Äidiksi toukokuussa 2013 - ryhmä

Tervetuloa muovikuu! Tutulta kuulostavia kokemuksia, varsinkin tuo, ettei usko tulevansa raskaaksi. Minä oon halunnut lapsia 16-vuotiaasta asti, ja ilman ehkäisyä varsinkin lukion jälkeen tuli oltua piiiiitkään, mutta ei tärpännyt. Nyt oltiin käytetty kumia säännöllisesti ja ajateltiin että "yritetään lasta" sitten vähän myöhemmin. Paitsi yhtenä päivänä ei sitten kumia laitettu, ja siitä tärppäsi :D :D Ja sulla on ihanan paljon viikkoja! :)

Iik ja apua, parin tunnin päästä on varhaisultra, viikkoja on 6+6, joten jännittää että näkyykö vielä siellä mitään ja jos näkyy niin mitä. // PÄIVITYS: ultrassa käytiin ja nähtiin pikkuruinen otus, ja se kaikkein tärkeinkin, eli selvästi sykkivä sydän. :) Hinnasta kiinnostuneille, n. 140e - kelakorvaus, ja maksettavaa tuli n. 110. Sympaattinen lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että viikot eivät voi olla noin pitkällä, koska sikiö oli vielä niin pieni, arveli että 6+2 korkeintaan, voi olla jopa viidennen viikon puolella. Tosin sanoi, että tässä vaiheessa näitä on vaikea arvioida, seuraavassa ultrassa näkee enemmän ja tarkemmin. Saatiin hieno pieni kuva mukaan ja paljon vastauksia tyhmiin kysymyksiin. Kannatti käydä!

Väsymys putosi niskaan ihan yhtäkkiä pari päivää sitten. Sen huomasi aluksi siitä, että olin koko ajan hemmetin pahalla tuulella :D Ihmettelin vaan, että mikä mua vaivaa. Sitten tajusin alkaa nukkumaan päikkäreitä ja aikaistaa nukkumaanmenoa, niin jo jaksaa taas hymyillä ainakin välillä.

Mulla on koko ajan aivan järjetön nälkä ja jano! Pakko varmaan ostaa kotiin puntari, että pystyy edes jotenkin seurailemaan painoa, kun maha tuntuu olevan ihan pohjaton. Voisin syödä koko ajan melkein mitä tahansa. Aika harvat ruuat ällöttää, lähinnä vaan tosi miedon makuiset niin kuin peruna tai pasta, mutta varsinkin maitotuotteet ja mausteiset ruuat ja kaikki marjat on himottaa. (Aika monesti himottaa yks muukin asia. ;) Vaikka yleensä olen aika hillitty tällä alueella.) Luin jostain netistä, että pitäis välttää tulisia ruokia. Osaako joku selittää, että miksi ihmeessä? o_O

Tunnepuolella on enimmäkseen jännitystä ja pieniä huolenaiheita, mutta toisaalta varovaista iloakin. Jokainen päivä raskauden jatkumista tuntuu ihmeeltä. Pahin säikähdys tuli, kun yhtäkkiä alkuviikosta rintojen turvotus ja kivistely loppui. Olin varma, että noniin, kohta alkaa vuoto ja tämä on sitten tässä. :( Nyt tissit on taas kipeät ja pinkeät, joten ehkä se oli väärä hälytys.
 
Viimeksi muokattu:
Haluan jakaa teille pienen pätkän Aila Meriluodon runosta, joka on koskettanut mua tosi paljon. Sain tän mun ystävältä kun kerroin raskaudesta, joka oli saanut tän äidiltään samalla tavalla.


Ja kun hedelmä on kypsä,
sen vasta antaa puu.
Niin pientä on mitä sanon,
niin suurta tapahtuu.

Oi, hiljaiseks olen käynyt
ja vieläkin hiljenen.
Olen salaisuuttani täynnä.
Olen vaiti ja hymyilen.
 
Viimeksi muokattu:
Mun on välillä tehny mieli satsumia. Hampaat varmaan tippus siitä määrästä happamuutta, mitä niitä satsumia tekee mieli :D mäkin juustohampparin välissä ollut suola-/maustekurkku oli eilen jotenkin erityisen hyvää :p Olotilassa ei juuri mitään muutoksia ole, satunnainen väsymys jatkuu.
 
Juhujahn oli myös siinä, että tammikuunpuolella aloin olla siitä varma, että lapsia en sittenkään halua.
Olen valitettavasti niin vierestä joutunut seuraamaan nuorten perheiden hajoamista, että valitsin ns."lapsettomuuden" vielä hetkesi eteenpäin.. =)
Mutta sitä en sitten ymmärrä, miksi kumia ei käytetty :D
Tarkoitus olikin sitten vissiin tulla äidiksi nuorempana..

Tosin Kuuluisa Keino millä lapsia tehdään, ei ollut mun suuressa suosiossa sen jälkeen kun mies palasi armejasta, ironista kyllä vaikka kuinka paljon aikaisemmin rakkauselämä suorastaan kukoisti, niin armejan paluu kerrat on melkein yhdellä kädellä laskettavissa, ja silti saapui yllätys :)

Mutta hyvin mieluisa! :heart:

Ensi Tiistaina on lääkäri ja siellä kurkistellaan puikulaa:)!
 
Olosta vielä:)
Tänäön hiffasin että kannattaa syödä enemmän, niin ei väsytä niin tuhottomasti!:D
Päikkärit täyty tietysti tänään ottaa, as always!
Ja se armoton päänsärky on ollut hirmuinen piina, mun hartiat on ollu ihan jumissa ja tuntuu sitlä että päänahkaa kiristetään kokoajan kireämmälle..

Päädyin panadoliin, en enää jaksanu päänsärkyä, olo on pitkästä aikaa mainio:)
P.s. Vaikkei sais oon herkutellu salmiaikeilla, tosin pikkurasiallisen puoliksi:D
 
Nyt ei ole totta ollenkaan tämä. Mun maha on kasvanut! o_O Eihän se VOI vielä näkyä? Mutta se on ihan selkeä mahanalku, olkoonpa turvotusta tai läskiä tai mitä hyvänsä, niin joka tapauksessa mun maha on selkeästi silmillä nähden isompi kuin pari viikkoa sitten. Tavallaan söpöä ja kivaa, tavallaan aika hurjaa. Ja ihan oikeasti en ole syönyt mitenkään suhteettoman paljon enemmän. :S Mahanpiilotusvinkkejä töihin??

Katso vaikka itse:
10.10.2012

16.9.2012

Ps. Tähän oksenteluun alkaa vähitellen kyllästyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vakiosäätäjä:)

Tiistaina oli ultra ja viikkoja ultran mukaan olikin kasassa tasan 9:)
Väsymys ei ole ollut niin hurjaa enää, mutta vessassa olen ruennut ravaamaan nyös päivisin, menkkamasia kipuja silloin tällöin ja lantion liitoksissa etenkin..:O

Mulla on joku aavistus että kaikki menee hyvin, mutta silti olen muutaman kerran saanut hurjan pelkokohtauksen keskenmenosta.:$
Asiaahan ei auttanut kun lukasin lehdestä 9kk että keskenmenoriski on suurimillaan vkolla 9..

Mutta jotenkin fiilis on ollut tänään hyvä, noi pelkotilatkin voi johtua hormooneista, sillä mun mieliala, joka muutenkin kuin vuoristorata, vaihtelee nanosekunneissa.:D

Ehkä mieltä rauhoitti myös aamuinen oksennus, kun tuli huono-olo siitä ettei ollut syönyt mitään:D
Kummasti tuo yks, tahi kolme tähän mennessä , oksennus piristäää:LOL:

Siis nyt en edes puhu sarkastisella äänensävyllä, vaan kun oireet on ollut melko vähäiset, nii.n oksennus sinne tänne, antaa viestiä, että jotain erikoista on meneillään:).

Vakiosäätäjä, onhan tuossa pikku mahan alku:)
Täällä ei vieä mitään, kun kohtu vasta kallistumassa eteenpäin.
 
Täällä 22- vuotias ensiodottaja, viikkoja on 11+1 ja laskettu aika 5.5.2013 neuvolan mukaan :) Ensimmäiset sydänäänet kuultiin 10+1 jonka jälkeen uskallettiin kertoa raskaudesta tutuille. (omalle äidille toki kerroin heti kun plussasin. )
Oireina on ollut väsymys, rintojen arkuus ja kasvu. HIRVEE ruokahalu ja väsymys ja vilu. Pahoinvointia ei ole ollut kertaakaan, onneksi. Onnea kaikille toukokuun tuleville äideille!
 
Tulin vaan ilmoittamaan, että keskenmenopelko on lieventynyt :)
Johtuen myös varmaan siitä, että tunnen selkeesti kohdun painon..

Syysloman jälkeen(eli ens viikon jälk.) on nt/np(kumpi se on?) ultra..

Väsymyksellä jatketaan ja kun verensokeri laskee tarpeeksi alas, niin huono-olo hiipii takas:)!
Muuten olo on mainio! Rv.10 tänään<3

Niin ja oireettomat, lähes, älköön pelätkö jos oireita ei ole joka päivä:)
Ja sepelko kait kuuluu, ainaki mullla sellainen paniikinomainen, raskauteen..

Tervetuloa Mmeemi ja Roppakaupalla onnea:)!
Meillä on sama LA vielä, :) mutta taitaapi mulla siirtyä, kun olet pidemmällä:)!
 
Täälä viime viikolla käyty varhaisultrassa ja kaikki mainiosti! Pieni kikkare sielä näkyi ja kovasti sydän löi! =) Kyllä tosta ultrasta vaan saa sellasen mukavan varmuuden että sielä oikeasti on joku ja kaikki hyvin ainakin tällähetkellä. =)

Laskettuaika 29.5, että saa nähdä meneekö kesäkuun puolelle. Esikoinen syntyi kyllä päivää ennen laskettua. =)
 
  • Tykkää
Reactions: muovikuu
Oi vitsit, tää tunne kun tuntee "kuuluvansa" jonnekin niin tänne! <3
Lukiessani topikkia tunsin sitä onnea mitä itselläni on ja mitä te jaatte viesteissäni, silmät vetisinä selvisin nämä hurjat kaksi sivua kirjoittamaan omaa viestiä.

Itse olen ensi odottaja ja tämä on todellinen yllätys meille, sillä olemme aviomieheni kanssa yrittäneet melkein 2vuotta lasta "tulee kun tulee" -asenteella. Olin tätä testiä ennen käynyt lääkärillä noin kuukauden ajan valittamassa todella kovista vatsakivuista + pahasta olosta. Sillä kerralla lääkäri sitten kysyi, jotta olenko tehnyt raskaustestiä. Naurahdin hieman hölmistyneenä etten ole, mutta voinhan sen tehdä. Kävin labrassa eri testeissä, joista yksi oli mm raskaustesti. Ostin kumminkin illaksi raskaustestin kotiin ja tein sen illalla asenteella "ei sieltä kumminkaan mitään tuu" -asenteella ja lähinnä sillä että voin sanoa lääkärille ettei siellä mitään ole. Plussa napsahti ruutuun heti.

Pakotin mieheni tutkimaan tulosta kanssani moneen kertaan tuloslapusta, että onko se muka oikeasti plussa vai onko testi viallinen. Tein toisen testin seuraavasta virtsasta ja sekin oli plussa. Seuraavana päivänä lääkäri soitti ja kertoi uutisen raskaudesta. Oli todella epätodellinen olo. Minä raskaana? Oltiin yritetty kumminkin niin pitkään ja olin miettinyt jo hoitojen osuutta, vaikka olenkin vasta/jo 22vuotias.

Ensimmäinen neuvola käynti ja ultra ollaan käyty ja raskausviikoissa mennään 12+1 ja laskettu aika 12.5 <3 Oli aika hurjaa nähdä ultrassa se pikkuinen, oli kuulemma oikein vilkas ja kaikki näytti olevan oikein hyvin pikkuisella <3

Ah joo, tunsin niin samaistumista teidän raskaus oireisiin, itselläni niitä on ollut paljon. Omaan jotenkin "herkän kehon", mikä reagoi voimakkaasti kaikkeen "uuteen". Itselläni tosiaan paljon pahoinvointia, huimausta, rintojen arkuutta, vessassa juoksemista ja suurta nälkää, mutta myös "peitto on heilunut", mistä mies ollut erittäin tyytyväinen :D

Hassu, ihana ja rakastettava "tauti" tämä raskaus & Onnea kaikille odottaville! <3
 
Onnea vain hirmuisesti naaris! <3 me kans käytiin siellä ultrassa viimeviikolla ja vilkas pikku ihminen siellä liikuskeli. Ja olihan se mahtavaa nähdä että siellä on kaikki hyvin. Onko muilla ollut selän kanssa ongelmia? Mulla meinaa välillä jotku istuma asennot tuntua vähän ikäviltä. Tutut jo huomaavat mahankin kasvaneen vaikkei viikkoja ole kuin 13 +2 mutta varmasti näkyy helposti kun olin kuitenkin suhteellisen hoikka kun aloin odottaan.
 
hurjasti sinulle Onnea naaris :flower:(:

Mmeemi, täällä on alaselkä ollut jumissa jos pitkään on kaupungilla oleskellut, ja kovalla maatessa selällään (saunassa) Sattuu häntäluuhun jonkinverran.

Minulla oli nt/np-ultra keskiviikkona ja laskettu aika pysyikin siinä 5.5-13, elikäs täällä ollaan sittenkin rv,13+4, kyllä tuo kohdun kääntyminen eteenpäin näkyy jo hieman alavatsassa.

niin ja se "maaginen" oireiden katoaminen vkon 12 jälk, puppua minulle, mulle pikemminkin palannut :D Ei kovin hurjana, mutta tätä väsymystä edelleen manailen, ei oo jumankauta pystyny koko syksynä valvomaan yli klo23 ja nyt kellojen siirtämisen jälkeen (elikkäs just rv13) sänky kutsuu viim.klo21.
 
Moikka kaikki pitkästä aikaa! Tervetuloa MMeemi ja naaris! :flower:

Täällä on ollut kauhea muuttokiire ja häähässäkkä. Nyt kuitenkin sen verran päivittelen, että hengissä ollaan ja masu kasvaa. Tänään eka työkaveri kysyi, olenko raskaana. :D Ihan älytöntä, että maha näkyy jo. Olen joutunut ostamaan aika paljon uusia vaatteita, lähinnä mekkoja, koska äitiyshousut tuntuu ihan liioittelulta, mutta inhottaa kun housut kiristää. Pahoinvointi jatkuu vaan, eikä väsymyskään ole mihinkään kadonnut. Ultra on viikon päästä, kamalasti jännittää!

Tällä hetkellä harmittaa: liikunta on jäänyt melkein kokonaan. Ei vaan pysty, kun on niin huono olo ja väsyttää. Kivaa on se, että meilläkin on peitto heilunut aika mukavasti, jotenkin tuntuu että kroppa olis koko ajan valmis niihin hommiin. :D

Minkälaisia kokemuksia teillä on neuvolasta? Mun eka käynti oli aikamoinen pettymys, kauhean kiireistä ja rutiininomaista, ja meidät keskeytettiin _kahdeksan_ kertaa sen tunnin aikana. Seuraavan ajan sain sitte vasta marraskuun lopulle. :/ Ja mä hölmö odotin että mua kuunnellaan ja saisin vähän empatiaa ja ehkä jotain neuvojakin.
 
MMeemi Kiitus! :)<3 Onnea myös itsellesi jo hieman pidemmälle menneestä raskaudestasi & pian näkyvästäsi vauvamasustasi! Ystävälläni näkyi maha jo 14+rapiat viikolla, mutta tosiaan olikin sangen hoikka nainen. Pakko kysyä, että oliko eka ultra jännä paikka? :D

muovikuu kkiitos! :)<3

Vakiosäätäjä: Todella ikävää kohtelua neuvolasta! >:/ Nykyään neuvolan toiminta tuntuu paljon "liukuhihna työltä", jossa asiakas otetaan vastaan eikä kohdella mitenkään eri tavalla kuin muitakaan. Meillä onneksi semi mukava tantta neuvolatätinä :)

Pakko kysyä, että onko teillä ollut millaista kipua/oireilua kohdun "nousemuksen" myötä? Jos on niin millaista. Itse olen kärsinyt noin puolitoista vuorokautta alavatsan tavallisista kovimmista kivuista, mutta verta jne ei ole tullut. Nyt mennään rv 13+3. Tietenkin vinkkinne pahoinvoinnin voittamiseen ovat tervetulleita! Pahoinvointi velloo mukana yhä, ei kiva, mutta syömällä helpottaa. Muita kikkoja? :)
 
Tänään oli ultra, ja oli kyllä aivan huikeaa! Näkyi pienet sormet, selkäranka, sykkivä sydän ja vilkkaasti liikkuva pikkuinen. Viikoiksi varmistui 11+5, eli harmillisesti vielä riskiviikot menossa. Ja LA lis 30.5, taidan olla tän porukan viimeinen, hyvä jos ehtii toukokuun puolella syntyä :D

Onko muut tarvinneet sairauslomaa? Mulla on tää viikko ollut, syynä tosi hankala pahoinvointi. Lääkäri merkkasi saikkulappuun hyperemesis gravidarum, totesi että on päässyt kroppa vähän kuivahtamaan ja passitti verikokeisiin munuaisarvojen takia. Viime viikon koitin tyhmänä sinnitellä töissä ja oksentelin sitten sielläkin, ja eihän siinä mitään järkeä ole. Nyt kun oon ollu kotona ja levännyt, ei oo ollut niin paha olokaan.

Joten mun vinkit pahoinvointiin:
- lepääminen, niin paljon kuin pystyt!
- liikunta, jos pystyt (mä en pysty, ehkä "ens viikolla")
- jäisten marjojen imeskely, varsinkin mustikat!
- hiilaripitoiset ruuat, leipä ja puuro
- karkit, jos ei mitään muuta voi syödä niin näitä voi.
- suihkussa lojuminen
 
Viimeksi muokattu:
Naaris, kyllä minua ainaki eka ultra jännitti kovasti ja oli aivan mahtava nähdä pieni ensimmäistä kertaa. Mieheni oli myös mukana.

Minä en ole joutunut ainakaan vielä oleen töistä raskauden vaivojen vuoksi, tosin olen selvinnyt täysin ilman pahoinvointia.. Onneksi, kuulostaa niin hirveältä nuo kun joku joutuu oksentelemaan vähän väliä, voimia vain siihen toivottavasti kohta helpottaa.

Joko joku on tuntenut liikkeitä? Minä olin tuntevani tässä muutama päivä semmoista kuplimista (ei mitään ilmavaivoja:)) ja ajattelin joskos ne olisi ollut pienen jalan aiheuttamia potkuja.. Toki saatan vain kuvitella kun odotan niitä liikkeitä niin kovin. Viikkoja on nyt 16+6
 
MMeemi: Te meette näköjää yhden viikon meitä just edellä ja itse odotan myös suunnattomasti ensimmäisiä liikkeitä mitä voisi tuntea. Tosin nyt rv16 ne pitäisi alkaa tuntea tai siitä eteenpäin. Itse en tosin ole hoikka että heti tuntisinkaan, mutta toivottavasti teillä on se ilo jo koettu! :) Muista kertoa millaiselta tuntui ja mitkä oli fiilikset! :D

Täällä eletään 16+1 viikoilla ja ylihuomenna taas neuvola käynti, jonne pitkä lista kysymyksiä kerennyt kertyä. Onko teillä missään vaiheessa tullut rintakipuja että kipu (pieni nipistelyn tunne) kohdistuisi vain toiseen rintaan?

Pakko kysyä myös kaikilta toukokuun 2013 tulevilta äideiltä, että onko toiveita (/pelkoja) sukupuolen suhteen? Vai onko se sama kumpi tulee kunhan on terve? :)
 
Viimeksi muokattu:
Tänne kuuluu hyvää. Maha kasvaa, mutta muuten olen voinut kyllä mainiosti. Liikkeitä ei ole vielä tuntunut, mutta olenkin vasta viikoilla 14+4. Jossain luki, että uudelleen synnyttäjät tuntisi aikasemmin liikkeet mutta saapi nähdä! =) Ultrassa laskettuaika muuttui 26.5. Saa nähdä sit koska syntyy, esikoinen syntyi päivää ennen laskettua. Sukupuolella ei ole kyllä väliä, molemmissa on puolensa. Pojasta olisi enemmän seuraa isoveljelle (poikien juttuja) ja menisi kaikki vanhat vaatteet, mutta sit taas toisaalta olisi jännä tutustua tyttöön. =)

Mistä päin muuten olette kotoisin tai siis missä meinaatte synnyttää?
 
Ihanaa että joku kirjoittelee tänne, aattelinkin että onko tää jo kuollut topikki kun kukaan kirjoittele :D

Kia83: Tuleeko teille paljon ikäeroa lapsien välille? Ja jos saa kysyä niin oliko se ikäero suunniteltua vai "tulee kun tulee" enemmän? :) Olemme miehen kanssa jo seuraava lasta miettimässä vaikka ensimmäinen ei ole edes ulkona ja haluan kuulla ihmisten kokemuksia eri väliajoista lasten saantiin ^u^

Meilläkin odotetaan liikkeitä todella kovasti, sillä viikot ovat 17+0 ja tästä viikosta alkaen voisi odottaa liikkeitä ilmaantuvan :) Itse olen kättärin asiakaskuntaa, ellemme tietenkään muuta kauemmaksi Helsingistä kun raskaustodistus on kourassa kämpän hakua varten. Pesän rakennusvietti ei ole vielä herännyt, mutta sitä odotellessa :)
 
Itse olen rovaniemeltä eli lapin keskussairaala (lks) on synnytyspaikka..

Sukupuolella ei ole väliä kunhan lapsi olisi terve, mutta kysyä aiomme kuitenkin rakenneultrassa ( joka on joulukuun lopulla) että kumpi mahdollisesti olisi tulossa, jotenkin tuntuu että olisi poika tulossa :)

Epäilen pieniä "kuplahduksia" edelleen liikkeiksi, mutta varmuudella en uskalla vielä sanoa liikeitä tuntuneen.. Niitä kovasti odotellaan edelleen. Viikkoja on 18+1 tuntuu niin hurjalta että raskaus on jo "näin" pitkällä kun vasta tämä oli vain haave..
 
Meidän ipanoille tulee ikäeroa vuosi ja 11 kuukautta eli melkein kaksi vuotta. Olen aina halunnut kaksi lasta, joilla olisi maksimissaan 3 vuotta ikäeroa. On sit kivasti seuraa toisilleen. Nyt oli sit hyvä sauma tehdä toinen tähän elämäntilanteeseen. En palaa töihin tässä välillä vaan olen kotona.

Ai niin ja unohdin itse vastata, että menen Taysiin synnyttämään. Muutettiin just Espoosta Tampereelle. Kyllä mäkin rakenneultrassa aion sukupuolta kysyä...viimeksi oltiin ajateltu että ei kysytä, mutta en sit pystyny olemaan kysymättä ku se siinä ruudulla näkyi..=) Rakenneultra on kyllä kiva ku näkee pienen jotenkin jo niin valmiina. =)
 

Yhteistyössä