<3 Huhtikuiset 2011 <3

masuilija.: Oij, paljon onnea positiivisesta raskaustestistä! =) Saat sitten lapset pienellä ikäerolla =) Ja tsemppiä tuohon asuntokauppaan, toivottavasti tarjouksenne hyväksytään! Saat sitten, kun asunto on teidän, tulla tänne kertoilemaan tarkemmin =) Siksikin jo kiinnostaa, että me tosiaan ostimme ensimmäisen omistusasuntomme viime elokuussa, siitä taisikin olla keskustelua täällä silloin?

Voiko jo nämä meijän ikäiset syödä ihan perusmakaronia ja riisiä? Haluaisin alkaa ko. ruoka-aineita neidillä maistattamaan, mutta en tiedä mikä tapa olisi järkevin... ihan sormiruokanako, vai osana esim. porkkanasosetta tms.? Olen nimittäin herännyt nyt siihen, että neidin uusien makujen maistelu on viime viikkoina jäänyt, samoilla ruoka-aineilla ollaan siis menty pitkään. Neiti kuitenkin täyttää ensi kuussa jo sen 10kk, jolloin maitotuotteita saisi alkaa maistelemaan... Ennen sitä siis haluaisin maistattaa neidillä vielä mooontaa ruokalajia, mutta kiire taitaa tulla :D Kertoilkaahan kokemuksianne, kun kerkeette, olisi kiva kuulla =)
 
Ilmoittelen minäkin olemassa olostani piiiitkän tauon jälkeen! Ei vaan yksinkertaisesti jaksa/ehdi kirjoitella!

Meillä uusimmat (8kk) mitat 10.1. olivat 9955g ja 75cm (syntymämitat 3690g ja 52,5cm). 8kk täytettiin siis 4.1. Kasvaa edelleen omalla käyrällään nätisti ja kehittyy hurjaa vauhtia!

Konttaamaan meillä opittiin n. 5,5kk iässä ja siitä lähtien on menty vauhdilla joka paikkaan!! Istumaan nousun oppi hyvin samoihin aikoihin kuin konttaamisen ja seisomaan nousi puolivuotiaana. Kävelee jo tukea pitkin, eli olkkarin pöytää ympäri ja siitä siirtyy minne sattuu yltämään. Nyt ollaan harjoiteltu seisomista ilman tukea, koko ajan pidempiä aikoja.

Neiti myös "puhuu" paljon, melkein koko ajan pitää jotain mölistä! :D Joskus saattaa jotain sanojen tapaistakin kuulua, kuten äiti ja isi (ässä kunnon suhinalla). Nyt on oppinut myös vastaamaan kysymykseen joko puistelemalla päätään (ei) tai leveällä hymyllä (kyllä). :) Hurjaa tämä näiden pienten kehitys, ja miten paljon jo ymmärtävät!

Ruuan suhteen meillä on otettu nyt takapakkia, mikään hedelmäsose tms. ei mene alas, syljetään ja yökitään pois, sama juttu 8kk soseissa, ei mene. Syödään siis 5kk lihasoseita ja kasvissoseita edelleen. Puuro on ainut ruoka, joka menee karkeana. Kurkkua ja muita kasviksia järsii raakana, leipäkin menee.

Hampaita meillä on nyt 4, 2 alahammasta ja ylhäällä kulmahampaat! Aika veikeän näköinen vampyyri! :D Luulempa, että tekee koko ajan lisää hampaita, kun kuola valuu ja luulen tuon hedelmien hyljeksimisenkin liittyvän asiaan. Meillä oli tänään ensimmäinen hammashoitajalla käynti, ja paljon kehuja saatiin sekä hampaista, että niiden hoidosta. :) Joko muilla on ollut hammashoitajakäynti?

Muuten meidän neiti on oikea Pikku Myy! Kovatahtoinen luonne, kova kujeilija! :D Oma tahto on saatava läpi, tai tulee poru. Hyvin nauravainen neiti ja huumorintajuakin tuntuu löytyvän! Kylpeminen on ihan ykköspuuhaa, ja siinä kastuu kyllä kylvettäjän lisäksi koko kylppäri! Kiipeileminenkin on tullut nyt kuvioihin, kaikkien tarpeeksi matalien esteiden päälle tai yli on päästävä! Tänään seisottiin jo pahvilaatikon päällä! Neiti täystuho, niinkuin minä sanon! :D

-Minki ja Neiti täystuho 8,5kk-
 
veyve: mä oon syöttänyt jo perusmakaroonia jo =) oon keittäny makaroonin ja esim. jauhelihan ja sipulin ja sit pikkasen pistäny pienemmäks sitä. oon laittanu sekaan myös bataattisosetta tai porkkasosetta, siis omatekemää. ja oon keittänyt riisiäkin ja kanaa ja niiden sekaan kans vaikka porkkanaa ja pistäny pikkasen pienemmäks =)

ja meillä ollaa syöty jo jonkin aikaa raejuustoa, ja nyt olen alkanut laittamaan puuron sekaan tavallista jogurttia.

lisäks meillä tyty syö leipiä, siis murustan niistä paloja ja hän tunkee suuhun, hampaita kun ei ole niin en anna käteen syötäväksi.

lisäks syö myös tuorekurkkua ja porkkanaa imeskelee =)

me alotettiin pottailu pari viikkoa sitten ja joka päivä tulee ekojen unien jälkeen kakka pottaan =) ihan mieletöntä =)=) ja muutamana päivänä tullut ennen unia pissatkin pottaan. tosi hyvin siis lähtenyt hommat toimimaan, nythän siinä on hyvä istuttaa kun ei pääse karkuun juoksemaan :D

tyty ei sit tykännytkään juoda nokkamokista, joten juo sit tavallisesta mukista ruoalla, niin että mä juotan =) ja rinnuksille ei tipu enää kun sillon tällön.

mut ne jalat :D ne ei liiku edelleenkään vaikka seisomassa pitää.... no ei sillä kävelyllä ookaan niin kiire, ja seisomaan pääsemisellä. seisoo kyllä jos laittaa tukea vasten, mutta ei muuten...

lapsen
isä ei ole nyt ollut moneen kuukauteen meidän kanssa tekemisissä, lopetti vaan käymästä, eikä ole selittänyt että miksi :/ ei edes enää soittelekaan... itse olen muutamia kertoja soitellut, mutta hän kuulostaa aina niin töykeeltä, ettei mua enään huvita :/ mutta kauheen epämiellyttävä olo on itellä, kun ei tiedä mistä moinen johtuu...
 
Kiitos netsuli.
Mitä te syötätte vauvoillenne ruoaksi? Ja välipalaksi?

Me kokeiltiin justiin tällästä välipalaks:
Mangososetta
Banaania
jäisiä mustikoita

Kaikki tehosekottimessa sekasin, suosittelen ! Pojan "smoothiehen" laitoin lorauksen korviketta ja itelleni pikku tilkka maitoa, olipa kuulkaa hyvää. Ja poika tykkäsi ihann hirveesti. Vähän jotain muuta välillä kun vaan niitä soseita.
Aamulla tein itselleni sellasen johon tuli Hedelmäjogurttia, banaania ja jäisiä mustikoita, tätä annoin pojan maistaa pari lusikallista ja tykkäsi ihan hirmu paljon :)
 
Pääsimpä pikaisesti vilkaisemaan mitä tänne kuuluu :) Meinaa olla niin touhukasta tämä arki,ettei juuri koneelle ehdi.
Maisuilijalle kovasti onnea plussasta ja uudesta kodista. Ihanalta kuulostaa tuo teidän talo.
Syömisestä Meillä on nyt reilun viikon verran syöty karheampaa ruokaa. Jos annan kaupan purkista niin tarjolla on 8kk ikäisille tarkoitettua, mutta haarukalla vielä vähän hienonnan sitä. Itse tehdyt on sitten haarukalla pienittyä. Ihan hyvin on lähtenyt sujumaan. Yökkii välillä mutta ei suinkaa niin pahasti kuin aluksi. Ja tosiaan ihan kaikkeahan voi ite tehdä, eli myös pastat, riisiruuat jne, joista Veyve kyseli. Meillä tarjotaan sekä itse tehtyä, että kaupan sapuskaa. Kala on ainut joka ei tytölle uppoa. Harjoitellaan vielä. Leipänä olen antanut jytystää "väinämöisen palttoonnappeja", sellaisia kovia pieniä ruisleipiä. Tykkää niistä. Samoin maissinaksuista. Ja tosiaan Veyve jos ei mitään yliherkkyysoireita tule niin makuja voi lisätä nopeaan tahtiin, vaikka joka päivä uutta. Hiikka olikin jo aloitellut maitotuotteita. Pian täälläkin aloitellaan raejuustolla ja maustamattomalla jogurtilla.
Pottailua ajattelin alkaa harjoituttamaan, mutta neiti ihan pelkää pottaa...joten tutustellaan nyt vielä siihen kapineeseen :D
Töihin en ole lähdössä. Vielä kaksi vuotta kotona, vaikka tulot kyllä tippuu roimasti. Onneksi syksyyn asti saa kuntalisää.
Meillä ei uusia vauvoja olisi tarkoitus tilailla. Niin on päätetty, mutta silti nyt on tullut sellainen haikeus, että noinkohan tämä meidän viimeiseksi tosiaan jää... Järki sanoo että kyllä, kolme on sopiva määrä, mutta sydän on sitä mieltä että tilaa ois...
Puhetta on alkanut sitten kuitenkin täälläkin tulla. "lamppu", "vaippa", "vauva" ja sitten siskon nimeä tapailee myös :) Ja liikkumista treenaillaan kovasti. Välillä irrottaa jo kädet tukea vasten seistessä ja kävellessä.
seuraava neuvola onkin sitten vasta 1 vuotiaana.
 
Minki: Juu, kyllä tämän ikäiset ymmärtävät jo ihan kauhean paljon, vaikkeivät ehkä vielä mitään selkeää osaakaan sanoa;) Meillä neiti ihan selvästi ymmärtää jo paljon sanoja ja juttuja, mutta vielä ei neidiltä itseltään sanoja tule. Ja täystuho on täälläkin huushollissa!:D Meillä kanssa nyt noin viikon verran ollut semmoista, että syöminen on vähän niin ja näin, etenkin aamupala ei oikein maistu neidille, ja yrittää vaan seisomaan syöttötuolissa:D Aiemmin neiti on ollut kaikkiruokainen ja aina on ruoka maistunut. Mikähän meijän vauveleilla on, olisko se vaan semmoinen ohimenevä vaihe nyt, kun on tuon liikkumisen suhteen niin paljon kaikkea uutta opittu, niin ei sitten malteta syömiseen keskittyä..? Mitä leipää teillä syödään? Meillä on maisteltu vasta graham-paahtoleipäpalasia:) Hammashuollossa käytiin neidin kanssa joulukuussa, 8kk:n iässä. Meijän neidille puhkesi juuri 6.hammas, toinen yläkulmahammas:)

Hiikka: Oij, teillähän syödään jo vaikka mitä! Mekin kokeiltiin tänään makaronia ekaa kertaa, eikä neiti ollut moksiskaan:) Entä mitä leipää teillä syödään ja millaisia määriä? Hei vähänkö hienoa, että olette (jo) aloittaneet pottailun ja noin hyvin on sitten alkanut!:) Miten käytännössä tuo aloitus? Itsekin mietin, että ehkä meijänkin neitiä voisi pikkuhiljaa alkaa potalle opettamaan, mutta en oikein tiedä, miten se kannattaisi käytännössä aloittaa tuo toteutus. Tosi harmi, toivottavasti lapsen isä ottaa vielä yhteyttä ja olisi lapsensa elämässä edes jotenkin mukana!: /

masuilija.: Ihanalta kuulostaa!:) Mistä päin tuon talon ostitte ja onko isokin? Meillä 70-luvun asunto, mutta kanssa sisältä rempattu ihan uudeksi:)

Meillä kontataan jo pikkuisen, ja seistään jo tosi tukevasti tukea vasten ihan niinkin, että vain yhdellä kädellä pidetään kiinni:) Ja sitten neiti kokeilee välillä seisoa yhdellä jalalla:D Niin, ja portaita kiivetään muutama askelma ylöspäin! Tättättää tulee ihan koko ajan, ja neiti kyllä tunnistaa ja ymmärtää paljon sanoja ja juttuja, mutta neiti ei vielä mitään kunnon sanoja oikein sano;) Mutta ehtiihän se vielä, ei ole kiire:) Ja taitaa tuo fyysinen ja motorinen kehitys olla nyt niin huimaa, ettei ehdi puhetta miettimään;) Meillä on niin kova meno, ettei malteta oikein nukkumaan mennä, varsinkin yöunille meno on jo pitempään ollut kauheaa taistelua; aiemmin neiti meni noin klo 20 aikaan yöunille, nyt klo 22.30, jos hyvin käy...onko muilla tämmöistä? Uskon ja toivon, että tasaantuu jossain vaiheessa, aika raskasta ollut illat, kun neiti on selvästi väsynyt ja jo itkuinenkin, mutta vielä kamalampi itku tulee, jos yrittää viedä sänkyyn...:| Jotenkin itsekin olen huonommin viime öinä nukkunut, ja sitten on päivisin ollut hermot kireällä, ja vaikka ei saisi, niin on tullut sitten korotettua ääntä neidille ihan jostain tyhmistä jutuista, ja siitä sitten tullut mulle tosi paha mieli...:'( Harmittaa, surettaa ja suututtaa tuommoinen, äitinä mun pitäisi olla kärsivällinen eikä heti hermostua:(
 
veyve asunto on ostettu vihtavuoresta. Mukavaa aluettakin käsittääkseni. Ja tuo on meille oikein sopiva VIELÄ 83m2. Sinä iltana kun tarjousjätettiin saatiin tietää että toinen tulee, mutta suht iso on ja eihän nuo heti omia huoneita tarvitse :) Ja tuossa se toinen huone on alakerrassa joten omaan huoneeseen siirtyminen kestää hieman kauemmin.
Meillä ei liikkuminen ihan hirveesti ole yöuniin vaikuttanut. Öisin herätään itkemään noin 4-5kertaa, mutta mietin johtuuko se siitä että poika nukkuu ihan lähellä mua ja tarkistelee että olenko siinä vai mikä on kun toissa yönä poika oli kaksin tädin kanssa meillä kun piti hoidella noita asuntokauppoja ja laina asioita, niin ei ollut herännyt kun kerran ja heräskin vasta puol 8 lopullisesti :O Kun normaalisti herää usein ja lopullisesti 7.

Meidän pikkunen on jo parisen kuukautta kohta konttinut, seisoo kanssa jo tosi hyvin ja usein vain yhdellä kädellä. Yrittää kävellä tukeavasten, mutta vielä ei ole onnistunut kuin eteen päin menemään eli suoristamaan pyllyn :D Mutta kova on yritys. Poika vissiin ottaa paljon koirasta mallia, kulettelee leluja suussa ja murisee koiralle :D :D Meillä ei ihan hirveesti ymmärretä sanoja mutta joitakin. Poika istuu jo todella tukevasti ja osaa siitä lähteä konttaamaan, karhukävelyä kovasti yritetään, mutta vielä ei ihan lähe. Taitaa yläilmoihin vaan haikailla :D
Ruokaa meillä menee PALJON :D Nyt melkein joka ruokailun yhteydessä poika saa myös käsiin syötävää. Ja meillä oikeestaan syödään jo kaikkea. Pasta on herkkua :) Poika naureskelee kovasti ja matkustelee ympäri asuntoa. Niin ja meilläkin jo tovin yritetty syöttötuolissa kiipeillä :/
 
hellou jälleen kerran =)

me ollaan nyt tää tammikuu pottailtu, ja aina tulee ekojen päikkyjen jälkeen kakat pottaan. siis joka päivä, jos vaan kakkaa. joskus saattaa olla väliä, ettei kakkaa joka päivä. pissat tulee myös useesti, mutta monesti tuntuu että on kerennyt jo pissata vaippaan ennen kuin haen sängystä. neiti ei meinaan pidä mitään kauheeta meteliä itsestään kun herää, vaan juttelis sängyssä vaikka kuinka pitkään itekseen. viime vuoden puolella huomasin, että aina oli kakat vaipassa just noiden ekojen unien jälkeen, niin siks heti kun vaan kuulen et tyttö on hereillä niin haen pois ja pistän potalle =)

me aloitettiin niin, että yks päivä mentiin vessaan ja laitoin istumaan potalle vaatteet päällä. ei ollut moksiskaan niin sitten riisuttiin sukkikset ja vaippa. ja kakka tuli :D ekalla kerralla :D musta jotenkin tuntuu, että nyt jo tietää että on tarkotus että sinne pottaan tulee jotain. yks päivä ihan selkeesti alkoi työntämään pissaa pottaan. tuloksen tullessa sitten taputetaan ja kehutaan, ja tyttö loistaa aina ku naantalin aurinko :D ja siis aina samoihin aikoihin mennään potalle. aamulla kun herätään, ekojen päikkyjen jälkeen, tokien päikkyjen jälkeen ja illalla ennen unia. kuhan nyt pikkasen kasvaa niin aletaan käymään sit vielä ennen päikkyjäkin =)

isälle soitin, ja tiedustelin miksi ei ole käynyt. ei osannut kertoa syytä. kysyin että mitä aikoo, ei halunnut kertoa vastausta. kysyin että tuleeko vielä, vastaus oli että ei aio vastata. great! tuntuu pahalta tytön puolesta... ei siis muistanut edes jouluna... ihan uutta kaikki tämä, ei voi ymmärtää :O

motoriset taidot kehittyy todella huimaa tahtia. nyt tyttö nousee jo tukea vasten seisomaan ja se käy ihan käden käänteessä. ja tosiaan taiteilee kanssa yhdellä kädellä :D onneksi on jo hyvä tasapaino. alas osaa kanssa tulla jo tosi hyvin, notkistaa vaan jalkoja polvien kohdalta ja pyllähtää alas :D kontata osaisi, mutta ei konttaa :D eli saattaa mennä pienen matkan kontaten mutta sitten jatkaa matkaa ryömien.

meillä ei nämä taidot ole vaikuttanut uniin, paitsi yksi yö jolloin oppi sängyssään seisomaan, joskus kahden aikaan yöllä :D voi niitä riemun kiljahduksia :D :D

tosta leivästä, ruisleipää oon murustanut hänelle. tai siis antanut pieniä paloja suuhun tai pöydältä napsittavaksi. määrät ei oo kauheen suuria, syödään sitä aamu- ja iltapuuron yhteydessä, ehkä joku 1/6 leipää :D kun ei noita hampaita ole vieläkään... :D muutamana päivänä lämpöili ja oli jonkun viikon niin ettei syönyt kunnolla, ja aristi alaikeniä, odotin että nyt ne hampaat sieltä tulee. noh, lämpö on poissa ja ruoka maistuu normaalisti, hampaita vaan ei näy :D

ymmärtää hirveesti sanoja, esimerkiksi sisarusten nimet, oman nimen ja ei :D sanoo äiti tosi selvästi ja tutti on titti :D ja koko ajan mölisee jotain, äittää, tättää, häh, täh, höh, äpäpäpä, titää, aiai, äitiäää, tutiaa :D yks päivä käytiin mielenkiintonen keskustelu, sanoin mitä, tyttö sano tä. ja tätä toistettiin vaikka kuinka kauan :D <3<3<3
 
Ihan vain pikaisesti kysymys niille äideille, jotka vielä imettävät: Kauanko aiotte jatkaa imetystä ja kun imetyksen lopettaminen tulee ajankohtaiseksi, miten sen aiotte käytännössä toteuttaa?

Itse olen ajatellut sinne vuoden ikään saakka imettää, jos vain maitoa riittää. Mietin kuitenkin, olisiko pikkuhiljaa järkevää alkaa vähentämään imetyskertoja per päivä, kun neiti syö rintaa (vieläkin?) 5-6krt päivässä... Miten teillä muilla?
 
Moikka vaan kaikki1
Täällä ollaan viikon verran sairasteltu oikein kunnon räkätautia. Kuume/lämpö ei onneksi ole noussut. Yöt on ollut mitä sattuu. Jo monta yötä ennen kuin tauti neidille edes kunnolla iski päälle. Olisko sitten ollut kurkkukipua ja sellaista, kun ainakin mulla oli. Räkää riittää edelleen ja nyt kun tyttö ei anna enää nenäfriidalla imeä niin siellä se sitten törisee ja haittaa imemistä ja nukkumista :( Mutta jospa tää tästä vähitellen.
Leipää annan tytölle syöntien yhteydessä pieninä murusina suoraan suuhun tai sitten hän saa ite napsia niitä (itse poimittuna ne kyllä yleensä päätyy iloisesti lattialle. kaikkea kun on niin kiva viskellä ja sit oottaa että joku nostaa). Palttoonnappien lisäksi tavallista ruisleipää olen antanut.
Masuilija oletko ihan hyvin voinut vai onko raskaus"vaivoja" alkanut ilmaantumaan? Teillä tulee ihan kiva ikäero lapsille :) Meillä on esikoisella ja kakkosella 1,5v ikäeroa.
Imettämisestä Tarkoitus olisi imettää ainakin vuoden ikään asti, toivottavasti vähän pitempäänkin. Jos nyt lapsi itse sitä tahtoo. Päivisin imetän edelleen 4-5krt ja öisin monesti (en pysy laskuissa mukana, kun ne on sellaisia pikaisia syöntejä). Sitten kun on aika lopettaa imetys niin jätän ensin pois yöt, sitten päivät ja lopuksi iltaimetyksen. Mutta haluan, että tyttö on ensin oppinut käyttämään riittävän hyvin lehmänmaitotuotteita ennen kuin imetys loppuu.
Ymmärtäminen on kyllä ihan selvästi laajempaa kuin mitä vauva ite pystyy tuottamaan tai osoittamaan. Tunnistaa jo niin monia asioita muitten puheesta. Itse vaan hokee sitä "lamppua" ihan kaikkeen :D Mutta kiirekkös tässä, ehtii sitä pulpattaa sitten isompanakin ihan tarpeeksi.
Täällä on nyt niin kovat pakkaset, että päikkärijärjestelyt aiheuttaa haastetta. Neiti haluaa edelleen nukkua vain ulkona, ja nyt sitten joutuu nukuttaan ulkona ja tuomaan jossain vaiheessa eteiseen. Siellä sitten tulee tosi nopeesti kuuma. Pitänee alkaa opetteleen sisäunia vähitellen.
 
Milas Raskaus"vaivoja" on tullut siinä määrin, että oksettaa usein ja olen hirmu väsynyt ollut ja kun tuo poika ei anna määräänsä enempää nukkua ja tässä tää muuttohomma alla niin ei oikein illasta kun mies tulee kotio ehi nukkua. Noh ehkä sitä vaikka päällään kestää tän väsymyksen :D
 
meille tuli sit 3 hammasta lisää neljässä (!!!) päivässä.
Onneks ei hirveesti oo kitisyttäny tyttöä mut nakertaa mitä ihmeellisimpiä asioita, vissiin kutittaa ikeniä mm. patterin ilmausmutteria =)

Musta tuo Milaksen imetyksenlopetus suunnitelma kuulostaa hyvältä voisin kokeilla sitä. Oon kyllä huomannu että sitämukaan kun kiinteä maistuu paremmin niin tissiä haluaa vähemmän, yllättäen =) Tarkotan että tällehän voi tulla luonnollinenkin loppu jos tää meno jatkuu. Meillä tissitellään n. 4-6 kertaa päivässä ja kolmisen kertaa yöllä.

Tyttö ei suostu istumaan potalle ollenkaan, huuto alkaa välittömästi. Ei istu myöskään lattialla jos vaan voi sen estää eli pääsee karkuun =) Osaa kyllä mutta sehän vaatisi pysähtymistä ja se ei käy laatuun. Tyttö on siis jatkuvassa liikkeessä koko valveillaolo aikansa, huohhh!
Päikkärit vaihtelee 10 min -2h 2-3x päivässä. Yöt yleensä 21-8 kolmella syötöllä ja tää on pysyny aika hyvin nyt. Ite onneks nukahdan välittömästi uudestaan ja yleensä illallakin heti kun pää osuu tyynyyn eli runsaasti lepoa yöllä niin jaksaa päivällä juosta tytön perässä.

Kävelyn kanssa tilanne edelleen sama. Kävelee tuettuna esim. taaperokärryn kanssa mutta ei ilman. Konttauksessa on ottanut toisen jalan avuks vauhdin saamiseks ja ikäänkun potkii lisä vauhtia. Se on hulvattoman näköstä mutta pirun nopeeta =)

Kakasta asiaa jälleen, meillä neiti on tehny lähiaikoina sellasia papanoita (?) Ei tunnu olevan vatsa kovalla tai mitenkään normaalia vaikeampaa kakata mutta tuloksena on pieniä pyöreitä pillereitä. Onko ehdotuksia mitä tälle tekis? Likka on kyl ihan kaikki ruokainen eikä mitään erikoista olla tuotu ruokavalioon.
 
netsuli Meillä noi pyöreet pipanat on ihan normaalia, en edes ole miettinyt mitä sille voisi tehdä kun ei tunnu haittaavan mitenkään :) Varmaan ainut mitä voi kokeilla on runsas nesteiden saanti jos asiaan haluaa vaikuttaa !
 
Tanne on taas tullu paljon tekstia! Naita on aina mukava lukea naita teidan juttuja. Kun vaan ehtis useemmin itekin kirjottaa.

Taalla on nakojaan kehityksessa otettu isoja askelia (kirjaimellisesti.. ;) ). Meidan poika vaan tyytyvaisena ryomii edelleen. Ei ole edes yritysta konttimaan, kun paasee hirmusta vauhtia noinkin eteenpain. Myoskaan ylailmoihin ei tunnu haikailevan.
Meidan poitsu on tosi varovainen liikkeissaan. Meidan sangylla pyorii ja hyorii kovaa vauhtia, mutta lattialla on varovaisempi, kun se on kova! Noh, ihan fiksua tietty sinansa... ;)
Ma oon yrittany nyt joka paiva treenata sen kanssa miten istumasta laskeudutaan alas. Tosi tosi varovainen siina!

Meilla on ollu taalla oitten kanssa melkosia ongelmia... Kaikki alko siita, kun poitsu rupes kaantyyn sangyssa mahalleen ja sitten heras siina huutamaan, etta tulkaa kaantymaan takasin. Noh, sitten han rupesi nukkumaan mahallaan ja edelleen jatkoi tuota, etta tulkaa kaantamaan. Noh, sitten homma meni siihen, etta jatkoi tuota mahallaan huutamista, mutta ei enaa nukahtanukaan kun kaannettiin, vaan jatko huutoa tuntitolkulla (tama aamuyosta)! Ihan kamalaa... :'( Koko perhe oltiin ihan sipissa... Nyt kaksi yota menny onneksi paremmin.

Meilla oli semmonen tapa, etta aamulla haettiin poika aina meidan sankyyn tissille, kun herasi. Noh, lopetin sitten taman ja muutenkin tissilla nukkumisen, koska todennakosesti nuo aamuyon herailyt johtu siita, etta halusi tulla meidan sankyyn ja tissille.

Taalla siis osittain imetetaan edelleen, ei hajuakaan millon lopettaisin....

Nyt herasi poika paikkareilta, joten taytyy menna, jatkan myohemmin! :)

Muoks: Oli puhetta tuosta, etta kuinka paljon vauvat ymmartaa. Meilla poitsu selkeesti ymmartaa aika paljon puhetta! Useasti vastaa mun kysymyksiin "hymahtamalla". Etenkin se, kun kysyn "otatko tisumaitoa" saa levean hymyn naamalle ja sitten alkaa kiskomaan paidan kauluksesta! :D

Me kanssa hommattiin potta ja meinattiin alottaa harjotukset huomenna noilla kakkahommilla. Kun aikalailla saannollinen tuntuu tuo suolentoiminta olevan. Aiemmin illalla jo kerran istutin siihen iltaruoan jalkeen ja tulihan ne kakat - vaippaan siis, koska vaatteet + vaippa oli paalla. :)

Ruoka meilla maistuu vaihtelevasti. Valilla on aikoja, etta ei maistu ollenkaan ja valilla maistuu tosi hyvin. Lempiruokaa talla hetkella tuntuu olevan mm. kalapuikot, parsakaali ja paahtoleipa... :) Ja sormiruokia harrastetaan paljon.

Niin joo, masuilijalle onnea PikkuKakkosesta ja uudesta talosta! Hieno homma!

Hiikka, tosi harmi kuulla teidan pikkusen isasta. Tosi omituista kaytosta. Varmasti harmittaa pienen puolesta! :(

Tuossa asken hokasin, etta meidanhan pitaa kohta siirtya tuonne taaperoiden puolelle! :O Taytyy sanoa, etta eipa ole koskaan aiemmin aika rientanyt tammosta vauhtia!
Joko ootte muuten suunnitellu 1-vuotissynttareita?

Varmaan oli muitakin juttuja, joita piti kommentoida, mutta en nyt muista, joten nailla mennaan! :)
 
Viimeksi muokattu:
Moro :wave: Enpä oo kuukausiin käyny mutta nyt tulin katteleen vanhaa pinoa... masuilija.: täällä toinen joka plussannut mut lapsi kylläkin viides....Edellisen piti jäädä vikaks ja siksipä laitoin kierukan...olis vaan pitäny laittaa hormoni sellainen koska tänään tein plussa testin :O Maanantaina ultraan katsomaan missä se kierukka on...toivottavasti poistunut ettei aiheuta mitään ongelmia ja toivottavasti raskaus myös oikeella paikalla.Vaikkei ollutkaan suunniteltu niin onhan tää ihan mukavaa vaikka en ole koskaan halunnut lapsia pienellä ikäerolla...Mutta jos joku meille näin kovin haluaa niin en estele :heart:
 
Niin ja tosta syömisestä Meidän poika syö ihan mitä vaan...Leipää haukkaa tai syö ite paloja,kurkkua jyystää,haukkaa banaania syö kokkareista ruokaa, mitä vaan antaa niin syö.Tänään maistoi ekaa kertaa viiliä kun saadaan jo alkaa totuttaa niin maistui oikein hyvin mutta kun ei voinu paria lusikallista enempää antaa....ikä on siis melkein 9kk. Kyllä tän ikäisen ruokavalio on jo maitotuotteita ja suolaa lukuun ottamatta sam kuin "oikeiden" ihmisten :D
 
Netsuli samat "herkut" maistuu täällä, eli patterin osat ja muutenkin kaikki metallinen :D Nyt näyttäisi olevan tulossa ylös etu-ja kulmahampaat. Kuultaa jo mutta ulos ei tunnu tulevan. Näköjään on muuten nuo hammastahnasuositukset erilaiset paikkakunnittain. Täällä kun sanotaan että hammastahnaa vasta kun eka poskihampaat on puhjennut. Olen kyllä satunnaisesti jo elmexiä laittanut harjaan.
Neli-apina Onnea yllätyksestä ja toivottavasti kaikki on kohdillaan.
Pottailut on edistyneet täällä hienosti. Päivittäin saadaan jo pari pisut pyydystettyä pottaan eikä potta enää pelota =)
Tinttulina tosiaankin aika kuluu lasten kanssa niin niin paljon nopeempaa kuin ilman. Ihan hirvittää että kuopuskin jo pian vuoden. Ei ole kohta enää vauva.
 
Heips!

Ihan pikaiseen, kun tytär pian heräilee...

Onnea kovasti plussanneille!!! :flower:

Veyve mä imetän vielä n. 2 kertaa päivässä. Luulen sen loppuvan omalla painollaan, kun öisin meillä ei ole syöty sitten miesmuistiin.

Kysymys: Miten kovilla pakkasilla vielä laitatte vaavit ulos päikkäreille??? Meillä on tuossa pikkasen yli kymmenessäkin vielä menty harso edessä ja kovissa toppauksissa. Täällä on totuttu nukkumaan ulkona eli taitaa olla loppuviikko melkoista tahimista, kun ei voida ulos mennä. : /

Jahas ja aamupesuille neiti huhuilee! =) Palailen paremmalla ajalla vielä!
 
Viiva Minä olen pitänyt rajana -15. Sitä kovemmalla pakkasella nukutan ulkona ja laitan sitten viileään eteiseen nukkumaan. Toiminut näin hyvin. Eteisen kun saa tarvittaessa ihan kylmäksi kun patteri on pois päältä. Meillä olisi ihan turha yrittääkään nukuttaa sänkyyn, ellen sitten itse olisi "tuttina" vieressä.

Viime yö oli kyllä taas vaihteeksi hankala. Neiti pyöri ja hyöri, itki ja kitisi. Rauhassa oli vain kun lutuutti tissiä... Joko ne hampaat nyt sitten vaivaa tai joku muu. Flunssasta parannuttua yöt onkin ollut rauhallisia niin tää oli tosi kelju.
 
viiva Nytten onkin paljon ollut puhetta tuosta pakkasilla ulkona nukuttamisesta. Sen takia lastahan ei saisi alle -15 nukuttaa ulkona ettei hengitä pakkasilmaa, pienen vauva keuhkot ei sitä kestä, mutta meillä eräässä kerhossa oli vauvojen ensiapu ja siellä oli puhetta samasta asiasta ja se ensiapu tyyppi sanoi että hän on omia lapsiaan nukuttanut ulkona vielä -30 asteessakin, kunhan huolehtii että vaunuun ei pääse pakkasilmaa suoraan, elikkä jotain harsoa paksumpaa eteen esim. viltti.
Meillä oli eilen eka neuvola ja Hb oli jo nytten 106, ei ihme että on väsyttänyt paljon ja nukahellut ihme paikkoihin. Nyt selvitellään mistä johtuu ja sit neuvotellaan lääkärin kanssa joko sais rautaa alotella, yleensä ei näin aikasiin vielä aloteta.

Poika on oppinut kulkemaan nyt sivuttain tukea vasten esim. sohvanreunaa ja kovasti yrittää sohvalle kiivetä. Vauhtia on ihan hirveesti ja nauraa rätkättää aina kun on pahuuksissa :D

Onko teillä muilla samaa kun meillä, että vauvalle ei taho isi kelvata? Tai kelpaa, mutta mieluummin aina äiti. Eilen sohvalla istuttiin yhdessä ja poika oli isin sylissä ja sieltä se vaan koko aika mönki mun luokse. Aina kun tulee paha mieli tai muuten sylin kaipuu niin kyllä ne askeleet vaan äidin luokse vie.
 

Yhteistyössä