3-kymppiset ensikertalaiset vol.11 <3

Mahtavaa @Lallastiina!!! Kyllä molemmissa kuvissa näkyy haalea viiva!! Jännää! Pidetään peukut pystyssä!! Oireeton olokin voi joskus kai olla hyvä merkki, ainakin jossain « oireet »-ketjussa täällä kaksplussassa monetkin plussaanneet sanoi, että tärppikierto oli loppujen lopuksi paljon oireettomampi kuin kaikki ne negakierrot, joista löytyi vaikka mitä « raskausoireita ». Viime kierron jälkeen (kun olin ollut niin toiveikas tärpistä ja putosin taas kovaa alas menkkojen alettua) tein pitkän listan kaikista niistä tuntemuksista, joita mulla oli ollut ennen menkkoja (palelu, jano, huimaus, heikotus, kipeät rinnat, närästys, vatsanippailut ja krampit yms…) muistutukseksi itselleni seuraavalla kerralla mitä kaikkia pms-oireita voikin olla. Ongelma on sit siinä että ne tuntuu aina vaihtelevan kierrosta toiseen.. ja toisaalta täytyyhän sitä aina pieni toivonkipinä olla, eihän tässä touhussa muuten olis mitään järkeä !

@Miinula : Kannattaa kyllä varailla aikaa gynelle, varsinkin jos tuntuu että se luteaalivaihe jää liian lyhyeksi niin siihen varmasti saisi kyllä apua jollain reseptilääkkeellä. Nyt on mulla vierähtänyt jo vuosi viime gyne-visiitistä eli aivan liian kauan. Se progesteronilääke jonka sain oli vain puoleksi vuodeksi eikä tepsinyt joten olisi pitänyt vaan heti varailla uutta aikaa.. mutta talvella oli sellainen olo että pitää saada jotain muuta ajateltavaa.. pari kuukautta maltoinkin olla jokseenkin « zen » mutta nyt iski sellainen olo että pakko edetä tän asian kanssa ja selvittää kunnolla mikä oikein mättää.


@IinesAnkka82 ja @Taaartsan : Kuten Miinula suosittelen ovistestejä lämpimästi minäkin mutta sellaisella varoituksella että niihin jää sit helposti koukkuuun ! Välillä oon pitänyt taukoa ja kyllä on harmittanut sitten loppukierrosta kun on menkkoja odotellessa pitänyt arvailla oviksen ajankohtaa… Tosin yhtä arvailua tämä tuntuu olevan joka tapauksessa. Pco :n takia ovistestitkin voi kai näyttää vähän mitä sattuu (jatkuvasti koholla olevan estrogeenin takia ?). Ihmettelin viime talvena kun clearbluen digi-testi näytti jossain kierrossa aina vaan sitä vilkkuvaa hymiötä (estrogeeni koholla) varmaan viikon verran muttei koskaan sitä LH-huippua eli en varmaan ovuloinut ollenkaan, menkat taisi alkaa kp39-41..

Ja nyt tässä kierrossa taas harmittelen etten aloittanut testailemaan jo aiemmin (kp10) koska eilisestä lähtien on tuntunut (rintakipujen ja alavatsakipujen yms. perusteella) että ovis oiskin mennyt jo, nyt siis kp15, yleensä oon bongannut oviksen vasta kp19-21 (viime kuussa kuitenkin jo kp16 eli kai se mahdollista ois jos nää munkin kierrot alkaisi vihdoin viimein lyhenemään, ois kyllä huippua !) CB :n digi näytti eilen ja tänään vilkkuvaa hymiötä eli kai se on vaan jatkettava testailua ja viimeistään sitten menkkojen alkaessa selviää paremmin se oviksen ajankohta (jos selviää..). Välillä tuntuu että hulluksi meinaa kyllä tulla näiden testien kanssa ! Miestäni en viitsi stressailla kaikella tällä testailulla, kyllä se jonkin verran näistä jutuista tietää mutta yritän pitää aika matalaa profiilia ettei tule liikaa paineita.

Oliko täällä muuten muita aamulämpömittaajia ?! @MamaBlue ? Se on mulle nyt ihan uusi juttu, mutta ajattelin kokeilla sitäkin kun noiden ovistestien kanssa menee välillä hermot (ja kukkaro niiden digi-testien kanssa.. oon kokeillut myös niitä halvempia ovistikkuja mutta hankalaa kun ei voi tehdä aamupissasta toisin kuin CB, ja 4h pidättely on mulle aika haasteellinen juttu) Tässä kierrossa aloitin lämmönmittauksen vasta kp13 ja taisin siinäkin mokata kun mittasin kainalosta, ei kuulemma tarpeeksi tarkka (suusta parempi ?). Ekana aamuna (kp13) lämpö oli vaan 35.81, voiko noin alhainen olla mahdollista ? Kp14 lämpö oli vieläkin alempi (35.4 ?!) ja tänä aamuna taas 35.8. Hirmualhaisia lämpöjä, oon varmaan mitannut huonosti vai mitä luulette ?

Oho ! Aika pitkä viesti tuli taas, tainnut tosiaan pyöriä aika paljon kaikki nää jutut mun päässä kun ei kirjoittamisellekaan tule loppua… Mukavaa tiistaita kaikille !
 
@Avokado83 Mä olen mittaillut lämpöjä suusta jonkin verran, laitan aina samaan kohtaan kielen alle ihan perälle. Aamulämmöt mulla ennen ovista n. 36.3 ja oviksen jälkeen 36.6. En tosin ole ihan päivittäin mittaillut mutta nousu on yleensä havaittavissa muutama päivä plussan jälkeen. Myös iltalämmöt on hitusen korkeammat mutta niissä enemmän heilahtelua joten ei ole yhtä helppo seurata. Kainalosta lämmöt on alhaisemmat ja alttiimmat vaihteluille (tyyliin käsi peiton alla/päällä jne.).

Tägääminen: @-merkki vaan eteen ja alkaa kirjoittaa nimimerkkiä, niin ilmestyy lista vastaavista ja niistä voi sitten valita. Nimeä ei voi taivuttaa, muuten tägäys häviää.
 
Siis iiiiiiik @Lallastiina minäkin näen tuossa apteekin testissä viivan. Voi että mä toivon, että tämä nyt vihdoinkin olis se teidän kierto!!! ❤ Testaa huomenna uusiks! Niin jännittävää! ;):D:LOL:

@Avokado83 juu lämpöjä mittailen minäkin ja samalla tavoin kuin Lallastiina, aina samasta paikasta kielen alta ja sieltä ihan perältä. Mulla ennen ovista lämmöt about 36,1-36,3 ja oviksen jälkeen heittelee vähän enemmän, mut about 36,5-36,8 välillä liikkuu. Linkistä kuva mun viime kierron lämpökäyrään.

http://aijaa.com/5k07kN

Joskus huomaan, että jos on nenä tukossa ja oon nukkunut suu auki, saattaa lämpö olla superalhainen, alle 36. Voihan se olla, että sulla peruslämpö on siellä alle 36:ssa, mutta vaikea sanoa, jos dataa on vasta hyvin lyhyeltä ajalta. Se on kyllä tarkkaa puuhaa ja pitäis mitata aina samaan aikaan ja ennen kuin nousee sängystä. Mittari kannattaa kans tarkastaa. Mä ostin just viime kiertoon uuden ja huomaan, että paljon tasaisempaa tulosta saan nyt, kuin mitä edellisellä. Siinä tais olla patterit jo hieman huonot. :giggle:
 
Kiitos vinkeistä @MamaBlue ! (y) Tosi hyvin näkyy tuossa lämpökäyrässäsi erot lämmöissä ennen ja jälkeen ovulaation! Tilasin Amazonista One Step-lämpömittarin, tuli postissa vasta lauantaina niin tosiaan vasta kp13 pääsin mittailemaan... täytyy vastaisuudessa mitata siis kielen alta. Vaikuttaa joo tarkalta hommalta mutta luulen että siitä vois mulle olla kyllä apua oppia tuntemaan paremmin mun kierrot.:)
 
Kiitos vinkeistä @MamaBlue ! (y) Tosi hyvin näkyy tuossa lämpökäyrässäsi erot lämmöissä ennen ja jälkeen ovulaation! Tilasin Amazonista One Step-lämpömittarin, tuli postissa vasta lauantaina niin tosiaan vasta kp13 pääsin mittailemaan... täytyy vastaisuudessa mitata siis kielen alta. Vaikuttaa joo tarkalta hommalta mutta luulen että siitä vois mulle olla kyllä apua oppia tuntemaan paremmin mun kierrot.:)
Mä oon oppinut valtavasti ja on oikeesti aika kiehtovaa nähdä, että kroppa oikeasti toimii niin, että se lämpö tosiaan nousee sen ovulaation jälkeen. (Ja vastaavasti ei nouse, kun on ovuloimaton kierto, joita mulla ollut yksi sinä aikana, kun oon lämpöjä mitannut). Seksin ajoittamisen kannalta lämpöjen mittaaminen on vähän vaikeeta, kun lämpö nousee vasta kun ovis on ollu. Ja mulla ei ainakaan joka kierrossa ole sitä just ovista edeltävää jyrkkää laskua lämmöissä (josta vois siis päätellä, että ovis tyyliin huomenna) Siks oon käyttänyt ovistestejä apuna siinä hommassa.
 
Ai niin @Avokado83 käytätkö Fertility Friend sovellusta? Mä suosittelen sitä lämpimästi. Oon oppinut sieltä ihan valtavasti tästä koko hedelmällisyys asiasta. Tosin mulla maksullinen versio, mut on ollut kyllä rahan arvoinen. Ilmaisversiolla onnistuu kyllä lämpöjen seuraaminen ja muut perusasiat. :)
 
Good morning @MamaBlue ! Fertility friend on nimenä tuttu (varmaan itse asiassa sun kautta kun oot varmaan maininnut siitä täällä aiemminkin) mutta nyt mulla on vähän aikaa ollut Womanlog, josta myös on ollut puhetta jossain keskustelussa täällä kaksplussassa. Latasin nyt myös tuon fertility friendin, pitää tutustua siihenkin ja kokeilla kummasta sovelluksesta tykkään enemmän :)

Ovis bongattu tänä aamuna CB-digitestillä, jee!! (y) Tosin viimeisin talletus sunnuntailta.. no ehkä tässä vielä ehtii ;)
Meni siis ne alkuviikon arvailut oireistani oviksen jälkeen ihan pieleen kun ne olikin oireita Ennen ovulaatiota (turvotus ja arat rinnat jne), aina vähän muuttuu nää kuviot ettei olisi liian helppoa tää yritys :ROFLMAO: Tänä aamuna mittasin lämmön suusta, 36.21° eli ne aiemmat mittaukset (35.4-35.8) kainalosta taisi tosiaan olla alakanttiin :X3:Mutta kyllä tämä tästä vielä selkenee, oviksen löytäminen on jo 1 voitto kotiin tässä kierrossa !

Miten @Lallastiina sulla menee, teitkö uuden testin tänä aamuna?!
 
Missäköhän vaiheessa sitä vois sitten gynelle aikaa varata kiukuttelemaan jos menkat ei ala enää ikinä? (joo tässä rupeaa olemaan aika huonolla tuulella) Onko joku 60pv sellanen tarpeeks kärsitty sitten että kehtaa mennä...
 
Missäköhän vaiheessa sitä vois sitten gynelle aikaa varata kiukuttelemaan jos menkat ei ala enää ikinä? (joo tässä rupeaa olemaan aika huonolla tuulella) Onko joku 60pv sellanen tarpeeks kärsitty sitten että kehtaa mennä...
Hei @IinesAnkka82 ! En tunne niitä Suomen systeemejä enää ( asunut ulkomailla yli 10v) mutta varmasti ainakin yksityiselle voisit soittaa vaikka heti ja pyytää ajan vaikka parin viikon päähän? taitaa vaan olla hirmukallista..mutta jos vaan mahdollista niin ehkä mielenrauhan takia voisi olla sen arvoista että käy tsekkauttamassa paikat. Mulla oli vastaava tilanne pillereiden lopettamisen jälkeen - ekat 2 kierrosta oli n.30pv mutta sitten 3. kierros venähti pidemmäksi. Mulla oli sattumoisin aika varattuna gynelle se 3. kierron kp41 (varasin ajan alunperin ovuskipujen takia ja aikaa varatessa olin ajatellut että se gyneaika osuisi 4. kierron alkuun kun en arvannut että se 3. kierto venyisi noin pitkäksi). Olin kanssa ihan hermoraunio siinä vaiheessa. Gyne sanoi että mulla näyttäisi olevan "laiskat" munasarjat mikä oli musta vähän hassua koska olin ajatellut kipujen perusteella ettei ovarini muuta teekkään kuin työskentele 24h vuorokaudessa..(n) No joka tapauksessa gyne sanoi että ei mitään hätää, pillereiden jälkeen ihan normaalia että kierrot välillä venyy..sanoi ettei mun edes kannata odotella niitä menkkoja enää koska joskus ne vaan jää pois (?) ja uusi kierto on ehkä lähtenyt jo käyntiin ! o_O Antoi mulle kuitenkin progesteroni-reseptin (vastaava kuin Terolut-kuuri Suomessa?) jonka voisin aloittaa kuukauden kuluttua Jos en ole tullut raskaaksi sitä ennen. No mulla alkoi menkat seuraavana päivänä (kp42) enkä siis sillä kertaa tarvinnut sitä progesteroni-kuuria menkkojen käynnistämiseen (puoli vuotta myöhemmin otin progesteronin kyllä käyttöön liian ohuen limakalvon takia). Toivottavasti sun kierrot tasaantuu nopeammin kuin mulla, ne on niin yksilöllisiä juttuja ettei niihin tunnu olevan mitään yleissääntöjä. Tsemppiä!
 
Kiitos tsempeistä @Avokado83 ! Ilmeisesti yllättävän yleistä että pari kiertoa menee ihan normaalisti ja sitten koneet lakkaa työskentelemästä. Lähden reissuun viikon päästä joten jos sitä ennen tai reissun aikana ei tapahdu mitään niin täytyy sitten sen jälkeen varailla aikaa. Rahasta ei ole kiinni vaan paikallisesta epämiellyttävästä gynestä :LOL: Mutta kai se asiansa osaa ja saan sitten mielenrauhan tosiaan ainakin. Toivotaan tosin että tapahtuisi jo sitä ennen jotain..
 
Tällaiset pärähti tänään
http://aijaa.com/C324Ys
:whistle::D:love::alien:

Alempi One Step 10 ml/U ja ylempi joku kiinalainen apteekin testi 25 ml/u. Kait se on plussaksi uskottava! Mitenköhän tän esittelis miehelle... Kyllä muuten kannatti ruveta listanpäivittäjäksi :D

Oireita ei ole niin minkäänlaisia. Ei mitään palelua, väsymystä, hajuaistin herkistymistä, tissikipua, yökötystä eikä mitään muutakaan niistä kuuluisista ensioireista.
 
Viimeksi muokattu:
MamaBlue, siitä vaan, jos (ja KUN!) mä täältä uskallan oikeesti poistua odottavien puolelle :D. Nyt kaikille muillekin plussatuulia *puhkuu ja puhaltaa* (y).

Muuten, ainoa mikä tässä kierrossa oli uutta, oli myo-inositoli + foolihappo -jauhe. Vaikuttaa tehokkaalta :p!
 
  • Tykkää
Reactions: MamaBlue
MamaBlue, siitä vaan, jos (ja KUN!) mä täältä uskallan oikeesti poistua odottavien puolelle :D. Nyt kaikille muillekin plussatuulia *puhkuu ja puhaltaa* (y).

Muuten, ainoa mikä tässä kierrossa oli uutta, oli myo-inositoli + foolihappo -jauhe. Vaikuttaa tehokkaalta :p!
Joo, kyllä mä voin sen ottaa, vaikka nyt yhden kierron ehkä taustailenkin. ;)

Ja eikös sulle aika vasta tehty se aukiolotutkimus...? Oon kuullut, että sen jälkeen moni on tullut heti tai ainakin pian raskaaksi. Kai se jotenkin avaa putkia vielä lisää, vaikka periaatteessa putket auki oliskin. Mutta tämä nyt vain arvuuttelua. Mulla gyne huomenna ja ajattelin pyytää pääsyä ko. tutkimukseen, kun mulla epäilys... :cautious:
 
@Lallastiina onnea aivan hirveen paljon :love:. Kyllä se listanpäivittäjän taika taitaa olla olemassa ;). Myös @Sinikukkanen onnea kovasti :).

Mut saa poistaa taustailijoista. Ei oo tullut plussaa, mutta ei tule kovin usein nykyisellään kirjoiteltuakaan, joten turhaan roikun rumentamassa listaa :D. Toiveita ei olla heitetty romukoppaan, vaan edelleen ollaan toiveikkaita, josko jossain vaiheessa meillekin...

Aurinkoisia lopputalven päiviä! Käyn täällä varmaan jatkossakin lukemassa muiden kuulumisia.
 
Käyn täällä edelleen vaklaamassa mitä teille kuuluu :barefoot:

Paljon onnea @Lallastiina ja @Sinikukkanen (y):love::LOL:
Mullakin oli kanssa ne kuuluisat oireet silloin hirmu vähäiset. Siitä oikeestaan osittain tiesinkin kun testiä aloin tekemään, että nyt tuntuu siltä... Menkoista ne isommat oireet tulee, kun raskaudesta :LOL:

@Lallastiina hommaa joku tällainen ja anna miehelle https://verkkokauppa.oppijailo.fi/vauvan-kanssa-pahvikirja-0-1-v/560826/dp

Ja tervetuloa kolmekymppisiin plussanneisiin, heti kun vaan rohkenette astua kynnyksen yli! Siellä on nyt monet saanut vauvansa, niin kaivataan uutta verta odottajien keskusteluihin ;)

@Danniella kyllä se vauva varmana sinne vielä ilmestyy, joskus se nyt vaan ottaa aikaa (y)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mä luenkaan! Päivän olin poissa ja tämän vuoden eka plussa on pärähtänyt tuplana! Onnea hirmuisesti @Lallastiina ja @Sinikukkanen! Erityisesti mieltä lämmittää, kun ootte molemmat jo pitkään joutuneet odottamaan. Olikin teidän vuoro jo viimein!

Nämä uutiset aina muistuttaa, että suurimmalla osalla kuitenkin tärppää jossain vaiheessa vaikka odotus pitkään kestäisikin. Vähän aikaa sitten kuulin ystävältäni vauvauutisia, lähes 10 vuoden yrityksen jälkeen. Nyt hän kasvattelee vatsaa onnellisena. Ei siis pidä lannistua.:giggle:
 
Heh, uutiset ilmoitettu miehelle. Aikanaan kun en vielä ollut varma lastenhankinnasta, mies osti mulle leikillään sellaisen ajatelmakirjan "Keep Calm - You're gonna have a baby" johon en silloin koskenutkaan. Kaivoin sen sitten eilen jostain laatikon pohjalta ja heti miehen tultua kotiin törkkäsin sille kirjan, jonka päällä plussatestit oli :D. No sehän ei väitti alkuun, ettei ne mitään tarkoita koska luuli että vain leffaviivat tarkoittaa plussaa, joten piti vähän selittää miten testit toimii. Olihan se aika ällistynyt.

Tämänpäivän One Step näyttää edelleen hailun haaleaa viivaa, ovistesti plussaa. Ehkä huomenna ostan digitestin...


@MamaBlue, joo olikohan se lokakuussa kun aukiolotutkimus tehtiin, onhan siitä siis jo jonkin aikaa, en tiedä vaikuttaako näin pitkälle. Kannattaa silti tehdä!

@Sinikukkanen, vautsi vau, nyt paljon tarrasukkia sinne :love:!

@Danniella Ymmärrettävää! Poistan sut seuraavassa päivityksessä. Käy sitten tuomassa hyvät uutiset, kun niitä tulee!

@Miinula Jep! Ja kävipä tässä miten kävi, plussa on minusta meille jo puoli voittoa, eli merkki siitä että hedelmöittyminen ja kiinnittyminen on ainakin mahdollista.
 
Hei onnea teille plussanneet! :):):) Mahtavaa!

Täällä lähtee yritys käyntiin:D. Kierukka eilen pois yksityisellä, ja nyt on vissiin kp3. Kierron pituus yleensä 29-30, luulisin. Mitenkä se eka kiertopäivä nyt katotaan, onko vasta eka kunnon vuotopäivä se kp1 (ettei tiputtelua lasketa)?

Ei oo lapsia ennestään mulla (avokilla 12-v tyttö). Lääkäri määräs eilen foolihappolisää, kannattaakohan semmosta ruveta syömään? Vähän varauksella suhtaudun.
 
Tsemppiä yrittelyyn @Taaartsan ! Joo vissiin se on eka kunnon vuotopäivä se kp1, asiasta hyvin vähän tietävänä :LOL: Mä olen syönyt foolihappoa siitä asti kun pillerit lopetin lokakuussa. Eikai siitä haittaakaan ole.. Elämäntavat vaatis vielä kuntoremonttia. Hyvin alkanut tupakkalakko vähän ratkeilee tässä odottelussa, kp 40 ja olo on kovin vappupallomainen mutta mitään ei tapahdu. Päätin että kahden viikon päästä menen gynelle jos mitään ei tapahdu. Jospa tuo tuleva lomamatka sais röörit toimintaan kun pääsis vähän rentoutumaan ;)
 

Yhteistyössä