40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Pakko tulla kertomaan, miten sujuvasti meikäläisellä taas meni... Viime viikon torstaina Oysissa todettiin, että kyseessä ei ole tuulimuna. Alkion kehitys oli pysähtynyt rv6+5 ja tuolloinhan olisi ollut viikkoja 9+4. Sain paikan päällä esilääkkeen, joka lopettaa keltarauhasen ja istukan toiminnan sekä valmistelee kohtua tyhjennykseen. Itse tyhjennyslääkkeet sain kotiin ja sovittiin, että otan ne sunnuntaina, kun tullaan reissusta kotiin.

Sunnuntaina klo 14 laitoin ohjeen mukaiset 4 Cytotecia ja pian alkoikin supistella ja tulla verta. Klo 15 jälkeen verta tuli jo niin paljon, että valui pitkin jalkoja paksusta yösiteestä huolimatta. Klo 16 mennessä olin jo ollut vessassa ja suihkussa jumissa, kun vuoto oli niin runsasta eikä tauonnut, että olisin saanut housut jalkaan. Verta siis lorisi tulla pönttöön kuin pissaa. Tässä vaiheessa alkoi jo vähän pyörryttämään ja mietin, että mitähän koko hommasta tulee. Mies joutui käymään asioilla ja olin taaperon kanssa kaksin reilun tunnin. Jouduin istumaan nojatuolissa paksun kylpypyyhkeen päällä ja antaa veren tulvia, kun en uskaltanut liikkua, etten vain pyörry. Miehen tultua kotiin lähdin vessaa kohti, että saan vaihdettua siteen ja vaatteet. En päässyt kahta metriä, kun piti lyyhistyä äkkiä maahan, etten pyörry. Siinä sitten makasin keskellä lattiaa hyvän tovin ennen kuin sain raahauduttua vessaan. Tässä vaiheessa kello oli 17 ja piti ottaa loput kaksi Cytotecia. Hädin tuskin selvisin vessasta sänkyyn, mutta en pyörtynyt kuitenkaan.

Makoilin aikani ja sitten tuli vessahätä ja oli pakko taas lähteä liikkeelle. Kaikki sängyssä olleet suojat olivat aivan veressä ja olo oli melkoisen kurja. Vessassa sitten pyörryttäminen paheni niin, että menetin tajuntani. Havahduin siihen, kun mies hätääntyneenä huutelee minun nimeä ovella ja kyselee soittaako ambulanssin. Tässä vaiheessa minua paleli ja samaan aikaan hikoilin niin, että kasvoja pitkinkin valui hiki. Sanoin, että pärjään kyllä, kunhan pääsen sänkyyn.Yritin ottaa vessapaperia ja sekin sai minut hengästymään. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui, etteä tukehdun, vaikka kuinka yritin hengittää. Edelleenkin kuitenkin sinnikkäästi väitin, etten tarvitse ambulanssia, vaan riittää, että pääsen makuulle. Sitten alkoikin taas pyörryttää ja päätin laskeutua vessan lattialle. Jonkin ajan kuluttua havahduin, kun olin pää roskiksen ja ämpäreiden välissä kyyryssä. Olin mennyt tajuttomaksi kesken kaiken. Siinä sitten lojuin hikoillen lattialla yltä päältä veressä veriset housut nilkoissa. Ei niitä elämän hienoimpia hetkiä. Mies jankuttaa ambulanssin kanssa ja minä kiellän soittamasta. Lopulta sain kontattua sänkyyn ja soitin äidilleni. Kerroin, että palelen, hikoilen ja tuntuu, että tukehdun. Äiti käski soittaa päivystykseen ja sen verran uskoin, että soitin. Sieltä täti sanoi, että minun täytyy soittaa ambulanssi ja tulla sinne. Niinpä vihdoin annoin periksi ja soitin ambulanssin, vaikka mielestäni uni olisi riittänyt.

Ambulanssi tuli ja ensimmäisenä minulta yritettiin mitata verenpaine. Mittari ei saanut mitään tulosta, vaikka monta kertaa yritettiin. Sitten kokeilivat stetoskoopilla vanhanaikaisesti, mutta kumpikaan ensihoitajista ei kuullut mitään. Meillä on vanha 50-luvulla rakennettu talo eikä paareja saa makuuhuoneeseen mitenkään. Hakivat sitten pyörätuolin, että siirretään sillä minut lähemmäksi paareja. Nousin sängystä ja siirryin tuoliin miettien, että onkohan tämä nyt ylireagointia, kun olo on ihan jees. Seuraavaksi heräänkin keittiön lattialta ja ympärillä on kauhea härdelli. Olin mennyt tajuttomaksi heti tuoliin istumisen jälkeen. Siinä sitten laitettiin tippa ja toinen ensihoitajista konsultoi lääkäriä. Moneen kertaan todettiin, että pitää kiireesti päästä sairaalaan, mutta on vaikeaa, kun en voi olla sekuntiakaan pystyssä. Niinpä paikalle soitettiin paloauto, kun niiden varusteena on kantamiseen tarkoitettu iso lakanantapainen. Sillä sitten ambulanssiin ja matkaan. Ensin taas luulin, ettei tässä kiirekään ole, kun ei edes valoja käytetä. Mutta sireenit laitettiin huutamaan heti, kun meidän kotikadulta päästiin ja aikasta haipakkaa ajettiin sairaalaa kohti. Vieressä ollut hoitaja kyseli koko ajan olenko hereillä. Olinhan minä... juuri ja juuri.

Oysissa sitten minut kiikutettiin huoneeseen, jossa oli varmasti 10 ihmistä. Molemmat päivystävät gynet, muita lääkäreitä, pari kätilöä ja hoitajia. Kysymyksiä sateli joka suunnalta ja lisäverta laitettiin tippumaan samoin tein. Siitä sitten juoksujalkaa leikkaussaliin hätäkaavintaa varten. Mulla taisi siellä mennä taju jo ennen kuin nukutettiin, kun yhtäkkiä muistikuvat vain päättyy.

Seuraavan kerran herään heräämössä, jossa kerrotaan kaavinnan menneen hyvin ja vuodon loppuneen heti siihen. Kohdussa oli ollut litra verta ja istukan pala kohdunsuulla estämässä kohdun tyhjenemisen. Kaiken kaikkiaan olin menettänyt arviolta n. 2,5 litraa verta eli puolet koko verivolyymista. Olo oli kuitenkin kahden veripussin ansiosta jo ihan kohtuullinen ja vihdoin puolen yön jälkeen pääsin osastolle.

Maanantaina olo oli ihmeen hyvä, kun ajattelee, mitä oli tapahtunut ja pääsinkin iltapäivällä kotiin. Kohtu tarkistettiin vielä ultralla ja se oli tyhjä. Vuoto ihan minimaalista tiputtelua ja pystyin liikkumaan ihan ookoo. Toki olo oli heikko ja muutaman askeleen jälkeen jo hengästytti ja puski hikeä. Mutta kuitenkin sellainen olo, että uskalsi hyvin lähteä kotiin. Mies ei saanut töistä pekkasia, mutta onneksi äitini on lomalla ja tuli meille illalla. Tänään mennään vanhempieni luo niin äiti voi hoitaa taaperoa ja minä saan levätä. Ei tässä olotilassa pysty lasta hoitamaan. Ei voi kyykkiä eikä nostella ja tänään olo on paljon heikompi kuin eilen. Tässä olotilassa en olisi halunnut sairaalasta pois. Jännä, että olo on nyt tosiaan huonompi. Mutta pärjään kyllä, kun on apua ja saan levätä, kun siltä tuntuu. Rautalisän olen aloittanut isolla annoksella ja toivon, että olo pian alkaa korjaantumaan.

Tästä vuotohommasta gyne sanoi, että 1/1000 tulee komplikaatioita liian vuodon vuoksi ja tämä on siis todella harvinaista ja siksi kohduntyhjennys uskalletaan antaa kotiin tehtäväksi. Vielä harvinaisempaa on se, että lääkkeiden jälkeen tuodaan verenpaineettomana sairaalaan. Yöllinen kätilö ja gyne molemmat sanoivat, että alkoi olla viimeiset hetket tulla sairaalaan ja tilanne oli tosi vaarallinen jo, kun olin vuotosokissa. Sanoivat, että jos ikinä samanlaista vuotoa tulee, niin ei tarvitse olla näin urhea, vaan ambulanssi pitää soittaa jo paljon aiemmin. Itse oikeastaan vasta tänä aamuna tajusin, että olin hengenvaarassa. Nyt tuntuu, etten tahtoisi olla miehestäni erossa, mutta ehkä selviän pari päivää erossa.

Tulimme siihen tulokseen, että siirrymme lasten tekoa turvallisempiin harrastuksiin ja taapero saa riittää meille. Ei tunnu järkevältä kuolla keskenmenoon. Toki jatkossa tällainen tilanne hoidettaisiin toisin, mutta en halua enää samanlaiseen tilanteeseen. Kyllä tässä oli tarpeeksi... Universumi yrittää viestiä meille, että olkaa tyytyväisiä tyttäreenne ja niin me nyt sitten olemme. Aloitin eilen pillerit ja vessan lattialta huutelemani sanat pätevät edelleen: en tahdo enää ikinä tulla raskaaksi.
 
Otit sitten Oodikas ihan pohjanmaan kautta... Onneksi ei käyny hullummin, nuo verivarannot kun ihmisellä on niin kovin rajalliset :love: Aika hurja homma ja kurjaa että raskaus päättyi noin. Kokemuksen jälkeen oli varmaan helppo päättää että yritykset saa jäädä ja näkökulma koko tähän maalliseen vaellukseen muuttuu. Toivotan sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudessa ja iloa tyttärenne kanssa, hänkin on niiiiin paljon enemmän kuin mitä monilla muilla on :love: Tähän vois todeta että kun elämä antaa sitruunoita, tee niistä mehua... sinun asenteella siitä tulee varmasti hyvää!
 
No huhhuh, Oodikas, johan meni rankaksi. Ihmiskeho on kyllä hassu, itsellä on kolme kertaa tyhjennetty (rv 13, rv 12 ja rv 8) lääkkeillä ja vuodot ja kivut ovat olleet lievemmät kuin normikuukautisissa. Joskus ehdotin cytoteciä kuukautiskipu ja vuotolääkkeeksi mutta ei kuulemma sovi(y). Vitsinä tietenkin kysyin, mutta jännää tuo, miten me voimmekaan reagoida niin eri lailla. Tsemppiä jatkoon, ja hyvä että selvisit kuitenkin. Aika täpärälle meni.

Täällä vedellään viimesiä työpäiviä. Sitten enää reilu kk ja sitten ehkä loppuisi tämä raskaus. Voin sanoa, olen valmis!! Koti ei ole, ei ole sänkyä, ei vaatteita, ei mitään. Mutta, mulla on tissit. Tämä on kuitenkin neljäs, joten tisseillä pärjää. KAtotaan sitten joskus niitä muita juttuja... Ai niin tulihan se äitiyspakkauskin, mutta ei siinäkään kyllä hirveesti vastasyntyneelle ole. Yks kestovaippa. Tissi ja se. (n)

Ihanaa kun on kesä. Nautitaan ja kasvatetaan rauhassa nyt mahoja. Mulla nyt siis rv 35 ja kiloja 7. Loppuaikana en rajoita syömisen suhteen mitään!!

Jäätelöä mulle pliiiiiis..


Voikaa hyvin,

woodoo rv 35 noin
 
Eipä näytä oikein hyvältä :( Uusi digitesti (4 päivää väliä) antoi taas tuloksen "raskaana 2-3 viikkoa", ja ovisplussasta on jo 4 viikkoa. Ensi viikolla pitää hankkiutua ultraan, että näkis onko siellä mitään elämää tai onko ikinä ollutkaan. :unsure:
Ei kai se hCG vois noin hitaasti nousta, jos kaikki ois hyvin?
 
Tervehdys naiset.....taas :)

Kurkin tänne kaiken uhallakin.... tässähän nyt kävi niin että menkkoja ei sitte tullut km:n (26.6) jälkeen vaan tehtailin eilen plussan testiin :whistle:että en nyt oikein tiedä missä mennään mutta raskaana ollaan! viiva on vielä hailakka mutta selkeä... oireita ei ole (paitsi rinnat arat olleet jo monta viikkoa) joten en edes uskonut olevani raskaana.. Enkä ees tiedä mikä mut sai testailemaan eilen?! Odotin vaan niitä menkkoja... Ovulaatiota tikutin koko kuukauden, saamatta ainuttakaan plussaa o_O Isäntä sen kylläkin pongas, hänellä kun on erehtymätön "ovulaatiotikku"...kuulemma ;) kaipa sitä nyt pitää uskoa...

No jos nyt lasken vaikka ekasta vuotopäivästä, kierron pituudesta ei hajuakaan, niin nyt olis ehkä rv 4+4
 
  • Tykkää
Reactions: Iid@
Onnea plussasta Nuppu73! Täällä vaikuttaa olevan aika hiljaista, piinailijoitten puolella on paljon enemmän keskustelua, mutta toivottavasti ei kuitenkaan jouduta sinne :)

Kätevä muuten tommonen kesto-ovulaatiotikku, tulee halvemmaksikin :LOL:
 
Nuppu73, aika pienillä viikoilla oon, eilen 6+0.
Nyt hermoilen jo, kun digitestin viikot ei oo kasvanu riittävästi. Toivon saavani ultran ensi viikolle, mutta en tiedä antaako ne niitä mitenkään herkästi, jos ei ole mitään oireita...
 
zammakko, jos hcg vaan nousee hitaasti? se on kait niin yksilöllistä... niin kauan kun ei ole vuotoa niin ei syytä huoleen :)

Mulla on pelottavaa menkkajuilimista vähän väliä, että pakko käydä koko ajan tarkistelemassa ettei vuoto ole alkanut... en tiedä kuinka kestäisin kolmannen km:n :rolleyes:

Ajattelin ens viikolla soitella neuvolaan josko saisin kunnallisen ultran jo ennemmin noiden km:n takia... mutta en tiedä kuinka mahtaa onnistua

Nyt vaan peukut pystyyn meille että pieni pysyis matkassa ja tietty kaikille muillekkin (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Joo Nuppu, niin se pitää vaan koittaa uskoa, että kaikki on hyvin (y)

Jännä miten tuo huolestuminen vaikuttaaki oireiden tulkintaan; mulla on kans ollu alavatsassa vihlaisuja, ja ensin olin ihan huoletta, että kohdun kasvukipuja ne vaan. Mutta heti kun tein toisen digin niin ne alkoikin tuntua enemmän menkkakivuilta :confused: Jälkiviisaana ois ehkä kannattanu jättää kauppaan koko digi...
 
Hei!

Täällä voisi olla samanlaisia ajatuksia pyöritteleviä naisia ja jonkinlaista vertaistukea. Saanen liittyä joukkoon? En ole aiemmin kirjoitellut täällä, vaikka olen silloin tällöin käynyt lukemassa muutamia ketjuja.

Tähän asti lukemani perusteella näyttää, että kaikilla raskaus ei ole alkanut tai jatkunut suotuisten tähtien alla. Pahoitteluni vastoinkäymisiä kokeneille ja voimia teille.
Onnittelut teille, jotka onnellisesti olette raskaana.

Täällä tällaista: sain plussan testissä kolme viikkoa sitten. Viiva oli selkeä, mutta todella haalea. Vähästä kun en usko, niin olen tehnyt testin noin kerran viikossa ensimmäisen testin jälkeen ja viiva on vahvistunutkin.

Olin vr ultrassa tämän viikon alussa, rv 7+2. Ultrassa löytyi vain raskauspussi, joka vastasi viikkoja, mutta ei mitään merkkiä alkiosta. Kontrolliultra sovittiin viikon päähän. Tällä viikolla on myös otettu hCG kahteen kertaan. Niistäkin kuulen sitten vasta ensi viikolla.

Jännittää ja hermostuttaa. Tuulimunalta tämä nyt vaikuttaa, mutta koetan olla toiveikas. Jospa ovulaatio olikin myöhemmin kuin arvelin.. Sitäkin on tullut testailtua. Ovistesti näytti vahvaa plussaa kp 16. Ultrassa näkyi myös kaksi keltarauhasta, joten munasoluja on irronnut kaksi kappaletta. Tuotakin mietin, voivatko ne irrota kovinkin eri aikoina?

Olen 40-vuotias ja mies on vain vähän vanhempi. Kummallakaan ei ole lapsia. Ensimmäistä siis yritämme saada. Minulla on ollut tämän vuoden aikana kaksi keskenmenoa, molemmat tapahtuivat alkuraskaudessa, rv 6+ jotain. Ei ole helppoa ei, mutta olen melko realisti ja tiedostan riskit. Keskenmenot taustalla latistavat suuremman toiveikkuuden ja saavat minut miettimään, että niihän tässäkin varmaan käy. Nyt ollaan sentään vähän pidemmällä, kuin kahdessa aiemmassa raskaudessa. Toisaalta, kahta kamalampaahan se on, mitä pidemmälle raskaus on mennyt, jos keskenmeno vielä koittaa. Raskausoireitakaan ei kauheasti ole, mitä nyt rinnat ovat turvonneet ja arat, väsyttää, alavatsaa nipistelee välillä ja mieliala heittelee vauhdikkaasti. Mielihalut on enemmänkin kadonneet kuin, että uusia olisi kehittynyt, liekö se oire..

Päivät on pitkiä ensi viikkoa odottaessa.
 
Vähän on tosiaan hiljaista. Itselläni vielä pahoinvointia ja päivät menee vähän sumussa.

Muistaako kukaan teistä seulontaverikokeistaan sitä s-pappa arvoaan?
Tollasia on mielenkiintoista tutkia. Tiedostan hyvin etteivät veriarvot itsessään tarkoita oikeastaan yhtään mitään ja ne yhdistetään seulaultran niskapoimumittauksen jälkeen muihin tuloksiin ja siitä tulee ne suhdeluvut.

Helmi ja joku 11+0
 
Tsemppiä Ireyon, odottaminen on varmasti vaikeaa, kun on taustalla keskenmenoja. Toivottavasti ensi viikolla odottaa hyvät uutiset!
Itse olen ensimmäistä kertaa koskaan raskaana, enkä edes oikein tiedä pitäisikö oireita olla enemmän. Aika samanlaisia minullakin ollut, arat tissit, alavatsakivut ja väsyttää, mutta ei juuri muuta. Pahoinvointiakaan ei ole vielä ainakaan ollut, mutta varmaan se ehtii ilmestyä, kun mulla viikkoja on vasta 6+3.
 
Hello ja huh....mennykkin raskaus hyvin tähän asti, mutta nyt viimeset pari päivää on ollu tosi raskaita. Selkää särkee ja lonkkkia vihloo ja nukkuminen on onnettoman huonoa. Viikkoja 35+jotain. Ens viikolla on kaikenlaista labraa luvassa ja synnytyksen suunnittelu. Vähänkö jännää. Saan luultavasti leikkauspäivän sitten.
Onko kukaan miettiny hankkivansa sellasta tukivyötä synnytyksen jälkeen pidettäväks? Mulla jäi edellisestä raskaudesta navan seutuville erkaumaa ja toivoisin ettei tulis lisää tällä erää.
Hankinnat on mulla ihan aluillaan...sänky löytyy osissa ja sitteri, mut vaunut puuttuu ja vaatteitakaan ei oo kun muutama. Yritän kyllä mennä ihan minimillä, kun tiedän miten tuskaa mulle niistä eroon pääseminen on. Tsemppiä kaikille odottajille ja uusille tulokkaille!
 
Onnittelut kaikille uusille ryhmäläisille plussista! :) Ja Oodikkaalle voimia toipumiseen ja onnea ja iloa elämään tulevaisuudessa!

Täällä kamppaillaan edelleen pahoinvoinnin kanssa. Tuntuu vain pahenevan, mutta eiköhän se jossain vaiheessa helpota sentään. Kävin tänään seulontaverikokeissa ja seuraava jännityksen paikka on nt-ultra reilun viikon kuluttua. Jos siellä on kaikki hyvin, uskaltais ehkä alkaa iloita raskaudesta oikeesti ja uskoa, että meille syntyy vauva. :)
 
Pakko tulla kertomaan, miten sujuvasti meikäläisellä taas meni... Viime viikon torstaina Oysissa todettiin, että kyseessä ei ole tuulimuna. Alkion kehitys oli pysähtynyt rv6+5 ja tuolloinhan olisi ollut viikkoja 9+4. Sain paikan päällä esilääkkeen, joka lopettaa keltarauhasen ja istukan toiminnan sekä valmistelee kohtua tyhjennykseen. Itse tyhjennyslääkkeet sain kotiin ja sovittiin, että otan ne sunnuntaina, kun tullaan reissusta kotiin.

Sunnuntaina klo 14 laitoin ohjeen mukaiset 4 Cytotecia ja pian alkoikin supistella ja tulla verta. Klo 15 jälkeen verta tuli jo niin paljon, että valui pitkin jalkoja paksusta yösiteestä huolimatta. Klo 16 mennessä olin jo ollut vessassa ja suihkussa jumissa, kun vuoto oli niin runsasta eikä tauonnut, että olisin saanut housut jalkaan. Verta siis lorisi tulla pönttöön kuin pissaa. Tässä vaiheessa alkoi jo vähän pyörryttämään ja mietin, että mitähän koko hommasta tulee. Mies joutui käymään asioilla ja olin taaperon kanssa kaksin reilun tunnin. Jouduin istumaan nojatuolissa paksun kylpypyyhkeen päällä ja antaa veren tulvia, kun en uskaltanut liikkua, etten vain pyörry. Miehen tultua kotiin lähdin vessaa kohti, että saan vaihdettua siteen ja vaatteet. En päässyt kahta metriä, kun piti lyyhistyä äkkiä maahan, etten pyörry. Siinä sitten makasin keskellä lattiaa hyvän tovin ennen kuin sain raahauduttua vessaan. Tässä vaiheessa kello oli 17 ja piti ottaa loput kaksi Cytotecia. Hädin tuskin selvisin vessasta sänkyyn, mutta en pyörtynyt kuitenkaan.

Makoilin aikani ja sitten tuli vessahätä ja oli pakko taas lähteä liikkeelle. Kaikki sängyssä olleet suojat olivat aivan veressä ja olo oli melkoisen kurja. Vessassa sitten pyörryttäminen paheni niin, että menetin tajuntani. Havahduin siihen, kun mies hätääntyneenä huutelee minun nimeä ovella ja kyselee soittaako ambulanssin. Tässä vaiheessa minua paleli ja samaan aikaan hikoilin niin, että kasvoja pitkinkin valui hiki. Sanoin, että pärjään kyllä, kunhan pääsen sänkyyn.Yritin ottaa vessapaperia ja sekin sai minut hengästymään. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui, etteä tukehdun, vaikka kuinka yritin hengittää. Edelleenkin kuitenkin sinnikkäästi väitin, etten tarvitse ambulanssia, vaan riittää, että pääsen makuulle. Sitten alkoikin taas pyörryttää ja päätin laskeutua vessan lattialle. Jonkin ajan kuluttua havahduin, kun olin pää roskiksen ja ämpäreiden välissä kyyryssä. Olin mennyt tajuttomaksi kesken kaiken. Siinä sitten lojuin hikoillen lattialla yltä päältä veressä veriset housut nilkoissa. Ei niitä elämän hienoimpia hetkiä. Mies jankuttaa ambulanssin kanssa ja minä kiellän soittamasta. Lopulta sain kontattua sänkyyn ja soitin äidilleni. Kerroin, että palelen, hikoilen ja tuntuu, että tukehdun. Äiti käski soittaa päivystykseen ja sen verran uskoin, että soitin. Sieltä täti sanoi, että minun täytyy soittaa ambulanssi ja tulla sinne. Niinpä vihdoin annoin periksi ja soitin ambulanssin, vaikka mielestäni uni olisi riittänyt.

Ambulanssi tuli ja ensimmäisenä minulta yritettiin mitata verenpaine. Mittari ei saanut mitään tulosta, vaikka monta kertaa yritettiin. Sitten kokeilivat stetoskoopilla vanhanaikaisesti, mutta kumpikaan ensihoitajista ei kuullut mitään. Meillä on vanha 50-luvulla rakennettu talo eikä paareja saa makuuhuoneeseen mitenkään. Hakivat sitten pyörätuolin, että siirretään sillä minut lähemmäksi paareja. Nousin sängystä ja siirryin tuoliin miettien, että onkohan tämä nyt ylireagointia, kun olo on ihan jees. Seuraavaksi heräänkin keittiön lattialta ja ympärillä on kauhea härdelli. Olin mennyt tajuttomaksi heti tuoliin istumisen jälkeen. Siinä sitten laitettiin tippa ja toinen ensihoitajista konsultoi lääkäriä. Moneen kertaan todettiin, että pitää kiireesti päästä sairaalaan, mutta on vaikeaa, kun en voi olla sekuntiakaan pystyssä. Niinpä paikalle soitettiin paloauto, kun niiden varusteena on kantamiseen tarkoitettu iso lakanantapainen. Sillä sitten ambulanssiin ja matkaan. Ensin taas luulin, ettei tässä kiirekään ole, kun ei edes valoja käytetä. Mutta sireenit laitettiin huutamaan heti, kun meidän kotikadulta päästiin ja aikasta haipakkaa ajettiin sairaalaa kohti. Vieressä ollut hoitaja kyseli koko ajan olenko hereillä. Olinhan minä... juuri ja juuri.

Oysissa sitten minut kiikutettiin huoneeseen, jossa oli varmasti 10 ihmistä. Molemmat päivystävät gynet, muita lääkäreitä, pari kätilöä ja hoitajia. Kysymyksiä sateli joka suunnalta ja lisäverta laitettiin tippumaan samoin tein. Siitä sitten juoksujalkaa leikkaussaliin hätäkaavintaa varten. Mulla taisi siellä mennä taju jo ennen kuin nukutettiin, kun yhtäkkiä muistikuvat vain päättyy.

Seuraavan kerran herään heräämössä, jossa kerrotaan kaavinnan menneen hyvin ja vuodon loppuneen heti siihen. Kohdussa oli ollut litra verta ja istukan pala kohdunsuulla estämässä kohdun tyhjenemisen. Kaiken kaikkiaan olin menettänyt arviolta n. 2,5 litraa verta eli puolet koko verivolyymista. Olo oli kuitenkin kahden veripussin ansiosta jo ihan kohtuullinen ja vihdoin puolen yön jälkeen pääsin osastolle.

Maanantaina olo oli ihmeen hyvä, kun ajattelee, mitä oli tapahtunut ja pääsinkin iltapäivällä kotiin. Kohtu tarkistettiin vielä ultralla ja se oli tyhjä. Vuoto ihan minimaalista tiputtelua ja pystyin liikkumaan ihan ookoo. Toki olo oli heikko ja muutaman askeleen jälkeen jo hengästytti ja puski hikeä. Mutta kuitenkin sellainen olo, että uskalsi hyvin lähteä kotiin. Mies ei saanut töistä pekkasia, mutta onneksi äitini on lomalla ja tuli meille illalla. Tänään mennään vanhempieni luo niin äiti voi hoitaa taaperoa ja minä saan levätä. Ei tässä olotilassa pysty lasta hoitamaan. Ei voi kyykkiä eikä nostella ja tänään olo on paljon heikompi kuin eilen. Tässä olotilassa en olisi halunnut sairaalasta pois. Jännä, että olo on nyt tosiaan huonompi. Mutta pärjään kyllä, kun on apua ja saan levätä, kun siltä tuntuu. Rautalisän olen aloittanut isolla annoksella ja toivon, että olo pian alkaa korjaantumaan.

Tästä vuotohommasta gyne sanoi, että 1/1000 tulee komplikaatioita liian vuodon vuoksi ja tämä on siis todella harvinaista ja siksi kohduntyhjennys uskalletaan antaa kotiin tehtäväksi. Vielä harvinaisempaa on se, että lääkkeiden jälkeen tuodaan verenpaineettomana sairaalaan. Yöllinen kätilö ja gyne molemmat sanoivat, että alkoi olla viimeiset hetket tulla sairaalaan ja tilanne oli tosi vaarallinen jo, kun olin vuotosokissa. Sanoivat, että jos ikinä samanlaista vuotoa tulee, niin ei tarvitse olla näin urhea, vaan ambulanssi pitää soittaa jo paljon aiemmin. Itse oikeastaan vasta tänä aamuna tajusin, että olin hengenvaarassa. Nyt tuntuu, etten tahtoisi olla miehestäni erossa, mutta ehkä selviän pari päivää erossa.

Tulimme siihen tulokseen, että siirrymme lasten tekoa turvallisempiin harrastuksiin ja taapero saa riittää meille. Ei tunnu järkevältä kuolla keskenmenoon. Toki jatkossa tällainen tilanne hoidettaisiin toisin, mutta en halua enää samanlaiseen tilanteeseen. Kyllä tässä oli tarpeeksi... Universumi yrittää viestiä meille, että olkaa tyytyväisiä tyttäreenne ja niin me nyt sitten olemme. Aloitin eilen pillerit ja vessan lattialta huutelemani sanat pätevät edelleen: en tahdo enää ikinä tulla raskaaksi.
Oodikas, tää sun kertomus oli kyllä ihan järkyttävä kokemus ja kaikki, joilla tyhjeneminen on sujunut ilman komplikaatioita saavat olla onnellisia. Kiitos kun jaoit tarinan. Todella suuret pahoittelut tapahtuneesta! En yhtään ihmettele, ettei tuon kokemuksen jälkeen halua näillä kilometreillä yrittäå, vaikka tuo ei iästä ollutkaan kiinni. Onneksi teillå on jo se oma helmi kotona ja voitte nauttia täysin ainokaisestanne. Kaikkea hyvää teille jatkossa ja tulehan joskus poikkeamaan!
 
Kuulumisia:
Perjantaina menin lisäultraan miehen kanssa ja oli maailman paras video kuvaruudulla. Pikkuinen siellä heilutteli kovasti käsiä ja jalkoja ja kääntyili. Sydän vimmatusti sykkien. Kovin vilkkaalta tuo vaikutti. Vastasi viikkojakin. Pakko päästä useammin katselemaan... muutaman viikon päästä on varsinainen nt ultra, veriseulat otettii tänään. Olis tosiaan kiva kuulla muiden arvoja ja riskilukuja.

Onko muut käyneet väliultrissa tai 3/4d ultrissa ja millä viikoilla?

Babez rv 10+2
 
Hellou! Onpas täällä taas niin ikäviä kuin hyviäkin uutisia luettavana.

Täällä mennään jo rv 27+1. Painoa on tullut lähtöpainoon +7kg. Ihan seurailee samoja polkuja tuo paino kuin aiemmissa raskauksissa.
Rautalisä piti aloittaa kuukausi sitten, kun hemppa oli 108. Viikko sitten uusi mittaus ja oli jo noussut, ollen huikeat 118 - saisi kuulemma nousta vielä lisääkin. Hmm, mitäs muuta... Niin, verenpaineet on olleet aika matalat koko raskausajan. Semmosta 103/62, korkeimmillaan 113/67.
Ja beibi on toistaiseksi viihtynyt poikittain. Kerran jo vaihtoi asentoa, mutta samana päivänä kääntyi takas poikittain. Tulee nyrkkiä toiseen kylkeen ja monoa toiseen :LOL:

Joku kyseli väliultrista. Itsellä ollut vaan alkuraskauden, niskapoimu ja rakenneultrat. Seuraava ultra on viikon päästä, kun täälläpäin tämmöset iäkkäät :rolleyes: odottajat kutsutaan sairaalaan erikoislääkärin tarkastukseen näillä viimeisen kolmanneksen alkuviikoilla.

Minkäslaisia kuulumisia muilla? Olikos ketään about samoilla viikoilla menossa?

Elotar
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo, noita hankintojahan minun piti vielä kommentoida. Mää hommasin käytettynä pinnasängyn, jonka eilen just jo kasasin, että näkee minkälainen se oikein on. Ja hoitopöydänkin olen jo varannut facen kirppikseltä, tarttee vaan hakea se tässä lähipäivinä. Pientä vaatetta on ainakin omiksi tarpeiksi - siis todennäköisesti ihan liikaa :D Kantokoppa puuttuu, samoin vaunut. Tuttava kyllä tarjosi heidän Emmaljungiaan, tämän tyyppiset: http://img4.cokupicstatic.pl/c_220x230_719659.jpg, en tiiä haluaisinko uudet vai käytetyt...

Koskapa en ottanut äippäpakkausta, niin puuttuu myös pyyhe ja vuodevaatteet. Mutta kerkeehän tässä...
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Jospa minäkin vihdoin tänne ilmoittautuisin, lukenut olen jo pitkään, mutta en vain ole tullut ilmoittautuneeksi.
Eli Eepos.....(41)....2.....16.11.2016 tyttö
Eli olen suunnilleen samoilla viikoilla kuin Elotar74, nyt 25+0.
Meille on toinen tyttö tulossa. Pitäisi vähitellen alkaa käydä vaatteita läpi, että mitä tarvitaan, vai tarvitaanko mitään.
 
Heippa kesa-kanaset :p
Toivottavasti kaikilla on kaikki ok. Helteet eivat varmasti ole ollut herkkua pidemmalle ehtineilla.

Omanapaisesti, pahoinvointi on nyt loppunut, tosin vielakin on jarkkya royhtailya, jopa veden juonnista.

Hankinnoista: en ole viela edes alkanut katselemaan mitaan, ja siis ihan kaikki taytyy nostaa kun edellinen jo tayttaa 6 joten mitaan vauva tavaroita ei enaa loju kaapeissa. Enka varmaan hanki mitaan ennen kuin viimeisen kuukaudessa aikana/ synnytyksen jalkeen suurimman osan.

Harmittaa kun ei sita aitiyspakkausta saa tamankaan muksun kanssa. Siina kun tulee katevasti kaikki tarpeellinen tilpehoori kertalaakista.

Perjantaina olis NT-ultra, ja tarttee vissiin muistaa kysya et mites ne seulonta verikokeet menee, joko niita on otettu vai vasta suunnitteilla (n)
 

Yhteistyössä