40+ so what!!! (vol. 6) - VANHA PINO

*Heips ja talvista maanantaita!!*


miskeli ihan ekaks..nytpä miekin, "sokea pöllö":D näen haaleaa haamuviivasta, vasitenkin eka kuvassa.. ja hieman viimosessahin!!:wave:..tuosta se vahvenee-toivon sitä siulle!!:heart:

Ps. Mie muuten asustan täällä kalakukko kaapunnissa ;)..ollaankin melkein naapureita!!:wave:



Kovasti jaksuja&voimiä tädin runtelemille, sekä negan testaneille:hug:..jos täti immeistä ei näy, voi KAIKKI vielä olla mahdollista..:heart:

..mitenhän erkan ultra menyt?..kovasti toivon että hyvin siellä kaikki:heart:..




:heart:+++++++++++++:heart: tuulahduksia kaikille teille laitan tulemaan PHUUUUU:whistle:..kas noooiiin!!!:)



mur-mur..ja vielä niin pienen pieni 5+2 :heart:
 
Solakka Silakka, millaiset kiireet sulla on nyt? Mulla siis on nyt ainakin alkuvuosi helpompaa aikaa, joten jos haluat, voin ottaa esim. vaikka tiistainkin päivityksen??? Tai jos joku muukin innostuu päivittämään?
 
Arki on sitten alkanut ja ihan mukavastikin. Sain varattua lapsettomuusgynen ajan ensiviikon tiistaiksi. Kp on silloin 16 ja riippuu nyt sitten ihan millainen kierto tästä on tulossa onko ovis tulossa, olossa vai menossa. Jännittää, että mitä apuja olisi tarjolla.

SS:lle tsempitystä sokerittomaan aikaan. Jotain sellaista pitäisi kyllä täälläkin viritellä. Tosin olen ajatellut mennä illalla Painonvartijoihin. Jos tällä kertaa saisi laihiksen aloitettua. Mutta sitä ei koskaan etukäteen tiedä. Vaikka olisi muka kuinka motivoitunut, niin silti voi epäonnistua ja taas toisin päin. Joskus sitä yllättää itsensä onnistumisellakin. Kiinnostava myös tuo onlydreamin mainitsema puhdistuskuuri. Voisi olla hyvä alku laihikselle.

Mimskeli haamuilee. Minä kyllä näen sen ja toivotaan vaan viivan vahvistuvan päivien kuluessa. Yrjöklubin ovet ovat jo aukeamaisillaan.

Ottis oireilee. Kyllä siellä jotakin kuitenkin tapahtuu ja uskon, että pieniä nippailuja voi jo tuossa vaiheessa tuntua.

Emilyllä nega, harmitus sentään, mutta aikaisessa olet sinäkin...

Kiva, että inialla vähän helpottaa kiireet. Mä kun olen vielä ulkona kuin lumiukko kuulumisista, niin mikäs sulla olikaanmeininki tässä kierrossa? Kierto näyttää ainakin listan mukaan olevan täyttymässä. Entäs Oivikki, milloin oot menossa seuraavalle käynnille?

Entäs meidän raskautuneet, miten menee ja vieläkö ootte tehneet varmistustestejä? Toivottavasti erkalla on ollut hyvä ultrakäynti. Epätietoisuus on kyllä kauheaa.

Wieläkö Wiara nauttii lämpimistä keleistä? No ei täälläkään mitään pahempaa pakkasta ole enää, joten tuleeko se kevät nyt?
 
Moro! Kävin tänään siellä ultrassa aamuhämärissä. Siellä oli sellainen lähellä eläkeikää oleva tohtorisnainen. Hän oikein ajan kanssa ultrasi kohtua ja löysi sieltä pienen ALKION jolla SYKKI SYDÄN!!! :D :heart: . Eikä se maksanut kuin kelakorvauksen jälkeen 40 euroa :eek: kun viikko sitten ultrassa jossa en tullut hullua hurskaammaksi niin pulitin melkein 80 euroa :whistle: . Eli toistaiseksi siis kaikki hyvin.
Kysyin muuten sitä että mitä mieltä lääkäri on yhdynnästä raskausaikana ja hän tuumasi et jos oikein varovainen haluaa olla niin viikolle 12 voi välttää ja loppuraskaudessa. Mulla tilanne on sellainen että kun kohtu on hiukan kallistuneena taaksepäin niin se kuulemma oikenee 12 viikkoon mennessä eli nousee pystyyn kun se kasvaa ja silloin kohtu on herkempi kaikille ulkopuolisille rasitteille. En tiedä sitten niillä joilla kohtu on suorassa valmiiksi.

T: Erka rv6+6
 
Tälläkin puolella onnittelen erkaa mukavista ultrakuulumisista, pieni sydän siellä sykkinyt!!:heart:

mie jännään nyt omaani :/ ..onneksi miehellä silloin perjantaina vp. niin ei ongelmaa lapsen hoidon suhteen..

Terry64..olosta kyselit :) ..edelleenkään ei juurikaan mitään erikoisempia tuntemuksia: vatsan paikan tietää kun sellainen painon tunne, välistä kiristää kovastikkin jos äkkiliikkeitä tekee..nännit on aikas kipiät :x illasta oikkeen lisii vielä..satunnaista heikotusta-lähinnä illasta jos ei ole muistanut syödä usiampaan tuntiin..oireita odotellessa..;)


mur-mur ja pikku joulun ihme 5+2:heart:
 
erka, ihanaa että se sykekin löytyi!

Mulla on kumma kyllä ollut menkkakipuja jo kaksi yötä (tai oikeesta jo pe-la yönä lievää ), mutta vuoto ei ole alkanut. Tein jopa testin tänään, negahan se oli. Mutta outoa kun näin aikaisin kipuilee (tänään tai huomennahan varsinaisesti odotan tulevaksi)! Onko kellään muulla moista? Mulla yleensä yx yö kipuilee, ja sitten aamulla vuoto alkaa. Nyt oli syksylläkin yksi kierto ennakkokivuilla, mutta ei näin kauan silloinkaan. Vaikuttaakohan nuo hoidot vielä, vai mikä? Pian alkavassa kierrossa siis alkionsiirto, jos ovis tulee sopivana päivänä.
 
Ottis
Erka Onnittelut ja :hug: pikku sykeröisen ensikohtaamisesta =)! Hienoa, että sieltä nyt syke löytyi ja saat alkaa oikein tosissasi haaveilemaan. Eihän sulla enää niitä varmistusultria ollut varattuna?

Onlydream Heti kun olet rapistellut, niin muistathan poiketa kertomaan meille miten kävi. Tiedät, ett täällä hallitaan tämä jännäämisen jalo taito :heart:.

Inia Toivottavasti täti pysyttelee poissa ja saat siitä negasta vielä plussan. Kyselit noista menkkatuntemuksista montakin päivää ennen tädin saapumista. Mulla ennen km:n päätynyttä raskautta täti saattoi oireilla melkein viikonkin tulollaan ja sillä en sitä ekaa ja ainoata raskauttani osannut edes epäillä, kun oli taas niin selvät tätioireet. Itseasissa vahvemmat kuin normaalisti, mutt loman vuoksi olin laskuissakin niin sekaisin, ett ne kuitenkin alkoi jälkeenpäin laskettuna n. dpo8-10.

Terry64 Hienoa, ett sait ajan varattua. Varmasti jännittää, jännittäis ainakin minua, mutt hyvän alun siitä saa aiempaa viisaampana näihin yrityksiin. Mullahan on myös gynelle aika, oikein tohrorisnaiselle myös 20.1. ja nyt kun sen muistin, alkoi taas vähän mahassa kurlata :/ .

Mimskeli Mulla jäi sun kuvat näkemättä, mutt jos siellä nämä naiset ovat jo vahvempaa viivaa nähneet, niin kyllä se totta on :) :heart: :hug:. Onnittelut ja edelleen vahvempaa plussaa.

Minä nukuin tänään melkein yhteen ja venyn ja paukun edelleen yökkäreissä. Täytyis joutua ainakin postilaatikolla käymään, vaikka en uskokaan niiden tilaamieni testien vielä tulleen. Metkaa ett vaikka kuinka päättää, ett tässä kierrossa en turhia testaile, niin silti alkaa jo tuntua, ett mitäpä jos sittenkin. Herkkiä testejähän mulle on tulossa eli periaatteessa, jos testit huomenna tulee, voisin jo to-aamuna (dpo9) tulevaan vähän kurkata. Toisaalta jos ihan blancoa testi silloin näyttää, niin se ei ole kivaa ollenkaan :(, mutt täytyy nyt tässä miettiä mitä teen. Jos olisin raskaana niin perjantaina pitäisi olla jo joitain tuntemuksia. Mutt.. eiku kylmää rättiä nyt vaan niskaan! Taidanpa lähteä tonne ulos vähän puuhastelemaan, vaikkei lunta niin paljoa ole tullutkaan, ett olis pakko hyötyliikuntaa harrastaa.

Hyvää tätä päivää kaikille! t. Ottis
 
Ja pakko oli vielä sen verran kommentoida (vaikka muuten olenkin tosi taustavaikuttaja näköjään enkä edes muista/jaksa lukea/kommentoida kirjoituksianne), että kierron päivä on JO 25/28 :)

Tosiasiassa olen kyllä erittäin hengessä mukana ja myötäelän kaikkien teidän elämää :heart:
 
erka ONNEKSI OLKOON mukavista ultrakuulumisista. Tuollainen jännäily ei kauhean kivaa ole kenellekään. Mutta nytpä voit sitten nauttia elämästä =) Hieno juttu.
Ja mur- murodottelee ultraa. Ai ai, ollapa jo teidän asemassa..., hih, no aikansa kutakin eli jokaisella oma aikansa.
ja tätien poispysymistä kaikille ja niitä vahvempia viivoja Mimskelille. Mä voin kuvitella, kuinka jännäät ja tarkkailet viivojen paksuutta :) Kyllä ne on tärkeitä meille jokainen viiva.
No, lähden tästä kohta ulos. Koko päivä mennytkin jotenkin puihin. Makaroonilaatikon sentään sain tehtyä. Nyt jos sinne lumihommiin sitten...mies meni jo töihin.
Kaikille taas tsemppiä.
Itsekin tajusin,että mitä mä tässä oireita jo vahtaan. Vastahan mä olen kp 13 tai jotain :)
Kaikki vilunväristykset pistän heti mieleen ja pissahädät ja repäisykiputuntemukset. Tässä vaiheessa kiertoa =) No, vain te voitte ymmärtää...
 
Ottis peruutin jo niitä vara-aikoja...huomenna olisi ollut ja loppiaisen jälkeenkin :LOL: .
Mur-mur vielä siitä down-jutusta niin olen käsittänyt että kromosomin nro21 trisomia on se tavallisin down-muoto ja silloin tuota kromosomia on siis kolme kpl ja se nähdään punktioissa ja biopsioissa. Sitten on harvineisempi down-muoto joka ei johdu kokonaisesta ylimääräisestä kromosomista vaan jonkun kromosomin (en muista minkä ) päähän liittyneestä ylimääräisestä palasta. Tuo ei välttämättä näy noilla kromosomimäärityksillä joita punktion ym. tuloksilla tehdään. Mutta siis lähes 100 %varmuus noilla saadaan.

Kiitos kaikille ihanista onnentoivotuksista :heart: !

Ja plussatuulia kaikille!
 
erka tuosta harvinaisemmasta down-muodosta en ollutkaan tietoinen?..ilmeisesti NIIN harvinainen ettei siitä ole erikseen mainittukaan ÄP:llä punktiota suunniteltaessa.

..joku kysyi mitä muuta sairautta punktiolla/biopsialla voidaan etsiä?..tarkkaan en osaa sanoa mutta ei kovin montaa tuon downin lisäksi..taisi olla korkeintaan 2-3..

Jos haluasi tietää enemmän, täytyisi sitten tehdä vielä tarkempi kromosomi/dna viljely/määritys..olikohan oikeita nimityksiä?..ja noita tehdään vain jos on esim. selkeää sukurasitetta.

tuollaista tietoa löysin..

http://www.tyks.fi/fi/1719/2468/

No, kohtahan se miullekin selviää kun eka neuvola jo 20.1 ja sieltä saapi mukaan paljon luettavaa..mikäli kaikki on Ok masussa..
 
Tänne on tullut niin paljon uusia kuumeilijoita ja niin paljon tekstiä, etten oikein ole pysynyt kärryillä, joten enpä oikein pysty kommentoimaan juttuihin paljonkaan. Mutta sen olen toki bongannut että Mur-mur, Pinkkis ja Erka ovat kaikki plussanneet, joten ONNEA ONNEA teille kaikille ihan hurjasti ja tarrasukkia pikkuisille matkaan! Ihanaa, että Erka sinä sait hyviä kuulumisia ultrasta. Tiedän kyllä miltä tuntuu odotella uutta ultraa epävarmana tuloksista. Tuulimunaraskaudessa jouduin odottamaan 2 viikkoa että sain varmuuden asiaan... Mur-murille toivon kanssa yhtä hyviä kuulumisia ultrasta, että pääset kuulemaan pikkuisen sykkeen. Se on niin ihana tunne!

Tosi upeeta, että tänne on pitkän tauon jälkeen saatu niin monia plussia :) Ja tervetuloa kaikille uusille!

Itsellä ei kummosempia kuulumisia, paitsi tosi toivoton olo oman raskautumisen suhteen. Uudenvuodenaattona oli pakko tehdä testi vaikken tykkää testejä tehdäkään, kun sen negan näkeminen joka kerta on niin karseeta! Ja sitten vielä Clearbluen-testin kanssa kävi niin, että tämä tonttu joka ei ole aiemmin sellaista tehnyt, katseli viivan muodostumista ekaan ruutuun ja oli jo ihan sydän syrjällään että mitä??!!! Vaan kun lukaisi vielä tarkemmin ohjeen, huomasi, että siihen olisikin pitänyt tullakin kaksi viivaa!! Joten ISO pettymys joka kyllä pilasi aluksi uuden vuoden juhlintaa. Mutta kyllä se siitä taas kun itkeskeli miehen kainalossa jonkin aikaa.

No toistaiseksi ei kuitenkaan ole merkkiäkään tädistä, mutta mulla on kyllä aina ollut epäsäännöllinen ja pitkä kierto. Joten kyllä se sieltä taas paikalle laukkaapi ennemmin tai myöhemmin.

Mutta koska vauvan tulemiseen en itse pysty vaikuttamaan, mutta ylipainon poissaamiseen kyllä, niin tuolle viimeiselle päätinkin nyt tehdä jotain. Eli terveellinen elämä alkoi nyt! Kevyt ruokavalio ja liikuntaa säännöllisesti. Saisipahan ainakin olla itseensä siinä asiassa tyytyväinen.

 
Ottis
Rinja Lumihommia suosittelen =).

Teki gutaa olla ulkona, vaikka sen verran kylmä siellä on, ett meinas alussa ihan näpit jäätyä, vaan lämpenihän ne siitä. Puuvajalle en vielä reittiä aukonut, mutt jospa sit illemmalla, kun pitää taas hakea puita tupaan lämpenemään. Tässä mielenkiinnolla odottelen millä mielellä mies on töistä tullessaan. Jos sama nälviminen vs. mykkäkoulu jatkuu, nostan kytkintä ja lähden mökille. Siellä saa ainakin pari tuntia kulumaan lumien luonnissa ja muutenkin menee aika kivasti kun sytyttelee tulia pesään. Eilen illalla kaivoin hyllyssä yhden lempparikirjoistanikin ja kun sen otan mukaan, menee aika kivasti eikä tarvi ajatella olevansa kenenkään tiellä. Mutt.. sitä ennen taidan pyöräyttää kreikkalaisen salaatin :p.
 
Sariella09 voi että, miten käynyt tuon testailun kanssa :( ..mutta peukutellaan+puolesta:heart::wave:kun tätiä ei vielä näy!!

Ottis, kuulostaa niin mukavalta tuo mökkeily tulen tekemisineen :) ..mikäs sen mukavampaa kun ulkona pakkanen paukkaa ja sie voit nautiskella vaikka kuumaa kaakaota, suklaatakin kenties:p ja mukavaa luettavaa..tai sitten kuuntelet sitä tulen räiskettä ja hypnotisoidut liekeistä..miusta on iiiiiihanaaaa kattella tulen loimuun!! :)


Miulla alkoi taasen sydänalaan koskemaan kun söin:eek: ..tämä onkin tuttua edellisestä raskaudesta..hitsin vitsi, olinkin jo sen melkein unhoittanut.. :/ ..se oli ihan outoa: Aina kun söin ihan tavan lämmintä ruokaa, piti mennä okselle..ei tullut huono olo, vaan ruoka jotenkin ei mahtunut masuun, tuntui jäävän rinnan korkeudelle:( ..se meni sitten omia aikojaan ohitse..nytkö se sitten sitä taasen..
 
Voi riivattu...minä olen nettipimennossa...just nyt kun ois niin paljon surffailtavaa ja täälläkin ois NIIN kiva roikkua teidän kuulumisia lukemassa :D Töissä pystyn tekemään vain pikaiset kurkkaukset tänne :ashamed:

Mutta itselle ei mitään uutta..mahaa jomottelee edelleen eikä sitten paljon muuta. Migreeni tosin iski eilen ja eihän se mihkään Panadolilla lähde. Nyt sitten vaan kärsitään kun migreenilääkkeitä (triptaaneja) ei tietääkseni saa raskauden aikana ottaa??

Olen nyt sitten tosiaan jonkun aikaa varmaan sivummalla, mutta yritän käydä täällä ajoittain kurkkimassa :wave:

Pinkkis
 
Ottis Kirjoitit kyllä niin nätisti että täällä minulla oli kyyneleet silmissä. Amandallekin niin koskettavasti kirjoitit, että siitä kyllä huokui se miltä tuntuu kun joutuu kokemaan ikäviä asioita henk, kohtaisesti.

Terry64 Seulontakeskusteluun sen verran, että osallistuin esikon raskausaikana vain alkuraskauden ultraan (yksityisellä sekä np- ja rakenneultriin, jotka kunta tarjosi. Veriseulaan en halunnut, sillä ikä itsessään olisi varmasti jo vienyt hälytysrajan yli. Ja minä kuulun niihin, joista ei olisi minkäänlaisen keskeytyksen tekijäksi, vaikka tulos olisi mikä. Toisaalta testeissä voi saada etukäteen tietoa vauvan mahdollisista sairauksista ja ehkä voidaan joihinkin juttuihin etukäteen valmistautua, mutta koska tulokset yleensä ovat kuitenkin vain arvioita, päätimme olla menemättä seulontoihin. Mutta nää on tosiaan niin vaikeita ja henkilökohtaisia juttuja, ettei toiselle voi antaa mitään ohjeita, mitä tehdä. Oman ratkaisunsa kanssa on kuitenkin oltava sinut, ettei jää kaivertamaan.

Tämä siis lainaus Teryn kirjoituksesta!

Olen niin sinun kanssa samoja ajatuksia omaava tässä asiassa.

Erka Hyvä että kaikki oli teillä hyvin. Ja toivon edelleen että kaikki teillä menisi hyvin jatkossakin.
 
Erka, onnea hyvistä uutisista :flower:

Pinkkis, mulla on (ikävä kyllä ) kokemusta migreenistä ja raskaudesta. Pääsääntö on, että lääkkeitä raskauden aikana pyritään välttämään, mutta hankalissa tilanteissa on punnittava edut ja haitat. Panadolia voi siis käyttää. Triptaaneista on lääkäreissä kahta eri kuppikuntaa. Toisten mielestä ei saa käyttää missään nimessä ja toiset taas suosittelevat hankalan kohtauksen hoitoon jos muusta ei apua. Ja siis vain Imigrania, muista ei kokemusta. Panacodia voi myös käyttää. Naistentautien klinikalla sain myös hyvän ohjeen, eli juoda paljon vettä. Sillä voi välttää kohtauksia. Ja sit piti vaan ottaa iisisti.

Itse pärjäsin Panadolilla ja Panacodilla. Ensin yritin olla täysin ilman, mutta sitten oksensin nestetasapainon niin huonoon kuntoon, että vauvalla oli jo hätä :( Lisäksi oksentaminen sai suppareitakin aikaiseksi. Monilla migreeni helpottuu raskauden aikana, pidän peukkuja että kuuluisit heihin.
 
Erkamieltä lämmitti lukea että sinulla ja pikkuisella kaikki hyvin :heart: :heart:

Tyhmyys tyhmyys on sekin taitolaji,testi rapisteltu ja sitä valkoista valkoisempaakin liuskaa katsottu silmästä silmään :headwall: :headwall:

No sitten sormeni teki jälleen vierailun tuonne kn:n luo ja sieltä tarttui mukaan aimo määrä valkoista paksua valkkaria,sori kuvailu :x tämmöistä eritettä ei ole koskaan ollut johtuneeko teroista,mene ja tiedä,nyt enää yksi testi kaapissa jo kilti odotan AINAKIN to saakka josko ei ennen sitä puna helma liukastele paikalle.

En muista kuka kyseli tuosta tätiä ennekoivista kivuliaista öistä,minulla oli tässä alkutalvesta parina kiertona samalla tavall aettä yön koski tosi kovaa ja sit aamulla hanat aukes,ei kuitenkaan monena kertana ole ollut.

 
Kiitti Iida-karoliina, kävinkin jo sivuilla kattelemassa..meinasi pikku pää mennä sekaisin äkkiseltään kun lueskelin :eek: ..kyllä siellä oli tarkasti selitetty noista seuloista ja muista tutkimuksista, mitä tarkoittavat!..myös avoin keskustelupalsa oli hyvä :)
 
ONNEA ERKA IHANAA :)
Kiitti Iida-Karoliina taas linkistä., oli koskettavia tarinoita .
Mietiskelyn paikka.
Kierron päivä 13, viime kuussa ovisplussa tuli juuri 13. pv, hiiva tuntuu rauhoittuneen Canestenilla mutta ei näy mitään limoja, olen rutikuiva ja ovistesti negaa. Täytyy melkein toivoa että nyt on pitkä kierto, jo ovisplussa myöhemmin, ainahan sitä ei tule ollenkaan.
Katselin kalenteria, viime vuonna mulla oli 35 päivän kierto, useimmat 28-30, kerran 27, kerran 32 että sellaista heittelyä.
 

Yhteistyössä