40+ odottajat Vol 3.

morticia voit päivittää tiedoiksi Liljan äippä 40v. seitsemäs, la.21.3.2012 Jorvi

Kiitoksia tervetulotoivotuksista! mur-mur ihana koiruli, meiltä löytyy kaksi vähän isompaa, labradorinnoutajat Venla ja Pontus! Venla taitaa olla myös pieniin päin, että odotettavissa myös karvasempia perheenlisäystä!

Olga70 ihanaa vauvaaikaa, ja suurmmoiset onnittelut!

Kittyglue sulla alkaa vähitellen jännitys tiivistyä, kohta on nyytti sylissä!

oliivitar kiva, että täällä on muitakin suurperheellisiä. Esikko saavutti toissapäivänä täysi-ikäisyyden, mutta hirvittää isompien suhtautuminen, en kerro ennen nt-ultraa, saa nähdä sanooko katoavansa maan alle tai jotain!!!

Olo on edelleen tosi vaihteleva! Kahvin juonti aiheuttaa kauheet närästykset, mut jos et juo, niin nukkuttaa niin vietävästi. Välillä on ihan normaali olo, mut kun ajatukseen alkaa tottua, iskee hirvee kuvotus, siis yhtä vuoristorataa.;)
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli nyt kamala koiravauvakuume "ihmisvauvakuumeen" lisäksi. :D Meillä lapsuudenkotona on aina ollut koiria (ajokoiria, mäykkyjä ja borderterriereitä). Olin jonkin aikaa koiraton kun exäni ei halunnut koiraa ottaa. Mä otin sitte 2 koiraa kun erosin ja muutin takaisin Suomeen. Nyt tekis mieli pientä sakemannin pentua.

Hyvää masunkasvatusta ja alkavaa viikonloppua kaikille!
 


Täälläpäs on olot riepotelleet... ensin ihmettelin oireettomuutta (masukipusia lukuunottamatta) ja nyt on ollut senkin edestä. Nälkä heräsi, mutta syötyäni olo senkuin pahenee :x Jopa lasi vettä saa pariksi minuutiksi olon pysähtyneeksi. Keskipäivä menee niinkin mukavasti touhutessa, mutta päivällisen jälkeen iskee väsy ja uusi ällötys :D joka kestää yön tunneille turvotuksineen. Vielä olen välttynyt oksentamiselta. Ole siinä sitten hehkeä ja kaunis :LOL: Ja ennenkaikkea salaileva ;)
Miehenkin olen karkoittanut sohvalle lähentymisyrityksineen, toinen vain toitottaa, että hänellä olisi tietty parannuslääke ruiskeena :kieh: Miehet!

Liljan Äippä Vieläkö sinulla asuvat kaikki lapset kotona tai onko osa lentänyt opiskelemaan toisille paikkakunnille? Minun esikoinen on vasta 12-vuotias, äidin iloksi tykkää touhuta pienten kanssa :heart:
 
Olgalle onnittelut pienestä pojasta :flower:=)

Morticia Katselin tuota teidän tytön kotitutumiskuvaa...Minkähän kokoiset teillä olivat nuo kotitutumisvaatteet? Olen pyöritellyt asiaa PALJON mielessä... Kannattaako 50 senttisiä ostaa yhtään, äitiyspakkauksessa on muutamat kappaleet, mutta esim bodyjä siinä oli vain kaksi 50 senttistä muistaakseni ? Nyt ostin yhdet 50 cm velour-housut, mutta heti iski epätoivo, että ostinko turhaan... Mietin vain siltäkannalta, että vauvahan ultrassa vastasi viikkoja täysin, paitsi reisiluu oli paripäivää edellä, eli olisiko vauvalla kuitenkin pituutta tulossa. Kun me vanhemmatkaan ei mitään pätkiä olla :D Vaan tokkopa tuosta mitään voi ennustaa....

Kittyblue + vauveli, joka poksahtaa tänään 33+0 !:heart:
 
oliivitar meillä asuu edelleen kaikki kotona! Helsingin seudulla on hyvät opiskelumahdollisuudet ja koulun päästötodistus oli jopa 9,4 että sai haluamansa opiskelupaikan. Toiseksi vanhin poika ei paljon opiskelusta perusta ja meinas jäädä ammattikoulun ulkopuolelle, onneksi lisähaussa sai vielä paikan! Onhan se aika taiteilua yhden täysi-ikäisen, teinien ja pikkulasten kanssa, jokaisella niin eri tarpeet.

Onko teille määrätty neuvolassa raskausvitamiineja? Neuvolatäti sanoi, että niitä määrätään nykyisin kaikille odottaville äideille! Aiemmissa raskauksissa en ole käyttänyt mitään muuta kuin d-vitamiinia. Nyt on käytössa raskaus multi-tabs.

Liljan äippä 8+4
 
Raskausvitamiineja Ei ole määrätty, kun aloitin ne ilman eri kehoitusta, vitamiineja varsinkin talvisin muutenkin olen käyttänyt. Taisi ne siitä neuvolassa kysäistä kuitenkin...Mulla ollut käytössä Multivita raskaus ja imetys (on vähän edukkaampi kuin multi-tabs) ja lisäkalkkina Multikalkki strong (siinä on d-vitamiinilisä). En tiedä onko ollut tehoa kun rautaisää en ole tarvinnut, kynnet ja hiukset kasvaa kohisten ja juuri muistelin, että edes vaivainen kurkkukipu minulla on tainnut olla toissatalvena, tai jotain... en edes muista milloin olen sairastanut flunssaa!

t.Kitty
 
Mulle annettiin ohjeeksi syödä raskausvitamiineja sekä nyt että esikkoa odottaessa.

Kittyblue, Viivi kotiutui 50cm vaatteissa ja edelleen suurin osa on noita 50cm vaikka neiti oli viime neuvolassa 53,5cm. Riippuu kai kuitenkin vaatemerkistä tosi paljon, oon huomannut että eri merkkien välillä saattaa olla jopa yhden koon ero.

Meilläkin tuo kohta 11v. tykkää tosi paljon touhuta pienten kanssa, ootan vaan milloin se into hiipuu ja aletaan tiuskia ja äyskiä. Vähän alkaa jo murkkuiän oireita olla.
 
Kittyblue Miun vauvelit ovat olleet kaikki välillä 3,5-4kg ja kyllä noi 50cm vaatteet ovat olleet just sopivia (ellei pieniä) ja parin pesun jälkeen jo varastoon :) Ehkäpä 56 ja 62 senttiset ovat pitkäikäisempiä. Jos on resorit hihansuissa/lahkeensuissa käyttöikä vain pitenee. Ne on vain niin söpösiä ne 50cm nutut :heart: Noissa vaatteiden koissa on myös hirmuisesti eroja... Onkohan tuo "koissa" sana edes oikea sana :LOL: Ollaankin Mortician kanssa samaan aikaan kirjoittelmassa :)

Liljan Äippä Wau, hieno todistus! Onnittelut mammallekin hienosta perinnöstä, minkä olet jakanut =) Ja meitähän mahtuu moneen junaan... Toinen tykkää opiskelusta ja toinen on elämäntapataiteilija. Jo nyt pystyn hieman arvioimaan näistä minun natiaisista, ketä kiinnostaa lukeminen ja ketä kättentyöt. Ja äitihän tarvii apusia joka saralla :heart:

Vitamiineista sen verran, että edellisessä raskaudessa napsin raskaus multi-tabsia, ja nyt kun kuumeilin tuolla toisella puolella, aloin syömään jo ennen raskautta E-epaa ja Foli B-strongia. Niillä olen nyt jatkanut ja neuvolassa sitten kyselen jatkosta. Rautaa on aina määrätty jossain vaiheessa ja se on ollut helpotus ummetukseen, joten sitä taas odotellessa :D Siis rautaa odotellessa :LOL:

Tämä pää tarvii vissiin kahvia...
 
Kiitos kommenteista vaate-pohdintoihini, ehkä mä selviän....:whistle: Oikeesti vaatetta löytyy, täytyy kääräistä hihoja vauvalla sitten jos ihan pieleen menee :)

Neuvolakuulumia Eipä oikeastaan mitään ihmeellistä tai poikkeavaa entiseen. Painoa tullut nyt 500g/viikko (kohtuullisesti kuulemma). Sf-mitassa mennään nätisti keskikäyrällä, syke 134-144. Verenpaine aiheuttaa aina päänvaivaa tädille, nytkin pohdittiin pitkään lähteekö lähete äitipolille, mutta päädyttiin neuvolalääkäriin kahdenviikon päähän, joka sitten katsoo kotimittausten ja vastaanotolla saatujen tulosten eroja... Siis sen suhteen aloitetaanko lääkitys vai ei. Mitään oireita mulla ei ainakaan raskausmyrkytyksen tai kohonneen verenpaineen kannalta ole, pissakin puhdas. Hemppa oli laskenut, nyt 113 ja ed kerran 121. Katsotaan parinviikonpäästä sitäkin onko vaan tilapäinen lasku vai aloitetaanko ehkä lisärauta. Vähän uumoilinkin tuota hemoglobiinin laskua kun on ollut sellaista erilaista vetämättömyyttä ja "uupumusta" vähäsen ilmassa....

No missäs se helle on? Täällä hyvinkin pilvistä ja tuulista. Taidan alkaa pesemään vauvan liinavaatteita ja järjestelemään kaappeja...

Mukavaa viikonalkua :)

Kittyblue ja vauveli 33+1 :heart:
 
Mä tykkään just tällaisesta ilmasta. :)

Itse oon hirveän nipo lasten vaatteiden suhteen. Siis lähinnä koon ja puhtauden. En tykkää että vaate roikkuu päällä tai on kittana. En myöskään tykkää pitää edes vähän likaisia vaatteita vaan mieluummin vaihdan heti puhtaat jos puklustuu / pisuttuu. Tämä siis koskee vauvaa, taaperon releissä saa ihan rauhassa olla tussia, ruohojälkiä tms. mutta en mä sitäkään pidä ruokaisissa / pissasissa vaan vaihdan heti.
 
Hei kaikki ihanaiset 40+äidit!

Olen lueskellut ketjuanne jo jonkin aikaa, vaikka olenkin "alaikäinen". Tunnen kuitenkin samaistuvani teihin paremmin kuin ketjun 35v+ odottajiin. Joten toivottavasti sopii että kirjoittelen tänne jatkossakin?

Pikaisesti tietoa, olen lapsen syntyessä 39v. Ensimmäistä odotan, la 28.2. ja viikkoja nyt siis 11+6 eli huomenna poksuu niin kauan odotettu 12.

Oleskelen tällä hetkellä ulkomailla (toisessa EU-maassa) ja huoli raskaudenseurannasta kasvaa. Olen käynyt kerran paikallisessa neuvolassa, joka oli samantapainen keskustelutuokio kuin ilmeisesti Suomessakin. Lisäksi kävin laboratoriokokeissa ja sokerirasitustestissä (?? vaikka oli vasta 6+2) BMI on n.25 mutta ilmeisesti ikäini takia testaavat sokerirasituksen alkutilanteen (?) Seuraava virallinen käynti on siis nt-ultra ja verikoe torstaina (12+2).

Olen kärsimättömänä tietysti käynyt yksityisellä ultrassa 7+0 (syke löytyi ja alkio oli oikeassa paikassa !) sekä vielä 11+0, jolloin myös kaikki ok. :heart:

Asia joka jäi kuitenkin vaivaamaan oli yksityisen lääkärin sanat. "Etkö ole todellakaan ollut vielä missään kokeissa (viittasi ilmeisesti istukkanäytteeseen, joka olisi pitänyt kai jo otaa 9-11 viikoilla)?" Hän mainitsi korkean ikäni kolmeen otteeseen! Eli nyt olen ihan hermona, olisiko minun pitänyt mennä automaattisesti istukkanäytteeseen koska olen 38-v ensisynnyttäjä? Neuvolassa ei mainittu tätä ollenkaan. Kokemuksia? Oletteko menneet istukka/lapsivesipunktioihin vasta yhteisseulonan tuloksien jälkeen? En ole mielestäni niin vanha ensisynnytäjä ja olen perusterve sekä suvuissa ei ole erityisiä sairauksia (tiedän toki että ikä on silti suuri riski). Lääkäri vielä korosti että yhteisseulojen tulokset on pelkkää tilastotiedottä, vain näyttenotolla voidaan varmistaa/poissulkea kromosomihäiriöt. APUA! Onko liian myöhäistä nyt? Lapsivesinäytteen voi ilmeisesti ottaa myöhemmin mutta silloin raskaus on jo kovin pitkällä.. Tämä raskaus on NIIN TOIVOTTU ja odotettu, että haluaisin jo vihdoinkin nauttia siitä enkä vaan pelätä ja jännittää koko ajan.: / Nyt siis kaipaan kokemuksia viisaammilta!

Saana ja Peanut 11+6
 
Hei Saana72 ja tervetuloa vaan keskustelemaan tänne meidän joukkoon :) Olen itse 42 v. ensisynnyttäjä , enkä meidän iässä näe niin suurta eroa, joten mukaan vaan! Mukava saada eri näkökulmia odotukseen, kun asustelet ulkomailla.

Seulonnoista Tuolla vähän aikaisemmin ketjussa on minun kokemuksiani omista seulonnoistani tarkemmin.... Istukka-tai lpsivesinäyte ainakin suomessa otetaan vasta myöhemmillä viikoilla, olisiko rv 15 jälkeen. Meidän ikäisille se tarjotaan automaattisesti, osoitti yhdistelmäseulonta kohonnutta riskiä tai ei. Yhdistelmäseulonta tehdään täällä (jos sen haluaa) rakenneultran yhteydessä, minulla rv 12. Itse halusin yhdistelmäseulonnan (niskaturvotus ja veriseerumiseula), mutta kun kohonnutta riskiä ei ollut, niin en mennyt lapsivesipunkitoon sen keskenmenoriskin vuoksi. Sikäli lääkäri oli oikeassa siinä, että yhdistelmäseula on tilastotiedettä, mutta kyllä se suuntaa antaa, minun mielestäni. Ja sitäpaitsi lapsivesipunkitossakin tutkitaan käsittääkseni vain se down ja trisomiat, jos niskaturvotusta tai muuta häikkää (perinnölliset sairaudet) ei ultrassa löydetä.

Nämä on tuttuja pohdintoja minullekin ja toivoa vaan sopii, että kaikki on kunnossa. Olen käynyt normaalia useammassa ultrassa mm. istukan paikan vuoksi ja niiden perusteella ainakin vauva näyttäisi olevan näennäisesti kunnossa :) Meillä myös sukutausta on terve ja itsellä verenpainetautia lukuunottamatta ei ole mitään sairauksia eikä lääkityksiä. Minulle ei ole iästäni huomauteltu missään vaiheessa, onneksi. Itselle se on ollut ehkä enemmänkin "ongelma" juurikin riskien vuoksi. Tähän mennessä kaikki on kuitenkin mennyt todella hienosti, voisi sanoa että raskaus sopii minulle :)

Kyllähän alkuraskaus minullekin oli huolia täynnä (keskenmeno viimesyksynä) ja niskaturvotus-ja rakenneultraa tuli jännitettyä. Mutta kun raskaus eteni viikkoviikolta ihan normaalisti ja ultrista tuli hyviä uutisia (onneksi!), niin olen oikeastaan vaan nauttinut koko ajasta. Kohta jo pitää masusta luopua ja siitä olen vähän haikeana jo... Jokaisen pitää vain itse tehdä päätökset noista tutkimuksista, niin se vaan on.... Nauti raskaudestasi ja tule kertomaan kuulumisiasi:)

Kittyblue ja vauva 33+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
Olga, oikein isot onnittelut pojasta :heart: Ihanaa vauva-aikaa!

Tervetuloa uusille ja mukavaa masunkasvattelua =) Itse käyn täällä vain kurkkimassa silloin tällöin.

Oliivitar, aika samoissa mennään, mikä sulla on vointi? Mulla on vähän huolestuttavan normaali olo. Jos kaikki on hyvin, niin tänään meillä on sikiö, 10+0. Ja pieni sai sikiönimekseen Taimi =)

Vitamiineista, itse käytän Multi-tabsin raskausvitamiinia (1 per päivä), saman merkkistä kalaöljyä (1 per päivä, ei A:ta) ja Foliren-foolihappoa (1 per päivä). Tavallinen gyneni (ei lapsettomuuslääkärini) suositteli lisäfoolihappoa vielä tuon raskausvitamiinin lisäksi. Ajattelin pikkuhiljaa jättää tuon Folirenin pois.

Mukavaa viikkoa :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa minunkin puoletani ja onnea kovasti masuasukista! :)

Minä en käynyt kummassakaan raskaudessa (molemmissa olin yli 40v.) missään punktioissa, tehtiin vain tuo yhdistelmäseulonta joissa kaikki oli erinomaisesti. En siis nähnyt mitään tarvetta siihen että mahaani mennään sorkkimaan, onhan siinä aina keskenmenon riski, joskin minimaalinen.

Lisäilen sinut listalle vähän myöhemmin, vauveli kaipaa ruokaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
Saana72 tervetuloa minunkin puolestani! Onpas sulla ollut tökerö lääkäri, eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako tutkia lapsen kromosomit! Itse olen kaksi kertaa istukkanäytteen ottanut ja viime kerralla saatiin normaalit tulokset ja normaalilta 3-vuotiaalta tuo tyttö vaikuttaa! hänellähän nt oli jopa 4,1 ja lääkäri oli aika varma ettemme tervettä lasta saisi! Meidän toinen tyttömme, joka syntyi rv. 17 olisi ollut monivammainen, jos olisi saannut elää! Hänen nt oli 3,3 mutta heti alkuraskaudesta lähtien oli kovat supistukset ja jatkuvaa verenvuotoa. Istukkanäytteessä todettiin downin syndrooma ja päätimme jatkaa raskautta. Supistukset lisääntyivät jatkuvasti ja verenvuoto lisääntyi. Ultratessa aivokammiot laajentuivat jatkuvasti ja sydän keräsi nestettä. Lääkäri sanoi, että tyttö ei kykenisi normaaliin elämään, vaan olisi sängyssä hoidettava. Teimme raskaan päätöksen ja synnytyts käynnistettiin rv.17 v. 2005 Ruumiinavaus kertoi saman minkä lääkärikin ja vaikka todella pahalta tuntui, olimme tehneet oikean ratkaisun!

Tässä raskaudessa aion mennä istukkanäytteeseen, vain jos nt ylittää yli sallitun rajan, muutoin en mene!

Kiitos kaikille vitaamiinitiedoista! Toivottavasti saan olla yhtä terve kuinKittyblue

Mulla on jatkuva närästys, tai ei olisi jos jättäisi kahvin pois, en osaa olla juomatta! Yöllinen pahoinvointi on alkanut, kummallista koskaan enne ei ole ollut, mistäköhän sekin kertoo?

Mun piti antaa tytön vaatteita miehen siskon tytöntytölle, mutten uskallakkaan vielä, jos vauva onkin tyttö, jot kovasti epäilen, mutta nyt pitää jotain verukkeita keksiä miksen voi vielä antaakaan, kun en halua vielä suvulle kertoa, vasta kuin rakenneultran jälkeen! huoh...:confused:

Liljan äippä 8+6:D
 
Liljan äippä - miulle TH ja lääkäri kertoilivat jo -87 raskaudessani,(voin todella pahoin 8kk) jotta voimakas pahoinvointi kertoo korkeasta HCG:stä, jolloin vauveli voi hyvin.=)

Saana72 - onnittelut pikku msuasukista!:heart:
Istukkanäyte oteaankin hieman aiemmin kuin lapsivesi - kerkeät halutessasi vielä hyvin lapsivesipunktioon!:)

Istukkabiopsia:
Istukkanäytetutkimus
Lapsivesitutkimus:
Lapsivesitutkimus
 
Hei!
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista ja rauhoittelustani.

Koitan nyt kärsivällisesti odottaa torstain nt-ultraa ja veriseulaa (ja niiden yhteistuloksia) ja miettiä asiaa uudestaan vasta, jos yhteistulos hälyttää. Kerkiihän siis lapsivesipunktioon myöhemminkin.. Ja itsekin haluasin uskoa tuohon luonnon valintaan, että todella sairaat alkiot/sikiöt poistuisivat automaattisestai (toki aina näin ei ole).

Toivottavasti saan alkaa nauttia raskaudestani ja keskittää ajatukseni ihanaan tulevaan vauveliin.. Ilmoittelen miten ultrassa meni.

Ja suurkiitos kaikille, tämä on tosi tärkeä vertaistuki minulle, koska en voi puhua raskaudestani vielä omalla kielelläni (mieheni on irlantilainen) enkä ole siis muiden naisten kanssa vielä asiasta (lääkäriä lukuunottamatta) puhunut. Olette mulle kultaakin kalliimmat tukihenkilöt =)
l
 
Tervehdys minultakin:D

Tervetuloa uusille ja vaikka luen ahkerasti niin en näköjään kirjoittele kovinkaan usein mutta toivotaan että loppuajasta aktivoidun senkin suhteen.

Saikulle jäin kohonneen verenpaineen , päänsäryn ja yleisen väsymyksen vuoksi ja tänään kävin aamulla labrassa viemässä pissanäytteen joka onneks oli ok vaikka eilen neuvolassa olikin proteiinit +-lla ja sitten lekurilla joka viikon nyt aluksi kirjoitti saikkua ja nyt vaan mittaillaan verenpainetta ja sen mukaan jatkot ens viikolla,..joko pariks viikoks töihin, sitten talvilomalle ja siitä mammalomalle tai sitten saikku jatkunee loman alkuun asti..

Ihanaa arki alkoi tänään ja koululaisilla koulu ja kuopus tarhassa missä nyt jo pari viikkoa onkin loman jälkeen ollut ja mulla päivisin muutama tunti hiljaisuutta ja luksusaikaa, tosin tänään se meni lekuri- ja kauppareissuun mutta huomenna olla möllöttelen vaan ja luen tänään kirjastosta hakemiani kirjoja.
Tekemättömien töiden lista on loputon mutta ne odottakoon inspistä ja parempia aikoja..noh vauvan vaatteet voisin laitella lipastoon jonka jo heinäkuulla hankin mutta odottelen äippäpakkausta että saan samalla uudet ja vanhat laitettua..

Seuloista ja lapsivesipunktiosta en osaa sanoa mitään kun en ole muuhun kun alkuraskauden veriseulaan yhdistettynä siihen ekaan ultraan osallistunut ja sieltä vastaus oli ok..enkä ole neuvolassa, äippäpolilla tai muuallakaan törmännyt ihmiseen joka olis mun ikääni päivitellyt ( kuukauden kuluttua 42-v ) mutta lapsilukuamme on senkin edestä ihmetelty ja päivitelty onko meillä joku uskonnollinen vakaumus...noh ei kyllä ole ja kelle sekin kuuluisi jos olisi ??
Meilläkin on se rikkaus että lapset ovat niin eri-ikäisiä, vanhin täyttää pikapikaa 18-v ja nykyinen kuopus vauvan syntymän jälkeen 4-v..minäkin jännitin silloin kertomista ja pitkitin sitä mutta yllätys oli suuri kun juuri ne lapset jonka kuvittelin pillastuvan olivat ihan että yes ja toisinpäin..

nyt mittailemaan verenpainetta...

Isotikru+ Santtu rv 29+ 4
 
Huomenta!

Saana72 Tervetuloa minunkin puolesta :wave: Muistelisin, kun edellisessä raskaudessa (38v) kyselin neuvolasta istukkabiopsiasta ja lapsivesitutkimuksesta, silloinen terveydenhoitaja naurahti ettei meillä istukkabiopsiaa tehdä, käytäntö on juuri nt-ultra ja veriseula ja jos hälyttää niin sitten lapsivesitutkimuksiin. En tiedä tarkoitti hän silloin, että olen "alaikäinen".
Ensimmäinen neuvola on vasta 29.8, joten sen jälkeen tiedän käytäntöä täälläkin perällä (asun Pohjois-Suomessa) Kun varasin aikaa puhelimitse, nykyinen neuvolatäti ei muistannut hänkään käytäntöä. Tämä alku raskaus onkin yhtä tunteiden vuoristorataa. Välillä antaa onnen tulvahduksen kulkea läpi ja hetken päästä huolet täyttävät mielen, miettii uskaltaako sitä rakastua pieneen.... Ja sitähän on jo aivan mennyttä naista sydänjuuriaan myöten :heart:

Aamu-unisena olen hämmästynyt, kun juuri aamut ovat nyt kulta-aikaa :rolleyes: Pienellä napostelulla ja alituisella hääräämisellä saan pidettyä huono-oloset taustalla. (Vintti-komerot ovat siivotut, lasten vaatekaapit, laskumapisto ja Aku-ankatkin) Tehokasta aikaa! :LOL: Tosin ne sitten hiipivät pikkuhiljaa kimppuun iltapäivän tunteina... Välistä tuntuu, että seurailisin itseäni ulkopuolelta naureskellen :D Otsassani varmasti lukee isolla RASKAUTETTU! Oireet kyllä höykyttävät. Aluksi luulinkin, että kaksosraskaushan tämä, mutta yksi pienen pieni papu :heart: varhaisultrassa löytyi. Hmm.... Tai olisiko se pitkästä aikaa tyttö :confused:

Minua on alkanut jännittämään raskaudesta muille kertominen :ashamed: Vielä ei ole kukaan edes kysellyt, masun seutua kyllä kylillä katsellaan, mutta siihen olen tottunut :D Tämä lisääntyminen on jotenkin niin luonnollinen jatke meille :heart: Mietinkin kuinkahan sen kertoisi :LOL: Ja vasta seitsemäs tulossa... Luulisi sen jo osaavan. Miten te saitte kerrottua perheelle / sukulaisille ja ystäville?
Aikaisemmin olen vain suoraan kertonut tai mies. Olen laittanut tekstiviestinä runoja ja lähettänyt / laittanut jääkaapin oveen ultrakuvia. Jospa sitä vain "jäisi kiinni" ;)

Isotikrulle nautinnollisia ja rentouttavia lepopäiviä!

Liljan Äippä Olen pahoillani menetyksestänne :hug: Vaikka tiedon ja kokemusten lisääntyessä sitä on oppinut olemaan varautunut, rakkaus se vain syntyy samantien ja luopuminen on vaikeaa :heart:

Täällä ollaan kanssa kahviriippuvaisia. Kahvi ei ole tosin kovasti maistunut ja siitähän seuraa päänsärkyä : / Olenkin alkanut jauhaa kahvinpavuista vanhalla myllyllä kahvinpuruja ja suodattanut ne sitten ihan tavallisesta kahvinkeittimestä läpi. Ja suosittelen! :p Kahvin maku paljon pehmeämpää ja tuntuu ettei olosiakaan pukkaa.

Ihania ja Hyviä olosia Kaikille!

Oliivitar ja "Möykky" 8+2

Soili Kirjoittelit tuossa foolihapon pois jättämisestä. Itse olen miettynyt samaa... Vähentäisin ensin puoleen annostusta ja siirtyisin raskaus multi-tabsiin, siinähän on muistaakseni jonkin verran foolihappoa. Onko sinulle kukaan suositellut menettelyä, tai vähäneekö foolihapon tarve raskauden edetessä?
 
Viimeksi muokattu:
Saana Tsempit torstaille, odotellaan kuulumisia...

Isotikru Onko sulla taustalla verenpainetautia vai muuten vaan raskauden myötä on paineet kohollaan? Täällä myös yksi kotimittailija =) Mulla on verenpainetautitausta ja olin lääkityksellä monta vuotta ennen raskautta. Nyt raskauden aikana ei lääkitystä ole tarvinnut ollenkaan, vaikka neuvolassa paineet on aina aika kauheat, mutta kotimittauksissa ok. Mun verenpainelääke ei soveltunut raskaudenaikana otettavaksi, eikä uutta lääkettä silloin aloitettu. Tähän asti on uskottu kotimittauksia, kun ei mulla mitään oireita ole ollut. Taidan olla paineineni neuvolatädin painajainen :whistle: Katsotaan mitä lääkäri sanoo kahdenviikon päästä....

Raskaudesta kertomisesta Muakin jännitti! Odotin rakenneultraan asti ja sitten tajusin, että nytkö jo mun pitää kertoa! Alkoihan mahakin jo pullistelemaan... Äidille kun kerroin, niin mua alkoi itkettämään! Sisaruksille taisin laittaa tekstaria. Kaikki oli ihan innoissaan, sisko ja äiti varsinkin :) Ja ovat edelleen! Töissä kertomista jännitin oikeasti ja ajattelin että kevennän hiukan ja kerron aprillipäivänä:D Ja niin tein ja kyllähän jokunen epäuskoinen kommentti tulikin, niin työntekijöiltä kuin kollegoiltakin. Hieman aistin myös pettymystä omassa tiimissä, koska käsittääkseni (anteeksi omakehu...) olen ollut aika pidetty esimies ja raskauden myötä pomo siis tulisi vaihtumaan.... Mutta vilpittömiä onnitteluja tuli siitä huolimatta:) Kavereille olen kertonut pikkuhiljaa ja melkein poikkeuksetta on on tullut erittäin yllättyneitä mutta ilahtuneita kommentteja. Me kun ollaan oltu sellainen melko vankasti "ei lapsia koskaan" pariskunta :D Mutta kaikenkaikkiaan kertominen oli ihanaa ja nyt raskauden hehkuttaminen on ollut vielä ihanampaa, enkä ole hehkuttamista säästellyt:LOL:

Liljan äippä Pahoillani olen menetyksestänne... Ja sanaton. Raskaushormoneissani melkein itku pääsi, kohdallenne on koettelemuksia kerääntynyt ihan liikaa. Sydämestäni toivon teille onnellista raskausaikaa:heart:

Kahvi oli mulle ainoa ruoka-aine joka alkuraskaudessa aiheutti ällötystä. Olinkin alkuvuoden ihan kokonaan kahvitta, mutta pääsiäsenä se alkoi maistumaan. Mieleen on tosiaan ihan painunut, että pääsiäsien kahvipöydässä join ensimmäisen kupin kahvia moneen kuukauteen :) Oksentamiselta säästyin kokonaan ja ällötyksen tunne alkoi minullakin iltapäivästä ja illalla vaivasi ihan paha olo. Muutenkin aamuvirkkuna aloin myös heräilemään jo aamuyöstä, tosi kivaa alkuvuoden pimeydessä ja pakkasessa... Pääsiäisen tienoissa tosiaan sitten nuo alkuraskauden oireet varmaan kaikenkaikkiaan alkoivat hellittää!

Tänään taitaa olla sadepäivän puuhailua eli lukemista, neulomista ja tv:tä...

Kittyblue ja vauveli 33+3 :heart:

P.S. Kerroin raskaudesta siis nt-ultran jälkeen enkä suinkaan odottanut rakenneultraan :)
 
Viimeksi muokattu:
Oliivitar, vitamiineista sen verran vielä: en tiedä, miksi tavallinen gyneni suositteli alkuun lisäfoolihappoa, en kuulu mihinkään riskiryhmään. Kerroin, että otin tuolloin 2 Multitabsia per päivä, hän vaan tuumasi, että voit hyvin foolihapon vuoksi ottaa kolmekin tablettia per päivä. Musta se tuntui liian isolta annokselta, monivitamiiniähkyltä. Joten otin sitten vain yhden Multitabsin ja siihen foolihappolisän.

Olen ymmärtänyt, että foolihappo on tärkeä, erityisesti alkuraskaudessa, monestakin syystä: hermoston ja sydämen kehittymiselle, ehkä vähentää keskenmenonriskiä (tästä lapsettomuuslääkärini mainitsi ja olen lukenut myös tuota luovutettumunasolu-pinoa, siellä monille on suositeltu lisäfoolihappoa). Tässä nopsaa yksi linkki foolihapon merkityksestä: Foolihapon merkitys uskottua suurempi?

Itse käytin nyt alkuun 600 mikrog per päivä, koska olin koko kevään VHH-dieetillä. Neuvolalapuissa sanotaan, että lisävalmiste ei tarpeen, jos syö riittävästi kypsentämättömiä kasviksia, tuoreita hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa. Vähennän nyt foolihappoa, koska syön tällä hetkellä aika hyvin noita tuotteita. Neuvolalapuissa ei mainita Multitabsia lainkaan, vaan tuo Multivita??? Molemmat ovat kyllä raskausajan monivitamiineja (huom. Multivita plussassa on A:ta, ei saa olla!)
 
Liljan äippä, minultakin pahoittelut menetyksestänne :hug:

Käyn kurkkimassa muutamia pinoja silloin tällöin, usein selaamalla, jää paljon huomaamatta ja kommentoimatta. En ihan pysy kärryillä, missä vaiheessa kukin meistä menee. En vielä osaa asettua odottajiinkaan, ennen kuin tiedän, että kohdussani on vielä elämää. Toukokuun KKM kummittelee.

Kirjoittiko teistä useampikin, että kertoo vasta rakenneultran jälkeen? Ettekö ole vielä kertoneet np-ultran jälkeen? Apua, meillä on kahdet juhlat (häät perheelle ja ystäville) melko pian np-ultran jälkeen. Ajattelimme mahdollisesti tuolloin kertoa, jos kaikki näyttää hyvältä... Kun hääpäivästä sovimme, en vielä tiennyt raskaudestani. Kevään raskaudesta emme kertoneet kenellekään, keskenmenosta kerroin läheisille. Nyt olen kertonut heille tästä raskaudestani (äidille, siskolle ja kolmelle läheisimmälle ystävälle).
 
Huomenta !

Kittyblue mulla tämä verenpaineen nousu on raskaudenaikaista, jo aikoinaan "nuorena" 2.sta odottaessani oli verenpaineet vähän koholla ja eilen lekuri sanoikin että kun 07 raskauden aikaan on ollut samanlaisia lukemia kuin nyt ja niitäkään ei ole lääkitty niin tuskin nytkään on tarvetta kun kotimittaukset ovat hyviä ja kuullema luottaa mun ammattitaitoon että tiedän itsekkin hoitsuna asioista ja arvoista jotain ja osaan hakeutua hoitoon jos kotonakin alkaa oireita olemaan ja arvot korkeina...no nyt olen huomannut ettei eilen eikä tänään ole päätä jomotellut kun olen kotona ollut että kaiketi työstressillä on osuutensa asioihin...

esikoinen kotiutunee tänään 2,5 kk jälkeen reissultaan ja ihanaa mammalla on koko lauma koossa taas ja olen niin onnellinen,....pitäis alkaa leipomaan mieliherkkuja ja laittaa mielisapuskaa mutta sen teen enemmän kuin mielelläni...mutta nyt kauppaan hakee niitä aineksia..
 

Yhteistyössä