40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Ihan huikeeta, että sinäkin ROXANNE nyt sitten vihdoin olet täällä. Mahtavat ultrakuulumiset. Ja eikös vain ollut veikeätä nähdä pikkuinen ruudulla ensimmäistä kertaa? :love: Voin luvata että seuraava ultra on vielä ihanampi, kun jo erottaa pienen ihmisen kuvasta. Meikäläisellä alkoi ihan silmät vuotaa siellä. Miehelläkin paha allergia vaivasi sinä päivänä, kun käveltiin kaupunkiin ja mentiin syömään. Silmät vetisti niin kovin. :oops::rolleyes::ROFLMAO:

Mäkin mietin tuota niptiä ja olisin sen saattanut tehdäkin, mutta sitä ei saanut teetettyä täällä "pikkukylässä". Olisi pitänyt lähteä Hesaan sitä varten ja se tuntui vähän työläältä. Sain sen sitten tosiaan julkiselta puolelta, kun ikäseula jo yksinään veti riskin niin suureksi. Ja toisin kuin täällä ennen mainitsin, niin ei se ollutkaan ihan ilmainen. Tuli siitä pieni käyntimaksu jälkeenpäin maksettavaksi. Hurjat 32 euroa tai jotain. Mutta ei se hinta tosiaan niin kovin kummoiselta tunnu noiden hoitojen jälkeen, "pikkuraha" tai jotain. ;) Kyllä se tosiaan mieltä huojentaa, että on joku varmuus edes jostain. Mutta eihän sekään tosiaan kaikkea kerro.
Ja siinä mielessä se olisi järkevä tehdä jo hyvissä ajoin, että jos saa kovin myöhään tietää jotain huonompaa uutista, niin kahta kauheampi surutyö edessä, kun on jo kovasti ehtinyt kiintyä pieneen masuasukkiin. Varsinkin tuon np-ultran jälkeen. Sen jälkeen olisi kamala tehdä mitään päätöksiä mihinkään suuntaan. Niin julkisella tuo siis tehtiin kovin myöhäisillä viikoilla ja tulostakin odotettiin viikko. Eli se oli vasta tuon ensimmäisen ultran jälkeen.

Mä oon ollut kaksi kertaa neuvolassa. Ihan positiivisin mielin suhtaudun siihen. Hyvä että seurataan kaikkea mahdollista ja ilmeisesti vähän tarkemmin sitten vielä jos riskiraskaus kyseessä. Suomessa hoidetaan kyllä hyvin odottavat äidit ja vauvat/lapset.

ON
Mä oon täällä vähän koomassa. Kauhea työkiire päällä ja töitä piisaa vielä ainakin kuukauden eteenpäin. Meidän alalla hulina on näin keväisin. Sitten kesä ja syksy hiljaisempaa aikaa, niin ehtii keskittyä vauvanhankintoihin. (y)

Niin, olen kuitenkin tässä hoppulassa saanut aikaiseksi sen, että muutto on edessä toukokuussa. On niin kiirettä, etten jaksa edes stressata sillä. Kaipa se hoituu jotenkin, kuten tähänkin asti kaikki on hoitunut ihan omalla painollaan. Kämppä löytyi, kun sen aika oli. Kerrostalokolmio palveluiden ja koulun vierestä alle kilsa kumpaankin. Eli neuvolaan tulee matkaa tuollaiset 700 m ja sama matka vaatekauppaan H&M ostamaan vaatteita pienokaiselle. Ihana leikkipuisto ihan takapihalla. Kävin sen katsastamassa ensimmäisenä, kun menimme asuntoa katsomaan. Isännöitsijä lupasi kämppään vähän remonttia, kun 98 valmistunut talo kyseessä. Uusi lattia ja uudet keittiökoneet. Wau. Tosi hyvää palvelua, ei moitteen sijaa ainakaan vielä. Kyseessä on siis aso-kämppä, jossa asumiskulut jää täällä alle 800 euroon ja pidän sitä kyllä edullisena.
Yli kymmenen neliötä (ja yksi makuuhuone siis) lisää tilaa hommata lisää kamaa nurkkiin pyörimään. Ja kaksi vessaa, ai mitä ylellisyyttä.

Jos nyt jotain raskasta asiaakin, niin ei mulla oikein muuta kuin että edelleen lähes oireeton olo jatkuu. En tunne vielä ainakaan varmuudella liikkeitä. Nyt on menossa jo 18+2. Mutta muutaman viikon sisällä pitäisi alkaa tuntua. Kerran aamulla puoliunessa tunsin ihan kuin joku olisi tökännyt sormella vatsaa mutta sisältäpäin. En tiedä olisiko se ollut sitten ensimmäinen tuntemus. Siitä on jo varmaan viikko tai jotain aikaa. En laittanut päivää ylös, kun en ollut varma. Eikä se ole toistunut enää sen jälkeen. :unsure:

Niin joo ja oli mulla sitä heikkoa oloa jossain vaiheessa alkuraskaudessa. Meni selkä niin jumiin, etten voinut istua niin tein töitä seisaaltaan, jolloin alkoi huimata ja pyörryttää jos pidempään seisoskeli. Mutta se meni ohi melko pian, ei sitä muistaakseni ainakaan montaa viikkoa kestänyt. Söin hyvin mietoja rautatabuja ja lopetin nekin kun hemo oli 135. Nyt olen aloittanut raskausmonivitamiinit, jossa rautaa 15 mg. En tosin ole enää muistanut ottaa joka päivä. Kummasti tulee tällaiseksi, kun pahimmat riskiviikot takanapäin. Alussa muistin joka päivä kaikenmaaliman pillerit. Sitten jossain kohtaa heräsin aina välillä ihan kuin jostain painajaisesta ja kauhistunut tunnelma, että olenko muistanut ottaa kaikki lääkkeet. Ja tuo oli siis viikkoja hoitojen lopettamisen jälkeen. Eihän mulla enää ole kuin kilpparilääkitys. :rolleyes:

Mutta jos tässä vaikenen kohtapuoliin hetkeksi aikaa, niin se johtuu vaan kiireistä. Toukokuusta eteenpäin taas aikaa luurata täällä enemmänkin. Jos vaikka olisi enemmän asiaakin raskaudesta. Nyt kun olo on ihan normaali, eikä minkään sortin raskaustuntemuksia ole. Maha on kyllä jo vähän pyöristynyt ja housut ahdistaa istuessa. Eli otin obelix-housut käyttöön, jossa tilaa vatsalle. :D Sellaiset mustat halpishousut joustavaa kangasta. Ei mitkään varsinaiset äitiyspöksyt. :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Syömisen kanssa joutuu tosiaan tekemään niin, että syö suht usein mutta pieniä määriä kerrallaan. Mitä enemmän maha kasvaa, sitä vähemmän siellä tuntuu olevan tilaa ruoansulatukselle, ja helposti saa tukkoisen olon aikaiseksi. Rautaa olen syönyt jo vuodenvaihteesta lähtien, hemoglobiini pyörii siinä 105-115 kieppeillä eikä juuri raudalla tästä paremmaksi tunnu nousevan, mutta eipä ole laskenutkaan. 0,4 mg foolihapot loppuivat äskettäin, enkä mennyt enää ostamaan lisää, kun ajattelin että monivitamiinista tuleva 0,3 mg riittää jo tässä vaiheessa. Laskettu aika mulla on 19.6.

Eilen ekaa kertaa tunsin ja näin ihan selvästi liikkeitä ulkoapäin! Olen jo monta viikkoa tuntenut liikkeet sisällä ihan hyvin, mutta tämä ulospäin työntyvä muljahtelu oli uutta. :) En oikein muista, milloin ekaa kertaa tunsin liikkeet, ehkä joskus rv 20 tienoilla. Se alkoi pienenä hetkittäisenä värähtelynä, kuin pieni kala olisi pyrähtänyt vatsassa. Silloin aluksi en ollut varma että onko kyseessä sikiön liikkeet vai vain toiveajattelu/suoliston liikkeet tms, mutta kun tuntemukset vahvistuivat, uskallan jälkeenpäin sanoa että kyllä ne hentoisia liikkeitä olivat.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kiva kun menette mua edellä, Katti ja HH, niin saa itsekin vähän esimakua siitä, mitä tuleman pitää. :) Ihana pitkällä ootte kyllä jo molemmat!

Hienoa HH, että asuntoasiat sitten järjestyi noin mahtavalla tavalla! Kuulostaa kyllä todella hyvältä niin asunto kuin sijaintikin. :) Meilläkin on jo pitkään ollut uusi asunto haaveissa, ja nyt pitäisi varman pistää entistä enemmän puhtia etsintään, että ehtisi muuttaa ennen vauvan syntymää - olis varmasti paljon kätevämpää niin päin. Harmittaa vaan, kun mies ei oikein ole hommassa mukana, hän on jotenkin niin fiiliksissä nyt tästä raskaudesta että ajattelee vissiin kaiken muun järjestyvän itsestään, vaikka eihän se nyt ihan niin mene. :mad:

Tuolla toisessa ketjussa jo kirjoittelinkin huolistani oireettomuuden suhteen, ja ne jatkuu edelleen. :unsure: Eilen oli kyllä vaihteeksi vähän hutera olo, mutta tänään taas niin normaali kuin olla saattaa. Taitaa vielä pukata flunssaa kaiken kukkuraksi, mies on ollutkin jo monta päivää kovassa räkätaudissa. :sick:
 
Hei kaikki!
Uusi odottaja 41v. ilmoittautuu mukaan, kai sitä jo uskaltaa.
Nyt 9. rv lopuillaan.
Ultrassa rv 8 alussa oli kaikki hyvin, syke näkyi ja koko vastasi viikkoja.
Seuraavaa odotettava vähän yli viikko vielä.

Luomuyllätys kyseessä. Hoidot lopetettiin kun täytin 40. Pidin sitä itse maagisena takarajana mutta puolitoista vuotta viimeisten hoitojen jälkeen nyt sitten näköjään jysähti.

Ekat hoidot kokeiltiin kun olin vasta 29. Siinä sitten taukoja välissä tosin mutta suht pitkäksihän tämä loppujen lopuksi venähti. No ei voi mitään, se on sitä elämää :) ollaan iloisia nyt tästä mitä on.

Ihanaa odotusta kaikille!
T. Severinitar
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74 ja Roxanne
Tervetuloa joukkoon, Severinitar, ja onnea kovasti luomylläristä! :) Aika huikea tarina teillä! Täällä taitaa hoitotaustaa olla aika monella. Me mentiin hoitoihin vasta, kun olin jo 41, ja vuosi sitten tahkottiin niitä tiiviillä tahdilla ennen tätä onnistumista. Teilläkin ilmeisesti esikoinen tulossa?
 
Kiitos Roxanne :) ja onnea sinullekin ;-)
Ensimmäinen olisi tulossa, tai no katotaan nyt tuleeko.

Niin sitä silloin ajatteli, että on ajoissa liikkeellä kun ei vielä edes 30 täyttänyt mutta toisin kävi... ei ole aina iästä kiinni nämä asiat. Nyt kun oli jo luovuttanut, ettei biologista vauvaa meille tule, niin jotain sittenkin osui kohdalleen.

"Lapsettomaksi kotitaloudeksi" ei siis aiottu jäädä vaan lähdettiin mukaan lastensuojeluun ja oli tarkoitus sitä tietä lähteä kulkemaan. Ja varmaan vielä lähdetäänkin, kunhan nyt ensin tästä nykytilanteesta selvitään :) sen verran hienoja kokemuksia ja upeita suurisydämisiä ihmisiä niissä piireissä tuli vastaan.

"Vikaa" molemmissa. Itsellä PCO-tausta, joka tosin näytti iän myötä itsestään vähän parantuvan.

Mun täytyykin alkaa tutkimaan tätä ketjua, että kenellä on mikäkin tilanne ja mitä teille muille kuuluu ;-)

Ihan ihmeellistä, että itse vihdoinkin tänne jotain kirjoitan vuosikausien (sanoisinko vuosikymmenen...) taustailun jälkeen ;-)
 
Tervetuloa minunkin puolestani, Severinitar! Kiva että on enemmänkin meitä 40+-ikäisiä esikoisen odottajia! :) Mulla raskaus alkoi 41-vuotiaana, mutta 42 on mittarissa kesällä kun lapsukaista odotetaan saapuvaksi maailmaan.

Vauvanvaatteita alkaa jo kertyä. Yritän hillitä liiallista ostelemista, mutta aina silloin tällöin törmään johonkin ihanuuteen, viimeksi tänään ihana trikoinen kesämekko. :oops:;) Kahdelta kaverilta oon saanut isot kassilliset vaatteita ja toki äitiyspakkauksesta tulee vielä lisää, siinähän sitä onkin! :) Asuntoon pitää tehdä tilaa vauvansänkyä ja hoitopöytää varten ja vaunuja pitää alkaa miettiä. Luulen kyllä että kunnolla pääsen touhuamaan näiden asioiden kanssa vasta sitten kun äitiysloma alkaa.
 
Katti75
Jestas että sulla onkin jo lähellä laskettu aika. Voi ihme, että aika menee nopeasti. :eek: Vastahan me kolme syksyllä pyörittiin tuolla vauvakuumepuolella.

Roxanne
Musta tuntuu, että olen vasta ihan alussa, vaikkakin puoliväli taitaa jo häämöttää minullakin. Mutta maha tuntuu vieläkin pieneltä, paino ei ole noussut juurikaan, enkä tunne oloani raskaanaolevaksi vieläkään. Hmph. o_O

Niin ja tuosta muutosta...meillähän mies olisi muuttanut jo aikapäivää sitten. Vaikka sanoin, etten voi työkiireiden vuoksi keväällä muuttaa. Hän on sitä mieltä, että kun en voi kohta enää osallistua ollenkaan mihinkään muutossa, että mitä aikaisemmin sen parempi. Olen kyllä sanonut, että voin mä nyt jotain kevyttä kantaa ja auttaa noin muuten. Mutta ajateltiin tosiaan, että helpompi muuttaa nyt, eikä tänne kämppään olisi edes pinnasänky enää mahtunut. Ja kun miettii hankintoja, niin hirvittävä määrä tarvii tilata muuton jälkeen kamaa. Mm. sänky, sitteri, syöttötuoli, amme, ammeen teline, hoitopöytä tai alusta, vaunut, vaatteita, pyyhkeitä, vaippoja, astioita etc etc

Severinitar
Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. Täällä onkin ollut vähän hiljaista. Mulla meni hetki, ennenkuin edes uskaltauduin tälle puolelle ollenkaan. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa olla sellainen olo, että kai sitä tässä sitten raskaana ollaan, kunnes toisin todistetaan.
On kyllä veikeätä, että noita luomuylläreitä sitten tulee (muille kuin meille *virn*). Onnittelut siitä. Meillä on myös hoitotaustainen raskaus, 2. icsin tuoresiirrosta tärppäsi, että onnekkaita kyllä mekin oltiin, kun noinkin vähällä päästiin tässä iässä. Niin ja meillä kanssa ensimmäinen tulollaan.

Niin joo, piti kysyä että mitä kuuluu Kalabaliikille? Käytkö täällä vielä lukemassa? Jätä pieni puumerkki jos käyt.

ON

Niin raskauden puoliväli alkaa häämöttää, enkä ole varma tosiaan tunnenko vielä liikkeitä. Joskus jotain muljahteluja on tuntunut ja joskus jotain tuntemuksia, joita olen pitänyt lähempänä lievää kipua ja olen pitänyt niitä jonain kasvu- tms. kipuina. Eli ovat olleet niin lieviä, että asteikolla 1-10 antaisin jonkun 1, mutta siis aistimuksena tulee ensin mieleen kipu. Vaikea selittää. Mutta kaipa tuo tuosta joskus alkaa selkenemään.

Mulla on nyt sitten ensi viikolla rakenneultra ja kohta voin alkaa panikoida sitä. Olen nyt jo tunnustellut vatsaani, että mahtaakohan siellä olla mitään ja nyt kyllä täytyy myöntää, että sellainen pieni mötti tuntuu tuossa navan alapuolella, ja se ei tunnu enää pelkältä rasvakerrokselta vaan on kovahko. Että toivottavasti siellä pikkuinen vielä porskuttaa. Nyt siis kasassa 19+1.

Täällä on tehty ensimmäiset hankinnat, vaikka niin piti aloittaa vasta muuton jälkeen. :whistle: Minä ostin ensimmäisenä yhden collegetakin (oli vaan niin ihana, että se ihan pakosti sujahti ostoskoriin). Sitten mies osti sellaisen pienen auton, bemarin tietysti. Ja laitoin tilauksen halpahalliin, kun siellä oli vaipat tarjouksessa. (Joko se linkki oli täällä? https://www.halpahalli.fi/) Ostin 2*88 kappaleen pakettia kakkoskokoa liberoa. Ilmainen kotiinkuljetus ja toinen paketti ilmaiseksi. Eli hintaa tuli 14 euroa muistaakseni. Sitten olen hurahtanut kestovaippoihin, noita em. ajattelin yö- ja reissuvaipoiksi. Olen ostanut jo kymmenkunta kestovaippaa nettikirppareilta uusina tai käyttämättöminä alle kympin kappalehintaan. Ne on vissiin niitä vanhojen äippäpakkausten vaippoja. Kaikki eri merkkiä ja mallia, että saa testailla ja ihmetellä. Mutta nyt aion laittaa hankinnat jäihin ja alkaa tosissaan vasta muuton jälkeen tositoimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Katti75 :) sinä oletkin jo niin pitkällä, että saat ihan hyvin hankkia vauvatarviketta ja suunnitella kaikkea ihanaa ;-) ja eiköhän siinä ä-lomallakin vielä hyvin ehdi loput hoitamaan. Onnea vaan :)

Kiitos myös HupsuHaave :) ja onnittelut itsellesi raskaudesta! Ihanaa, kun olitte tarvinneet vain kaksi siirtoa. Ne on varmaan tarpeeksi rankkoja kokemuksia.
Ja vielä muuttaakin jaksat. Oletkohan sitten paljon pirteämmässä kunnossa kuin minä, joka vain muutenkin kevyen työpäivän jälkeen vaan vetäytyy sohvalle eikä voisi kuvitellakaan pakkaavansa tavaroita...

Pienehkö asunto on meilläkin tällä hetkellä ja aion vaan jotenkin tehdä tilaa. En enempää jaksa kyllä nyt ;) jospa seuraavat kuukaudet vähän toisi puhtia takaisin.

Minusta on täysin ok tehdä hankintoja, kun hyvä tarjous tulee vastaan :) varsinkin teidän viikoilla. Ja mistä sen tietää, jos tulee myöhemmin jotain muuta hässäkkää eikä voikaan rauhassa tuumia vaan pakko pikapikaa vaan jotain tilata. Ei sekään kivaa.

Niin ja ihan puhdas luomuhan tämä meidänkään ei ollut kun kuitenkin is-hoitoja ja lääkkeitä mukana kuvioissa vielä vuosi pari sitten. Ehkä tableteista/pistoista vielä oli jotain jäämiä elimistössä, sitä ei saada kai koskaan tietää.
 
Kalabaliikki, tuota minäkin pelkäsin sen jälkeen kun julkistin tämän. Mutta en tiedä lukevatko mun tutut tätä enää, koska ovat kaikki jo muksunsa tehneet suunnilleen parikyt vuotta sitten. :rolleyes: Aikuisia on melkein tuttujen lapset ja osa tutuista on jo isoäitejäkin.

Mitäs tänne muille kuuluu? Olikos kuka nyt synnytysvuorossa? Onko täällä jotain listausta, josta voisi seurailla?

Hyvää pääsiäisen aikaa kaikille. :)
 
Kiva kuulla sinustakin, Kalabaliikki! Ja hienoa että sydänäänet saatiin jo kuuluviin. :) Tule taas aktiivisemmin pulisemaan sitten kun siltä tuntuu!

Mä en ole kovin paljon edes miettinyt tuota tunnistamista... En ole hoidoista kertonut kuin ihan parille ystävälle, ja on vähän vaikea uskoa, että kukaan osaisi mua muiden täällä kertomieni tietojen perusteella identifioida muiden Suomen nelikymppisten lapsettomien naisten joukosta. ;) Vaikka mistäs näistä ikinä tietää... Mut eipä se tunnistaminenkaan maailmaa kaataisi.

Mullakin oli eka neuvolakäynti eilen. :) Kylläpäs tuli paljon tietoa ja papereita matkaan, tosin ei nyt kovin paljon uutta asiaa, kun olen aika hyvin perhetynyt kaikkeen jo omin päin. Sydänääniä ei kuunneltu, ja ehkä parempi niin, koska jos niitä ei olis löytynyt niin olisin saanut melkoisen stressinaiheen pääsiäisloman ajaksi... Olo on edelleen ihan hyvä, ja kyllä on ollut ihanaa tänään vaan löhöillä sohvalla hyvän kirjan kanssa. :)

HH, kyllä täällä on joskus ollut sellainen lista palstalaisista. Mä voisin vaikka tässä pääsiäisen aikana kaivaa sen jostain ja päivittää tiedot, kun sopiva hetki tulee. Mikäs sun LA muuten olikaan?

Ihanaa ja leppoisaa pääsiäisen aikaa kaikille! :)
 

Flutur...........(43).........?..........1.5.2017
KeltainenSeepra....(?)........?........x.x.2017
Katti75..........(41)........1..........19.6.2017
Hupsu Haave.....(43).......1.........x.x.2017
Kalabaliikki........(40).........?........x.x.2017
Severinitar..........(41).........1.........x.x.2017
Roxanne..........(43)...........1.........16.11.2017




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ............(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ...... (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68............(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur............(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti...............(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm,
Äiti74...............(41), 1.2.2016 rv37+3 2865 g, 48,5cm. poika
Järkyttynyt..... (45), 14.2.2016 rv.41+3 4400g 52cm poika Kuoli + 10,5-16
Lumi <3..........(42), 15.2.2016, 39+3, 3550 g, 50,5 cm, poika
Niittys..........(40), 1.4.2016, rv 38+1, 49cm, 3770g, poika

Karoliina74 .......(41), 12.4.2016, rv 40+1, 3540g, 53cm, poika
Pegonia.......(44), 15.4.2016, rv 40+3, 4060g, 51cm, tyttö
Ollakovai...?......(41), 27.4.2016, rv 40+0, 3600g, 50 cm, tyttö
Tyydeli..........(42), 7.5.2016, rv 41+6, 4100g, 52 cm, tyttö

Zenmama...........(40), 12.5.2016, rv 39+1, 4070g, 52cm, poika
Mileena-74.....(41) 20.5.2016, rv 40+0, 4250g, 54cm, poika
SuloinenSalaisuus..(40) 2.6.2016, rv38+0, 3490g, 50,5cm, poika
Zandi.............(41), 3.7.2016, rv 39+2, 3770g, 49cm, tyttö
Bounty................(41). 26.8.2016 3500g, poika
Meibijees.........(38), xx.9.2016, rv 39+0, poika
oOo..............(40), 30.9.2016, rv 39+1, 3600g, 51cm, tyttö
Elotar74........(41), 1.11.2016, rv 40+1, 3740g, 50cm, tyttö
Truuly............(38), 8.11.2016, rv 36+5, 2640g, 48cm, poika
Pirunpelto....(40), 10.1.2017, rv xx+x, poika
Helmi1234.......(40), 8.2.2017, rv 38+4, 4255g, poika
Joyzy..............(42), 9.2.2017, rv 39+4, 3340g, 51cm, tyttö
Babez74.........(42), x.x.2017, rv 41+1, tyttö
Vuorikristalli...(40), 7.3.2017, rv 39+0, 3670g, 54cm, tyttö


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Viimeksi muokattu:
Nonni, nyt sain kaivettua tuon ikivanhan listan ja päivitettyä sinne ne tiedot, jotka tätä ketjua pläräämällä löysin. Jos synnyttäneet käy täällä vielä lukemassa, niin puuttuvia tietoja saa mieluusti vielä lisäillä listalle. :)

Odottajien kohdalle kaivattaisiin ainakin puuttuvia laskettuja aikoja. Erityisen kiva olisi kuulla Fluturin ja KeltaisenSeepran kuulumisia - kuinka pitkällä jo menette? :)
 
Onnea raskaana oleville! Itse en oikeastaan nauttinut raskaana olemisesta juurikaan. Ekalla kerralla se oli kyllä jännää, kun kaikki oli uutta. Toisella kerralla se oli lähinnä vaan raskasta. Nauttikaa te siis minunkin puolesta :)

Taidan olla ainoa jonka nimi on synnyttäneiden listalla kahteen otteeseen. Tässä just mietin, että kun nää täyttää 20v niin mä lähestyn eläkeikää. Toivottavasti en ole silloin vanha ja väsynyt vaan nuorekas leidi!

Neuvolassa oli kiva käydä ja hienoa, että seuraavat. Minä jätin toisessa raskaudessa normineuvoloita väliin, kun seurattiin ultrissa äippäpolillakin. Molemmat raskaudet on kyl syynätty ihan kunnolla mua.

Onnea matkaan kaikille. Huutavat pienet punanaamat kasvavat vauhdilla ja vaatteita saatte ostella kukkaron pohjia myöten vuosien varrella. Miksi siis himmailla kivaa puuhaa. Antaa palaa vaan. Lasten vaatteet tuo iloa minulle ja siksi en itseäni soimaa vaikka niitä on aika reilusti.

Helmi+poitsut 1v7kk ja 2kk
 
Kiitos vain kalabaliikki! :)
Jos meidät joku tunnistaa, mehän voidaan aina kieltää kaikki ;)

Ihanaa kun kaikilla näyttää menevän ihan hyvin tällä hetkellä. Myötätuuli jatkukoon teillä kaikilla :)

Tänään oli sitten täälläkin taas ultra. RV 10+0 menossa. Kaikki hyvin, sikiö liikkui paljon ja leikki käsillään :)
Ajattelin, että olen nyt niin kauan hyväntuulinen ja luottavainen, kunnes jotain muuta ilmenee. Murehtia ehtii myöhemminkin, jos edes aihetta tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne

Flutur...........(43).........?..........1.5.2017
KeltainenSeepra....(?)........?........x.x.2017
Katti75..........(41)........1..........19.6.2017
Hupsu Haave.....(43).......1.........4.9.2017
Kalabaliikki........(40).........?........x.x.2017
Severinitar..........(41).........1.........x.x.2017
Roxanne..........(43)...........1.........16.11.2017




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ............(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ...... (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68............(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur............(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti...............(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm,
Äiti74...............(41), 1.2.2016 rv37+3 2865 g, 48,5cm. poika
Järkyttynyt..... (45), 14.2.2016 rv.41+3 4400g 52cm poika Kuoli + 10,5-16
Lumi <3..........(42), 15.2.2016, 39+3, 3550 g, 50,5 cm, poika
Niittys..........(40), 1.4.2016, rv 38+1, 49cm, 3770g, poika

Karoliina74 .......(41), 12.4.2016, rv 40+1, 3540g, 53cm, poika
Pegonia.......(44), 15.4.2016, rv 40+3, 4060g, 51cm, tyttö
Ollakovai...?......(41), 27.4.2016, rv 40+0, 3600g, 50 cm, tyttö
Tyydeli..........(42), 7.5.2016, rv 41+6, 4100g, 52 cm, tyttö

Zenmama...........(40), 12.5.2016, rv 39+1, 4070g, 52cm, poika
Mileena-74.....(41) 20.5.2016, rv 40+0, 4250g, 54cm, poika
SuloinenSalaisuus..(40) 2.6.2016, rv38+0, 3490g, 50,5cm, poika
Zandi.............(41), 3.7.2016, rv 39+2, 3770g, 49cm, tyttö
Bounty................(41). 26.8.2016 3500g, poika
Meibijees.........(38), xx.9.2016, rv 39+0, poika
oOo..............(40), 30.9.2016, rv 39+1, 3600g, 51cm, tyttö
Elotar74........(41), 1.11.2016, rv 40+1, 3740g, 50cm, tyttö
Truuly............(38), 8.11.2016, rv 36+5, 2640g, 48cm, poika
Pirunpelto....(40), 10.1.2017, rv xx+x, poika
Helmi1234.......(40), 8.2.2017, rv 38+4, 4255g, poika
Joyzy..............(42), 9.2.2017, rv 39+4, 3340g, 51cm, tyttö
Babez74.........(42), x.x.2017, rv 41+1, tyttö
Vuorikristalli...(40), 7.3.2017, rv 39+0, 3670g, 54cm, tyttö


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
kalabaliikki
Hienot ultrakuulumiset sinullakin. (y)
Se doppleri olisikin kätevä tuossa raskauden alussa, kun ei vielä tunne mitään, eikä välttämättä ole niitä oireitakaan. Lievittäisi varmasti huolta vähän.

Roxanne
Kiitosta vaan listan kaivamisesta. Mullahan olis laskettu aika 4.9.
Voisin ehkä koittaa päivittää sitä tuohon listaan, kun tuo ei vaadi niin kauheasti säätöä, että en kai minäkään saa sitä sekaisin.
Koskas sulla olis sitten se np-ultra? Seuraava jännäämisen kohde? Ja jos nuo riskiluvut siinä yhtään menee siten kuin mulla, niin saatat päästä siihen niptiinkin. Vai oletko kenties käynyt siinä jo? Mullahan oli pelkkä ikäriski 1:47 muistaakseni.
Nyt vasta tajusin, kun tuota listaa päivitin, että sähän ehdit kanssa saada LA:n tämän juhlavuoden puolelle. Hyvä meitä. :love:


Helmi1234
Nuorekkaita ollaan kaikki vielä. Ja lapsethan vain pitää meidän virkeinä tulevat vuodet. Ja eläkkeellä on sitten aikaa matkustella lapsien kanssa ja osallistua mahdollisesti lastenlasten hoitoon. :p
Mä olen kanssa yrittänyt varautua siihen, että nauttisi siitä pikkulapsiajasta, kun se on niin pian ohi. Toivottavasti onnistuu.
Ja tottakai lapselle ostellaan kaikkia ihania vaatteita. Mullakin on hirmuinen tarve ostaa kaikki uusina. Ei oikeen millään pysty ostamaan käytettyä. Mutta ajattelin kyllä sitten kierrättää nuo eteenpäin tai antaa johonkin lahjoituksina. Se riittäköön minun ekoiluksi kestovaippojen kera. :D

Severinitar
Mukava että ultrassa kaikki hyvin. :love: Tuo on kyllä niin liikuttavaa alussa (ja myöhemminkin) nähdä pienokaista ruudulta. Raskaus tuntuu heti jotenkin konkreettisemmalta. Hyvä asenne sinulla.

ON
Tänään käytiin rakenneultrassa. Pikakertauksena kätilö kävi läpi alkuraskauden tapahtumat ja totesi, että kaikki ollut normaalia tähän asti, että riskiluvut lähinnä sen iän takia hälyytti. Selitti sitä, että jos yksikin arvo on yli niin se herkästi sitten hälyttää.
Kaikki oli tässäkin ultrassa hyvin. Mitään erityistä ei tullut esille, kaikki ok mitä tsekattiin. Sikiö vastasi viikkoja, tosin oli niin hyvin kasvanut, että pari päivää oli kooltaan edellä. Liikkui paljon siinä tutkimuksen aikana, liikutteli jalkojaan ja alkoi ihastella varpaitaan siinä. Aukoi myöskin suutaan ja käsiä piteli leuan alla/lähettyvillä.
Nyt tuli niin epäselviä kuvia, etten ole vielä edes skannannut niitä. Katsoin kyllä siellä lääkärin pöydällä niitä, kun hän selitti mitä missäkin on, mutta en enää kotona erota niistä oikein mitään.

Kuvittelen, että olen alkanut tuntea vauvan liikkeet viime viikolla jotain 19+x päivinä. Varsinkin illalla kun menee sänkyyn selälleen, niin tuntuu sellaisia "kosketuksia" ja muljahduksia. Pari kertaa tullut ilmeisesti oikein kunnon potku, kun henki salpautuu, en oikein tiedä onko vain pelästyksestä vai mistä. :ROFLMAO: Vai onko sieltä tulossa se isänsä kaipaama jalkapalloilija...Istukka muuten sijaitsee takana ylhäällä, joten se ei ole vaimentamassa noita.

Nyt sitten viimein alan olla aika huojentuneella mielellä ja aion nyt yrittää alkaa nauttia tästä ajasta, vielä kun vatsakaan ei ole pahasti tiellä. :cool: Kaikkea hyvää tänne kaikille odotuksiin ja synnytyksiin yms.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kiitos Roxanne listan esille kaivamisesta! (y)

Severinitar
, mukavat ultrakuulumiset! Se on aina ihanaa nähdä lapsukainen siltä mustavalkoruudulta, kun vielä ei saa syliin. Sinulla on hyvä asenne, tuo että suhtautuu luottavaisesti jos ei ole muuhun syytä. Yritän itsekin sillä mielellä asennoitua (tosin minun on helppo sanoa, koska kaikki on mennyt suorastaan ihmeen hyvin tähän asti).

Kalabaliikki
, hienoa että dopplerilla löytyy äänet hyvin! Itsekin alkuraskaudessa mietin kotidoppleria, mutta jätin loppujen lopuksi hankkimatta.

HH:lle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :) Rakenneultrassa jo näkee selvemmin itsekin asioita, käden ja jalkojen heilutuksia, käden suuhun vientiä ym., tulee hyvä mieli pitkäksi aikaa! Kuvailemasi perusteella kyllä vaikuttaa että tunnet liikkeet, sellaisia hentoisia liikahduksia ja muljahduksia ne alkuun ovat. Minulla ei vieläkään tunnu erityisen napakoina potkuina, mutta toki paljon selvempinä kuin alkuun ja joka päivä nykyisin möyrimistä tuntuu, ja välillä ihan vatsan päältäkin havaittavissa. Mulla liikkeiden tuntemista on vaimentamassa etuseinässä sijaitseva istukka.

Enää vajaa kuukausi äitiysloman alkuun, aika rientää! Kelan hakemukset olen viimein saanut lähtemään ja neuvolan perhevalmennuskin on jo takana. :)
 
Onnittelut hienoista ultrakuulumisista, Severinitar ja Hupsu Haave! (y) Severinittaren kanssa me mennäänkin ihan peräkkäin, mulla tulee 10 viikkoa täyteen huomenna! Millaisia oireita sulla on ollut? Ja mikä on laskettu aika?

HH, onpas hurjaa että sinäkin olet jo puolivälissä! Nyt voi kyllä jo hyvällä omallatunnolla tehdä hankintoja ja valmistautua vauvan syntymään. En tullutkaan ajatelleeksi tuota, että juhlavuoden vauvoja tässä kaikki odotellaan, mutta niinhän tosiaan se menee! Varmaan aikamoista hypetystä sitten loppuvuodesta, kivahan sitä olis vauva kainalossa seurailla! :love:

Katti, ihanaa että äippäloma on sulla jo niin lähellä! Ilmeisesti olet jaksanut töissä ihan hyvin, vaikka vatsa varmaan jo vähän painaakin?

ON: Mä täällä edelleen hermoilen, kun oireet on niin vähäisiä. Eilen oli vähän menkkamaista jomotusta ekaa kertaa sitten ihan varhaisten päivien, ja sekin vähän säikäytti. Niin ja sitten erehdyin lukemaan pääsiäisen ajan Hesarista artikkelin naisesta, jonka sikiöllä oli rakenneultrassa todettu vakava kehityshäiriö. Tuli vähän sellainen olo että apua, sinnekö asti tässä pitää odotella ennen kuin voi huokaista helpotuksesta. :eek: No, onhan nuo tapaukset varmasti tosi harvinaisia, mutta jonkun kohdalle nekin aina osuu...

Me mennään ensi viikolla ottamaan nipt-testi yksityisellä ja samalla ultrataan, joten sitten se selviää, onko tuolla sisällä vielä elämää. :unsure: Nt-ultran ajankohtaa en vielä tiedä, sen pitäisi selvitä tällä viikolla, mutta oletan että se menee jonnekin parin viikon päähän. Eli hyvässä lykyssä ehditään saada nipt-tulokset jo sitä ennen.

Kaipa tässä pitäisi vaan uskaltaa luottaa ja ajatella että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan! On vähän sääli tuhlata nämä ajat hermoiluun, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa. :geek:
 
Mitäs tänne kuuluu? Viikko onkin jo vierähtänyt siitä kun viimeksi kirjoittelin. Roxanne, joko kävit antamassa NIPT-näytteen ja siihen liittyvässä ultrassa? Vastauksia sai odottaa muistaakseni toista viikkoa. Lääkäri ensin soitti vastauksesta. Kotiin tuli sitten joitain päiviä myöhemmin kirje, josta kävi myös sukupuoli ilmi (multa kysyttiin NIPTin ottamisen yhteydessä, haluanko sen tietää, tieto olisi voitu myös piilottaa jos niin oisin toivonut).

Minäkin luin sen Hesarin jutun jossa vasta rakenneultrassa oli tullut tieto kehityshäiriöstä. Kyllä tuollaiset jutut koskettaa varsinkin kun itse on raskaana. Omalla kohdallani koen, että huolet alkaa helpottua sitä mukaa kun viikkoja karttuu (ja kaikki on mennyt hyvin), mutta luulenpa että huolenaiheista ei täysin koskaan pääse. Alkuun jännitti varhaisultraa, sitten niskapoimu-ultraa ja NIPTiä, sitten rakenneultraa jne. Ja kun lapsi syntyy, huolet ei varmaan kokonaan häviä siihenkään. :oops: Eikä siinä mitään, luonnollistahan se on kun kyseessä on tärkeä asia / rakkaat ihmiset. Tämä on kaikki niin uutta ja ihmeellistä, ja uskon kyllä että ajan kuluessa luottamus vahvistuu siihen että asiat sujuvat hyvin, ja huolet jäävät taka-alalle. :love:

Töissäolo on sujunut vielä ihan hyvin, mutta noin yleisesti olen huomannut että herkemmin hakeudun istumaan (jalkoja alkaa särkeä kun on pidemmän aikaa pystyssä) ja joskus kävellessä tuntuu että ihan alas lantioon painaa. Vauva liikkuu suht vilkkaasti, iltapainotteisesti (tai sitten huomaan sen parhaiten silloin), mutta työpäivän aikanakin muistuttelee itsestään, mikä tuntuu mukavalta. :)

Olen alkanut tehdä vähän hankintoja. Yhdistelmävaunut ostin viikonlopun Lapsimessuilta, Stokken melko kevyen mallin. Halusin aika sirot vaunut, kun enimmäkseen kuitenkin kaupunkiympäristössä liikun. Ostin myös Manducan kantorepun. Kunhan äitiysloma alkaa, suunnittelen kotiin paikat pinnasängylle ja hoitopöydällle, ne ovat seuraavat isommat hankinnat.
 
Heippa kaikille ja onnea uusille odottajille!

Kiva, kun on tämä odotuspuolikin vähän virkistynyt :) Täällä mennään jo viimeisiä viikkoja. Palstaa olen välillä käynyt pikaisesti vilkaisemassa, mutta mitään en ole saanut kirjoitelluksi. Vointi on ollut ihan hyvä ja kaikki alkaa olla vauvaa varten valmiina. Nyt sitten vain odotellaan, että milloin pikkuinen päättää tulla maailmaan.

Raskaana olemisesta olen nauttinut todella paljon. Meille ei (todennäköisesti) enempää lapsia tule, joten olen nyt sitten nautiskellut tästä ajasta senkin edestä. Töissä pystyin olemaan loppuun asti ja sairaslomapäiviä tulikin raskauden vuoksi loppujen lopuksi vain yksi, sekin alkuraskaudessa.

Tsemppiä jokaiselle odottajalle ja onnellista odotusta!

Keltsi + pikkutyyppi 39+
 
Kiva kuulla sinustakin, Keltsi! Onnea ja tsemppiä raskauden viime metreille! (y) Tulehan kertomaan kuulumisia viimeistään sitten kun nyytti on sylissä. :love:

Katti, kiitos kysymästä, eilen käytiin ottamassa NIPT-testi ja samalla ultrattiin. Täytyy sanoa, että jännitti jopa enemmän kuin varhaisultrassa - nyt ollaan kuitenkin jo sen verran pidemmällä, että huonot uutiset olisi sattuneet entistä kipeämmin. Mutta onneksi kaikki oli hyvin ja alkio siellä jo liikuskeli kovasti. :love: Ihan epätodelliselta tuntui, kun katseli sitä ruudulla ja ultraaja esitteli, että tuossa on jalka ja tuossa pikkurilli! Yritin kysellä niskaturvotuksestakin, mutta kuulemma sitä ei tässä vaiheessa (10+5) vielä kovin hyvin näe. Normaalilta se kuitenkin vaikutti, kuten kaikki muutkin rakenteet. :):)

Nyt sitten odotellaan jännityksellä testin tuloksia... :oops: Meillekin sanottiin, että niissä voi kestää parikin viikkoa, kun näyte lähetetään tutkittavaksi Kaliforniaan asti. Me myös päädyttiin selvittämään tulokkaan sukupuoli, vaikka tavallaan se tuntuu hassulta tässä vaiheessa, kun ei raskaus vielä näy eikä tunnu päällepäin mitenkään. Mietin jopa sellaista, et jos tietoa ei kerrota puhelimessa niin pitäiskö jemmata se kirje jonnekin ja avata vasta joskus myöhemmillä viikoilla... Mutta ehtiihän näitä vielä miettiä, ja pääasia tietenkin, että testin tulos olisi muuten hyvä.

Mitäs teille muille kuuluu? :)
 
Hei vaan kaikille! Jokohan sitä uskaltaisi liittyä joukkoon. Täällä kuun lopussa 41v. täyttävä odottaja, viikkoja nyt 9+5. Lapsi on itselleni neljäs ja miesystävälle ensimmäinen. Raskaus tuli yllätyksenä, koska edellisestä seksikerrasta oli kulunut jo 3-4 pv ovulaation tullessa, mutta niin se vaan napsahti... En olis uskonut tällä iällä!
Viime syksynä olin myös raskaana, mutta sikiön kehitys oli keskeytynyt viikolla 6+3 ja tämä havaittiin ultrassa viikolla 11. Mulla olikin alusta asti outo fiilis koko raskaudesta, sellainen tunne, että kaikki ei ole kunnossa. Nyt on paljon varmempi olo, mutta silti pieni ajatus nakuttaa takaraivolla, että onkohan siellä mitään elämää enää. Viikko sitten olin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Terkka otti kopin huolistani ja tarjosi mulle ylimääräisen ultran ensi viikoksi, että saan asiaan selvyyden. Vielä en ole oikein uskaltanut miettiä koko raskautta ja vauva-aikaa sen pitemmälle.
Luulin muuten, että tän ikäisiä syynätään neuvolassa tämän tästä, mutta melko harvakseltaan noita käyntejä tuntuu olevan. Seuraava käynti on lääkärin vastaanotto kesäkuun alussa ja terkan tapaan seuraavan kerran vasta hänen lomansa jälkeen heinäkuun viimeinen päivä. Mahtuu väliin toki np-ultrakin, jonne pitäisi aika varata kuun loppuvaiheille. Siis sikäli mikäli siellä mitään elämää on ensi viikon ultrassa...
Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa alkavaa kevättä! :)
 
Onnittelut hienoista ultranäkymistä, Kalabaliikki! Ihanaa että asiat on noin hienosti, nyt voikin huolettomin mielin nauttia odotuksesta. :)

Tervetuloa joukkoon, vikuriina! Onpas hienoa että sait ylimääräisen ultran - kyllä se vaan kummasti rauhoittaa mieltä, kun näkee pikkuisen ruudulla. Paljon onnea odotukseen!

ON: Me saatiinkin nipt-tulokset jo eilen. Ei mennyt kuin viikko, vaikka näyte lähetettiin Kaliforniaan asti tutkittavaksi. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. :):love: No, pessimisti minussa tietenkin muistutti, että tuossahan tutkittiin vain ne yleisimmät kromosomiviat, vaikka onhan niitä muitakin... Mutta kaipa ne muut on jo melkoisen harvinaisia. Joten ehkä tämäkin pessimisti alkaa nyt vähitellen rentoutua ja uskoa, että ensi syksynä meille syntyy vauva. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Vikuriina
Tervetuloa mukaan.

Jokos Katti75 pian lomailee? Aika rientää niin vikkelään, ettei perässä meinaa pysyä. Entäs onko äippäpaketti tullut, vai otitko edes sitä?

Mitäs kuuluu KeltaiselleSeepralle? Jokos saa onnitella?

kalabaliikki
Onnittelut nt-ultran johdosta. Hienoa, että riskit mitättömiä. Ja miksei olisi, eikös ne kromosomit jo tutkittukin. Onnea odotukseen. :love:

Roxanne
Onnea hyvistä nipt tuloksista. Jokos kävit nt-ultrassa? Rentona vaan, hyvin kaikki menee. (y)

ON
Täällä kauhea kiirus ja muuttoa pukkaa. Maha sen kuin kasvaa ja olo käy välillä vähän tukalaksi. Illalla ei meinaa millään löytyä hyvää nukkuma-asentoa. Tai löytyy kyllä, mutta se ei tunnu miellyttävän tuota pientä poikaa, joka myllää mahassa sitten. Eli nukkuisin mielelläni kyljelläni, mutta maha-asukki muljauttelee tuossa asennossa hieman liiankin innokkaasti. Selälläänkään makuu ei ole hyvä. :confused: Aamulla sama meno jatkuu tuossa viiden-kuuden aikaan, että ei saa enää nukutuksi. Huoh. Harjoittelen tätä väsyneisyyttä jo nyt. Hemoglobiinikin oli laskenut ja aloitin raudan popsimisen.
Mullakin on tulossa neuvolan valmennuksia, ensin synnytys ja sitten jotain muita vielä. Kunhan vaan ehtisi joka paikkaan ja tehdä kaikki tarvittavat. :rolleyes:

Nää oli vaan pikakuulumiset, kun pakko mennä kurkkiin Luppanan plussaa. :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä