Äidit 40+

Vappua kaikille!

Ja tervetuloa Rinja...muistan sinut tietenkin odottajista. Aika dramaattinen oli poikasi niin aikainen syntymä, mutta ihanaa että kaikki on mennyt hienosti :heart:

Itse en ole ehtinyt täällä viime aikoina kauheasti piipahtelemaan. Meidän tyttö täyttää kohta jo 8 kk. Uskomattoman nopeasti aika menee. Neiti ei vielä liiku kauheasti eteenpäin vaan tykkää enemmänkin istuskella ja leikkiä leluillaan. Ekat hampaatkin jo tulivat. Höpötys on moninaista ja aika vekkuli otus tuo tyttö on :)

Syömisen kanssa on ollut haasteita kun ei meinaa hirveän hyvin kiinteät maistua. Saa nähdä onko kasvanut riittävästi vai saadaanko ensi viikolla neuvolassa moitteita :eek:

Vapuksi tuli tietenkin taas tällainen "jääkausi", mutta toivottavasti saadaan tulevalla viikolla keväiset kelit takaisin :cool:

Pinkkis
 
rinja[/B] tervetuloa mukaan! Ihana kuulla,että teillä on mennyt hyvin, koska kotiuduitte?

Lokakuu toivottavasti teillä oli mukava ristiäisviikonloppu.

Pinkki mielekiintoista kuulla mitä neuvolassa sanovat, mutta kai tyttö maitoa juo ja onhan sekin täyttä tavaraa.

LB minkälaisi unia siellä on nyt nukuttu?

Täällä muutto lähestyy esi vkolla, joten voi tulla taukoa tähän palstailuun. Tytöllä taitaa olla pieni oksu tauti, kun tänään on pri kertaa pulauttanut kaaressa ja tuoksuu vähän "happamalle" nuo tuotokset. Soseiden maistelu sujuu hitaasti, noin 3 tl on ollut maksimi annos tähän asti.

Hyvää alkanutt viikkoa!
 
Viimeksi muokattu:
Voi _lokakuu_, kun meidän tytsit kasvaa samaa vauhtia. Tänään neuvolassa (ikää 19,5 vkoa) typyllä mittaa 64,5 cm ja painoa 6980 g, pipa 41,5 cm ja keskikäyrävauvana kasvetaan edelleen. Tasaisen vauhdin taulukolla silloin 16 viikkoisena olisi painanut 6490 g ja mittaa olis tietty ollut varmaan kans vähän vähemmän =) Mitenköhän toinen tissiruokittu ja toinen pulloruokittu voi näin samaan tahtiin kasvaakin.

oivikki, ootko kokeillut maissisosetta Suomalle? Meillä ainakin tuntui uppoavan se tosi maiskutellen.

Me on oltu koko päivä reissussa. Aamusta heti lääkärineuvolassa, sitten pankissa (toisella paikkakunnalla), minun töissäkin poikettiin ja ystävältä hakemassa syöttötuoli. Neuvolalääkärin ohjeistuksella typyä voi istuttaa syöttiksessäkin hetken, kunhan tukee hyvin vaikka tyynyllä eikä laita lonkkia 90 asteen kulmaan (eli vähän pötköttämässä), voi että meidän pikkunaisen elämä muuttuu. Ja rattaissakin siis saa nostaa selkänojaa. No niin, mutta siis kokopäivän reissaaminen on sitten taas sekoittanut rytmejä, että saapas näkee millainen yö tulee. Todennäköisesti nukahdetaan myöhään ja nukutaan myöhään. =)

Missä sä LB olet? Mulla on tainnut mennä ihan ohi sun ulkosuomalaisuus...

Kiva Pinkkis, kun kävit ilmottautumassa.

Ja teretulemas Rinja!

- Siiri ja puhtaanpyykin vuori
 
Kiitos , kun saan tulla! Muistan monia teistä odottajista. Siellä oli niin hyvä porukka, että ajattelin,e ttä täälläkin on.
Kotiuduimme suunnilleen lasketussa ajassa eli marraskuun puolivälin paikkeilla.
Nykyään keskosuutta ei juuri huomaa, vaikka olen vielä ylisäikky. Esim. vieläkin, vaikka poitsun ikä lasketun ajankin mukaan on jo kohta 6kk, niin keittelen tuttipulloja. En sentää päivittäin, mutta kuitenkin! :)
POika on tosi tomera tapaus ja liikunnallinen kehitys on mennyt ajallaan. Sehän lasketaan lasketusta ajasta. Ei siis tarvitse olla 9kk ikäisen kehitys. Nythän poitsu on sitä.
nyt huolettaa ihottuma. Poika on joutunut syömään kiinteitä tosi aikaisesta, sillä keskosilla ne aloitetaan tavallista aiemmin. Mutta tämä ihottuma on tullut ihan lähiviikkoina...en ymmärrä. Onko teillä? Välillä se paranee melkein, mutta sitten taas ilmestyy. Huomenna soitan taas siitä neuvolaan. Käytän kyllä erilaisia voitetakin siihen ja olen yrittänyt joitain ruoka-aineita poistaa.
No, katsotaan.
Nyt ei muuta tällä kertaa!!
 
Tervetuloa Rinja: Oltiin Dubaissa ja uima-altaalla oli englantilainen pikkupoika. Ajattelin, että jotain vuoden verran ehkä. Uteliaana kysäisin ja olikin jo 1,5 v. Oli syntynyt 24 viikkoisena. Hyvin kellui altaassa renkaan päällä ja mussutti sosetta välillä. Muutenkin hyvin pirteä ja hymyilevä. Vähän pienikokoinen ehkä, vaikkeivat vanhemmatkaan mitään jättiliäisiä olleet.

Meillä kiinteää menee edelleen tosi hyvin. Istutaan tomerasti syöttötuolissa, mutta maito ! Olen välillä trittänyt antaa vähemmän sosetta, mutta sitten alkaa huuto... Tänään kokeilin nokkamukia ja siitä meni jo paremmin. Tuttipullolla kun yrittää, niin suu napsahtaa kiinni. Ainoastaan aamuvelli menee hyvin. Puuron lopetti muutama päivä sitten. Kokeilin eri laatuja, muttei mene kaupaksi. Pojatkin lopettivat aikaisin, muttei nyt näin aikaisin.

Jaksuja teille, joilla vauva kiukuttelee. Meillä ehkä parina iltana nyt vähän pirahtanut ennen nukkumista. Varmaan käy vähän ylikierroksilla, kun liikkuu jo niin paljon päivässä, vaikkei tekniikka kovin paljon ole hioutunutkaan.

Huomenna jo 7 kk !

Minä joudun valitettavasti töihin, kun yksityisyrittäjä. Enää tämä viikko täysin vapaata. Mies katsoo sitten tyttöä elokuun puoliväliin, ennen kuin alkaa hoito.
 
moikka!
Kiva kuulla tuosta englantilaisesta pikkupojasta! Kasvu on mennyt täällä hyvin ainakin tähän asti.
Milloin istutit syöttötuoliin? Tai yleensä olette istuttaneet? En ole vielä uskaltautunut, mutta poika onkin lasketusta ajasta vasta noin 6kk.
Iltaisin meillä on myös kiukkua. Kai se on sitä iltaväsymystä, kun touhukas on tämäkin poika. Mutta uni maistuu kyllä. Nukkuu yöt heräämättä ja nytkin vetelee aamupäikkäreitä ihmeen pitkään...pitäisi kohta jo lounaalle päästä. MItenköhän ne päikkärit sitten? Yleensä tähän aikaan vain pienet aamutorkut. No, katsellaan.
Onko teillä sitä ihottuma ollut ? oli tänä aamuna paljon parempi taas, mutta kyllä se huolettaa...varsinkin kun pojan iho on aina ollut hyvä. Plääh. No, ehkä se lähtee siitä. Toivon mukaan!
 
Hei Rinja , minä päivänä poika syntyi? Mun laskettu aikahan oli 28.9 ja poikani syntyi 20.8. ,
rv 34 sulla syntyi paljon paljon aikaisemmin. Tervetuloa tälle palstalle. Meillä oli viivettä kääntymisen oppimisessa, mutta se ei kai johtunut keskosuudesta vaan lähinnä siitä että ei viihtynyt lattialla refluksin takia, nyt on ollut 3 viikkoa käytössä lääke siihen ja alkoi nukkua paremmin ja kääntyillä ja viihtyä vatsallaan.
Ihottumista sen verran, että mun esikoinen oli ja on edelleen allerginen herneelle, ei tarvinnut olla pilttipurkissa kuin pari hernettä niin kasvot olivat jo aivan ärtyneet ja ihottumaa varsinkin suun ympärillä. Jossakin vaiheessa oli allerginen myös tomaatille ja mandariinille, ai niin ja kiwihedelmä on toinen jota ei ole oppinut sietämää ollenkaan, herneen ohella.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa. Huh hulinata, nyt on ristiäiset onnellisesti ohi. Talo oli täynnä suomalais-tanskalaista delegaatiota ja hirmuinen härdelli. Mun mies teki ruuat itse ja vierainta oli 30 aikuista ja yli 10 lasta! Eli lauantaina oli kaaos keittiössä. Tyttö oli rauhallinen kirkossa vaikka mä olin laittanut liikaa vaatetta kastepuvun alle eli molemmat hikoiltiin. Ja oman vuoron jälkeen (täällä kastetaan peräjälkeen monta lasta) typy nukahti ja veteli hirsiä jumalanpalveluksen loppuun asti. Juhlissakin nukahti juuri ennen ruokailua niin saatiin porukalla mekin miehen kanssa syödä. Nyt on rauha palannut taloon kun viimeiset vieraat lähti tänä aamuna. Tytöstä huomasi kyllä että tuli liikaa virikkeitä ja liian monta syliä, kun sai pari kertaa sellaset uni-väsy-kiljukohtaukset joita ei yleensä tule. Nyt onneksi nukkuu pitkiä palautuspäiväunia verannalla.

Vieläkös muiden vauvat kipristää varpaita kun niihin tarttuu...en tiedä onko tarttumisrefleksiä vai muutenko kipristelee. Meillä ei vielä juuri naureta vaikka naama on messingillä paljonkin. Hoitopöydällä ylenpalttinen pussailu saa aikaan käheän naurunyritelmän mutten muuten vielä ole kuullut. Mutta kaikkea muuta ääntä löytyy! Riemusta kyllä kiljahdellaan mutta odotan illolla kunnon kikatusta.

Mun mielestä tyttö on jäntevöitynyt hirvittävästi viimeisen viikon aikana. Kädet hiipii jalkoja alaspäin hoitopöydällä...ensin löytyi reidet ja sitten polvet, ja melkein varpaat ;) Varpaita tyttö tiirailee muttei vielä ihan ota kiinni. Sitterissä viihdytään huonommin ja huonommin, samoin sylissä kun pitäis vaan istuma-asentoon punkea väkisin. Likalla on paremmat vatsikset kun äidillä, siis ihan joka asennossa punkee väkisin ylöspäin. Ja matolla kääntyy vatsalleen sekunnin murto-osassa ja siinä on aika pitkään tyytyväisenä, mutta sitten kun väsähtää niin ei mikään oikein kelpaa. Ei sitteri, ei palautus selälleen eikä oikein sylikään. Meillä toistaiseksi toimii hoitopöytä reset-nappulana, eli hymy ja hyvä tuuli löytyy lähes aina sieltä. Mutta tosiaan jatkot masulta takaisin selälleen on jäänyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta uudelleen unholaan.

Meillä mennään edelleen tissillä. Ja vihdoin ollaan hylätty kaksosasento kokonaan. Tyttö onkin ruvennut nautiskelemaan ruuastaan ja myös käyttämään mua tuttina, eli yli neljän kuukauden iässä on imenyt mun nännit nyt ihan kipeiksi asti. Jotenkin mielestäni imuote on huonompi ainakin silloin kun ei ole kiljuva nälkä. Mutta muuten on tuon asennon oppiminen helpottanut elämää, kun voidaan olla liikenteessä ja yölläkin ostan vaan tytön tissille, kun ennen piti olla kamalat tyynyviritykset. Meinasin käydä ylimääräisessä punnituksessa huomenna ihan uteliaisuudesta. Tyttö imuttelee usein ja yöllä herää aina yhdestä kolmeen kertaan mutta onneksi edelleen nukahtaa saman tien ja yleensä tissille :ashamed: Mietin vieläkin että koskas aloitetaan kiinteät.

tällaiset keskiviikkoterveiset meiltä
lokakuu ja kultakutri 4 kk ja 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
vauvatoive10, poikani syntyi 5.8.
Kun sais selville, mihin poika on allerginen. Nyt on taas ihottuma miltei pois ja uusi epäilys on viljavellit....hmmm...niitä tuo mies osti juuri tosi paljon!: /
Ei nyt viitisisi antaa, jos taas lehahtaa näppylät.
mikä on refluksi? Anteeksi tyhmyyteni =)
tää poika siis kääntyilee ja eilen jo aloitti ryömimisen. Tosi vähäistä vielä, mutta toisinaan ryömii pikkasen, mutta ei aina ymmärrä sitä tehdä oikein. Hän on tosi aktiiviliikkuja muuten, mutta varpaat eivät kiinnosta...ei. Se on jännä. Muuten pyörii kuin hyrrä napansa ympäri jne...
no, jokainen on yksilö. :)
 
no ilmankos mulla meni Rinjan vauvan syntymä vähän ohi, kun jouduin itse sairaalaan lapsiveden menon jälkeen 11.8 ja siinä touhussa en juuri palstoja ehtinyt lukea minäkään, vaikkakin pääsin Rinjaa melkein 10 viikkoa pitemmälle raskaudessani. Ihanaa että vauvat pärjäävät ja ottavat kiinni kasvussa vaikka pieninä syntyvätkin.
Refluksi on takaisinvirtaus, pulauttelua, närästystä. Saa täällä tyhmiä kysyä, itse kukin välillä, kun ei aina muista ja ehdi googlettaa.
Minua on tänä keväänä kauhistuttanut miten paljon tapaturmia pienille sattuu, varsinkin pieniä poikia on tänä keväänä hukkunut monta, ja yksi pudonnut sadevesiviemäriin tai kaivoon, yksi jäi hissinoven väliin ja juuri luin että nyt on vanhemmat syytteessä kun nuori äiti on ravistellut 2 kk ikäistä vauvaa ja kuristanut häntä, niin että on saanut aivovamman ja sokeutunut.
Kamalia asioita, kyllä pitää kaikkea varoa, ja huomata, ja olla tarkkana, oletteko muut lukeneet näitä uutisia?
 
Hei hei kaikille!
Siiri Sisilisko hauska juttu joo että kasvavat niin samaan tahtiin meidän typyt. Kultakutri oli tänään punnituksessa (ikää 18 vkoa ja rapiat) ja painoa oli 6840 g ja pituutta 65 cm :). Hauska juttu vaan että ajattelin lähteä bussilla terveysasemalle. Ajattelin ensin kävellä että tyttö nukahtaa. No bussin vaihto pysäkillä bussissa oli jo rullatuoli ja silloin ei saa tunkea vaunujen kanssa ja jonossa olikin jo kahdet vaunut!! Eli sellaista on täällä elämä jos ei ole autoa (tai kahta, meil on vaan yks). Päätin kävellä koko matkan, ja hyvin meni, Kultakutri heräs mutta on kärsivällinen tyty eli ei hermonnut.

Tervetuloa Rinja :)

terveisin lokakuu ja kultakutri
 
Meillä istuttiin syöttötuolissa jo hieman yli 6 kk. Helpotti jotenkin "samalla tasolla" oleminen. Tyttö oli selvästi ihastunut istumaan niin korkella.

Meillä ei vielä ryömitä, mutta pyörimällä mennääm ja lujaa.

Rinja ja vauvatoive minulla toinen kaksosista oli vain 1960 g ja 42 cm, vaikka syntyi 36+1 viikoola. Hänellä oli kalvokiinnitteinen napanuora, joka ilmeisesti heikensi ravinnon saantia ja olisi jopa voinut aiheuttaa kohtukuoleman, jos olisi irronnut. Alatiesynnytys olisi myös ollut iso riski, mutta onneksi tehtiin sektio raskausmyrkytyksen takia. Oli hitaampi kuin velipoikansa. Oppi kunnolla kävelemään vasta 1v 4 kk, mutta nyt vauhtia piisaa.

Ei neitikään kovin noealta liikkumisen suhteen vaikuta, mutta muuten on hyvin kehittynyt. Heittelee tahallaan tuttia ja äiti noutaa. Ja tosiaan ihan pinsettiotteella tarttu pieneen helmeenkin. Voimaa on kuin millähän. Hiusharjallakin huitoo kummasti. Jalat ovat kuin "kyrön makkarat". Nauraa höröttää poikien tempauksille. Mutta vierastaa.. Pojatkin kun tiikerikylpytakki päällä, niin itku pääsi, ennen kuin ymmärsin, mistä johtui.

Oivikki kiva, kun ajattelit puistossa minua ja lapsia. Sinuakin olen kovasti muistanut.

Tuija ja Nassikat
 
Perjantaita!
Kyllä ollaan vauvatoive huomattu nää viimeaikaiset onnettomuudet. Järkyttävää ja surullista luettavaa. Ja vielä sitten tämä kaksi kuukautta vanhan äiti... mitäköhän senkin päässä on liikkunut vai onko mitään. Lapsiparka ei tajunnut olla hiljaa kun koski.

Viikko sitten taisin "valittaa" kun typy ei jokella. No eihän se jokella oikein kunnolla vieläkään, mutta tekstiä tulee nykyään suusta niin paljon, että kyllä asiaa on. Tänä aamuna aloitti jo kuudelta :) Nostin isänsä viereen nukkumaan (tai siis höpöttämään) ja lähdin itse aamukahvia keittämään. Meistä kumpikaan ei ole aamuvirkku, miten olemme voineet saada sellaisen lapsen ;)

Meilläkin _lokakuu_ käy aika usein niin, ettei mahduta ensimmäiseen linja-autoon (meidän ohi kulkeva linja on kaupupngin ruuhkaisin ja pysyy huonoiten aikataulussa)... sen takia mä melkein kävelen alta kolmen kilsan matkat (siis neuvolaan, terveyskeskukseen, postiin...), mutta kaupunkiin meiltä on 8 km, silloin yleensä menen bussilla, mutta otan melkein tunnin varoajan, että varmasti kerkiän sovittuun aikaan kylille. Ei o yks eikä kaks kertaa, kun oon vasta kolmanteen autoon mahtunut vaunuineni. Välillä mies menee bussilla töihin, että mulle jää päiväks auto, silloin on kiva käydä jossain vähän kauempanakin. Meillä luovuttiin toisesta autosta jo useampi vuosi sitten, kun miehen työmaa on 15 min bussimatkan päässä ;)

Meillä meni maissista aivan peppu punaiseksi... sinkkivoiteella olen saanut sen nyt takaisin kuntoon ja nyt syödään sitten perunasekoituksia ja bataattia. Ihanaa, kun ruoka uppoaa ihan huomaamatta tuohon naiseen. Banaanista ja päärynästä ei jää suun ulkopuolelle mitään.

Jaa'ha taitaa olla aika syödä lounasta.

Aurinkoisin terveisin
Siiri ja typy 4,5 kk
 
Heipähei kaikille!

Kivaa, kun täällä on vilkasta. :)

Meillä neiti on keksinyt liikkumisen riemun. Ryömii vatsallaan melko nopeasti eteenpäin. Huushollia pitää siis katsella siitä vinkkelistä, että tyttöä kiinnostaa ihan kaikki ja pääsee kaiken kiinnostavan luokse...

Siiri Jännä, miten nuo herkistymiset on erilaisia eri vauvoilla. Meillä juuri päärynä on yksi, joka aiheuttaa suun ympäryksen punastumista. Posketkin karheutuvat päärynästä. Banaania myöskään on turha tarjota. Neidin naamaan tulee siitä inhon ilmeet. :)

Olen myös lukenut pienille lapsille sattuneista onnettomuuksista. Niihin kiinnittää huomiota, kun on vauva talossa. Kovin on surullista luettavaa. Sen pienen 2 kk ikäisen äitiä mietin. Onkohan ollut synnytyksen jälkeinen masennus ja voimaton? Tosin isähän oli ollut ravisteluhetkellä paikalla. Jotenkin sitä haluaa itselleen selittää, kun tuollaista lukee. Mietin myös, miten tuo nuori äiti pystyy elämään tapahtuneen kanssa. Molemmilla, sekä vauvalla että äidillä elämä edessä.

Olen vähän ristiriitaisten tunteiden vallassa, koska esikoinen pääsi täysi-ikäiseksi. Pukkaa päähän hänen vauva-aikansa ja lapsuus.
 
Piti painaa "lähetä" kesken kaiken. Tuo tyttö on niin kiinnostunut mm. tietokoneen johdoista. Olisi saattanut viesti jäädä lähettämättä, kun ehti ryömiä alta aika yksikön selkäni takaa johtojen kimppuun. Nyt on lampun johdon kimpussa. Sen pitäminen seinässä loppui, kun alkoi kiinnostaa tyttöä. Pääsee helpomalla, kun johto on irti. Onneksi on valoisaa.

Mutta siis jännä, miten esikoisen vauva- ja lapsuusaika nousee mieleen nyt kun on täysi-ikäinen. Tulee sellaisia takautumia, kun hoidan tätä nykyistä vauvaa. Jos jotain olen oppinut esikoisen vauva-ajasta niin sen, että en hötkyile, enkä hermoa. Esikoisen kanssa olin todella tarkka kaikesta ja oikea tärypelle syömisistä, unirytmistä ja kehityksestä.

Musta on kyllä aika ihanaa, kun perheessä on niin eri-ikäisiä lapsia. Välillä on ollut rankkaakin, mutta nyt elämä on vaihteeksi iloista ja mukavaa.
 
heissan!
kiva lukea näitä juttuja ja peilata oman pojan touhuja. Kovin on yksilöitä nämä lapset , kuten kuuluukin.
Meillä on muuten sitä refluksia myös aika paljon, jos se pulauttelua on. laitan pojan usein ruuan jälkeen hetkeksi sitteriin, ettei heti pulauta, kun kuitenkin usein haluaa kääntyä lattialla.
Se on ikävä se pulauttelu, mutta pieni vaiva kuitenkin. Meillä on kehitysseuranta ensi viikolla, täytyy silloin puhua mm. siitä ja tuosta ihottumasta. Se oli tänään taas hiukan parempi. En tiedä, mistä johtuu. Omenaa epäilen myös. No, täytyy katsoa tilannetta.
Iltaisin poika on ollut levoton. Sitä välillä pohdin, että mistä se johtunee. Onko se vain iltatouhotusta vai ruokajuttuja sekin. Käy kuitenkin ennen yhdeksää nukkumaan, tai siis aktiivisella nukuttamisella.
Oih, kuulosta ihanalta tuo, että lähtee kahvia keittelemään, kun lapsi herää. Munkin täytyy rentoutua. Kun tää on eka lapsi, niin ekanahan sitä alan lasta ruokkimaan ja silmät ristissä touhuan ja aikaa on kulunut kauan, ennenkuin saan kahvini...:whistle:
olen opetellut vähän rentoutumaan, kun olen vähän liiankin poikaa vahtiva. JOhtuen osaksi keskosuusajasta, jolloin sai jännittää kaikkea.
No, näin tänään. nyt nukkumaan.
 
tavallinen pulauttelu ei vaadi hoitoa, mutta se voi olla myös tosi kivuliasta kun mahansisältö polttaa ruokatorvessa ja jopa tulehduttaa sen, vauva ei viihdy yhtään lattialla, rohisee ja vaikka mitä oireita.
Meillä kesti kauan tajuta mistä on kyse, oireet voi olla epämääräisiä, mutta lääkityskokeilulla huomaa äkkiä jos saa apua vauvan oloon.
 
Heippahei tytsit. Täytyy välillä kirjoitella, ettei ketju ihan painu unholaan.
Täällä on muutamana päivänä jo kuultu typyn naurua. Kyllä vauvan nauru on ihana! Liikkeet muuttuvat kontrolloiduimmaksi päivä päivältä ja "puhetta" tulee jatkuvalla syötöllä.

Meillä on kyllä ihana rytmi nykyään. Typy nukahtaa 21 - 22 välillä ja herää aamuyöstä kerran syömään ja mäkin olen alkanut nukkumaan pidempiä pätkiä enkä enää herää 2 tunnin välein. Yritän nyt nauttia tästä niin kauan kuin tätä kestää. Kuolamäärästä päätellen kohta voisi hampaitakin alkaa pukkaamaan... katotaan miten rytmien sitten käy. Aika kulkee ihan kamalaa vauhtia, en voi millään käsittää että typy on kohta 5 kk. Rinja, ainokaistani minäkin tässä hyysään ja aika paniikkipirkko olen tähän asti ollut, ehkä alan pikkuhiljaa ymmärtämään, että osaan lasta hoitaa enkä toimillani ainakaan vahingoita häntä :) -ja uskallan mieheenkin luottaa samassa asiassa.

Taidan häipyä takaisin Euroviisujen pariin. Muistakaa ulkosuomalaiset äänestää Paradise Oscaria :)
 
Heipä hei vaan kaikille!Meidän pikkumies on kohta jo 8kk,mutta hän ei ryömi vielä!!Pyörien hän kyllä etenee pikkusen!!Kaks alahammasta on jo tullut ja luulenpa että pikkuherra on saamassa nyt ylähampaita,kun kuolaa ja pureskelee kaikkea!!Muutoin iloinen vesseli!!=) Hän syö jo kaikkea mahdollista,mitä purkkiruokana saapi ja omena näyttää olevan hänen lempihedelmäsose!!:) Viime neuvolamitat oli hänellä 7505g ja 67,5cm ja päänympäryysmitta 43,8!!:)
 
Moi!

Miita...kuulostaa ihan meidän neidiltä tuo sinun tarinasi. Neiti täytti jo 8 kk, mutta ei kunnolla osaa ryömiä...vatsallaan kyllä pyörii ympyrää ja hamuaa tavaroita =) Viihtyy myös kovasti istumassa ja jos me viitsimme pitää häntä seissaallaan...ei toki itse osaa kumpaankaan asentoon siirtyä. 8 kk-neuvolassa mitat olivat 71 cm ja 8750g. Hampaita meilläkin on kaksi alhaalla ja meilläkin on vahva epäilys, että nyt ovat ylähampaat tulossa. Kiinteä ruoka lakkasi kelpaamasta kuin seinään ja yöt on hirveän levottomia (ihan kuin alahampaiden puhjetessa vajaa kuukausi sitten). Täytyy tässä nyt vain sinnitellä ja yrittää helpottaa tytön oloa.

Kuten Siirikin totesi...vilkutukset sinne :wave: aika menee kyllä ihan hirveetä vauhtia. Vasta tuo meidänkin tyttö syntyi ja nyt on jo iso tyttö. Pottaileekin jo =)

Täällä onkin tänään sateista...taidamme silti yrittää tytön kanssa ulkoilua.

Pinkkis
 
Hei :wave: vaan hei Pinkille. Mä muistan vielä hyvin meidän kuumeiluajat ja sen kun sä mietit hoitoihin lähtemistä... ja nyt teidän typy on jo iso plikka. Onneksi meille äideille ei tuu ikää yhtä nopeesti :D

Mä yritin tänään antaa typylle NAN2:sta ja sain aikaiseksi ihan järkyttävät huudot. Siinä on siis rautaa enemmän kuin tuossa vastasyntyneelle annettavassa korvikkeessa... muistui ihan mieleen oma raskausaika ja matala hemppa. Enpä itekään tykännyt rautaa syödä vatsakipujen takia. Täytyy vielä kokeilla se NAN1, siitä olisi nimittäin jauhekin olemassa. Tulisi pikkuisen halvemmaksi kuin Tutteli (vaikka eipä tuolla nyt niin suurta merkitystä ole...).

Tänään on ollut käsien tuijotuspäivä. Voi että on ihmeellistä, että ihmisellä on kädet :)

- Siiri
 
Hei kaikille.

Kylläpä tämä aika tosiaan rientää. Ei uskoisi, jotta miitan ja pinkin vauvat ovat jo noin isoja. Tuota hammas asiaa minä odottelen jännittyneenä. nyt tytölle maistuu peuklo ja tuttuiakin yrittää imemisen sijasta purra. muistan jossain nähneeni sellaisin tutin näköisen purulelun, oletteko nähneet ja muistatteko mistä sitä saa ostaa???

Täällä on muutto takana, vielä ei tavarat ole löytäneet paikkojaa, mutta kuitenkin pärjäillään. Pitäisi enättää kaupoille, etsimään pienepää ruokapöytää ja senälle korkealle kiinnitettäviä kirjahyllyjä, muttaa on tuon pienen kanssa haastavaa käydä kaupoilla. Minulla on uusi kone kannettava, tällä on vielä hiukan outoa kijoittaa ja tuo hiiri on tosi herkkä ja vaikea, muutossa hävisi välikaapeli minun tavalliselle hiirelle.

Eilen jouduin aloittamaan korvikeen lisäkis, maito ei enään riitä :(. Toivottavasti tytyön suolisto on jo kypsynyt, ihan pienenä sai nimittäin korvikeesta tosi kovan vatsan ja vatsan väänteitä. Soseista hän pitää maissista ja perunasta, mutta luumu ei oikien maistu, mikä olisi hyvä vatsan kannalta. Olisiko teillä tietoa toisia vatsaa pehmittäviä soseita? Kohta aloitetaan lihasoseet, kun 5 kk tulee täyteen.

Oivikki ja Suoma
 
Hei kaikille!
Huiih, me ollaan ihan jälkijunassa kun ei olla aloitettu soseita ja tyttö täyttää ens viikolla 5 kk! Aika menee hirmu vauhtia.
Meillä siis harjoituksina on toisen kyljen kautta masulle kuikuaminen, joka edelleen on vain harkinnassa :). Varpaat on siis löytynyt ja niistä pidetään tiukasti kiinni ja lähestyvät uhkaavasti päätä ;) Ja naurua houkutellaan aikaseksi kutituksilla ja pärryytyksillä mutta tiukassa on vielä toistaiseksi ;).
Kultakutri on alkanut kierähtämään myös sängyssä ja siitä on seurauksena jumi ja paniikkihuuto. Melkein voi kolme varttia nukahtamisen jälkeen jo uumoilla että kohta kääntyy. Ja hiukan pelottavaahan tuo on kun alakroppa mahtuu ja yläkroppa ei (jotenkin köllöttää aina vinossa sängyssä) ja ihan korkkiruuvilla on tyttö kun käyn pelastamassa. Huh...mä edelleen panikoin että hengittähän, vaikka huolet on hiukan laantuneet.

Meillä kävi kylässä tänään työkaverin tyttö joka syntyi kaksi päivää Kultakutria ennemmin. Tosin viikkoja oli kasassa noin 32 ja tyttö oli aliravittu eli painoi vain kilon. Siinä sitten oli hauska verrata "ikätovereita" kun köllöttelivät vierekkäin. Vieras oli samanpainoinen kuin Kultakutri 2 vkoa vanhana eli rapiat 4 kg. Kyllä Kultakutri oli melkoinen jööti siinä vieressä. Jotenkin korostui siinä vierailun aikana kuinka jäntevä meidän likka on ja innostuihan se siinä sitten erityisesti viuhtomaan ja jokeltamaankin.

Ensi viikolla 5 kk kontrolli ja toiset rokotukset.

Muuten ei ihmeitä täällä. Kevätpäivistä nautitaan kun kesä ei vielä ole saapunut pohjoiseen.
Lämpimät terveiset lokakuu ja kultakutri
 

Yhteistyössä