Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Luokanopettaja
Tässä topicissa? En. Suhtaudut siihen asenteella kuitenkin.
Ei millään pahalla, mutta musta tuntuu, että sä olet just niitä herkkisvanhempia, jotka suhtautuvat omaan kullanmuruun joskus liiankin suurella tunteella. Uskon, että kynnyksesi valittaa lastesi asioista on joskus vähän liiankin matala. Mutta kaipa se päivä koittaa sinullekin, kun huomaat, ettei maailma ole ihan aina reilu paikka. Ei edes sinunkaan lapsillesi. Voimia sen asian käsittelyyn!
 
Luokanopettaja
Halusin nostaa tuon kyseisen sanavalinnan huomiosi kohteeksi juuri siksi, etten usko sun tajuavan, kuinka alentuvasti käyttäydyt muita kohtaan. Se on ehkä se asia, joka on kirvoittanut näitä "kitkeriä" kommentteja tähän keskusteluun, ei välttämättä se itse aihe tai moitteen kolahtaminen.
Sulla on täysi vapaus luulla minusta, mitä haluat.

Ja kyllä, pudotan maan pinnalle mieluusti ne, jotka ensin läipnäkyvästi ylentävät itsensä. Tällaiset "ei muuta ku MeandI-helmat heilumaan" ovat provosoivia kommentteja, joiden avulla saan takuulla keskustelua aikaiseksi.
 
Ei millään pahalla, mutta musta tuntuu, että sä olet just niitä herkkisvanhempia, jotka suhtautuvat omaan kullanmuruun joskus liiankin suurella tunteella. Uskon, että kynnyksesi valittaa lastesi asioista on joskus vähän liiankin matala. Mutta kaipa se päivä koittaa sinullekin, kun huomaat, ettei maailma ole ihan aina reilu paikka. Ei edes sinunkaan lapsillesi. Voimia sen asian käsittelyyn!
Luulen, että olet pahasti väärässä. Mutta miksi väitellä minusta? Häviät sen väittelyn kuusi-nolla.
 
Sulla on täysi vapaus luulla minusta, mitä haluat.

Ja kyllä, pudotan maan pinnalle mieluusti ne, jotka ensin läipnäkyvästi ylentävät itsensä. Tällaiset "ei muuta ku MeandI-helmat heilumaan" ovat provosoivia kommentteja, joiden avulla saan takuulla keskustelua aikaiseksi.
Taitava keskustelija saa aikaiseksi hyviä vastauksia ilman provosointiakin. Keskustelu ei ehkä ole tulta ja tappuraa, mutta siinä voi olla enemmän pointteja kuin tässä. Neljä sivua, mutta miten paljon aiheesta?
 
"ope"
Taitaa olla nyt niin, että suhtautuminen asiaan riippuu kovin näkökulmasta, josta asiaa katsoo.
Työ kuin työ, jokaisen tulisi saada sisällyttää työhönsä niitä olennaisia asioita, joita siihen työhön kuuluu, eikä hirvittävästi muuta. Opettajan työssä itse asiasisältö painaa päälle, mutta toki erityisesti ekaluokan open työ on paljolti myös kasvattamista, koulurutiineihin totuttamista, joskus jännittyneiden ppilaiden ja joskus vanhempienkin sisäänajoa kouluelämään, jne.

Olen luokanopettaja, ja oma kokemukseni on, että luokanopettajat ovat PÄÄSÄÄNTÖISESTI todella tunnollisia ja suurin osa jopa uhrautuvaisia työntekijöitä.

Vanhempainvareissa olisi omasta mielestäni mukava keskustella ihan olennaisista asioista, kuten ap mainitsi. Jos opettajalla riittää jaksamista kysellä jokaisessa kahdessakymmenessäseitsemässä tapaamisessa perheen kesämökkeilystä, äidin käsityöharrastuksesta, jne, vanhemmat hymistelevät käytävällä, miten "mahdottoman mukava tuo ope on". Ekaluokkalsen vanhempia eka kertaa tavatessani itse kyselenkin lapsen harrastuksista, mielenkiinnonkohteista, hieman perheestä, jne, tutustumisen vuoksi.
Jokainen vanhempi haluaa kuulla myös, että omaa lasta kehutaan. Tämän vuoksi itse keronkin aina jotakin positiivista lapsesta vanhempainvartissa.

Vaikka opettajan työ olisi kutsumuskin, on sekin vain työtä.
 
Luokanopettaja
Luulen, että olet pahasti väärässä. Mutta miksi väitellä minusta? Häviät sen väittelyn kuusi-nolla.
Sä saat olla mun puolesta ihan mitä haluat. Mutta jo tuo kuva kertoo sinusta paljon. Pieni keijutar, joka vahtii suurilla ja viattomilla silmillään, etteivät pienet keijulapset satuttaisi siipiään pelottavassa maailmassa. Kannattaa opettaa ne kultakeijut lentämään vakaasti! :)
 
miesnäkökulma
Luin aloitusviestin ja totesin putkiaivoillani, että ap puhuu asiaa. Ei vanhempainiltoihin tarvitse mennä kehuskelemaan omilla kasvatustaidoillaan, vaan keskustelemaan lapsen koulunkäynnistä. Kaksplussan luonteen tuntien kuitenkin mieleen hiipi ajatus, mitähän tästä tulee. Ja tappeluhan sieltä tuli :D
 
Luokanopettaja
[QUOTE="ope";26343509]TJos opettajalla riittää jaksamista kysellä jokaisessa kahdessakymmenessäseitsemässä tapaamisessa perheen kesämökkeilystä, äidin käsityöharrastuksesta, jne, vanhemmat hymistelevät käytävällä, miten "mahdottoman mukava tuo ope on". [/QUOTE]

Onko sulle tärkeää, että olet mukava ope?

Mulle ei. Musta on tärkeää, että olen ammatillinen, luotettava, asiani osaava, jämäkkä ja sosiaalisesti taitava. Ja jos jollekin on vielä epäselvää, niin en laita tuollaista viestiä vanhempien sähköpostiin.
 
Sulla on täysi vapaus luulla minusta, mitä haluat.

Ja kyllä, pudotan maan pinnalle mieluusti ne, jotka ensin läipnäkyvästi ylentävät itsensä. Tällaiset "ei muuta ku MeandI-helmat heilumaan" ovat provosoivia kommentteja, joiden avulla saan takuulla keskustelua aikaiseksi.
Mun ei tarvitse luulla sinusta mitään, vain lukea se mitä olet kirjoittanut. Ei tarvitse edes lukea rivien välistä. Siksi nimenomaan lainasin tekstiäsi, enkä alkanut huiskimaan oletuksia ympäriinsä, kuten sinä teet:

Ei millään pahalla, mutta musta tuntuu, että sä olet just niitä herkkisvanhempia, jotka suhtautuvat omaan kullanmuruun joskus liiankin suurella tunteella. Uskon, että kynnyksesi valittaa lastesi asioista on joskus vähän liiankin matala. Mutta kaipa se päivä koittaa sinullekin, kun huomaat, ettei maailma ole ihan aina reilu paikka. Ei edes sinunkaan lapsillesi. Voimia sen asian käsittelyyn!
Halusitko siis pudottaa maan pinnalle Bluen tuolla alentuvalla hyvä tyttö -kehullasi? Vai miten tämä liittyi nyt aiempaan kommenttiini mitenkään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miesnäkökulma;26343522:
Luin aloitusviestin ja totesin putkiaivoillani, että ap puhuu asiaa. Ei vanhempainiltoihin tarvitse mennä kehuskelemaan omilla kasvatustaidoillaan, vaan keskustelemaan lapsen koulunkäynnistä. Kaksplussan luonteen tuntien kuitenkin mieleen hiipi ajatus, mitähän tästä tulee. Ja tappeluhan sieltä tuli :D
Putkiaivot ja miesnäkökulma mullakin, mutta silti olen eri mieltä.
 
Luokanopettaja
Mun ei tarvitse luulla sinusta mitään, vain lukea se mitä olet kirjoittanut. Ei tarvitse edes lukea rivien välistä. Siksi nimenomaan lainasin tekstiäsi, enkä alkanut huiskimaan oletuksia ympäriinsä, kuten sinä teet:



Halusitko siis pudottaa maan pinnalle Bluen tuolla alentuvalla hyvä tyttö -kehullasi? Vai miten tämä liittyi nyt aiempaan kommenttiini mitenkään?
Mitä, jos annettaisiin Blue:n loukkaantua asiasta ihan itse, jos hän kokee siihen tarvetta? Miten sinä? Mitäs on tullut päästeltyä vanhempainillassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miesnäkökulma;26343535:
Tuosta asiasta.
Ok, sen ymmärrän, että vanhemmat ärsyttävät, jos ja kun alkavat kehua kasvatusmenetelmillään ja kuinka erinomaisia vanhempia he ovat - siinä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että on tärkempää huolehtia lapsen perusturvallisuudesta ja ruoasta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ketjun ap nostaa itsensä jotenkin korkeammalle tasolle, kuin ne vanhemmat.
Kun hän on opettaja, eikä hän alennu tälle WT-tasolle - hän luulee olevansa jotenkin muita hienompi??
 
miesnäkökulma
Tuosta asiasta.
Ok, sen ymmärrän, että vanhemmat ärsyttävät, jos ja kun alkavat kehua kasvatusmenetelmillään ja kuinka erinomaisia vanhempia he ovat - siinä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että on tärkempää huolehtia lapsen perusturvallisuudesta ja ruoasta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ketjun ap nostaa itsensä jotenkin korkeammalle tasolle, kuin ne vanhemmat.
Kun hän on opettaja, eikä hän alennu tälle WT-tasolle - hän luulee olevansa jotenkin muita hienompi??
Joo, no periaatteessa ollaan siis kaikesta samaa mieltä :). En vaan kokenut relevantiksi alkaa haukkua ap:ta omasta egon nostamisestaan, koska se pointti minkä toi esille oli mielestäni oikea ja tärkeä. Mutta sehän se kaksplussan henki usein on, että hirveän paljon ketjun otsikko ei välttämättä kuvaa sitä, mistä lopulta keskustellaan :D
 
Luokanopettaja
Hei! Kiitokset teille sekä kermaperseet että muu väki, jotka osallistuitte keskusteluun. Melkein sata kommenttia on mahtava määrä eli sain sitä, mitä halusin!

Nyt alan odotella jälkikasvuani uimahallista ja sitten ruokapöytään. Illalla varmaankin tämä ihana opettaja askartelee lapsille ikiomat kesälomakortit! Jumankekka, jos oppilaideni vanhemmat tietäisivät, mitä olen tänne kirjoitellut.

Muistakaa rakkaat äidit seuraavan kerran, kun vedätte sitä MeandI- tai Marimekko-leninkiä päällenne, että olkaa tarkkoina, mitä puhutte vanhempainillassa. Kulminoikaa keskustelunne oppimisen ja lapsen yleisen hyvinvoinnin ympärille, ja miettikää, mitä lapsi tarvitsee oikeasti voidakseen hyvin. Ja jos teillä on jotakin, mitä keskiverrossa white trash - perheessä ei ole, kätkekää onnenne itse hyväksi kokemallanne tavalla.

(Älkääkä pliis tuoko mitään paskaa kiitokseksi kuluneesta vuodesta! Jos olette harkinneet jotakin ällöttävää kukkamaljakkoa tai kynttilänpidikettä, niin laittakaa ne rahat mieluummin vaikka Kirkon ulkomaanavun keräykseen. Eli ei missään nimessä mitään sellaista, mikä jää nurkkiin lojumaan!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miesnäkökulma;26343558:
Joo, no periaatteessa ollaan siis kaikesta samaa mieltä :). En vaan kokenut relevantiksi alkaa haukkua ap:ta omasta egon nostamisestaan, koska se pointti minkä toi esille oli mielestäni oikea ja tärkeä. Mutta sehän se kaksplussan henki usein on, että hirveän paljon ketjun otsikko ei välttämättä kuvaa sitä, mistä lopulta keskustellaan :D
Hyvä, että kerrankin Kaksplussalla jostain asiasta on jonkun kanssa yhteisymmärrys. :)
Joo, no ehkä se ei minun taholtanikaan täysin korrektia ollut tarttua tuohon yksityiskohtaan, mutta tuo kirjoitus -ja asianesitystyyli korkeammalta "tasolta" rupesi jotenkin "närästämään" meikäläistä.
Kuten sanottu, Kaksplussalta tämä tyyli varmaan on tarttunut - täällä hyvin harvoin loppujen lopuksi keskustellaan ketjun aiheesta.
 
Luokanopettaja
Hyvä, että kerrankin Kaksplussalla jostain asiasta on jonkun kanssa yhteisymmärrys. :)
Joo, no ehkä se ei minun taholtanikaan täysin korrektia ollut tarttua tuohon yksityiskohtaan, mutta tuo kirjoitus -ja asianesitystyyli korkeammalta "tasolta" rupesi jotenkin "närästämään" meikäläistä.
Kuten sanottu, Kaksplussalta tämä tyyli varmaan on tarttunut - täällä hyvin harvoin loppujen lopuksi keskustellaan ketjun aiheesta.
Pikaisesti: mikä sun ammatti on? Olen itse hyvin, hyvin ihmisten ammatteja kunnioittava ja suorastaan ammattiuskovainen. Jos olet esimerkiksi lääkäri ja kerrot työssäsi tapahtuvista epäkohdista, kuuntelen mielelläni asiantuntevan mielipiteesi ja otan onkeeni, sillä minulla ei ole mitään syytä uskoa sinun valehtelevan. Ainakaan lähtökohtaisesti. Joskus HS:ssa oli juttu, jossa hammaslääkärit kertoivat potilaiden ärsyttävimmät vakiofraasit ja -selitykset. En pitänyt hammaslääkäreitä yhtään ylentyvinä, vaikka teksti oli paikoitellen rajua. Ja jutun jälkeen totisesti varoin noita fraaseja, joihin potilaat haksahtavat.
 
Minä en ole yhteisissä vanhempainilloissa huomannut erityisen ärsyttäviä vanhempia tai opettajia. Minusta ihmiset ovat olleet luojan kiitos pääsääntöisesti sangen asiallisia.

Sitä mietin, että oletko siis opettajana kiinnostunut kuulemaan vanhemmista, joiden periaatteisiin esim. kuuluu television katselun rajoittaminen Salkkareiden osalta, säännölliset yhteiset ruokailuajat ja pyrkimys opettaa hyvää muut huomioivaa käytöstä? Onko niin, että vanhempien, jotka olettavat ainakin joissakin asioissa toimivansa oikein ja lapsen parhaaksi, on syytä pitää nämä asiat omana tietonaan? Mistä kannattaa puhua, että ei ärsytä sinua?

Itse olen miettinyt monta kertaa, voisinko mitenkään auttaa lapseni naapurissa asuvaa luokkakaveria, jonka kotiolot ovat ihan sekaisin. Hän ei esim. käy koulua kuin ehkä neljä tai kolme päivää viikossa, pelaa rajoittamatta tietokoneella tai katsoo televisiota, syö mitä sattuu jne. Minä en tiedä tarkkaan minkä yhteiskunnan toimenpiteiden piirissä ko. perhe on, mutta aidosti olen raivoissani siitä, että tässä maassa saa alakoululaisen jättää täysin oman onnensa nojaan ja pilata hänen koko elämänsä. Onko parempi, että en puhu opettajalle tästä tapauksesta mitään, vaikka asia jatkuvasti tulee esiin sitä kautta, että lapseni on tämän huonosti voivan perheen lapsen kaveri ja puhuu hänestä liki päivittäin?

Jos puhun, niin olenko se itseäni parempana pitävä vanhempi, joka sinua niin hirvittävästi ärsyttää?

Olen itse pyrkinyt opettajien kanssa yhteistyöhön mm. ottamalla heihin yhteyttä, kun kuulen että lapseni on tehnyt jotakin väärää, kiusannut tai tullut kiusatuksi tai kun on mitä hyvänsä ongelmaa koulussa. Ehkä sekin voidaan tulkita niin, että yritän päteä osoittamalla opettajalle miten hirveän hyviä ja huolehtivia ja muita parempia vanhempia me olemme...:xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen

Yhteistyössä