4kk keskonen ja istuminen!

Ajattelin jos kokeneemmat mammat osaisivat antaa tähän neuvoja ja vastauksia! :) Eli meidän keskostyttö nyt jo 4kk, mutta kehitysiältään 3kk on ruvennut sylissä pungertaa istumaan ja huuto tulee heti jos siihen asentoon ei pääse eli voinko antaa vauvan näin tehdä vai onko selälle huonoksi? Missään tasaisella tai tuetta en anna istua kuitenkaan ennenkun makuultaan vauva siihen itse nousee! Olen nyt pitänyt vauvaa entistä enemmän mahallaan jotta selän lihakset kehittyisivät, auttaako tämä siihen että vauva alkaa nousta istumaan ja istuu ryhdissä eikä ns "kasassa". Toiset ovat sanoneet että vauva ei tee mitään ennenkuin on itse valmis siihen, mutta oma mielipiteeni istumis-asiaan on se, että vauvan vatsalihakset kyllä riittävät istumaan vetoon, mutta selkä ei selvästikään ole valmis vielä olenko oikeassa vai meneekö ihan hakoteille? :) Neuvolassa (ei kovin fiksun tuntuinen tätyli) sanoi että "Noniin sitten vaan tuettuna syöttötuoliin ja vaikka lattialle" en kuitenkaan uskalla näin tehdä koska tosiaan vauva istuu sylissä vielä kasassa.

Olipas sekava ja pitkä raapustus, kiitos niille jotka viitsivät vastata! :)
 
oo, olet miusta oikeilla linjoilla. Anna olla sylissä niinkuin haluaa. kun lonkista on useimmiten sylissä istuessa kuitenkin suorempana, ei niin koukussa kuin lattialla tai tuolissa, niin selkäkin sen kestää ihan hyvin. Mulla on 2 rv 32 syntynyttä lasta, ja oppivat syöttärissä istumaan n. 9kk (7kk) iässä, kolmas lapsi oli täysi aikainen ja hän oppi n. 6,5kk iässä istumaan syöttärissä.
 

Yhteistyössä