<3Elokuun Epelit 2012<3 TOUKOKUU

Täysaikainen vauva on, kun on rv 37 tai sitten yli 2500g paino. Viikot kun voi olla viitteellisiäkin, koska kuukautiskierrot ei aina ole tason, joten sen vuoksi mukana myös paino täysiaikaisuuden määrittelyssä.

Lääkkeet
, jotka läpäisevät istukan ovat lääkärin suositeltavina. (Poikkeuksina ne, joista on jo paljon tutkittua tietoa turvallisuudesta). Yksilöllisyys raskausaikana on se avainasia, joten toiselle lääkäri voi suositella jotain tiettyä lääkeainetta kun taas toiselle voi sanoa ei tai sitten jokin muu vaihtoehto.
Raskausaikana ei voida tehdä varsinaisia lääketutkimuksia, joten kokemusperäinen tieto sitten niiltä, joille on arvioitu hyödyn olevan korkeampi kuin haitta antaa ainoastaan tiedon lääkkeen turvallisuudesta. (+ eläinkokeet). Ranitidiinia pharmacan mukaan tulee välttää ekalla kolmannekselle, koska käyttökokemukset ovat vähäiset. Synnytyksen tai sektion yhteydessä ei ole tutkimusten mukaan huomattu oikealla annoskoolla havaittu vaikutuksia synnytyksen kulkuun tai vastasyntyneen vointiin, joten tämä on peruste, miksi lääkäri voi antaa luvan ottaa lääkettä viimeisillä kolmanneksilla.

Vauvan asennosta. Meillä ollaan ilmeisesti pää alaspäin tänään, mutta eilen oli pää ylöspäin ja toissapäivänä taas pää alaspäin. Eli ilmeisesti tilaa vielä löytyy hyöriä. Mulla on ihan vähän stressi asennosta, koska yksi lapsi oli pt:ssä ja sektoitiin sen vuoksi. En diggaile sektiota.
 
Oivoivoi. Täällä aloitti vaavi illanpäälle ensimmäiset muljahdukset ja ilmeisesti potkut kylkiluihin päin. Virtsarakkohan on ollut kohteena jo pitkään mutta nämä vasta ikäviltä tuntuvatkin. Apua. :stick:

Huh, joillakin jäljellä enää noin vähän odotusta jäljellä, itsellä olisi vielä päälle 12 mukavaa viikkoa. Kylläpä ne itselläkin vauhdilla hupenee, kohtahan tässä ruetaan hermoilemaan jo synnytystä. :)
 
Toivottavasti ei oo myrkytystä samunäidillä! Hyvä että olet kuitenkin jo paremmalla fiiliksellä!

Mä en kestä tätä närästystä. Pitänee ens ma sanoa tästä neuvolassa. Rennietä oon tänään ottanut, mutta ei se oikein auta. :( En pysty nukkumaan ku närästää niin kamalasti.. No kyllä se uni jossain vaiheessa väkisinki tulee. Onneks ei tarvi miettiä, että aamulla pitäis herätä aikasin.

Annoin muuten tänään isyyspakkauksen miehelle ja hän oli todella yllättynyt ja jotenkin ihan pihalla! :D Mä tein sellasen kelalapun, että se isyyspakkaus oli muka sieltä niin mies sitten luuli sen oikeesti tulleen sieltä! Kysy multa, että maksoko tämä jtn. Sanoin vaan, että luuletko oikeesti, että kelalta saa tämmösiä?! :D Sitte se ihmetteli mistä oon saanu sellasen kelalapun.. Sanoin vaan, että kyllä kai mä nyt sen verran osaan konetta käyttää, että saan sellasen lapun tehtyä. Toinen oli jotenkin niin yllättynyt, ettei saanut sanaa suustaan. :D Kyllä se loppujen lopuksi kiitteli. Kaikista parasta miehen mielestä oli kuitenkin kuulosuojaimet radiotoiminnolla!! :LOL:

Mesikämmen ja masukki 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Lähes työttömänä yötöistä kirjoittelen kun tässä hankintoja mietin. Mitäköhän kaikkea "tilpehööriä" vielä tarttis ostaa?

Sänky tulee isän luota, siihen tietenkin patja ja peitto, joitain liinavaatteita olen saanut sekä yhden pinnasuojan, myös petarin ja tyynyn olen saanut vaikkei tyynylle tarvetta olekaan. Petari ja liinavaatteet ei suoraan miellytä itseä, mutta ainakin niitä sitten on, että ei ole pakkopakko ostaa vaikka kyllä haluankin ;) Petauspatjan koosta tosin en ole varma, kun en sängynkään kokoa tiedä, että sopiiko se sinne.

Rattaat, kaukalo telakkansa kera sekä yhdistelmävaunut on tulossa, syöttötuoli on, sitteri on, lipasto vauvanvaatteille on ja siihen olisi tarkoitus erillinen hoitotaso teettää kunhan keksin kuka sen tekisi...

Kaikenmoisia vaatteita on eri kokoisia. Sitten näitä yksittäisempiä:

- Kylpypyyhe
- Pesukinnas
- Niistäjä
- Kynsisakset
- Harja & kampa
- Kylpylämpömittari
- Purulelu
- MAM Anti Colic-tuttipullo
- MAM tutti Perfect
- Elodie Details-tutteja
- Tuttinauha
- Sideharsoja
- Kertakäyttöisiä puhdistusliinoja
- Kasa Imse Vimsejä kuorineen, muitakin kestoja ja imuja
- Ainu ensipupu jollain ryynisisuksella + pari muuta pehmolelua
- Täkki lattialle ilman leluhärpäkkeitä
- Lammas-leikkimatto kaarilla
- Ilmeisesti irto-lelukaari + kaikenmaailman muovileluja (en ole tutkinut kassia vielä, sain)

- Käsikäyttöinen rintapumppu
- Kestoliivinsuojuksia

Hmmm... Olikohan vielä jotain. Olen liittynyt Libero-kerhoon, vai mikä lie klubi onkaan ja siellä mainittiin että sairaalassa sitten lähtiessä sais jonkun Libero-laukun? Mitäköhän laukku mahtaa sisältää, jotain pesuaineita, öljyä? Tietäis vähän sitten että mitä "aineita" pitää ostaa ja mitä mahtaa sen mukana tulla.
 
uaah miten nää silmät saa auki :D on niin tarkkaa nykyään ettei yhdetkään lastenpiirretyt mee ohi niin herätään sitten aikasin.

kertomus siin liberon laukussa on kahesta eri firmasta kuukautis side näytteitä, hoitoöljy, liivinsuoja näyteppakkaus(?muistaakseni) sitten peppuliinoja, pieni paketti vaippoja sit muutama paperilappu esite. en nyt muista oliko muutakin ja se sisältö on saattanu vähän muuttuakin. mutta musta toi sun listasta ei oikein enään puutu mitään, ainut mikä tietty olis hyvä on sinkkivoide :)

mirkku76 olitkos se sinä jolla oli suunniteltu sektio varattu? iteku ajattelen että vielä n.11viikkoa niin tuntuu niin kaukaselta. no kyllä nää viikot on nopeasti siitä huolimatta huvennut, siellä viikon 35 jälkeen vasta alkaa se sekuntien laskeminen hehe :D

neuvolalääkäri on meikäläisellä tosiaan tossa puolentoista tunnin päästä, saas nähdä minkälainen matami sielä on vastassa kun on tosiaan eka kerta tässä uudessa neuvolassa että lääkärille pääsee :) nyt pitää arpoo mitkä kengät sais jalkaan, ei viittis millään aamutossuil lähtee ja sandaaleille on ehkä liian kylmä.. :D no parin tunnin päästä kuuluu taas.

samunäiti&alex 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Närästyksestä: Minulla oli tosi pahana närästys yhdessä vaiheessa. Alkoi jo aamulla kun töihin ajelin ja iltapäivästä paheni. Rennietä napsin ja se auttoi aina hetken mutta sitten polttelu taas palasi. Varsinkin kumarteluasennot oli pahimpia kun nousi ylös niin polttava tunne oikein hulahti tuohon ruokatorveen. Piimää litkin myös, sekin helpotti närästystä aina hetkeksi. Sitten älysin lopettaa kahvinjuonnin kokonaan ja närästys hävisi. Nyt siis kärsii syödä grilliruuat sun muut närästysalttiit ruuat ja närästystä ei tule kun en juo kahvia ja Rennietkin oon saanu jättää pois. satunnaisesti oon ehkä jonkun 1dl juonut ja kyllä sen heti huomaa että illasta närästää.

KERTOMUS: Joo sairaalasta saa sen liberokassin, siinä on muistaakseni näytepakkauksina vaippoja, kosteuspyyhkeitä, vaipanvaihtoalustoja, kertakäyttöruokalappuja, sit on myssy vauvalle ja pieni lelu ja muistaakseni pienet näyteputelit Liberon vauvaöljyä ja -shampoota. Tai siis tuo oli sisältö ainakin tammikuussa 2010 ja aika samanlainen tais olla vuoden 2007 sisältökin. Voi toki olla hieman muuttunut. Mutta siis sen laukun sisällön varaan ei kannata mitään jättää. Ovat tosiaan ihan näytepakkauksia. Yks hyvä hankinta on myös rintarasva. Itse oon käyttänyt apteekista saatavaa Lansinohia, mutta myös Ainulla on vastaava jota saa ihan marketeista vauvatarvikeosastolta. On siis 100% lampaanvillarasvaa joka on tosi tehokas nännien kosteuttaja. Rinnat joutuu aika koetukselle ens alkuun kun aloittaa imetyksen, itsellä on jo laitoksella olleet ihan haavautuneet. Tuo lansinoh on siitä hyvä että kun on luonnontuote niin sitä ei tarvii pestä pois ennen imetystä. Monet käyttää bebanthenia mutta siinä on lääkeaineita, jotka sitten joutuu vauvan suun kautta elimistöön, eikä meijän synnärillä ainakaan sitä enää suosittele.

Mä oon totaalisesti unohtanut koko vauvavakuutuksen. Molemmille pojille semmoiset hankittu jo ennen syntymää mutta tämä raskaus on mennyt jotenkin niin nopeesti etten oo ollenkaan tajunnut että siinä ois tuo takaraja 3kk ennen laskettua aikaa ollut. Laitoin sitten viestiä eilen tutulle, joka on tuossa meijän vakuutusyhdityksessä töissä niin se aiko selvitellä saisko se vielä jotenkin kierreltyä tuon pykälän ja saatais se vakuutus jo nyt, eikä vasta sitten kun vauva täyttää 2kk.

Mä en oo oikeesti tehny vielä mitään hankintoja/tekoja vauvan eteen. Tai no Popin vaatteita oon nettikirpuilta ostanu vähäsen, mutta siinäpä ne. Serkulta pitäs hakea niillä lainassa olleet meijän poikien vanhat vaatteet. Joten sinänsä vaatteita ei kyllä tarviikaan ostella. Kestovaippoja vois hieman hankkia, joitakin tuolla kätköissä vielä on poikien jäljiltä, mutta niissä ei tahdo kuminauhat kestää säilytystä. Kaukalo ois vielä hommattava, aattelin että jos tilaisin Cybex Atonin telakalla Onko kenelläkään kokemusta siitä? POjilla oli Gracon logico mut nyt ajattelin kokeilla jotain muuta. Kelaankaan en oo saanu vielä toimitettua raskaustodistusta ja tulotietoja. Netissä tein kyllä jopa viimeviikolla hakemukset, mutta noi liitteet pitäs vielä lähettää. Onneks saan palkkaa heinäkuun loppuun asti niin ei sinänsä hätä.

Sanle ja Onnimanni 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaa yksin hereillä jo tähän aikaa, eikä enää tuu unta! Eilen illalla en saanu millää unta, ku selkää särki. Särkylääkkeen voimalla sain nukutuks siihen asti, että mies heräs töihi. Sen jälkee vauva rupes potkii, lisäks nenä vuotaa ja aivastuttaa. Kaiken huipuks meijän vieree rakennetaa ja ne alottaa aamu 7 hirveen paukkeen. :( Noo, ehkä tää on hyvää harjotusta ennen vauvantuloa. Tuo siitepöly vaa vois kadota ilmasta!

En tiiä kuvittelenko, mutta välillä tuntuu tuolla selän puolella semmosta kuplintaa. Mietin, että voiskohan olla vauvan potkuja. En oo aikasemmin tuntenu. Muutenkin nuo potkut on vaimenneet siitä mitä ovat olleet. Vauvaki taitaa olla kääntyny raivotarjonnasta poikittain.

Mulla on palannut pahoinvointi takas. En oo nyt kuitenkaan oksentanu, mutta läheltä piti tilanteita ollu pari kertaa. Semmonen etova olo on lähes päivittäin.

Meillä on jossain välissä muutto eessä. Toivottavasti ennen vauvan syntymää. Ollaa ostamassa omaa osaketta, ja yhdestä jättämässä tarjousta. Toivottavasti tärppäis! Mutta jos ei tärppää nii jäähää tähän siihen asti, että tulee paremmin tarjontaa markkinoille.

Meillä miehellä on vkl viimenen reissu pois kotoa ennen vauvan syntymää. Sunnuntaina supisteli kiitettävästi, joten toivottavasti ei tuu etuajassa. En jaksanut lähteä sairaalalla käymään tarkistaan tilannetta, kun supistusten välit oli niin pitkiä ja olo poikki. Edeltävän päivän shoppailureissulla saatto olla osaa asiaa.

Jaanel ja 30+6
 
samuelinäiti Joo, sinkkivoidetta mulla on hevosellakin, on hyvää tavaraa pikkupipeihin :D Mut noita aineita en just oo vielä ostellut kun ei ole tiedossa sen Liberolaukun sisältö ettei sit oo kahta samaa :)

Äippäpakkausrahastakin tuli päätös, kyllähän ne mulle sen myönsivät vaikka vasta 18+5 sit olikin eka neuvolakäynti. 31.5. tulee maksuun se 140e. Saa nähdä koska tulee muista tuista päätös et mitä saa ja minkä verran. Sit pitää vauvan isänki kanssa tehdä joku elatusmaksusopimus ja isyystestin hän myös tietenkin haluaa teettää.

Imetysliivejä mulla ei vielä oo, eikä mitään imetyspaitojakaan. Jotenkin outoa mennä ostelemaan liivejä kun en tiedä tuleeko rinnat kasvamaan vielä siinä vaiheessa jos/kun maito nousee ja minkä verran sitten. Ei ne ainakaan raskauden aikana oo merkittävästi kasvaneet :( Samat liivit menee, ainoastaan ympärysmitta ahistaa joissain mut kuppikoko on pysynyt samana pienenä. TYLSÄÄ!! :D

Jäin yövuoron jälkeen hereille, mulla samoihin aikoihin ilmeisesti neuvola+lääkäri kuin samuelinäidilläkin :D 8:30 ois. Nyt tässä sais vielä vajaan tunnin ihmetellä kotona ennen lähtöä. Täyttelin tossa tommoset laputkin kun viimeks sain, EPDS-seula, voimavaramittari odottaville, esitietoilmoitus synnärille ja NeoPilotin suostumusasiakirja et annan luvan ottaa vauvalta veritäplänäytteen. Melkein tekis mieli keitellä kahvitkin tässä, mut mietin et miten se näkyis sit verenpaineessa kun menin töissä syömään Hyvää Makumaasta-pussin ja siinä jo oli salmiakkia ja lakritsia :p Lisäks varmaan muutenkin tää valvominen näkyy paineissa.

Oli muuten ekaa kertaa nyt töissä tuommonen Anita Babybelt-tukivyö käytössä. Sitä mulle vinkattiin avuksi noihin iskiaskipuihin. Niitä nyt ei vähään aikaan oo ollut taas, tänä yönä kyllä sitten muutama isku tuli et ei ainakaan heti ollut vaikutusta niiden poistamisen suhteen, mutta huomasin että kun siellä istuskelin parikin tuntia putkeen ja sitten nousin ja lähdin liikkeelle, niin ei tuntunut samanlaista jumitusta ja jäykkyyttä mitä on viime aikoina muuten tuntunut. Et ois voinut vaikka lähteä juoksujalkaa siitä istumalta :D En tosin oo noita aiempia jumituksia mitenkään ihmetellyt, aatellut vain et kai sitä nyt jäykistyy ja puutuu kun paikallaan istuu mut tää vyö kyllä helpotti siihen hommaan ainakin. Mun töitä kun on jonkun verran nyt helpotettu, en tiedä onko pysyvästi kesälomaan asti vai vaan väliaikaisesti, mut kun siis normaalisti teen seisomatyötä ni nyt on pistetty tehtäviin joissa voi istua. Tänä yönä tosin ei ollut muita töitä kuin kolmen tauon taukotuuraukset ja ne sit teinkin seisten :) Väliajat tietty istuin...

Kertomus & Minimörkö 26+5
 
Huomenta :)

Minäpä näin viime yönä unta, että olinkin synnärillä ja heräsin heräämöstä kun olinkin joutunut leikkaukseen :O Siinä unessa sit oli syntynyt pikkusen yli 3kg tyyppi ja mun maha oli sit tissien väliin asti tikattu :D Enkä siis uskaltanu kattoo/koskee ollenkaan mahaan mut niin hyvät puudutukset ilmeisesti oli et en tuntenu mitään.. Siinä unessa sit pääs jotenki niin konkreettisesti kokee sen fiiliksen mikä tulee kun on ÄITI.. Ja herätessä tuntuikin haikealta kun ei vauvaa ollutkaan vielä saanu maailmaan.. :'( :) Jotenki hormonit taas pelleilee mun kanssa, mut ihana uni toi silti oli. Ja eka ihan kunnollinen "synnytysuni" :D

Kertomus Kiva että Kela myönsi sitten äitiysavustuksen vaikka vähän myöhemmin kävitkin neuvolassa :)

Imetysliivejä odotan postissa saapuvaksi, tilasin viikonloppuna kahdet kun ajattelin et jos edes olis ne valmiina kun tuntuu et tissit ei kestä enää kohta näitä normaaleja kaarituellisia.. HIton kalliitahan noi on, mut kuulemma sen arvosia :)

Isyyspakkaus täällä vielä kesken, ajattelin antaa sen sit samalla kun saan ite äippäpakkauksen.. Siihen tulee vielä pari autolehteä, yks dvd jne.. :) Mut eipä oo munkaan pakkauksesta kuulunu mitään! :O Netissä lukee et vanhempainpäivärahahakemus on menny perille mut ei mitään äitiysavustuksesta. Viikonloppuna näin muuten unta siitäkin et se tuli.. :LOL:

Ei tässä nyt näköjään ehdikään kirjoittaa kaikkea mitä meinasin, pitää töihin jo suunnata.. Kirjottelen illemmalla lisää jos ehdin/jaksan :) Kiva kun oon sentään töissä pystyny käymään, vielä olis 4 viikkoa sopparia jäljellä.

inieh ja poikittain(?) majaileva tyyppi 27+2
 
Neuvolassa käyty ja kaikki oli normaalisti :) Sf mitta 27 ja paino oli pysynyt samassa kun viime käynnillä eli 10kg tullut. Vauva oli raivotarjonnassa vaikka ehtiihän se moneen kertaan vielä pyöriä masussa :D

Mites teillä muilla on että onko seksielämä pysynyt entisen kaltaisena? Meillä on miehen kanssa läheisyyttä halailuja ja pussailuja päivittäin, mutta yhdyntää ei olla harrastettu ainakaan pariin kuukauteen. Toki ollaan sit käytetty muita tapoja toisen tyydyttämiseen, mutta tuntuu että sellainenkin seksi on vähentynyt. Kysyin sitten mieheltä syytä että miksi ei enää yhdyntöjä harrasteta, koska en ole itse uskaltanut tehdä aloitetta. On ollut sellanen fiilis että ehkä miestä häiritsee mun vatsa ja en ole sitten itseäni viitsinyt tyrkyttää :D Mies sanoi vaan että on ollut niin väsynyt ettei seksiä jaksa harrastaa. Kun kysyin suoraan että onko raskaudella vaikutusta niin sanoi että ei. Jotenkin vaikea kyllä uskoa että ei olisi mutta toisaalta mies on yleinsä rehellinen niin hyvässä kuin pahassakin. Jotenkin vaan huolestuttaa että seksileämä kuivuu kasaan jos ei nytkään harrasteta seksiä juuri koskaan niin mites sitten kun vauva syntyy? Silloin aikaa on varmaan vielä vähemmän.

Kertomus sun lista näyttää hyvältä vaikka en kyllä itsekään ole ihan perillä mitä kaikkea oikeasti tarvitsee :) Pitäisi itsekin tehdä jääkaapin oveen jonkinlainen lista mitä vielä tarvitsee. Isoimmat hankinnat miellä jo onkin kasassa.

Imetysliiveistä sain miehen siskolta jotkut jotka on ilmeisesti yhden koon sellaiset toppi tyyliset imetysliivit. Vaikka mullakin on isot rinnat nii tollanen toppi tyyli voi olla hyvä koska alussa mitään kaarituellisia ei ilmeisesti pysty välttämättä edes käyttämään. Ja tosiaan kun ei tiedä mikä se koko tulee olemaan. Mulla ainakin kasvanut tissit koko raskauden ajan vaikka ei kyllä olisi tarvetta :D

Onko teillä muilla ilmestynyt selluliittia raskauden aikana? Mua masentaa mun peppu ja takareidet kun niihin on ilmestynyt selluliittia :( Kun eikö toi selluliitti oo vähän sellaista ettei se sitten häviä vaikka laihtuisikin? Onhan tää vähän pinnallista, mutta raskauden tuomat muutokset kehoon on ottanut mulle jostain syystä koville. En normaalisti tarkkaile itseäni tai painoani kovin tarkasti mutta nyt kun näitä muutoksia on tullut pienen ajan sisällä paljon niin en ole jotenkin pysynyt perässä. Arpia ei sentään vielä ole mutta kai nekin kohta ilmestyy..

Scarlett ja sissi 29+5
 
Seksielämä: Onhan se vähentynyt, lähinnä minun väsymyksen ja haluttomuuden vuoksi. Kun väsyttää iltaisin niin haluaa vaan nukkua eikä jaksa innostua toisen yrityksistä. Mies kyllä haluais ihan yhtä paljon ku ennenkin. Nyt alkaa vaan liitoskivut tuntua jo lonkissakin niin alkaa olla kohta silkka mahdottomuuskin harrastaa missään asennossa. Edellisessä raskaudessa harrastettiin ihan loppuun asti ja varsinkin viimeinen viikko oltiin hyvinkin aktiivisia kun yritettiin saada synnytystä käyntiin. Raskaana ollessa seksi kyllä tuntuu parhaimmalta, kai se on tuo lisääntynyt verenkierto ja hermosto tuolla lantion alueella kun on herkillä, mutta tää väsymys haittaa harrastusta :D, ehkä kerran viikkoon tai kahteen viikkoon sitä jaksaa innostua. Synnytyksen jälkeen menee varmaan useampi kuukausi täysin ilman. Aikasemmissa synnytyksissä tullut 2. asteen repeämä niin sitä parannellessa kuluu aikaa ja ei mahdollisuuksia yhdyntöihin.
 
NP
Seksielämä. Olis varmaan vilkkaampaa ilman tätä edessä heiluvaa tynnyriä, joka on kyllä ihan hemmetin hankala niissä puuhissa mun mielestä (miestä ei tunnu häiritsevän). Viikottain on jotain aktiviteettia sillä saralla.

Selluliitti. Mä en ole "selluasiantuntija", joten mä luulin pitkään, et mulla on kamalasti selluliittia. Sit yks kaveri sanoi, et iso osa siitä onkin vaan ihon kuivumista ja muita muutoksia. Niistä pääsinkin aika hyvin eroon / vähemmälle ihon kuivaharjauksella ja runsaalla rasvaamisella. Nyt kun ei enää taivu oikein mihinkään suuntaan niin on jäänyt noikin toimenpiteet vähemmälle ja hanuriosaston iho näyttää miltä näyttää. Täytyy synnytyksen jälkeen ottaa tehokuuri hierontaa ja sun muuta.
 
Täällä vauva edelleen pötköttää pää alaspäin, ja musta on alkanu tuntuu ettei se sieltä enää käännykään. Se pää on nimittäin ihan tosi alhaalla, kävelykin on jo tosi vaikeaa. Ja liitoskivut on muuttunut ihan helvetillisisksi.

Vooi, mäkin haluisin jo antaa isyyspakkauksen! Ehkä mä nyt äkkii väsään sen valmiiksi ja annan viikonloppuna! :)

Tsemppiä närästyksen kanssa painiville! Mulla ei oo ikinä ollut närästystä niin en tiedä edes miltä se tuntuu.

Nepo ja Pirpana 30+5
 
noniin kotiuduttiin jokunen aika sitten :)

nla lääkärissä meni aika nopee ohi, taiku se kesti alle 20min :D tsekkas nopee paikat ja kaikki kunnossa, verenpaineetki oli ok (110/70) sit vihdoin mitattiin sf ja se oli 27. tikusta näytti proteiini plussaa mutta heikosti niin sano vaan että kun labraan meen seuraavan kerran niin siel otetaan joku kunnollisempi näyte ja sen mukaan sitten aletaan tai ei aleta seuraamaan tilannetta. turvotuksetki oli suurimmaks osaks laskenu niin eipä lääkäri ainakaan huolestunut asiasta. nyt on lähinnä ittellä sellanen olo että ihan turhaan panikoin. nyt pitäs tosiaan se sokrutesti varata, oon vaan niin helpottunut etten jaksa ees stressata sitä vaikka tulokset olis mitä :)

selluliittia täälläkin löytyy juurikin noiden istumalihaksien lähettyviltä :LOL: kyl sitä ennen tätä raskautta sai pois kuivaharjauksella mutta kylhän sitä nyt tuli tietty takasin kun aineenvaihdunta hidastunut. silläkin pystyy siis vaikuttaa että vilkastuttaa aineenvaihduntaa tietty. tossa juhannuksen jälkeen ku alkaa taas kaikenmaailman lehdet oleen täynnä "karista juhannuskilosi" ohjeita niin sieltä löytyy myös sellu osastoo niin kannattaa ottaa ylös vähän infoa, ei ne kuitenkaan ihan puutaheinää kirjottele :D heh

seksielämä hmm no ei se varmaan enään niin aktiivista ole kuin ennen ja siis ainaki nyt toi maha häiritsee että asento valikoima on hieman ykstoikkosta :D mutta ei toi mies kehtaa valittaa. mut eniten tässä ehkä "mättää" se klassisin että miestä kiinnostais aamuisin/päivisin jolloin se on suht mahdotonta ton samun takia ja itte sitten heräilee ajatukseen vasta illemmalla jolloin mies on väsynyt ku aikasin herännyt töihin ym :D ekaks aina vähän pahastuin ku tuntu torjutulta ja nää hormoonit varmaan viel buustas lisää kaikkea negatiivista pään sisällä. ainaki itellä huomaa sen että jos ei oo useasti sutinaa sillä saralla niin se kerran viikkoon/kahteen tuntuu aika ylivoimaselta ja joutuu kaikenlaista taikaa suorittaa että saa fiilikset kohilleen :D synnytyksen ja siitä toipumisen jälkeen uskon että asia on taas ihan toinen niinku oli viimekski. tai tähän ainakin haluan uskoa!

imetysliivit mulla on tollasia sloggin "urheilu"toppeja ja niitä viimekski käytin sit oli muutamat ihan kunnon imetysliivit jotka sain ystävältä kiertolaisina. oon nyt joutunu ostamaan kahet uudet liivit tossa öö huhtikuun alkupuolella niin en uskalla viel investoida imetysliiveihin koska jos nää tästä vielä paisuu niin kyllä harmittaa jos on kaapit täynnä väärää kokoa. sit mulla on yks sellanen imetys toppi eli siihen alle ei tartte liivejä erikseen alle, näyttää normi naru olkain topilta.. sellasia saa varmaan mistä vaan mutta omani tilasin tuolta villiankka.fi :)

onko kellään muuten sellasta bola-riipusta? piti jo samun aikoihin hankkia sellanen mut se sit unohtu ja nyt on taas pompannu mieleen että toi pikkukaverihan nyt kuulis sen hyvin. rauhottaa se helinä kuulemma sitten syntymän jälkeenki.

eipä tässä nyt sitten taas mitään, voisin mennä tonne sängyn pohjalle vetää vähän zetaa :D
 
Bolakorusta kyseltiin, mä ostin sen jo aika alkuvaiheessa ja olen käyttäny sitä päivittäin rv 20 lähtien. :)

Ja sitte sitä seksiä.. Miestä huvittais touhuta vaikka koko ajan, mut mua ei kiinnosta. :D Ehkä kerta viikossa meiningillä mennään.

Tää oli nyt tämmöne pikavastailu, vaikka kesälomalla oonki ni tuntuu että koko ajan jotain tekemistä jossain suunnassa =)

jenna&toukka 28+3
 
Selluliitistä oli puhetta, täälläkin tuskaillaan perssuksen kanssa, sinne on ilmaantunu nyt raskauden mukana hiukkaisen muhkuraa. Tympäisee kyllä. Vaan minkäs teet. : /

Seksielämä, niin mikä? Meillä on virallisesti ollut taukoa se 5kk ja näyttää jatkuvan edelleen. Ei oikein innosta tosiaan kun olo ei ole mitenkään hehkeä eikä seksikäs. Lisäksi alapää tuntuu edelleen hellältä ja kuivalta että liekkö sinne mikään sisään menisikään. Kaupan päälle pelottaa edelleen että alan vuotamaan verta yms.
Katsotaan jos tässä joku kaunis päivä saadaan miehen kanssa jotain aikaiseksi.
Muitakin keinoja löytyy onneksi että miehen oloa saadaan helpotettua, ei tartte ihan paineessa käyskennellä. :D Mulle nyt on ihan yksi ja sama, halut on jotenkin nollassa.

Imetysliiveistä, minkä kokoiset sitä kannattaa sitten ostaa? Kuinka paljon nuo turpoaa tuosta sitten kun maito nousee? Meinaan varmaan laitoksella on jo ihan hyvä tuollaiset omata, sieltä ei enää liiviostoksille paljon lähdetä.
 
moi kaikki! :wave:

Ällövaroitus:
äh, täällä on nyt parina päivänä vuotanu sellaista kirkasta sitkeetä limaa.. :O ja sitä tulee aika paljon.. muistelisin että esikoisesta alko semmosta vuotamaan muutamaa viikkoa ennen kun synnytys käynnistyi, ja mä sillon ajattelin että onko limatulppaa, mutta se limatulppa tulikin sit ihan kokonaan pihalle sinä aamuna kun lähdettiin synnyttään.. onko muila tälläistä vuotoa? kun mä aloin tossa vessassa aamulla miettimään kun sitä tuli taas aikas paljon, että eikai synnytys ala oleen jo lähellä :confused:

perjantaina olis se lääkäri, ja saa sit nähdä että onko nää supistukset tehny taas jotain tuhoo tuolla.. toivottavasti ne ei ainakaan mua sairaalaan oo passittamassa jos siellä jotain on tapahtunu, kun mulla on todella tärkeetä menoo lauantaina.. tai sit jos ne passittaa mua sairaalaan, ni voisin vaikka sitten lauantaina illalla vasta mennä tai sunnuntaina aamusta..

vauva myllää kovasti, joten siellä ainakin tuntuu kaiken olevan ok :)

emilien ja pikkunen 29+6 :heart:
 
Heippa kaikki! :)

Pikainen päivitys: Täällä on päästy muuttamaan takas Keski-Pohjanmaalle, muutto oli ihan helvetillinen! Kauheeta sähläystä vaikka kaikki oli etukäteen suunniteltu. Välimatka kun on niin pitkä niin tuli siinä vähän kommellusta kun muuttoauto hajos yms mukavaa... Mies ollu kovassa kuumeessa ja ollaan molemmat ihan väsyneitä. Mutta onneks meillä oli molempien perheet apuvoimina :) Nyt kun vielä jaksais ruveta purkamaan kunnolla tavaraa ja laittamaan uutta asuntoa kuntoon. Tuntuu, että vois koko ajan vaan nukkua! Huomenna pitää vielä sitte ajaa takas koululle tekemään viimeinen tentti ja sitten voikin kesäloma alkaa!

Tulen viikonloppuna kommentoimaan vähän muutakin kun omaa napaa :D

Minea ja maha-asukki 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Heippa taas pitkästä aikaa! :) Tänään olin lääkärineuvolassa, viikot nyt 27+3. Sf-mitta oli jo 27,5cm, taitaa tulla pikkasen isompi tapaus kuin esikoinen (3,3kg), iik! Kaikki oli ihan hyvin, mitä nyt ei lääkäri meinannut saada sydänääniä kuulumaan. En ehtinyt huolestumaan, kun olin juuri hetki sitten tuntenut liikkeitä.

Hankinnoista täällä on ollut paljon puhetta. Enkä ole ihan varma oliko tuolla jossain välissä maidonkerääjistä juttua, eli ne suosittelen hankkimaan, eivätkä maksa paljoa. Maidonkerääjän voi laittaa toiseen rintaan, kun imettää/pumppaa maitoa, näin maidon saa jopa halutessaan talteen eikä se turhaan kastele suojuksia. Ja toinen hyvä käyttötarkoitus laittaa rinnan päälle, jos nännit menee rikki. Ainakin mulla oli toinen pari sellainen, missä oli reiät, joten se hengittää eikä mikään rintaliivi hankaa kokoajan rintaa ja rasvat pysyy paikoillaan. Bepanthenia itse käytin synnäriltä asti, eikä silloin mulle sanottu mistään vaarallisista lääkeaineista vaan sai imettää ihan normisti. Tää oli siis vuonna 2011. Onkohan siis määräykset muuttuneet sen jälkeen?

Toinen mihin en täysin varautunut oli se jälkivuoto ja siihen tarvittavien siteiden määrä. Eli kannattaa ostaa reilusti yösiteitä varastoon, ettei heti tartte laittaa miestä ostoksille. :)
 
Hello!

Mulla olisi neuvola taas takana ja siellä verenpaine 95/67, Hb 102 ja sf- mitta 30cm. Pissa puhdas. Vauva majailee pää alaspäin. Lisärautaa olen syönyt mutta ei siitä ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään apua.

Imetysliivejä täällä on jo muutamat kappaleet, tosin toiset ovat ainakin hiukan isohkot.
Toivottavasti menee sitten kun vaavi syntyy jottei heti tarvi ostoksille lähteä.

Selluliittiä on täälläkin esiintynyt jo jonkun aikaa. : / Ei yhtään kivaa, muutenkin tuntuu että tuo kaikki paino mitä on tullut on pesiytynyt peppuun ja reisiin. Mutta eiköhän se osittain pois lähde jossain välissä..

Seksiä meillä on noin kerran viikossa, ei oikeen jaksa useammin. Molemmat ollaan silti ihan tyytyväisiä.

Annukalle vielä onnittelut pienokaisesta ja tsempit! :heart:

Scarlett kyseli lomasuunnitelmista, täällä olisi toiveissa että pääsisi mökkeilemään vielä tänä kesänä ja tietysti tän asunnon laittoa olisi tiedossa. Vielä olisi kaksiviikkoa töitä jäljellä.

Ei tällä erää muuta..


Shadowy ja Pieni 30+3
 
Minea Paljon tsemppiä tavaroiden purkamiseen. Tärkeintä on, että nyt tavarat ovat siellä. Tsemppiä myös viimeiseen tenttiin! :)

Kertomus Ihanaa, että sait jo päätöksen äitiysrahasta. Mahtavaa! :)

samuelinäiti Kiva kuulla, että turvotus on laskenut, eikä lääkäri ollut asiasta huolissaan. Tsemppiä sinne sokerirasituskokeeseen, ei sitä kannatakaan stressata.

Bolakorua en ole hankkinut, vaikka kovasti se oli suunnitelmissa. Kun näin niitä käytössä, ryhdyin vierastamaan korun pitkää ketjua (voihan niitä olla eri pituuksia...), sillä ajattelin sen näyttävän niin hupaisalta lyhyellä meikäläisellä. Käytän muutenkin lyhyitä kaulakoruja enemmän.

Seksielämää on yhä, joskin vähemmän kuin ennen raskautta. Ollaan menty molempien tuntemusten mukaisesti, sillä myös mies on ollut välillä todella väsynyt ja aiemmin jalkansa hajoitettua toipilas. Olemme myös jutelleet aiheesta, eikä kumpaakaan ole haitannut, vaikkei makkarissa tapahdukaan yhtä usein, sillä yhä tapahtuu ja saamme muutenkin läheisyyttä päivittäisten halauksien ja suukkojen myötä.

Lomasuunnitelmia en ole kauheasti tehnyt etukäteen, sillä remontti ja muutto odottavat. Varmasti käymme perheeni kesämökillä rentoutumassa ennen vauvan syntymää ja muuten mennään fiilisten ja uuden kodin laittamisen tahdissa. Kovasti haaveilen risteilystä Ruotsiin vielä ennen vaavin syntymää, mutta katsotaan nyt, että ehditäänkö.

Oma keho Olen nauttinut raskaudesta suunnattomasti. Se ehkä kuullostaa oudolta pahoinvoinnin & päänsärkyjen jälkeen ja eläessä lantion löystymisen/nivuskipujen kanssa, mutta se pitää paikkaansa. Olen ylpeä masustani ja silittelen sitä päivittäin useita kertoja. Minusta on ihanaa, että kauan toivottu raskauteni näkyy muille. Mietin etukäteen, että miten suhtaudun kroppani muutoksiin, mutta on ollut kivaa havaita, ettei minua ole mikään haitannut tai häirinnyt. Odotan mielenkiinnolla, että miten loppuraskaus etenee.

Imetysliivejä en ole vielä hankkinut, mutta olen saanyt yhdet kierrätysliivit, joten en ole ihan pulassa, jos lopussa tulee kiirus. Imetyspaitoja olen jo katsellut valmiiksi, mutta liiveistä olen hiukan pihalla. Olen käsittänyt, että molemmat kannattaisi hankkia ihan loppumetreillä, ettei hanki liian pientä kokoa.

Päiväunet ovat tulleet tutuiksi. Olen useana päivänä ollut sen verran väsynyt, että nukahdin puoleksitoista tunniksi ihan tuosta vain. Ensi viikon neuvolassa on pakko tarkistaa hemoglobiini, vaikka tässä vaiheessa väsymys taitaa kuulua asiaan?

Luckygirl & Vintiö 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Närästyslääkkeistä käsittääkseni tosiaan raskusviikoilla on merkitystä. Esim. Gavisconia ei suositella raskauden ekalla kolmanneksella, koska siinä on alumiinia. Loppuvaiheessa se ei enää voi aiheuttaa epämuodostumia, sanottiin teratologisesta palvelusta. Mutta joo, inhottavaahan näitä lääkkeitä on popsia joka tapauksessa.
Imetysliiveistämunkaan kuppikoko ei juuri ole kasvanut, ympärysmitta vain. Vaikea löytää 85b kokoa olevia liivejä! Mäkin olen ihan ulalla että minkäkokoisia niitä imetysliivejä nyt kantsii ostaa!
Lapsen asennosta aika monella tuntuu vauva viihtyvän poikittain, viistottain. Niin myös tää kaveri. Jotain pyöreää ja isoa puskee välillä masun läpi. En osaa päättää onko se pää vai peppu.
Seksistämeillä se onnaa jos mulla on silmät kiinni :D jos näen mahan, se vie liikaa huomiotani! Jotenkin jännitän mahaa ja hieman kankeaahan tuo touhu on mun puolelta. Kerran viikossa ollaan kuitenkin aktivoiduttu, mies tahtois useamminkin.
Lomasuunnitelmat aika monella taitaa kesä mennä muutossa. Tsemppiä! Mä en uskalla enää mökille lähteä. Anoppilaan mennään ja sitten ollaan kotosalla. Musta on tullut sohvaperuna!

Uusiäippä ja vaaveli 28+5
 
Meillä ei oo minkäänlaista seksielämää. Mua ei vois vähempää kiinnostaa ku lähes 24/7 on huono olo. : / Onneksi mies on ymmärtäväinen, vaikka onhan tuosta asiasta pari kertaa saanut keskustella tän raskauden aikana. Mua on ahistanut hirveesti se, että mun pitää aina selittää sama asia. Tuntuu, että se 1-2 kk välein aina unohtuu mieheltä, että mulla on huono olo enkä oikeasti vaan jaksa! Toivottavasti tämä asia korjaantuu kunhan lapsi syntyy.

Bolakoru: Mä sain semmosen lahjaksi, mutta oon unohtanut käyttää. En oikein ole koruihmisiä. Aina sillon tällöin muistan sen kaulaani laittaa.

Lomasuunnitelmia ei oo ku miehen loma on vasta heinäkuun puolenvälin tienoilla. Sitten oon jo niin viimesillään, että ollaan varmaan vaan kotona ja rentoudutaan ennen synnytystä. :)
 

Yhteistyössä