään :D no tota me ei rajotettu kun ihan parina ekana päivänä sitä kiinteen määrää ja sit annoin syödä niin paljon kun napa vetää ! Muutenkin oon ottanu ton kiinteiden alotuksen aika lunkisti, en kato kalenteri kädessä koska alotettiin uus ruoka-aine ja välillä saatto alkaa kaks uutta samaan aikaan, ihan meet sillain kun sun mieli sanoo ! Oih tätä päivää on odotettu, me lähdetään miehen kanssa tänään kahestaan syömään ja varmaan sit käydään parilla jossain hiljasessa kuppilassa :) Me meinattiin muuten kans muuttaa säykkiin käytiin sieltä kattoo niitä punasia luhtitaloja jotka on siinä koulun vieressä, mutta oli kyllä niin nuhjusia että ei kiitos :D
 
Niin joo ja sitä piti vielä sanoa Ninuskille minä en muista enää kertaa jolloin poika ei olisi syönyt kaikkea mitä varasin, muutamasti käynyt niin että loppunut kesken ja pitäny lämmittää lisää :) Ja puuro on meidän pojan ihan herkuista herkuinta, ja mielellään ilman mitään marja/hedelmäsoseita :)
 
Ninuski nyt ollaan pysytelty bataatissa ja päärynässä. En sitten tiedä mistä nämä oireet aina ilmaantuu. Päivän pari voi mennä hyvin ja sitten se alkaa... Nyt on (ihana kakka-aihe :p) kakkaaminenkin tiukassa ja sekeästi kovempaa. Eilinen oltiin ilman kiinteitä ja tilanne alkaa rauhoittua. Kunhan vain saisi suolensa kunnolla tyhjäksi. :( Luumua harkitsen lusikan tai kaksi, jos ei pian helpota(ja siitä taas lisää kaasua :$). Otan asian puheeksi neuvolassa, jospa sieltä tulisi kerrankin jotain kunnon neuvoja. :|
Nyt kuitenkin oma järki sanoo, että tauko kiinteistä taas. Mahtaako jäädä kokonaan maitotytöksi? :O Tai sitten tämä äiti on hätäinen ja malttamaton. ;)
Eikö kenelläkään muulla ole ollut ongelmia kiinteitä aloitellessa?

Palaan vielä ajalla..
 
masuilija, meidän terveyskeskuksessa on vähän eri meininki... Kun tytön pitkät kakkavälit ja siitä johtuvat ilmavaivat kitinöineen olivat pahimmoillaan, soittelin sinne ja siellä nuivan kuuloisen hoitsun reaktio oli suunnilleen tyyliin "mitäs tänne soittelet, sellaisia ne pienet vauvat on, että ne itkee"... Eipä järin kannustanut ottamaan toista kertaa yhteyttä sinne! Meillä on kyllä vakuutus, joten nuo vaivat hoidettiin sitten yksityisellä, ja niin taidetaan hoitaa muutkin vaivat jatkossa.
 
Ninuski: Kiva, kun vastailit noin yksityiskohtaisesti!=) Mäkin oon ajatellut, että annan neidin eka maistaa uusia makuja erikseen, ja vasta sitten sekoitan niitä, esim. just peruna-porkkanasose. Täällä on tosiaan nyt syöty perunasosetta nyt neljä päivää, ja tänään meni silmämääräisesti arvioiden reilu puolikas peruna, onkohan se jo liikaa näin alussa?;) Neiti oikein ottaa itse lusikasta kiinni ja kauhoo suuhunsa, niin suloinen!:D Eikä kuulosta yhtään hullulta tuo selonteko, mitä ruokaa on suuhun tulossa, tai sitten ollaan hulluja molemmat, sillä mäkin teen just noin;) Ja kannustava yritän myös noissa ruokailutilanteissa olla, ja toki muutenkin. Juttelen neidille paljon kaikenlaista, mikä kuulostaa varmasti ulkopuolisen korviin ihan oudolta, mutta musta on tärkeää, että vauvalle jutellaan ja ollaan kontaktissa mahdollisimman paljon=) Tietysti niitä hiljaisiakin hetkiä pitää olla, että vauva oppii, että hiljaakin voi välillä olla ja se on ihan turvallista, eikä mitenkään pelottavaa=) Ja joo, meillä kanssa neiti syö sitterissä ja ruokailun jälkeen istutaan siinä vielä hetki, "annetaan ruoan sulaa". Keitätkö muuten vielä tuota "juomavettä" vai annatko ihan kraanavettä? Eikös se niin ole, että kun on kiinteät aloittanut, niin ei tarvitsisi enää vettä keittää... Mutta kannattaisikohan mun, jos tässä vaiheessa antaisin neidille vesihörpyn just noin aina ruoan jälkeen?

masuilija.: Meillä neiti ei ollenkaan ole tajunnut sen ruokatutin ideaa, syö mielummin kurkunpalaa sormin:D Täytyy varmaan sitten uuden maun kanssa kokeilla tuota ruokatuttia uudelleen... Paljonko teijän poika kiinteitä, esim. perunaa, syö kerralla? Ihan vaan vertailun vuoksi (vaikkei tietysti varta vasten saisi vertailla, kun kaikki on yksilöllistä) kysyn, kun tuntuu tosiaan, että meijän neiti syö aika paljon sitä perunaa, vaikka vasta on aloitettu kiinteät;) Ja joo, eka mä olin niiden neuvolan ohjeiden kannalla, mutta nyt oon kallistunut vähän rennompaan tyyliin noiden kiinteiden suhteen, se sun taannoin linkittämä artikkeli oli tosiaan hyvä, ja vähän siitä innostuin! No joo, eihän ne luhtitalot mitään hienoja ole:D, mutta onneksi me ei niissä asutakaan, vaan ihan omassa järvenranta-asunnossa;) Oih, oot päässyt oman miehen kanssa vähän ulos tuulettumaan, menikö kivasti ja missä poika oli sinä aikana hoidossa ja menikö kaikki hyvin?=)

Ehdittekö hoitaa itseänne näin vauvanhoidon ohella? Onko teillä mahdollisuutta esim. käydä itseksenne lenkillä, jumpassa, kampaajalla yms.? Onko teillä esim. viikoittain jokin oma hetki? Tällainen kysymys tuli vaan mieleen, vastailkaa ken haluaa=)

Kivaa lauantai-illan jatkoa kaikille!
 
Veyve, juu olen kyllä keittänyt veden - varmaan ihan vaan vanhasta tottumuksesta vissiin... :) kun siis en noita pullojakaan enää keittele niin ahkeraan kuin aluksi, pesen lämpimällä vedellä + pesuaineella ja huuhdon vain huolellisesti... Ja tutitkin huuhtaisen kylmällä raanavedellä, keittelen niitäkin enää harvakseltaan riippuen tietty vähän siitä, mihin ne on pudonneet suusta...

Neidille on tulossa peräti 2 hammasta!! Ilmankos sitä kuolaa on tullut niin poskettomasti. Ja ilmankos joku yö tässä on ollut vähän katkonaisempi, kun pitkään nukuttiin jo todella mallikkaasti.

Tästä onnellisesta perhetapahtumastahan tietenkin sitten heräsi taas myös DummyMummy ;) ja kysymys kuuluukin: Missä vaiheessa olette alkaneet harjata/pestä hampaita? Heti kun hampaan pää pilkistää esiin vai vasta sitten kun hammas on puhjennut koko komeuteensa? Entä kuinka usein pesu? Aamuin, illoin kuten aikuisillakin?

Tänäiltana "pesin" sitten likan hampaanalut eka kerran. Mielihyvin neiti antoi harjata eikä vierastanut harjaa. Neidillä ei siis ollut entuudestaan muuta kokemusta hammasharjasta kuin se, että on nähnyt minun pesevän omia hampaitani... :D Tosin tuo lähti siitä, kun kerran-pari neiti ei oikein viihtynytkään sen aikaa lelujensa parissa yksin, niin nostin hänet sitterissä kylppäriin katsomaan hampaiden pesua, jota myös aluksi selostin hänelle - en siis enää harja ja vaahto suussa, vaan ennen sitä :D :D Nojoo, taas meni vähän ohi alkuperäisen tavallaan, mutta...

Niin. Nyt sitten tuli vasta jälkikäteen mieleen, että pesin nuo hampaat jo iltapesujen yhteydessä, ja niiden jälkeen likalle laitetaan yökkäri/unipussi... ja neiti juo sen unimaitonsa. Eli se siitä pesusta sitten :/ En vain oikein keksi sille hammaspesulle luontevampaakaan kohtaa, kun tuota unimaitoa juodessa neiti on jo uuvahtamispisteessä, silmät lupsuttavat jne, joten en viitsisi enää sitten valveennuttaa häntä hampaiden pesulla... Vai miten tässä pitäisi toimia?

Oma aikaa minulle tarjoaa lapsen isä, kun tulee tapaamaan tyttöä pari kertaa viikossa - niin, siis avoliittomme karahti karille jo muutama kuukausi sitten. Kun hän siis saapuu, käyn usein hyvän ystäväni luona kahvittelemassa, jokusen kerran olemme käyneet marjassakin, tai sitten menen ihan vain tekemään isommat ruokaostokset kaikessa rauhassa - sekin on jo suuri helpotus, kun on kaksi kättä käytettävissä kauppakassien kantamiseen... ;) Mutta joo, mahdollisuuksia olisi kyllä kuntoiluunkin, pitää vaan tormakoitua sillä saralla, ettei jäisi pelkkien vaunulenkkien varaan! :D
 
Veyve Joo päästiin miehen kanssa tuulettumaan, pojan täti tuli meille koko viikonlopuksi, eka oli tarkoitus että kattoo poikaa perjantai illan ja yön, ja silloin perjantaina käytiin amarillossa syömässä ja parnellsissa parilla sit mentiin rusticaan jossa taannoin olemme paljon tapailleet (sen olis kyllä voinut jättää väliin, oltais voitu sekin aika olla parnellsissa jossa en aikasemmin ole käynyt ja tykästyin kyllä :) ) Ja poika oli ollut tosi kiltti, poika ja täti majaili olkkarissa niin saatiin "vapaa yö" ja sit poika oli toisenkin yön olkkarissa yökylässä :) Kaikki meni tosi hyvin, vaikkei tuo täti hirveesti ole pienten kanssa ollutkaan ! Mulla ei joka viikko ole jotain omia juttuja, mutta aina kun haluan niin pääsen lähtemään yksin kunhan suunnittelee menot sillain ettei mies ole töissä :) Nyt oon miettiny jos jonkun esim. jumpan alottais. Ai niin joo mulle kanssa oli paljon apua siitä linkittämästäni sivusta.

Ninuski Meillä ei vielä hampaita ole tullut, mutta sitten kun sen aika tulee niin hampaat pestään aamuin-illoin ja aloitan pesemään heti kun se pyrkiikään ulos, olen kuullut että se helpottaa niihin hampaan tulo kipuihin !
 
Niin joo ja Veyve meillä poika syö yleensä puoli pilttipurkillista kerrallaan, paitsi sitten ilta ja aamu puuroa se syö noin 1,5dl ja meillä on jo 5ateriaa päivässä. Tai aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro :)
 
Ninuski Meillä ei pienelle vielä ole hampaat puhjennut, mutta esikon ja kakkosen aikaan tein niin, että heti kun hammas pikkasen pilkisti niin aloitettiin hampaitten harjaus, aamuin ja illoin. Mutta väkisinkinhän sitä sitten ne ilta ja yömaidot tulee siihen päälle. Tärkeintä on se harjaamiseen tottuminen tässä vaiheessa =)
veyve jos olisi tarve niin pääsisin itsekseni lenkille tms. kun vauva nukkuu. Mutta mun ei ole vielä tarvinnut, kaikki menot on olleet sellaisia jonne voin pikkuisen ottaa mukaan ja lenkitkin hoituu vaunujen kanssa =) Olen tosi huono lähtemään minnekään ilman lapsia...
Meillä ipana on nyt sitten viikon verran herännyt joka yö 3.30, valvonut jonkun aikaa, noin 30min-45min (juttelee, vähän kitisee välillä ja pyörii hirmuisesti). Sen jälkeen uni on katkonaista ja roikkuu koko ajan tississä kiinni. Sillai "nukutaan" sitten sinne 7 asti. Muuten yöt menee paremmin, nukkuu paria syöntiä lukuunottamatta yön tuohon ratkaisevaan kellon aikaan asti...Mikähän lienee nyt homman nimi.
 

Yhteistyössä