Allergiset kullannuput - vol.1

niksipirkka :D
meillä juuri syötiin keittoa, parsakaali-kesäkurpitsa-maa-artisokka-hirvi. ja oli namia :D
uusia ruokia teen yleensä noin 200g, joten jossei sovi niin ei kamalasti jää täyttämään pakastinta. ja ne mitä ei sovi, yleensä viskon kasvissosekeittoon.
 
Luppis: Tossa leivonnassa kannattaa vaan kokeilla ja taas kokeilla. Yleensä pari ekaa satsia on ainakin mulla täysin syömäkelvottomia, kunnes sopivat suhteet löytyy. Jos tekee keksejä, voi taikinan "pohjaksi" ottaa puuron ja siihen lisätä sitten jauhoja. Mä olen joskus tehnyt keksejä tattaripuuroon ja siihen lisännyt sitten suurinpiirtein saman verran jauhoja ja reippaasti sokeria ja jos joku rasva käy niin sitten sitä ja vähän leivinjauhetta.

Viimeksi mä tein kaurakeksejä ja laitoin niihin rasvaa, kauraryynejä ja kaurajauhoa sekä nestettä. Koko sopan pelastaa se reilu annos sokeria. Leivinjauheella niistä saa tosiaan mureampia, ilman sitä tulos on "kovahko". Kannattaa tehdä ihan kunnon mönttiä siitä taikinasta, sillä uunissa ne leviää tosi paljon. Jos taikina on kovin löysää, niin ei oikein onnistu. Joskus olen "koristellut" keksejä laittamalla kesken paistamisen raesokeria päälle.

Olen pari kertaa vääntänyt myös "pullaa" ja "kakkuja". Pulla oli oikeastaan pieni kakku tehtynä sellaiseen muffinssileivosvuokaan. Mä laitoin siihen nesteeksi kuumaa vettä ja sitten vaan jauhoja, rasvaa, paljon sokeria ja leivinjauhetta. Jos sopii joku hedelmä, niin kannattaa laittaa sitä jo taikinan joukkoon. Mä mössään banaania taikinan sekaan, niin tulee parempi. Sinne voi sotkea sekaan aika ennakkoluulottamasti mitä vaan, joten mä varmaan laittaisin myös sinne sitä aprikoosisosetta, jos se sopii.

 
Kiitos ssalla ja Nallepuh82 vinkeistä! :flower:
Eipä tullut itsellä mieleen mutta kun luin tota ssallan viestiä niin sitten kirkastui että mulla on soseutettua poroa pakkasessa ja siitähän voisi tosiaan tehdä sosekeittoa! Porkkanaa, perunaa ja liuta muita löytyy kanssa ja sulatejuuston kanssa niistähän saa jo keiton. Olin ajatellut että sitä lihaa ei kyllä voi käyttää mihinkään..
Ja leipomuksista: hain netistä murotaikinan ja muffinssitaikinoiden ohjeita, jotta pääsen vähän jyvälle noista määristä. Soijajauhopaketissa sanotaan että sillä voidaan korvata muna..hmm. mitenköhän toimii.. aattelin tehdä ns. leivospohjia ja päälle aprikoosimarmeladia, joka siis kestää paiston. Kaurakekseistä tuli mieleen että eikös niistä ole joku simppeliohjekin, johon tulee kauraryynejä ja sokeria ja sitten jotain muuta..ei ollut kananmunaa mutta..täytyypä kysellä mummolta. Ne on aika kovia mutta hyviä. Taisi olla rasvaa.
 
Moi!

Luppis: kauanko olet pitänyt taukoa jonkun ruoka-aineen osalta, kun olet selvittänyt sopiiko vai ei? Mä jätin nyt sen maissin pois ja katson, mitä iholle tapahtuu...koska voisin antaa sitä jälleen? Aika ohutta on mennä pelkällä kukkakaalilla ja nC ja rintamaidolla yöt...
 
santtu70: Riippuu teidän oireilusta eli on varmaan aika yksilöllistä. Yleensä meillä tilanne alkaa paranemaan siinä 3-4 taukopäivän kohdalla selvästi, jos oireet ovat olleet kohtalaiset. Jos oireet ovat olleet voimakkaat ja jo pienestä määrästä, viikkokin on mennyt joskus. Jos kahdessa viikossa oireet eivät ole kokonaan poistuneet, jokin muu mättää myös.

Eilisistä leipomuksista:
Muffinsseista tuli ihan hyviä, syötiin niitä illalla miehen kanssa ja poika söi yhden tänä aamuna puuron jälkkärinä :heart:

Tässä ohje:
150 g rasvaa
1 muna
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
3 dl jauhoja
1,5 dl sosetta

Ja munan jätin pois, jauhoina oli 2/3 Provenan kaurajauhoja, 1/3 soijajauhoja, rasva auringonkukkaöljyä, soseena aprikoosisose ja leivinjauhetta laitoin enemmän. Paisto 175 astetta noin 15 minuuttia. Maku hyvä, koostumus ihan ok, ei ehkä ihan ihanteellinen mutta ei kova tms. Sekoitin kaikki ainekset ja vähän vatkasin sen jälkeen. Yleensähän tällasta taikinaa ei sais vatkata jauhojen laiton jälkeen mutta aattelin et noissa kaurajauhoissa ei olis samalla tavalla sitä "sitkoa" kuin vehnäjauhoissa...?
 
Moikka!

Pitkästä aikaa ajattelin osallistua teidän kirjoitteluun!
Nopsaan lueskelin noita tekstejä ja santtu70:lle sellaisia terveisiä, että meillä ei ole vielä Nutrisoijan lisäksi vielä mitään muita ruokia käytössä ja hyvin on poika kasvanut ja kehittynyt. Nyt on kokeilussa aprikoosi, josko se siitä ura urkenisi noitten lisäruokienkin suhteen. En sano, etteikö jo pientä paniikin poikasta pukkaisi, kun ei noita eväitä olla saatu muita käyttöön ja poju on jo reilut 9kk, mutta minkäs teet!

Etkös sinä ollut joka tapauksessa lopettelemassa imetystä? Jos näin on, niin minä ehkä kokeilisin saada lapsen oireettomaksi pelkällä Neocatella ja sitten lisäisin vasta noita muita ruokia. Meillä meni pelkkää Neocatea noin 8-10 dl/vrk ja sillä selvisi hyvin jopa yön yli syömättä, öisin tarjoan vain tuttia ja siihen tyytyy. Meillähän jouduttiin tuo Neocate vaihtamaan Nurtisoijaan ja sitä menee nykyään noin 10-12dl/vrk. Tuo Neocate tuntui olevan "tuhdimpaa" evästä kuin Nurtisoija joten syöntivälit ovat nyt vähän tiheämpiä.
 
Hieman kuulumisia täältä. Olen siis aloittanut työt / palannut töihin tämän kuun alussa. Käytännössä joka viikko olen ollut kotona lasta hoitamassa osan viikkoa, kun poika imuroi nyt niitä päiväkodin pöpöjä ja sairastelee. Itsekin samoja tauteja poden sitten.

Ventolinen lisäksi kokeiluun otettiin pojalle Singulair iltaisin. Yskimistä ja heräilyä oli niin paljon, että jotain apua oli saatava. Varsinkin Singulair on auttanut selvästi levottomiin öihin. Astmaepäily taitaa vahvistua :( Saas nähdä mitä Tuomela sanoo... Huomenna on nimittäin Tuomelalle lääkärin aika, jossa katsotaan tilanne ja keskustellaan lääkityksen vaikutuksista ja jatkosta.

Kokeiluja ei ole sairasteluiden takia paljoakaan tehty. Sipuli on todettu sopivaksi :) Sipuli otettiin kokeiluun, kun sitä oli PILTTI kinkkukiusaus -purkissa ainoana uutena ainesosana. Ihanaa kun viimein saa käyttää edes yhtä lihakasvissose -purkkia kaupan hyllyltä :whistle: ;) On joku purkki reissuun yms.

Hienoa oli lukea onnistuneista leipomuksista :flower:
 
Hei vaan kaikille :wave:

Muokkasin vähän tuota nikkiäni, kasikympin lätkä lähti pois B) ja alkukirjain vaihtui isoksi, niin josko Luppis muokkaisit tuonne etusivullekin. :flower:

Meille kuuluu tasaista. Viljat on nyt hyllytetty täysin, koska ihottumaa tuli selkeästi enemmän viljojen jälkeen (kaurapuuroa, Muksun sekapuuroa sekä ruisleipää ehdittiin kokeilla), peppu punoitteli ja kakkakin mielestäni viherteli taas. Voi tietysti johtua ihan jostain muustakin, mutta kokeillaan nyt näin... Toisena syynä viljojen täyshyllytykseen on, että tyttö yökkii puuroa syödessään (leipää järsisi mielellään), pari kertaa ihan oksensi. :( En tiedä, onko syynä koostumus, maku vai kutittaako vilja jotenkin kurkkua. Refluksia oli joskus vajaat puoli vuotta sitten, niin tiedä sitten liittyykö tämä sitten siihenkin... :/ Muuten onkin sitten kaikista ruokaryhmistä aineksia kuvioissa. Olisikos jollain viljavinkkiä aamu- ja iltapuurolle? :wave: Riisipuuroa syödään nyt aamuin illoin ja olisi kivaa saada vaihtelua.

Flunssassa on oltu täälläkin, koko perhe jokainen vuorollaan. Tytöllä flunssa oli elämänsä ensimmäinen ja olo oli varmaan äidillä yhtä kauhea kuin tytöllä. :'( Onneksi meni aika nopeasti ohi, eikä missään vaiheessa mennyt kovin pahaksi.

Ihottumaa vaippa-alueella on meilläkin silloin tällöin ollut. Itse olen sen kyllä pistänyt ihan kosteuden piikkiin ja nykyään käytetäänkin kestoissa kuivaliinoja ja kestojen ohella kertiksiä. Ilmakylvyillä, rasvauksella (Bepanthen "ihmevoide" :) ) ja talkilla on ihottumat saatu kuntoon, mutta vaikeampaahan se on, jos tulee jostain pahiksesta. :/

Kiva on lukea hyviä kuulumisia; monien leipomiset ja Ahmuttaren valmisruokasaavutus saivat hymyn huulille. :)
 
Terkkuja vaan kaikille!

Kerrohan Ahmutar huomenna lääkärikuulumiset!
Meidänkin neidin yskä TAAS paheni edellisyönä, johan niitä vähän parempia öitä olikin muutama. Hiivakaan ei ole parantunut täysin, ellei sitten jokin muu aiheuta näppylöitä. Rasvaillaan sillä lääkevoiteella vielä perjantaihin saakka ja sit kai se on mentävä uudestaan, jos ei helpota. :(
Tuo yskä mua alkaa huolestuttaa, on kestänyt jo reilun kuukauden ollen aina välillä vähän parempaan suuntaan kunnes taas pahenee. Mietin just, että luulis että oltais me vanhemmatkin saatu joku pöpö matkan varrella, mutta me ei olla oltu ollenkaan kipeitä... Neiti vaan.
Pakko jäädä huomenna kotiin vaikka työt ei antaisi myöten, mutta minkäs teet. Lääkäriinkiin on taas mentävä jos tuommonen yskiminen jatkuu. Alkaa aina itkemäänkin yskiessään ja nytkin yskii sängyssään vähän väliä... :eek: :'( :( :headwall:
Kokeiluja ei ole meilläkään tehty kun tuo hiiva jo sotki kuviot. Vkonloppuna piti aloittaa hirvenliha, mut saa nähdä.
Ai niin, edelleenkään ei ole reklamaatiokirjeeni vastaanottaja vastannut mulle mitään! Oli kyllä välittänyt sen kaupungin ravitsemusterapeutille, kun soitti ja pyysi käymään ens tiistaina... Mitähän ohjeita sieltä alkaa sadella... Varmaan, että ettekö te nyt voisi kokeilla sitä perunaa... :headwall: Sori, en ole ihan positiivisella tuulella tällä hetkellä. :ashamed:

Hyviä öitä ja huomisia päiviä!! :flower:
 
Moikka :)

Olipas mukava lukea maistuvista kokkauksista :) Luppis mietti tuota kauralastujen ohjetta -mä olen tehnyt sillä ohjeella Tattarista keksejä, ja osasta tuli tosi kippuroita (tai niitä ammuksia, niinkuin joku kuvainnollisesti vertasi :)), mutta osa onnistui...

alkuperäisessä ohjeessa:
50g margariinia tai voita
2dl kaurahiutaleita
1rkl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
1dl sokeria
1 muna

Jätin munan pois ja korvasin hiutaleet tattarilla, jauhot riisijauholla -ihan ok tuli. Jauhot voi tietty korvata esim. sillä soijajauholla, joka samalla korvaa munankin :)

Mukava kuullla että Ahmutar on löytänyt sopivan purkkiruuan -se helpottaa reissuilla. Meillä on myös yksi Hipp kalkkuna-peruna-maisi joka sopii, mutta se on loppu ollut jo pitkään kaikista lähi kaupoista... nyt pitäis mennä reissun päälle viikonloppuna ja pitänee jostain sitä kaivaa..

Viljoista, meillä on nyt tattari kokeilussa. Oon hirssin sekaan laittanut aina puolet tattaria, Oon kyllä hiukan pihalla, kun ihottumaa ei ole, kakka on normaalia, mutta yöt on täyttä hulinaa ja piereskelyä. Itkee ja vääntää ja heräilee. Onko teillä muilla oireilu erilaista eri ruoka-aineiden kohdalla? Meillä on aina tullut sekä ihottuma, että hulinat että kakka on muuttunut... nyt en sit tiiä onko se tuo tattari vaiko jatain uuden taidon oppimisesta johtuvaa... Tattaria on annettu nyt 4pv ja kolme yötä on menny plörinäksi. Nuhasta selvittiin ja nyt on nenä ollut myös taas tukossa, mietin että olisko nyt sitten hammaskin tulossa...
Olis ihanaa jos joku asia olisi selkeää... :) Mutta taitaa olla turha toivo...

Piijalle jaksamista!!! Hassua että reklamaatioon ei vastata heti -tuollaisessa asiassa luulisi vastauksien tulevan nopsasti... Toivotaan että teil olis kiva ravitsemusterapeutti! Meillä se terapeutti ei kauheasti väkisin ohjeistanu mutta antoi vinkkejä niistä ruoka-aineista jotka sopi...

Jaahans, nyt meen teetä juomaan. Hetken rauha maassa :heart:

Tapaamisesta vielä, ensi viikolla tiistaina meillä on lääkäri -torstai 2.10. sopisi! Tai sitten siirtynee meidän osalta seuraavaan viikkoon...Tää viikko meni nyt ohitse noiden yöhulinoiden ja nuhasta toipumisien tiimellyksessä...

Mukavaa päivää kaikille!!! :wave:
 
Ieva: Onko teillä kokeiltu jo hirssi? Se on meillä tehnyt ihan hyvin kauppaansa ja Hollen puuro on helppoa tehdä, toinen vaihtoehto on sitten tattari. Jos noista ei sopivaa löydy on sitten vielä ne quinoa, amarantti ja teff. Quinoaa ja amaranttia olen keitellyt joskus myös. Quinoasta olen löytänyt hiutaleita, mutta amaranttia löysin vaan kokonaisena. Siinä ei sitten selvinnyt parin minuutin keittämisellä, vaan puuroa piti keittää 35 min, ei kovin kätevää siis. Teff jauhoa mulla on kaapissa pahan päivän varalle,mutta vielä en ole joutunut pussia narauttamaan auki. Ajattelin säästää sen kokeilun siihen, jos jonain päivänä kaikki viljat kaatuu ja mitään kokeiltavaa ei ole jäljellä.

Noista astma hommista. Meillä siis tuo astma alkoi viime syksynä jotain näihin aikoihin. Tytöllä oli tosi pitkittynyttä yskää, johon ei auttanut mikään. Varsinkin nukkuessa yskä vaivasi ja päikkäreistä ei meinannut tulla mitään. Yöllä yskää oli nukkumaan mennessä ja sitten se alkoi uudelleen aamuyöllä. Meillä taisi mennä ainakin yksi ellei sitten kaksi antibioottikuuria keuhkoputkentulehdukseen, mutta ei ne yskää lopullisesti poistaneet.

Meillä oli jo Ventoline, mutta se ei yksistään tuohon yskään oikein auttanut ja sen käyttö oli epäsäännöllistä. Sitten aloitettiin lokakuussa Singulair ja Ventoline ihan säännöllisesti ja se auttoi jonkun verran eli yskiminen väheni, muttei loppunut. Marraskuun alusta alkoi sitten Seretide lisänä ja sitten meillä nukuttiin. Aika pitkään käytettiin Ventolinea lisänä ihan säännöllisesti, että saatiin tilanne tasapainoon.

Nyt tänä syksynä astma on taas ollut vähän pahenpana ja olen antanut taas Ventolinea ihan jatkuvasti ennen nukkumaan menoa illalla ja päikkäreille myös. Jos on yöllä ollut levottomampaa, niin olen antanut silloinkin. Mulla astma vaivaa myös, en tajua. Yleensä en juuri lääkkeitä tarvitse kuin satunnaisesti keväisin, mutta nyt kyllä tarvii käyttää itsekin.

 
Heips :wave:

Näin alkuun ahmuttarelle "onnittelut" tuosta sopivan piltin löytymisestä :D
Helpottaa kyllä kummasti elämää!

Piijalle jaksuja edelleen :hug:

Tapaamisesta..meillä ollut nyt kaameita öitä ja muutenkin hirmusti puuhaa..joten ei oo ees jaksanu asiaa miettiä :ashamed:

Ja kakka kyselyä..ketä ällöttää jättäköön väliin :D
Elikkä minkäslainen kakka tälläsella vuosikkaalla ois "normaalia"?
Kun tuo neidin kakka on millon minkäkinlaista...väri vaihtelee syödyn ruuan mukaan ja esim.porkkanan paloja USEIN joukossa..myös joskus vihertää(?).
Mä jo täällä oon miettiny kaikkii imeytymis häiriöitä sun muita :ashamed: :headwall:
Sen takia ois kiva tietää miten muilla..että onko nää neidin tuotokset normaaleja?
Kaikkea sitä tuleekin kyseltyä :LOL:

Nyt täytyy rientää sairaala-sarjan pariin :wave:
 
Tulin vierailemaan täällä teidän pinossa, tarvitsisin vähän neuvoja mahdollisesta ruoka-allergia epäilystä. Ja täällä teitä allergioitten kanssa painiskelevia näkyy olevan joten käytännössä olette varmaan kaikenlaiseen törmänneet.

Kirjoittelinkin jo kyseisestä asiasta laittamalla uuden aloituksen tuohon allergiat ja sairaudet osastoon, mutta sitä kautta ei kaiketi kukaan mun kyselyä ole huomannut...

Meillä on 4 kk:n ikäinen poika jolla aloitin kiinteiden maistattelun toissa maanantaina porkkanalla(makean maun vuoksi) ja perjantaina lisäsin perunan.

Kaksi päivää näitä kahta ja pojalla alkoi vatsavaivat yöllä. Aluksi kitisi ja väänteli niin kuin olisi ollut ilmavaivoja. Pari yötä tätä ja tiistai iltana alkoi ripuli joka oli hurjimmillaan ti-ke öisin. Tiistaina viimeksi olen antanut perunaa ja porkkanaa, siitä lähtien vain rinta maitoa.

Eikä vatsa ole rauhoittunut vieläkään. Kakka on edelleen vetistä vihreää ripulia. Neuvolasta th sanoi että vihreä tarkoittaa että joku ruoka aine ei nyt sovi. Ja sain neuvon jättää itseltäni pois kalan, munan ja pähkinät (kananmunaa olen nyt sitten suurennuslasin kanssa etsinyt tuoteseloisteista, kala ja pähkinät ei ole mun ruoka listalla tässä viime viikkoina olleet)
Tästä kaikesta huolimatta pojan vatsa siis edelleen sekaisin.

Onko kellään käsitystä kuinka kauan kestää oireiden poistua jos jättää sen aiheuttajan pois ruokavaliosta, voiko kestää niinkin kauan kuin viikon tai kaksi??Lukemani perusteella kokeilette uusia ruokia aika tiuhaan, sikäli että ymmärsin tuon rotaation ja siihen lisättävät ruoat oikein...

Th sanoi että ellei oireet poistu ensi viikkoon mennessä olisi mietittävä maidotonta imetysdieettiä.

Voisiko tuo maito näin yhtäkkiä aiheuttaa oireita, vai olisiko se sittenkin se peruna vain??
Tai olisikohan se maitoallergia voinut olla jotenkin piilossa ja tuo reaktio tuolle perunalle sitten nosti sen jotenkin aktiiviseksi?

Jotain yleispätevää vatsaoireilua meillä on ollut, mutta ei mitään koliikin tyyppistä huutoa kuitenkaan. Kaksi kertaa olen poikaa käyttänyt lääkärissä tässä viimeisen puolentoista kuukauden aikana tarkistuttamassa korvia kun on mun mielestä heräillyt niin usein ja päivisinkin nukkunut mielellään vain pystyasennossa sylissä, lääkärikäynnit olivat molemmat turhia ja omituinen unikäyttäytyminenkin ohimenevää.

Mutta voihan se olla että syynä on ollutkin minun syömät ruoka-aineet, aika herkästi poika on ainakin saanut ilmavaivoja tai vatsakipuja imetyksen jälkeen.

Huh! Jopas tuli tekstiä..

Olisin tosi kiitollinen kommenteista

 
vastailen nyt tähänkin ketjuun :) Oireita voi tosiaan pahiksen jäljiltä olla helposti se viikkokin, tuolloin oireilun pitäisi kyllä olla laantumaan päin eikä enää pahentua. Jos oireilu ei poistu, on syytä epäillä, että joku muu vielä mättää. Jotkut lapset sietävät ruokia rintamaidon välityksellä tai oireilevat lievemmin, mutta ongelmia tulee heidän saatua ruokaa suoraan. Koska teillä perunasta tuli noin voimakas reaktio, jättäisin sen perunan pois myös sinun syömisistä!

Meillä lapsi saa allergiaoireena mm. refluksia eli ruoan takasin virtausta. Se on hiukan sama juttu kuin meillä aikuisilla närästys, mutta lapsilla siitä voi kehittyä todella kivulias vaiva. Meillä tuo refluksi vaivasi erityisesti makuulla ollessa ja yleisestikin makuuasento saattaa olla refluksista kärsiville vaikeaa, kun hapanta vatsansisältöä pääsee helpommin nousemaan pois vatsalaukusta ruokatorvea kärventämään. Meillä noita korvia käytiin nimittäin myös tarkistelemassa terveyskeskuskessa, ennen kuin tämä allergia/refluksisoppa selvisi. Myöhemmin tuli ihan oikea korvakierre, mutta se on jo juttu erikseen!
 
Kiitos NallePuh82,

Katsoin tuolta toiseltapuoleltakin sun vastauksen ja tosiaan onneksi meillä on huomenna aamusta aika allergologille.

Tässä jo mietin että olenko turhankin hätäinen sinne lääkäriin poikaa viemään, koska tänään vatsa on jo parempi.Selvästi kiinteämpää eikä enää niin ärtsyn väristä.
Toisaalta eipä tuo nyt haittaakaan koska jatkossa varmaan on odotettavissa ongelmia, ja ainakin haluan kysellä miten kiinteiden kanssa jatkossa kannattaa edetä.

Onko käsitystä voiko tällaiseen vaivaan saada mitään vatsaa rauhoittavaa, vai odotellaanko näiden oireiden poistumista vaan?
 
pumpuli70: Allerkirjoitan ton Nallepuhin vastauksen eli ei siitä aiheesta enempää.. Jos kyseessä on allergia, parasta tässä vaiheessa on vain antaa ajan hoitaa. Meillä vatsaa (kin) rauhoittaa allergialääke ja närästystä (=refluksia) närästyslääke, useita on kokeiltu. Ensin täytyy siis selvittää, onko mahdollisesti refluksia tai selviä viitteitä siihen, ennenkuin lääkkeitä kannattaa kokeilla. Tämä siksikin että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille - niillekin voi olla allerginen. Maitohappobakteereista voi olla apu mutta nekin saattavat olla epäsopivia.. eli rauhassa vaan odottelet nyt.
 
Krisu: Kakkakyselyihin sen verran, että meilläkin välillä haisee ihan normaalipahalle ja välillä toooosi pahalle :x Väri kanssa vaihtelee ruoan mukaan, ruusumarja ja bataatti erottuu aika hyvin... Muuten on suht kiinteää, joskus enemmän töhnäistä.... :/ Että sellaista.

Pumpuli 70 saikin jo vastauksia, toivottavasti asia teillä alkaa selkiintymään. Käyhän kertoilemassa mitä kuuluu.

Mites Ahmutar teidän lääkärikäynti sujui?

Omaa napaa sen verran, että me annetaan nyt tuota Ventolinea 2x päivässä, katsotaan jos auttaa tuohon yskään. Edelleen yskii ja rohisee, mutta yöt nukkuu paremmin.
Neiti oli viime yön ensimmäistä kertaa mummilassa yökylässä. Ja oli nukkunut 8 asti aamulla! Ja kahden tunnin päiväunet! Kotona erittäin harvoin tekee tuollaista. Taisi mummin ja paappa olla parempia leikittäjiä, kun noin tyttö väsähti. :) No, minäkin sain nukkua kotona ihan koko yön ekaa kertaa vuoteen. :D
Ja neiti on oppinut myös kävelemään, lyhyitä matkoja menee jo, hoiperrellen ja hitaasti. =)

Kauniita syyspäiviä kaikille! :flower:
 
Lääkärissä käytiin. Todettiin että jonkunlaista hoitovastetta on saatu erityisesti Singulairista. Yöt rauhoittui totaalisesti sen avulla kahdeksi yöksi kunnes alkoi jälleen infektio |O Käynnillä löytyikin korvatulehdus :eek: Kolmas infektio kuukauden sisällä oli tehnyt tehtävänsä. Korvatulehdukseen on sulfapohjainen antibiootti, joka on vastaava kuin Amoxin. Pojalle kun ei oikein sovi Amoxin (eikä oikein kai Zithromaxkaan), joka väänsi vuosi sitten vatsan vihreälle ripulille ja peppuihon punaiseksi.

Vielä ainakaan ei tehty astmadiagnoosia vaan katsotaan olisiko kyseessä tilapäinen ärsytys vai "oikea" astma tai infektioastma. Singulairia jatketaan kuukausi kontrollikäyntiin asti ja Ventolinea vähennetään/lopetetaan infektion poistuttua. Meillä paras apu levottomiin öihin oli Singulairista. Tällä hetkellä infektion vaivatessa ei ihan täysin nukuta läpi yön mutta yöt ovat varsin kohtuulliset, esim. yksi herätys. Olen itse vaan välillä niin herkkäuninen että en välttämättä pysty nukahtamaan uudelleen sitten enää, niin kuin tänä yönä. Siksi olen täällä =) Toivotaan että kohta päästäisiin läpi yön nukkumisiin, sekä poika että äiti ;)

NallePuh82: millainen Seretide on verrattuna Ventolineen ja Singulairiin?

Kakkajuttuja. Meillä pojalla "normaali" kakka vaihtelee kiinteästä hieman löysähköön. Selvä vihertävyys on yleensä merkki siitä että jotain häikkää on ruokavaliossa. Tämä oire yhdistettynä siihen että poika on sitten muutenkin levoton/itkuinen, tarkoittaa ruokavalioremonttia: viimeisen kokeilun poistoa yms. Pienet viherrykset sallitaan, jos muuten ei ole oiretta.

Kokkailut. Viikonloppuna ostin Vatajan kinkkuleikettä ja Vatajan nakkeja ja tekaisin pojalle kinkkukiusausta ja nakkikastiketta pakkaseen. Uutuutena käytin niiden laitossa myös Alpron soijamaitoa. Noilla ruoilla on tarkoitus "urheilla" kunhan viimeisimmästä taudista ollaan selvitty voiton puolelle. Jos ne eivät hänelle sovi, niin syödään itse miehen kanssa. Ne jopa maistuivat oikeille ruoille :whistle: Soijamaito toimi yllättävän hyvin. Keitettyä Vatajan nakkia maisteltiin jo tänään koko perhe =) Pikkuisäntä ei ihan paljaaltaan tykännyt nakista mutta ruoan joukossa se maistui hyvin.
 
Hei kaikille =)

Täällä olisi yksi kullannuppu tulossa ketjuun mukaan eli tyttö 02/2008 ja sen äiti :D
Olen imetysdieetillä (maidoton) ja tytölle menee tällä hetkellä maissi-peruna-porkkana-kana-possu-riisi-mustikka-vadelma-päärynä. Tytöllä ei ole mitään lääkityksiä ja mitään altistuksia tai allergiatestejä ei ole tehty.

Kokkailuihin pitää kommentoida sen verran, että olen korvannut ruoanlaitossa (siis omiin ruokiin) maidon kauratuotteilla (gogreen) ja meillä perhekin tykkää. Kiusauksiin menee kaura"kerma" ja lätyt ja pannarit tehdään kauramaidosta. Toimii :p

Kakkojen koostumus meilläkin vaihtelee aikalailla... ja hajukin :x Välillä saattaa pyllyn iho punoittaa, mutta se on hoitunut "ihimerasva"-bepanthenilla. En ole noiden pikkupunoitusten takia ruokavaliota muuttanut, mutta nyt olen kyllä tarkempana, kun mun dieettiä olisi tarkoitus alkaa purkamaan..... :| Jänskittää kyllä vähän... Olen pikkuhiljaa lisännyt maitoa omaan ruokavalioon tyyliin keksi päivässä, vaikka lääkäri ja neuvolantätikin olisi sitä mieltä, että tahtia vois vähän nopeuttaa. En kyllä ole uskaltanut, vieläkin masuvaivat kauhukuvana mielessä...

Onko muita, jotka yrittäneet purkaa dieettiä? Miten on onnistunut?
 
Seretide on se hoitava astmalääke ja samalla se sisältää pitkävaikutteista avaavaa. Tavallaan siinä on kaksi vaikutusta ja kaksi vaikuttavaa ainetta (salmeteroli ja joku kortisoni) Ensimmäinen on pitkävaikutteinen keuhkoputkia laajentava ja toinen vähäntää keuhkoputkien ärsytystä ja turvotusta eli varsinaisesti "hoitaa" sitä astmaa. Seretideä otetaan samalla lailla henkeen sillä tötteröllä kuin Ventolineakin.

Ventoline on nopeasti vaikuttava avaava ja sitä käytetään tarvittaessa lisänä ja jos tulee astmakohtaus.

Singulair kuulemma vähentää joillain sitä limaisuutta aika tehokkaasti ja sitä käytetään jossain päin maailmaa myös allergisen refluksin hoidossa. Singulairin avulla saattaa selvitä myös pienemmällä annoksella hoitavaa lääkettä. Singulair ei kai sisällä noita kortisoneja ja on siinä mielessä ihan ok lääke. Mä en tosin nyt osaa niitä kortisoneja niin pelätä, kun olen koko lapsuuteni käyttänyt kortisonipohjaisia lääkkeitä ja ihan ihminen (ja jopa normaalikokoinen) minusta on tullut!
 
Tervetuloa Farrah!

Kakka on meidän pojalla sitä mitä on syönyt. Silloin kun ummettaa, kakka on ruskeaa ihmiskakkaa. Ei ole koskaan limaista tai ihan ripulilla (poikkeus rypsiöljy). Sairaalalääkärin mielestä kakka oli ok, pitää vielä kysyä tuolta viisaammalta (allergologi).. Siis perusväri on vähän vihertävä (syö kesäkurpitsaa päivittäin) ja välillä ruskea (kun viljat mukana ruokavaliossa) ja olen nyt tullut siihen tulokseen että kaikki värit ovat ok. :/ Ja haju "miehekäs" :kieh: eli ei tartte arvailla, onko kakannut vai ei.
 
Eksyin pitkästä aikaa tälle sivustolle ja niin tutulta kuulostaa keskustelut. Meillä on 4v ex-moniallerginen poika. Olen ollut aikoinaan tosi tiukalla imetysdieetillä, on juotu neacatea, testailtu ruoka-aineita, vältetty vuosia mm. viljoja, oltu hoitopaikan ja neuvolan ihmetyksen aiheena ja juostu lääkärissä. 3,5 vuotiaana helpotti ja nyt tuntuu, että ainahan meillä on syöty ihan normaalisti. Ihanan nopeasti se kaikki kuitenkin unohtuu :). No, nykyään vaivaa astma ja siitepölyt sekä joku mysteeriruoka-aine (todennäköisesti mauste) eli ei tämä ihan mennyttä vielä ole. Mutta entiseen aikaan verrattuna huima muutos. Tsemppiä siis kaikille kullannuppujen allergiavaivojen kanssa eläville. Kyllä se helpottaa ja aika on ohi ennen kuin huomaakaan.
 
Moi!

Aikas hiljaista on täällä palstalla...No, tässä meidän kuulumisia. N. 3 viikon ajan ollut sekaista ihottumaa ympäri kehoa, välillä rauhoittuu kortisonilla, mutta tulee heti uudestaan, Lopetin maissin ja hieman rauhoittui. Jäljelle jäi nc ja kukkakaali. Sitten pääsin alkaa aktiivisesti lopettamaan rintaa ja nyt on oltu ilman 1, 5 vrk. Yöllä heräs itkemään kaksi kertaa ja mutenkin tuntuu katselevan mua epäillen. Nukahtaa nyt tissin sijaan syliin helputtelemalla...nenä tulossa edelleen ja lääkeri sanoi, että vasta rintamaidon lopettamisen jälkeen vasta viikon päästä voin kokeille sitä. Voi olla että nuo yöitkut on sitä nenäntukoisuuteen liittyvää kun aina ennen helpotin oloa tissillä ja suolatipoilla..

Toivottavasti myös iho alkais parantua...mites teillä Ieva ja Luppis toi maidon vaihtaminen kävi? tuliko nokkosihottumaan myös?

 

Yhteistyössä