3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Raida: Huh tuota sf-mittaa!! :eek: Mulla oli viimeeksi 38, mut kaksosten vuoksi en oo sitä ihmetellyt. Vaikka meneekin reilusti yläkäyrän yläpuolella. En nyt neuvoloiden periaatteista tiedä, mut luulis että ois itsestään selvää tuossa tilanteessa tarkistaa vauvan koko. Ei siis sillä että jotain ois vialla, vaan että ei tulis yllätyksiä sitte synnytyksen aikana. Kaverilla oli myös tosi lievää radia (jos nyt niin voi sanoa), ei joutunut juurikaan mittailemaan sokereita, mut syntyi silti 4,5kg vauva. Äitipolilla varmasti ultraavat ja tekevät kokoarvion. Eiköhän siinä samalla tuu se synnytystapa-arviokin hoidettua :) Silleen onkin vähän hölmöä, et yksösraskauksissa viiminen ultra on se rakenneultra (eiks niin?), kun sen jälkeisen 20 viikon aikana ehtii siinä kasvussa tapahtua vaikka mitä. Tietty sf-mitta ja neuvolantädin käsikopelokin jotain koosta jo kertoo :)

Mut voihan se olla, et sun kohtu on vaan ollu sen muotoinen et siitä saa tuollaisen ison mitan. Jotenki pitkulainen siis. Ja jos siinä ois jotain oikeasti epänormaalin isoa ollut, ois kai neuvolantäti laittanut äitipolille ihan ilman kinuamistakin. Mut kiva, että pääset moikkaamaan vauvaa vielä ennen synnytystä! (y) Ehkä sullakin käynnistellään parin viikon päästä! :)

Tsemppiä viimeisiin viikkoihin! :)(y)

Tilulilu 36+5
 
Vau, Tilulilu ja Raida, tehän olette jo ihan loppusuoralla! Ja Nipsunen, onnea ultrauutisista! Heh, on kyllä itselläkin käynyt mielessä, että mitäs jos sieltä tyttölupaukssta huolimatta tuleekin poika... Paljon on meillä neutraalejakin värejä, mutta löytyy kyllä myös vaaleanpunaista ja mekkoja.

Vaatepuoli täällä tosiaan on aika kunnossa, mutta muuten puuttuu vielä vaikka mitä. Eilen juuri tein jääkaapin oveen listaa, ja pitkähän siitä tuli, huh. Suurin osa tavaroista on kyllä jo valittu, nyt pitäisi vaan tilata tai käydä ostamassa. Äkkiä vaan heräsin siihen, että lokakuuhun ei itse asiassa ole enää kovin kauaa...

Joo, rakenneultran jälkeen ne ultrat ovat aikalailla siinä. Itsestäkin se tuntuu aika hassulta. Varsinkin kun nuo painoarviot ovat ainakin lähipiirissä heitelleet ihan miten sattuu.

Täällä on tosiaan ihanasti alkanut elämä voittaa. Vähän alkaa olla tosin jo iso ja kömpelö olo, vaikka kovin montaa kiloa ei ole tullutkaan. Nyt on myös alaselkä alkanut kipeytyi (yllättävän kauan siihen menikin, kun se on aina ollut itsellä se heikko kohta). Siitä huolimatta jaksan ja pystyn jo enemmän olemaan pystyssä ja vähän touhuamaan, vaikka paljon täytyy levätäkin. Huomenna ajattelin todella pitkästä aikaa käydä vähän kotikulmia kauempana ostoksilla ja lounastreffeillä! Ette usko, miten kivalta se tuntuu.

Minervan 29
 
Tilulilu ja Raida, teillä onkin raskaus jo tosi pitkällä. :) Mitkäs fiilikset synnytyksen suhteen? Varmasti sitä jo innolla odottaakin noilla viikoilla ja onhan se ihanaa vihdoin nähdä pikkuinen/pikkuiset.

Minervan, mä oon kanssa tehnyt hankintalistaa jo heinäkuussa. Tykkään listoista. :)
Samaa itsekin ihmetellyt, että onko rakenneultra tosiaan viimeinen ultra. Meille kuitenkin tulee ylimääräinen ultra sen jälkeen, koska istukkahormoni oli jonkun viiterajan alle. Seurataan siis kokoa ja kehittymistä ylimääräisessä ultrassa.

Nyt luulen tunnistaneeni ensimmäisiä liikkeitä, vaikka en toki voi olla ihan varma. On sellainen olo kuin kutitettaisiin vatsasta sisältäpäin. :) Eilen kuunneltiin neuvolassa sykkeitä ja olihan se ihana kuulla. Välillä kuului rahinoita ja th sanoi, että silloin vauva liikkuu. <3 Olihan se aika vilskettä. Millainenhan menijä sieltä mahtaa tulla. ;)

Yhdelle työkaverille kerroin raskaudesta tällä viikolla kun tuli sopiva hetki ja ekaa kertaa en itkenyt. Edistystä. Muiden osalta taas ei tullut oikein sellaista hyvää hetkeä. Kukaan ei ole asiasta kysynyt, vaikka vatsa näkyy jo selvästi. Suuri osa porukasta vielä lomalla, joten kertominen jää tuonnemmaksi. Moni ilmoittaa raskaudet jossakin palaverissa, mutta itse kerron mieluummin jotenkin keskustelun lomassa sopivalta tuntuvalla hetkellä. Olen huono kertomaan "ilmoitusluontoisesti" henk.koht. asioita.

Oletteko muuten ketjulaiset ottaneet vauvalle vakuutusta? Me ollaan vähän mietitty sairaskuluvakuutusta ja kartoitettukin, mutta ei vielä tehty päätöstä. Täälläpäin julkisella puolella jonot on ihan mahdottomia ja tuon vakuutuksen turvin voisi sitten käydä yksityisellä esim. mahdollisten flunssien ja korvakipujen yllättäessä. Toki omavastuuprosentti on ja vuosittainen omavastuu jne, mutta kuitenkin...

Rentoa viikonloppua!

17 + 0
 
Viimeksi muokattu:
Tilulilu ja Raida, teillä onkin raskaus jo tosi pitkällä. :) Mitkäs fiilikset synnytyksen suhteen? Varmasti sitä jo innolla odottaakin noilla viikoilla ja onhan se ihanaa vihdoin nähdä pikkuinen/pikkuiset.

Minervan, mä oon kanssa tehnyt hankintalistaa jo heinäkuussa. Tykkään listoista. :)
Samaa itsekin ihmetellyt, että onko rakenneultra tosiaan viimeinen ultra. Meille kuitenkin tulee ylimääräinen ultra sen jälkeen, koska istukkahormoni oli jonkun viiterajan alle. Seurataan siis kokoa ja kehittymistä ylimääräisessä ultrassa.

Nyt luulen tunnistaneeni ensimmäisiä liikkeitä, vaikka en toki voi olla ihan varma. On sellainen olo kuin kutitettaisiin vatsasta sisältäpäin. :) Eilen kuunneltiin neuvolassa sykkeitä ja olihan se ihana kuulla. Välillä kuului rahinoita ja th sanoi, että silloin vauva liikkuu. <3 Olihan se aika vilskettä. Millainenhan menijä sieltä mahtaa tulla. ;)

Yhdelle työkaverille kerroin raskaudesta tällä viikolla kun tuli sopiva hetki ja ekaa kertaa en itkenyt. Edistystä. Muiden osalta taas ei tullut oikein sellaista hyvää hetkeä. Kukaan ei ole asiasta kysynyt, vaikka vatsa näkyy jo selvästi. Suuri osa porukasta vielä lomalla, joten kertominen jää tuonnemmaksi. Moni ilmoittaa raskaudet jossakin palaverissa, mutta itse kerron mieluummin jotenkin keskustelun lomassa sopivalta tuntuvalla hetkellä. Olen huono kertomaan "ilmoitusluontoisesti" henk.koht. asioita.

Oletteko muuten ketjulaiset ottaneet vauvalle vakuutusta? Me ollaan vähän mietitty sairaskuluvakuutusta ja kartoitettukin, mutta ei vielä tehty päätöstä. Täälläpäin julkisella puolella jonot on ihan mahdottomia ja tuon vakuutuksen turvin voisi sitten käydä yksityisellä esim. mahdollisten flunssien ja korvakipujen yllättäessä. Toki omavastuuprosentti on ja vuosittainen omavastuu jne, mutta kuitenkin...

Rentoa viikonloppua!

17 + 0
Meillä mietitään raskausajan vakuutusta ja siitä sit vauvan hoitokuluvakuutusta. Itselle otin hoitokuluvakuutuksen päälle parikymppisenä ja siitä jäi jo valmiiksi vanhojen sairauksien takia pois niskan-hartiaseudun, selän ja polvien sairaudet. Siitä huolimatta vakuutuksesta tulee vuosittain enemmän rahaa kuin mitä sinne maksan - kiitos endometrioosiin käytettävien lääkkeiden ja poliklinikkakäyntien. Ja käytän siis ainoastaan julkisen puolen palveluita. Muksulle voisi ottaa tuon vakuutuksen siltä varalta, jos sillä onkin syntyessään jokin vamma tai sairaus.

Kiva oli lukea sektiokokemuksista. Osaan nyt sit valmentaa tuota miestä entistä hanakammin siihen, että vauvaa ei jätetä kuin pakollisten tutkimusten tai hoitojen ajaksi. Mielellään vielä syli- tai kenguruhoitoa mahdollisimman paljon.
 
Jenifer, me otettiin OP:n tarjous, eli ensimmäinen vuosi ilmaiseksi ja siitä voi sitten jatkaa maksullisena tai lopettaa milloin haluaa. Kallishan se sitten tulisi olemaan, mutta ensimmäisen vuoden jälkeen ajateltiin sitten muokata sitä vähän suppeammaksi, niin menee paremmin omien tarpeiden mukaan ja hintakin laskee. Kannattaa kyllä ottaa hyvissä ajoin, sillä kattaa jo raskausajan kuluja, jos tulee jotakin akuuttia. Ajateltiin samoin, että jos sattuu tulemaan korvatulehduskierteitä tms kurjaa, niin ei tarvitse ainakaan sitä kurjuutta maksimoida jonottamalla yöllä julkisen päivystyksessä...

Meillä on IirisL tosiaan sänky, vaatteet, leikkimatto, vähän leluja ja kirjoja jne hankittuna, mutta muut tavarat ihan retuperällä. Kaverilta saadaan vaunut ja turvakaukalo, ja ne pitäisi enää käydä hakemassa. Kaupasta tarvitaan vielä kokoontaittuva amme, sitteri (kaverit ovat suositelleet Doomoo Seat -istuinta, sille kun löytyy käyttöä monta vuotta toisin kuin tavalliselle sitterille), kantoreppu, tutteja, rintapumppu (tässä taas on suositeltu sähkökäyttöistä Philipsin Avent -pumppua), pulloja, ja mikrosteriloija. Sitten toki kaikenlaista pienempää, kuten parit imetysliivit ja -topit, liivinsuojuksia, vaippoja ja sen sellaista. Hankinnoissa olen koittanut paljon kuunnella kavereita, joilla on jo lapsia, ettei tulisi osteltua ihan mitä sattuu...

Minervan 29+2
 
Heipsansaa!

Juu tuota minäkin jännään, että tuleeko sieltä nyt varmasti kaksi poikaa! :LOL: Kun suurin osa vaatteista on nyt siis ihan ns. poikavaatteita. Muutamassa ultrassa asian oon varmistanut, mut en enää viime aikoina. Ainahan niitä virheitä ultraajillekin sattuu.. :D

Jenifer: En jostain syystä vielä liiemmin jännitä synnytystä, ihme kyllä. Ennemminkin odottelen malttamattomana, että alkaisi nyt jo! Oon tositosi kipuherkkä, joten siitä ei varmasti tule mikään miellyttävä kokemus. Silti se kipukaan ei pelota, enemmän vaan se, että meneekö kaikki vauvojen osalta hyvin. Siinä mielessä oon taas alkanut pyörittelemään mielessäni sitä sektiovaihtoehtoa, kun siinä ei tarttis pelätä esim. sitä, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan tms. ja kärsii hapenpuutteesta jne.. Tiedän, että molempien vauvojen elintoimintoja seurataan koko synnytyksen ajan tosi tarkkaan, mut onhan siinä silti riskinsä. Kuten tietty sektiossakin. Et eiköhän tässä alakautta synnytellä! Ainaki yritetään. :oops:

Ja tuosta raskaudesta kertomisesta vielä. Kiva, että kykenit olemaan itkemättä (y) Tiedän millainen voittajafiilis siitä tulee! :LOL: Ja ymmärrän niiiiiiin hyvin tuon, ettei halua julistaa raskauttaan mitenkään spektaakkelimaisesti! Meillä on tosi pieni työyhteisö, mutten silti halunnut julistaa asiaa viikkokokouksen yhteydessä. Lähinnä tuon itkuherkkyyden vuoksi kyllä.. Pomo kertoi mun puolesta - itkin silti :LOL: Vaikka suurin osa jo tiesikin asiasta.

Ultrista yksösraskauksissa. No sitä minäkin, et rakenneultra on viiminen ns. virallinen ultra. o_O Tuntuu hurjan pitkältä ajalta olla ilman! Itse olin alkuraskaudessakin niin hermoheikko, että jos hoitoihin ei ois kuulunut kahta varhaisultraa, olisin varmasti käynyt niissä joka tapauksessa. Ja kun tahtiin tottui, oli tositosi ihanaa päästä äitipolille aina kuukauden välein (nyt lopussa 1-2 viikon välein). Et jos tässä joskus vielä yksösraskaus koetaan, oon varmasti konkurssissa kun ravaan 'mielenrauhaultrissa' parin viikon välein :whistle: Mut niinhän se varmasti on todettu, että tuo ultramäärä riittää. Sitä sikiön kokoahan pystyy tosiaan sf-mitalla ja käsikopelollakin arvioimaan. Arvioitahan tosiaan ne ultrallakin tehtävät painoarviot on, voi heittää paljonkin. Mikään ei oo varmaa ennenku vauva syntyy! (y)

Vakuutukset. Me otettiin myös toi OP:n vakuutus, jossa eka vuosi ilmainen. Kalliiksi näyttää tulevan sen jälkeen (varsinkin kun pitää ottaa x2), joten luultavasti lopetetaan se sitten. Tai sitte tosiaan niinku Minervankin kirjoitti, supistetaan sitä halvemmaksi :D Mut tosiaan kannattaa ottaa ajoissa! Olin osastolla kolme päivää tuossa toukokuussa verenvuodon takia ja sain osan niistä kuluista vakuutuksesta takaisin. Eli korvaa raskauden ajaltakin sellaiset 'poikkeavat' jutut. Eli sellaiset jotka ei kuulu normaaliin raskauden kulkuun.

IirisL: Voin listata tähän hankintoja joita ollaan tehty. Monta turhaa asiaa voi näissä olla, mutta esikoisen kohdalla on kai sallittua innostua? ;) Käytettynä hankittu suurin osa!

- Vaunut
- Vaunuverhot
- Hyönteissuoja vaunuihin
- Hoitolaukku
- "Organizer" vaunuihin, eli sellainen 'pikkulaukku' (oli niin söötti :whistle:)
- Työntöaisaan sellaiset irtosuojat (helppo pestä)
- Vaunulelut? (meillä ei vielä ole)

- Turvakaukalot + telakat
- Pehmustetut äitiyspakkauslaatikkosängyt (voi siis tehdä itse, me saatiin valmiina kun ostettiin sellainen 'pöytä' noille laatikoille ja siinä samassa kaupassa tuli valmiiksi pehmustetut ja verhoillut äitiyspakkauslaatikot)
- Soittorasia (soitetaan joka ilta jo nyt!)
- Leikkimatto
- Sitterit
- "Unipesät" (mikä lie virallinen nimitys)
- Mobile (tein itse)
- Hoitoalusta
- Kylpyamme (+ pieni jakkara pesijälle, ettei tartte lattialla kyykkiä)
- Lämpöpussit (turvakaukaloon, vaunuihin yms.)

- Tuttipullot, tutit (+ söpöt tuttinauhat), korvikkeet..
- Mikrosteriloija
- Rintapumppu, rintakumit, liivinsuojat, nännivoide yms.
- Imetystyyny
- Imetysliivit/-toppi/-paita
- Kosteuspyyhkeitä
- Vauvaöljy ym.
- Vaippoja
- Vaipparoskis (ihan tavallinen poljinroskis)
- Kaikkea pikkusälää, josta osa tuleekin jo äitiyspakkauksen mukana (esim. Vanupuikot, harja, unilelu)
- Yösiteitä jälkivuotoon (äitiyspakkauksessa tulee, muttei kuulemma riitä kovin pitkälle)

- Harsoja, harsoja, harsoja..
- Pyyhkeitä
- Muovitettua froteeta (vauvalle aluslakanaksi ja myös äidille tässä vaiheessa, kun odotellaan lapsivesien menoa, tarpeen kuulemma myös myöhemmin jos imettää sängyssä - ei imeydy puklut ja muut sotkut petauspatjaan!)
- Vilttejä
- Lakanoita äitiyspakkaussänkyyn/pinnasänkyyn
- Pinnasänky (meillä vielä hankkimatta)
- Pinnasängyn reunapehmusteet
- Kantoliina tms.
- Tukivyö raskauden jälkeen käytettäväksi (esim. Belly Bandit)

- Vaatteita, vaateita, vaatteita.. :D
- Lasten hengareita

-Yövalo? En oo vielä hankkinut, mut olen miettinyt että oliskohan kätevä jos/kun yöllä imettää sängyssä? Ei tarttis pilkkopimeässä toimia eikä myöskään herättää miestä kattovalolla :rolleyes:

------------------------

Tässä nyt mitä tuli äkkiä mieleen. Käyn lisäilemässä myöhemmin jos tulee uusia ajatuksia! :) Ja siis tosiaan en usko, että kaikki on edes tarpeellista. Olen vaan kuunnellut vinkkejä ja tässä sairaslomalla ollessani tehnyt hankintoja tori.fi:ssä... Uusia ideoita otetaan vastaan! :ROFLMAO:

Tilulilu 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä OP:n vakuutukseen. Löysin myös nettisivun, jossa vertailtiin eri vakuutusyhtiöiden tarjontaa. Vaikka se ei nyt ihan tuore olekaan, niin jotakin osviittaa sai. Me ollaan selvitetty tähän mennessä LähiTapiola, ja siellä tosiaan vuosittainen omavastuu 100e + 10%. Maksaa lähemmäs 500e vuodessa kaksi ekaa vuotta ja sitten pienenee maksu jo n. puolella. Täytyypä selvitellä tuota OP:n vaihtoehtoa tarkemmin. Tilasinkin jo puhelinneuvotteluajan.

Mikrosteriloijan taidan lisätä omaan listaani. :) Täytyy tunnustaa, etten tiennyt sellaisen olemassaolosta mitään... Samoin lisäsin listalle nuo muovitetut lakanat.
Olen innokas tekemään kaikenlaisia listoja ja kun olen ajatellut vasta loppuvuodesta tehdä hankintoja niin saapahan nyt ainakin tehdä listoja ja vähän vertailla eri valmistajien tuotteita jne. Tarjontaa on melkoisesti.
Kattavat listat oli edellä eikä juuri täydennettävää niihin. Meillä turvaportit täytyy hankkia rappusiin ihan koirienkin takia, että voi välillä estää tulemasta niitä samaan kerrokseen, jos on tarve. Hoitoalustan ja hoitopöydän ajattelin hankkia. Hoitoalusta löytyisi kodinhoitohuoneesta ja hoitopöytä makkarista.
Vinkkinä, että blogeista löytyy myös erilaisia listoja ja myös lukijoiden kommentteja niihin. Yhden turhake tuntuu olevan toiselle aarre. Käytössä se kai viime kädessä sitten selviää. :)
 
Tilulilun lista oli kyllä ihanan perusteellinen!! Vaunuista meiltäkin puuttuu verho, hyönteisverkko jne. Ja asutaan sellaisella alueella, missä on ihan järjettömästi oravia, niin että vaunuihin on varmaan pakko hankkia myös sellainen tukevampi verkko, joka taitaa kulkea kissaverkon nimellä. Vähän nimittäin inhottaa ajatus punkkisista oravista vaunuissa :( Ja sitten muuten varmaan myös itkuhälytin täytyy panna omalle listalle. Tuota raskauden jälkeistä tukivyötä kanssa olen miettinyt. Onko joku kuullut siitä kokemuksia?

Vähän tuo tavaramäärä kyllä välillä hirvittää :LOL: Meillä on nyt ollut kotona miehen kesälomalla menossa melkoinen Extreme makeover - home edition menossa, niin että kaikelle löytyisi joku paikka. Mutta esim hoitopöydästä taitaa olla turha haaveilla, kun ei vaan mahdu mihinkään. Nooo, eipä olla ensimmäisiä, jotka vaihtavat lapselleen vaippoja pesukoneen päällä...

Kävin tänään ystävien kanssa brunssilla, ja ai että olisi tehnyt mieli kaikkia ihania juustoja ja graavilohta! Samoin on parina päivänä käynyt mielessä, että kyllä muuten on varmaan taas melkoisen kevyt olo, kun ei enää synnytyksen jälkeen tämä maha kulje mukana. Eli vähän näemmä alkaa jo oma mieli kumminkin orientoitua tulevaan...

Oletteko muuten kertoneet ihmisille vauvan sukupuolen? Me ollaan kerrottu, ja samaten jo ihan ensimmäinen nimikin - tosin sillä varauksella, ettei tyttönen syntymänsä jälkeen näytäkin ihan joltain toisen nimiseltä :LOL: Viime aikoina vain olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monet eivät kerro, ja nimikin paljastetaan vasta ristiäisissä.

Minervan 29+4
 
Jenifer: Joo mikrosterilojaa suositeltiin, varsinkin jos joutuu turvautumaan pulloruokintaan. Käy sterilointi nopeammin ja helpommin kuin kattilassa keittelemällä, jos pulloja menee päivässä useita. Mut tuo on kai niitä hankintoja, jotka kannattaa tehdä vasta kun näkee onko sille tarvetta.. Niitä kuitenki saa uutenakin ihan marketeista ja maksaa 30e, että on helppo hakea sitten tarpeen tullen :) Itse tietty hätähousuna hankin jo valmiiksi :whistle:

Ja ihan totta - yhden turhake on toisen aarre :LOL: Moni varmasti pyörittelee tuolle mun listalle silmiään. Oon jo varautunut siihen, että moni hankinta voi olla Turhake isolla T:llä! Mut oonpahan varautunut kaikkeen :D

Minervan: Meilllä ei myöskään ole hoitopöytää, ei vaan yksinkertaisesti mahdu mihinkään! Mut luinkin paljon kokemuksia siitä, että hoitopiste on paras olla vesipisteen lähellä - eli just siinä pesukoneen päällä :) Siinä meilläkin hoitoalusta. Viereen järkkäsin sitten kärryn vaipoille, rasvoille yms. vauvatarvikkeille. Jos olis tilaa, olisin kyllä varmasti hankkinut jonku hoitopisteen myös tulevaan lastenhuoneeseen, jossa ois sitte helppo vaihtaa vaatteita tms. Mut nyt ei oo vaihtoehtoja.

Itkuhälytintä en ollut edes ajatellut! o_O Meillä kyllä niin kompakti kämppä parvekkeineen, että ei välttämättä oo tarvetta. Pitää pistää korvan taakse!

Tukivyöstä googlettelin, tosi moni suositteli, mutta moni myös sanoi sen olevan huono kun sitte ei tuu vahvistettua itse niitä lihaksia.. Mut löysin sitte käytettynä ja ostin varmuuden vuoksi. Minusta ajatus kuulostaa ihanalta, kun saa sen nahkariekaleen tuettua jotenkin. Yksi tuttu sanoi, että kaksossynnytyksen jälkeen se roikkuva maha oli ihan kipeä kävellessä kun hyllyi edestakaisin. Siihen luulisi ainaki auttavan (n) No, en tiedä! Onpahan valmiina varastossa :D

Ja kyllä! Täälläkin jo odotellaan sitä kevyttä oloa kun maha häviää! Synnärille kun jää varmasti vähintään 10kg heti alkuunsa. Mulla on paino noussut reilu 20kg :whistle:, kyllä sen jo jaloissa tuntee. Tietty lihaksetkin on heikentyneet kun ei oo päässyt harrastamaan liikuntaa jne. Välillä ihan reisiä hapottaa kun liikkuu! Ja se oma 'ketteryys' mikä on ilman mahaa - sitä kaipaan yli kaiken. Vaikka toisaalta oon alkanut ymmärtää miksi toiset kaipaavat myöhemmin sitä raskausmahaa - onhan tää jotenkin ihanaa aikaa ja syntymän jälkkeen vauva/vauvat on lopullisesti pois tuolta mahasta potkimasta :love: Mut enemmän ja enemmän koko ajan odottaa sitä 'omaa kroppaa' ja niitä omia vaatteita... :)

Nimen kertomisesta. Me ollaan myös samoilla linjoilla, että nimet kerrotaan heti syntymän jälkeen kunhan ne on ns. 'varmistuneet'. Eli että pojat ovat varmasti poikia ja nimet sopivat kantajilleen :D Helpompi sitten elellä kun ei tarvitse pelätä möläyttävänsä niitä, kun itse tulee varmasti kuitenkin käytettyä niitä nimiä jo heti alusta asti. Tosin veikkaan, että nää meidän lasten ns. työnimetkin (joita en kehtaa edes kertoa :LOL:) kulkevat mukana puheessa vielä aika pitkään..
Sukupuolet kerrottiin heti kaikille.

Tilulilu 37+2
 
Minervan: Me emme aio kertoa vauvan sukupuolta kuin läheisimmille :) Se on meidän tuttavapiirissämme melko tavallista. Sukulaiset varmasti ihmettelevät, mutta haluan välttää sinisten tai vaaleanpunaisten vaatteiden virtaa viimeiseen asti. Kumpikaan ei kuulu mun lempiväreihin... Lisäksi mua jotenkin ahdistaa nykyinen ylisukupuolittava meininki muutenkin. Tuntuu, että oma lapsuus 80-luvulla oli paljon vapaampi. Mulla oli aina isoveljen vanhat vaatteet ja muutenkin leikittiin samat leikit ym. Toivoisin omalle lapselle samanlaista vapautta.

Jenifer: Synnytystä olen paljonkin miettinyt ja valmistautunut lääkkeettömien kivunlievitysmenetelmien käyttöön, saan mm tenssin lainaan. Tavoitteena olisi sellainen synnytys, jossa pystyn liikkumaan ja olemaan tilanteen tasalla, enkä puudutettuna sängyssä puoli-istuvassa asennossa... Toki ensisynnyttäjänä en tiedä mitä odottaa, joten en ruoski itseäni, jos haluankin kaikki lääkkeet heti kättelyssä ;)

raida 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: IirisL.
Terveisiä 15. viikolta!
Neuvolakäynnillä paljastui, että painoni on pudonnut 8 viikossa 1,5 kg ja hemoglobiini on enää 115. Ettei ihme, jos "vähän" väsyttää.
Ensiapuna aloitetaan nyt rautavalmisteen syöminen, ettei hb enempää laskisi ja seuraavaksi odotetaan pahoinvoinnin helpottamista niin, että pystyisi syömään enemmän.

Tänään palasin noidannuolisaikulta / kesälomalta töihin. Aamun avauksena oksensin aamupalani vessanpönttöön ja siitä olikin hyvä lähteä asiakaskäynneille.

Onneksi kohta on syksy ja sitten tulee talvi. Ja sitten tulee joulu ja mie jään äitiyslomalle.
 
Kiitos listoista, lisääkin saa laittaa tulemaan. Muutama kysymys: miksi äitiyspakkauslaatikko pitäisi pehmustaa? Muistaisin kuulleeni joskus ettei ihan pienellä vaavilla saisi olla pehmukkeita ettei tukehdu, ja että sitten vasta laitettaisiin kun hän alkaa enemmän liikkumaan ettei satuta.

Ja sitten, eikö tutitkin pidä steriloida? Ja lelut? Että eikö steriloija ole hyvä vaikka ei käyttäisi pulloja?

Onhan tutteja eri kokoisia? Babyboxin hain ja siinä oli ihan minitutti, miehen mielestä se oli ihan normaalikokoinen.

Vaatteista kysyisin vähän tarkemmin että minkä verran eri kokoja ja siis mitä kokoja olette hankkineet?
 
Meillä ei ainakaan äp-pakkauksessa ole muita pehmusteita kuin siinä tuleva patja. Petasin sen vauvaa varten: Äp-pakkauksen patja, kosteussuoja (ei pään alle ettei hiosta), aluslakana, peitto ja pussilakana. Ei tyynyä.

Meillä vauva tulee enimmäkseen mukkumaan mun kanssa perhepedissä :)

Vaatteita mulla on varmaan 15-20 kpl jokaisessa koossa (50-56, 62-68, 72-> ). Enempää ei mahtuis kaappeihin :D

Heräsin taas keskellä yötä kamalaan närästykseen. Vauva, mene jo alas ja kiinnity, jos tää olo helpottais :confused:

Tilulilu, joko sulla on tiedossa käynnistelypäivä?

raida 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: IirisL.
IirisL: Niin ei sitä äitiyspakkausta sen kummemmin tarvitse pehmustaa, patjahan siinä on mukana. Me vaan saatiin sen 'pöydän' oston yhteydessä ns. kaupan päälle sellaset nätillä sisustuskankaalla verhoillut laatikot, joissa on niissä seinissäkin muistaakseni joku pieni pehmuste. Siis että se kangas ei ole suoraan sen pahvin päällä. :) Se on sillai ihan kireänä kuitenki siinä, ettei pitäis olla mitään tukehtumisvaaraa kuitenkaan. Jos ei oltaisi tuollaisia saatu, ei varmasti oltais omia laatikoita sen kummemmin tuunattu :)

Eli tosiaan: tuo mun lista on vaan asioista joita meiltä löytyy, ei siis lista asioista joita pitää olla :D

Se steriloija käy myös tuteille (y) Ja kaikelle muullekin steriloinnin kestävälle ja sen tarpeessa olevalle :) Mitään hirveen isoahan tuohon mikrosteriloijaan ei mahdu, mut esim. rintapumpun osatkin siihen menee! Eli on varmasti kätevä, jos ko. tuotteita tulee käyttämään!

Tutit on mulle jotenki ihan hepreaa. Ollaan saatu pari pakettia sellaisia minitutteja, mun mielestä niissä lukee se ikä, eli "0+ kk" tms. En oo tosiaan ihan hirveesti perehtynyt :( Mut käsittääkseni niitä on erikokoisia!

Joo, vaatteita on ihan hirveästi :eek: Oon hamstrannut kirppikseltä kaiken koossa 50-74cm. Oon tälläinen taulukkoihminen, tein jossain vaiheessa listan eri vaatteista ja merkkasin taulukkomuotoon tukkimiehen kirjanpidolla kuinka monta kappaletta mitäkin kokoa on. Siitä oli aika helppo katsoa mitä puuttuu! (y);) Mut siitä myös näkee, että esim. housuja (siis ihan sellasia collareita, ei puolipotkareita tms.) on koossa 62cm jo jotain 24kpl :whistle: Järkyttävää!! Mut oonkin ostanu kirppikseltä aina kaiken hyväkuntoisen ja kivannäköisen/-hintaisen. Nyt en enää osta! Meillä on myös nyt paljon toisilta kaksosäideiltä ostettuja 44cm vaatteita, ovat tulleet monilla tarpeeseen. Mut saattaa olla, et meidän pojat ei niitä ehdi montaa viikkoa/päivää käyttää, ennenku siirrytään jo isompiin..
Ja sama tilanne kuin Raidalla - kaappiin ei mahtuisi enää yhtään lisää! Ja se tarve riippuu hurjasti kai siitä, kuinka kova vauva on sotkemaan ;) Toiset kun ei puklaile yhtään niin paljon kuin toiset, niin vaatteita ei tarvitse vaihtaa 5x päivässä. Mut joku mulle tais sanoa, et kannattaa just varautua siihen, että vaatteet menee vaihtoon 5x/pvä. Et siitä voi sitte laskea kuinka usein haluaa pyörittää pesukonetta :D (ja puklusotkuthan varmaan vaikuttaa vain bodyyn/yläosaan, housuja tuskin tarttee niin usein vaihtaa ellei tule sitten niitä vaippavahinkoja)

Raida: Närästys!! :confused: Mulle tuli toissayönä! Aivan kamalaa! Kävelin olkkarin pöytää ympäri (välillä toki istuin) puoltoista tuntia keskellä yötä. Söin yhden ison jugurttipurkin ja join maitoa minkä kerkesin, ei apua. Mietin jo välillä, et voisko olla supistuksia.. Mulla on tosi harvoin noita närästyksen tapaisia juttuja, ja ne tuntuu aina vain mahalaukussa. Eli mulla ei oo koskaan sitä ruokatorvessa tuntuvaa polttoa. Neuvolassa kun kävin sitte eilen ihan sovitussa tapaamisessa (oli muuten nyt viimeinen! :eek:), niin neuvolantäti jäi miettimään, et oisko tuo kipu ollut sittenkin sitä raskausmyrkytykseen liittyvää ylävatsakipua. Proteiinikin kun oli yhdellä plussalla. Mut en usko, nyt ei koske enää ollenkaan.
Mut joo, toivottavasti et joudu Raida siitä kovin usein kärsimään.. :( Lueskelin silloin yöllä netistä kokemuksia/vinkkejä ja huomasin, et toisilla se voi olla tosi invalidisoivaa.. Mulle tää oli onneks vasta toinen kerta raskauden aikana.

Perjantaina on ultra, sitte sovitaan käynnistysaika. Mut käsittääkseni ens viikon maanantaina/tiistaina :eek: Kävin eilen pitkästä aikaa saunassa - ei apuja :unsure:

Tilulilu 37+4
 
Tilulilulla alkaa siis tosiaan olla jännät paikat! Huhhuh ja mahtavaa, jos enää on viikko jäljellä! :)

Noita vaatteita tännekin on, öh, ihan lievästi kertynyt :LOL: Koot ovat välillä 50-74, mutta pienempiä 50-62 toki eniten - isoja kokoja ehtii sitten täydennellä. Äitiyspakkausta vielä odotellaan saapuvaksi, mutta sitten niitä vaatteita ainakin riittää, vaikka kuinka monta kertaa päivässä vaihtaisi. Vauvan tarvikkeille varattu lipasto alkaa täyttyä täälläkin. Sukkien, myssyjen ja nuttujen neulominen on vielä kesken, ja viimeiset kuukaudet taidan keskittyä siihen...

Tsemppiä Piinamiinalle! Mulla kävi painon ja pahoinvoinnin kanssa juuri noin, mutta kyllä se sitten hiljalleen lähti toinen nousemaan ja toinen helpottamaan. Tosin kumma kyllä mulla ei ole neuvolassa mitattu hemoglobiinia kuin ensimmäisellä kerralla. Se on aina mielessä kun sinne menen - ja seuraavan kerran aina puolimatkassa kotiin... Perjantaina täytyy muistaa! On nimittäin välillä tosi vetämätön olo. Voi toki johtua muustakin, mutta saisi sen sitten suljettua pois. Uusia vaivoja täällä ei ole tullut, mitta vanhat kaverit väsymys, pahoinvointi ja julmettu nälkä ovat palanneet. Eivät onneksi yhtä pahoina, mutta vähän nostelevat taas päätään. Ja niiden mukana joku muukin V-kirjaimella alkava :LOL: Vähän alkaa tässä turnauskestävyys loppua näin hetkellisesti. Ehkä johtuu myös siitä, että kovasti odotin töihin paluuta tänä syksynä, ja nyt se hetki sitten konkretisoituu, kun kaverit palaavat töihin ja itse vilkuttelen uupuneena kotisohvalta. Nooo, täytyy vain tuumia nämä asiat läpi, ja kyllä se sitten taas helpottaa.

Minervan 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Mulla oli kans toi itkuhälytin listalla jossain vaiheessa, mutta sitten olen tuumaillut, ettemme ehkä sitä tarvitsekaan. No, onhan tässä aikaa miettiä.
Hyviä kysymyksiä Iiriksellä liittyen vaatetarpeisiin. Itse en ole vielä päässyt pohdinnassa niin pitkälle vaan listassani lukee tyyliin "vaatteita". ;) Kiva kuulla vinkkejä tähän, paljonko vaatteita pitää olla, että riittää. Hieman vaatii hankintalistani siis konkretisointia vielä. Seuraavalla neuvolakerralla täytetäänkin sitten Kela-paperit ja kai se äitiyspakkauskin sitten jossain vaiheessa sitä myöten postista putkahtaa.

Voi kun on jännät paikat Tilulilulla! Ajatella, että kenties ensi viikolla tähän aikaan lapset voivat olla jo sylissä.

Raida: Omaan synnytyskokemukseeni on vielä reippaasti aikaa, mutta sen verran olen funtsinut, että otan ns. kaiken lääkkeellisen avun mitä vain suinkin saa. :) Tunnen oman kipukynnykseni ja se on - kröhöm - matala.
Samoilla fiiliksillä olen sun kanssa noista vaatteista, että ehkä en aio niin selkeästi pojan ja tytön värejä hankkia. Jotenkin kiehtoo ajatus sellaisesta aika neutraalista värimaailmasta ainakin niin ettei vaan selkeästi vaaleanpunaista tai sinistä. Ihan sukupuolineutraaliin meininkiin en kuitenkaan lähtisi. Tukholmassa käydessä on tullut kiinnitettyä siihen huomiota. Lienee siellä yleisempää.
Muistan kanssa hyvin omassa lapsuudessa, että vaatetus oli vapaampaa ja mielestäni tytöt pukeutuivat poikamaisemmin kuin nyt. Itsellä oli vaatteita sekä poikien että tyttöjen väreissä. Yksi suosikeistani ekan luokan aikoihin oli sellainen Kippari-Kalle-paita, jossa oli muistaakseni mustaa ja vihreää. Siitä taidettiin vähän kyllä kiusata. ;)

Kaikenlaista uutta infoa sitä matkan varrella tuleekin. Jostain netistä bongasin tiedon, että raskaana ei saisi nukkua selällään. What... No, ajattelin, että nukun siinä asennossa, mikä parhaalta tuntuu. Eihän sitä unissaan voi kontrolloida kuitenkaan, että mihin päin sitä pyörähtää. Luotan siihen, että herää, jos tuntuu pahalta. Välillä tulee kieltämättä jo nyt heräiltyä kääntyillessä, saati sitten vatsan kasvaessa...
 
Huoh. Täällä on tänään panikoimista vaunuista. Meillä on ahtaat tilat ja molempien vaatimuksiin sopii ainoastaan Oran Jet 3 in 1 -yhdistelmävaunut. No, laitoin valmistajalle viestiä, niiden valmistus on lopetettu. Olen kärkkynyt tori.fi:ä kuukauden päivät, mutta siellä on kaikkia muita malleja (tai sit käytettynä uuden hintaisia) paitsi tätä mitä mie nyt himoitsen. Ja nekin, mitä siellä nyt on myynnissä melkein siedettävään hintaan (käytetyksi), on toisella puolella Suomea. Ja jos ne laittaa Matkahuollolla tms tulemaan, niin saattaa olla entiset vaunut. Turvakaukaloa ei ainakaan enää uskaltaisi käyttää.

Meillä ei mahdu säilyttämään ainakaan runkoa sisällä ja sisaruksia tuskin tälle tulevalle lapselle ollaan tekemässä. Tämän sankarin kasvettua vaunuilla ei olisi jälleenmyynti-, eikä itsellä käyttöarvoakaan. Ei siis jotenkin vain raaskisi laittaa vaunuihin (ja turvakaukalon adapteriin ja Isofix-telakkaan) hurjaa summaa kiinni. Miulla kun ei pankkitilikään meinaa pursuilla ja meidän perheen ainoa vakaa tulonlähde on miehen palkka.

Ja sit mie haluaisin hyvän kantoliinan. Ja kasan laadukkaita puklausrättejä.

Miusta on tullut iän myötä yhä huonompi shoppailija ja viime vuodet kun tulot on olleet enemmän tai vähemmän epävarmoja, miusta on tullut pihi kaikessa muussa paitsi suklaan laadussa. Alkoholinkin käyttäminen aikanaan väheni, kun en kokenut saavani siitä riittävästi nautintoa käytettyyn rahamäärään nähden. Miusta tulee varmaan vanhana tosi pihi. En varmaan ikinä heitä pois mitään, kun kaikella on vielä käyttöarvo.
 
Täällä on arvottu kantoliinan ja repun välillä, mutta päädyttiin kumminkin Manducaan. Sitä on niin moni ystävä kehunut, että ajattelin kokeilla. Eilen juuri miehen kanssa kyllä puhuttiin, että on tämä raskaus ja varsinkin sitten se lapsen saaminen melkoista välineurheilua. Vaikka paljon on saatu tai käytettynä ostettu, niin kyllähän tähän saa rahaa palamaan... Ei se sinänsä haittaa, mutta itse ainakin koitan kovasti miettiä myös sitä, että säilytystilaa on meillä tosi vähän, ja olisi kiva, kun tavaroiden käyttöikä olisi pidempi kuin vain muutamia kuukausia. Varsinkaan kun en itsekään tiedä, jääkö tämä beibi meidän ainokaiseksi vai tulisiko jossain vaiheessa vielä toinen.

Selällään nukkuminen kyllä jää jossain vaiheessa pois, kun se ei enää tunnu hyvältä :) Itse nukuin pitkään selälläni, sitten aloin herätä aina kun käännyin niin - ja nyt en enää edes unissani käänny. En ole siis aikoihin kokeillut, mutta olen kuullut, että jos se vaikuttaa verenkiertoon niin, että on vauvalle tai itselle haitaksi, niin siitä tulee niin huono olo, että siihen kyllä herää.

Ei täälläkään vaaleanpunaisia vaatteita hamstrata. Tykkään kyllä tyttömäisistäkin jutuista kuten mekoista, mutta kyllä ne lempivärit ovat ihan muut! Itsekin olen kasvanut poikien kanssa ja juossut perässä metsässä, vaikka samalla on ollutkin omat prinsessaleikit :) Täytyy sanoa, että vaikka itse lapsena jossain vaiheessa rakastinkin kaikkea vaaleanpunaista, niin nyt kaikki sen värinen ja mielellään vielä strassi- ja pitsikoristeltu aiheuttaa lähinnä kylmiä väreitä. Joten siis todennäköisesti tyttäremme rakastaa kaikkea sellaista, huoh :LOL:

Minervan tasan 30, wuhuu!
 
Mulla oli kans toi itkuhälytin listalla jossain vaiheessa, mutta sitten olen tuumaillut, ettemme ehkä sitä tarvitsekaan. No, onhan tässä aikaa miettiä.
Hyviä kysymyksiä Iiriksellä liittyen vaatetarpeisiin. Itse en ole vielä päässyt pohdinnassa niin pitkälle vaan listassani lukee tyyliin "vaatteita". ;) Kiva kuulla vinkkejä tähän, paljonko vaatteita pitää olla, että riittää. Hieman vaatii hankintalistani siis konkretisointia vielä. Seuraavalla neuvolakerralla täytetäänkin sitten Kela-paperit ja kai se äitiyspakkauskin sitten jossain vaiheessa sitä myöten postista putkahtaa.

Voi kun on jännät paikat Tilulilulla! Ajatella, että kenties ensi viikolla tähän aikaan lapset voivat olla jo sylissä.

Raida: Omaan synnytyskokemukseeni on vielä reippaasti aikaa, mutta sen verran olen funtsinut, että otan ns. kaiken lääkkeellisen avun mitä vain suinkin saa. :) Tunnen oman kipukynnykseni ja se on - kröhöm - matala.
Samoilla fiiliksillä olen sun kanssa noista vaatteista, että ehkä en aio niin selkeästi pojan ja tytön värejä hankkia. Jotenkin kiehtoo ajatus sellaisesta aika neutraalista värimaailmasta ainakin niin ettei vaan selkeästi vaaleanpunaista tai sinistä. Ihan sukupuolineutraaliin meininkiin en kuitenkaan lähtisi. Tukholmassa käydessä on tullut kiinnitettyä siihen huomiota. Lienee siellä yleisempää.
Muistan kanssa hyvin omassa lapsuudessa, että vaatetus oli vapaampaa ja mielestäni tytöt pukeutuivat poikamaisemmin kuin nyt. Itsellä oli vaatteita sekä poikien että tyttöjen väreissä. Yksi suosikeistani ekan luokan aikoihin oli sellainen Kippari-Kalle-paita, jossa oli muistaakseni mustaa ja vihreää. Siitä taidettiin vähän kyllä kiusata. ;)

Kaikenlaista uutta infoa sitä matkan varrella tuleekin. Jostain netistä bongasin tiedon, että raskaana ei saisi nukkua selällään. What... No, ajattelin, että nukun siinä asennossa, mikä parhaalta tuntuu. Eihän sitä unissaan voi kontrolloida kuitenkaan, että mihin päin sitä pyörähtää. Luotan siihen, että herää, jos tuntuu pahalta. Välillä tulee kieltämättä jo nyt heräiltyä kääntyillessä, saati sitten vatsan kasvaessa...
Syy miks ei selällään suositella nukkua lopussa on kun kohtu painaa verisuonia ja tulee huono olo ja mulla ainaki eka oireet ennen sitä huonoa oloa oli että heräsin ja jalat oli puutuneet. En missään nimessä voi enään maata selällään(ja olen selllä nukkuja normaalisti). Selällään voin maata sillain että työnnän tyynyn puoleen väliin selkää et oon vähän kenossa niin se onnistuu viel ilman huonoa oloa.

Millä viikoilla olitkaan nyt?
 
Huoh. Täällä on tänään panikoimista vaunuista. Meillä on ahtaat tilat ja molempien vaatimuksiin sopii ainoastaan Oran Jet 3 in 1 -yhdistelmävaunut. No, laitoin valmistajalle viestiä, niiden valmistus on lopetettu. Olen kärkkynyt tori.fi:ä kuukauden päivät, mutta siellä on kaikkia muita malleja (tai sit käytettynä uuden hintaisia) paitsi tätä mitä mie nyt himoitsen. Ja nekin, mitä siellä nyt on myynnissä melkein siedettävään hintaan (käytetyksi), on toisella puolella Suomea. Ja jos ne laittaa Matkahuollolla tms tulemaan, niin saattaa olla entiset vaunut. Turvakaukaloa ei ainakaan enää uskaltaisi käyttää.

Meillä ei mahdu säilyttämään ainakaan runkoa sisällä ja sisaruksia tuskin tälle tulevalle lapselle ollaan tekemässä. Tämän sankarin kasvettua vaunuilla ei olisi jälleenmyynti-, eikä itsellä käyttöarvoakaan. Ei siis jotenkin vain raaskisi laittaa vaunuihin (ja turvakaukalon adapteriin ja Isofix-telakkaan) hurjaa summaa kiinni. Miulla kun ei pankkitilikään meinaa pursuilla ja meidän perheen ainoa vakaa tulonlähde on miehen palkka.

Ja sit mie haluaisin hyvän kantoliinan. Ja kasan laadukkaita puklausrättejä.

Miusta on tullut iän myötä yhä huonompi shoppailija ja viime vuodet kun tulot on olleet enemmän tai vähemmän epävarmoja, miusta on tullut pihi kaikessa muussa paitsi suklaan laadussa. Alkoholinkin käyttäminen aikanaan väheni, kun en kokenut saavani siitä riittävästi nautintoa käytettyyn rahamäärään nähden. Miusta tulee varmaan vanhana tosi pihi. En varmaan ikinä heitä pois mitään, kun kaikella on vielä käyttöarvo.
Pakko oli kommentoida noihin rattaisiin että oletteko semmosiin törmänneet kun Hauck king air trio? Katoin pikaisesti niitä Oran rattaita ja äkkiseltään näyttää suht samanolosilta ja edullisetki on. Kannattaa vilkaista. Ja jos jollain on kokemusta niistä niin saa toki kertoa nimittäin me ollaan ostamassa noita perjantaina :) Semmostakin mietin jo noissa Hauck:eissa että youtubesta kun katsoin esittelyn niin menee ihan tosi pieneen tilaan..ei tartte välttämättä matkarattaita jos ja kun ensivuonna lähdetään ulkomaille (y)
 
Minervan: Meille tulee kans Manduca :) Ajattelin käydä hakemassa sen huomenna, jos jaksan.

Kävin ä-polilla ultrassa ja vauvan koko on täysin normaalia keskikäyrää :love: Syntymäpainoarvio n 3500g, riippuen tietysti, milloin päättää syntyä. Sukupuolta en edelleen kysynyt eikä sitä kerrottu. Ja iloinen uutinen: vauvan pää on melkein jo kiinnittynyt ja kohdunkaula lyhentynyt, joten voi olla ettei mene yliaikaiseksi tämä vauva. Maha onkin viikon sisällä laskeutunut paljon, harmi ettei se tohon närästykseen tunnu vaikuttavan :rolleyes: Siihen auttaa mulla parhaiten, että en syö n kahteen tuntiin ennen maatamenoa tai muutenkaan paljoa iltaisin.

Tässähän vois ehkä vaavia odotella tulevaksi parin viikon sisällä :love:

Miten sulla meni Tilulilu?

raida 37+6
 
Manducan kantoreppua olen minäkin ajatellut. Oletteko löytäneet käytettynä vai ostaneet uuden? Vaunujen osalta vinkkejä kovasti kaivataan. Ei ole oikein selkiytynyt se asia. Mikä merkki, yhdistelmät vai ei jne... PikkuPöllön mainitsema merkki oli mulle uusi. Täytyypä käydä surffailemassa, minkänäköiset kiesit on kyseessä.

Tuo närästys on varmaan kurja vaiva ja loppuraskauden aikana tulee varmaan useimmille oireeksi. Täällä ummetus on taas palannut. Plääh. Ei auta luumut ei. Täytyy varmaan pitää ruokapäiväkirjaa niin huomaa mikä toimii ja mikä ei.

Raida: Oliko teillä jostain syystä ylimääräinen ultra? Hyvältä kuulostaa vauvan arvioitu koko. :)

19. viikko pyörähti käyntiin. :)
 
Jenifer: Ummetukseen suosittelen psylliumia. Sitä myydään apteekissa kauppanimellä Vi-Siblin, mutta ihan samaa kamaa saa halvemmalla (ja luomuna) ruokakauppojen gluteenittoman leivonnan osastolta. Mulla oli kivulias ummetus koko tokan kolmanneksen enkä ois pärjännyt ilman kuitulisää.

Mä tuolla aiemmin kertoilin miten mulla oli niin iso sf-mitta että pyysin lähetteen äitiyspolille. Helpotti tosi paljon mieltä että vauva on keskikäyrällä vaikka sf-mitta huitelee kaikkien käyrien yläpuolella! Niin se vaan on yksilöllistä. :)

38+0 tänään :love:
 
Huomenta!

Raida: Tosi hyvä tuo painoarvio! (y) Eipä tartte sitä ainakaan enää miettiä! Ja saitpahan ylimääräisen ultrankin ;) Nyt vaan jatkat sf-mitan kasvattelua vielä pari viikkoa ja sitten onkin jo vauva sylissä! :love: Vitsit, me ollaan jo pitkällä!!

Jenifer: Sama täällä, aion ilmoittaa heti sairaalaan mennessäni, että minuun saa käyttää kaikki mahdolliset kivunlievityskeinot! :LOL: Paitsi niitä aqua-rakkuloita en ehkä halua, ne tekee kuulemma niiiin kipeää. Mutjoo, mulla kans kipukynnys on ihan olematon. Siksi ihmettelenkin, miksen jännitä synnytystä ollenkaan?! o_O Joku itseuojelumekanismi ehkä.

Selällään nukkumisesta onkin jo tullut lisäinfoa. Mut tosiaan, jossain vaiheessa siihen ei vaan enää pystynyt (siis oman kokemuksen perusteella). Nyt kykenen makaamaan ehkä minuutin, mut sitten ahdistaa henkeä tai tulee sellainen huono olo. Mut toi mitä PikkuPöllö sanoi, toimii mullakin: eli tyyny puoliksi selän alle (sillai sivulta), eli on esim. selän vasen puoli irti sängystä - oikee hyvä! :LOL: Saa vähän vaihtelua noihin asentoihin (y) Kylkiasennot on meinaan jo niin puuduttavia.. Nyt oon ollu taas pari tuntia jo sohvalla ihan sen takia, et tässä on enemmän asentovaihtoehtoja :D

Vaatteista vielä. Meillä on myös melko neutraalia, siis mun mittakaavalla. Toki monet vaatteet on sinisävyisiäkin, mut paljon on harmaata/beigeä/vihreetä. Ja sinistä olisin voinut ostaa tyttövauvallekin. Sanoin jo sukulaisille ennen kuin sukupuolet oli tiedossa, että jos tulee tyttö/-jä niin en halua niille mitään vaaleanpunaista hörhelöä. Haaveilin just esim harmaa-valkoisesta asusta johon vois sitte yhdistää vaikka vaaleanpunaiset sukat niin halutessaan. Mut just niinku Minervan sanoikin, lapsi tulee myöhemmin rakastamaan varmasti just niitä strassihörsötyksiä (tai meidän tapauksessa jotain traktoripaitoja) joita äiti yrittää välttää viimiseen asti :ROFLMAO:

Ummetus :eek: Mullakin on rautalisän ansiosta ja varmaan ihan raskaudestakin johtuvaa ummetusta ollut jo pidempään. Pitkään selvisinkin ilman raudan haittavaikutuksia. Nyt otan Duphalacista aamuhörpsyt päivittäin, maksimiannostuksella. Ehkä vähän auttaa. Ainakin silloin tällöin :unsure:

Haaveilin myös Manducasta ja melkein jo käytettynä sellaisen ostinkin. Mut sit mietin, että kun toi talvi tulee niin en usko, että sitä silloin tulee käytettyä (pukeutumisongelma äidillä ja vauvalla). Et varmaan selvitään kotioloissa noilla lahjoituksena tulleilla kantoliinoilla. Kaverilta saan Manducan sitten keväällä, jos tuntuu, että jaksan silloin vielä poikia kanniskella :D

Eilen oli siis kontrolliultra. Painoarviot nyt 3kg molemmin puolin, toinen vähän alle, toinen vähän yli. Kaikki hyvin äidin turvotusta lukuunottamatta. Eikä oo edes paha tilanne moniin odotustilassa näkemiini äiteihin verrattuna! :eek: Mulla sentään menee varvassandaalit vielä ihan ok jalkaan.. Pissa oli taas puhdas.

Täällä sitä selvittiin täysaikaiseen kaksosraskauteen (käsittääkseni siis rv38 on se raja?)! Enpä ois uskonut esmes 10 viikkoa sitten, jolloin aloin jo varautumaan ennenaikaiseen synnytykseen! (Missään vaiheessa ei kyllä ollut oireita jotka viittais ennenaikaisuuteen) Mut nyt - sunnuntaina vielä sydänkäyrille ja käynnistys alkaa maanantaina! :)(y) Kohdunsuu oli tiukasti kiinni, eli oon varautunut, että käynnistyksessä kestääää.. Mut pääasia, että edes yritetään. Olo on tositosi raskas :( Pahoittelivat kun käynnistystä ei voitu aloittaa eilen (oltiin kyllä mun mielestä sovittukin jo ens viikko) kun osasto ja synnäri olivat ihan täynnä. Joku oli joutunut synnyttämään tavallisessa tutkimushuoneessa ja sektioäitien miehet joutuivat vauvoineen osastolla käytäväpaikoille, kun huoneissa ei ollu tilaa. Toivottavasti tilanne rauhoittuu maanantaihin mennessä :D

Tilulilu 38+1
 

Yhteistyössä