40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Sahris, tuolta kuumeilijoiden puolelta tulin kurkkimaan tänne ja sellaista olisin kommentoinut että käsittääkeni nuo riskiluvut sisältävät ikäriskin. (Ainakin kun odotin esikoista (2011), ikäriski oli mukana tuossa riskiluvussa, tuskinpa se on siitä muuttunut.) Riskiluvut käsittääkseni lasketaan kombolla ikäriski + NT + veriarvot. Ikäriskihän on kaikilla samanikäisillä odottajilla periaatteeessa sama eli ei kerro suoraan kyseisestä raskaudesta mitään. Ja ikä tosiaan nostaa riskiä paljon laskelmissa eli jos olet saanut Down-riskiksi 1/4500, se on erittäin hyvä tulos enkä ainakaan itse menisi punkioon tuon perusteella. Mutta kysele varmuuden vuoksi vielä vaikka neuvolasta. Käsittääkseni ikä painaa niin paljon että 40+ odottajat usein jäävät seulassa kiinni pelkän iän perusteella eli sun tapauksessa näyttää mielestäni siltä että riski on todella pieni. NT ja veriarvot ovat ilmeisesti todella hyvät. :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tarkoitan siis että nimenomaan Sahriksella riski on 1/4500 kyseisessä raskaudessa iästä huolimatta, mutta pelkkä ikä kenelle tahansa samanikäiselle odottajalle antaisi riskin 1/45. Siis ilman mitään muita mittauksia. Joka tapauksessa Sahriksen tilanne näyttää hyvältä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Mun ultrakuulumiset. Näkyi vain ruskuaispussi ja amnionontelo, ei alkiota ainakaan vielä, viikot pitäis olla menkoista 5+6. Jotain nestekertymää oli kohtuontelossa, joten jos ei ala vuotaa, kahden viikon päästä tarkistukseen! Voi Jerse!

Toinen puoli jaksaa toivoa, että josko olis vaan mamman laskut vähän sekaisin ja kahden viikon päästä jotain elämän merkkiäkin näkyisi... pahoinvointi on vasta nyt nostanut päätään. Mutta, mutta se nestekertymä varmaan viittaa siihen, ettei kaikki ole kondiksessa ja lorinat alkavat. BYÄÄH!:'(

Koittakaa muut pysyä täällä listoilla ja hoidelkaa hommat kotiin päin! Mä yritän selvitä tän potutukseni kanssa eteenpäin.
 
Jimina. Ah..ok. .mä kun tajusin ton niin että iän+muiden tekijöiden kanssa riski oli ton 1:45 ja ilman ikää pelkät seulat ja uä 1:4500. Mut jos se kerta oli tossa toisessakin jo mukana niin eihän nyt sit tarvii todellakaan eded harkita mitään punktiota :)

Pegonia :hug: arveliko lääkäri siis että tulos ei muuttuisi? Aika monta tarinaa olen lukenut että alkio on ilmestynyt vasta myöhemmin ja ovis ollutki vähäb eri aikaan. Kaikki on mahdolista! ! Voimia ja peukkuja ens ultraan!
 
No voi peese sentään, Pegonia. Nyt me sitten odotetaan, että mikä on tilanne ja tapahtuuko mitään ja mitä sitten näkyy kahden viikon päästä. Kovin on ikävää.

Voin muuten ottaa vastaan ilolla hyviä ummetuksesta eroonpääsyvinkkejä. Alkaa vähän jo potuttaa tää.
 
Tammityttö. Se sinun tämän raskauden riskiluku on todellakin 1:4500 ja siinä on kaikki ikäriskit yms mukana. Eli sulla ei tuon mukaan ole mitään hätää.

Niiden täytyy kertoa ne veriseulan tulokset, ikäriskiluku ja niskaturvotus, koska tuo 1:4500 koostuu sinun kohdallasi tästä.
 
Kiitos tsemppauksista! Lääkäri meinasi, että olis raskaussysteemit tulossa pois, kun on sitä nestekertymää. Puhui poikapolonen kuukautisvuodosta "kyllä sieltä saattaa kuukautisvuoto pian alkaa, kun on tuota kertymää". No sama se, vuoto kun vuoto, vielä ei vuoda, mutta riskillä mennään. "Mutta raskausmateriaalikin on ja voisi olla siinä normaalin rajoissa". Ota näistä selvää.:confused:

Helmi, ummetus on kamala vaiva. Aamulla juot ensin lasin KYLMÄÄ vettä ja päälle kupillinen kuuma kaffetta. Eräänlaista sokkihoitoa vatsalle ja saa suolen heräämään ja liikkeelle.
 
Helmi. Eiku se oli Sahriksen :) mä en oo viel käyny missään. .ma on vasta ultra:)

Pegonia. Joo..on mullekin km povattu kun on vuotanut mutta eipä ole ollut. Eipä niistö (onneksi ) aina voi tietää. Neste voi imeytyä takaisin elimistöön. Mut joo.. nyt pitää vaan toivoa :)

Ja ummelle suosittelen samaa ku Pegonia. Mulla ainakin maha toimii vaikka kahvi tökkii todella.
 
Eipä kai tässä tarvitsis kuin malttia matkaan ja tulee mitä tulee, kaikki täytyy ottaa vastaan. Keskenmenoja on ollut tässä odotus-synnytys-imetys-ketjussani useampia matkan varrella. Mä olen ollut vaan niin "äidinvaiston varma", että tää oli SE tärppi. Olkoon niin, kunnes toisin todistetaan. Nyt täytyy ruveta töihin ja lakata tämän asian märehtiminen.
 
Kiitos ihanaiset taas olemassaolostanne :) Itse jotenkin onnistuin kääntämään nuo seulaluvut niin, että muuten riski olis sen 1:4500 mutta kun oon näin vanha ni 1:45...

Pegonia, ite varasin ekan ultran just 5+6 ja ajanvaraustäti sanoi että voihan siellä oikein hyvällä tuurilla näkyäkin jotain, eli ei mitenkään välttämättä. Peruinkin sen sitten ja kävin vasta 8+0. Tsemppiä odotteluun, toivotaan että äidinvaisto on oikeessa :)

Helmi, minulla on auttanu ummetukseen se, että illalla hörppäilen reilusti vissyä telkkaria katellessa ja viimeiseksi bonan luumusosepurkki. Vatsa ei toimi joka päivä mutta tyhjenee kunnolla eikä välipäivinäkään ahdista yhtään :)

Voi kun Jimimakin nyt pääsis tänne, sinulla on jännät hetket (juu käyn vielä kurkkimassa kuulumisianne :) )
 
Sori kun kommentoin aina vain sieltä täältä, mutta inahdan aina jos on jotain asiaa "oikeasti". En edes yritä kommentoida kaikkea, mutta luen kyllä kuulumisianne päivittäin ja myötäelän iloissanne, peloissanne ja suruissanne!

Mutta siis unmetuksesta. Mä suosittelen Pegorionia, jos on paha tilanne. Se on mautonta jauhetta, joka sekoitetaan juomaan, eikä totuta suolta mihinkään.
 
Moi muruset!

Hannelle suuret pahoittelut ja voimia! Pegonialle voimia odotteluun! Sahrikselle onnea hyvistä ultrakuulumisista ja seulatuloksista!

Ummetuksesta... Sitäkin on koettu säännöllisesti. Vettä aloin juoda enemmän ja se on auttanut. Kaikenlaista on kotona varalta, mutta ilman on menty vielä.

(.) täällä onkin eka saikku. Liitoskivut, päänsärky ja alhainen verenpaine vaivaavat. Että osaa olla häpyliitos ikävä kumppani nyt. Lenkkeillä ei voi, pitkään istuminen pahentaa, joten paras asento on makuullaan... Jo nyt! Mutta neiti potkii ja masu kasvaa. Hankintoja on tehty, vaikka tuntuu edelleen siltä, että voisi olla varovaisempi. Päivä kerrallaan.

Hyvää äitienpäivää kaikille jo äideille ja hyvää vointia!

Vauvis ja prinsessa 21+1
 
Onnellista äitienpäivää jokaiselle palstalaiselle :) 10 pistettä äitiydestä jokaiselle, nauttikaa jo olemassaolevista lapsista ja näistä pienistä ihmisentaimista, jotka vielä uumenissamme odottavat ensimmäistä äidin rakastavaa lämmintä katsetta. Tämä päivä on meidän :)
 
Moi!

Ihanasti sanottu Sahris tosta äitienpäivästä. Tuli hyvä mieli. Hyvää äityleiden päivän iltaa munkin puolesta kaikille. Oli yksi äitienpäivä neljä vuotta sitten, jolloin kieltäydyttiin juhlimasta koko päivää. Tuntui jotenkin tuskaiselta, kun ei plussaa kuulunut. Päivä oli yksi elämäni synkeimmistä. En osannut arvata, että seuraavana äitienpäivänä viettäisin ensimmäistä äitienpäivää pienen pojan äitinä. Nyt olen kahden pienen pojan äiti :heart:

Sahris, elä liikaa mieti niitä seulatuloksia. Perusoletushan on, että tervettä vauvaa sinä odotat. Yritä vaipua raskaushurmokseen ja nauti raskaudesta. Mä tiedän että joskus se on helpommin sanottu kun tehty. Tsekkasin omaa neuvolakorttia katsoakseni noita riskilukuja, mutta siellä ei oo mitään lukua. Muistan kun mulle sanottiin, että otetaan yhteytta, jos tulee hälytys ja sen koommin ei ole asiaa mainittu. En tiedä, onko riskiluku unohtunut terkalta merkitä, vai eikö sitä enää merkitä siihen. Esikolta se vielä merkittiin. Kyseessä sama terkka ja neukku.

Miäkii oon siis lukenut teidän kuulumisia, kun jotenkin en oo päässyt eroon tästä palstailusta.

Omaa napaa: Meillä alkaa arki huomenna. Mies on viisi viikkoa ollut kotona ja huomenna lähtee töihin. Kylläpä meni viisi viikkoa nopeasti, nopsempaan kun sitä edelliset viisi viikkoa. Synnytyksestä oon toipunut nopeesti. Raskaudesta en niinkään. Kovin rivakka kävely vaunujen kanssa tuntuu vielä vatsan seutuvilla. Mut eiköhän se tästä kun ilmat lämpenee ja aikaa kuluu. Tsempit kaikille odottajille! Mä söin ummetuksen takia kuivattuja luumuja raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Mulle oli toimiva systeemi!

Vesipossu ja poikavaavi 5 vkoa
 
Oma napa.
Noni. Toimenpide tehty.*
Sikiö oli hyvin vilkas ja eläväinen. Viikkoja siis 11+2 oviksesta ja 12+2 menkoista mutta uktran mukaan vastasi ainaki 11+6 kokoista eli laskettua aikaa ei muutettu. Hassua että yks kaks tuli lähes viikko lisää. Nt oli 1,3 eli samaa luokkaa mitä ennenkin muissa. Kaikki rakenteet yms hyvät ja normaalit niinku kaikissa raskauksissa. Punktio piti tehdä 2x että saatiin tarpeeksi näytettä. Sitte vaan 2-3vk odotus todennäköisesti.*
Ihana että toimenpide on ohi ja vauvalla muuten kaikki hyvin. Ainoa sitten onko terve. Mistään kun sitä ei voi päätellä.
seuloja ei edes katsottu koska tosta näytteestä katsotaan myös peruskromosomit.
 
Voi Tammis miten toivonkaan, että kromosomit olis kunnossa kun kaikki on muuten noin hyvin <3

Kaksi tai kolme viikkoa on tosi pitkä aika odottaa, itestä tuntuu ettei jaksais odottaa ens viikon neuvolaa ja sydänääniä! Ultran tuoma tunne pikkuisen olemassaolosta alkaa taas haihtua... tosin saatan olla aivan höperö, mutta joskus iltaisin olen tuntevinani... jotain. Ihan kuin alavatsalla olisi pieni möhkyrä, joka hiljaa liukuu käden alta pois. Tiedän kyllä ettei pitäis vielä mitään tuntua. Milloin te muut ootte alkaneet tuntea liikkeitä?

Kiva kuulla sinusta, Vesipossu :)
 
Sahris. Hmm.. mulla se on mennyt silleen että ihan ekat liikkeet on olllu sellasta hivelyä. Sit sellasta ku joku vierittäs pientä kuulaa ihon alla. Siitä ne on voimistunut potkuiksi tai niinku muksauksiksi ja siitä hetken päästä tuntunut kädellekin. Noi ihan ekat hiplut alko tuntua kuopuksesta joskus 13+..ja selvemmät liikeet ehkä 16+.. Esikoisesta en tietysti osannut samalleen kuulostella.

Joo ..noi mun elävät lapset on ollu pieniä. Vastanneet viikkoa pienenpää päivällä tai jopa neljällä . Vaikka hoitoalkuisia. Siksi murehdin että onko toi taas huono merkki koska nuo "vialliset" on kasvaneet aina voimakkaasti :( No.. saa nähdään. Tosiaan hoitoalkuisessa ja luomussa voi olla luonnostaa eroja. Toiveajattelua. ..

Tsemppiä Sahris! Aina voi käydä neulkulassa kuuntelee sydänäänet :)!!
 
Hyvä juttu, että näytteenotto onnistui. Odotamme tuloksia.

Mä tunsin liikkeitä jo melko varhain eli mulla taitaa tuolla häpyluun yläpuolella olla sellanen herkempi tuntoalue vatsanpeitteissä. Se oli silloin kun tuli 14+ jotain. Mietin mä pari päivää, että voiskohan olla ja sit ku ne vaan toistu ja toistu, niin uskoin asian.Tuntuivat joka päivä pari kertaa, mutta jos oli kiireinen, niin ei niitä rekisteröinyt. Välissä oli suoliston liikkeitä ja ilmakuplia ja ne tunnistin kyllä eli nämä ei tuntuneet yhtään samalta. 16+0 eteenpäin on tuntuneet säännöllisesti. Sieltä ne on voimistuneet pikku hiljaa. Nyt tulee jo vatsan päällekki näkyviin liikkeet ja mies tuntee ne kädellä hyvin. Kuvailisin niitä ekoja sillä tavalla, että tuntui kuin joku olisi jonkun timotei-heinän päällä kutitellut sisäpuolelta.
Mulla ne liikkeet tuntuu tuolla reilusti navan alla edelleenkin, koska ilmeisesti toi sikiö tykkää olla sillai päin. Välillä tulee pitkin vatsaa muuallekin, mutta harvemmin.

Liikkeet tekee tästä kyllä kovin konkreettista ja tietää, että eloa ainakin on.

Helmi1234 20+5
 
Peukut pystyssä tammikselle!

Täällä tuntuu jo potkuja ja välillä myllää ihan kunnolla. Mutta se on vain ihanaa ja kyyneleet silmissä sitä kuuntelen. Pieni kävelylenkki tehty. Liitos oli kivuton, mutta oikealla puolella alavatsassa tuntui, että kohta repee vatsanpeitteet. Eli ei kävelty kauaa...
 
Tuntuuks jollai muullakin, että alavatsa repee. Mulla on ollu sitä nyt joitakin päiviä sellaisena häiritsevänä. Just tällä hetkellä ne ei tunnu repeävän, mutta mä istunkin toimistotuolilla mukavasti.

Auttaakohan siihen se tukivyö vai onko tuo vaan sellanen, että pitää kestää. Mun pitäis hakea se tukivyö ton selän takia, mut en oo saanu aikaseks varata sitä hakuaikaa. Selkäki ollu vähä parempi.
Sinällään jännä tunne, ku siihen ei auta mikään. Jotenkin spontaanisti sitä yrittää hirveästi rentouttaa ja menee välillä kävellessäkin sellaiseen etukumaraan ja siltikään se ei helpota. Hieroa sitä ei ilmeisesti saa. Eilen kaupassaki se hidasti vauhtia huomattavasti ja välillä sitä juilikin. Mulla se kipu on samankaltaista, ku sellai alavatsakipu, missä miettii että poksahtaakohan mun umpisuoli kohta. Ei oo umppari vielä poksahtanut.

Mä keksin täs yks päivä miehelle hyvän kuvauksen näistä potkutuntemuksista. Ku se ei näitä pysty tuntemaan kuin päältä. Joskus johonkin lihakseen saattaa tulla sellanen yllättävä nykäsytunne eli se lihas supistuu vaan kerran nopeasti. Ne on kait jotain spasmeja nimeltään, mut mulle riittää nykäsy. Ni nää tuntuu samalta mut vaan tos alamahassa. Ja sit toinen on elohiiri, jos se tulee vähän isompaan lihakseen, ni muistuttaa kovin tätä. Mut mä veikkaan, että kohta nää on sen verran kovempia, että ei noi vertaukset enää riitä :)

Mä oon pyöräilly vielä töihin ton puoltoistakilsaa. Menee aamulla iha hyvin, mut iltapäivällä kohtua kovistelee jonkun verran ja täytyy ajella vaan ykkösvaihdesilmässä ja sit taluttaa kaikki ylämäet.

Helmi1234 20+6

Helmi
 

Yhteistyössä