80-luvulla syntyneet: lyötiinkö teitä lapsena?

  • Viestiketjun aloittaja 198X
  • Ensimmäinen viesti
198X
Kysymys 80-luvun lapsille! Kuritettiinko teitä fyysisesti? Millä tavalla? Saitteko traumoja? Mitä ajattelette siitä nyt?
Kiinnostaisi tietää miten yleistä se jo silloisesta laittomuudesta huolimatta on ollut. Omassa kaveripiirissäni suurin osa on lapsuudenkodissaan kerran jos toisenkin saanu "isän kädestä" (tai äidin).

Meillä kotona harrastettiin luunappeja, tukistuksia, koivuniemen herraa, suupesua mäntysuovalla, remmiä, vyötä... Lisäksi pari kertaa lyötiin ja heitettiin esineitä päin naamaa. Oikeasti vaarallisia tilanteita muistan kaksi: heitto rappuset alas (johti lievään loukkaantumiseen) ja kun toinen vanhempi, ollessamme kaksin kotona, jahtasi keittiöveitsi kädessä ympäri asuntoa ja uhkasi sekopäisenä tappavansa (ei saanut kiinni, joten ei käynyt mitään mutta tuolloin pelkäsin henkeni edestä). Jonkinverran traumoja on jäänyt, joskin henkinen väkivalta siinä perheessä oli pahempaa.
 
heippaheu
Sain pari kertaa selkäsaunan. Ei mitään traumoja ole jäänyt :) Sitä vaan on tullu mietittyä nyt kun itsekin olen äiti, et miten oma äiti saattoi, en ikinä löis omia lapsiani. Mut en mä katkera jaksa olla, typeryyksiä mä silloin teinkin.
 
g
saatiin tukkapöllyä, luunappeja ja selkäsaunoja risulla/ vyöllä. ei jäänyt traumoja, mutta en muistele lämmöllä tai että se olis hirveesti auttanut joten en käytä omilla lapsilla moisia konsteja.
 
"madame"
no ei mitään systemaattista(koska tekijä ei ollut vanhempani, vaan setäni, olen kyllä hänen kanssaan vieläkin tekemisissä enkä usko että hän enään sellaista tekisi, en vaan ymmärrä kuka kehtaa tolla tavalla puuttua toisten lasten kasvatukseen,väkivallalla, se on käsittämätöntä).mut ei mulla ole mitään traumoi,enkä pelkää setää(lapsena pelkäsin mutta teininä pistin älämölön pystyyn siihen loppu sedän kuritukset, nykyään hän on toisenlainen)
 
arvostus kohdilleen
Kyllä tukkapöllöjä ja useasti. Muistan kun kerran isäpuoli kantoi minut hiuksista rappusia ylös omaan huoneeseen. Useasti uhattiin risulla, mutta koskaan en siitä saanut. Äiti löi kerran avarilla,mutta katui sitä heti ja meni ihan paniikkiin. Ja lisäksi mua uhattiin lastenkodilla jos en tottele. Ei oikeestaan traumoja, mutta omiani en kurita.
 
"nope"
ainoan tukistukseni olen saanut veljeltäni ja se ei kyllä liittynyt kuritukseen mitenkään :D

Meillä ei ole kyllä annettu edes sitä luunappia. Pahin "kuritus"tapa oli äänen korotus ja kerran muistan että iskä kantoi veljeni housuista ja paidasta pitäen "niska-pers"-otteella omaan huoneeseen, sekin taisi olla vain hauskaa... Mutta ei me siis ihan pellossa olla kasvettu, meillä on ollut kyllä rajat ja teininä ne tuntu liiankin tiukoilta, mutta ihan normaaleja meistä kasvoi. Samalla linjalla siis omienikin kanssa.
 
Meillä
Yhden tukkapöllyn muistan saaneeni äidiltä, en muuta. Enemmän mätkettä tulikin sitten veljeltä, joka terrorisoi molempia pikkusisaruksiaan tuon tuostaki. Koomisinta oli, että nuoremman isoveljen nenäverisuonia luultiin heikoiksi, kun verta vuosi niin usein. Kyllä se vaan sai nyrkkiä siihen sen verran. Vituttaa edelleen! Vasta juurikin teini-iässä sain sen loppumaan, kun tuli uhma, enkä enää välittänyt vaikka nyrkistä tulisikin :D
 
^^
Paljonkin.. Joka ilta menin veressä nukkuun.. Vielä 13-vuotiaana pissasin yöllä sänkyynkin kun en uskaltanu mennä vessaan :'( Se pelko oli jotain sanoinkuvaamatonta :'( Pahat jäljet on jättäny ja katkera olen ikuisesti äidilleni.. Nyt itse 5 lapsen äitinä, ei tulisi mieleenkään satuttaa lastani, se pelko ja kauhu on niin vahvassa muistissa, ettei todellakaan kestäisi sitä omalle lapselle suoda..
 
Leukistinen aksolotli
Hirveitä kertomuksia... Täytyy sanoa, että mua on rakastettu, enkä ole ikinä ollut missään vaarassa vanhempieni taholta. Kyse on ollut enemmän taitamattomuudesta kuin tahallisesta väkivallasta.
 
Synnyin -88
Olen saannut selkääni, vyöstä, tukkaa revitty, luunappia, päähän lyöty, isommat sisarukseni pahemmin... Päätä hakattu tiiliseinään, remmillä lyöty selkä verille...

Traumoja? No on... Mun vanhemmat, isä pahemmin, on sairaita... Sen tajusin vastikään... :(
 
Synnyin -88
paljon uhkailua... Esim jos ei tehty just niinku halusivat niin uhkasivat tappaa meidän lemmikkejä...
Isosiskon kaks lemmikkiä isä tappo, siskpn ollessa kaverin luona... :(
 
Aika lähellä samat kuin aloittajalla, paitsi se veitsen kanssa hilluminen.
Ja lisäksi uhkailua kerrostalomme ikkunasta heittämisellä, ja asuimme siis 8:ssa kerroksessa.
Mutta mä väitän kyllä saaneeni pahimmat ns. isäpuoleltani. Äiti huusi ja syyllisti, mutta harvoin teki luunappeja tai tukistusta pahempaa. Ne mä usein olin ansainnut. Isäpuolen vihaa en.
 

Yhteistyössä