<3 Huhtikuiset 2011 <3

Meillä kanssa vauva saa tollasia yhtäkkisiä itkukohtauksia, kylläkin ihan hereillä. Oletan niiden johtuvan siitä, että kun tarkkkaavaisuus lisääntyy niin myös asiat joita voi säikähtää lisääntyy. Ja myös selkeästi sellaista "mua ei huomioida, väännänpä alahuulen rullalle ja tirautan itkut"-esiintymistä on meillä ilmassa. En ole jaksanut itse sen suuremmin asialla päätä vaivata kun pelkkä syliinnosto riittää lopettamaan tuon. Kerran on tainnut alkaa huutaa unissaan ja silloin oletin, että ehkä näki pahaa unta. Sekin meni ohi kun nosti syliin.
 
3kk rokotukset tuolla reilu pari viikkoo sitten niistä oireista jo kirjoittelin, mutta kirjoitampa vielä. Meillä vauvalla punotti pistokohdat samana iltana ja yöllä nousi kuume. lämpöä oli vielä seuraavana aamunakin ja supoilla lääkitsin (nestemäinen tehoaa paremmin, mutta pulauttelijalle en sitä turhaan antanut). Pistokohtiin tuli kovat patit, jotka vieläkin, vaikka rokotteesta yli kaks viikkoa. Saitten tuli ne mahaoireet; piereski tajuttoman hajuisia paukkuja, masua kipristi, kakka löysää, kitinöitä, söi tiuhaan ja puklautteli. mahaoireet tais kestää reilun viikon.
vierastaminen meillä ainakin jo vierastaa. Saattaa aluksi tuijottaa vieraita pitkäänkin ja sit tulee yhtäkkiä itku. Mulla on yleesä hiukset kii ja jos ne on auki alkaa kauhee parku. Eli kyllä voi iskee hätä ihan telkkaria katsoessa jos siellä ihan outo tyyppi lähikuvassa möllöttää =) ja helposti myös meillä säikytään yllättäviä ääniä.
 
Minä nyt kirjoittelen tänne kun tuo vauva nukkuu ja ei ole mitään tekemistä. Tai olisi, mutta en jaksa tehä mitään.

Oletteko te matkustaneet paljon vauvan kanssa? Me matkustettiin kaakkois-Suomesta Vaasaan junalla kaksi viikkoa sitten ihan kahdestaan ja oli aika jännää. Just edellisenä päivänä vauva oli pitänyt päivällä sen syömälakon ja pelkäsin että ei syö junassa, kitisee vaan. Mutta kolmesti syötin junassa, kahdesti vaihdoin vaipan ja parit päikkäritkin nukkui. Olin kyllä niin helpottunut kun matka menikin niin hyvin. Ja nukkui seuraavat yöt hyvin, vähän ehkä halusi enemmän olla sylissä, mutta muuten ei tuntunut tuo matkanteko painavan. En silti tee toista kertaa tuota matkaa kahden vauvan jos ei ole pakko :D
 
Hello!

Meillä oli eilen neuvola. Saatiin nyt rokotteet, kun MrH oli viimeksi liian paljon alle 3 kk ja nyt sitten ihan reippaasti yli 3 kk. Eilen illalla sitten huudettiin korkeelta ja kovaa. Pienen päätä tais särkeä, kun hieroskeli sitä. Suppo auttoi. Lämpöäkin lienee ollut, kun on toi aikas lämpimän tuntunen. Toinen pistoskohdista punottaa. MrH kakkii tosi paljon, mutta normaalia kakkaa. Tänään on kakannut kolme kertaa.

Poika painoi 7260 g ja on 64 cm eli kaikki ok.

Meillä on nyt tiheän imun kausi tosissaan. Poika nukkuu öisin max pari tuntia kerrallaan. Mä olen tosi väsynyt, mutta onneksi tää on vaan väliaikaista. Viime yönä unohdin lahjakkaasti kattoikkunat auki, kun en väsyneenä niitä muistanut. Onneksi sain ne kiinni just ennen rankkasadetta.

Onko muiden vauvoilla ollut karstaa päänahassa? Jos ootte tästä jo jutelleet, niin olen pahoillani, olen ollut pois linjoilta niin paljon. Meillä siis on nyt vähän karstaa päässä. Pitäis ruveta öljyilemään ja putsailemaan. Eka sitä karstaa oli kulmakarvoissa, niistä se oli onneks tosi helppo saada pois. Toivottavasti ei tule yhtä pahaa ongelmaa kuin isoveljellä, silloin käytiin läpi kaikki mahdolliset tökötit mitä apteekista löyty.
 
Meillä on tytöllä karstaa päässä, lähtisi kyllä tosi helposti rapsuttamalla esim. suihkun tai kylvyn jälkeen, en vaan jaksa koskaan kaikkea rapsuttaa. Ja tyttö ei myöskään kauheasti tykkää kun rapsutan. Mutta aina muistaessa vähän sitä yritän poistaa. Varmaan sen saisi kerralla pois jos vaan olisi viitseliäämpi. Vaan kun en oo.
 
Meilläkin on 3kk-neuvola jo takana... Neiti Hippiäinen kasvaa tahdillaan, kokoa 5385g ja 60.8cm :) Rokotteetkin saatiin, rota ja pistokset. Pistoksistahan likka vallan riemastui, mutta tyyntyi onnekseni melko nopeasti. Ja rotan kakkossatsi ei ollutkaan yhtä hyvää kuin taannoin annettu eka annos, joka likka nieli mukisematta. Vaikuttiko se, että terkkari antoi ensin pistokset ja sitten vasta rotan...? Että kun tyty oli jo valmiiksi "kiihtyneessä" mielentilassa piikeistä, niin ei se rotalitkukaan sitten mennyt ihan ilman protestia. En ole mitään ihmeempiä oireita kuitenkaan havainnut niiden aiheuttavan tässä parin päivän aikana, ehkä tyttö nukkuu hiukkasen enemmän? Mutta lämpöä ei nimeksikään, eikä iho-oireita senkään vertaa. Ja masun kanssakaan ei mitään erikoista (tosin olisin ehkä suonut, että rota saa vatsan toimimaan ;) ).

Likka on jo melko paljon liikkeessä, kääntyy selältä kyljelleen - vasemmalle paremmin, mutta oikeallekin menee; on pariin otteeseen kiepsahtanut mahalta kyljen kautta selälleenkin eikä edes säikähtänyt äkillistä kuvakulman vaihdosta. Ja lattialla ollessaan saattaa tuolla omalla "ähellyksellään" pyörähtää ihan eri päin kuin mitä äiti on alunperin laittanut, siis jos makaa selällään "suorassa", niin kohta on jo poikittain täkin päällä tms.

Ääni on entistä selvemmin löytynyt. Likka oli melko lailla 4-5vk, kun ekan kerran keksi, että sitä ääntä voi käyttää muuhunkin kuin itkemiseen... Nyt on skaala laajentunut huomattavasti, on murinaa (kun ährätään kakkaa), kiljahtelua ja sekalainen seurakunta erilaisia äänteitä välillä melko korkealta ja kovaa ;)

Masuvaivat eli pitkähkö ulostusväli (ennätys 6,5 vrk) ja siihen liittyvät ilmavaivat (kitinä + pieru) ovat vain pykälän verran loiventuneet siirryttyämme apteekin korvikkeeseen (on siis osittain imetetty, saa korviketta tarvittaessa lisäksi)... Kaikki konstit on jo moneen otteeseen kokeiltu - edes rota ei ole kummallakaan kerralla saanut massoja liikkeelle ;) - joten seuraavana sitten lienee vyöhyketerapia, josko se tasoittaisi masun toimintaa.

Piakkoin on edessä varmaankin imettämisestä luopuminen. Jos joku on sen jo toteuttanut, ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan, kuinka se olisi järkevintä käytännössä toteuttaa!
 
Heips! Ihan ekaksi taas kiitokset vastauksistanne! =)

Meillä oli eilen se 3kk neuvola. Mitat 7980g (4870g) ja 66cm (57cm) eli hyvin on kasvettu (pulauttelusta huolimatta) pelkällä maidolla. Iso terhakka tyttö. Yrittää jo vatsallaan jalkoja koukkuun pepun alle. Aktiivinen tapaus. =) Askellusta vielä on ja morokin vaimeana. Onko muilla ollut vielä 3kk näitä heijasteita esillä?
Rokkotteista tuli huutoa, kuten arvelinkin ja tänäänkin on vielä ärtyisyyttä. :| Vatsaa vääntää jälleen kunnolla ja on selkeästi kipuinen. Olen antanut nestemäistä Panadolia sen 3 kertaa päivässä ja taitaa sen vielä tänäänkin vaatia.

Karstaa on täälläkin ilmaantunut. Olen sitä Ceridal-kylvyssä rapsutellut ja hyvin on lähtenyt.

Matkusteltu ei olla vielä (paitsi kun oli vielä vatsassa :D). Mökkeilty on pariin otteeseen, mutta siinäpä se. Odotellaan, että hieman kasvaa..
 
Täällä kanssa karstaa on, ei hirveesti sitä olla rapsuteltu paitsi kulmakarvoista ja otsaankin sitä oli tullut niin niistä se pois rapsuteltiin. vähän sillon tällön sitä rapsutellaan ! meillä ei enää tuota askellusta ole ollenkaan kaveri seisoo jo tosi topakkana ja morotusta vielä hitusen ! täällä ei olla vielä oikeen kunnolla masulleen käännytty kerran sillain että minä käänsin pojan kylelleen ja siitä kovan taistelun kautta poju pyörähti masulleen, leluista ei oikeen vielä ota kiinni eilen ja tänään ekaa kertaa vähän kokeillu puristella niitä ja yrittäny viedä suuhun mutta muuten ei enemmän taitaa olla ympäröivästä maailmasta kiinnostunut kun leluista :)
 
escape:Vauvan kanssa ollaan matkusteltu sen verran, että toisessa kaupungissa asuvien isovanhempien luokse ollaan ajeltu muutamia kertoja ja neiti on autossa viihtynyt tosi hyvin, yleensä on koko matkan (n.3t) nukkunut ja jos ei nukuta, niin sitten on maisemia katsellut. Mökillä (n.60km kotoa) ollaan myls muutamaan otteeseen käyty. Ollaan sekä kahdestaan neidin että kolmestaan neidin ja miehen kanssa matkusteltu. Ens keväänä/kesänä sitten jonnekin vähän pidemmälle ja pitemmälle reissulle... :)

Chilipapu: Juu, täälläkin neidillä on jonkun verran karstaa päänahassa. Joitakin viikkoja sitten oli enemmän, mutta käytiin vaan kylvyssä useammin ja kylvyn yhteydessä ja kylvyn jälkeen vähän hankailin sitä karstaa, niin helpotti. Nyt neidillä on päänahassa yksittäisiä pieniä karstakohtia, jotka on tosi tiukassa.... mutta hiuksia harjaillaan joka aamu, siinä lähtee sitä karstaakin aina vähän:)

Meillä neiti kierähtelee jopa unissaan selältään masulle! Ja vaunuissakin pitää mahalleen yrittää... Pelkään, että vauva vielä nukahtaa mahalleen... missä iässä se olikaan, että uskaltaa jo nukuttaa vauvaa mahallaan? Ei kai vielä...? Olen yrittänyt tukea neitiä kylkiasentoon niin, että laitan pyyherullan masun kohdalle, ettei vaan unissaan kierähtäisi mahalleen, onkohan ok? Sama juttu vaunuissa. Lattialla ollessaan neiti ei viihdy enää yhtään selällään, aina kun selälleen laittaa, alkaa kauhea huuto ja itku, ja sitten siinä samassa käännytään heti masulleen, aika söpöä, kun semmoista protestihuutoa on tuossa asiassa;)
 
Me käytii just laivalla 3,5kk tyttö nyt. Hyvin meni, vähä myöhäseen tietty nukahtaminen ku 9 vasta lähti laiva ja käytii kannella ja tax freessä ja kiertelemässä. Yön nukku hyvin eikä mitää vastoinkäymisiä. Yön pidin pitkähihasessa yöpuvussa missä on ne sukkaosat kans ja ohut myssy päässä ku ilmastointi. Ittellä oli niskat kipeenä ku nukuin vauvan kans samassa sängyssä ja vauva oli seinän puolella koko yön ettei tipaha.

no jahas en saanu pitempää tässä tarinoida. Jatkampa juttua joskus.
 
Matkustelusta: Ollaan matkusteltu kotimaassa paljonkin, n. 100km päässä olevilla mökeillä ties kuinka monta kertaa ja pisin ilman yöpymistä ajettu matka taitaa olla Seinäjoki-Loimaa. Parin viikon päästä käydään Tallinnassa ja joulu-tammikuulle suunnitelmissa etelänmatka. Poika viihtyy autossa suht hyvin, mutta kun menettää hermonsa, kiihtyy nollasta sataan sekunnissa. Aika temperamenttinen tapaus vaikuttaisi olevan. Välillä pysähdellään sylittelemään ja välillä syömään. Ensiavuksi hermojen mennessä auttaa pullomaitoa parikymmentä milliä ja vaihto vauhdissa tuttiin. Jos ei siis heti pystytä pysähtymään.

Vatsallaan nukkumisesta: Mulla on sellanen käsitys että vatsallaan nukkuminen lisää kätkytkuoleman riskiä ja siksi sitä ei suositella. Ulkomuistista muistelisin että kätkytkuolemariski on 7-kuiseen asti, mutta varma en ole. Tiedän monia, jotka ovat silti nukuttaneet vauvaa vatsallaan ilman mitään seuraamuksia. Itse en kuitenkaan uskalla, koska JOS jotain kävisi, syyttäisin itseäni. Mutta minkäs sille tosiaan mahtaa, jos vauva itse kääntyy, kuten Veyvellä.
 
Heissan!

Täällä on kärvistellään edelleen tuon rotan sivuvaikutuksista. Unet katkeaa välillä pulautuksiin ja ilmavaivoihin. Toivottavasti jo pian helpottaisi. |O

Muuten meidän rytmit on edelleen samat. Puolilta öin mennään nukkumaan ja herätään kerran (joskus kaksi)n.7-8 aamulla syömään ja nukutaan 10-11 saakka. Nostan sängyn päätyäni ja imetän pystyssä, niin ei tarvitse edes röyhtäyttää erikseen. Röyhii siinä tissi suussa :D. Laiskan äidin keinot. :p Päiväunille menee 13-14 ja nukkuu 4-5h! Illalla sitten ottaa vielä parit pikku torkut.
Mites muiden rytmit? Onko muutoksia?
 
Meillä on nyt muutamana iltana lapsi käynyt iltaunille aiemmin, jo tuossa seiskan jälkeen, vastaavasti herää myös aamulla aiemmin, seiskan maissa silloinkin. Tämä on ihan kiva, mulla vaan on ongelmia kun en malta mennä nukkumaan, eilenkin kukuin yhteen ja sitten aamulla olin väsynyt. Pitää mennä vaan aiemmin sinne sänkyyn. Mulla on vaan se rintojen pumppaus aina siinä puolenyön aikaan, siksi sitä tulee valvottua. Mutta voinhan kyllä laittaa kellon soimaan ja herätä pumppaamaan.

Päiväunet ovet vähän ehkä lyhentyneet, ovat 30-50min. Ja niitä nukkuu sitten useat.

Meillä onkin 4kk neuvola tänään, vähän jännittää mennä kun aina pohdin että onko se lapsi varmasti kasvanut. Vaikka kai se osoittaisi sitä tyytymättömyyttä jos nälkä olisi.
 
Meidänkin tytöllä karstaa on jonkin verran päässä. Oon kylpyveteen laittanut sitä vauvaöljyä ja sit kylvyn jälkeen harjaillut tukkaa vähän enemmän kuin muuten ja kyllä sitä karstaakin siinä on sit ihan hyvin lähtenyt. Tytöllä on kyllä jonkin verran tukkaa, että ihan mahdottomasti se karsta ei sieltä näykään.

Matkustelusta me ollaan pari kesälomareissua tehty ja ihan kivasti on mennyt. Tyttö on viihtynyt autossa yllättävänkin hyvin. Pari pitempää matkaa oli, ajoajaltaan 2-3h, mut ne mentiin sit yhdenpysähdyksen taktiikalla ;) Pysähdyksistä tehtiin tarkotuksella vähän pidempiä, että tyttö pääsi pois kaukalosta ja muut lapset kunnolla kans jalotteleen. Sit matkat menikin tytöltä pääosin nukkuessa. Aikamoista roudaamistahan tuo matkustaminen neljän pienen lapsen kanssa on :D , mutta odotuksia helpommin kuitenkin sujui. :)

Meidän tyttö sairasti elämänsä ensimmäisen kunnon flunssan. :( Kuumetta oli reilut 38 astetta kolme päivää ja nenä aivan tukossa. Kyllä niin säälitti toinen kun oli aivan surkeena. Ja tietty tähän samaan olin flunssassa myös itse, ettei vaan pääsisi liian vähällä... :headwall: Eilen kävin tytön kanssa lääkärissä, mutta ainakaan vielä ei ollut mennyt korviin. Nyt kyllä onneksi näyttäisi helpottavan, viime yönäkin nukuttiin jo vähän paremmin.

Meillä on edelleen sama ongelma kuin alusta asti, eli tutti ja tuttipullo ei kelpaa. Ei sinänsä, että tyttö on oikeinkin tyytyväinen pelkällä rintamaidolla ja olenkin ajatellut, että täysimettäisin vielä niin kauan kuin tyttö on tyytyväinen, vaikka sit vielä siihen 6kk ikään. Mutta helpottaisi vaan huomattavasti, jos edes jokin tutti ja pullo kelpaisi. Ja mielestäni tytöllä tutin/pullon kanssa ongelmana se, että se imuosan silikoni tai luonnonkumi ei kelpaa. Mutta eihan sitä nyt sellasta tuttipulloo ole olemassakaan, joka vastais ihoa!!!?!!! :headwall: Eli mun mielestä ongelma ei oo se, ettei osaisi imeä pullosta/tuttia, vaan se miltä se tuntuu/maistuu suussa. Onko kellään muulla, jonka vauva ei huoli pulloa tai tuttia, niin tällätavalla? Meillä kun ihan tälläistä ei ole ennen ollut. Esikoinen ja kolmonen huolivat pullon sekä tutin ilman ongelmia, kakkosen kanssa vähän takkusi, mutta ei nyt sentään ollut ihan tätä luokkaa...Vai oisko toivoa, että oppis sitten kun alkaa saamaan kiinteitä? Kun toivon, et oppis edes tutille. Helpottaisi niin paljon kun ei tarvitsisi aina toimia itse tuttina, kun tässä muutenkin tätä tekemistä riittää...:ashamed:

viiva tuosta rytmistä, niin meillä ei oikein vieläkään ole mitään täysin säännöllistä rytmiä. :headwall: En tiedä, et johtuisiko siitä, kun meillä tätä touhua täällä neljän pikkuisen kanssa on niin tyttökin sit menee siinä mukana. Tai siis tarkoitan, et kyllähän pojilla on säännolliset ruokailuajat, ulkoillaan yms. mut niin kuin esim. tänään, kun tyttö oli juuri nukahtamassa aamupäivällä, niin just kriittisellä hetkellä kahden vanhimman lentokoneleikki nosti sen verran desibelejä, et tyttö havahtui hereille ja nukkumaanmenokin sit hiukan siirtyi. :D
Mut yörytmit on pysyny alusta asti hyvinä, mikä onkin tosi kiva juttu (paitsi nyt kun oltiin kipeinä) Yö on tytöllä ollut yö alusta asti ja tällä hetkellä syö yöllä kerran tai kaksi, vähän riippuu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli nyt tänään siis se 4kk neuvola. Minua tosiaan jännitti onko lapsi kasvanut ja ei turhaan, painoa oli tullut vain 400g ja pituutta 1,5cm, siis kuukaudessa. Eli mitat oli 5940g ja 62,5cm. Onneksi lääkäri oli sitä mieltä, että pelkällä rintamaidolla saa jatkaa, pitää vaan seurata. Lapsi kuitenkin nukkuu hyvin, on hereillä virkeä ja hyväntuulinen ja oppii koko ajan uutta. Mietittiin, että ehkä nyt kun lapsi ei ole hetkeäkään paikoillaan, kääntyilee ja syö varpaita jne. niin ehkä se energia kuluu siihen kasvamisen sijasta. No, kuitenkin tosi kiva ettei tarvi mitään lisäruokia antaa :)

Meillähän tuo tyttö tosiaan nukkuu 8-10 tuntia putkeen, sitten herää syömään ja sitten jatkaa nukkumista. Kävin tänään ystävän kanssa terassilla kun olin saanut tytön nukkumaan. Kun tulin kotiin, niin eikös tyttö olekin ihan silmät apposellaan hereillä varpaita syömässä sängyssä. Yritin tutilla nukuttaa mutta eihän se auttanut. Imettää en voinut kun olin juonut alkoholia terassilla. Joten otin sitten pakkasesta pumpattua maitoa ja annoin sitä pullosta. Mutta siis sen kerran kun tuo lapsi herää kesken unien niin minä en voi syöttää. Selvä merkki yläkerrasta, kotoa ei saa poistua edes tunniksi :D
 
Voi ja moi!

Vauva kuolasi mun tietokoneeni näppäimistön hajalle (kyllä, hajalle!) ja kone on ollut korjaamolla tovin. En oo siis päässyt linjoille ja olen ihan pihalla siitä, mitä täällä on keskusteltu. Mutta aloitanpa itse nyt vaan tässä, missä nyt mennään. :)

Eilen oli 3 kk neuvola (tänään 3 kk täynnä!). Edellinen Rota-rokotus aiheutti lähinnä ummetusta, poikanen kun normisti kakkii ainakin 4 kertaa päivässä, ellei jopa enemmän. Vatsaa siis kivisti toista. Nyt en tiedä mikä on tästä toisesta rokotteesta seuraus lähipäivinä, mutta toistaiseksi tuntuisi enemmänkin olevan ripulia kuin ummetusta. Illalla alkoi hurjat itkut ja lapsi kävi nukkumaan yöunille huomattavan aikaisin. Kuumettakin oli ja annoimme supon, mutta en tiedä miten auttoi, kun on tuota ripulia... Yö oli levoton ja kuumetta vielä aamullakin. Annoimme lisää kuumelääkettä ja nyt parka nukkuu. :(

Kellontarkkaa rytmiä vauvallamme ei ole, mutta joku haju sentään. Yöllä nukkuu hyvin ja yleensä klo 21-07 kahdella tai kolmella herätyksellä. Joskus herää jo kuudelta ja joskus vasta kasilta.

Päiväunissa ei ole rytmiä kellon mukaan, vaan heräämisen mukaan. Haluaa pikku-unet ja tissiä melko tarkkaan tasan 2 tunnin välein. Ja sillä mennään sitten koko päivä, paitsi illalla, jolloin tahtoo tisua tunnin välein. Tiedän, että se on hieman liian tiheästi, mutta kun poika nukkuu yöllä niin pitkiä pätkiä, niin olen hänen antanut iltaisin "tankata". Poika ei nuku pitkiä päiväunia koskaan, vaan aina puolen tunnin tirauksia. Joskus jos on tosi väsy voi nukkua 3 varttia. Mutta niin kauan kun nukkuu yönsä hyvin, en valita tästä rytmistä.

Muuten lapsi on terve. Autonturvaistuinta vihaa edelleen ja vaunutkaan eivät ole suosikkikulkuneuvo. Vaunut tosin sujuu jo vähän paremmin. :)

Onko täällä käyty jotain tärkeää keskustelua tai kyselyä? Jos on, hihkaiskaa! Mä oon ihan pihalla. Ja ai niin, mitat olivat 3 kk neuvolassa tasan 60 cm ja 6 kg. :)

Santtu ja poikanen 3 kk
 
No meille tais sit tulla rokotuksista kunnon oireet!
3kk neuvola oli tänään ja nyt pikkunen on nukkunu tai huutanu koko päivän. Sydäntä oikeen särkee kun vauva katsoo suoraan silmiin ja kirkuu. Normaalisti ei nuku päivällä juuri ollenkaan nyt toiset puolentoista tunnin päikkärit menossa, itku alkaa välittömästi kun vähän havahtuu. Heiluttelen sit hänen peppua vähän ja simahtaa sit uudelleen. Tissi ei meinaa maistuu joten uskoisin että nälkäkin alkaa olla. Tippa silmässä ollaan molemmat =(

Uudet mitat oli 6775g ja 65 cm. Pituus edelleen yli käyrien ja paino kuulemma hyvässä suhteessa. Ei tarttee ruokailua kuulemma muuttaa mitenkään.

Pikkusen nukkumiset on menny vähän päin prinkkalaa lähiaikoina. Yhden pitemmän uni jakson jälkeen aamuyö on yhtä tissillä roikkumista. Puolen tunnin taukoja ja sit vähän kitistään kunnes äippä saa taas tissin hälle suuhun. Onneks herää sit kunnolla vasta ysin maissa. Päivällä ei sit normaalisti nukutakkaan juuri lainkaan. Vaunulenkin aikana nukkuu n. puol tuntii ja ne onkin sit pisimmät torkut päivän aikana. yleensä torkut on 5-15 min. Eli mitään en saa tehtyä =)

Onneks vauva on yleensä ilonen ja viihtyy kun vaan joku juttelee hänen kanssa. Desibelit nousee välittömästi jos alan keskittyy vaikka ruuanlaittoon ja unohan hänelle haastella. No meneehän meikäläisenkin päivät nopeemmin kun on seuraa =)

Me ollaan matkustettu ympäriinsä koko kesä. Tuntuu ettei kotona tarttee paljon aikaansa viettää. Yleisimmät reissut on alle 2h matkoja ja niistä on kyllä selvitty hienosti ilman pysähdyksiä. Yks mökkimatka oli liian rankka kun yritettiin pysyä aikataulussa ja se oli kyllä ihan mun virhe ja peruja vanhasta tottumuksesta. Sittemmin olen oppinut reissaamaan vauvan ehdoilla. Kyllä vanhakin koira oppii uusia temppuja.
Parin viikon päästä ollaan lähdössä Irlantiin koko perhe ja tää reissu vähän jännittää. Passi on jo pikkuselle hankittu.

Mitäs muuta?
Ai nii, Meillä alkaa käydä toi turvakaukalo pienek, jalat jo tulee yli. Seuraavaa mallia suositellaan vasta 5kk ikäisille. Onko kokemusta? itä kannattais tehdä ja onkohan toi nyt ihan turvallista matkustaa tällä kaukalolla?
 
Netsuli itse en kyllä laittaisi lastani kaukaloon josta tulee yli, ostakaa sellanen joka käy vuoden ikään asti. Meillä on sellanen ja iso poika meilläkin 3kk mitat oli 6675g ja 62cm nyt varmaan jo tullu taas lisää, ainakin painoa :D Eikä vielä ole tarvinnut edes supistajia ottaa pois, kohta varmaan tarvii :) Meillä ihan hitti juttu on nyttten että nyrkki suuhun ja kovaa keskustelua samaan aikaan sitä sitten kuunnellaan aamusta iltaan :D paitsi kun poika nukkuu ! Nyt on muutaman kerran unissaan vähän höpöttelyn tyyppistä ääntä pitänyt, saa nähä tuleeko pojasta isompana taukoomaton höpötteliä :D meillä kun on nuo vellit ollut jo tovin käytössä ensin alotettiin maissivellillä ja nyt toissa iltana tarjosin pojalle peruna-porkkanavelliä mutta ei tykännyt sitten aamulla kokeiltiin uudestaan että annoin ensin korviketta sitten äkkiä vellipullo suuhun niin nyt syö jo mukisematta tuotakin :) parin viikon päästä meillä alotetaankin sitten kiinteiden maistelu, vähän mietityttää kuinka onnistuu :) täällä äiti lähtee ensviikon perjantaina yöksi pois kotoa, siskon polttareihin jo nyt meinaa tulla itku kun vaan mietin että joudun oleen yön pojasta erossa :'( ja sitten loppukuusta olisi matka jyväskylä-oulu ja takasin, kuinkahan onnistuu ja auto on täynnä ihmisiä kuinkahan poika kestää.
 
Netsuli: Selkä menosuuntaan olevista turvaistuimista olen lukenut, että ei haittaa että jalat tulevat yli ja ovat koukussa. Siitä tais olla Autoliiton sivuilla vai mikä se on missä on niitä (puolueettomia) testejä. Kannattaa katsoa onko siellä jotain turvakaukaloistakin, ainakin ennen kuin lähtee uutta ostamaan.
 
Netsuli Ei haittaa jos jalat tulee yli kaukalosta. Sitten kuu pää kasvaa yli turvaistuimesta tai muuten ei mahdu vöihin niin sitten on isomman istuimen aika. Meillä turvakaukalo (-13kg asti) on noilla isommilla muksuilla ollut käytössä noin 9kk ja sitten eivät ole enää siihen mahtuneet.
Karstaa on täälläkin vauvalla ohut kerros . Eilen sitä sain vihdoin harjailtua kylvyn jälkeen pois. Tänään vielä laitan öljyä myssyn alle joksikin aikaa vaikuttaan ja kylvyn jälkeen harjailua niin lähtee varmaan suurin osa.
Jes! Meillä on vauva oppinut vaunu-unien ihanuuden ja nukkuukin nykyisin kaikki kolmet päikkärit vaunuissa =) Ilmojen viileneminen ilmeisesti auttoi.
Tyttö on oppinut viime aikoina myös kovasti uusia asioita ja liikkeelle on kova hinku. Peräpää nousee jo lähes konttausasentoon kun yrittää päästä eteen päin, mutta kädet ei vielä ymmärrä ryömimisen ideaa. Siksipä eteneminen muttuukin peruuttamiseksi. Pyörähdellen liikuskelee jo vähän. Käsien motoriikka kehittynyt kovasti ja kun tavarat alkaa tarttua hyvin käsiin ja päätyä suuhun ei enää iske turhautumisitkut niin helposti. Yöt on olleet katkonaisia. Välillä valvottu parikin tuntia yöllä tai sitten neiti on päättänyt jo klo 5 ilmoittaa aamun koittaneen. Viime yönäkin vauva heräili puolen tunnin välein kahen ja neljän välillä.
Tutin opettamisesta olen nyt luopunut. Kun ei kelpaa niin ei kelpaa.
 
Meillä on masuvaivat ratkeamaan päin... Kun tulee vieras hoitaja, likka vääntää kauheat savet vaippaan (näin on käynyt jo muutamaan otteeseen)... Eli tyty hoitoon, jos maha ei ole toiminut pariin päivään! :D :D No ei vaineskaan. Mutta on ne ihan oikeasti tasaantumaan päin, kakkavaipan olen saanut vaihtaa liki päivittäin. Voipi olla, että vyöhyketerapialla oli vaikutusta? Emme tosin käyneet kuin kerran, mutta terapeuttikin sanoi, että toiset saa avun nopeasti, ja joillekin täytyy antaa pari-kolmekin hoitoa ennen kuin auttaa (jos sittenkään). Tai sitten korvikkeen vaihto ja/tai määrän lisääminen on saanut aikaan tämän muutoksen; lääkärin määräämää Nutrilon Pepti -jauhekorviketta olen antanut rintamaidon lisäksi, ja nyt viime aikoina olen vielä määrää joutunut lisäämään, kun tuo oma maito on vissiinkin ehtymään päin. Taikka sitten aika vain teki tehtävänsä, ja masu on nyt sitten piirun verran kehittyneempi käsittelemään sitä maitoa hiukan rivakammin. No, niin tai näin, mutta pääasia, että helpottamaan päin! :)

Pikkuhiljaa on alkanut myös tuntua siltä, että meitin neitillä ei ehkä enää pelkkä maito kovin kummasti pidä nälkää. Nimittäin vaikka tankkaa illalla ihan reippaasti ns. unimaitoa, on likka herännyt eka kertaa yöllä syömään jo puoli yhden aikoihin viimeistään - kuten on tehnyt miltei koko pienen ikänsä. Ja sitten vielä kakkossyöttö ennen aamunkoittoa. Nyt on pari yötä mennyt vähän paremmin, kun jälleen kasvatin maidon määrää tuossa ns. tainnutuspullossa ;) - se nälkä on yllättänyt vasta n. klo 3.00-3.30. Täytynee varmaan harkita keskustelua neuvolan kanssa ensivelliin (maissivelli?) siirtymisestä, jos tuo reilumpi unimaito ei riitä pitämään nälkää poissa? Tai ylipäänsä kiinteiden aloittelusta. Kun nimittäin välillä päivälläkin tuntuu, että likka on tankkauksen tarpeessa useammin kuin ennen. Ja tottahan sitä nyt kuluttaakin enemmän, kun suuren osan päivästä touhustaa lattialla ja viuhtoo käsillä ynnä jaloilla kuin turkkilainen kuparinkiillottaja :D ja muutenkin liikkuu enempi.

Lisäys: tavallaan se kiinteiden maistelu on jo aloitettukin - kaiken käteen osuvan kanssa täytyy suuteloida! ;) ;) On se sitten puklurasu, helistin, puhdas vaippa, body, unilelu... mikä vaan. Niin ja neiti selkeästi tunnistaa jo tuttipullon sekä "ymmärtää" että sitä pitäisi yrittää tähdätä ääntä kohti... niin ja osaa pitää hetkellisesti ihan ite pullosta kiinni! No, kai nyt pystyykin pitämään, kun on varsinainen tahmatassu kuolan kyllästäminen käsineen! :D

Likka on parin viikon ajan jo "ehdotellut", että aamu koittaa noin klo 4.30-6.00. Mutta olen saanut typyn jatkamaan uniaan maitotilkan voimin ja vetämällä sitten pimennysverhon ikkunan eteen - tadaa, taas tuli yö! ;) Tämä järjestely on ollut meidän molempien kannalta parempi kuin tuo nouseminen ylös ennen heräämistä kukon pierun aikaan; likka ei ole niin kärttyinen eikä äipänkään kuuppa täysin jumissa koko päivää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Netsuli meidänkin neidin, 3,5kk, jalat alkaa jo tulla turvakaukalosta yli, mutta se ei tosiaan haittaa. Meillä(kin) turvakaukalo riittää 13kg:n saakka. Niitä "ylimääräisiä" tukia sun muita kun ottaa pois vauvan kasvaessa, niin kyllä se vauveli sinne kaukaloon vielä kuukausia mahtuu =)

Meillä on alusta tähän viikkoon saakka ollut aikalailla samanlainen päivärytmi, mutta nyt tuntuu, että se olis muuttumassa... neiti ei ole nyt päivisin nukkunutkaan enää niitä yksiä pitkiä unia, vaan useampia lyhyempiä päikkäreitä. Saa nähdä, mihin tämä rytmi on menossa, kestää aina hetken, että tottuu uuteen systeemiin ;)

Vääntäkäähän nyt mulle rautalangasta, että miten ensivellin voisi itse tehdä? Ei kai se ihan samanlaista velliä ole, mitä aikuisetkin "voi" syödä? ;) Tyhmä mikä tyhmä, mutta kun kerran on eka lapsi, ei ole näistä aiempaa kokemusta... Ja olisiko siis kiinteiden aloittaminen hyvä aloittaa tuosta ensivellistä ja antaa sitä illalla ennen nukkumaanmenoa? Ja ennen vai jälkeen tissin?
 

Yhteistyössä