Abortoisitko jos tietäisit että tulossa Down vauva?

  • Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti
En.Meillä oli lainassa 7vuotta ihana erityislapsi(monivammainen) ja nyt hän on meidän suojelusenkeli.Raskasta se aika oli,mutta kyllä se myös anto paljon.Ikävä on kova ja aika tästä on kun meidän lapsi lähti taivaaseen enkeliksi 10 vuotta.
 
vaikea kysymys
Nyt pistit pahan. Tätä olen paljon pohtinut. Olemme olleet tuon kysymyksen edessä ja silloin päätös oli todella helppo. Jatkoimme raskautta. Nyt meillä on iki-ihana down-tyttö. Mutta jos olisin tilanteen edessä uudestaan? Jaksaisinko kahta erityislasta? Vaikka tyttömme on ihana ja en vaihtaisi häntä ikinä ilman tuota lisäkromosomia, tuo erityisyys kuitenkin omat rasitteensa.

Kuitenkin, down on todellakin niitä helpoimpia vammoja. Usein esim. cp-vammaiset ovat huomattavasti heikkotasoisempia.

Mutta, luulenpa, että jos siihen tilanteeseen uudestaan joudun (mikä on todella harvinaista, että samaan perheeseen tulisi toinen down), niin en usko pystyväni keskeyttämään raskautta. Niin ihana meidän neiti on, että sydämen on vienyt. Ja jos seuraava on noin rakastettava, niin ei tämän äidin sydän sitä halkeamatta kestä!

Summa summarum 98% varmuudella en keskeytä.
 
kinuski
Mä olen joskus miettinyt tätä asiaa, ja tulin siihen tulokseen että abortoisin. En siksi etten jaksaisi tai haluaisi hoitaa, vaan siksi että mitä tapahtuisi sitten kun minusta aika jättäisi. Mä olen nähnyt miten noita vammaisia kohdellaan noissa hoitolaitoksissa, ja iki päivänä en sellaista kohtelua lapselleni haluaisi.
 
vieras
Yhden vammaisen lapsen jo saaneena,mikä selvisi pojan ollessa vasta noin 2v,en abortoisi missään tapauksessa.
Down nyt ei ole edes niitä pahimpia vammoja mielestäni,voi tietysti olla mukana sydän vikoja ym.Tuettuna elävät hyvän elämän.
 
vii
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Kyllä tekisin abortin. Nykypäivän maailman on raaka ja tehokkuuteen tähtäävä. kaikesta säästetään ja kuka tietää onko niitä tuettuja asumisvaihtoehtoja ja vammaisten työpajoja enää tulevaisuudessa. Ja miksi ottaa niin suuri riski, että synnyttää tietoisesti (ehkä) vakavastikin sairas lapsi tähän yhteiskuntaan, jossa säästetään kaikesta hoivasta, lääkinnällisestä yms palveluista?? Mun mielestä se on tyhmää ja itsekästä ja varsinkin jos on jo iso katras kotona niin voisi edes sen verran helpottaa perheensä ja lastensa elämää, että ei hanki vammaisia lapsia jos on vaihtoehtoja. JOs on vaikeuksia tulla raskaaksi ja haluaa sen yhdenkin lapsen ja on valmis siihen loppuiän tuomaan hoivaamiseen niin vanhemmat voivat ottaa down-lapsen hoivattavakseen. Mun mielestä se on vaan julmaa perheen muita lapsia kohtaan jos yksi vaatii kaiken huomion. Siis jos tämä vammainen lapsi otettu tietoisesti vastaan. Mun mielestä ELÄMÄ TUO ONGELMIA JOKA TAPAUKSESSA eli ei se ole materialistista, itsekästä, kiittämätöntä tehdä abortti jos tietää lapsen olevan vammainen.
Olet raaka ihminen kaikinpuolin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vii:
Kyllä tekisin abortin. Ja miksi ottaa niin suuri riski, että synnyttää tietoisesti (ehkä ) vakavastikin sairas lapsi tähän yhteiskuntaan, jossa säästetään kaikesta hoivasta, lääkinnällisestä yms palveluista?? Jos on vaikeuksia tulla raskaaksi ja haluaa sen yhdenkin lapsen ja on valmis siihen loppuiän tuomaan hoivaamiseen, niin vanhemmat voivat ottaa down-lapsen hoivattavakseen. Mun mielestä se on vaan julmaa perheen muita lapsia kohtaan jos yksi vaatii kaiken huomion. Siis jos tämä vammainen lapsi otettu tietoisesti vastaan. Mun mielestä ELÄMÄ TUO ONGELMIA JOKA TAPAUKSESSA eli ei se ole materialistista, itsekästä, kiittämätöntä tehdä abortti jos tietää lapsen olevan vammainen.
Päätös olisi varmasti vaikea, mutta mm. ylläolevista syistä minäkin tekisin raskaudenkeskeytyksen. Mieheni kans oon tästä jutellut, ja samaa mieltä olemme. Lisäksi ainakin mulle päätös yrittää lasta ja toivottaa lapsi tervetulleeksi perheeseen on jo niin iso sinänsä, että jos olisi varma tieto ettei hän olisi ns. normaali, ei asiaa tarvitsisi kauan miettiä. En tiedä kykenisinkö rakastamaan tätä lasta, ajan kanssa varmasti tietysti, mutta uskon että keskeytys olisi paras ratkaisu kaikille. Mun voimavarat ei riittäis.

Toivottavasti tuon päätöksen valinneita vanhempia ei syyllistetä!!
 

Yhteistyössä