<3 Huhtikuiset 2011 <3

Huomenta!

6kk synttärit tänään, jee! Ihan uskomatonta että puol vuotta on jo menny ja ME EI OLLA MOKATTU (vielä) !!!

Meillä opittiin myös konttaus tuossa viikonloppuna ja nyt kiipeily on alkanu kiinnostaa. Sitterin kylkeä vasten kiipeää polvilleen ja vähän kokeili jo toista jalkaa saada alle mut ei onnistunu vielä. Kovasti muksahdellaan selälleen ja siitä se riemu sitten alkaa. Pitäis kai hankkia paksumpi matto että olis pehmeempi alastulo. Viikonloppuna istutettiin myös ekan kerran syöttötuoliin ja siitä lähtien ollaan syöty 2 ateriaa ja iltapala syöttötuolissa. Muuten onnistuu hyvin paitsi tuttipullosta veden juominen ei oikein onnistu, takakenossa hoippuu vaikka muuten istuu suorassa.

Viikonloppuna iski myös eka flunssa pikkuseen ja sitä ollaan huudettu 2 yötä, viime yö nukuttiin jo hyvin. Eilen oli pientä lämpöäkin. Mietin illalla että pitääkö lähteä lääkäriin kun mikään muu kun kantelu ei auttanu pahaan oloon, laitettiin suppo et saatais edes vähän nukuttua ja tuntu auttavan, onneks.
Mä oon hirveen huono noitten lääkkeiden kanssa vähän ylivarovainen ehkä johtuen sukurasitteesta ylikäyttöön. Olis varmasti voinu lääkettä antaa jo aikaisemmin mut päivällä pikkunen oli ihan normaali ittensä eikä tuntunu kipeeltä illalla vasta alko huutaa kipu itkua.

Torstaina olis neuvola vähän jännittää onko kiinteät tehny kasvulle mitään...

Joku kyseli vaatteista ja meillä on anoppi pitäny lapsen vaatteissa. Ite oon jotakin ostanu ja lähes kaikki uutena. Ollaan kirppareita kierrelty mut hirveen huonokuntosta roinaa porukka myy. Ehkä se on katsojan silmissä se vaatteen kunto. Myin ite pienet vaatteet kirpparilla pois kun meillä ei valitettavasti oo säilytystilaa juuri ollenkaan. Jos saadaan se kakkonen niin ostetaan sille sit uudet vaatteet. Tosi ekologista! Säästin pari (kassillista) lemppareita ja annoin pari- kolmekassillista kavereille joille syntyi vauvoja nyt kesällä. Siis niitä vaatteita oli ihan jumalattoma määrät. Saatiin ihania vaatteita serkuilta ja kavereilta ja tosiaan anoppi ostaa joka viikko uusia vaikka oon sanonu ettei tarvita enää yhtään. Meillä on jo koko 74-80 käytössä ja muutama 86 kin odottaa jo kaapissa. Siksi kai se tila loppukin =)
 
Ompas taas ollut hiljasta. Meillä poika oppinut menemään konttausasentoon nyt ihan kunnolla ja yritti kiivetä sitteriä vasten ylös päin, mutta ei vielä siinä onnistunut. Me laitettiin viikko sitten kirpparille pienet vaatteet myyntiin ja tuottoa olikin tullut 74e :) Meillä kanssa suloisimmat säästetään ja loput myydään, jos joskus toinen saadaan niin sille sitten omat vaatteet, ettei näytä sit ihan veljeltään ja toivomus on haikaralle pistetty että tytön jos seuraavaksi lähettäis :) Meillä tänään kerhossa valokuvaus. Meillä kanssa käytössä pääosin koko 74cm yksi 80cm bodykin taitaa olla. Mutta kaapeissa kokoa 80-90cm vaatteita :)
 
Nopsasti kommentoin tänneki et meillä on tyttö oppinu konttaan tossa n. 6,5kk iässä ja nyt ku 7kk tulee täytee nii pari päivää sitte oppi nouseen pinniksen laitaa vasten. Täytyy laittaa vissii alimmalle tasolle se pohja ettei opettele kiipeen yli siitä. Niin ja istumaankin menee ite jo ja istuu tukevasti lattiallaki ilman tukea :)

Ilmeisesti toi konttauksen oppiminen ja ylös nouseminen on vaikuttanu uniin et ei meinaa nukahtaa itekseen (nousee ylös ja ei tajua/osaa mennä alas enää) ja sit heräilee yöllä useemmin ja sit tänäänki heräs aamulla siihe et huusi semmosta hätäitkua varmaa 5min putkee silmät kiinni eikä auttanu juttelu, hyssyttely, sylittely eikä mikään. Sit yhtäkkiä aukas silmät ja vähitellen rauhottu.
Onko muilla tällasta huutoa yöllä alkanu tuleen? Voisko johtua siitä et alkaa vierastaan/ tajuamaan etten mä olekaan sen jatke tms..

Nyt pitää mennä pistää päikkäreille..
 
Miten teillä vietetään Isänpäivää? Meillä mies sai hyvän aamiaisen, muutaman pienen lahjan ja ruusuja lahjaksi =) Ja tänään myöhemmin mennään vielä ulos syömään, kokeillaan samalla, miten tuo ulkona syöminen onnistuu pikku neidin kanssa ;-)

Kirjoitustiheys, sekä omani että muiden, on kyllä selvästi harventunut. Mulla ei kyllä siltikään ole tarkoitus tänne kirjoittamista eikä toisten kirjoitusten lukemista jättää; tuntuu vaan olevan niin kiire joka päivä! ;-)
 
Neiti on aamupäikkäreillä, joten voisin hiukan meijän kuulumisia tänne pitkästä aikaa kirjoitella=)

Neidin päivärytmi on muuttunut/muuttumassa: Neidin yöunet on viime päivinä alkaneet olemaan 21-08.30 ja nukkumaanmeno on kyllä ollut haastavampaa kuin ennen; neiti on alkanut pitämään pinnasänkyään (nukkunut pinnasängyssä noin 2 viikkoa nyt, ja yllättävän hyvin on heti alusta asti sujunut, vaikka alkuun pelkäsin, että mitähän siitä siirrosta äidin vierestä omaan sänkyyn tulee.) leikkikehänä, pyörii edestakaisin ja heittelee unileluaan ja virnistelee, eikä sitä neitiä nukuta vaikka väsyttäisikin ihan kauheasti. Nyt ollaan sitten menty sillain yöunille, että muutaman kerran vien neidin sinne pinnasänkyyn ja sitten kun alkaa huuto ja se leikkiminen, niin nostan sieltä pois ja mennään hetkeksi olkkariin istuskelemaan. Sylissä neiti sitten aina rauhoittuu ja meinaa siihen nukahtaakin; silloin on taas hyvä sauma kokeilla, malttaisiko neiti pinnikseensä nukahtaa. Päikkäritkin on -varmasti samasta syystä- muuttuneet haastavammiksi ja nyt neidillä alkaa taas olla sitä mitä joskus aiemminkin, että joinakin päivinä ei nukuta ollenkaan ja sitten joinakin "kiltisti" 2x2h...

Kiinteitä neiti on syönyt mielellään ja montaa kasvista ja hedelmää ollaan syöty. Ja tosiaan nyt ollaan syöty kunnolla, eikä mitään muutamaa teelusikallista! :ashamed: Tällä viikolla aloitettiin kaurapuuro ja sekös vasta on ollut pahaa neidin mielestä! Olen sitä antanut pelkiltään ja sitten neidin mieleiseen hedelmäsoseeseen sekoitettuna, mutta ei oikein tee kauppaansa; ensimmäistä kertaa neiti on nyt alkanut sylkemään ruokaa pois ja sitten tekee semmoista, että innolla ottaa lusikallisen ruokaa suuhunsa, mutta sitten kun se lusikka siellä suussa on, kääntääkin äkkiä pään minusta pois päin ja pitää niillä muutamalla hampaallaan lujasti lusikasta kiinni ja sitten kaikki ruoat on missä sattuu. Ja nyt kun neidillä on tullut noin kuukausi sitten ne kaksi hammasta eteen alas, niin nyt tällä viikolla on sitten tullut kaksi hammasta eteen ylös; ei ihan kokonaan, mutta isot hampaanalut siellä selvästi näkyy=) Nekin varmasti haittaa ja häiritsee nyt syömistä. Lihaa aloitellaan sitten joskus kuukauden päästä. Vaikka neiti on syönyt noita soseita nyt melkein 2kk, pulauttelu ei ole loppunut ja joinakin päivinä tuntuu, että pulauttelua on jopa enemmän kuin silloin täysimetyksen aikaan, voiko olla mahdollista! Olen vaihdellut syömisjärjestystä, että välillä annan ensin sosetta ja sitten maitoa, ja joskus toisin päin, mutta tällä ei kauheasti mitään vaikutusta ole; pulauttelua tulee jos on tullakseen. Tiedän, ettei se pulauttelu lopu kuin seinään kun kiinteät aloittaa, mutta jotenkin ajattelin sen vähenevän vähän vauhdikkaammin.

Meillä pyöritään vinhaa vauhtia oman navan ympäri ja vähän päästään eteenpäin jonkinlaisella ryöminnällä, mutta ei meillä todellakaan vielä kontata saati nousta seisomaan tukea vasten! Välillä tuntuu, että kaikkien muiden vauvat kehittyy paljon nopeammin tuossa asiassa, vaikkei tietysti vauvoja saisi vertailla. Mutta meillä jutellaan kyllä sitten sitäkin enemmän; koko ajan neiti on äänessä ja "pääpäpääpää" ja muuta kuulee jatkuvasti:D Neiti myös viihtyy nykyään paljon paremmin itsekseen lattialla. Tietysti on hetkiä, jolloin ei kestä lattialla hetkeäkään, mutta nyt on alkanut olemaan semmoista, että viihtyy itsekseen lattialla jopa 20min, jolloin äiti ehtii tekemään vähän kotihommia tai roikkumaan netissä :p

Mitähän muuta.... kirjoitan lisää, kun tulee mieleen=) Täällä on paljon tullut teiltä tekstejä, joihin mun on pitänyt kommentoida, mutta sitten se on jotenkin jäänyt. Ja nyt kun voisin alkaa kommentoimaan, niin pitäisi alkaa lukemaan ketjua uudelleen ja sitten taas unohtaisin ne kommentoitavat asiat:D
 
HappyFeet: Meillä kanssa neidillä ollut aina välillä noita hätäitkuja, lähinnä yöunien aikaan. En tiedä, mistä ne on johtuneet, mutta silloin neitiä on kyllä ollut tosi vaikea saada rauhoittumaan. Mutta kyllä se aina siitä sitten on rauhoittunut=) Ei varmaan ikinä kaikkiin vauvojen "pulmiin" löydy ratkaisua.

masuilija.: No tuo onkin ollut hyvä saldo kirppismyynnistä! Mä olen kanssa vienyt jo kahteen kertaan neidin vaatteita yms. kirppikselle (lähinnä Silinteriin), ja hyvin on kyllä kauppa käynyt. Ja taas olen jonottamassa vapaata pöytää, toivottavasti saisin sen ennen joulua!

Netsuli: Juu, ei niitä kaikkia vauvanvaatteita kertakaikkiaan vaan pysty säästämään, vaikka kuinka ihania ja suloisia ovatkaan! Mä oon tehnyt niin, että Kelan laatikkoon säilön ne kaikista ihanimmat, ja ne mitkä ei sinne mahdu, niin joutaa sitten kirppikselle myyntiin;-) Ja jos lapsia tulee joskus lisää, niin onhan niille sitten kiva ostaa kuitenkin jotain uutenakin=)
 
Meillä tää pienin ei vielä isää muistanut muuten kuin isänpäivähalilla, isommat muksut sitten lahjoi ja laitteli aamukaffet ja kakun :D
Neiti ryömii jo tosi nopeeta kun löytää kiinnostavaa tutkittavaa. Ei voi enää jättää hetkeksikään yksin kun löytää aina ne vaarallisimmat paikat minne mönkii. Konttausharjoituksia tekee kovasti, polvet menee jo eteenpäin mut kädet unohtuu matkasta ja sitten ollaan naamallaan lattialla. Istumaan pyrkii menemään ite sillai että kontaltaan menee istualleen mutta tukee vielä molemmin käsin lattiaan. Mut siis tosi joutuisaan nyt tuntuu kehitystä tulevan. Ja uniin vaikuttaa. Öisin kun pitää harjoitella näitä taitoja myös.
Veyve Sä oot nyt saanut pikkuisen siirtymään viekusta omaan sänkyyn =) Minä en ole vielä raaskinut, kun on niin kiva nukkua vierekkäin vaikkakin yösyöntejä ehkä vois jo vähennellä...niin ja toi pulauttelu. Meillä esikoinen pulautteli vielä pitkästi vuoden ikäisenä, joten aina ei vissiin kiinteetkään siihen auta. Vauva-neiti on kyllä vähentänyt pulauttelua hurjasti kiinteiden aloituksen jälkeen.
 
Meillä on vähän eri tilanne tuon isäinpäivän suhteen kuin valtaosalla muista tänne kirjoittelijoista, kun olemme kahden likan kanssa. Isä on kyllä joo lapsen elämässä mukana, tapaakin tätä suht säännöllisesti. Ja tämä juhla, jonka jo ennen lastakin olen kokenut kovin kaupalliseksi, aiheutti kyllä melkoisesti päänvaivaa minulle... lähinnä sen puoleen, että tulisiko minun jollain tapaa muistaa lapsen isää isäinpäivänä - ikään kuin lapsen puolesta, joka ei vielä tuollaisen päälle mitään ymmärrä.

Kyselin mielipiteitä ja aatoksia useammalta eri äidiltä, kaikki eri ikäisiä ja erilaisissa perhetilanteissa eläviä. Ja sain vastaukseksi suunnilleen sen, mitä olin jo itse hiljaa mietiskellytkin: tyttö hoitakoon isäinpäivän muistamisen itse sitten, kun jotain ymmärtää sen päälle eli osaa esim. tarhatädin avustamana askarrella kortin tms tai osaa vaikka ilmaista, mitä haluaisi isälleen antaa. Äitini oli "parhaiten" kanssani samoilla linjoilla (no yllätys, kai hän nyt tyttärensä tuntee! ;) ) eli eikö materian ja maallisen mammonan sijaan voisi "markkinoida" jotain aineettomampaa, kuten aitoa yhdessä oloa tai esim. jonkin uuden taidon, jonka likka on oppinut. No näinpä sitten kävikin. Neiti oppi kunnolla ryömimisen alkeet - aiemmin ollut siis vain satunnaisia "vetoja" ja into loppunut välittömästi, kun on saanut esim. tavoittelemansa lelun - maagisena päivänä 11.11.11. Minä olin vallan tohkeissani ja vaikuttunut asiasta, mutta ilmeisesti herra ei sitten ollut - vastaanotosta päätellen. Eikä muuten edes pyytänyt saada tavata likkaa isäinpäivänä, tapasi tosin pari kertaa tässä männä viikolla, juuri isäinpäivän alla, mutta jotenkin odotin sitä, että kai hän nyt haluaa viettää isäinpäivää lapsen kanssa - edes osittain.

Ja toisaalta, herra kerkesi jo tässä parin viikon aikan useampaan otteeseen "kerjäämään" sitä isäinpäivälahjaa kyselemällä likalta minun kuullen: " 'Maija', mitäs meinasit hommata iskälle lahjaksi?" Suoraan sanottuna minua alkoi niin suuresti nyppiä tuo materialistinen asenne (joka kyllä ei yllättänyt), että en kovin into pinkeänä ollut lahjaa hommaamassakaan.

Veyve, mitäs jos kokeilisit vaihtaa puurolajia? Ei se minustakaan nyt ihan kurmee-elämysten kuuminta kärkeä ole, suolaton kaurapuuro... ;) Ihmekös tuo, jos nämä pikkupirpanatkin suhtautuvat siihen vähän nyrpeästi - ei tosin meidän pirpana, jolle kelpaa kaikki, mikä lusikalla tarjotaan :D Eikös niitä (kotimaisia) viljoja kannattanut maistella aakkosjärjestyksessä tai jotain? Ja riisin sai kokeilla melko alkuvaiheessa? Vai miten se meni?
 
Ai niin sitähän mun piti kysellä, että kuin moni on jo palailemassa työ/opiskeluelämään heti äippäloman jälkeen?
Itse en ole lähdössä töihin vasta kuin alkuvuonna 2014. Nautin nyt tästä meidän viimeisestä vauvasta mahdollisimman pitkään. Muistan kuin harmitti kun meidän kakkonen oli vasta 2v kun lähdin töihin. Hän tuntui niin pikkuiselta vielä silloin...Mutta silloin olin ollut kotona jo kuitenkin 3,5v yhteensä niin teki jo muutakin puuhaa mieli. Varmasti tulee seuraavien kahden vuoden aikana monesti tunne, että kodin seiniä on nähnyt liika. Mutta en halua sitten myöhemmin katua etten ollut kotona kun oli mahdollisuus. Töitä kun ehtii sitten tehdä eläkeikään asti vaikka kuinka. Taloudellisesti tulee olemaan tiukkaa, mutta kaikki ylimääräinen vain pitää karsia niin pärjää.
 
Veyvelle piti vielä sanomani, että jotkut ruoka-aineethan voivat tosiaan saada aikaan lisääntynyttä pulauttelua tai ns. refluksioireita olematta silti varsinaista refluksia - ääh, kylläpä meni taas sekavaksi! :D Mutta kyllähän meillä aikuisillakin saattaa jotkut ruoka-aineet aiheuttaa närästystä ym mahavaivaa eikä se silti ole esim. allergiaoire.

Milas, minä en ole palaamassa välittömästi vanhempainvapaan jälkeen töihin... ihan niin kuin olisin maininnut siitä täälläkin ohimennen (?), voi tosin olla, että sotken asiat ja se olikin se "kilpaileva palsta", jonne kirjoitin aiheesta... ;) Eniveis. Minua odottaa vakivirka ja varsin haastava & mielenkiintoinen työ... MUTTA. Kyseessä on myös erittäin epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Ja sen yhdistäminen perhe-elämään pienen lapsen yh:na tuntuu... no melkoiselta pähkinältä purtavaksi! Niinpä järjestin asiani tuon tiimoilta jo syys-lokakuussa, ja ilmoitin ottavani virkavapaata hoitovapaan vuoksi ja palaavani työhön (aikaisintaan) v. 2013. Välittömästi vanhempainvapaan jälkeen pidän ne tämänvuotiset vuosilomat, jotka jäivät pitämättä ennen äitiyslomaa, samoin joulukuun kokonaan olen vuosilomalla. Joten kaksi palkallista kuukautta varmaan auttaa ensi vuoden taloussuunnittelua kovasti! =) Katsotaan sitten taas elo-syyskuulla, olenko jo into pinkeänä palaamassa töihin, tai olisiko tuohon vuorotyöhön ja lapsenhoitoon löytynyt jokin käypäinen ratkaisu.

muoks.
Osaatko, Milas, tai miksei joku muukin sanoa, missä vaiheessa tuosta pulauttelusta olisi syytä huolestua? Meilläkin on muutamaan otteeseen nähty kiinteistä huolimatta melko runsastakin pulauttelua, nyt taas on menoillaan vaihe, ettei sitä juuri ole. Ihan alkuunsa neiti pulautteli tosi vähän, ensimmäisten hampaiden tulon aikaan taisi hiukka lisääntyä se pulauttelu niin että kiinnitin siihen huomiota. Neuvola otti vaan sellaisen kannan, että nyt kun kerran tyttö pyöriin napansa ympäri ja selältä masulleen ja takaisin ja pinnistelee tavoitellessaan leluja, niin se vatsalaukun sisältökin herkemmin "läikkyy yli"... Hmm... :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tuon pulauttelun kanssa on varmaankin se perinteinen sääntö, eli niin kauan kuin vauva kasvaa ja kehittyy niin huolta ei ole. Muistelisin esikon kanssa neuvolan sanoneen sen olevan vielä sitä mahalaukun kypsymättömyyttä, että ruoka helpommin nousee ylös. Jos jollain on tuoreempaa tietoa niin voipi korjailla =)
Veyve Vielä tuosta puurosta. Meillä kaurapuuro sai viikon verran aikaan puistatusta ja yökkäilyä mutta sit ihan yhtäkkiä se alkoikin maistua ja nyt menee jo parhaimmillaan desi kerrallaan. Mutta edelleen jauhan hiutaleet ennen keittämistä. Muita puuroja ei vielä olla kokeiltu, kun kerta noin hitaasti syttyy. Muutenkin tuo syöminen vaihtelee päivien ja yhdenkin päivän aikana. Välillä ei tunnu uppoovan mikään ja välillä yllättää syömällä ison satsin.
 
Unohdin laittaa 6kk neuvola kuulumiset eli 8410g ja 71,5cm. Täti oli erittäin tyytyväinen kehitykseen. Pituuskasvu oli hidastunu aikaisemmin 3 cm tullu per kk nyt vaan 1,5.
Pikkunen oppi sit viikonloppuna nousemaan tukea vasten pystyy. Ihme kun joka viikonloppu oppii uuden taidon. On aikaisemmin noussu polvilleen ja siitä vähän tukien jaloilleen mut nyt teki koko homman ihan ite =) Reipas pikku kultanen meillä. Lattialla istumista ei vielä edes harjottele. Ruokailut kyllä syöttötuolissa istuu hienosti. Ja konttausvauhti senkun kasvaa =)

Me ollaan muutamaan otteeseen käyty ulkona syömässä koko perheen voimin ja hienosti jaksaa pikkunenkin ihmetellä uusia maisemia. Ja nyt viimein on oppinut purkkiruokaakin syömään sitä kun on helpompi ottaa mukaan kun itsetehtyä muusseja.
Aloitettiin kala uutenamakuna neuvolan ohjeesta ja puuro. Hienosti menee uudet maut alas. Tais olla kyllästyny jo aina samoihin mutsin pöperöihin.
Lapsi syö yhtä pientä purkkia 2 päivää eli 4 ruokailua. Musta aika vähän mitäs sanotte muut? Tissitellään vielä lisäksi.

Mä en oo menossa vielä takas töihin. Vakipaikka odottaa ja päivätyö mutta työ on stressavaa ja ennen raskautta olin jo burnoutin partaalla. En siis tosiaankaan ole valmis viemään pikkuista hoitoon vielä tammikuussa vaan yritämme sinnitellä ensi syksyyn asti. Olen töihin ilmottanu jo pois jäädessäni että palaan syyskuussa 2012. Jos rahat loppuu ennen sitä ni sit pakon edessä menen aikaisemmin. Saas nähä miten käy. Lahdessa ei ole kuntalisää joten perus kotihoidontuella pitäis pärjätä. jaiks!
 
Milas: Minäkin tykkäisin kovin nukkua neidin viekussa, mutta kun en enää uskalla, kun neiti on alkanut sen verran liikkumaan unissaan; jos olisi vieressä vanhempien sängyssä, saattaisi käydä joku kerta sitten tosi huonosti... siksi oli "pakko" siirtää neiti omaan sänkyyn, ihan siis neidin turvallisuutta ajatellen. Ja oliko teijän vanhemmalla lapsella se pulauttelu semmoista, että vielä pari tuntia syömisen jälkeenkin saattoi sitä pulauttelua tulla? Kun meijän neidillä on just semmoista...:-/ Niin, ja kauheeta välillä kuunnella neidin käheää ääntä, semmoista murahtelua, minkä arvelen johtuvan just siitä pulauttelusta, että on tehnyt kipeetä kurkkuun...:-/ Ai niin; se kaurapuuro on nyt alkanut maistumaan, tänäaamuna ekan kerran neiti ihan suht mielellään sitä söi =) Johtuikohan siitä, että se oli juuri keitettyä, eikä mitään mikrossa lämmitettyä mössöä;-) En aio palata töihin vielä helmikuussa, kauhistuttaa jo pelkkä ajatus, jos pitäisi! Taloudellisesti tulee siis olemaan tiukkaa ihan pian, mutta ei voi mitään; on se oman lapsen kanssa oleminen kuitenkin niin paljon tärkeämpää, että ei ole vaikea valita =) Töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin. Varmasti jotain keikkahommia tulen ensi vuonna tekemään, mutta en sen enempää, jos meijän perheen rahat vaan tällä tavoinkin riittävät.

Ninuski: Joo, meijän neidillä kans samallailla, että jonakin päivänä pulautellaan tosi vähän, ja sitten jonakin päivänä tuntuu, että pulautusta tulee monta desiä... ja aina niinä parempina päivinä sitä innostuu, että jospa se pulauttelu nyt loppui!;-) ...vaan eipä ole vielä loppunut.

Netsuli: Hyvät mitat olleet! =) Aika pieneltä sosemäärältä tuo kuulostaa, että yhtä pientä purkkia vauva syö kaks päivää (=neljä ateriaa). Tai no, olihan meilläkin noin ihan alussa, kun kiinteitä aloiteltiin. Mutta nyt yhdestä pienestä purkista meijän neiti syö vain 2-3 kertaa, sitten otettava uus purkki kehiin;-) Ja siis syö rintaa noin 5krt päivässä vielä, miten teillä? Me käytiin kanssa eilen ulkona syömässä ekaa kertaa niin, että neiti oli mukana, ja ihan hyvin meni, vaikka alkuun vähän jännitettiin, että mitähän tästä mahtaa tulla... =)

Te, joiden vauvoilla on ollut sitteri käytössä, oletteko jo luopuneet sitteristä? Monessa sitterissä taitaa olla se 9kg:n painoraja, mikä ei meijän neidillä vielä täyty, mutta kun neiti ei siinä enää viihdy, niin jätettiin itseasiassa tänään sitteri pois käytöstä. Ja tänään neiti on kaikki ateriansa syönyt syöttötuolissa, ja ihan hyvin on mennyt, vaikka välillä neiti vähän siinä heilahteleekin;-)
 
Ai niin, tänään neiti maistoi ekan kerran raakaa mangososetta, ja tykkäsi ihan kauheasti!=) Äitin mielestä se ei ollut hyvää, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, kun neiti kerran tykkää=) Ootteko muuten yleensä hedelmäsoseita tehdessänne keittäneet hedelmät ennen soseutusta vai ihan raakasosetta antaneet vauvallenne syötäväksi? En tiedä, olenko (taas) tehnyt jonkinlaisen virheen näissä vauvan ruokajutuissa, mutta en ole kertaakaan hedelmiä keittänyt, eli ihan raakana vauva on niitä maistellut ja syänyt, eikä mitään allergiaoireita ole ilmaantunut.
 
Sitteri on meillä käytössä mun suihkureissun ajan eli tyttö on sitterissä veskissä sen aikaa ku oon suihkussa ja siinä sit kurkin ja "kukkuuttelen" välillä suihkuverhon takaa et pysyy tyytyväisenä :) Hyvin on antanu mun käydä suihkussa pitempiäki aikoja.

Soseita meillä menee 1 liha/kana sose purkki lounaalla, 1 hedelmäsose välipalalla ja 1 kasvissose päivällisellä. Lisäksi 1 hedelmäsose aamu- ja iltapuuron yhteydessä puoliksi. Välillä annan kyl päivällisellä ite tehtyä sosetta nii en tiiä paljo sitä menis, 8-jotai jääkuutiollista :)

En oo ite tehny/antanu hedelmäsoseita, välillä pistän semmosee ruokatuttiin esim tomaattia pistin vkonloppuna mut tosi vähän oon sitä käyttäny. Näkkäriä tai leipää oon antanu käteen ja kyl sitä syötyä näköjään tulee. Välillä tosin eniten saa koira mut kuitenkin :)

Puuroina oon antanu kauraa pääasiassa mut riisihiutaleista oon kans tehny. Semmone valmispurkki puuroo ei oikei uponnu kylmänä eikä lämpimänä. Oli jotenki nii velliä et tyttö oksensi sen sitte ulos kesken ruokailun. En oo pienentäny mitenkää hiutaleita, vaan ihan puolidesiä kaurahiutaleita kulhoon ja vettä ja mikroon :) Välillä uppoo paremmin ja välillä huonommin.

Eilen otettii joulukortteja varten kuvia, tai laitan kortin mukana isovanhemmille ja kummeille ja lähimmille kuvan mukaan :) Otatteko te kuvia joulukortteihin?

Istuminen, konttaaminen ja seisomaan nousu sujuu kokoajan paremmin ja paremmin. Pikku kopsahtamiset ei hidasta menoa, paitsi jos on väsynyt nii sillon tulee huuto.

Eilen oltii vauvasirkusta kokeilemassa ja oli kyl kivaa. Vois alottaa semmosen jos löytyis jostain ryhmä mihin pääsee/mahtuu :) Käytiin aiemmin äiti-vauva jumpassa mut toi sirkus ois kivempaa ku siinä lapsi pääsee harrastaa enempi ku siinä jumpassa missä se on pääasiassa painona vaan.

Eipä muuta, nyt suihkuu ja sit aamupalalle :)
 
veyve Meillä on sitteri edelleen käytössä, tuon painorajaa en edes tiedä. Meillä poika istuu jo tosi hyvin syöttötuolissa, mutta on niin kiinnostunut ympärillä olevista asioista niin ei oikein syöminen siinä onnistu. Meillä poika syö kerralla sellasen yhen pilttipurkillisen, mielellään ottais lisääkin. Mutta kun annetaan itse tehtyä niin syö varmaan sellasen 2dl.
 
Veyve, eiköhän se olekin parempi tarjota ne hedelmäsoseetkin raakana, onpahan edes jotain vitamiineja, keittämisessä ja muussa käsittelyssä kun ne tuppaavat vähän hupenemaan.

HappyFeet, mekin olemme käyneet vauvajumpassa, se on täällä meidän paikkakunnalamme paikallisten naisvoimistelijoiden järjestämä. Melko vähän meillä on ollut sen tyyppistä toimintaa, että vauva olisi "kahvakuulana" ;) jumpat on pikemminkin keskittyneet enempi vauvaan kuin äidin kunnon ylläpitämiseen. Tai no, kyllähän sitä vauvaa tulee kanniskeltua ym siinä jumpan aikana, mutta siis käytännössä touhu on loruttelua ja leikkiä liikunnan lomassa eli hiukan muskarimaista.

Noista ruuista vielä... Sain tässä viime viikolla Muksu-postia ja sielläpä olikin mukana brosyyri, jossa oli joitakin ruokaohjeita muksuille, mm. Muksun oma smoothie (aineet: valmista puuroa + hedelmäsosetta + vettä/muksun käyttämää maitoa)... minä tosin laitoin nestettä huomattavasti enempi kuin ohjeessa ja surautin kaikki sekaisin sauvasekoittimella, jotta sain tuotoksen tulemaan ulos vellitutista - juu, LazyMummy täällä, nopeampi syöttää pullosta vielä nyt, kun neiti ei ihan hallitse tuota mukista juomista ;) Muutenkin minusta vaikutti, että olipa taas joku markkinamies keksinyt kivasti raflaavan nimen... perinteiselle vellille! :D Nimittäin jo oikeilla suhteilla sekoitettuna tuo ruokalaji muistutti kyllä hyvin vahvasti (paksua) velliä... Mutta meni täydestä kuin väärä raha - ainakin meitin neitin kohdalla! :D
 
Veyve Oli just sellaista, että pukluja tuli vielä parin tunnin päästä syönnistä. Tuli mieleen ootko kokeillut auttaako Gefilus tai rela-tipat tuohon pulautteluun?
Sitteri on tosi harvoin käytössä. Vain jos mun on pakko ottaa vauva mukaan suihkuun tai vessaan niin silloin laitan sitteriin. Neiti ei viihdy siellä yhtään ja toisekseen meinaa tulla päälleen alas sieltä kun kurkottelee lattialle reunan yli.
Hedelmiä syödään täällä raakana ja purkista. Enemmän tykkää raakana syödä.
Netsuli Meillä syödään yhtä pikkupurkkia kahtena päivänä, puolet eka päivän lounaalla toinen puolikas toisen päivän lounaana ja aina ei jaksa edes kaikkea syödä. Tämä siis koskee lämmintä ruokaa. Sit lisäksi menee noin 1 tai vajaa pieni prk marja/hedelmäsosetta/pieni pala hedelmää päivässä. Puuroo aamulla ja illalla noin 1/2 dl. Rintamaitoo saa monesti päivässä ja yöllä. Eli aika pieniä on meilläkin vielä nämä ruokamäärät.
joulukortti vauvan kuvasta olis tarkoitus tehdä täälläkin. Tai varmaan laitetaan vielä kaikki tenavat samaan kuvaan, jos vaan isommat suostuu. Vanhemmat sukulaiset tykkää niistä, mutta kaikille kavereille ja sukulaisillekaan ei niitä kuvallisia laiteta.
Voi oispa täälläkin aikuinen-vauvajumppaa. Sinne tykkäisin mennä.
 
pikaisesti tohon pulautteluun, varsinkin jos kiinteitäkin tulee ja vielä usemman tunnin jälkeen. suosittelen gavisconia, närästyslääkettä. 1-2 ml painokiloa kohti useaan päiväannokseen jaettuna, puoli tuntia ruoan jälkeen, näin apteekissa annettiin meille ohjeet annosteluun.

koska osa pulauttelustahan on just närästystä, et ruoka alkaa nousee ylös. puhuin myös taas kerran jorvin henkilökunnan kanssa tuosta pulauttelusta, kun ollaan siellä asioitu, ja sieltä sanottiin, et esim. hedelmäsoseet saattaa aiheuttaa enempi niitä närästysoireita...
 
Hiikka: Juu, Gavisconia olenkin neidille antanut jo noin 2kk:n iästä lähtien. Ja itkuisuuteen se on auttanut alusta saakka, mutta ei ole kyllä pulauttelua yhtään koko käytön aikana vähentänyt. Kun kiinteät aloitettiin 5kk:n iässä, aloin vähentämään Gavisconia -aikaisemmin annoin sitä aina joka syötön jälkeen- ja nyt annan sitä max. aamupalan jälkeen. Oho, en tiennytkään, että hedelmäsoseet vois enempi aiheuttaa närästysoireita, miksiköhän niin...

Milas: Ja tuliko sitä pulauttelua myös kiinteiden syömisen jälkeen? Oi, en olekaan ajatellut, että nuo tipat saattaisivat auttaa, voisi olla kyllä ihan kokeilemisen arvoinen juttu =)

Ai niin, ja meillä neiti oppi eilen ryömimään! :heart: On kyllä ihan älyttömän suloisen näköistä se meno ja into ja hymy ja nauru, kun neiti tajuaa, että osaa mennä eteenpäin =) Minkäpituisia matkoja teijän vauvat jo ryömii? Meillä mennään kerralla jo jotain 1,5metriä!

Varmaan johtuu tuosta lisääntyneestä liikkumisesta, niin pariin päivään meijän neidille ei oikein ruoka maistunut, mutta sitten tänään söi esimerkiksi iltapalalla noin desin puuroa, ja sen kanssa vielä 1 ½ pientä purkillista marjasosetta, aika paljon tällain yhtäkkiä mun mielestä!

Joulukorttikuvia on pitänyt ottaa, mutta se näyttää joka päivä siirtyvän vaan eteenpäin, toivottavasti vielä ehditään ne ottamaan ja kehittämään ja lähettämäänkin ennen "deadlinea"!

Kivaa kohta alkavaa viikonloppua kaikille mameille =)

Toivottelee ihan onnessaan oleva äiti, jonka pieni vauva on oppinut ryömimään ;-)
 
Veyve Ihan sellaisia ruokapukluja tuli, mutta eipä silloin neuvolassa kerrottu että närästyslääkettäkin oisi voinut kokeilla :snotty: Onnea ryömiväisen äiteelle :D Täällä ryömimisreviiri on laajentunut vajaassa kahdessa viikossa jo ylettymään huoneesta toiseen ja vauhtia on ihan mahdottomasti :D
Tänään oli neuvolassa kasvukontrolli. Painoa oli nyt onneksi tullut, mutta pituus on edelleen laskusuunnassa...Nyt siis 7kk mitat 8130g ja 67,5cm.
Ja taas neuvolantäti piti pitkät puheet unikoulusta, kuten teki viimeksikin. Pitäis kuulema jo yösyötöt lopettaa...Mutta en tiiä...ajankohta unikoululle pitää miettiä tarkkaan, koska en halua että koululaiset joutuu valvomaan vauvan mahdollisten ja todennäköisten yöitkujen takia. Joululoman aika olis siis paras aika "kouluttaa" vauvaa jos nyt siihen tarvii mennä. Ja kun toisaalta nuo syönnit ei haittaa meitä,mutta vauvan hampaillehan se ei tietenkään hyvä ole. Pitänee miettiä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
juu, ei meilläkään kyllä se gaviscon ole hirveesti sitä pulauttelun määrää vähentänyt, mutta ilmeisesti kuitenkin auttanut siinä mielessä, että tyttö on kyllä aurinkoisin ja iloisin lapsi mitä oon koskaan nähnyt. ei siis juurikaan itkeskele, lähinnä väsymystä silloin tällöin =) eli siihen närästykseen / kipuiluun tms. mitä pulauttelu aiheuttaa ni auttanut...

täällä ryömitty nyt pari viikkoa suunnilleen ja hirvee vauhti on eteepäin. suloista =)
 
Meijän neiti täytti tänään 7kk! :heart:

Milas: Kiitos vaan onnitteluista;-) On kyllä ihan mahtavaa seurata neidin kehitystä ja nyt etenkin tuota ryömimistä, mistä neiti on tosi innoissaan ja ryömii kauheella vauhdilla jo huoneen päästä päähän! Meillä vaan vaikuttaneet yöuniin nuo ryömimiset; neiti on niin innoissaan, että viime päivinä yöunille meno on mennyt selvästi myöhäisemmäksi, 1-3tuntia myöhemmin neiti on nyt mennyt nukkumaan kuin mitä aiemmin. Onkohan tää kuinka tavallista ja tasoittuukohan sitten, kun tuo ryömiminen ei oo enää niin uusi, ihmeellinen asia? Oho, en ole ikinä aiemmin kuullut, että yösyötöt pitäisi tässä vaiheessa lopettaa... pöh. Miksi pitäisi? Eikös senkin asian olisi hyvä mennä vauvantahtisesti? Meillä neiti syö joinain öinä kerran, joinain öinä ei ollenkaan.

Hiikka: No juu, ihan sama juttu meilläkin tuon Gavisconin kanssa. Annatko tytölle vieläkin Gavisconia ja kuinka paljon päivän mittaan? Eikö ookin suloista tuo ryömiminen, ja se, kuinka iloinen ja innoissaan vauva on, kun tajuaa pääsevänsä eteenpäin :heart:

Ja hei, muutama yksittäinen kysymys ihan vaan mielenkiinnosta:

- Osaako vauvanne jo juoda ensimukista tai nokkamukista? Meillä neiti osaa joskus ensimukista juoda, joskus vaan puree sitä suu auki, jolloin kaikki juomiset valuu ulos suusta :D
- Jos vauvanne saa vettä, niin paljonko vauvanne sitä päivän mittaan juo? Minä annan neidille joka kiinteän ruoan jälkeen ensimukin käteen ja annan juoda sen verran, kuin itse haluaa. Päivän mittaan menee yhteensä 0,5-1dl.
- Joko luette vauvallenne? Itse haluaisin lukea ja olen aina välillä kokeillutkin, mutta neidillä on niin kova meno koko ajan päällä, ettei oikein osaa rauhoittua siihen satuhetkeen. Eli meillä menee nuo iltasadut ym. varmaan vähän myöhemmäksi...
- Vietättekö joulun ihan oman perheen kesken, vai esim. isovanhempien, sisarustenne tms. seurassa?
- Oletteko ajatelleet hankkia jonkun joululahjan näin pienelle vauvallenne? Eihän tämänikäinen vauva vielä joulusta tai lahjoista tms. mitään ymmärrä, mutta ajatuksena tietysti kiva, että se pieninkin tyyppi saisi jonkin ihanan pikkulahjan jouluna=) Itse olen jotakin kivaa lelua ajatellut...

Tämmöistä pientä tällä kertaa, kivaa lauantai-illan jatkoa =)
 
Veyve Kysymyksiisi, meillä ollut mun sisko koko vlopun niin käytiin eilen sitten ostamassa pojalle joululahjoja. Ostettiin vauvapulkka ja potkujuna, Rahaa meni 70e nuihin ja kaapissa oli jo aikasemmin ostettuna sellanen naputuslelu jossa on se vasara. Muuta en taida pojalle ostaa. Jotkut jo noita kauhistelee, mutta minä olen niin jouluihminen kun ihminen vaan voi olla ja rakastan ylikaiken joululahjojen ostoa ja paketoimista. Meillä jouluvietetään miehen vanhempien luona pohjanmaalla. En lue vauvalleni, mutta yhdessä on selailtu kirjoja, poika siis maistelee :D Meillä poika vaihtelevasti osaa itse juoda tuttipullosta. Ja meillä jouduttiin tuo veden anto lopettamaan ja senkin siaan maitoa, kun poika ei muuten mitenkään saa päivän tarvittavaa maitomäärää. Joudutaan puurotkin tekemään aina maitoon nykyään kun ei tuo enää juo maitoa oikeastaan.

Me lähdetään pojan kanssa tänään mun siskon luokse ouluun saa nähä miten tulomatka sujuu kun tullaan junalla kahestaan takasin :)
 
meillä ei ole ryömiminen vaikuttanut uniin, onneksi =) nukahtaa edellee itekseen sänkyyn, paitsi nyt kun joutuu nukkumaan sitterissä tuon refluksin / yskän takia :(
meillä siis tällainen tilanne. ollaan käyty nyt 3 kertaa terkkarin päivystyksessä tuon tytön yskän takia, joka on kestäny nyt 1,5 kk. tällä viikolla sit varattiin aika lekuriin, et tutkittais tarkemmin. ei korvissa mitään, ei hengitysteissä mitään, ei kurkussa mitään... silti tyttö vaan yskii. kaksi antibioottikuuria syönyt ja juonut kohta pullon yskänlääkettä, mikään ei auta. saadaan lähete jorvin sairaalaan tutkimuksiin, tuo yskä siis johtuu kaikella todennäköisyydellä refluksista. refluksihan voi aiheuttaa myös ylähengitystieinfektioita. lisäksi tytöllä on nyt se pituuskasvu hidastunut merkittävästi, joten siinä on myös yksi syy lähetteeseen.

tällä kertaa yskä on kestäny pahempana viikon. tyttö nukkuu sitterissä että olisi edes vähän kohollaan, sängynpäädyn kohottaminen ei auta kun valuu toiseen päähän. edellisen kerran ollaan käyty lääkärissä kaksi ja puoli viikkoa sitten, sitä ennen väli oli 1,5 viikkoa, sitä ennen väli kaksi viikkoa... huoh. eli yskä on koko ajan, mutta vaihtelevasti, eli välillä yskii enemmän ja välillä vaan silloin tällöin, mutta pois se ei mene. kunhan vain saataisiin se aika sinne jorviin pian.

ja kaikesta tästä huolimatta tyttö on maailman aurinkoisin, ei oikeasti itkeskele, vaikka kuulee kuinka vatsasta tavaraa nousee jatkuvasti ylös, aina se ei päädy lattialle kuitenkaan.

gavisconia annettiin aluksi joka ruoan jälkeen, sitten annoin vain iltaisin, ja nyt tämän yskän myötä olen taas alkanut antamaan useammin, eli 4 kertaa päivässä, joka ruoan jälkeen.

aluksi tosiaan ollaan luultu, että kyseessä vain lenssu ja siihen liittyvä yskä, ja kun hänellä on korvatkin punoittanut välillä aika rankasti, niin saanu ne antibiootit. mutta nyt kun jälkikäteen miettii, niin eipä hänel oo koskaan esim kuumettakaan ollut... :(

tosiaan, on niin ihana katsoa kun toinen menee eteenpäin :heart: päättäväinen katse kasvoillaan :D ja kun toinen haluaa tutkia kaikkea. käy koskemassa pöydänjalkaa, tv-tasoa, lelulaatikkoa, taputtelee lattiaa ja silittelee mattoa, ihana :heart:


- Osaako vauvanne jo juoda ensimukista tai nokkamukista?
meillä tätä harjoitellaan, nokkamuki käytössä. aika hyvin sitä maitoa ottaa niin ettei tipu enää suusta. mulla on aikasemmilla lapsilla ollut niitä "taikamukeja" joista pitää imeä, mutta nyt en oo vielä ainakaan tytylle hommannut, tuskin hommaankaan...
- Jos vauvanne saa vettä, niin paljonko vauvanne sitä päivän mittaan juo? ei juoda vettä, kun maitoakin menee niin vähän, niin kaikki juotava on maitoa.
- Joko luette vauvallenne?
selataan kirjota, niitä pehmokirjoja ja sit niitä, joissa on kovat sivut, ja selittelen mitä niissä on =) mut ei _lueta_ vielä kuitenkaan...
- Vietättekö joulun ihan oman perheen kesken, vai esim. isovanhempien, sisarustenne tms. seurassa?
joulu vietetään isovanhempien luona, minä ja lapset mennään sinne varmaan kolmeksi yöksi, asuvat 100 kilsan päässä.
- Oletteko ajatelleet hankkia jonkun joululahjan näin pienelle vauvallenne?
olen ostanut. koska muiden lasten takia tulee pukkikin, niin olisi outoa jos vauva ei saisi lahjoja ollenkaan :D
 

Yhteistyössä