<3 Huhtikuiset 2011 <3

viiva Lääkärissä oon jo kerran käynyt kun luulin niiden olevan sisäisiä peräpukamia, mutta epäili joko streptokokkibakteeria taikka hermostovaurioo ja sain antibioottikuurin tohon streptokokkiin, joka auttokin aika paljon. Ja tuo hermostovaurio kuulema paranee ehkä joskus itestään. Mietin että pitäiskö käydä kun tuli tänään verta kun kävin kakalla, mutta katon vielä pari päivää kun mihkään ei satu.

Ja sitten tuosta 2lusikallista juttu, neuvolantäti sano että ihan höpöhöpö juttua on nyt kyllä. Että lapsi osaa lopettaa kun masu on täynnä ja se sanoi että et pysty ylisyöttämään vauvaasi eli anna syödä niin paljon kun haluaa. Sanoi vielä kun sanoin että nyt menee pilttipurkillinen aina kerrallaan, niin sanoi että tuo määrä voi kohta nousta ja paljonkin.
 
Huh, mä oon täällä ihan järkyttynyt ja siis lähinnä siitä, että miten menin heti niin sokeasti uskomaan yhtä terkkaria...kai siksi, että hän on vanhempi kuin minä ja oletin hänellä myös olevan näistä vauva-asioita minua enemmän kokemusta. Mutta pieleen taisi mennä ja pahasti, kun ei kukaan tämän meijän terkkarin kanssa samaa mieltä tuosta kiinteiden syöttämis-asiasta ole=( ... Enkä ole kyllä minäkään samoilla linjoilla hänen kanssaan, vaan heti jäin hänen sanomisiaan ihmettelemään ja kun neuvolassa vielä varmistin, että olinko hänen sanansa ja ohjeensa oikein ymmärtänyt, niin olin... miten tuommoisia terkkareita voi edes olla, ihan sekoittaa toisten ihmisten päät=( Oman järjen ja maalaisjärjen käyttö tosiaan on sallittu, sen tiedän kyllä... vähänkö on nyt paska mutsi-fiilis, mutta eiköhän tämä tästä...:'(

Antakaapas nyt vinkkejä, miten tästä eteenpäin tuon ruokapuolen kanssa, kun meijän neiti tosiaan on aika herkkävatsainen, niin en nyt ainakaan heti voi annoskokoja mihinkään purkilliseen nostaa;)

Palailen paremmalla ajalla -ja mielellä!- tänne keskustelemaan ja kommentoimaan tejän muidenkin juttuja. Kiitokset siitä, että teistä niin moni kommentoi nopeasti viestiini, pistitte mut ajattelemaan tuon meijän terkkarin sanoja ja taisitte pelastaa meijän tytön nälkäkuolemalta!:rolleyes:
 
masuilija.: Niin, ja vaikea ymmärtää, miten saman kaupungin sisällä on näin erilaisia terkkareita, kun kuitenkin sama pohjakoulutus ja samat täydennyskoulutukset ym. niillä on=( Tosi pettynyt oon nyt kyllä tuohon meijän terkkariin, miten se voikin olla niin väärässä... hän kai se väärässä on, ei kai kaikki muut voi olla... :-D
 
Veyve ethän sä mikään paska mutsi ole! Päinvastoin, epäilit asiaa ja otit toisia mielipiteitä. Meillä on myös herkkävatsainen vauveli ja tosi varovaisesti aloiteltiin noita kiinteitä (2 kertaa jätin ne myös tauolle, kun tuli pahoja masuvaivoja alkuun). Nyt kuitenkin on alkanut sujua ja määrät on tosiaan suurentuneet. Mä toimin kyllä ihan fiilispohjalta. Aluksi annoin vähän jotakin sorttia ja seuraavaksi jo sen minkä tyttö halusi. Tsemppiä teillekin siihen ruokailuun! =) Kyllä se siitä lähtee sujumaan!
 
Niin joo ja meillä siis eilen oli 6kk neuvola, pituutta pojalla oli 72cm ja painoa tullut vain noin 300g eli hiukan alle 9kg pojuli on. Terkkari katto pojan selkää ja se rupee olemaan jo aika suorassa ja suojeluheijasteetkin tulee, eli pojalla alkaa olemaan kaikki tarvittava istumaopetuksia varten :)
 
Veyve ! Et ole huono aiti! Pois tuollaiset puheet! Niin kun Viiva jo sanoi, sahan epailit terkkarin puheita. Ja vaikket olis epaillytkaan, hanhan on se ammattilainen, jonka kuuluu antaa sulle oikeaa infoa! Etta han saisi olla hapeissaan tuollaisen tiedon levittamisesta! :stick:

Miten teilla muilla on hampaiden tulo vaikuttanut vauvaan? Meilla valvottiin viime yona aamuyosta itkeskellen. Nyt sitten vedellyt unia tuolla pari tuntia! Piti kayda jo tarkistamassa, etta hengitta..... ;)

Enta miten ootte toimineet yollisten itkujen kanssa?

Nyt pitaa menna, makkarissa heratty!!
 
Hampaiden tulosta... meillä on ainakin ilmennyt kuolaamista siinä määrin, että keskiverto koirakin jää kirkkaasti kakkoseksi ;) Himokasta kaikenlaisten esineiden jäystämistä on myös. Lisääntynyttä ilmavaivaa, röyhtyjä & piereskelyä, mutta myös pulauttelua (kirjoittelinkin tästä toiseen ketjuun täällä). Nenän tukkoisuutta. Puuron kanssa oli temppuilua parina iltana - mikä vaikutti sitten heti yöuniin - mutta kun tein sitä super-löysää, niin johan kelpasi taas... niin ja maitoa juo ehkä hanakammin ja hiukan enemmän kuin aiemmin, mutta ei likka silti kieltäydy tai nirsoile soseiden suhteen, mitä kuulemma voi tapahtua hampaiden tulon yhteydessä. Ja yhtenä iltana itkettiin puolisentoista tuntia lukuunottamatta pieniä pausseja, vaikka kuinka kanniskelin ja heijailin ja paijailin ja hyssyttelin - tämä oli siis ennen iltapuuroa ja nukkumaanmenoa. Mutta muutoin on vältytty ylettömältä kiukkuamiselta/kärttyämiseltä - vielä.

Yöllisten itkujen kanssa toimin niin, että tarjoan maitoa vasta viimeisenä vaihtoehtona. Ensin annan tutin suuhun ja silittelen "pari kertaa" ennen kuin vetäydyn omaan petiin kuuntelemaan, asettuiko tyttö. Jos älinä/yninä yltyy itkuksi asti, nostan syliin, ja heti kun on rauhoittunut lasken takaisin pinnasänkyyn, peittelen ja pari silitystä ja vetäydyn taas omaan petiin. Ja tilkka maitoa tosiaan vasta, jos mikään muu ei auta rauhoittumaan.
 
Hei vaan kaikille! ei ole vähään aikaan tullu kirjoitettua.. lähinnä puoleen vuoteen :p Meidän tyttö tulee lauantaina 6kk :heart: 2kk on kiinteitä jo syönyt, nykyään ruokailee 5 kertaa päivässä , aamupuuro+maito, lounas kasvis+liha purkki joskus myös vähän jälkkäriä ja maitoa, välipalana hedelmäpurkki+maito, päivällinen kasvispurkki + maito ja illalla ennen nukkumamenoo velliä.
Täällä ollaan pidetty aika tarkkaa ruoka ja nukkuma aikataulua,
jos joku on lukenut Anna Wahlgren "nytt nukutaan" kirjaa niin sillä menetelmällä täällä ja hyvin on mennyt. tyttö nukku 11½tuntia yössä nytt tosin yitetään sirtyä siihen 12.. päivällä on kolmet päikkärit, aamup 45min päivällä 2h ja iltapäivällä n.20min. nytt tosin harkitsen siirtymää kahteen päikkäreihin , mutta en tiedä sitten jaksaako tyttö aamusta 7.30 siihen kl 12 asti....
Monetko päikkärit teillä menee?
Tyttö istuu myös ruokailessa omassa syöttötuolissa jos on väsynyt niin sitterissä. Päikkäreistä vielä sen verran että meillä tyttö on tottunut nukkumaan ne ulkona vaunoissa, tämä tuottaa hieman ongelmia sillon kun sattuu oleen huono ilma tai ei muuten oikeen huvittais pukee kolmesti päivässä ja mennä ulos lykkimään... Pitäis vissiin alkaa opettelmaan tyttöä nukkumaan päikkäreitä myös sisällä omassa sängyssä, nukahtaminen ei sinäänsä pitäis olla ongelma vaan se on se uudestaan nukahtaminen sitt jos herää liian aikasin mikä mua jännittää, kun siinä tilanteessa vaunuja on ollut niin helppo heijjata ja sinne on uudestann nukahtanu.
 
Nopsaan tuosta hampaiden tekemisestä... Eli meillä on pari ekaa hammasta puhjennut ja toista tehdessä oli kovaa pulauttelua, itkuisuutta, kuolaamista, järsimistä, levottomuutta ja huonot yöt. Nyt kuolaaminen on TAAS tulva-asteella, mutta nyt on nenä pikkasen tukkoinen ajoittain ja ihmeellinen "köh köh-virkayskä"(yksittäisiä yskähdyksiä)? Onko muilla tällaista hampujen tullessa? Tuo köhiminen kai johtuu tuosta tolkuttomasta kuolaamisesta? Tiedä tässä nyt sitten onko vauvalle tulossa joku flunssa vai onko tämä nyt pelkästään hampaista.: /
 
mamsen, täytyy sanoa, että tavan tehokas tuo Anna Wahlgrenin kirja Nyt nukutaan! Nimittäin olen vasta varannut sen viikko-pari sitten (?) kirjastosta ja heti varaamisen jälkeen meillä yöt tasoittuivat ja rauhoittuivat, vaikka unimaitokin jäi pois! :D No leikki leikkinä. Meillä ei varsinaisesti ole tarvetta unikouluun (ainakaan näillä näkymin), mutta varasinkin tuon opuksen lähinnä sellaisena nice to know -juttuna. Mutta olen sitten ilmeisesti (kirjoituksesi perusteella) vaistonvaraisesti noudattanut niitä oppeja - tietämättäni =)

Meillä ei varsinaisesti ole muodostettu likan päivärutiineja, vaan ne ovat saanet muotoutua lapsen tahtiin. Mutta kummasti vain se nälkä tulee tiettyyn aikaan päivästä, esim. lounas on 10.30 - 12.30 välisenä aikana, sen verran siinä on vaihtelua. Eli en varsinaisesti syötä kellon mukaan, vaan sitten kun neiti vaikuttaa nälkäiseltä.

Samoin kuin se unikin. Aamu-unet (n. 30-40min) likka ottaa sisällä n. klo 9.30-10.30 välisenä aikana (ja niiden ajankohta jossain määrin sitten vaikuttaa lounasaikaan tietty). Lounaan jälkeen on päivän pitkät päikkärit, yleensä 1,5 - 2h (erittäin harvoin menee yli 2h) vaunuissa parvekkeella. Tuolloin en yleensä lähde vaunulenkille, koska siinä on päivän pisin rauhallinen siivu, joilloin voin itse ottaa päikkärit, touhuta tehokkaammin kotihommia tai hoitaa esim asioita puhelimessa/netissä. Sitten saattaa tulla vielä yhdet päikkärit (n. 30min) joskus tuossa päivällisen eli n. klo 17 jälkeen.

mamsen, eikö vauvaa nuku paikallaan olevissa vaunuissa esim. parvekkeella, terassilla tai ihan pihalla?
 
Heipparallaa!

Ihme ohjeita ootte saaanu neuvolasta, Onneks ei osunu mun kohdalle olisin varmaan menny lankaan samantien :ashamed:
Meillä hiljakseen aloitettu nuo kiinteät ja hyvin menee nyt. Ilta vellikin aloitettiin tällä viikolla kun yritetään päästä irti tuosta yö kyöhnäämisestä. Nääkkä ei omassa sängyssä viihdy kun ekat unet ( joskus 40min joskus 5h) Sen jälkeen vieressä ja tää on nyt menny siihen että äippä ei nuku juurikaan. En kehtaa hudattaa pikkusta kun isi menee aamulla töihin että yks aikuinen sais edes nukuttua mut pakko kohta jotain tehdä ennenku nukahan seisalteen.

Pikkunen on nyt sit oppinu ryömimään pari viikkoa sitten ja nelinkontin heijaa kovasti mut vielä ei konttaus onnistu. Koko kämppä on tutkittu ja muutama onnettomuuskin sattunu :( Imuria ja rattaiden renkaita nuolisi välittömästi jos valvonta herpaantuu hetkekskään. Vauhti on päätä huimaava, miten se pääseekin noin nopeesti eteenpäin?

Meillä stressiä aiheuttaa turvaistuin, taas! Pitäis ostaa se seuraava malli tuon kaukalon jälkeen mutta miten niitä malleja on NIIN paljon? Ja aina saat eri vastauksen kun kyselet mikä olis paras. Voi kääk! Ite vissiin tämäkin ratkasu tehtävä kun tuo ukko on aina töissä. Tätä ollaan mietitty jo pari kk ja ratkaisua ei oo vieläkään tehty.

Onks muilla alkanu jo menkat? Mä edelleen odottelen omiani. Mietin jo et oonko raskaana mut todennäköisesti en.

Onko kukaan muu tehny joululahjoja? Me väsäiltiin ostoskasseja joissa on pikkusen jalanjäljet silleen -kävelee kulmasta kulmaan. Olihan sessio! Joka paikka värissä, onneks on vesiliukosta. Tein isovanhemmille myös kuvakirjat, ei sekään ollu ihan niin helppoo kun mainokset antoi ymmärtää. Kuvat piti etukäteen laittaa toiseen kansioon ja niitähän ei oo ku muutama tuhat joista parhaita piti ettiä. Voin sanoo että muutama ilta meni kuvia plärätessä. Varsinkin kun asiaan ei pysty keskittyy kun maks 15 min kerrallaan sit huutaa jo pikkunen tai on eteisessä nuolemassa kenkiä =)
 
ruokailukommentteja.

tosta vellistä, meille ainakin sanottu, että se ei oikeestaan ole yhtään sen tujumpaa kuin maito... et periaatteessa on vaan maustettua maitoa. me ei olla vellejä syöty (kokeilin joskus 3 kk sit, mut sit jätin pois ku ne tuli samalla tavalla pihalle ku maitokin. yritin siis sen refluksin takia, et ei ois sit noussu illalla ylös mut eipä ollut maitoon eroa).

mamsen meillä syödään muuten samalla tavalla nykyään (ilman noita maitoja), mutta aamulla maito ja illalla puuro. kun meidän neiti ei oikeen enää suostu juomaa maitoa. tai siis jossain parissa desissä saattaa mennä puoli tuntia :O

siks annan aamusta pelkkää maitoa, koska ei yhdenkään ruoan jälkeen enää sitä juo :/ ja muutenkin tosi nihkeesti. ja aiemmin, kun nukkui kolmet unet, söi vaan 4 kertaa päivässä, eikä silloinkaan mennyt ruoan jälkeen maitoa... nyt muutaman päivänä nukkunut siis kahdet päikyt ja ruoat menny niin et syöny sen 5 kertaa päivässä. oon myös antanu välipalana maitoa, mut ei hän yhtään innostu...

siksi kysymys: kuinka tärkeää maito on 6 kk ->?? (nan 2 meillä). koitin tänään soittaa neuvolaan tästä, vaikka oli kyllä puhetta jo viimeksi kun käytiin. meillä siis se ylimääräinen kasvukontrolli ensi kuussa pituuskasvun hidastumisen takia. terkka sanoi, että anna vaan niin paljon ruokaa kun syö, nytkin annoin äsken kaksi purkillista kun söi, eikä varmasti sitten enää vedä maitoa päälle.

ja pulauttelee edelleen sitä maitoa aika paljon, vaikka onkin sakeuttaja käytössä, höh :/

hiikka
 
Hiikka meillä oli 6kk neuvola keskiviikkona ja siellä kyselin kanssa tuosta että paljonko pojan tulisi vielä saada maitoa, koska ei sitä vaadi enää niinkuin ennen niin sanoi että minimissään 600ml kalsiumin saannin takaamiseksi. Olin ihan kauhuissani koska meillä meni vuorokaudessa noin 400ml. Eli maidon juontia piti meillä lisätä aika paljon.
 
masuilija: oookei, kiitos tiedosta =)

meillä ei tosiaan mee noin paljoa millään :O aamulla menee se 2 dl tooooodella hitaasti, ja sit ku annan ton yhen välipalan maitona ni ei mee ees tota vertaa... huh! pitää koittaa lisätä maitoa... mutta sit taas, jos lisään sitä, pulauttelu lisääntyy, eikä ruokaa mee nii paljoa, et mistäs siihen kasvuun sit tarvittavat "raaka-aineet"...
 
hiikka vaikea sanoa, kantsii varmaan soitella omaan neuvolaan ja kysellä kun teillä tuo tilanne eri kun meillä. Meillä oli ennen sakeuttaja ja nyt on päästy siitäkin eroon. Ite teen nykyään niin että annan pojalle ruokajuomaks aina 1dl maitoo ja sitten vähän reilumman iltamaidon !
 
masuilija: meil ei oo toivookaan päästä sakeuttajasta eroon, pari kertaa oon koklannu antaa ilman, ja ylös tulee. sakeuttajanki kanssa jonkin verran, mut on vähän paksumpaa ja ei tuu nii paljoo... tänään tosiaan piti soittaa neuvolaan ja eilenkin, mut oon aina puhelintunnin aikana hakemassa tyttöä eskarista ja se vaan on jäänyt. eikä sieltä muuten saa ketään kiinni :/ soitan heti maanantaina!
 
Täällä yökukkuja äiti taas linjoilla :wave:
Tuosta maidon juomisesta oli pakko tulla kommentoimaan. Meillä siis öisin syödään (tai juodaan) maitoa 200-400 ml riippuen syökö 1 vai 2 kertaa, yleensä nykyään 2 kertaa. Päivisin syö unista riippuen 4-5 kertaa kiinteitä aika vähän kerrallaan + n. 100 ml maitoa päälle. Meillä siis maito maistuu paremmin kuin kiinteät. Tänään söi ensimmäistä kertaa kokonaisen pienen purkin hedelmäsosetta paivällä, jee. Maitoa ei sitten mennyt ihan tuota 100 ml sillä syötöllä. Täällä on oltu lähinnä huolissaaan tuosta kiinteiden määrästä kun koko päivän saldo on ollut viimeisen kuukauden aikana vuorokaudessa korkeintaan 1 dl yhteensä kasvis, liha- ja hedelmäsosetta + 0,5-1 dl puuroa.

Itse muistan esikoisen ja kakkosen aikana, että kun kiinteät alkoi kunnolla maistumaan tuossa 4-5 kk ikäisenä ni maidon määrä väheni huomattavasti. He joivat ainakin puolet vähemmän maitoa vuorokaudessa kuin tämä kolmas ja ikinä ei neuvolassa sanottu siitä mitään :O Niin ne ajat muuttuvat.

Maidon sakeuttajasta oli meillä kunnolla hyötyä ne ensimmäiset kaksi viikkoa (aloitettiin reilu 1kk ikäisenä) ja sen jälkeen on pulauteltu taas enemmän ja vähemmän. Tuo hyöty tuntuu olevan kovin yksilöllistä. Nyt on täälläkin oltu vajaa kaksi viikkoa kokonaan ilman. Oletteko muut huomanneet, että sekoittuu myös huoneenlämpöiseen maitoon!? Kirjoitin tästä aikaisemminkin, mutta on minusta sen verran hyvä vinkki, että kirjoitan uudestaan. Kuhan vaan rivakasti ravistaa n. 10 s. ni sakeutuu kyllä. Meillä tämä oli pelastus öisin kun poika vaati ruokaa nopeasti ja meillä keittiö alakerrassa. Tästä oli myös se etu, että poika tottui huoneenlämpöiseen maitoon hyvin =)

Meillä siis tämmöiset kokemukset. Kaikilla ne omat toimivat jutut ja kukaan ei varmasti toimi väärin kuhan vauva voi hyvin =)
 
Moikka taas!

Veyvy, noista kiinteiden syömisestä... Tottahan tuo saamasi ohje on erikoinen, mutta veikkaanpa että kyse oli tädillä vain siitä ettei ihan osannut ajatella tilannekohtaisesti. Sillä suositus toki on se, että täysimetetään puolivuotiaaksi ja silloin aloitetaan kiinteiden kokeilu. Jos noin tekee, niin silloin se puolivuotias varmaan syö juuri pari teelusikallista per ateria ja aterioita on melko nopeasti jo viisi päivässä... Tämä ei tietenkään päde, jos ei ole elänyt noin eli imettänyt puolivuotiaaksi ja silloin aloittanut kiinteitä. Tilanne- ja lapsikohtaista kaikki. Mutta joskus on raskasta, kun pitäs kaikki osata soveltaa omaan lapseen, vaikka ei oo mitään tietoa jutuista muutenkaan.

Meillä aloitettiin kiinteät hyvin hillityllä maistelulla silloin 5 kk:na. Nyt ensi viikolla tulee 6 kk täyteen ja aterioita on nyt ehkä se 4-5 päivässä. Mutta ateriakoot ovat kyllä oikeasti keskimäärin kahden teelusikallisen luokkaa. (Siis se määrä mikä sisään menee. Vaatteissa on sitten sitäkin enemmän...) Joskus menee enemmän, joskus vähemmän. Mutta kun vauvan suu menee suppuun, annan olla. Saahan hän vielä maitoakin. Ja epäilen ettei homma sujuvammaksi mene pakottamalla. Mutta joka päivä vauva on selvästi tottuneempi juttuun ja syö enemmän mielellään.

Unista... En tiedä mikä on, vaikuttaako syksy, onko raskaushormonit hävinneet vai painaako nyt puolen vuoden valvotut yöt, mutta oon todella väsynyt. Nyt alkaa olla aika, että toivoisin poikasemme nukkuvan yöt läpeensä, kun hän toistaiseksi vielä herää 3, joskus 4 kertaa yössä. En vain tiedä miten tuosta yötissistä pääsisi huudattamatta eroon... Osaako kukaan tiivistää sen Anna Wahlgrenin ideaa aiheesta?

Tähän asti oon laittanut kaiken toivoni siihen, että asiat tapahtuisivat luonnollisesti, lapsentahtisesti ja silti inhimillisessä aikataulussa. Muutkin jutut ovat niin menneet. Eli siis toivon, että lapseni vieroittaisi itse itsensä yötissistä hiljalleen kun ensi viikolla aloitamme iltapuurot. Mutta poika on NIIIIN tissiriippuvainen, että epäilen... Hän selkeästi pitää sitä myös lohdukkeena ja unileluna, ei vain ravinnonlähteenä. Joten ehkä joku "pakkokeino" on edessä, sillä tätä heräilyä en jaksa enää kauan. Mulla ei sinällään ole kiire lopettaa imetystä osittain, mutta nää yöjutut sais nyt olla ohi. Toisaalta nuo pakkokeinot tuntuvat niin stressaavilta nekin, että tekee mieli itkeä. Kuin valitsisi ruton ja koleran välillä: oonko itse raatona valvomisesta ja hysteerinen itkukimppu vauvan huudattamisesta?

Kuukautisia mulla ei ole, kun olen täysimettänyt tähän asti. Kiinteiden syöminenkin on vasta ollut maistelua. Raskaanakaan en voi olla, kun seksiä ei vielä ole ollut. Jotenkin se pelottaa ja toisaalta ei oikein tee mielikään. En tajua mikä on. Luin jostain, että imetys voi joiltain naisilta viedä halut. (Ja viehän se! Keho on lapsen omistuksessa ja hallussa kaiket päivät ja koko kansa näkee mun tissit päivittäin, kun imetän. Vaikka raskauskiloja ei vyötärölle haitaksi jäänyt, on vaan sellainen olo että kaikki yksityisyys ja seksikkyys on kadonnut.) Oon nimittäin jo miettinyt, että pitäs lääkäriin tään takia mennä. Vähän ahdistaa asia jo.

Santtu
 
Viimeksi muokattu:
Santtu Meillä oli käytössä unikoulun tassuhoito ja oli aivan mahtava meille. Ei huudatettu yhtäkään yötä. En sitten tiedä miten tuo eroaa kun sää imetät ja meillä menty pullolla. Mutta meillä oli kyllä toimi ihan älyttömän hyvin, edelleenkin ihmettelen miten tuo meni noin kivuttomasti.
 
Heippa taas kaikki mammat!

Kiitos kaikille "tsemppauksista", kyllä mä täällä pikkuhiljaa alan rauhoittumaan, vaikka tapahtunut tosi paljon harmittaakin ja se, kuinka hyvä äiti olen ja pystyn olemaan, jotenkin nyt kaihertaa mieltä, epävarma olo on nyt iskenyt:-(

Nyt ollaan muutaman päivän ajan annettu neidille kiinteitä seuraavasti (aina ennen kiinteitä ruokia neiti syö rintamaitoa): aamupalalla hedelmäsosetta noin kolmasosa pientä vauvanruokapurkillista, lounaalla kasvissosetta puoli- yksi desi, päivällisellä kasvissosetta puoli- yksi desi ja alkuillasta hedelmäsosetta noin kolmasosa pientä vauvanruokapurkillista. Näistä neiti on hyvin tullut täyteen, ja täytyy myöntää, että on jotenkin ollut myös parempituulinenkin! Kommentoikaa, miltä nuo ruokamäärät kuulostaa, kun ns. lähtötilanteen tiedätte... Harmi vaan tässä jutussa on se, että neidillä kun on ollut kovaa pulauttelua, niin nyt kun noiden kiinteiden määrää noin nostin, myös pulauttelu on lisääntynyt ihan huomattavasti näiden muutaman päivän aikana! Auttaisikohan se, että antaisin ensin kiinteää ruokaa ja sitten vasta rintamaitoa? Vai onkohan tuossa järkeä, kun sitten tottakai neiti syö enempi sitä kiinteää -kun sitä kerran annetaan ekana- ja maidon kuitenkin kuuluisi olla se pääasiallinen ravinnonlähde...

masuilija.: Miten pojan selkää katsottiin, että alkaisi olemaan valmis istumisharjoituksiin?=) Ei meijän terkkari vaan mitään semmosta oo katsonut, mutta kun on mikä on, niin en enää yhtään kyllä ihmettelekään=( Ja arvaa, tekisikö mieli kysyä, kuka teillä on siellä terkkarina?;)

Mulla on nyt kahdet menkat tullut, täysimetin 5kk:n ikään saakka, ja heti kun kiinteät tuli kuvioihin, tulivat menkatkin, höh:-( Olisivat kyllä saaneet olla pois pitempäänkin;) Santtu82: No juu, ei ole täälläkään ollut oikeastaan minkäänlaista mielenkiintoa seksiä kohtaan, eikä kyllä sitä aikaakaan:p Ja joo, ei ole mikään seksikäs olo, vaikka mies aina välillä kehuukin ja antaa ymmärtää, että jotain olisi kiva pitkästä aikaa tehdäkin...;) Mutta ei vaan huvita. Mutta tsemppiä sulle ja mulle ja kaikille muillekin saman asian kanssa painiville; eiköhän ne halut tule takaisin, kun imetys loppuu kokonaan ja saa vähän muutakin ajateltavaa kuin lapsi, vaikka se oma lapsi kaikista tärkeintä maailmassa onkin! Annetaan ajan kulua, kiirehtimisellä ei saavuta mitään.
 
Hmm, eli 6kk:n ikäisen vauvan tulisi saada vähintään 600ml maitoa per vuorokausi... Mitenköhän senkin määrän voisi arvioida, kun imettää?;) Meillä tuo kiinteiden määrän nosto on vaikuttanut imetykseen niin, että yksi imetyskerta per päivä on nyt jäänyt pois (Ja heti se toinen rinta sitten onkin ihan pinkeä! Onko muilla ollut tällaista?). Meillä rintamaitoa syödään edelleen noin 6krt päivässä. Montako kertaa teijän muiden vauvat syö maitoa päivän mittaan? Ja entä onko kenelläkään antaa vinkkejä (taas kyselen; olenkohan ihan mahdoton, kun mulla tuntuu koko ajan olevan jotain ongelmaa:-D) seuraavaan: Neiti nukahtaa päikkäreille rattaisiin ihan itsekseen, mutta jos ei jostain syystä päästä pihalle päikkäreille, neiti vaatii tissittelyn ennen kuin voi sisälle sänkyyn päikkäreille nukahtaa. Ja kun ei varmasti ole tuohon aikaan nälkä, eli ihan opittu "paha" tapa tuo on, mistä olisi kiva päästä eroon...
 
Minki ja masuilija.: Vielä tuosta isovanhemmat-aiheesta teille; Tosi harmi kuulla, että teijän isänne ovat "vähän huonossa jamassa", vai miten sen pitäisi sanoa... Uskon, että on hankalaa ja vielä jos oma lapsenlapsi ei sitten kiinnosta, jos omia ongelmia on niin paljon=( Mutta hienoa, Minki, että sulla on kuitenkin äitiisi hyvät välit ja näette usein!=) Tuo 400km vaan kuulostaa tosi pitkältä, kun musta jo tuo meijän 250km on jo ihan tarpeeksi pitkä:-/ Miten kuljet vauvan kanssa tuon matkan, ja mitä vauva tykkää noin pitkän matkan matkustamisesta? Ja masuilija.: Onneksi sulla kuitenkin asuu miehen veli lapsineen siinä lähellä, varmasti on apuja ja seuraa sitten sitä kautta teijän perheelle=)

valjakka: Ihan oon Hennesillä nähnyt noita pieniä jarrusukkia=) Tästä tulikin mieleen, minkäkokoisia teijän vauvojen jalat tällä hetkellä on? Kun tuntuu, että meijän neidillä on aika iso jalka, nyt käytetään niitä noin kokoa 19 olevia sukkia.

Ja sukista tottakai tuli mieleeni sitten seuraavaa: Minkälaisiin vaatteisiin tykkäätte vauvanne pukea? Ostatteko kaiken uutena vai käyttekö esim. kirppiksillä etsimässä vauvanvaatteita? Onko teillä jotain lempivauvanvaatemerkkiä? Mä tykkään pukea meijän neidin ihan perusvaatteisiin, eli lähinnä siis bodyyn ja potkuhousuihin/puolipotkareihin, ja monesti laitan vielä niitten päälle sukat, ettei vaan tuu kylmä. Ostan uusina joitakin, mutta paljon käytän meijän neidillä myös kirppiksiltä ostettuja, hyväkuntoisia vaatteita. Ja kirppiksillä tulee käytyä kyllä ihan viikottain, sekä yksin että neidin kanssa=) Ja lempparivauvanvaatemerkki on Tutta.

Saa nähdä, miten meijän vauvat heräilee huomenaamulla, kun kelloja on käännetty tunti taaksepäin! Meillä saattaa käydä jopa niin, että tavallisen aamu-puoliseiskan sijasta herätäänkin sitten jo puolikuudelta, huh huh!:-D Kivaa lauantai-iltaa kaikille!=)
 
Mulla on Santtu samat ton yö syöttämisen kanssa. Välillä menee vaan parilla heräyksellä ja luulen että ne on ihan asiallisia mut välillä roikutaan tissillä koko yö ja huuto tulee heti kun ajaudun vähän kauemmas eli silkkaa lohtu syömistä. En kans halua alkaa lasta huudattamaan mutta kyllä alkaa pikkuhiljaa painaa nää yö kukkumiset. Meillä ei nukahdeta itekseen kun vaunuihin ulkoillessa muutoin aina tissille :headwall: Ei pitäis valittaa, ite oon opettanu mut silti, huoh! :ashamed:
 

Yhteistyössä