Ärsyttää, että miehen lapsi perii meidän omaisuudesta puolet

  • Viestiketjun aloittaja grrrr
  • Ensimmäinen viesti
v
Me ei olla myöskään miehen kaa naimisissa ja meillä on yhteinen lapsi ja minulla lapsi ex-mieheini kanssa.
Mieheni kuoltua yhteinen lapsemme perii miehen eli saa myös mihen nimissä olevan osakkeen.
Mutta kotistani hän voi sitten hakea mihelle kuuluvat tavarat mutta ei kuitenkaan mitään telkkareita yms
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tasinko:
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Noi tasinko-jutut liittyy vain avioerotapaukseen, ei siihen jos toinen kuolee. Kyllä vaan aviopuoliso perii puolet toisen omaisuudesta ja kuolleen lapset toisen puolen. Avioleskellä on lisäksi oikeus hallita jakamatonta kuolinpesää eli asua yhteisessä asunnossa kuolemaansa saakka.
AP:n tapauksessa siis jos avomies kuolee, tämän poika perii isänsä eli tietenkään ap ei saa kuin omistamansa osuuden. Sehän avoliiton idea on, toista ei peritä.
Jos taas ap olisi naimisissa ja mies kuolisi, ap perisi puolet miehensä puolikkaasta ja lapsi toisen puolen mutta lapselle ei ole pakko antaa perintöä siinä kohtaa koska taloa ei ole pakko myydä.
Eli se olisi kuitenkin leskelle se 75%?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Jos eivät naimisissa, niin lapsi perii kaiken miehen omaisuuden. Avoliitto ei anna perimysoikeutta ilman testamenttia, jossa mies voi testamentata puolet omaisuudestaan avovaimolleen, tällöin avovaimolle jää 75% talosta, 25% menee aina lapselle. testamentattuna vero on suurempi kuin mitä se olisi jos sen perisi vaimona, joten rahallisesti voidaan puhua ihan kymppitonnien menetyksistä tässä kohtaa ihan vaan verottajalle lahjoitettuna jos ei mene naimisiin. Toinen tapa on eriyttää omaisuus erinimille.

Muutamiin kommenteihin vastaus, että vaimo ei peri miestään vaan lapset ja Timppa, jos testamentissa ei tehdä hallintaoikeutta niin talossa ei voi asua niin pitkään kun huvittaa kun ei ole leski (koska ei naimisissa)
Jos eivät ole naimisissa, niin lapsi perii kaiken miehen omaisuuden: KOMMENTTI: Kyllä se lapsi perii kaiken miehen omaisuuden, vaikka olisivatkin naimisissa.
Eihän peri. Miehen osuus jaetaan leskelle ja lapsille! Eli käytännössä leski saa 75% omaisuudesta.
noup... http://www.naimisiin.info/haaopas/omaisuusjako.html Puoliso saa 50 %.
Tämäpäs oli hyvä linkki, en oikeasti tuota tiennyt! Eli vaikka olisimme naimisissa niin lapsi saa sen 50 prossaa meidän omaisuudesta? Vai miehen omaisuudesta? Jos lapsi saisi puolet talon arvosta niin eikö hän silloin saa 100% miehen osuuden?
Hän perii miehen omaisuuden joka tapauksessa eli 50 % siitä talostanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Jos eivät naimisissa, niin lapsi perii kaiken miehen omaisuuden. Avoliitto ei anna perimysoikeutta ilman testamenttia, jossa mies voi testamentata puolet omaisuudestaan avovaimolleen, tällöin avovaimolle jää 75% talosta, 25% menee aina lapselle. testamentattuna vero on suurempi kuin mitä se olisi jos sen perisi vaimona, joten rahallisesti voidaan puhua ihan kymppitonnien menetyksistä tässä kohtaa ihan vaan verottajalle lahjoitettuna jos ei mene naimisiin. Toinen tapa on eriyttää omaisuus erinimille.

Muutamiin kommenteihin vastaus, että vaimo ei peri miestään vaan lapset ja Timppa, jos testamentissa ei tehdä hallintaoikeutta niin talossa ei voi asua niin pitkään kun huvittaa kun ei ole leski (koska ei naimisissa)
Jep, näin olikin. Se koskikin pelkkää leskeä.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja tasinko:
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Noi tasinko-jutut liittyy vain avioerotapaukseen, ei siihen jos toinen kuolee. Kyllä vaan aviopuoliso perii puolet toisen omaisuudesta ja kuolleen lapset toisen puolen. Avioleskellä on lisäksi oikeus hallita jakamatonta kuolinpesää eli asua yhteisessä asunnossa kuolemaansa saakka.
AP:n tapauksessa siis jos avomies kuolee, tämän poika perii isänsä eli tietenkään ap ei saa kuin omistamansa osuuden. Sehän avoliiton idea on, toista ei peritä.
Jos taas ap olisi naimisissa ja mies kuolisi, ap perisi puolet miehensä puolikkaasta ja lapsi toisen puolen mutta lapselle ei ole pakko antaa perintöä siinä kohtaa koska taloa ei ole pakko myydä.
Noup. Lainaus tuolta naimisiin.infon oppaasta (linkki aiemmin ketjussa):

...kun avioliitto purkautuu puolison kuoleman johdosta

Kun avioliitto on purkautunut toisen puolison kuoleman johdosta ja kuolleelta puolisolta on jäänyt rintaperillisiä (lapsia tai näiden jälkeläisiä), voivat leski tai perilliset vaatia toimitettavaksi omaisuuden jakoa eli ositusta.

Tässä omaisuuden osituksessa puolisoiden kaikki omaisuus jaetaan pääsäännön mukaan tasan. Eloonjäänyt puoliso saa omaisuudesta puolet ja perilliset yhteensä toisen puolen. Omaisuuden osituksen jälkeen kukin perillinen voi lisäksi vaatia, että perillisten kesken toimitetaan perinnönjako.

Omaisuus jaetaan tällä tavoin tasan kuitenkin vain silloin, kun eloonjääneelle puolisolle kuuluu vähemmän omaisuutta kuin kuolleelle puolisolle. Jos sen sijaan eloonjääneelle puolisolle kuuluu enemmän omaisuutta kuin kuolleelle puolisolle, on eloonjääneellä puolisolla aina oikeus pitää kaikki oma omaisuutensa itsellään.

Esimerkki 1: Matti ja Maija ovat avioliitossa keskenään ja heidän avioliittonsa purkautuu Matin kuoleman johdosta. Matin perillisinä ovat puolisoiden lapset A ja B. Matilla on omaisuutta 200 000 euron arvosta, Maijalla 100 000 euron arvosta. Tässä tapauksessa omaisuuden ositus toimitetaan siten, että Maija saa puolet yhteenlasketusta omaisuudesta (300 000 euroa) eli 150 000 euroa ja lapset A ja B yhteensä samoin 150 000 euroa. Toisin sanoen: koska tässä tapauksessa eloonjääneellä puolisolla, Maijalla, oli vähemmän omaisuutta kuin ensiksi kuolleella puolisolla, Matilla, puolisoiden omaisuus jaetaan tasan Maijan ja lasten A ja B kesken.

Esimerkki 2: Jos edellisessä esimerkissä avioliitto olisikin purkautunut Maijan eikä Matin kuoleman johdosta, saa Matti pitää koko oman omaisuutensa (200 000 euroa) ja lapset A ja B saavat vain äidilleen Maijalle kuuluneen omaisuuden (100 000 euroa). Toisin sanoen: koska eloonjääneellä puolisolla, Matilla, oli enemmän omaisuutta kuin Maijalla, Matti saa pitää koko omaisuutensa itsellään eikä hänen tarvitse luovuttaa mitään omaisuudestaan lapsille A ja B.

Edellä sanotun lisäksi eloonjääneelle puolisolle turvataan oikeus pitää hallinnassaan perheen yhteisenä kotina käytetty asunto ja siihen kuuluva asuntoirtaimisto, jos eloonjääneellä puolisolla ei ole omistuksessaan muuta, kodiksi sopivaa asuntoa.

Jos avioliitto purkautuu puolison kuoleman johdosta, mutta kuolleelta puolisolta ei ole jäänyt rintaperillisiä (lapsia tai näiden jälkeläisiä), eloonjäänyt puoliso perii koko kuolleen puolison omaisuuden, jos kuollut puoliso ei ollut testamentilla toisin määrännyt. Molempien puolisoiden kuoltua on viimeksi kuolleelta puolisolta jäänyt omaisuus jaettava pääsäännön mukaan tasan kummankin puolison perillisten kesken
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Miksei mies sitten halua naimisiin?
Ollut kerran eikä sen takia halua uudestaan naimisiin.. On sitä mieltä että avioliitolla ei ole mitään merkitystä..
oletko puhunut miehesi kanssa tästä huolestasi?
Olen joskus, pitäisi ottaa uudestaan puheeksi. Välillä tämä ajatus ahdistaa oikeasti, mietin miten selviää jos toinen kuolee ennen minua..

Mutta tiedän että mies on ehdoton tuon naimisiin menon kanssa, mulle olis sama joku maistraatissa käynti kunhan nyt oltais virallisesti naimisissa.
 
lähettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Jos sä maksat miksei kaikki ole sit sun nimissä??!!
Nimenomaan!

Juttelehan nyt asiat kunnolla selviksi ukkosi kanssa. Sitä et voi estää, että miehen lapsi perii isänsä, kuten sinäkin perit omat vanhempasi. Mutta jos maksat valtaosan esim. talostanne, pidä nyt hyvä ihminen huoli, että se myös näkyy jossain. Toivottavasti olet säästänyt kaikki kuitit ja tiliotteet vuosien varrelta (tiliotteita pitääkin säilyttää useampi vuosi), niin voit osoittaa osuutesi "yhteisen" omaisuuden maksajana. Sitten vaan laaditte uudet kirjat asiasta, niin olet turvattu miehesi kuolemantapauksen varalta.

Ja järkevämpää tuo muutenkin kuin testamentin tekeminen, koska muutenhan joutuisit maksamaan perintöveroa itse maksamastasi omaisuudesta.

Ps. Lakiosa: Mun mielestäni yhdyssanojen osaamisessa ei ole mitään pahaa ;). Ja pilke silmäkulmassa oli se Hesarin juttukin kirjoitettu.

 
ap
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
Mun ystävän isä joku aika sitten ja niillä meni niin, että aviopuoliso peri 50% ja lapsille (2 lasta) meni loput. Hallintaoikeus säilyi kotitalossa puolisolla, kunnes hän möi sen. Sen jälkeen puolet talon hinnasta meni lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
Mun ystävän isä joku aika sitten ja niillä meni niin, että aviopuoliso peri 50% ja lapsille (2 lasta) meni loput. Hallintaoikeus säilyi kotitalossa puolisolla, kunnes hän möi sen. Sen jälkeen puolet talon hinnasta meni lapsille.
Juuri näin! Tämä se on minullakin edessä jos isukki potkasee tyhjää ennen kuin se haaska joka asuu sen kanssa. Toivottavasti se kanttura kuolee ekana ettei tarvitse tapella! Ja silloin saankin kaiken! :kieh:
 
vieras
Me olemme naimisissa, mutta silti esim. talo on 75% minun sekä meidän kesämökki on virallisesti minun, koska ne olen itse rahoittanut. Olemme vielä tehneet avioehdon, jos niin ikävästi joskus sattuisi käymään, että eroaisimme. Nämä on tehty vain mahdollista avioeroa varten. Joskus sitten meidän yhteiset lapset tulee perimään kaiken, kun meistä aika jättää.

Sinun olisi pitänyt ajatella asiat tarkkaan asuntoa ostaessasi...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
Mun ystävän isä joku aika sitten ja niillä meni niin, että aviopuoliso peri 50% ja lapsille (2 lasta) meni loput. Hallintaoikeus säilyi kotitalossa puolisolla, kunnes hän möi sen. Sen jälkeen puolet talon hinnasta meni lapsille.
Ok. Eli sitten naimisiin menokaan ei muuta tilannetta sen kummemmin (toki olen edelleen sitä mieltä että järkevämpi olisi mennä naimisiin, olisi jotenkin selvempää ja esim. eläkkeitten takia). Mutta pitää nyt keskustella miehen kanssa mitä mieltä on esim. testamentista. Samalla tavalla miehelle tulee muutto heti eteen, jos minä kuolen ja minun osuus menee minun suvulle.. Mitenkähän nopeasti näissä tilanteissa toimitaan, kuinka pian on maksettava omaisuudesta se osuus perijille jos talon haluaisi pitää? Tietääkö kukaan?
 
vieras
En olisi aapeenä yhtään huolissani siitä perimisesta, mutta tämän hetkisestä omaisuudesta kylläkin. jos olet maksanut huomattavasti enemmän, näkyyhän se jossain paperilla??? Älä ole tyhmä ap, vaan huolehdi oikeuksistasi! Tiesithän, että asunnonkin voi omistaa eriasteisesti, esim. miehesi 20% ja sinä loput tms. Kuulostaa siltä, ettei 50% ja 50% omistussuhde ole teillä reilu.
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
Mun ystävän isä joku aika sitten ja niillä meni niin, että aviopuoliso peri 50% ja lapsille (2 lasta) meni loput. Hallintaoikeus säilyi kotitalossa puolisolla, kunnes hän möi sen. Sen jälkeen puolet talon hinnasta meni lapsille.
Mutta avoliitossa lapsilla on oikeus vaatia esim. talon myymistä jos eivät muuten saa osuuttaan.
 
``
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?
Mun ystävän isä joku aika sitten ja niillä meni niin, että aviopuoliso peri 50% ja lapsille (2 lasta) meni loput. Hallintaoikeus säilyi kotitalossa puolisolla, kunnes hän möi sen. Sen jälkeen puolet talon hinnasta meni lapsille.
Juuri näin! Tämä se on minullakin edessä jos isukki potkasee tyhjää ennen kuin se haaska joka asuu sen kanssa. Toivottavasti se kanttura kuolee ekana ettei tarvitse tapella! Ja silloin saankin kaiken! :kieh:
Eli onko isäsi avovaimo testamentannut oman osuutensa isällesi, jos sinä saat kaiken? Jos avovaimo kuolee eikä ole testamenttia niin eikö avovaimon osuus mene sitten hänen sukulaisilleen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ``:
Eli onko isäsi avovaimo testamentannut oman osuutensa isällesi, jos sinä saat kaiken? Jos avovaimo kuolee eikä ole testamenttia niin eikö avovaimon osuus mene sitten hänen sukulaisilleen?
Ei vaan ne ovat naimisissa eli isukki perii puolisonsa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En olisi aapeenä yhtään huolissani siitä perimisesta, mutta tämän hetkisestä omaisuudesta kylläkin. jos olet maksanut huomattavasti enemmän, näkyyhän se jossain paperilla??? Älä ole tyhmä ap, vaan huolehdi oikeuksistasi! Tiesithän, että asunnonkin voi omistaa eriasteisesti, esim. miehesi 20% ja sinä loput tms. Kuulostaa siltä, ettei 50% ja 50% omistussuhde ole teillä reilu.
Näkyy ne maksut tiliotteilla. Mutta kuten sanoin niin mies on kyllä nykyisin maksanut sitten muuta, laskuja jne. En tiedä meneekö menot ihan tasan puoliksi, mutta näin on pärjätty ihan ok.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ``:
Eli onko isäsi avovaimo testamentannut oman osuutensa isällesi, jos sinä saat kaiken? Jos avovaimo kuolee eikä ole testamenttia niin eikö avovaimon osuus mene sitten hänen sukulaisilleen?
Ei vaan ne ovat naimisissa eli isukki perii puolisonsa.
Eli isäsi puolisolla ei ole rintaperillisiä...
 
Täsmennyksenä siis kommenttiin, että jos naimisissa ensin omaisuus jaetaan kahtia, vaikka olisi miehen nimissä. Tämän jälkeen lapsi perii miehen osuuden, mutta jos avoliitossa niin kaikki miehen nimissä oleva menee ilman aviooikeudellista ositusta suoraan lapselle. Tätä tarkoitin en sitä, ettäkö naimisissa oleva perisi miehensä. Ja toisin päin eli jos avovaimon nimissä jotain ei lapsi saa siitä mitään, mutta jos vaimon nimissä saa siitäkin lapsi puolet..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ``:
Eli onko isäsi avovaimo testamentannut oman osuutensa isällesi, jos sinä saat kaiken? Jos avovaimo kuolee eikä ole testamenttia niin eikö avovaimon osuus mene sitten hänen sukulaisilleen?
Ei vaan ne ovat naimisissa eli isukki perii puolisonsa.
Eli isäsi puolisolla ei ole rintaperillisiä...
Luojan kiitos ei! :eek: Sääliksi kävisi lapsia jos niitä olisi!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellä täytyy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellä täytyy:

no kun tunnut olevan noin hyvin perillä ja perso rahallekin vielä, niin luulis ettet olis suostunut moiseen
Pari kommenttia on tullut rahan ahneudesta.. Jos joskus saamme yhteisiä lapsia niin EDELLEENKIN olen huolissani tilanteesta. Ei siis kyse ole siitä että kyseessä on vain miehen lapsi. Jos saisimme lapsen niin edelleen joutuisin maksamaan talosta sen 50 prossaa vaikka se nyt siinä tapauksessa jakautuisikin kahdelle (miehen lapselle ja yhteiselle lapselle).

Ja jos rehellisiä ollaan niin miehen lapsi olisi hyvin kärkkäästi vaatimassa osuuttaan heti miehen kuoltua, tämä on jo tiedossa. Eli hieman eri tilanne kuin jos olisi kyse yhteisestä lapsesta.
 
"Mä oon nyt ihan sekaisin että kumpiko on oikein jos on naimisissa, saako leski 50% vai 75%? Olen itse aina ollut siinä uskossa että saa 75% koska puolet kuuluu hänelle jo automaattisesti ja sitten perii puolet miehen osuudesta?"


Eli jos toinen AVIOpuolisoista kuolee laitetaan kasaan kaikki omaisuus mitä puolisoilla on, oli kenen nimissä tahansa, siitä puolet jää automaattisesti elossa olevalle puoliskolle (ei mene perintöveroa), ja toinen puoli menee perinnönjakoon, joka on ensi rintaperilliset (lapset) 100% tai sitten testamentilla voi jakaa perintöosasta, eli se mikä meni perinnön jakoon niin 50% vaikka enonkumminkaimalle (mutta korkea veroprosentti) Jos pari on AVOliitossa tätä alkupuolitusta ei tehdä vaan kaikki mikä on kuolleen omaisuutta menee automaattiseti perinnönjakoon.

Eli ei ole mitään miehen osiota josta kuuluisi puolet on vain yhteistäomaisuutta josta kuuluu puolet..

Avioliitossa on kuitenkin edelleen rikkaamman leskenprivilegio eli riikkaamman puolison ei tarvitse maksaa osituksessa hyvitystä perillisille.
 

Yhteistyössä