<3 Huhtikuiset 2011 <3

veyve juu eiköhän ne askeleiden tapailut sieltä tule, hassua vaan et ensimmäinen lapsi käveli jo 10 kk ikäisenä :D ja tää pienin viihtyy vaan niin hyvin tuolla lattialla ja monesti vielä selälteenkin tosi pitkään, eli omaan tahtiin sit ylös sieltä =)
 
Me hankittiin pikkuselle sellanen taaperokärry kun tuo ylösnouseminen onnistuu jo kerran vaivattomasti. Kovasti tyttö nojailee kärryyn ja ihan muutaman askeleenkin on ottanut mutta siinäpä se. Eli ei kävele ihan vielä.

Uusia äänteitä on myös opittu ja se aiti ja iti alkaa luistaa tosin tuskin pikkunen tajuaa mitä tuli sanotuksi. Ihanan kuulosta kyllä kun kieli muutuu aaaaa, ooooooooo öööööööö stä tättäilyksi.

Meillä tuli takapakkia ruokailun kanssa eikä purkkiruoat oikein maistunu mut nyt sekin on normalisoitunu, olisko johtunu flunssata....

Käytiin tänään neuvolan järjestämässä hammastieto tilaisuudessa. Oli kiva nähdä muita saman ikäluokan pikkusia ihan luonnossa, mä oon niin huono lähtemään yksin mihinkään tapaamiseen.

Otettiin sitten ne joulukorttikuvat ja kyllä, me lähetetään kuvakortit kaikille joille joulukortti menis muutenkiin. Että repikööt siitä =) Musta on kiva nähdä minkä näkösiä muitten lapset on toivottavasti muut ovat samalla linjoilla ja ei mua haittaa yhtään jos joku heitää kortin menemään samantien omapahan on asiansa.
 
Pitkästä aikaa täällä! Olen kyllä käynyt lukemassa viestejä, mutta kirjoittaminen on jäänyt.

Me ollaan Suomessa käymässä, joten mullakin tällä kertaa ääkköset käytössä.. ;)

Meillä on kaikki kääntyny ihan päälaelleen täällä Suomessa ollessa!! Meillä oli tosi hyvät rutiinit ennen tänne tuloa, mutta nyt........... Illat on menny ihan tappeluksi. Poika ei millään menis nukkumaan. Huutaa vaan. Kotona piti vaan pistää sänkyyn klo 19, niin nukku aamu 7!! Täällä sitten huudetaan, tullaan välillä olkkariin, yritetään taas sänkyyn jne... En oo täällä halunnu kovin pitkään huudattaa, kun on vieras paikka ja todnäk joutuu kumminkin kotiin päästyä uusimaan unikoulun. :(
Oon myöskin sortunut yöllä tissittelyyn ja pullotteluun kun väsyttää, enkä jaksa kuunnella huutoa.....

Onko kellään muulla käynyt noin, että reissussa on kaikki mennyt pipariksi?

Täällä joku kirjotti noista kakkahommista. Meidän poitsulla on jotain kummallista kanssa mahassa nyt, kun kakkaa tulee ihan koko ajan!! Ja yölläkin kakkaa ja sit herää siihen ja sit tulee huutoa. Tämän vuorokauden puolella on tullu seitsemät kakat!! :( Taytyy kaydä lääkärissä, jos tämä jatkuu. Kun ei olis vaan mitään allergiaa...

Hampaita ei ole edelleenkään kuulunut eikä näkynyt! Kovasti ne ikenet on pullottanu jo pitkään, mutta hampaita ei näy!

Täällä mennaan ryömimällä eteenpäin. Meidän poitsu on lopettanu kääntymisen! Laiskistunut vissiin... Jos mä laitan sen selälleen lattialle, niin möllöttää vaan siinä niin kauan, että käännän siitä mahalleen.. Tai rupee huutamaan, niin että käännän/nostan syliin. Tai jos hän unohti kääntymisen, kun oppi ryömimään!

Täällä myöskin hoettiin äitiä oikein urakalla, mutta nyt Suomeen tultua tuo sana on näyttänyt myöskin unohtuneen! Muuten kyllä on äänessä koko ajan..... ;)

Syömisestä sen verran, että meidän poitsu on aina ennen ollu tosi hyvä syömään kiinteitä, mutta nyt mä oon joutunu alkaa laittamaan hedelmäsosetta pääruoan sekaan, että menee alas! :O Noh, meneehän siinä samalla pää- ja jälkiruoka! ;) Meillä myös täytyy olla kaikenlaista viihdykettä pöydässä, että ruokailu sujuu..

Jokos muilla on siirrytty syömään "kokkareisempaa" ruokaa tai harrastatteko sormiruokailua? Mä oon nyt yrittäny antaa vähän paakkusempaa ruokaa, mutta yökkö tulee helposti. Eilen ja tänään on ollu vähän parempi. Leipää ja maissinaksuja yleensä annan omaan käteen. Aattelin alkaa antamaan enemmän muitakin sormiruokia, kun päästään kotiin.

Että tällaisia tänne. Tässä nyt vaan odotellaan, että päästään takaisin kotiin ja normaaleihin rutiineihin... :)
 
Sen verran tulin lomailun ohessa tänne päivittelemään, että meillä opittiin viime viikon keskiviikkona konttaamaa. Nyt mennään jo kovaa vauhtia, koira saa kyytiä :D Poika oppi menemään itse istumaan ja nousee jo polviseisontaan kova yritys on koko aika seisomaan mutta vielä ei ole päässyt. Poika kun oppi tuon konttaamisen niin oppi samalla ihan hirmusesti kaikkea uutta. Minkä kokosia teidän pikkuset on? Meillä poika siinä 6kk neuvolassa oli 72cm ja nyt käy jo tuo 74cm toppapuku pieneks jonka pitäs mennä vielä 78cm kokoselle, voiko herra olla kasvanut noin paljon :O? Meillä 8kk neuvola siirtyi kuukaudella, kun näin yllättäen lähettiin reissuun, mutta ei se niin haittaa. Kiva olis nähhä paljonko on kasvanut, mutta kyllähän sen sitten näkee :) Nyt lähetään pasteijoiden tekoon ! Ai niin ja on tää lomailu ihan luksusta, mies laittaa pojalle yöllä tutin suuhun niin minä saan vaan nukkua vaikka aina siihen havahdunkin ja aamulla saan nukkua niin pitkään kun halua ja päivisin on OMAA AIKAA <3 On tää ihanaa, kunhan en liikaa tottuis :) Rauhallista joulua kaikille !
 
täällä kanssa syödään kokkareruokaa, olen itse tehnyt soseita jo pitkään ja jättäny tarkoituksella sinne niitä kokkareita. joskus teen niin että keitän pienen palan porkkanaa ruoan sekaan ja muussaan sen vaan haarukalla. tai sit kaivan kurkusta sitä keskustaa ja laitan sitä ruoan sekaan tai annan pelkästään =) ne 8 kk purkkiruoat menee kans ilman yökkäilyjä.

tytöllä ei vielä edes pullota ikenet, ei katotaan ny koska niitä hampaita tulee :D

nousee polviseisontaan lelukoppaa vasten, et kehitystä kyllä tapahtunut. tyttö myös kanssa tykkää olla selälteen mutta kiepsahtaa siitä masulleen kun tahtoo =)

noista mitoista, meillähän oli aluksi sen refluksin takia painon kanssa ongemia ja sitten pituuden kanssa, johtui ilmeisesti astmaoireista. kasvua ei siis ihan hirveesti oo tullut... mitat 7 kk suluissa syntymämitat 6890 g (3885 g) ja 66 cm (48,5 cm).
 
Heippa!
Pitkästä aikaa...

Meillä ryömitään jo vauhdilla, ja yleinen tohotus ja häsläys on samaa luokkaa kuin jo mahassakin oli. Syöttötuoli pitäis pultata seinään kiinni tai huojunta voi kipata koko jakkaran. Ihan semmoinen perinteinen taittuva se on mutta ei se kestänyt esikoistakaan. Pitää käydä kaivamassa keikkuvapaa malli esiin. :D

Hampaitakin on ollut jo pitkään. Nyt 8kk iässä on 7. Ekat tuli 4kk ikäisenä. Tänään vasta puri mua kunnolla tissiin niin että vertakin tuli vähän. Kovasti on tulossa lisää. Nyt vasta tekee kipeää, nuo aiemmat ei aiheuttaneet ongelmia.

Unikouluttamista on vähän jouduttu harrastamaan kun poika alkoi varmaan 20 kertaa yössä vaatimaan tissiä. Jouduin siirtämään poitsun pinnikseen, kylläkin ihan mun viereen kun karkaili sängystä ja kävi vähän vaaralliseksi jo. Isänsä nukkui kaksi yötä pojan kanssa toisessa huoneessa. Eikä oikeastaan huutoakaan tullut. Pientä kitinää puol tuntia ja sen jälkeen muutama viisminuuttinen. Yösyömättömyydestä on tosin hiukka lipsuttu kun hampaat on herätelleet ja särkylääkkeen päälle pitäis juoda, eikä vesi kelvannut. Sen jälkeen on heräillyt pari kertaa yössä syömäänkin. Ja minähän annan sitten tissiä jos alkaa kuulostamaan siltä että joku muukin meinaa herätä metakkaan. Mutta ei se mitään. Otetaan uus kierros jos menee mahdottomaksi. Epäilen kyllä että on ollut myös liian köykäset iltapalat. Puuro kun ei käy oikein. Niinpä syötin pojalle kunnon lasagnet iltapalaksi, josko menis koko yön sillä :LOL:

Tää äitiys on kyllä yllättävän erilaista tän toisen kanssa. Ekan kanssa tuntui niin kiireiseltä, mutta nyt kun on vaan yks vahdittava niin sitä voisi kutsua miltei lepolomaksi :D No ehkä se siitä kun tuo vilperi lähtee kävelemään...

Hyvää joulua!
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa!

Vähän voisin täältä joulutohinoiden keskeltä kirjoitella meijän kuulumisia =)

Meijän neidillä oli viime viikon torstaina 8kk:n lääkärineuvola. Pituutta oli 72,4cm ja painoa 9,020kg. Yllättävän vähän oli neidille pituutta ja painoa tullut kahden viime kuukauden aikana; pituutta tasan 2cm ja painoa noin 700g. Mutta omalla käyrällään tasaisesti kasvaa ja paljon energiaa menee tuohon älyttömän vauhdikkaaseen liikkumiseen (ryömii ihan hullun lujaa vauhtia, ylittää pieniä esteitä, yrittää nousta seisomaan, kierii ja vierii ja vaikka mitä!). Lääkäri teki kunnon tarkastuksen ja kaikki oli niin kuin pitääkin; ihmettelipä lääkäri vielä sitäkin, että kuinka meijän neiti osaa jo semmoisia juttuja, joita vasta vähän vanhemmat vauvat alkavat harjoittelemaan, kuten käsien yhteen taputtamisen ja vilkuttamisen (ja vilkuttamiseen ja käsien taputtamiseen vastaamisen).

Nyt alkuviikolla oltiin siellä hammashoitajalla ja eipä siellä mitään semmoista tullut esiin, mitä en olisi entuudestaan tiennyt, paitsi että se on aika tarkkaa, että vauvan hammastahnassa olisi noin 500ppfm (vai mikä se nyt oli), eikä yhtään enempää, ettei synny kiillevaurioita. No, tuossa meijän käyttämässämme Colgaten Smiles-tahnassa on 1000, mutta onneksi hammashoitaja antoi uuden tahnan (ja harjan), niin no worries =)

Neiti on alkanut nukkumaan tooosi pitkiä yöunia (about 4 peräkkäistä yötä olleet 12,5-13,5t) ja vastaavasti päikkärit on jääneet nyt kokonaan pois. Tai jos autolla lähdetään johonkin, neiti kyllä autoon nopsaan nukahtaa, mutta ei puhettakaan, että esim. sisälle pinnasänkyyn nukahtaisi. Mutta ei kai sitä päivällä enää paljon nukutakaan noilla yöunilla! :LOL: On kyllä ollut kiva, kun olen itsekin ehtinyt sitten nukkua aika pitkät yöunet, vaikka puolenyön aikaan vasta useimmiten menenkin nukkumaan, kun sitä "omaa rauhallista aikaakin" on kiva välillä ottaa. Neiti nukkuu siis noin klo 20-09.

Neiti syö rintaa 4-5 krt päivässä, yöllä ei ole aikoihin syönyt, paitsi silloin, jos mikään muu ei rauhoita neitiä takaisin uneen;) Tiedän, että tuo on huono, mutta niiiin helppo tapa, jos ei muu auta! Aamupalalla neiti syö puuroa (ihan peruskaurapuuroa, ei hienonnettua) ja marjasosetta, lounaalla peruna-porkkanaa tms., välipalalla hedelmäsosetta, päivällisellä peruna-porkkanaa tms. ja iltapalalla puuroa ja marjasosetta. Pari päivää sitten kokeiltiin pehmeitä leipätikkuja, ne ei olleet mikään hittijuttu, mutta kyllä neiti ne söi. Lihaa pitäisi tällä viikolla/ensi viikolla aloitella, joten kertokaapas te, joiden vauvat jo lihaa syövät, että miten (vaihe-vaiheelta, kiitos, oon ihan olematon kokki! :ashamed:) te teette vauvallenne lihasosetta esim. naudan paistijauhelihasta? Ilmeisesti keittämällä? Vettä neiti hörppää reilusti joka aterian päätteeksi ja välillä aterian välilläkin.

Meillä ryömitään hurjaa vauhtia, ja kävellään, kun pidetään käsistä kiinni. Ja tosiaan muutama viikko sitten opittiin taputtamaan ja heiluttamaan :heart: Ja meillä selvästi neiti ymmärtää sanoja/lauseita, esim. tutti otetaan tai syljetään suusta heti, kun neidille sanoo, että "ota tutti pois suusta", kun vaikka ollaan alkamassa syömään. 5-koon vaipat on käytössä ja koon 80cm vaatteet, myös joitakin 74cm vaatteita vielä on. Tulikin noista vaatteista mieleen, että täytyisi ostaa neidille isompi talvihaalari... saa nähdä, löytyisikö Huuto.netistä tms. vai sitten ihan uutena kauppojen joulualeista =)

Mitähän muuta... no, kai sitä voi sitten myöhemminkin lisää kirjoittaa, kun ei nyt muistukaan mieleen;)

viiva: Kiitos, samoin sulle ja vauvallesi oikein ihanaa vauvan ekaa joulua! =)

Kotilohikäärme: Meillä kanssa neiti yrittää monesti ponkaista itsensä syöttötuolista pois, se on aika hurjan näköistä! Mutta ei kai se sieltä pois tuolla keinolla pääse, eihän...?:O Teijän pojalla jo paljon hampaita, meijänkin neidillä ekat kaksi tuli reilun 5kk:n iässä ja nyt niitä on jo viisi. Välillä on tissiä purrut, ihan silloin alussa kun ekat hampaat tuli ja nyt vieläkin välillä, mutta lopettaa heti, kun tiukasti sanon, että "ei saa purra" ja olen tuiman näköinen:D

masuilija.: Onnea konttaavan pojan äidille! On se aina vaan hieno tunne, kun oma lapsi oppii uutta ja on siitä niin innoissaan ja onnellinen =) Ja ihanaa loman jatkoa ja joulua sinne! =)
 
Moikkasta taas. Meillä puhkesi tänään eka hammas ja se melko kivuttomasti sieltä tuli. Kova yritys meillä on koko aika ylähä päin ja kylvyssä on jo kaks kerr´taa noustu ihan ite seisomaan. Kylpeminen on meillä ihan lempi hommaa nytten. Ja mitä kaikkee hirveesti kaikkea uutta tullut. Mutta äsken mies soitti tuonne tuttelin asiakaspalveluun, että kestääkö tuo tuttelin kakkonen keittämistä kun olisin riisipuuroa tehnty ja sanoi että ei tulee sitten lisätä valmiisiin aterioihin ja kun meillä on puuro tehty maitoon niin nyt se varmaan täytyy lopettaa ja tehdä veteen. Niin ja meillä kanssa pampersin 5koon vaippoja ja pääosin 80cm vaatteita mutta ihan uusi 80cm yöpuku on käymässä pieneks.
 
tyty 8 kk, joulupäivänä "täytti" =) käytiin neuvolassa tänään, mitat 7320 g ja 67,7 cm. vaatteista menee 68 cm ja jotkut 62 cm...

kovasti ryömii ja nousee polviseisontaa, ja seisookin tukea vasten jos laittaa, mutta itse ei vielä nouse. konttausasentoon nousee mutta ei vielä konttaa. taputtelusta ja heilutteluista ei tietookaan, pinsettiote kyl ihan ihan siinä ja siinä, joskus tulee vahingossa mutta yritys on kova =) ja maissinaksut maistuu :D hirveesti myös juttelee, tulee äittättää ja höh :D ja äitikin pari kertaa, mutta tuskin niin että se ymmärtää, se vaan tulee vahingossa... mutta kauheesti tapailee äänteitä =)

ainii ja hampaita ei oo näkyvissäkään....

tässä mei pikakuulumiset omanapaisesti, kiirettä pitää, mutta hyvää uutta vuotta mammoille ja pikkuisille :) :) :)

nii ja noista lihasoseista, ite oon tehnyt niin, että oon keittänyt jauhelihan / maustamattamat broilerin fileesuikaleet ja vetäny sileeks porkkanan / perunan / bataatin / sipulin / riisin yms. kanssa. siis eri variaatioita oon tehnyt. aika paljon saa jos on esim se 400 g lihaa :)

hiikka ja tyty
 
Hiikka: Meilläkin neiti seisoo tukea vasten, jos hänet siihen laittaa, mutta itse ei osaa vielä nousta ylös, vaikka kovaa yritystä on ollut jo monta päivää! Meilläkin maissinaksut maistuu (Montakos teijän vaavi päivässä niitä saa ja minkä ruokailun yhteydessä?) =) Ja sekin on sama juttu meillä, että jutellaan tosi paljon, ja just samoja "sanoja" täälläkin ;-)

Yksi nopea kysymys: Olen menossa sunnuntaina tekemään yhden työvuoron -siis ekan neidin syntymän jälkeen- ihan näin extempore, ja kysyisinkin nyt, että voiko korviketta juottaa nokkamukista vai "pitääkö" juottaa tuttipullosta? Tilannehan on meillä se, että tuttipulloa ei olla ikinä tähän päivään saakka "tarvinnut" kokeilla, niin tuntuisi vähän hölmöltä nyt sitten "taantua" siihen, kun nokkamukista neiti osaa itse jo reippaasti juoda. Mutta olisiko se tuttipullo vähän enempi turvallinen "tissimäinen" vaihtari kuitenkin... korviketta olisi pakko antaa sinä aikana, kun olen poissa, sillä rintapumpulla/lypsämällä en saa maitoa yhtään tulemaan, vaikka muuten rintamaito riittää hyvin. Nan 1-korviketta ostin tänään, ja jotenkin pelkään, että jos "pilaan" hyvin sujunutta imetystä nyt tuolla töihin menemisellä ja korvikkeen antamisella (mies jää kotiin vauvan kanssa ja siis tietenkin hoitaa myös tuon syöttöpuolen silloin)...:(

Myöhemmin lisää kuulumisia, kertoilkaahan sitten te muutkin, ettei tänne ihan hipihiljaista tule! =) Jo näin ennakkoon: Ihanaa kohta alkavaa vuotta 2012 kaikille teille äideille ja teijän vauvoillenne! =)
 
Hei pitkästä aikaa! Touhua on nyt joulun alla ja jälkeen ollut niin kovasti etten ole ehtinyt kuulimsia päivittelemään.
Täällä siis on nyt kolmisen viikkoa noustu seisomaan tukea vasten ja kävelyttämällä kävelty. Kontataan, otetaan askelia sohvaa vasten ja mennään hirveetä kyytiä itekseen taaperokärryn kanssa jonka pukki toi. Itse menee istumaan. Kovasti kaikkea uutta liikepuolella. Puhetta ei oo vielä varmaan ihan pian odotettavissa koska ainoat kommentit on "mammammammmam" :p
Kokkareruoka on edelleen yök, vaikka olen sitä yrittänyt jo antaa. Puuro on mennyt jo pitkään hienontamatta, mutta muut ruuat ei. sormiruokailua en juuri ole antanut tehdä kun olen niin säikky...
Hampaita ei ole tullut lisää, kahdella mennään edelleen.
22.12 oli 8kk neuvola, pituutta 69,5cm ja painoa noin 8200g. Painokontrolliin mennään taas tammikuussa. Vaikka luulen painon jo nousseen hyvin, kun on alkanut nyt ihan joulun aikaan syömään valtavia määriä.
Vaatteissa käytetään vaihtelevasti kokoja 62cm-80cm. Pääosin kuitenkin 74cm.
Kolmannet päiväunet jäi pois joulukuun alkupuolella ja nyt nukkuu kahdesti päivässä 2-2,5 tuntia. Ihana kun päivässä on kunnon rytmi. Öisin syö edelleen muutamia kertoja tissiä ja lähes joka yö herää harjoittelemaan seisomista sängyn päätyä vasten :)
Että tällaista meille. Nyt kaikille oikein HYVÄÄ UUTTA VUOTTA :wave:
 
veyve: anna vaan nokkamukista. mä oon juottanut jo pitkään aterioiden yhteydessä maitoa nokkamukista =) se ei vaan oo sujunu kauheen hyvin, puolet maidoista rinnuksilla, niin nyt harjotellaan pienellä määrällä vettä / ateria siitä nokkamukista juomista. ja siis on perus nokkamuki, ei mikää taikamuki. maito siis edelleenkin pullosta.

sana äiti on nyt tullut monena päivänä ja tosi selvästä, äskenkin kun istui sylissä ni tokas äiti :D ja koko ajan ois äänessä, eli hölöttää niitä omia juttujaan ja silleen hassusti kuiskailee jotain äänteitä :heart:

maissinaksuja saa esim. silloin kun muut istuu kahvipöydässä ja herkuttelee :D joulu oltiin mummolassa ja sukuloitiin ja jatkuvasti ois joutunut kattomaan muiden herkuttelua niin silloin oon antanut. jonku 3-5 niitä saa, kun kerran maistuu :D ja riippuu vähän koostakin... tyttö on meinaan tosi kiinnostunut syömisestä, siis että jos muut syö niin katsoo tosi tarkkaan ja jos jotain vie hänen kasvojen lähelle niin suu aukeaa heti :) on aina ollutkin tosi hyvä syömään.

niin ja jos on kauheen nälkänen ollut, ja ei malttais oottaa et puuro tulee, niin oon sit antanut sellasen naksun odottelun ajaksi mupellettaksi.

"sormiruokailee" kurkkua, porkkanaa ja ruisleivän paloja, kun ei ole hampaita niin annan pieniä paloja joita imeskelee. ruokaan olen alkanut lisäämään myös raejuusto, siitä tykkää tosi paljon.

milas: teillähän on kova tahti :D

hyvää uutta vuotta kaikille =)

hiikka ja tyty
 
Hei taas pitkästä aikaa! :)

Kuten moni muu, niin myös mä oon käynyt kyllä välillä lueskelemassa, mutta tuo kirjoittelu jäänyt vähän.. ja nyt tätä pinoa saa jo kaivella tuolta alhaalta. Harmi.

Noh, omia kuulumisia. Tyttö sai toisen nuhakuumeen(tai ensin 4 pvä kuumeilu ja sitten nuha päälle) tuossa joulukuun lopulla. Valvottiin yksi yö ihan läpeensä. Sitten olen tässä parina päivänä ihmetellyt miksi ei nokkamuki tai tuttipullo kelpaa enää ollenkaan, tissi vain tai "hörpytys" mukin reunasta. Eipä ihme, kun eka ylälego sieltä paukahti läpi. :) Mitenkä muilla noita hampuja on? Meillä nyt siis 3.

Meillä ryömitään ja istuskellaan. Kävelytuoli on myös ihan hitti. Ylös ei vieläkään nouse eli maata pitkin mennään. Hyppykiikku pitäisi vintiltä käydä hakemassa piakkoin.

Ruokaa uppoaa edelleen hyvin. Kokkareisempaa on meilläkin jo välillä annettu, mutta on se yhtä yökkimistä. Paljonko teidän vauvelit syövät päivässä ja mitä? Meillä menee puuroa ja hedelmä/marjamössöä purkillinen aamuisin, tissiä päälle, päivällä liharuoka ja maitoa, iltapäivällä liha(tai kasvis)ruokaa ja marja/hedelmäsosetta purkillinen ja illalla taas puurot ja hedelmä/marjamössöt+tissi+velli 2dl. Sitten sänkyyn masu pullollaan. :)

Unirytmitkin kiinnostaisi eli monetko päikkärit ja mitkä rytmit teillä on nyt muuten?? Meillä heräillään aamullla n.9-10, ekat päikyt n.12-14(hiukan heittelee), tokat päikyt n.17-18 ja yöunille mennään siinä 22-24 aikoihin. Kaikki päiväunet nukkuu ulkona. Meillä on nuo yöunet hieman myöhäiset, mutta liekö laiskuutta, kun ei olla niitä vielä alettu aikaistamaan. Tämä vaan toimii meillä hyvin.

Vielä tuli mieleen noista nuhakuumeista ja hampaiden tulosta... jännä juttu, kun moni tuttava väittää lastensa aina kuumeilleen ja olleen räkäisenä, kun on puhjennut hammas. Meille taas lastenlääkäri tokaisi, että kyllä nämä virustaudit sen kuumeen nostavat ei hampaiden puhkeaminen(pientä lämpöilyä voi joskus kyllä tulla). No joo eli sattumaa kai, kun nuo infektiotkin jyllää usein juuri siinä puolesta vuodesta eteenpäin.

Eipä tässä muuta tule mieleen, kuin että hyvää tätä vuotta kaikille! Koittakaahan kirjoitella!! :)
 
Meillä heräillään aamulla 6-7 aikaan, hörpätään tissiä ja palaillaan unille parin tunnin valveilla olon jälkeen. Päikkärit vaihtelee 1-3 tuntiin (ulkona pidempään kuin sisällä). ja toiset päikkärit joskus 3-4 aikaan.

Kiinteä ruoka ei ole mitään helppoa meillä... muutama lusikallinen menee ja sitten aletaan kitistä ja vispata käsiä yms. Neiti tahtoisi sellaisen 13 ruokalajin päivälliset. Olen katsokaas kokeillut maistattaa vähän kaikkea ja niinhän se kävi että joka ruokaa menisi se muutama lusikallinen ja tahtoisi vaihtaa toiseen ruokaan. :/ no nyt mennään sillä että ruokalajeja on vain 1 ja sillä siisti, jos ei maistu niin ruoka pois.

Tissiä syö vain aamusta (jos tilanne vaatii niin useammin päivässä) muuten saa maidon pullosta (NAN 2) Oppi vihdoin ja viimein imemään pulloa kun alussa meni tosi pitkään kun vain puri tuttiosaa ja sitten meni hermot kun ei sieltä tullut mitään.

sormiruokailusta tykkää tyttö kovasti. Höyrystin pieniä kuutioita porkkanaa, perunaa ja paprikaa. Ja leipä, kesäkurpitsa, kurkku, omena yms syö myös. yökkäily vähentynyt paljon ja kiva katsella kun kieli muljuaa miten sattuu ja ilmeet on mahtavia :)

iltapesut, unipussi (tyttö ihan innoissaan kun pääsee pussiin, kiljahtelee ja semmoinen itku/nauru kun tietää että saa maidon ja pääsee nukkumaan) maitopullo ja nukkumaan klo21. Saattaa itkeskellä yöllä ja koetan rauhoitella silittämällä nukkumaan.

Sitteristä valuu lattialle istumaan ja touhuilee istualleen paljon mutta ei pääse takaisin ylös jos kaatuu tai on vatsallaan/selällään. Ryömii koko ajan pidempiä matkoja (tänään eteisestä pitkälle makuuhuoneeseen)

Ja syö matkalla kaikki roskat lattialta... hoh hoijaa...

Hampaita on 2 alhaalla (tuli jo 4 kuisena) mutta ikeniä hinkataan kovasti ja nyt on alkanut kuola valua suu pielistä että josko sieltä ylähampaat tulisi kohta.

Eipäs tule muuta nyt mieleen.... näkemisiin!
 
Huomenta täältäkin.

Meidän päivärytmi on jotakuinkin tämä, tosin reissussa vähän rytmi meni sekaisin ja siellä sitten yhet päikyt tipahti pois ja nyt etiskellään hieman sitä sopivaa.

Eli aamulla herätään 7-8 ja silloin on aamupuuro (n.1,5dl) ja puoli pilttipurkkia marjasosetta. Päikkärit nukkuu vaihtelevasti näin aamuisin, riippuu miten yö mennyt. Mutta noin 1-2h heräämisestä menee nukkumaan omaan sänkyyn. ja nukkuu 15-60min.
Lounas on kello 11 ja silloin saa ison pilttipurkillisen joko liha tai kasvisruokaa. Sitten leikitään ja välipala on 1-2 maissa ja silloin yksi pieni purkki rahkaa/jogurttia.
Noin 2 aikoihin päikkäreille jotka kestää 15-60min. Päivällinen on 4 aikaan ja silloin iso pilttipurkillinen liha tai kasvissosetta. Vielä siinä 16:30 saattaa ottaa pikku unet, mutta viimestään 5 on herätettävä että päästään nukkuma aikaan nukkumaan.
Iltapuuro on siinä 18:00-18:30 puuroa menee taas se n. 1,5dl ja puolikas marjasose purkki ja joskus hieman maitoa päälle. Nukkumaan mennään 19-20. Tämä toimii meillä todella hyvin.

Hamppeja meille on kolmisen viikkoa sitten puhjennut alas kaksi :) Ja tiistaina olikin sitten eka hamppilääkäri !

Meillä siis konttailtu jo kuukauden päivät ja kova tahti on. Nousee jo polviltaan seisomaan ja siinä sitten tykkää polvien päällä istuskella ja tuossa eilen opittiin sillain istumaan ettei pidetä enää tuesta kiinni. Eilen illalla poika oppi nousemaan polviletaan myös pinnasängyn reunaa vasten pitää varmaan sänkyä madaltaa keskitasolta alimmalle. Kova harjoittelu on että mitenkäs sitä seisomaan noustaan ja nytten uusi keksintö on kun ollaan konttausasennossa ja siitä nostetaan jalat vielä suoraksi eli pylly kohti kattoa :D Jouluna kun oltiin sukuloimassa niin mummulassa on sellaiset peilit jotka yltää maahan asti, poika siellä itseään ihaili ja pusutteli omaa peilikuvaansa(kuolasi :D) :D Kovasti tulee jo tavuja tätätää ja mämmämmmääätä ja paljon muita mutta nämä useimmiten käytetyt. Koiralle aina naureskellaan ja koiran leikkeihin yrittää mukaan. Jouluna yritti päästä serkkutyttöjenkin leikkeihin mukaan mutta ei huolittu kun on kuulema liian pieni. Nyt on oppinut että kun käsistä pitää kiinni ja kävelyttää niin osaa nostella jalkoje eteen päin.

Olikohan muuta, ainakin kappalejaotus unohtui :D Hyviä päiviä kaikille :)
 
Heipati pitkasta aikaa!

Tosiaan on vahan tahti hidastunut tassa meidan kirjottelussa.. Mutta edelleen siis kayn taalla lukemassa teidan kuulumisia ja tosi kiva lukea missa muilla mennaan!

Meilla poitsu menee hurjaa vauhtia eteenpain ryomimalla. Mitaan mielenkiintoa ei tunnu olevan konttaamiseen, kun tuntuu paasevan eteenpain vauhdikkaasti noinkin! Ei ole myoskaan ruvennut halajamaan korkeuksiin eli seisomisharjotuksiakaan ei meilla viela ole ollut.

Uutena tullut sellanen "mukava" juttu, etta kaantyy sangyssa mahalleen ja sitten heraa siihen ja itkee, etta "tulkaa kaantamaan takasin"! Eilen illalla tosin oli eka kerta, kun nukkui sikeasti mahallaan... Aika suloisen nakoinen! :)

Hampaita on tehty kuukausitolkulla, mutta edelleenkaan niita ei siis ole! Tanaan tosin alaalla oikea puoli pullotti aivan valkosena, joten jospa se hampu siihen pian ilmestyisi.

Syomisesta sen verran, etta meilla syodaan kolmesti paivassa; aamupalalla puuroa tai weetabixia hedelmasoseen kera, lounaalla ja illallisella lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/pastaa yms. Pasta tuntuu olevan herran suosikkia talla hetkella!
Kokkareruokakin on alkanut menemaan. Valilla menee lusikalla, valilla sormin.
Sormiruokailua harrastetaan tosi paljon, joka aterialla jotain.

Poitsu-raasu oli kipeana tossa viikko sitten. Kuume oli 39 useana paivana. Oitakin siina sitten valvottiin aika lailla...

Meilla jai muuten sillon Suomen lomalta yosyonnit paalle... Kyllastyin sitten viimein viime torstaina, kun sairastamiset oli sairastettu ja alotettiin 'unikoulu' uudestaan, talla kertaa siis yosyoton lopettamiseksi. Yolla tulee huutoa aina jonkun aikaa, mutta periksi ei anneta! ;)

Veyve, onpas teilla reipas neiti, kun ilman paikkareita parjaa! Vaikka onhan nuo younet tosiaan aika hyvanpituiset. :) Tai onhan tuokin asia saattanut jo muuttua tassa ajassa ja paikkarit saattaa taas maistua..?

Juttelusta sen verran, etta meidan poika on koko ajan aanessa! :D Aitiinsa vissiin tullut... Aitia hokee koko ajan ja muuten sitten "omia sanojaan". :)

Jokos taalla muuten moni suunnittelee toihinpaluuta? Ma alottelen varmaan tuossa helmikuun loppupuolella jossain vaiheessa. Ihan kasittamattoman nopeasti mennyt aika!! Ei ole kylla koskaan ennen elamassa viikot (ja kuukaudet..) vilahdelleet ohi tallaista vauhtia! :O

No, tassapa kai tarkeimmat.. Taidan vetaytya yopuulle.
 
Heipä hei pitkästä aikaa.

Käytiin tänään 8 kk neuvolassa ja kyllä osas lääkäri säikytellä!
Uudet mitat oli 9070g ja 73,8cm, eli pituutta 2kk tullut vaan 2,3cm, painoa 650g. No ite en ollut tästä yhtään huolissaan kun ajattelin että jossain vaiheessa tuon kasvuvauhdin on hidastuttava. Lääkäri sitten tokaisi että jos sama meno jatkuu seuraavassa neuvolassa niin otetaan sitten seurantaan!! Pituus oli kuitenkin edelleen keskikäyrän yläpuolella! WTF!!

Tyttö on nyt oppinut ite hakemaan taaperokärryn ja rallittaa sillä pitkin olohuonetta =) Konttaamalla pääsääntöisesti kuitenkin etenee vielä ja tietysti sohvanreunaa pitkin.

Mä sain puhelun töistä että josko tulisin jo töihin vaikka oon ilmottanu meneväni vasta syyskuussa. Ahdistus!!! Ai että tuli kaikki vanhat stressit heti mieleen. En haluis yhtään mennä takasin. Kotihoidontukipäätös tuli eilen joten kauaa ei kotona tarvii kyllä olla ennenku säästöt on käytetty. Missään tapauksessa siihen 3 vuoteen ei oo varaa.

Tyttö on edelleen "sekakäyttäjä" tissiä ja purkkiruokaa, tosin purkkiruokaa välillä tosi huonolla menestyksellä. Edelleenkään yhtä pientä pilttipurkkia ei saada kerralla menemään ja hedelmäsoseet ei maistuis ollenkaan. Banaania sain silleen raaputettuna menemään muutamia lusikallisia mutta ihan ku olis maha menny kovaks siitä...
Kurkkua natustelis kyllä just niin paljon ku antais syödä =)
Nyt on alkanu vitamiinienkin ottaminen olla työlästä, mitäköhän siihen keksis?

Hampaita edelleen 2 vaikka ikenet on kyllä tosi pulleet.

Edelleen menkkoja odotellaan... Ja kutkuttais samaan syssyyn tehdä se kakkonenkin :whistle:

Mitäs muuta? Masuilija: Miten teijän kämpän kanssa kävi? Olin jostain lukevinani että olitte ihanan löytäneet.
 
milas: Oho, teillä on kyllä kova tahti! =)

Hiikka: Kiitos vinkistä, korviketta mies yritti neidille silloin työvuoroni aikana antaa, mutta neiti ei yhtään tykännyt korvikkeesta eikä sitä yhtään juonut, vaan ihan itku tuli! Miehellä ja neidillä meni kaksistaan muuten hyvin, mutta äitiä taisi neiti kuitenkin kaivata lähelleen... eli vähään aikaan tuskin menen keikkaakaan töihin tekemään, neiti on kuitenkin vielä tosi pieni! Vettä neiti on juonut nokkamukista 6kk:n iästä lähtien, ja nyt noin reilun kuukauden ajan on osannut ihan itse juoda; ottaa nokkamukin pöydältä ja juo, ja sitten juotuaan laittaa -tosin vähän vaihtelevalla menestyksellä :D - nokkamukin takaisin pöydälle =) Miten teillä? Noniin, saman verran meijänkin neiti noita maissinaksuja päivässä popsii =) Oho, teillä syödään jo raejuustoa! Eikö maitotuotteiden maistelu usein aloiteta vasta noin 10kk:n iän tienoilla, vai muistanko väärin? Tosin itse(kin) olen ajatellut, että juurikin tuota raejuustoa voisi pikkuhiljaa alkaa neidillä maistattamaan. Ja teillähän sormiruokaillaan jo monia juttuja, täällä päin pitäisi terästäytyä kanssa!

viiva: Meijän neidillä on hampaita nyt 5, kolme ylhäällä ja kaks alhaalla, ja ilmeisesti neljäs tulee tuonne ylös hetkenä minä hyvänsä. Mun mielestä aika paljon hampaita 8kk:n ikäisellä, vai mitä mieltä? Meijän neidillä on aina ollut tosi hyvä ruokahalu, mutta viime päivinä ja viikkoina, kun pulauttelu on lähes kokonaan loppunut, niin neiti on alkanut syömään selvästi vähemmän; varmaan nyt riittää pienemmät ruokamäärät, kun ei kaikki tule enää ylös ja ulos =) Neiti syö aamulla tissiä ja sitten kaurapuuroa kera marjasoseen, lounaalla lihaa ja perunasosetta ja tissiä, välipalalla hedelmäsosetta tai hedelmää sormiruokana, päivällisellä lihaa ja perunasosettaja tissiä ja iltapalalla kaurapuuroa kera marjasoseen ja tissiä vielä ennen nukkumaanmenoa. Tarkkoja määriä en osaa sanoa, kun en niitä mittaa, vain silmämääräisesti katson annoskokoja. Ja sitten maissinaksuja syö muutamia päivän mittaan, esim. välipala-aikaan tai silloin, kun malttamattomana odottaa ruoan valmistumista ;) Ja unirytmeistä vielä: Meillä ei ole oikeastaan mitään rytmiä vielä, ja aina kun tuntuu, että sellainen alkaa olla ja siihen tottuu, niin se sitten jo muuttuukin! Onkohan muilla tämmöistä... välillä vähän turhauttaa, kun ei oikein päivän kulkua osaa ennakoida... Mutta nyt viime päivinä on ollut sillain, että neiti nukkuu yhdet päikkärit, ja ne on 30min-3t, eli tosi paljon vaihtelee. Yöunet on aika pitkät, 10-12t.

masuilija. Oij, teillä tuntuu olevan kunnon toimiva päivärytmi, melkein olen kyllä kade! ;) Ja mitä hammastahnaa teillä hamppilääkärissä suositeltiin? Meille suositeltiin lasten Elmexiä. Meillä nyt "sekakäytössä" Colgaten Smiles ja sitten tuo Elmex. Jatkossa varmaan tuota Elmexiä ostetaan, kun siinä on reilusti vähemmän niitä aineita, mitä tuossa Smilesissä; niin ei tuu sitten mitään kiillevaurioita tms. Meillä kanssa neiti tykkää pusutella omaa kuvaansa, kun meilläkin on semmoiset liukuovet, missä on peililasi ihan lattiasta kattoon saakka. Jotenkin tosi söpöä se oman kuvan pusuttelu :heart: Hei, pakko vielä kysyä, että minkälainen kämppä ja mistä päin? =) Tsemppiä kovasti, toivottavasti saatte tarpeeksi lainaa, että saisitte oman mieleisen kodin! =)

Tinttulina: Meijän neiti kanssa tekee tuota, että unissaan kääntyy mahalleen ja sitten havahtuu siihen, ja sitten tulee kauhea huuto, ja sitten kun neidin kääntää takaisin selälleen, monesti nukahtaa saman tien uudestaan. Joskus päikkäreiltä sitten ihan kokonaan herää tuohon, kun on mahalleen sattunut kääntymään. Ja juu, muutaman kerran meijänkin vauveli nukkunut sikeästi mahalleen, on tosi suloisen näköistä kyllä, niin kuin nukkuva vauva ylipäätänsäkin! :heart: Ja eiköhän sieltä se eka hammas kohta tule! =) Itsekin olen miettinyt tuota, että kauanko jatkan yöimetystä... Hmm, jotenkin on vähän väsynyt olo, niin ei nyt jaksa tuota unikouluakaan aloittaa, mutta ehkä vähän myöhemmin sitten. Töihinpaluuta mietin aina välillä, mutta mahdollisimman pitkään haluan kyllä olla neidin kanssa kotona, kun se on vaan niin pienen hetken pieni :heart: Aika menee kyllä tosi nopeasti! Keikkaa varmasti alan tässä kevään mittaan satunnaisesti tekemään, mutta jos rahatilanne vaan sallii, niin mielelläni olisin kyllä sinne asti kotona, kunnes neiti täyttää 3 vuotta =)

Netsuli: WTF sanon minäkin, mitä sielläkin lääkäri sekoilee?! Niin kauan kuin mennään -2 - +2-käyrien välissä, kasvu on normaalia. Ja toki pitää ottaa myös vauvan oma käyrä huomioon. Ja jos kerran menee keskikäyrän yläpuolella, kasvu kuulostaa olevan ihan normaalia eikä tosiaan mitään syytä huoleen eikä seurantaan ole! Ärsyttää kyllä, kun tuntuu, että monesti itse tietää asiat paremmin kuin lääkäri :mad: Miten annatte tuon d-vitamiinin? Meillä annan heti aamutoimien yhteydessä ihan tipat tiputtamalla suuhun, ja useimmiten neiti avaa hyvin suun, kun sanon, että "äiti antaa vitamiinin, avaa suu" =) Tietysti voisi ko. tipat myös ruokaan sekoittaa, josko se auttaisi... Mulla ollut jo 3-4 menkat tässä, ja vaikka kakkonen kiinnostaisi, on kuitenkin tuntunut olevan sen verran raskasta, etten kertakaikkiaan ainakaan tällä hetkellä usko, että järjissään selviäisimme heti perään toisesta pikkuisesta :D Mutta haaveissa toki on pikkusisarus meijän neidille, sitten joskus :heart:

Mitäs meille: No meillä noustaan jo aika hyvin tukea vasten seisomaan ja siinä voidaan seisoa vaikka puoli tuntia, jos ei vaan satuta irrottamaan otetta ja kaatumaan ;) Ja nyt neidin lempparipuuhaa on viime päivinä ollut semmoinen, että seisoo pakastinta vasten ja irrottaa ja laittaa takaisin kiinni magneetteja siihen pakastimen oveen =) Ja hermot on neidillä usein kireällä, jos yritetään tehdä jotain muuta kuin seisoa tai kävellä :D Niin, ja konttausasentoon menee ja siinä nytkyttelee ja on innoissaan, mutta ei vielä konttaa. Ja kun äiti makoilee lattialla, kiipeää äidin masun päälle ja siitä sitten toiselta puolelta varovasti alas :heart:
 
Veyve Meille hamppilääkäri ei mitään tahnaa suositellut kun meillä oli jo ihan käypänen käytössä Oral-B stagesia. Munkin mielestä todella hellyyttävää se oman naaman pusuttelu :D Asunto oli aivan ihana juuri meidän tyylinen, voin sitten kertoa tarkemmin kun tänään selviää saadaanko lainaa vai ei ;)
 
Moikka vaan kaikille :wave:
Päivärytmistä: Meillä vähän miten sattuu. Tosin ruoka-ajat on aika tarkat. Viisi kertaa päivässä syödään ja karkeaan on nyt vähitellen myös totuteltu. Vähän huonommin nuo karkeat vielä menee. Määrällisesti meillä menee päivässä n. yksi iso lihapurkillinen jaettuna kahdelle aterialle + hedelmäsose pikku purkki välipalalla ja hyvät annokset puuroa ammuin ja illoin. Maitoa menee ihan maitona n. 5 dl + se mitä lorauttelen puurojen sekaan. Tai tuo lihasoseen määrää vähän vaihtelee. Joskus menee enemmänkin, mutta vielä ei mitenkään jaksa vedellä kokonaista isoa purkkia kerrallaan. Päiväunia nukutaan n. 3 t päivässä ja kahdessa erässä. Joskus kolmessa jos on herätty jo klo 5-6. Yöt meni pojan isän luona pidetyn unikoulun ansiosta vähän aikaa jo paremmin, mutta nyt taas huonommin. Tällä hetkellä ollaan jonossa ihan tässä kaupungissa järjestettävään unikouluun. Hyvillä mielin pojan sinne vien kun pitäjä on tuttu =)

Taidoista: Meillä taitaa olla matti-myöhäinen kun ei vielä poika ryömi. Kovasti kyllä yrittää joten eiköhän kohta nuohota kaikki pöly pallerot lattioilta. Seisoo jo aika tukevasti, mutta yksin ei uskalla jättää tukea vasten vielä. Istuminenkin (ilman tukea) sujuu jo aika mallikkaasti. Isommat lapset ovat alkaneet ryömiä täyttä vauhtia 5 kk ikäisinä joten ihan eri sarjaa tämä kolmonen. Rauhallinen ei tämä kaveri tosin ole vieläkään. Touhottaa lattialla ja kävelytuolissa minkä kerkiää =) Liikkuu kyllä peruuttaen lattialla kuitenkin. Erilaisiahan kaikki ovat joten en kyllä ole huolissani. Siskoni keskimmäinen poika alkoi ryömiä juuri vuoden täytettyään ja kahta viikkoa myöhemmin käveli jo.

8 kk neuvolassa saatiin neuvoksi unohtaa tuo kävelytuoli ja pitää poikaa sitkeästi lattialla. Selitin, että joka päivä poika poika on enemmän lattialla kuin tuolissa, mutta ei kuulemma saisi yhtään pitää tuossa kävelytuolissa tai hyppykeinussakaan :O Meillä on tuoli otettu käyttöön vasta 7 kk vanhana kun kyllästyin kuuntelemaan sitä huutoa lattialla. Poika ei siis ole koskaan viihtynyt pitkään lattialla ja varsinkin kun kääntyy mahalleen ni konsertti alkaa. Öisin tuota mahallaan itkua on myös meilläkin usein. Netsuli meillä myös oltiin huolissaan kasvusta, mutta lähinnä tuon painon takia. Kahdessa kuukaudessa oli tullut vain 600 g, mutta kun pituutta oli tullut 4,5 cm ni tietenkin oli liian suuri notkahdus painossa. Nyt siis mennään painokontrolliin helmikuun alussa. No kivahan tuolla neuvolassa on käydä, mutta aika tarkkaan seuraavat noita käyriä mielestäni. 8 kk mitat meillä oli 9060 g ja 74,1 cm.

Kontrolliin joudutaan kyllä toisestakin syystä mikä minuakin jo vähän huolettaa. Pojalla on aina ollut pieni aukile ja 4kk neuvolassa se oli enää vähän auki ja 6kk neuvolassa jo kokonaan sulkeutunut. Tuohon asti pää oli kasvanut ihan normaalisti hiukan keskikäyrän yläpuolella tasaisesti (syntyessä jo 36,5). Nyt oli kahdessa kuukaudessa pää kasvanut vain 7 mm. Lääkäri kokeili ja totesi pään olevan kuitenkin täysin normaalin mallinen, mutta seurata pitää tietysti. Joskus harvoin saattaa tulla venekalloisuutta kun saumat ja luut eivät jousta tarpeeksi tuon aukileen sulkeutumisesta johtuen. Tai sitten mitään ongelmia ei ilmene, mutta todella iloinen olen kun tuota nyt seurataan.

Ai niin. Oltaisi saatu lähete fysioterapeutille halutessamme sen takia kun poika ei vielä ryömi :O Sanoin, että sopiihan se, mutta ei kyllä mitään lähetettä kuitenkaan ilmeisesti laittanut. Lääkäri vielä totesi, että liikkuu tarpeeksi kun kuitenkin peruuttaa, mutta fysioterapeutti voisi antaa vinkkejä miten tukea ja opastaa poikaa liikkelle. Olin sillee, että okei. Toki tuonnekin lähdetään jos kutsu tulee, koska hyviä vinkkejä sieltä taatusti saa. En todellakaan ole kielteinen moiselle. Kuitenkin turhan tarkkaa vouhotusta mielestäni.

Hampaita löytyy herralta 4 kpl. Alhaalla 2 ja ylhäällä 2. Kohta puhkeaa alas kolmas hammas. Kaksi ensimmäistä alas tuli 4 kk vanhana ja nuo ylähampaat 7 kk vanhana.

Tulot tippuu nyt roimasti eikä hajuakaan miten pärjätään tästä eteenpäin. Asumistuet sun muut saan täysinä, mutta laskin, että ei varmaan silti riitä :( Sijaisena pitäisi lähteä taas kaupungille kiertelemään, mutta ei oikein innosta. Ei taas tiedä milloin tulee soitto mistäkin ja kuinka pieniä pätkiä. Jos olisi ihan vakkari paikka ni olisi helpompi miettiä tätä, mutta saa nyt nähdä kuin pitkään kotona pärjään. Yritän ainakin elokuuhun asti kotona olla, jotta ei tarvis poikaa alle 1 v hoitoon laittaa. Itse menen sitten kiertelemään muihin päiväkoteihin. Töitähän on riittänyt edelliset vuodet ja edellisessäkin paikassa olin yli 2 v ja jäin ihan äitiyslomalle sieltä kun työt olisivat jatkuneet hamaan tulevaisuuteen. Nythän siellä on jo joku muu minun tilallani. Aina vain jollain muulla nimikkeellä jatkettiin työsopimusta. Tämä hoitoalalla työsopimusten jatkuva ketjuttaminen on varmaan ongelma lähes joka kupungissa. Vakinaistetaan harvoin ja aina vain muutama vakinainen toimi tarjolla. Jospa keväällä alkaisi selvittämään, että olisiko pidempää pätkää jossain päin syksystä alkaen tarjolla. Onhan niihin pätkätöihinkin lopulta pakko lähteä. Joskus aiemmin oli ihan mukaavaakin kierrellä eri paikkoja. Silloin tosin keskimmäinenkin oli jo 3 v (siis rumban alkaessa) ja minulla auto käytössä. Nyt ei ole autoa joten hankaloittaa asioita huomattavasti. No itsensähän tähän tilanteeseen on ajanut :stick: mutta ei sen näin pitänyt mennä. Tarkoitus oli asua yhdessä pojan isän kanssa onnellisesti autoineen kaikkineen. Ei mene aina ihan suunnitelmien mukaisesti elämä. Nyt kun tulot tippuu ni väkisinkin nousee tapetille nämä jutut. Katsellaan nyt miten kuviot asettuu...

Palaillaan taas ja ihanaa alkanutta vuotta kaikille!

Syyslaulu ja pikku O :wave:
 

Yhteistyössä