40+ odottajat Vol 3.

oliivitar kirjoitat niin ihanasti olotilastasi, että hymy nousee huulille! Kyllä itsestänikin tuntuu että otsaan on kirjoitettu raskaana, vaikka e kai sitä vielä huomaa:whistle:

mur-mur sanasi piristivät todella! Toivottavasti tämä hirveä etova olo tietää hyvää, en todellakaan halua jälleen istukkanäytteisiin yms..:'(

isotikru mulla on jännitysverenpainetta, siis nousee aina neuvolamittauksissa, kotiseurannassa on ollut normaaliarvot, mutta neuvolassa hirveet paineet. Olin viime syksynä vasemman jalan suonikohjuleikkauksessa ja aluksi mitattaessa oli paineet muistaakseni 150/100 mutta nukutuksessa laski normaalille tasolle!

Raskaudesta kertominen jää tosiaan vasta rakenneultran jälkeisiin aikoihin, koska en ennmmin usko että kaikki on kunnossa, lapsen menettäminen on saannut erittäin varovaiseksi!

Hyvää päivän jatkoa Liljan äippä ja pieni ihme 8+7
 
Tämän päivän ruokasaldo tähän mennessä; 2x aamupala, ensin koululaisten kanssa ja sitten pienten kanssa :ashamed: Onnellinen on hän, joka saa syödäkseen :D Välipalana ennen lounasta juustohamppari ja lasten litran herukkamansikkakeitto hävisi myös kaapista...Lounaaksi lasten kanssa perunamuusia ja lihapullia :p Jopas vain :LOL:

Kiitoksia Soili tietopaketista, Foli-B Strongissa on jopa 800 ug eli 400% päivän saantitarpeesta. Syön kuitenkin Hyvin :D, joten eiköhän pienempikin määrä riittäisi. Aikaisemmin kun olen neuvolassa jutellut ravintolisistä täällä, ovat tädit sanoneet, että turhaan, jos on monipuolinen ruokavalio. Ohjeistukset ovat kuitenkin muuttuneet matkan varrella. Ihan jännällä odottelen kohtaamista uuden neuvolatädin kanssa :saint:

Verenpainetta seurattiin/tullaan seuraamaan minullakin... Mittasin itse kotona ja juuri ennen neuvolaa mittasin itsemittauspisteessa 3 arvoa. Entisen neuvolatädin kanssa laskimme leikkiäkin mittarikammostani. Vaikka sen tiedostan ja en kummemmin mielestäni siitä hötkyä, verenpaineet heittävät häränpyllyä mittaustilanteessa. Sanoinkin viimeraskaudessa tädille, että pelkään häntä :rolleyes:
Muistuikin mieleen, kun menin vauvan painokontrolliin viime metreillä, samalla annettiin käynnistysaika. Laittoivat ensin sairaalassa 20 minuutiksi vauvan sydänäänilaitteeseen ja minulle verenpainelaite käsivarteen.... Jestas, olipas vain :O Tuijotin verenpainemittaria ja se ei yhtään helpottanut. Käänsin selkäni ja aina kun laite käynnistyi, jäykistyin itsekin. Yritin rentoutua ja laulaa meni ihan höpinäksi :LOL: (Silloin ei naurattanut) Onneksi en ollut ensimmäinen laatuaan... Saas nähdä, kuinka käy nyt.

Soili Tääläkin olisi tarkoitus kertoa nt-ultran jälkeen... Odotan innolla, että saan lapsille kertoa, mutta ne kaikki muut :heart:....

kitty :D hyvä ajoitus kertoa aprillipäivänä suuret uutiset :heart: :LOL:

Oliivitar ja "Möykky" 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Raskaudesta kertomisesta, mulla on maha ihan käsittämättömän turvoksissa ja sitä on aika vaikea peitellä. Ei ole kyllä kukaan vielä uskaltanut suoraan kysyä, metkat katseet olen jo pannut merkille. Turvotustahan tämä vaan on, mutta kun olen aika pieni ja siro, niin näytän jo kuin olisin ainakin kuudennella raskaana. Katsotaan ensin, mitä seuloissa sanotaan ja mietitään sitten, milloin mahdollisesti kerrotaan. Voi kun voisi jo kertoa ultran jälkeen, kun on ne juhlatkin. Seulat jännittävät jo aika lailla.

Oliivitar, aion jatkaa foolihappoa, mutta pikkaisen pienemmällä annoksella, ehkä 200 + monipuolista ruokaa. Tämä tulee jo tuosta raskausajan monivitamiinista, jos niitä ottaa 1 per päivä. Toisaalta neuvolan ohjeissa suositellaan D-vitamiinilisää lokakuusta alkaen. Ja yksi raskausmonivitamiini ei riitä tuohon, kaksi riittäisi. Hitsi, kun hankalaa :D. Itse olen syönyt noita raskausvitamiineja jo reilut kaksi vuotta. Sitä ennen en koskaan käyttänyt mitään vitamiinilisiä. Meillä oli muuten napakan tarkka neuvolatäti (noin nelikymppinen): ei saa syödä lainkaan esim. fetaa. Minä siihen sitten, että kun lähes kaikki kaupassa olevat fetat on pastoroidusta maidosta. Mutta ei, ei saa syödä, kun Evira on kuulemma niin tarkka :confused:

Soili ja Taimi 10+1
 
Oliivitar, hyväinen mieli tulee kirjoituksestasi - oikein tunnen, miten olet O N N E L L I N E N:kiss:

Foolihaposta:
Palvelun tarjoaa Google-dokumentit

On kiistatta osoitettu, että 0,4 mg foolihappoa päivässä estää vähintään 50 % kaikista hermostoputken häiriöistä. Kaikkien raskautta suunnittelevien pitäisi käyttää fooihappoa 0,4 mg /päivä 2 kk ennen ja 3 kk hedelmöittymisen jälkeen sekä imetyksen ajan. Epileptikoiden, lihavien (BMI>35),runsaasti tupakoivien ja alkoholia kuluttavien sekä diabetespotilaiden kuuluisi käyttää 4 mg (kymmenkertainen määrä) foolihappoa ennen 2 kk ja 3 kk jälkeen hedelmöittymisen sekä imetyksen aikana 0,4 mg. Asiasta pitäisikin järjestää laajamittainen naisille kohdistettu kampanja.

Onnellista masunkasvatusaikaa jokaiselle:heart:
 
Nyt on ensimmäinen neuvolakäynti takana. Lappuu ja lippuu tuli pilvin pimein, että olo on kuin ensi odottajalla! Mehän muutettiin pari vuotta sitten hämeestä ja entinen neuvolatäti oli erittäin suurpiirteinen kanssani, koska olin niin kokenut odottaja. Nyt aikaa meni puolitoista tuntia, ja vanhoihin vaikeisiin asioihin myös pureuduttiin kunnolla.

Onko kellään diabetes sukurasitteena? Äidillä, hänen kahdella siskollaan ja yhdellä veljellään on kakkostyypin diabetes. joudun jo viikolla 12 sokerirasitukseen ja viikolla 16 uudestaan, vaikkei ylipainoa olekkaan. Diettiohjeet annettin myös.

Nyt pitäis varata nt-ultra ja samallahan on se down seula ja muut verikokeet, hirvittää jo vietävästi:ashamed:

oliivitar verenpainemittaukset menee mullakin kauhun sekaisin tuntein. Sanoin tädille, että päätä rupee särkemään kun näen ton mittarin ja särky vaan paheni koko ajan. Mittaustilanteessa oli kauhusta jäykkänä ja vaikka täti antoi mitata mun yksinkin ja poistui huoneesta, ei ne laskeneet tippaakaan. Mullahan on todettu mittarikammo jo aiemmin, mutta isällä on verenpainetauti ja jos kotiarvot alkavat olla päin mäntyä, täytyy harkita lievää lääkehoitoa:eek:

Mulla jäi kyllä mukava vaikutelma tästä uudesta neuvolasta ja olo oli sen jälkeen tosi helpottunut ja tutui että musta välitettiin ihmisenä, enkä ollut liukuhihnalta yks sisään toinen ulos! todella positiivinen kokemus pitkästä aikaan. Mites teidän muitten neuvolat, tuntuuko omiltanne?

Meinaatteko ottaa äitiyspakkauksen rupesin sitäkin nyt jo funtsimaan. Ajattelin tällä kertaa ottaa, jos värit miellyttää, en ole ottanut, kuin kahdesta ekasta lapsesta, nyt voisi olla taas sen aika!

Liljan äippä ja pieni ihme 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia!

Nurkkien ja kaappien siivous on vaihtunut väsyyn ja jaksamattomuuteen.... Laskeskelen päiviä, että ensimmäinen kolmannes oilsi ohitse :D Sen verran sain kaivettua vauvalaatikoita, että löysin Dopplerin... Ja pitihän sitä eilen kokeilla :ashamed: Ääniä en saanut, mutta oman sykkeen lisäksi sain näytössä vilahtamaan luvut 134 ja 168 :heart: Pikkumiestä odotellessa aloin kuuntelemaan vasta nt-ultran jälkeen. En halunnut edes kokeilla, kun takana kummitteli kkm ja turhaan etsityt sydänäänet :'( Mutta nyt nuo vilahtavat luvut saivat kyllä hymyn korviin. Geelikin oli päässyt loppumaan, joten sitä olikin tilattava netistä. Postikulut pirulaiset olivat kaksinkertaiset geeliin verrattuna :O

Minun puolelta suvusta meillä on verenpainetautia ja vanhuudeniän diabetesta (voisi kutsua karjalaiseksi perinnökseni). Äitini taival päättyi jo 50-vuotiaana :'( ja siskoni on saanut vakavan sairauskohtauksen nelikymppisenä. Eli sukurasite kulkee mukana. Sokerirasituksessa olenkin käynyt kolmessa viimeisessä raskaudessa ja verenpainetta seuraillaan, minkäänlaisia komplikaatioita sen suhteen ei ole vielä tullut, onneksi.

Täälläkin mietitään jo äitiyspakkausta =) Poikavoittoinen tuntui paketti olevan kun kelan sivuilta sitä silmäilin. En olekaan ottanut pakkausta aikoihin ja se on kyllä monipuolinen. Jospa sitä innostuisi jälleen käyttämään pestäviä vaippoja vauvalle. Oletteko muut harkinneet kestovaippailua? Olen ollut ns. sekakäyttäjä :LOL: Öisin ja matkoilla käytin kertakäyttöisiä ja kotona pestäviä. Ihan vain oman mukavuuden vuoksi :D

Liljan Äippä Onnittelut mukavasta neuvolatädistä. Olen itse sen kokenut, että on kultaakin tärkeämpää, että seurassa viihtyy :)

Mur-mur :kiss: Sie se olet aina niiin ihana :heart: Ja mikä tietopankki! Kiitos

Oliivitar ja "Möykky" 8+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa!
Meillekin sitten viimein syntyi odotettu ”Pikkukakkonen” eli tyttö pe 12.8 klo 12.34 (rv 39+3). Paino komeat 4384 g ja pituus 52 cm. Avautumisvaihe meni melko nopeasti, mutta ponnistusvaihe 45 min ja se päättyi imukuppisynnytykseen. Repeämiähän siinä tuli ja paljon ): Onneksi pääsin melko pian leikkaussaliin ommeltavaksi.

Kivutkin ovat onneksi jo viikossa lieventyneet huomattavasti, eikä kipulääkettä tarvitse kuin pari kertaa päivässä ottaa. Minulle kyllä vahvistui se, että meidän perhe on tässä, enempää en aio hankkia. Seuraava olisi sitten jo varmasti viisikiloinen ja minä kahtena kappaleena :) No, eiköhän aika myös paranna haavat ja tuo unohduksen kärsimyksiin. Ainakaan niitä ei muista, kun katselee pientä söpöläistä.

Pikkuisen verensokerien heittelyn takia pääsimme kotiin vasta neljä päivää synnytyksen jälkeen. Pikkuisella on ollut välillä kova imemistarve ja eipä tässä muuta juuri ole ehtinyt kuin olla imetysalustana :) Rinnat olivat välillä kovilla ja kipeytymisen/verenvuodon takia piti ottaa rintakumikin käyttöön hetkeksi ): Sitten huomasin, että lampaanrasvavoide ei enää riitä rintojen ehjänä pitämiseen, vaan turvauduin myös Bepanten-voiteeseen. Toki puhdistan rinnat ennen kuin vauva alkaa imeä. Ei sen käyttöä neuvolassakaan kysyttäessä kielletty, onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Vauvan paino laski syntymän jälkeen jopa 12 % syntymäpainosta. Nousi siitä sairaalassa jo 10 %, mutta ei ole sen jälkeen noussut. Ei tosin laskenutkaan. Nyt pitää vaan imettää kahden tunnin välein tiiviisti ja yölläkin vähintään neljän tunnin välein.

Vauva nukkuu öisin vieressäni ja nukkuu tosi hyvin. Pitää jopa herätellä syömään :) Äidin onni on hyvät yöunet :)

Kirjoittelen pääsääntöisesti kuulumisia tuolla FB-sivuilla, enkä taida ehtiä jatkossa kirjoitella kahteen paikkaan. Toivotan kaikille onnea odotukseen tai muuten kaikkea hyvää!

t. Sara72 (8 päivää synnytyksen jälkeen)
 
Lauantaipäivää kaikille :)

Saralle onnea pienestä tytöstä :flower:

Neuvolasta Tykkään kyllä meidän neuvolassa käydä. Neuvolatäti on tosi kiva ja ollaan samalla aaltopituudella. Sama täti on ollut ihan alusta asti, eikä sijaisilla ole tarvinnut käydä. Neuvolalääkäri on kyllä ollut ja on seuraavallakin kerralla eri, mutta se ei mua niin haittaa :)

Äitiyspakkauksen otin ilman muuta, kun ensimmäinen muksu on tulossa. Ihan käyttökelpoisia vaatteita on tytölle ja pojalle :) Kävi vielä niin, että mun laatikkoon oli yhdet 50 senttiset potkarit ja body pakattu kaksinkappalein. Ei ihan niitä pienimpiä vaatteita siksikään tule ostettua itse nyt niin paljon, kun ei tiedä minkäkokoinen pötkylä sieltä on tulossa:) Laatikon aion käyttää pinniksessä ensisäkynä. Eilen kävin noutamassa Huutiksesta huutamani reunapehmusteen siihen laatikkoon ja hyvä tulee :)

Kestovaippoja aion kokeilla. Todennäköisesti sekakäyttäjä minustakin tulee eli päivällä kestot ja yöllä ja reissussa kertikset. Mulla on jo koottuna siskon ihanalla avustuksella muutama kokeilukappale ihan pienimpiä eri tyyppisiä vaippamalleja, että pääsee sitten heti omaan tahtiin kokeilemaan mikä olisi paras. Harsoja ja kuoret löytyy myös sekä ihanat villaiset puolipotkarit :) Lanka odottaa lyhkäisten villahousujen kutomista vielä :) Aika sitten näyttää oliko mun ja vauvan juttu se, vaipoistahan pääsee kirppareilla helposti sitten eroon. Oletteko kokeilleet vessahätäviestintää ja millaisia kokemuksia?? Tämäkin minua kiinnostaa!

Omassa olossa ei mainittavaa. Nuo supparit on kyllä ärsyttäviä ja olo olisi hyvä jos ei niitä tulisi. Levossa ei mitään, mutta kävellessä kyllä. Eilenkin oli melko tukala marketti-reissu. Olen kylläkin huomannut, että jos tajuan juoda PALJON, niin niitä ei niin tule. Mutta pitempi kauppareissu tai lenkki yhdistettynä runsaaseen nesteenjuontiin, ei ole hyvä yhdistelmä. Se vessassajuokseminenkin on ärsyttävää! Mutta en nyt enempää valita, ei tämä enää kauan kestä.... Tänään on tulossa illaksi karvainen "hoitolapsi" ja yritän sen kanssa edes lyhyelle lenkille.... Mukavaa lauantaita :)

Kittyblue + vauveli 33+6 :heart:
 
Kiitos linkistä Morticia, täytyy käydä tutustumassa....

Taitaa olla syksyä ilmassa kun mieli teki laittaa leivinuuniin tulet ja ekat sämpylät sinne paistumaan sitten viime kevään : / Voi kun tulis lunta sitten vasta jouluna ja vähän sittenkin...

t. Kitty
 
Sunnuntaita, ja onnea Sara72 isosta vauvelista, on sulla ollu punnertamista!

Kestovaippoja en taida ottaa käyttöön, vaikka varmasti olisivat parempia. Kokeilin esikoisella, mutta muilla on laiskuus jo iskenyt.

Kittyblue sulla on varmaan ollut rankka kesä, kun olet ollut viimeisillä raskaana. Mulla on kaksi poikaa syntynyt elokuussa ja kesät oli silloin tosi kuumia, verenpaineet heitteli sinne tänne ja jatkuva paha olo piinasi. Nyt on maalisvauva tulossa, ettei tartte niin puhkia helteissä!

Oliivitar sulla on äiti kuollut nuorena, ei tainnut paljon lapsenlapsiaan nähdä. Mulla on kummatkin vanhemmat elossa, mutta ei ole olleet ikinä mitään perhekeskeisiä. Isä on aina ollut todellinen työnarkomaani, äiti tykkää toteuttaa itseään, eikä ymmärrä mun perhekeskeisyyttä tippaakaan. Äitihän voitti aika summan rahaa viime vuonna ja itsensä toteuttamiseen on aika kulunut, ei ole sukulaisille aikaa. No se on hänen elämäänsä!

Äitiyspakkaus vaikutti oikein mukavalta, mutta en tiedä vaihtuuko se ennenkuin saan sen. Oli ihan pojalle simppeliä vaatteita, meinaa aika varma pojasta olen, vaikka en nyt hatullista karhun p:tä aio syödäkkään jos aavistus osoittautuu vääräksi.

np-ultra ja down seula varattu ja 7.9 olisi kauhun päivä edessä, siis hirvittää vietävästi. Tänään on leivottu pullaa, mustikkapiirakkaa ja tehty vispipuuroa=)ja pahaolo on pysynyt herkuilla poissa, tavaksi ei viitsi ottaa, kertyy muuten lisämakkaroita liikaa.:rolleyes:

Täältä löytyy leivinuuni, mutta tulee vaan tota takkaa poltettua, mutta täällä etelässä on vielä ihan lämmin, ettei ole vielä tarvetta.

Synnytyksen kestosta piti vielä kysyä. Mä oon syöksysynnyttäjä. Ensimmäisestä supistuksesta laskien mulla on mennyt kauiten 5 t ja lyhyin synnytys on merkitty 59 min ja tässä lääkäri käski laittaa tippaa kovalle, että saadaan tän päivän aikana syntymään. Poika oli mailmassa alle tunnissa ja lääkärikni kauhisteli nopeutta.


Liljan äippä ja pieni ihme 9+3
 
Viimeksi muokattu:
Juu varsinkin toi viimeinen oli vauhdikas minuutin ponnistusvaiheineen. Perinnöllistä kuulemma, äiti on poksauttanut mun pienemmät sisarukset ulos vauhdilla. Sanottiin että jos vielä viides tulee, pitää leiriytyä synnärin pihalle. :D
 
Hei.Katsotaan ehdinkö nyt vihdoin ja viimein ilmoittautumaan mukaan keskusteluihin,ennenkuin pikkumies herää.
Eli tämä pikkumies syntyi 15.7,eli on nyt reilun kuukauden ikäinen.Synnytys sujui hyvin,7h ja minuutin ponnistusvaiheen jälkeen sain pikkuiseni syliin :)
Perheeseeni kuuluu miehen lisäksi 19v,17v pojat ja 11v tyttö,kaksi kissaa ja kaksi kesyrottaa.
Alkuaika pikkumiehen syntymän jälkeen alkaa sujua jo mallikkaasti.Aluksi oli hieman ongelmia maidon riittävyyden kanssa,nykyään pikkumies riehuu rinnalla lähinnä väsymyksestä ja siitä kun maitoa tulee liiankin kanssa.
Päiviin on alkanut tulla jonkinlaista rytmiä esim.nukkumisen kanssa,joten uskaltaa jo lähteä vaunuttelemaankin.Alkuun ei voinut kun vauva oli tissillä n.aamu8 - ilta9.
Ei tällä kertaa enempää.

Tupuna71 ja pikkumies.
 
Onnea Tupunalle ja Saralle vauvoista :)

Minä jatkan saikulla, eilen kävin tervarissa tsekkauksessa ja kun taas oli valk. +-lla vaikka paineet laskeneet laittoi kontrolliin äippäpolille ja siellä sitten otettiin verikokeita, paineita ja ultrattiin ja kaikki ok, saikkua jatkettiin tämä ja ens viikko ja sitten ois vaan 3.työpäivää ja alkais pitämättömät vuosilomat joka jatkunee sitten äippälomana..
Vauvalla kaikki napavirtaukset ok, paino-arvio 1,5 kg ja kohdunsuun tilannne ihan ok vaikka supistelujakin on jnk verran ollut.

Kyllä täällä kotonakin saan aikani kulumaan,kotihommiakin olisi pilvin pimein ja kaapit odottavat järjestäjää ym mutta pikkuhiljaa hyvä tulee..tänään ostin jo lankaakin kun lupasin virkata veljen tytön vauvalle vaunuihin peiton..

Huomenna pitää käydä työpaikallakin viemässä saikkutodistukset ja samalla piipahdan kirjastossa ja kirpparillakin voisin käydä kun kuopus tarvii vähän kaikkea ja tuollaiset melkein 4-v kundit kun saa vaatteeetkin rikki alta aikayksikön ja just viime viikolla ostamani verkkaritkin on jo polvet rikkinäisenä jne...ja voishan sitä vauvallekkin jotain kivaa ostaa jos löytyisi...

Nyt on hyvä kun on saikulla niin ei haittaa vaikka yöt menee repaleisena, viime yönä heräsin eka itse weskiin ja sitten kuopus näki pahaa unta ja kun sain sen tyyntymään ja nukkumaan niin uni karkasi ja valvoessa vierähtikin muutama hetki ja kyllä olisi uni maittanut seiskalta kun kello herätti laittamaan koululaisia taipaleelle ja puuro keittämään..isäntä onneks vei kuopuksen tarhaan ja koiran ulos niin sain oleskella yöpaidassa pitkälle iltapäivään..

Huutonetistä huusin vaunut ja huomenna iltaselle menen niitä katsomaan ja ostamaan jos ne on ok..

mutta nyt pyykkien kimppuun...

Isotikru+ Santtu rv 30+4
 
Onnittelut Saralle ja Tupunalle Ihanaa saada oma tuhiseva nyytti syliinsä

Täällä edelleen pidetään oloja : / Aamut edelleen aikas normeja, mutta illat sitten sitäkin väsyttävämpiä. Ruokahalut häipyy, päätä särkee, itkettää ja taas itkettää ja turvottaa niin, että 8-vuotiaskin sanoi, "että äidillähän on vauva masussa" :ashamed: Vielä hetki nt-ultraan ja toivottavasti sen jälkeen ilo-uutisien kerrontaan :heart:
Yhden taikajuoman löysin kun ei vesikään maistunut ... Rainbowin Festivalin :ashamed: Pommacin makuista limsaa, ei niin makeaa. Vaikka yritän pitää ruokavalion kunnossa, repsahdus tekee siitä paremman... Sellainen piilopullo Oliivittarella on siis Kaapinkätköissä, jota hää käy siemailemassa tuon tuosta. Kiloja ehdin kyllä miettimään myöhemminkin :D

Synnytyksistä Nopiastihan nuo pienet täälläkin haluaa ulos... Ensimmäistä tein sellaiset 4 tuntia, mutta muut ovatkin tulleet reilu tunnissa. Kolme on "omasta tahdostaan" syntynyt ja kolme on käynnistetty. Lähinnä kokoarvionsa puolesta. Minun pikkuisilla on solisluu murtunut (osalla) synnytyksissä, joten yli nelikiloisiksi ei vauvoja päästetä. Ja onhan se rauhoittavaa, kun on valmiina sairaalassa kun matkaakin on 70 kilometriä.
Viidennestä minulla supisteli koko päivän ja en millään olisi lähtenyt vielä sairaalaan, kun ne levätessä loppuivat, eivätkä olleet kipusia... Mies kuitenkin painosti ja hyvä niin. Sillä sairaalassa meni vedet ja vauva syntyi 15 minuuutin jälkeen kahdella ponnistuksella. Säikähdin itsekin ja kätilöilläkin oli taskut täynnä lapsivettä :LOL: Kuudes olikin rauhallisempi tehdä, kun tableteilla käynnisteltiin. Siinä meni 1h18min. Rauhallisin mielin kuitenkin vielä :D Tässä onkin kiva jännitellä teidän kanssa, kuinkahan nopeasti nämä meidän pinon vauvat plopsahtevat maailmaan :heart:

Liljan Äippä Äitini kuoli ennenkuin aloin lapsia tekemään :'( Mutta ehdin kuitenkin nähdä hänen mummon rakkautensa sisarusteni lasten kanssa. Opiskelin silloin aikanaan toisella paikkakunnalla, ja kun tulin kotona käymään, oli huoneestani tehty vauvojen hempeä kammari. Äitini oli hamstrannut kaiken oleellisen vauvojen hoitoon kirpputorilta ja minun kamppeeni oli laatikoissa vintillä :LOL: Haleilla ja hemmotteluilla ei ollut rajaa. Siitä opinkin, että sehän on isovanhempien tehtävä. :heart: Minä olenkin aina esitellyt vauvani äidille illantunteina sairaalassa, kun pienet ovat syntyneet. Menemme ikkunaan ääreen ja katselemme taivaan korkeuksiin ja kuiskaan Äidilleni: Tässä me olemme. Sinä elät meissä :heart:

Isotikru Toivottavasti vaunut olivat mieleiset. Itse ostelen huutonetistä tuon tuosta ja Brion rattaat, mitkä ostin Pikkumiehelle kk sitten, olivat aivan uudenveroiset ja edulliset :) Odotankin, että pääsen ostamaan tulevalle vaaville turvakaukalon, kun ehdimme vanhan laittamaan jo kiertoon =)

Oliivitar ja "Möykky" 9+2
Ja juoksee pikkumiehen perään, joka on oivaltanut kiikkumisen salat... milloin sohvalla, penkillä, legolaatikossa.........
 


Heipat jälleen :wave:

Hajuaisti pelittää vallan mainiosti =) Olimme pienten kanssa kävelyllä ja tuoksujen tulva kyllä huumasi mielen; mesiangervoa, nokkosta ja alkavaa syksyn tuoksua...

Ja aasinsilta vaippoihin :LOL: Kestovaipoista vielä sen verran, että esikoisella kokeilin kaikkia mahdollsia malleja. Ainakin sen opin, että pitäytyy vain yhdessä mallissa. Eli joko taskuvaippoja, harso/villahousuja tai aiovaippoja ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan. Toki eri tilanteisiin passaa paremmin toiset kuin toiset, mutta pyykkipaljoudessa helpottaa vain yhdenlaiset vaipat. Neljännen kohdalla minä mukavuudenhaluisena käytinkin sitten vain aio-vaippoja :D ja kerttiksiä. Nyt kuudes meillä on mennyt ihan kertakäyttövaipoilla ja suunnittelinkin, josko sitä taasen.... Vaipat olen vain ehtinyt laittaa kaikki kiertoon :headwall:

Ihanata masunkasvatusta!

Oliivitar ja "Möykky" 9+3
 
Viimeksi muokattu:
Tupunalle onnittelut pienen pienestä hajuherneestä:flower:


isotikru
- siekin olet jo hyvillä viikoilla:wave:
..älä liikaa rehki, nuo shoppailut on mukavia hetkiä - vasitenhin tulevalle kun hankkii jotahin pientä:)
 
Mur-mur

Oliivitar - onko kuvassa siun kullannupuistasi joku?..kuva ainahin aivan ihuna
..Juuu, taisi olla siun pienin, eiköstä vain
Ihana kuva, niin autuas ilme koiralla :heart: Ei vain ole meiltä kuvanen, kopsasin sen googlen kuvahausta. Kova on koiruli-kuume edelleen, mutta tulosta ei vielä. Muutamaa koiranpentua meille on jo tarjottu, mutta ei ole vain ollut meidän näköinen.... Ehkä vielä jonain päivänä meillekin löytyy se oikea hännänheiluttaja :heart:

Sallille virtuaalirapsutuksia :)
 
Moi!

Eipä ole tullut kirjoiteltua, kun omassa navassa mittään ihmeitä ei ole ollutkaan :) Aamun aloitin selkäjumpalla, jonka ohjeet tuli perhevalmennuksesta. Tein hyvän päätöksen nyt toteuttaa sitä harva se aamu, kun nyt mahan kasvaessa välillä vähän kolottelee.... Hieman olen nyt noista verenpaineistani ollut huolissani, kun näyttävät vähän kohonneilta. Ensiviikolla onneksi lääkäri. Mulla ei nuo paineet ole kuitenkaan liiemmälti heitelleet, joten hellekesä ei ole hankaloittanut oloa mitenkään, helleihminen kun olen :cool: Kömpelyyttä on alkanut olla ilmassa ja olo on tosiaan kuin seipään nielleellä, vauva kokoaa ylävatsaan tosi paljon, eikä yläkroppa paljoa taivu :O Sohvalta nousu on toooosi hankalaa!

Oliivitar Tsemppiä olojen kanssa! Muistan itsekin vielä alkuvuoden, kun oli pimeää ja pakkasta ja aamuisin ei nukuttanut ja illalla oli paha olo..... Itketys on mulla ollut vasta nyt loppuraskauden oire. Voin itkeä vaikka Vauva-lehteä lukiessa, tai hyvästä biisistä. Nyt kesällä on ollut myös pari ei niin läheistä-kuolemantapausta ja olen niitäkin itkenyt enemmän kuin varmaan ikinä kenenkään läheisenkään kuolemaa! Normisti en siis itkeskele koskaan!

Kestoista Oon kyllä ihan hukassa niiden kanssa! Lähinnä olen hurahtanut niihin ihaniin kuoseihin tässävaiheessa. Ja olen hiplaillut tuota minun jo olemassa olevaa kokelmaa :) Jospa käytäntö sitten konkretisoisi asian. Netin selailu vaan tuntuu sekoittavan ajatuksia!

Vanhemmat mulla elossa vielä pirteinä ja hyväkuntoisina :) Miehen puolelta ei ole juuri ketään sukulaisia enää elossa, ei edes sitä anoppia riesana (anteeksi!) . Mulla ei mitään kiinteää anoppisuhdetta ehtinyt koskaan kehittyä, oltiin niin erilaiset ihmiset. Erittäin mukava ja lämmin ihminen oli, rauha hänen sielulleen... Äitini tykää kyllä lapsista kovin ja tiedän että apuunsa voin kyllä tarvittaessa luottaa. Asuvat vielä paikkakunnalla, joten lapsenhoitoapua tai apua taloustöissä voin aina kysyä :)

Jaaha, synnytys lähestyy :O Viikonloppuna meinattiin synnytysvalmennukseen mennä kuuntelemaan se meidän alueella näytettävä PDF-esitys.... Ei mitään kiertokäyntiä edes luvassa :/. Voi olla että siirretään vielä viikolla, kun on helteitä viikonlopuksi luvassa :cool: Kyllähän se synnytys omalta kohdalta askarruttaa, että miten se sitten mun kohdalla menee. Mutta en oikein osaa ainakaan pelätä, lähinnä jännittää, että miten se alkaa, repeänkö vaikka kuinka pahasti.... Hassua, että päällimmäisenä huolena nyt viimeaikoina on ollut että miten mun mies selviää siitä!

Huh, tuleepas nyt juttua kuitenkin vaikka mitään ei pitänyt olla :) Oikein mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille :)

t. Kittyblue + kovasti koko ajan möyrivä muksu 34+5 :heart::heart:

P.S. Olin viikolla "opiskelemassa" myös imetystä, joka synnytyksen lisäksi tietysti myös askarruttaa. Tekniikkalaji, ei voi muuta sanoa! Meneeköhän ihan sähellykseksi, kun sitten yrittää niitä oppeja muistella.... Haluaisin niiiiin kovin että se onnistuisi!
 
Viimeksi muokattu:
Hello!
Pikaisesti omat kuulumiset.
NT-ultra oli 18.8 ja turvotusta 1mm eli ok. Huomenna mennään kuulemaan yhteisseulan tulokset ja nyt jännittää... :confused:
Ja lisäksi täällä on yllätyksekseni ylimääräinen ultra (ilmeisesti 4D) jo tiistaina eli RV14! Soitin sinne vielä kahdesti varmistaakseni että ei johdu seulan tuloksista (jotka siis saan huomenna), vaan tarjotaan kaikille, jonkin sortin aikainen rakenneultra ilmeisesti. No käy meille, kunhan pienellä vaan on kaikki hyvin!

Tulen kertomaan seulan tulokset ja kunhan vaan saadaan hyviä uutisia, ajattelin infota vanhempiani ilouutisella huomenna :)

Saana ja Peanut 13+5
 

Yhteistyössä