Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Luokanopettaja
voi ajatella etteivät näiden lasten kasvu ja kehitys ja henkilökohtaiset asiat hänelle mitenkään kuulu. Jopa olen tavannut opettajia jotka eivät oikein muista kaikkia oppilaitaan! Kun heitä on niin monta!!!

Mutta ehkä opettajilla on jotenkin kehnompi muisti.
No onneksi mulla ei ole tuollaisia ongelmia! Ja toki lasten kotiolot minulle kuuluu. Mutta juttelen niistä mielelläni ihan itse asianosaisten kanssa. Ja ehdottomasti viimeistään siinä vaiheessa, kun kotiongelmat alkavat vaikuttaa koulunkäyntiin.
 
Keittiönoita
IT-isät? Onko IT lyhenne jostain muustakin kuin informaatioteknologiasta?
Ilmatorjuntaisä? Hoo, mä haluankin olla ilmatorjuntaäiti :D

Mutta aiheeseen... ymmärrän ap:tä, koska mä aikoinaan kohtasin opettajia, jotka joka vanhempainillassa ja -vartissa korostivat omaa erinomaisuuttaan. Mua taas ei kiinnostanut pätkääkään se opettaja vaan ainoastaan lapseni ja lapseni koulunkäynti. Oman erinomaisuutensa korostaminen vanhempainilloissa - olipa se sitten opettaja tai vanhempi - on noloa.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Luokanopettaja
No sano se sitten niille vanhemmille, jotka kyllä minusta olivat enemmän huolissaan Villestä kuin omasta statuksestaan tuossa sinun esimerkissäsi.
Eikä siinä mitään! Sä voit vetää rauhassa Meandi-tunikan päälle ja olla vaikka "samikset" lapsesi kanssa. (Anteeksi, oli ihan pakko ottaa tää stereotypia :)) Sitten voit mennä kertomaan lapsesi opettajalle, miksi olet niin hyvä ja miten se ilmenee. Lapsesi opettaja voi olla jopa ihan oikeasti kiinnostunut!

Mutta vielä aiempaan kommenttiisi viittaan sen verran, että ei lasten kouluunlähdöstä kannata ollakaan liian innoissaan. Opettajissakin on monenlaisia tyyppejä ja voi olla, että kohdalle sattuu joku, joka ei jaksa enää kamalasti olla kiinnostunut siitä, mistä luomukaupasta ruokasi ostat. Hän hoitaa vain velvollisuutensa eli varmistaa, miten lapsesi voi ja missä asiassa hän on onnistunut ja missä tarvitsee tukea sekä onko koulussa kavereita. Eli säilytä todellakin tuo realistinen asenteesi ja varaudu siihen, että koulunkäynti ei ole joka päivä "ihanaa" vaan normaalia elämää.
 
Ap:n kimppuun näköjään hyökätään enemmänkin. Uskon ymmärtäväni ap:n pointin, tuon kaltaisia ihmisiä nyt vaan on ja niihin törmää väistämättä aina joskus. Keskeinen pointti tässä ei varmastikaan ole tietty vaatemerkki tai muu yksityiskohta vaan sellainen itsekorostava asenne, joka on rasittava.
 
Peesi tälle
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26343213:
Mutta aiheeseen... ymmärrän ap:tä, koska mä aikoinaan kohtasin opettajia, jotka joka vanhempainillassa ja -vartissa korostivat omaa erinomaisuuttaan. Mua taas ei kiinnostanut pätkääkään se opettaja vaan ainoastaan lapseni ja lapseni koulunkäynti. Oman erinomaisuutensa korostaminen vanhempainilloissa - olipa se sitten opettaja tai vanhempi - on noloa.
Peesi tälle.
 
Jaa. Mulla tuli aloituksen tekstistä mieleen että ehkä ne sua ärsyttävät vanhemmat luulee että kertomalla omista kasvatuskriteereistään yms he samalla kertoo miten lapsi voi. Koska tottakai he olettaa että kyseiset asiat kuten kiintymysvanhemmuus, luomuruoka jne, liittyvät oleellisesti kysymykseen "miten lapsenne voi". Ymmärsitkö pointtia?
 
Luokanopettaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26343213:
Ilmatorjuntaisä? Hoo, mä haluankin olla ilmatorjuntaäiti :D

Mutta aiheeseen... ymmärrän ap:tä, koska mä aikoinaan kohtasin opettajia, jotka joka vanhempainillassa ja -vartissa korostivat omaa erinomaisuuttaan. Mua taas ei kiinnostanut pätkääkään se opettaja vaan ainoastaan lapseni ja lapseni koulunkäynti. Oman erinomaisuutensa korostaminen vanhempainilloissa - olipa se sitten opettaja tai vanhempi - on noloa.
Sinäpä sen sanoit! Nyt mun ei tarvitse tehdä tuosta uutta aloitusta. Meissä opettajissa on aivan kamalia ihmisiä, enkä minäkään ole parhaimmillani joka päivä.

Minä esimerkiksi en todellakaan ole kutsumusopettaja. Halusin vain ammatin, joka on jollain tapaa kevyt minulle: Jaksan ja tykkään kuitenkin puuhastella lasten kanssa ja hallitsen kädentöitä, musiikkia ja muita juttuja, joista on hyötyä työssäni. Kun lapset laulavat ihanasti oppimiaan lauluja ja säestän pianon takana, mietin usein, että tästäkö mulle maksetaan näinkin hyvin! Mutta sen vertaa en jaksa enää tehdä palkkani eteen, että ottaisin kantaa siihen, mikä on paras tapa olla vanhempi.
 
Eikä siinä mitään! Sä voit vetää rauhassa Meandi-tunikan päälle ja olla vaikka "samikset" lapsesi kanssa. (Anteeksi, oli ihan pakko ottaa tää stereotypia :)) Sitten voit mennä kertomaan lapsesi opettajalle, miksi olet niin hyvä ja miten se ilmenee. Lapsesi opettaja voi olla jopa ihan oikeasti kiinnostunut!
Kiitos, mielenkiintoni loppui tähän.
(Mikähän siinä on, että tällä palstalla kuva opettajista, siis heidän itsensä antama kuva, on aika karu?)h
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26343213:
Ilmatorjuntaisä? Hoo, mä haluankin olla ilmatorjuntaäiti :D

Mutta aiheeseen... ymmärrän ap:tä, koska mä aikoinaan kohtasin opettajia, jotka joka vanhempainillassa ja -vartissa korostivat omaa erinomaisuuttaan. Mua taas ei kiinnostanut pätkääkään se opettaja vaan ainoastaan lapseni ja lapseni koulunkäynti. Oman erinomaisuutensa korostaminen vanhempainilloissa - olipa se sitten opettaja tai vanhempi - on noloa.
Mun ekaluokkalaisen ope viime vanhempainvartissa kertoili puolet ajasta omista lapsistaan :D
 
"niinpä"
Kiitos, mielenkiintoni loppui tähän.
(Mikähän siinä on, että tällä palstalla kuva opettajista, siis heidän itsensä antama kuva, on aika karu?)h
Kun olen luokanopettajaopiskelijoiden kanssa ollut samoilla luennoilla joskus opiskeluaikanani, totesin että siinä porukassa on kyllä ylivoimaisesti eniten idiootteja...

Kai sinne yleensä pyrkiikin ihan tietynlaiset tyypit, ne jotka käy töissä vaan palkkaa nostamassa, kuten ap:kin.

Ehkä kriteerejä pitäisi jollain lailla tarkistaa.
 
Luokanopettaja
[QUOTE="niinpä";26343264]Kun olen luokanopettajaopiskelijoiden kanssa ollut samoilla luennoilla joskus opiskeluaikanani, totesin että siinä porukassa on kyllä ylivoimaisesti eniten idiootteja...

Kai sinne yleensä pyrkiikin ihan tietynlaiset tyypit, ne jotka käy töissä vaan palkkaa nostamassa, kuten ap:kin.

Ehkä kriteerejä pitäisi jollain lailla tarkistaa.[/QUOTE]

Allekirjoitan joka sanan! Luokanopettajissa on usein näitä MeandI-äitejä aivan valtavasti! Ihan kuin ne eivät saisi paasata ja kasvattaa riittävästi työpaikallakin vaan juttu jatkuu vielä oman lapsen vanhempainilloissa!

Ja olen samaa mieltä, että luokanopettajien pääsykokeet pitäisi uudistaa perusteellisesti? Jos sulla on joku hyvä idea, olen heti messissä. Laitatko mulle sun s-postiosoitteen?
 
Keittiönoita
Jaa. Mulla tuli aloituksen tekstistä mieleen että ehkä ne sua ärsyttävät vanhemmat luulee että kertomalla omista kasvatuskriteereistään yms he samalla kertoo miten lapsi voi. Koska tottakai he olettaa että kyseiset asiat kuten kiintymysvanhemmuus, luomuruoka jne, liittyvät oleellisesti kysymykseen "miten lapsenne voi". Ymmärsitkö pointtia?
Hyvä huomio.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"niinpä"
En taida laittaa sulle sähköpostiosoitettani, mutta voin kertoa, että olen tässä yrittämässä työntyä opettamaan luokanopettajia lähitulevaisuudessa, ja alkuun ainakin pääseväni vaikuttamaan siihen miten heitä koulutetaan.

Ja aika paljon teen työtä opettajien kanssa. Ehkäpä ollaan tavattukin.

Mutta tämän ketjun perusteella en usko kaipaavani juuri sinun apuasi.
 
Luokanopettaja
[QUOTE="niinpä";26343289]En taida laittaa sulle sähköpostiosoitettani, mutta voin kertoa, että olen tässä yrittämässä työntyä opettamaan luokanopettajia lähitulevaisuudessa, ja alkuun ainakin pääseväni vaikuttamaan siihen miten heitä koulutetaan.

Ja aika paljon teen työtä opettajien kanssa. Ehkäpä ollaan tavattukin.

Mutta tämän ketjun perusteella en usko kaipaavani juuri sinun apuasi.[/QUOTE]

No voi miten surullista, kun olet noin suuttunut! Mutta käytä vihasi meitä kohtaan siihen, että järjestät koulutukseen kunnon haasteita. Jos teet tenttejä, niin vaadit kunnon suomen kieltä ja tenttikirjoihin perustuvat vastaukset. Opettajainkoulutus on liian helppo nykyisellään!
 
Luokanopettaja
[QUOTE="niinpä";26343264]Kun olen luokanopettajaopiskelijoiden kanssa ollut samoilla luennoilla joskus opiskeluaikanani, totesin että siinä porukassa on kyllä ylivoimaisesti eniten idiootteja...

Kai sinne yleensä pyrkiikin ihan tietynlaiset tyypit, ne jotka käy töissä vaan palkkaa nostamassa, kuten ap:kin.

Ehkä kriteerejä pitäisi jollain lailla tarkistaa.[/QUOTE]

Miltä tuntuu muuten ruveta työskentelemään idioottien kanssa? Mun ammatissa ne on onneksi vielä vähemmistössä.
 
"Rouva"
Hmmm... jokseenkin tuli sellainen olo, että AP on melko omahyväinen ja itse asiassa hän on se, joka tällä kirjoituksellaan haluaa korostaa omaa paremmuuttaan.

Nuoret vanhemmat saattavat olla epävarmoja kun opettaja vanhempain vartissa katsoo pitkin nokkavartta ja sen vuoksi kertoilevat juttuja, joiden kuvittelevat tekevän vaikutuksen ja tulevansa hyväksytymmäksi open silmissä.

Ehkä kuitenkin sinun, arvoisa mrs. Perfect Classroom Teacher, pitäisi katsoa peiliin?
 
"Rouva"
Minustakin tuo on ihan oikeasti ongelma, en ehkä olisi maininnut äidin yksinhuoltajuutta mutta noin muuten. Jos jonkun kanssa aina meinaa leikit mennä huonoon suuntaan ja opitaan jotain mukavaa kieltäkin siinä sivussa niin mitä hittoa, eikö siitä saa mainita?

En kyllä odota innolla lasteni koulumaailmaan astumista, kun opettajilta sitä asenteellisuutta tuntuu löytyvän kermaperseitäkin (minusta marginaalinen ryhmä) enemmän.
Ihan samat ajatukset täällä!
 
"vieras"
Jaa. Mulla tuli aloituksen tekstistä mieleen että ehkä ne sua ärsyttävät vanhemmat luulee että kertomalla omista kasvatuskriteereistään yms he samalla kertoo miten lapsi voi. Koska tottakai he olettaa että kyseiset asiat kuten kiintymysvanhemmuus, luomuruoka jne, liittyvät oleellisesti kysymykseen "miten lapsenne voi". Ymmärsitkö pointtia?

näin mäki ton näkisin. ap vaikuttaa tosi ärsyttävältä opetajalta. meidän perhe on niitä epäonnituneita.
köyhä white trash perhe joka asuu vuokra kolmiossa ja ajaa 13v vanhalla autolla.
mä oon aika hölösuu ja höpöttelen asioistani ja mielipiteistäni vähä sielä sun täälä.
omat lapset vielä pieniä, mutta kyllä mä voisin kuvitella mainitsevani opettajalle ettei meillä lapset katso salkkareita tai mahdollisimman vähän syödään mitään einestä, koska terveellinen ruokavalio on terveyden perusta. voisin kertoa kuinka lapset on olleet kotihoidossa, koska mielestäni se on lapselle parasta.
en todellakaan kertos näitä osottaakseni olevani mitenkään parempi kuin muut. ne on meidän elämää ja tapa kasvattaa lapset. jos lapsesta puhutaan, saattaa moiset asiat tulla puheeksi, koska ne on siihen lapseen liittyviä asioita.
luulisi että opettajaa kiinnostaa vähän miten lapsia kotona on kasvatettu, koska se voi selittää monta asiaa lapsen luonteestakin. niin hyvässä kun pahassakin.
 

Yhteistyössä