~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Tosiaan 100 sivua on jo aika määrä, vastahan täälläkin oli vain muutama sivu tekstiä ja muutama kirjoittaja. Aivan mahtavan pitkä lista nimiä on jo :love:

Salama mulla oli vielä ekassa neuvolassa mulle normaalit paineet eli 120/69 mutta sen jälkeen alkoi laskemaan ja kotonakin mittaillessa/jotain kuukausia sitten alhaisimmillaan oli 85/58. Mua tosin ei kyllä huimaa ollenkaan, mutta vetämätön olo kyllä oli ja sydän tykytti levossakin 80-90 hujakoilla välillä mistä tietty tuli vähän inhottava ja hengästyvä fiilis. Silloin vielä neuvolassakin sanottiin, että salmiakkia vaan naamaan (ennenku tuli se muutos), mutta suolapähkinöitä ja vettä sitten vedin sen verran mitä teki mieli. Onneksi nyt on noussut paineet vähän lähemmäs normaalia koska näihin nakkisormiin ja -varpaisiin ei kyllä paljon ylimäärästä suolaa vedellä :D

Mutt jee hei sullakin pahoinvointi alkamassa, toivottavasti pysyy kurissa ja vaan antaa pientä muistutusta, että sä OLET raskaana (y);)

Caro kuulostaa kivalta, että oli mukavaa porukkaa siellä arviossa ja jäi parempi fiilis myös alatiesynnytystä kohtaan! Tuosta mäkin kyllä ajattelin puhua, että pelottaa kohtukuolema jos annetaan mennä paljon yliaikaiseksi. Se on kuitenkin hiipinyt mieleen tässä loppu vaiheessa.

flow tuplamasusta ehdottomasti kuva tänne ihailtavaksi :love: kyllä ne omatkin yölliset vessareissut ja ihan sohvalta ylös nousemiset aikamoista ähinää on jo :D

Frankielle onnittelut hyvästä rakenneultrareissusta (y)

34+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SalamaT ja frankie
Haikara matkalla (y)

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 27.4.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 11.5.2016
iinukka1 ... 2.ICSI/IVF ... ensimmäinen ... 13.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 18.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 18.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 22.5.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 6.6.2016
Jezebel78 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... 12.6.2016
Gaudeamus ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... 22.6.2016
hannuliini ... keskeytynyt 1.IVF ... ensimmäinen+toinen ... 30.6.2016
flow^ ... 2.IVF ... ensimmäinen+toinen ... 14.7.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen … 20.7.2016
grey83 … 1.ICSI 3.PAS … ensimmäinen … 24.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 9.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 12.8.2016
frankie ...1. IVF ... toinen ... 24.8.2016
Lara_ ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 2.9.2016
Misericordia ... 2.IVF 2.PAS ... ? ... 2.10.2016
Illantähti ... 2.IVF/ICSI ... neljäs ...
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... 1.11.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... 7.11.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 8.11.2016
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 14.11.2016
Nenna81 ...2.IVF 3.PAS ... kolmas (ensimmäinen yhteinen) ...
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 20.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 30.11.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 3.12.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ...
SalamaT ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.12.2016
Mamido ... 1.IVF 1.PAS ... toinen ...
Kiela ... 1.ICSI 6.PAS ... toinen ...

Tapahtumia tulossa :)

Lottainen - neuvola+seurantaultra 14.4. - rv22+6
kiia-s - neuvola 15.4.
lullaby - neuvola 19.4. - rv38+6
Mandala - lääkärineuvola 19.4. - rv35+2
mar80 - varhaisultra 19.4.
Kiisuli80 - sokerirasitus 20.4. - rv27+0
SalamaT - varhaisultra 25.4.
Jasmina20 - nt-ultra 25.4.
JONPA77 - neuvola 28.4.
Elika - np-ultra 28.4.
Kiisuli80 - neuvolalääkäri 29.4. - rv28+2
Mamido - varhaisultra 2.5.
Mandala - neuvola 2.5. - rv37+1
Kiela - varhaisultra 2.5.
Caro87 - äitiyspoli 4.5. - rv39+0
Mari32 - np-ultra 9.5. - rv12
Elika - neuvola 13.5.


Myöhemmin onnistuvat :cry:

Kesäheinä-78 (3.IVF 3.PAS - tm)
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
Bridge (2.IVF/1.siirto - tm)
annila (5.ICSI - kkm)
Mari32 (5.ICSI - kem)
Vilijonkka_ (1.IVF 4.PAS - tm)
SalamaT (2.IVF - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)


Maaliin päässeet :love:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea uusimmista ultrauutisista!
frankiekin saa sitten jännittää vielä pisempään kumpi tulossa :love:
flow^ Mullahan sellasia kohdun alapinnan - rakon välisiä vihlontakipuiluja on ollu jo suht varhasista viikoista, ehkä joskus 10+ lähtien kun kohtu alkoi kasvaa.. ensin tuli vaan rakkoo tyhjentäessä, sitten parin kilometrin kauppareissulla ja kun nousee istumasta, nyt myös lapsen liikkuessa, ei toki aina.
Joo, ilman muuta tuplamahan kuvia esille vertailuun :)
Mulla on ollu sitä puuskutusta ja ähinää jo niiltä viikoilta kun maha oli muuten vaan turvonnu, nyt jo kun nousee istumasta sohvaltakin. Sängystä nousu sujuu kevyemmin kun kääntyy eka kyljelleen ja sit auttaa kädellä.. ei tarvi kuormittaa mahalihaksia niin paljoo.
Messuille ois kiva mennä jos ois joku kenen kans menis.. yksin ei oikein tuu lähettyä mihkään, varsinkaan kauemmas.
Oho Caro87, kuulostaa siltä että ties vaikka oisit tästä porukasta eka joka pääsee laitokselle tositoimiin :) no en haluis kyllä itekään että menis yli 40 viikon, vaikka varsinaisesti kai yliaikaseks katotaan vasta 42+ :eek: huoh.. voikohan sitä käynnistystä saada ennen sitä jollei katottas olevan mitään syytä...tai riittääks se kohtukuoleman pelko? Onhan se käynnistetty kai kivuliaampi mutta ehkä sen mieluummin kärsii kun jatkuvaa menetyksen pelkoo...Pitääpä tästäkin mainita huomenna neuvolassa, ja kysyä kans näyttääkö sen mielestä laskeutuneelta.. rupes sekin hirvittään, mistä joku mainitsi, että napanuora saattaa luiskahtaa ulos synnytyksen alkaessa jos ei oo laskeutunu eikä sais olla enää ollenkaan pystyasennossa..! Kauheita vaaranpaikkoja vielä tässä viime viikoillakin :/

En muuten ollu koskaan kuullukaan tollasesta merkistä mitä voi kans tarkkailla synnytyksen alkaessa/edistyessä
http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Purppuraviiva-takamuksessa-kertoo-synnytyksen-kulusta/
että sit vaan ravaan ja pyllisteleen peilin eteen jos ja kun alkaa tulla tiheemmin supistuksia tms. oireita :LOL: ja ei, vielä ei näy viivan tynkääkään.. (tutkin heti).

38+0
 
Viimeksi muokattu:
Ompas täällä ollut jännittävät ajat! Suuret onnittelut jonpalle ilo uutisista! Ihanaa että kaikki on hyvin!
Mukavaa myös että tänne on saatu lisää uusia kirjoittajia! Kohta saadaan listoille myös maaliin päässeitä :)
Täällä turvotus jatkuu ja pientä pahoinvointia havaittavissa päivittäin. Oksentamassa ei kyllä oo vielä tarvinut käydä.

Rv9+2 np-ultra 28.5
 
  • Tykkää
Reactions: SalamaT
lullaby kyllä sitä käynnistystä voi pyytää, jos ahdistaa ja pelottaa odotella synnytystä. Ootko sinä käynyt pelkopolilla? Tässä vaiheessa kannattaa pyytään heti neuvolasta lähete, että saat vaikka ekan ajan heti siihen lasketun ajan tienoille.

Muoks. Elika ei kai sulla voi nt-ultra olla vasta toukokuun lopussa? Pitäskö tuossa olla 28.4? Mä laskin, että mulla olis toukokuun puolivälissä nt.. :)
 
Kyllä mäkin mielummin ottaisin käynnistyksen kuin kärvistelisin liikkeitä vauhkosti seuraten sinne rv42+ :unsure: varsinkin jos ne liikkeet kuitenkin vähenee jo tilan puutteen vuoksikin siellä lopussa.

Mitens muuten suunnitellut sektiot (jos tämä bebe nyt perätilassa taas on ja pysyy), ajoitetaanko ne yleensä lasketun ajan seuduille vai miten niiden kanssa?

Täällä meidän ketjussahan ei paljon RAD:ia ollut, mutta luin jostain toisesta ketjusta, että nykyään joissain paikoissa suositellaan maidon pumppauksen aloittamista RAD naisilla jo rv38. Kaikki neuvolat ei (ylläri ylläri) ole tästä suosituksesta kuullut, mutta useissa paikoissa kai ovat. Ei kai se pois suljettu ole muillekaan, ainakin voisi ehkä valmistaa maidon tuloa jo hyvissä ajoin? tai toisaalta saisi sitä ensimaitoa talteen edes vähän jos nyt vaikka imetys ei sitten mitenkään suju vauvan kanssa.
Mulla ei ole kyllä rintapumppua, en ole oikein osannut ajatella sen ostamista. Varsinkin kun en haluaisi käsivehjettä sitten vaan sähköisen niin ei tee mieli laittaa rahaa kiinni sähköiseen etukäteen jos ei vaikka tarvikaan. Toisaalta sitten taas olen kuullut, että joiltain voi tulla niin paljon maitoa kotona sitten, että jos ei saanut pumpattua ulos niin tullut rintatulehdus. Ota nyt sitten selvää. Onneksi Helsingissä on Verkkokaupan 24h kioski niin voi laittaa miehen hakemaan mitä tarviikaan sitten :D

Onnea hurjasti Marille myös, että ultrassa oli kaikki niinkuin pitääkin :love: Millä mielin odottelet NIPT yms seulontoja? kyllä olen vakuuttunut, että sun huono tuuri on nyt loppunut, eihän tässä universumissa olisi mitään järkeä enää!

Päivät töissä käy vähiin, enää nämä pari päivää, hui :coffee:

34+4
 
Carolle ja Lullabylle paljon voimia ja luottavaista mieltä näihin viimeisiin viikkoihin. Mielessä on varmasti, kaikki mahdolliset pelot ja epävarmuus, mutta pitää muistaa, että harvoin asiat menee niin paljon pieleen, että jotain kamalaa tapahtuisi! Tiedän, ettei näiden todennäköisyyksien muistuttaminen paljoa tuossa tilanteessa rauhoita, kun koskaan ei silti voi varmaksi tietää, miten kaikki menee, mutta onneksi meillä on suomessa huippu osaamista ja ei se auta ku siihen yrittää luottaa! Kaikki menee varmasti hyvin. Mielessä olette!

Oma napa! Pari päivää etoi aikalailla varsinkin aamupäivät. Nyt taas ei oo eilen ja tänään tehny ku vähän huonoa välillä. Pissalla saa käydä kyllä.usein. Edelleenkään ei mahassa tunnu mitään.
Täällä on kaikki saanut ultrasta ihania uutisia ja niin mahtavaa, että moni paluumuuttaja on nyt vahvasti raskaana ja kaikki näyttää olevan hyvin. Tietenkin omalle kohdalle hiipii pelko, että voiko enää mulle riittää sitä onnistumista. Väjäämättä tulee mieleen, että itse taidan olla se tilastollinen epäonnistuja ja kun nämä mun oireetkin on niin mitättömiä!
Meillä on samana päivänä tytön lonkkaleikkaus, kun on mun ultra, en pelkää ultraa.....pelkään ettei tää meidän rakas herää siitä nukutuksesta, että jotain käy! Tämän raskauden menettämisen vielä jotenkin kestäisin, mutta jos jotain muuta käy, niin sitä en kestä. Nyt jo nousee kyyneleet silmiin pelkästä ajatuksesta....ei voi mitään, vaikka kuinka taas yrittää muistuttaa, että kaikkiin allergisiin reaktioihin siellä on lääkkeet ja muutkin jutskat ja ei siinä mitään konkreettista hätää oo, niin ei sitä mieli halua ymmärtää. Siinä synnyttämisessä on ihan sama juttu! Vaikka todennäköisyydet tietää, niin silti kaikki pelottaa!
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Kiela, en tiedä vielä yhtään kaveria lähipiiristä, jota lapsen nukuttaminen ei olis jännittänyt! Tällä viikollakin yhdeltä korvat putkitettu ja hänen äitinsä asiaa jännitti kovasti etukäteen, nimenomaan tuo nukutus pelottaa. Mutta muista että Suomi on huippuammattilaisten maa ja erityisesti lastenlääkärit ja -anestesialääkärit ovat erittäin motivoituneita, huippuammattilaisia. Perusterveen ihmisen (myös lapsen) nukutukseen liittyy hyvin vähän riskejä. Ja lapset on ihmeellisiä sairastajia, ne tuntuu toipuvan nopeasti, kudokset toipuu ja sairastaminen jää kaiken ihmettelyn ja leikkimisen jalkoihin. Hyvin se leikkaus menee! Ja ultrassakin pieni sydän sykkii teille :love: Ei se onnikiintiö tyhjene ikinä, tilastotkin on ihmeellisiä. Välillä useampi epäonnistuu peräkkäin ja välillä tulee pelkkää myötätuulta (kuten täälläkin nähty). Tsemppiä erittäin stressaaviin ja jännittäviin päiviin!!!(y)
 
Tupsuli, nyt mää täällä kyynelehdin! Ilmaisesti tuota asiaa on ressannut enemmänkin ja tämän kirjottaminen näköjään aukaisi jotain! Kyllähän suomessa on huippuammattilaiset sairaaloissa töissä ja tytön leikkaava kirurgi oli aivan ihana ihminen. Anestesialääkärikin saadaan tavata pari päivää ennen leikkausta ja se on erittäin tärkeä juttu! Monta kysymystä on mielessä ja varmasti mieli rauhottuu ku pääsee jutteleen. Vaihtoehtoja ei oo ja toimenpide on pakko tehdä. Itse en voi olla siinä nukuttamishetkessä läsnä. Mies saa hoitaa sen. Ysk kaveri sanoikin, että älä mee siihen hetkeen, mikäli yhtään pahalta tuntuu. Se näyttää kuulemma siltä, että se lapsi meni......valahtaa niin lötköksi!

Jospa tää herkkyys nyt ois myös oire ku näin itkettää :)
 
Kiela, näinhän se, vaikka kuinka yrittäs ajatella järjellä ja epätodennäkösyyksillä jne., tieto siitä mitä voi käydä pahimmillaan tekee tuskaa. Mutta se on ihan normaalia ja se äitiyden varjopuoli, huoli lapsesta ei lopu koskaan, vaikka lapsi ois aikuinenkin tai minkä ikänen vaan, sitä aina kelaa riskejä mitä vois käydä ja miettii pitäskö tsekata tilanne missä se nyt menee ja onko ihan ok...
(y) lapsen toimenpiteeseen!

Mandala En lähtis etukäteen hommaan rintapumppua, oman kokemuksen mukaan se sujuu parhaiten ihan käsilypsyllä ;) en toki tiedä miten ne välineet on kehittyny tässä 20 vuodessa.. itellä oli semmonen ihan (ei-sähkönen) perusmalli lainassa sukulaiselta mut eipä sille paljoa käyttöä ollu. Tuntu että varsinkin tissien takaosasta sai käsillä tehokkaammin kaikki maidot liikkeelle.
Jaksamista vielä viime työpäiviin ennen lomaa!

Tänään neuvolassa tuli se pelkopolikin puheeks, mutta sinne ois pitäny varata aika jo viikkoja sitten, ja niinkun arvelinkin, se on lähinnä niille joilla on itse synnytykseen liittyviä pelkoja, eikä niinkään näihin viimesiin raskausviikkoihin. Kovin ymmärtäväinen se täti kyllä oli ja laitto lähetteen sairaalaan LA ajoille, ettei kovin pitkään rv40 jälkeen enää joutus panikoimaan :) ja että sellanen ns. loppuajan raskausuupumuskin on ihan normaalia.. ettei tuu sellasta leimaa että tää nyt on taas ihan hysteerinen tapaus.
Hb oli parempi kun missään vaiheessa aiemmin, 129 kun viimeks 121. Kai sitä rautaa vois kuitenkin jatkaa vielä synnytystä ja sen jälkeistä vuotoo silmällä pitäen.. painoa on alkanu tulla enempi kun aiemmin, johtusko ainakin osin turvotuksista.
On kuulema täälläkin jo selkeesti laskeutunu pää alemmas ja alamahassa tuntuu hartiat eikä päätä enää tavottanu. Kyllä sen melkein arvas niistä uudenlaisista kivuista, ja kun eilen otin pari kuvaa mahasta ja vertailin niitä viikon takasiin.. mahan muoto on yläosasta aavistuksen erilainen, aiemmin kupera, nyt koverampi.
Napanuoran mahdollinen luiskahdusvaara on kai lähinnä perätilassa jos lapsi potkii sen esille, mut tää täti ei oo kuullu että pää alaspäin ollessa näin ois käyny.
Oon ihmetelly kun tullu viime kuukausina hirveesti uusia, vaaleen ruskeen-harmahtavia luomia etenkin kylkiin, mut sekin kuulema hormonaalista ja tavallista, mitkä (ainakin toivottavasti) häviää myöhemmin. Kaulalla on ollu sellasia varsiluomia, ns. hiirennännejä.. ;p oon niitä repiny pois, vaikka en tiä saisko.
Nykysin kun avoparien isyysjutut voidaan hoitaa ennen synnytystä neuvolankin kautta, niin se ei kuitenkaan jotenka onnistu jos isyyttä ei olla tunnustamassa / isää ei ole. Mut lastenvalvojalta tulee sitten melko nopeestikin kutsu synnytyksen jälkeen ja pitää mennä sinne toteen toi asia. Pitää olla hoidettu ennenkun voidaan antaa nimi.
Neuvolan jälkeen oli vielä imetysvalmennus, ja ihmeen vähän asiat kuitenkaan on muuttunu parissa vuoskymmenessä, eikä oikeestaan mitään uutta mitä ei ois tienny. Päällimmäisenä jäi mieleen ohjeet miten vois yrittää välttää rintatulehduksen, viimekshän sellanen tuli joskus 1-2 viikkoo synnytyksestä ja kuume nous jonnekin yli 41:een.

38+1
 
Kiitos tsempeistä Lullaby! Eiköhän siitä leikkauksesta selvitä jotenkin päin. Hoito kestää sen jälkeen vielä monta kuukautta, mutta se on sitte toinen luku, kunhan tuosta operaatiosta selvitään.

Rintapumpusta oli keskustelua. Mulla on sellanen Aventin käsipumppu ja oli muuten ihan hyvä, mutta kyllä päätin, että jos joskus vielä imetän, niin lypsämään en lähde ku äärimmäisessä hädässä. Siihen maitoon meinasin hukkua ja loputon kierrehän se on ku lypsää maitoa vähemmäksi ja samalla kuitenki tilaa lisää. Nyt luotan siihen että maito riittää tarvittaessa tulevaisuudessakin. Tarpeellistahan se olis lypsää ja myydä jos hyvin maitoa tulee, mutta ajattelin myymisen niin työlääksi että, en jaksanu ajatellakkaan sellasta. Nyt meni osa roskiin lypsetyistä maidoista ku ei tarvinut niitä käyttää. Senkään vuoksi en aio enää pakastaa ku harmi heittää niitä alkuajan ternimaitoja sitte viemäriin :(

Tänään ollu taas sellanen fiilis, että saattaapi tuolla mahassa joku sittenkin asustaa. Hajuaisti on herkistyny ihan järkyttävästi. Lapsikin haisee pahalle!!!!! Voitteko kuvitella??? Ei oo pariin päivään kylvetetty ja kyllähän tuo kuolakone tuoksahtaa kaikenlaiselle ja kun paljon tukkaa, niin päiväunien jälkeen kuivunut hiki haisee muka niin pistävälle. Ja nytkin kakkaa housuun ja tuoksuupi :D
Tää sama oli viimeksi ihan yhtä ongelmallista ku mies haisee pahalle vaikka olis muka käyny suihkussa just ja koira......raukka kattoo mua, että et oo tosissas, ku en oikeen siedä ku tulee liian liki. Kumpikaan näistä mun pojista ei oikeasti edes haise pahalle...no koira toisinaan pahemmalle ku mies, mutta sekään ei yleensä juuri haise.

Sitte MAHASSA ON TUNTEMUKSIA!!!!!! Tuikkii ja vihloo! Sitte sellanen yleinen krapula, että väsyttää ja siinä rajalla etteikö okseta. Onneksi se pahin etominen jäi pariin päivään. Ei sen vielä tarvi alkaa kunnolla!
 
Viimeksi muokattu:
LULLABY Sulla kohta oikeesti nyytti sylissä!! <3 ja mulla! Ja MANDALALLA! Ja muilla :) :D 9kk ja nää 100 sivua mennyt käsittämättömän nopeasti!

KIELA Mulla kans nenä herkistynyt. Pahemmaks menee koko ajan. Enää ei voi mies parka nukkua muhun päin ollenkaan. Parempi siis ite nukkua vaan toiseen suuntaan. Ja olkkarissa haisee sohva tai matto (en erota kumpi), vaikkei mitään ole kaatunutkaan tms. Välillä joutuu itekin hyppää suihkuun, kun omat hajut käy nokkaan.

MANDALA Joskus vuonna nakki oli käsky, että jos vaiva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee niin pitää mennä ambulanssilla, mutta ei enää. Vaakatasossa vaan, jos perätila ja vedet menee. Kyllä ne sairaalaan soittaessa kertoo, että pitääkö tulla atuolla/taksilla/piipaalla. Harvalla se vauva edes kiinnittyy ennen kuin vasta synnytyksessä. Kotikäännösyrityksenä perätilabebelle mainittakoon, että nelin kontin, pylly pystyyn ja lattioita kuuraamaan/lantiota heiluttelemaan :D

Ihanaa, nukkunut 2vrk super hyvin! Mietin jo supisteluyön jälkeen, että nytkö se kroppa rupee kerää voimia synnytykseen, kun väsyttää 24/7. Päikkäreitäkin vetänyt aina, kun mahdollisuus.
Mahassa muljuu kamalasti. Muoto mennyt nyt sellaseks, että en ihmettelis, vaikka ois mennyt perätilaan. No, uudelleensynyttäjän kohtu voi olla niin tilava, että mahtuu heittää kuperkeikkaa vaikka päivää ennen synnytystä.
Kutinat sin rauhottumaan aloeveralla ja vähensinpä sokerin syönninkin. Kaikki herkut maistuis aina, kun super väsy.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Ensiksisikin JONPA, iiihania uutisia. Mieletöntä ja tuplat vielä, jee!
MARILLE myös onnittelut ultrakuulumisista, ihana juttu sekin. Iso askel lähempänä onnistumista <3

Osaako kukaan auttaa? Me ollaan siis tehty tää eka ivf yksityisellä kun jonotettiin julkiselle. No, ihme tapahtui ja tässä ollaan. Nyt vain pohdin tällaista... 2.5 varhaisultra klinikalla, 3.5 suunnittelukäynti naikkarilla. Eli joo, en tietenkää peru vielä suunnitelukäyntiä ennen ultraa, mut entä jos kaikki onkin hyvin? Jos perun ajan ultran jälkeen niin joudutaankohan uudelleen jonottaan 6kk jos sen ultran jälkeen käykin huonosti? Vai pelaanko sit vaan aikaa ja siirrän aikaa jollain verukkeella? Vai jäänkö anyway raskaudesta kiinni kun meen neuvolaan.
Täällä huomenna vasta 5+0 ja turvotus on aivan järkkyä. Aamuisin vähä parempi mut varsinkin illalla oon semmonen pallo ku esikoisesta viikolla 15! Menkkakivut myös päivittäinen ystävä nyt 1,5 vkon ajan.
 
lullaby, Hienoa että sait kuitenkin ajan :) Ei tarvitse niin panikoida jos menee yli. Mä tosiaan kävin sype kätilölläkin, kun alatiesynnytys pelottaa niin senkin takia varattiin uusi aika ja käynnistyskin ilmeisesti mahdollista jos näyttää menevän yli.

Mä sain kaverilta käsikäyttösen rintapumpun, täytyy sitä sit kokeilla. Mulla on ajatuksena että en täysimetä, mutta mielellään pumppaisin omaa maitoa jos vaan tulee. Musta ei tule mitään julki imettäjää ja täytys treeneihinkin joskus päästä niin miehenkin pitäs saada ruokittua. Toki näitä juttuja ei voi etukäteen hirveesti suunnitella.

Huomenna on yks tärkeä meno, sen jälkeen sais kyllä mun puolesta syntyä :D Alkaa olo olla aika tukala ja käveleminen sattuu, hermotkin menee koko ajan, kun ei saa öitä nukuttua. Eihän tässä kohta jaksa mihinkään synnyttämään lähteä.

36+2
 
Mamido voi onpas sulla tilanne tuon naikkarin kanssa. Tosi vaikea sanoa tässä vaiheessa mitä itse tekisin. Tuntuu, että varmaan peruisin varhaisultran jälkeen sen suunnittelukäynnin, mutta olisin kyllä aivan paniikissa sitten varhaisultran jälkeen, että käykö jotain ja joutuisiko uudestaan jonottamaan naikkarille sen puoli vuotta :unsure: Toisaalta jos oikein avoin haluaa olla niin voisi naikkarille sanoa suoraan tilanteen ja kysyä mikä on paras tapa edetä JOS kävisi ikävästi ja haluaisitte sittenkin sinne suunnittelukäynnille.

lullaby mulla on kaulassa myös uusia pisaman tapaisia ruskeita pisteitä ja jotain näppyjä, just vasta huomasin. Pisamia mulla on naamassa kesäisin muutenkin, mutta nää on kyllä ihan uusia.
Ja voi vitsi kun siistiä että siellä bebe on jo paikoillaan lähtövalmiina :love:

kop kop onnea hyvistä yöunista! (y) kissan roikale on pitänyt meitä yöllä hereillä ajoittain jollain omalla showllaan, ja tietty vessareissut päälle niin itse en ole aivan niin levännyt :D

Mun nenä ei ole paljoa muuttanut toimintaansa koko raskautena, mutta toisaalta jotkut asiat on välillä tuoksunut aivan erilaiselle mun nenään kun miltä tiedän niiden oikeasti tuoksuvan. Esim nakkikeittoa tehtiin sellaisista vanhanajan nakeista missä on vähän savuinen tuoksu normaalisti niin mun nenään keittiössä haisi piipputupakka :D ja bataattien keittäminen haisi kerran ihan laastarille mun nenään :LOL:

Sen jälkeen kun epäilin pikkumiehen pyörähtäneen takaisin perätilaan niin liikkeet on kyllä muuttaneet muotoa (tosi alamahapainoitteisia isommat liikkeet) ja harventuneet. Ei ole ollut sellaisia hurjia muljuamisia toistaiseksi missä maha hytkyy ja heiluu. Ja välillä meinannut pientä stressiä pukata asiasta, tietysti just nukkumaan mennessä alkaa kelaamaan eniten :rolleyes: mutta en ole liikelaskentaa vieläkään tehnyt kun kuitenkin esim päivät mahassa on vähän väliä jotain häppeninkiä, mutta esim sitten iltasin voi olla nykyään rauhallisempaa, samoin kyljellä maatessa. Kai siellä mahassa näillä viikoilla on vähemmän tilaa perätilavauvalla. Ainakin 3D lääkäri silloin sanoi, että sen tilanpuutteen vuoksi vauvat yleensä tajuaakin kääntyä pää alaspäin, että niin olisi vähän parempi olla.
Toisaalta se mun hikan paikan muuttamisesta johtuva spekulaatio asennon vaihtamisesta on voinut olla kyllä vääräkin, koska nytkin se tuntuu taas sitten ihan uudesta paikasta o_O

34+5
 
Mamido, ihan ensiksi onneksi olkoon plussasta! Kyllä mä kertoisin naikkarille tilanteen ja kysyisin, miten toimitaan. Jos nyt kävisi ikävimmät mahdolliset niin pitäisihän se suunnittelussa ottaa huomioon. Toivottavasti saatte ultrassa hyviä uutisia ja kaikki menee senkin jälkeen hyvin!

Täällä on paljon hyviä uutisia, tasapuoliset onnittelut kaikille!

Mä aloitin äitiysloman tällä viikolla. Väsyttää ihan vietävästi, mutta vielä olisi yksi työjuttu, jonka haluaisin saada valmiiksi ennen kuin kunnolla antaudun lomailemaan. Mulla on erittynyt jonkin verran maitoa. Sellaista olen miettinyt, että meneekö kaikki arvokkaat ternimaidot nyt hukkaan. Ajatukset on koko ajan enemmän tulevassa synnytyksessä ja siinä, että kohta saadaan tavata meidän pikkuinen. Ensi viikolla mulla on toka pelkopolikäynti ja synnytystapa-arvio. Mies ei ikinä pysty pitämään salaisuuksia ja tiedän, että vauvakutsutkin olisi tulossa :) Niin ja minäkin olen huomannut, että varsinkin kaulan alueelle on tullut uusia luomia ja niitä hiiren nännejä. Hyvä kuulla, että kuuluvat asiaan.

Peppermint 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Ensimäinen neuvola käynti käyty :) Odottaessa oli vähän sellanen olo et mitähän mä täällä teen, tuskin me mitään lasta saahaan. Alussa yllätykseksi kuitenki ultrattiin. Täällä kuulemma tapana varmistaa raskaus ultralla,meillähän varmistusta ei ois tarvinu tehä nyt kun oli jo kertaalleen ultrattu mutta sano et jos halutaan niin voidaan katsoa ja tottakai halusin :) Oli joltain muinaisajoilta se ultra, mut sen verran saatiin kuvaa että syke edelleen pamppaili ja vähän näytti siltä et on kasvanu enemmän ihmisen näköseksi :D Hoitajaki vaikutti oikein mukavalta..Nyt voi taas vähän levollisemmin odottaa jatkoa.
 
  • Tykkää
Reactions: SalamaT ja Mandala
Mitäs ne jotkut 'maidonkerääjät' oikein on mistä kuullut puhetta. Onko niiden tarkoitus tosiaan kerätä rinnoista vuotavaa maitoa tulevaa käyttöä varten? näytti googlatessa kummallisilta laitoksilta, mutta ehkä niillä voisi ternimaitoa kerätä talteen jo ennen synnytystä? pakastaa niitä valmiiksi tms.

Onnea Peppermint äitiyslomalle pääsystä! :) täällä vedetään ihan täyttä häkää viimistä päivää, menee varmaan jopa pitkäksi, että pääsen lähtemään jotta on sellanen tunne, että kaikki on tehty tai mietitty valmiiksi.
 
Maidonkerääjät on ennenkaikkea hyvät, jos alussa maitoa valuu jatkuvasti rinnoista, ne voi sujauttaa rintsikoihin. Varsinkin alussa kun imettää, toisesta rinnasta voi valua hurja määrä maitoa samalla kun vauva ottaa toisesta. Se kerääjä siellä ottaa talteen sen muuten hukkaan menevän maidon.

Mulla on Aventin käsikäyttöinen rintapumppu, jonka ostin aluksi, että katson miten maitoa alkaa tulemaan ja olisin sitten suunnitellut sähköisen ostoa. No en tarvinnut sähköistä, koska mulla käsikäyttöiselläkin tuli tosi kivasti. Esim. pumppasin toista rintaa samalla kun vauva otti toisesta ja sain kerralla 50-150 ml ja laitettiin pakkaseen. Pakastaminen on tosi helppoa, pienee Mini-grip pussiin, pussiin päivämäärä ja pakkaseen. Erillisiä maidon pakastamiseen tarkotettuja pusseja ei käytetty. Sitten sitä maitoa oli helppo puolison antaa vauvalle, jos olin pois kotoa ja nälkä yllätti.

Ja alussa "lantrattiin" soseita maidolla ja siihen oli kiva tehdä kauravelliä myöhemmin. Pumppaaminen kesti noin 15 min ja annoin sen pumpun sitten puolisolle, joka "jatkokäsitteli" sen eli pussitti :ROFLMAO: Ja en pumpannut joka kerta, kerran päivässä jne. Ja koin, että maitoa ei silti tullut mitenkään litratolkulla. Jos joka kerta pumppaa, sitä alkaa varmaan tulla enemmänkin.
 
Kop Kop! Mahtava juttu jos ihottuma rauhoittunut ja löytyi apu! Aloe geeli ei toiminut mulla ollenkaan, teki vaan ihon tahmeaksi ja kutisi enemmän.
rasvojakin kokeilin ja ne oli liian paksuja ja imeyty huonosti. Mulla on rasvauksen suhteen hankala iho muutenkin. Harvoin löytyy hyvää rasvaa joka kunnolla imeytyy.

Tuo maidonkerääjä onkin hyvä juttu! Oon kuullut siitä ennenkin, mutta en itse ole kokeillut. Oli juurikin ongelma kun toisesta imetti, niin toisesta valui! Minä pumppasin alussa liian usein ja sain sitä maitoa nousemaan hirveesti. Varmasti riittäis kerran päivässä kun lypsäis ja se ei varmaan vielä maidon nousemista hirveesti kiihdyttäis.

Mukavaa äitiyslomaa Mandala ja Peppermint!
 
Mä käytin esikoisen kanssa joskus maidonkerääjää. Ideana siis kuppi johon toisen rinnan maidot valuu, kun imetä/pumppaat toisesta. Tai voihan niitä pitää yhtä aikaa molemmissa rinnoissa, jos valuu muulloinkin. Mutta ovat siis muun muotoisia kuin kupit, mahtuvat esim rintsikoihin. Ainoo vaan, että maito on herkästi pilaantuvaa niin ei voi/kannata kauaa aikaa pitää. Ite pidin max 30min josta jääkaappiin ja saman vrk aikana pakkaseen/vauvalle. Toisilla heruu enempi toisilla vähempi. En saanut koskaan edes koko kerääjää täyteen. Aventin manuaalipumpullakaan ei irronnut maitoa juurikaan, mutta meddelan sähköpumpulla aavistulsen paremmin. Loppujen lopuks pumppasin turhaan, kun lapsi ei koskaan huolinut pulloa. Pulloruokinnasta löytyy muuten tosi hyvä ohjekirja googlettamalla pullonpyörittäjä. http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/99e57ae65159d05098591d807dd3578a/1460736728/application/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

Katotaan josko tämän beibsin sais huolimaan pulloa, että sais ees joskus omaa aikaa enempi kuin 2h. Tai no, onhan se muksustakin kiinni mimmonen tissittelijä on. Eka oli 2-3h välein max vartin kerrallaan. En tiiä miten oma kärsivällisyys kestäis jotain 1-2h imetyksiä :O
 

Yhteistyössä