Allergiset kullannuput - vol.1

huomenta!

meillä oli ihmeellinen yö, poika heräs vain kaksi kertaa... kumpa tää jatkuis...
Riisi kokeilussa, mutta näyttäis heti tulevan nyppyjä...harmi. ehdin jo haaveilla, että saan kohta kokeilla purkkiruokaa, missä on riisijauhoja tai jotain riisiä...

Anna86: mä kans imetän ja meillä menee kukkakaali, maissi ja kesäkurpitsa, itse syön riisiä, possua, hirssiä, tattria, joitain vihanneksia, eli aika kapealla ollaan. Íhmettelen vaan, että miten mä voin syödä riisiä ja pojalle se ei näyttäis sopivan.

Toivottavasti saat kysymyksiisi vastauksia tiistaina, sillä ne voi auttaa välillisesti meitä kaikkia...jotain uusia kokeilun arvoisia ideoita voi saada....

Kokoontuminen olisi mielenkiintoinen juttu. Oon tampereelta, joten hesa olisi mulle vielä ok paikka, sen ympäristökuntiin joutuisinmatkustamaan monella pelillä. Hyvä, kun osa voisi nähdä toisiaan...

Mukavaa sunnuntaita, täällä paistaa aurinko, joten ulos!! =)
 
Tapaamisesta: Olisko kaikille helpoin että nähtäis Helsingissä? Pääsiskö krisukin? Mun mielestä ideaalipaikka olis semmonen missä vois olla sekä ulkona että sisällä ja siellä olis mikro ja wc. Muuta en juuri kaipaa..sais ruuat/maidot lämmitettyä, syötettyä ja vaihdettua vaipat. Sillä tuota asukaspuistoa ehdotin ;) Kahvilassa on se ongelma että ne on aika ahtaita ja jotain täytyy ostaa, mikä ei oikein imetysdiettaajille sovi. Ensi viikko tulee liian pian mutta jos vaikka sitten seuraavalla? Nyt mietintämyssy päähän paikan suhteen - mulle toivepäivä olis tiistai ja vaikka heti aamusta esim. klo 9.30 tms. Tai sit jos menee iltapäivään niin esim. klo 14.

piija: Mä tarjosin meidän pojalle kans mstaherukkaa ja söi hyvällä ruokahalulla 5 marjaa ILMAN sokeria, haarukalla vaan litistin. Puistatti välillä mutta suu auki odotti seuraavaa :D Ja banaani tai mangosose ei uppoo millään..syö muutenkin tällä hetkellä mieluummin kesäkurpitsaa kuin päärynää tai persikkaa.. :x Musta kesäkurpitsa sose on kamalan makuista vaikka olenkin kaikkiruokainen ja kesäkurpitsaakin syön..mutta ilman suolaa ja mausteita - ei kiitos.

lyyti-mamma: Kakkuasiaan palaan sitten lähempänä synttäreitä kun tiedän ehkä noista ruuista enemmän. Kiitos.
 
Santtu70: Jotkut lapset sietävät jotain rintamaidon kautta, vaikka se ei suoraan sovikaan. Näin voi olla teillä tuon riisin kanssa. Ehkä ei kannata ainakaan nyt nostaa riisin osuutta omassa ruokavaliossa, ettei herkistyisi sille maidonkin kautta. Jos jossain vaiheessa alkaa rintamaidosta tulla oireita, on tuo riisi silloin aika hyvä "tärppi".

Anna86: Tuomela on tosi ihana lääkäri. Kannattaa vaan reilusti kysyä sitten ihan kaikki mitä mieleen tulee, sellaista mikä itsestä tuntuu vähän typerältäkin. Parempi kysyä, kuin sitten miettiä kotona myöhemmin. Mä olen joskus kirjoitellut itselle lapulle ylös juttuja, joita pitää muistaa kysyä vastaanotolla, muuten tuppaa unohtumaan.

Luppis: Mä tein nyt meille 2 v synttäreille kakun. Viime vuonna ei vielä ollut, mutta nyt mä sitten sen tein. Meillä oli muille tavallinen kakku, mutta osa halusi ilmeisesti uteliaisuudesta maistaa myös tytön kakkua. Muutamat lapset halusi syödä myös tytön kakusta, se oli kai niin oudon näköinen. Kieltämättä lopputulos oli aika mielenkiintoisen makuinen (ja näköinen) , mutta ihan syötävä.

 
Luppis: Onko teillä ruokamäärät ennallaan? Meidänkin neiti on alkanut juoda taas huonommin Neocatea. Kiinteitä menee n 5dl päivässä ja NC:a n 6dl kun parhaimmillaan meni yli litra (mutta se taisi kyllä olla pituuskasvupyrähdyksen aikaan) .

Neiti täyttää huomenna 11kk ja 1v-synttärit lähestyy. EI taideta meillä tarjota neidille kakkua tai paljon muutakaan "hyväskää".... :(
 
piija: Meillä ruokamäärät pikkasen parempia nyt..oon laskeskellut että syö sen 11 dl/vrk ja välillä siitä isompi osa kiinteetä, välillä vähemmän. Nyt just on mennyt muutaman päivän sen 7 dl maitoo ja 4-5 dl kiinteetä + lihaa 2-3 rkl (rasvaista possua). Teillähän menee määrällisesti kiinteitä ihan hyvin! Montako kertaa niitä on päivässä?
 
Piija: Ei meilläkään ekoilla synttäreillä mitään kovin kummoista ollut. Mites olisi kristallitikkari, siinä on tasan sokeria valmistusaineena? Taisi olla meillä juhlanamuna silloin, kun ei oikein muuta vielä ollut kuviossa. JOS mulla olisi allergiatoin lapsi, en olisi varmaan vuoden ikäiselle sokeria tai karkkia ollut tunkemassa käteen, mutta kummasti siitäkin periaatteesta on tullut joustettua!
 
Luppis: Kiinteitä annetaan nyt 3x päivässä; lounas, välipala ja päivällinen. Kovin on kukkakaalivoittoista edelleen, mutta pakko oli kertoja lisätä kun neiti on niin nälkäinen. Ei kai toi kukkakaalisose kovin kauaa pidä nälkää, kun on niin litkua vauvanruokaa.
Tuota iltapuuroa vielä kaipailen kovasti, että olis toivetta joskus tuon yösyönnin loppumisesta. |O Viime yönä söi 2x ja sit heti 6 herättyään...
 
Moikkamoi!

Täällä yskitään, niistetään alati valuvaa nenää ja nukutaan huonosti. Eli neitokainen sairastaa. Käytin Liljaa tänään lääkärissäkin, ei ollut onneksi vielä korviin mennyt. Yskä on hurjan kuuloista ja alkaa vaivata heti, kun pitäisi saada nukuttua. No, kyllähän se ajallaan ohi menee, harmittaa vaan.
Hirveästi ei viitsi nyt uusia ruoka-aineita ottaa kokeiluun, sotkee sen verran oiretulkintaa tuo flunssa.

Anna86: Me käydään myös Tuomelalla, eipä hänestä ole kuin hyvää sanottavaa.

Piija: Mukava kuulla sun lapsen kuulumisia hoidon aloituksen jälkeen. Neljä kuukautta niin meillä sama tilanne käsillä.

Lihoista piti kysymäni. Lilja syö tällä hetkellä hirvenlihaa, joku toinen liha olisi hyvä saada myös menemään. Mietin possua, missä "muodossa" olette sitä ostaneet ja kuinka käsitelleet? Kuinka pian olette nostaneet lihan määrän ruokalusikalliseen? Mä olen jostain syystä aloitellut tuon lihan hyvin varovaisesti.

Onko teillä kokemusta amarantin/quinoan käytöstä? Mitä sanoisitte maistuvuudesta, kumpi siis parempaa? Haluaisin pikku hiljaa aloitella myös iltapuuron annon.

Nyt täytyy kyllä lähteä valmistelemaan tuota duhanenää nukkumaan.

Maanantai-illan jatkoja!
 
piija: Semmonen tuli mieleen että oletko testannut rypsiöljyä? Liha ja rasva on sellasia, jotka pitää nälkää. Lihahan teillä on vasta rotaatiossa mutta mites öljy? Sitä voin sotkea vähän joka ruokaan, jolloin kasvis kuin kasvis pitää nälkää paremmin. Ja voi sitä hedelmänkin joukkoon laittaa tai mehun..meillä on semmonen ohje nimittäin noille ruokalakkoilu päiville että Zantac+Zyrtec+mitä vaan menee, missä nestettä ja öljyä.

Lihoista: Meillä käytössä possu. Ja koska rypsiöljy ei sovi, niin syödään rasvaista possua. Ostan possun jauhelihaa, paistan pannulla miedolla lämmöllä, lisään vähän vettä ja haudutan hieman ja sitten tehosekoittimella ihan hienoksi. Olen samoilla linjoilla ton lihan varovaisen alotuksen kanssa..jos saat 1 tl/pv menemään pari viikkoa, niin sit voi nostaa 2 tl jne. aina tuplaten esim. viikon välein. Tai sitten vähän nopeamminkin.. Ja rasvaa saan possuun sillai et laitan jauhelihan kannelliseen vuokaan uuniin, jauhelihan päälle sian kylkisiivuja (sitä pekonin näköistä) tai silavaa (on usein pakasteena). Ja vettä hieman vuokaan ja haudutan kypsäksi. Otan nuo siivut ja silavan pois ennen möyhennöstä, muuten jää klönttejä.
 
Nyt kun vielä muistan..

Minkälaisia ohjeita olette saaneet hammashoitolasta? Me käytiin pari viikkoa sitten ensikäynnillä ja saatiin ohjeet suuhygienistiltä koskien erityisesti refluksilasta..eli hammastahnan käyttö aloitetaan heti ensimmäisten hampaiden puhjettua. Saatiin semmonen näytepussukka hammastahnaa (Lasten Salutem- taisi olla), joka ns. riisuttumalli ja voisi sopia moniallergikolle. Hampaiden harjaus tahnalla aamuin illoin. Pojalla on nyt siis kaksi hammasta, joten alotellaan tota harjaamishommaa, tahnaa ei kyllä vielä testattu. Niin, ja tietoihin laitettiin maininta mahdollisesta lateksiallergiasta. Kontrolliin puolen vuoden päästä. Mites teillä muilla?

:kieh:
 
Helmiina: Tuo quinoa on ehkä helpompaa kuin amarantti. Meillä on ollut molemmat käytössä jossain vaiheessa. Quinoasta oli saatavilla hiutaleita, joita tarvitsi keittää vain ihan hetki. Mä en löytänyt amarantista muuta kuin niitä jyviä, joita piti keittää 35 min. En tiedä olisiko nyt jo saatavilla siitäkin hiutaleita. Ihan ok makuisia ne oli, meillä quinoapuuro upposi paremmin.

Luppis: Me ollaan pikku hiljaa otettu myös tuota Lasten Salutemia käyttöön, siinä ei ole niin noita lisäaineita. Se on meillä vielä vähän kokeiluasteella. Tavallisissa hammastahnoissa saattaa olla joku aine jopa jotenkin tekemissä kananmuna kanssa tai jotain sinne päin. Me käytiin myös viime viikolla hammastarkastuksessa. Me ei olla mitään erityisohjeita saatu, mutta onhan se selvää, että refluksi ei ole hyvä juttu hampaille, jos sitä hapanta on suussa koko ajan. Meillä meni tuo hammashomma oikeastaan aika hyvin nimittäin tytsyn ekat hampaat tuli vasta reilun vuoden ikäisenä ja siinä vaiheessa tuo refluksisoppa oli jo jotenkuten hallinnassa. Nyt kaksi vuotiaana hampaat on onneksi ihan kunnossa ja mitään kiillevaurioita ei ole eli vuoden päästä taas näytille kuten muutkin muksut.

 
Luppis: Toi öljyjuttu olikin hyvä huomio. Ei olla sitä alotettu kun ei lääkäriltäkään tullut määräystä. Mutta jos pitää kerran nälkää paremmin, niin täytyykin kokeilla. Onko teillä muuta rasvaa kun tuo possun rasva käytössä? Kai sitä voisi kuitenkin tuon rypsiöljyn kokeilla? Oliiviöljy kuulostaa jotenkin liian eksoottiselta meidän neidille...

Helmiinalle jaksuja duhanenän hoidossa! Meilläkin se pahin yskä on hellittänyt, tosin viime yönä jostain syystä ekan syömisen jälkeen alko yskiä kauheesti. En tiedä, tuliko ruokia takaisin päin vai mikä tuli. Nostin sängyn päätyä niin helpotti...

Lihaa meillä menee tosiaan vaan 1-2krt viikossa ja sitä lammasta syödään. Olen ajatellut ottaa kokeiluun jonkun toisen lihan (possu ei käy meille) . Uskaltaisko kokeilla kalkkunaa vai oisko joku muu jotenkin ravintopitoisempaa?

Quinoa-puuro ei meillä uponnut sitten kuitenkaan, enkä ihmettele... Omasta mielestänikin maistui aika kamalalle... Taidetaan kokeilla uudestaan hirssipuuroa, kun sen kokeilu keskeytyi meillä aikoinaan johonkin muuhun hässäkkään.

NallePuh: Kiitos tuosta kristallitikkari-ideasta!! Voisipa tuota kokeilla...

Tosin en tiedä tuosta sokerin käytöstä, kun neiti ei oikein ole innoissaan tuosta hampaiden harjaamisesta... Jostain syystä sitä inhottaa se harjapää ja tunkee vaan sen toisen pään suuhunsa. :eek: Ja mitään hammashoito-ohjeita ei olla saatu/kutsua hammashoitolaankaan... Hampaita on suussa jo neljä.
Saako tuota Salutemia apteekista (vai jopa ihan kaupasta)?

Ai niin, pakko jakaa tämä ilo: Neiti jäi ekaa kertaa päiväkotiin leikkimään kun lähdin :) Isompien poikien perään lähti, kun leikkivät traktoreilla...
 
Moi kaikki!

oletteko käyneet erimenu-sivuilla, siellä on paljon ruokaohjeita. samoin pirkanmaan allergialiiton kautta pääsee monille kakkusivuille, jos sieltä löytyis jotain kivaa synttäreille.
meillä iho nyt helpompi, joten mietin tässä josko kokeilis joko ruusunmarjaa tai sitten possua. Hieman arveluttaa toi possu, kun poika on allerginen kot. viljoille ja tod.näk. myös soijalle. yöt ovat olleet hieman helpompia...tosin tukkosuus on ja pysyy...

Mites se tapaaminen? jos sattuisin täälä treelta lähtemään liikkeelle, niin meille olis ip parempi, ehdittäis paikalle...ja voitais käydä katsomassa isovanhempia, mikäli ovat kaupungissa.

=)
 
Salutem Kids -hammastahnaa saa apteekista. Ostin just sitä eilen ja olis tarkoitus lähiaikoina kokeilla sitä.

Meillä poika on harjannut itse (!) hampaitaan muutaman viikon ajan. Kokeilin niin että otin pojan syliin ja kummallekin omat harjat. Aloin harjaamaan omia hampaita ja toinenhan alkoi matkimaan. Välillä harjataan toistemme hampaita (aina niin että harjat eivät vaihdu =) Ennen itsenäisen harjaamisen vaihetta oli harjaaminen aika nihkeätä: pikaisesti ehkä sain harjaa suuhun ja muutaman harjausliikkeen tehtyä kerrallaan ennen kuin suu meni kiinni ja harjan työntäminen pois.
 
kopsaan helmien pinosta...

Pikaisesti omaa napaa:

Käytiin nyt tänään siellä Tuomelan vastaanotolla. Oli kyllä niin ihana lääkäri että ei oo tosikaan! Saatiin tosi paljon vinkkejä ja etenemisohjeita. Seuraavaksi Adalle kokeillaan siis nz lammas, sitten vadelma ja vatun jälkeen quinoa. Näin siis aloitellaan. Tänään vien vielä ulosteviljelyn (Adalta siis ;) ) labraan, katsotaan onko kakka hyvää. Jos ei niin aloitetaan tujumpi maitohappobakteeri. Soittoaika on 2 vkon päästä ja uus aika marraskuun lopulla. Voipi olla et joudutaan myös ruveta syömään zyrteciä päivittäin jos ei kiinteitä rupea löytymään. Ihanaa kun ei enää tarvi yksin pähkäillä!

Ostin sitten heti n. 700g pakastettua lammasta jonka keitän huomenna ja parin päivän päästä aloitellaan sitten se maissin kaveriksi. Toivottavasti sopis niin ois neidin protskun saanti turvattu.
 
Öljyistä: Rasvaahan eli energiaa kasvava tarvii (niinkuin aikuisetkin toki) ja tärkeää on myös välttämättömien rasvahappojennsaanti, ei pelkästään se pehmyt rasva ja omega-3 (joista nykyään jauhetaan joka paikassa). Eli sen suhteen rypsiöljy on aika ideaali (energiaa, välttämättömiä rasvahappoja ja tyydyttymättömiä rasvahappoja). Possun rasva on ravitsemuksellisesti myös ok vaikka onkin eläinperäistä kovaa rasvaa. Oliiviöljy ei ole ravitsemuksellisesti yhtä hyvä, mieluummin sitten auringonkukkaöljyä. Taisi tulla nyt aika sekavasti, katsotaan ehdinkö illemmalla sepustamaan lisää, jos jotakuta kiinnostaa..
 
Refluksikoiden hampaista vielä. Meillä hammaslääkäri kehoitti seuraamaan tuleeko lapsen hampaisiin värimuutoksia, erityisesti ruskean sävyisiä läikkiä. Ne voivat olla merkki kiillevaurioista. Joskus kiillevaurio voi olla päinvastoin valkoisempi läikkä kuin muu hammas. Limpparit ja muut hapokkaat juomat sekä mehut ei ole hyväksi hammaskiilteelle. Mutta noista juomista on harvoin moniallergisen lapsen tapauksessa "pelkoa", kun ei niitä muutenkaan voi juottaa...

Hampaiden harjauksesta en saanut lisäohjeita muuta kuin ne tavalliset ohjeet. Lääkäri suositteli harjauksen ja tahnan lisäksi jonkun xylitolipastillin käyttöä, jos vaan sopiva pastilli löytyy.

Itse mietin ihan "maalaisjärjellä", että liikaharjaus (enempää kuin ne 2 x päivä ) ei ole välttämättä hyväksi refluksikon hampaille. Jos hampaissa on takaisinvirtauksen mukanaan tuomaa vatsahappoa, voi hampaiden pintojen ylenmääräinen harjaaminen vaan kuluttaa hammaskiillettä. (Sama ilmiö kuin siivouksessa, kun supervoimakas pesuaine ja juuriharja voi rikkoa siivottavaa pintaa.) Ehkä mieluumminkin veden juonnilla voisi huuhtoa suuta ja hampaita silloin kun refluksioiretta pukkaa enemmän. Tiedän yhden aikuisen, joka oli suun pahaa hajua estääkseen, pessyt tosi usein hampaitaan ja saanut aikaan ylenmääräisellä harjauksella kiillevaurioita.

 
Juu, me saatiin ohje että hampaita ei saa harjata 30-60 minuuttiin sen jälkeen kun refluksia on ollut ja vaikka olis vaan silentia (kutsun sitä kurlaamiseksi kun kuuluu semmonen ääni). Suu huuhdotaan vedellä vaan sillon.. ja se olisi muutenkin kuulemma hyvä aina sen jälkeen kun oireen on havainnut....eli aika usein oireikausina :kieh:
 
Mitenkä musta tuntuu että kun mä kirjotan johonkin ketjuun jotain, kukaan ei hetkeen sitten kirjoita mitään..

No, laittakaapa nyt sitten niitä sopivia ruokia, tässä meidän ei täydellinen lista, päivitän sitä sitten jossain vaiheessa:

sopivia: possu, kesäkurpitsa, Gefilus Plus, tapiokatärkkelys, Nutri-Soija
rotaatiossa: bataatti, kukkakaali, ruusunmarja, aprikoosi, peruna, palsternakka, vesimeloni, tattari, kaura
ei-sopivia:ruis, luumu, mustikka, vadelma, poro, viinirypälemehu, maissi, rypsiöljy, Almiron, Nan, Nutramigen
epäselviä/kokeiltu joskus/tauollla: persikka, päärynä, banaani, munakoiso, mustaherukka, mango, omena, kurkku, riisi, quinoa, Jekovit, NC
 

meillä syödään edelleen kukkakaalia, maissia ja sesäkurpitsaa, Nc ja rintamaito juomana, rotaaitoon varmaankin tässä mennään, kun rohkenen aloittaa monen lajin kokelun, epäkelpoja tod. näk. riisi, peruna, bataatti, mustikka?, vadelma,

On tää hommaa, nyt illalla huomasin pojan selässä nyppyjä eikä hajuakaan, mistä voisivat tulla, koska itse olen syönyt samoja ruokia ja mitään uutta ei ole otettu ohjalmaan. kohta alan epäillä tuota nc, kun määriä on nostettu imetyksen lopettamisen toivossa.

Luppis: miksi te vaihdoitte toiseen maitoon? Mitä ruusunmarjaa kokeilitte?
 
Heippatirallaa =)
Eipä mulla ole paljon kommentoitavaa noihin hammashommiin, meitin pojalla kun ei niitä näy ei kuulu. Sillä varmaan tulee niitä sitten koko rivi kerralla :LOL:

Nyt pitää kyllä vähän jo tuulettaa :wave: ja samalla jo epäilen, että ensi yönä meillä taas valvotaan :/ tai niin siinä on yleensä käynyt, kun on ehtinyt kehumaan jotakin. Eli viime yö meni tosi hienosti ja mitään muuta en ole muuttanut pojan päivittäisessä elämässä, kuin laittanut vielä yhdet kirjat lisää tuonne sängynjalkojen alle korokkeeksi!!! Siis sitä korotusta on kyllä ollut jo ennestään sekä patjan alla, että sängynjalkojen alla, mutta ei sitten ehkä kuitenkaan tarpeeksi. Sänky on kyllä sen näköinen että olisi lähtölaskennassa kuulennolle kun on niin hassusti kallellaan..... Saa taas nähdä miten jatkossa tiristään yötä myöten!

Niin ja sitä on pitänyt teiltä kysyä että missä asennossa teillä lapset nukkuu siis onko vatsallaan vai selällään. Meillä ei ole koskaan tykännyt olla ihan selällään, mutta nyt on innostunut nukkumaan vatsallaan, ja minä kyttään nyt vieressä että hengittääkö se...
Olisiko sitten helpompi tulla toimeen tuon refluksin kanssa vatsallaan, niin ja onhan niitä vatsanväänteitäkin ajoittain.

Tuota sopivien ruokien listaa luppis kyseli:
no meillä on tällä hetkellä sopivia: soijamaito
rotaatiossa:riisi (muutama pv mennyt)
ei sopivia: en muista nyt kaikkia, mutta ainakin lehmänmaito, nc, luumu, kesäkurpitsa, hirssi
epäselviä: mustikka, ruusunmarja, bataatti + ?..
 
Huomenta vaan kaikille! Sataa ja sataa... kurja juttu. Mutta voipahan hyvällä syyllä kökkiä kotona ja tehdä vaikka kotihommia. :) Meillä poika nukkuu melkein missä asennossa vaan mutta huomaan että sikeimmin nukkuu vatsallaan. Kyljellään ja selällään nukkuessa pyörii ja hyörii.

Meillä sopivia on... hyvin lyhyesti - bataatti ja siinä kaikki. Epäselviä on riisi, tattari, persikka, vadelma ja NC. Muita on kokeiltu ja syystä tai toisesta aina lopetettu kesken. Prick-testeissä oireita aiheuttaneita ruoka-aineita oli pitkä lista.

Perjantaina soija-altistukseen, Luppis, miten te päädyitte Nutri-Soijaan? Kuinka kauan altistusta jatkettiin vielä kotona, ennenku todettiin että sopii?

Meillä siis maitona nyt NC ja kun ei tiietä että aiheuttaako se nuita oireita niin kokeillaan nyt Nutri-Soijaa ja mennään heti valvotun altistuksen kautta niin ei tartte tehdä samaa asiaa kahdesti kelan takia. Jossain vain luki, että soijalle voi allergisoitua myöhemminkin, pidemmän ajan päästä, joten mietityttää sitten sekin että kuinkas sitten noitten ruokakokeilujen kanssa, jos odotellaan soijan mahdollisia oireita. Että loppuvuosiko menee muuten siihen :)

MItes muuten lihojen valmistuksen kanssa? Kuinka olette valmistaneet hirvet, porot tms? Keittämällä, paistamalla vai miten? Mukavaa päivää kaikille!
 
Anna86: Toivottavasti lammas sopii teillä ja maistuu kanssa :)

Santtu70: Meilläkin neidillä oli yläselkä täynnä näppyjä jossain vaiheessa, itse asiassa pariinkin otteeseen. En saanut ikinä kiinni, mistä ois johtunut. Aluksi luulin vadelmaa syylliseksi, mutta toisella kertaa ei sitä oltu syöty. Ja näpyt kesti päiviä, ei ollut vaan lehahtelua. Mutta loppujen lopuksi hävisivät... =)

Meidän neiti on nukkuessaan varsinainen möyrijä. Pääosin nukkuu kyljellään tai selällään, mutta joskus "vatsallaan" pylly pystyssä :D Se on hassun näköstä, mutta jos kerran levollisesti nukkuu, niin mikäpä siinä. Pienempänä ei kyllä tykännyt olla vatsallaan, kun varmaan tuo refluksi vei halut vatsamakuulta.

Meidän ruokia tällä hetkellä:
Sopivia: Muksun kukkakaalisose, NC
Rotaatiossa: pakastekukkakaali, Oolannin perunasose, NZ lammas, bataatti, banaani, ruusunmarjasose
Ei sopivia: maito, possu, maissi, tattari, mustikka, kesäkurpitsa, aprikoosi, luumu, päärynä
Epäselviä: riisi, mustaherukka, quinoa, vadelma

Seuraavaksi (viikonloppuna) kokeillaan hirssipuuro, kun pakko ois saada se iltapuuro kehiin.
Mitä olette muuten mieltä: Voisiko kohta 1-vuotiaalle kokeilla kaupan valmiita kiisseleitä? Esim jotain vadelmakiisselia kattelin, missä ei hirveesti ollut ainesosia. Toki niissä jotain aina on, mutta kun en saa neitiä syömään noita itse tehtyjä kiisseleitä. Ovat varmaan aina jotenkin liian "ätläköitä" ja marjaisia.... :|
 
Huomenta

Meillä neiti nukkuu milloin mitenkin...selälleen,kyljelleen,mahalleen pylly pystyssä...asento vaihtuu sen miljoona kertaa yön aikana :LOL:

Meillä sopivia/epäsopivia/epävarmoja ruokia paljon..eli vähän kaikkee ollaan kokeiltu ja mistään en ole varma :/ eli tällänen kiva tilanne meillä :|
Mutta mm.possu,kana,nauta,riisi,viljat,vadelma,mustikka,
ruusunmarja,porkkana,peruna,bataatti,kesäkurpitsa,kukkakaali,
parsakaali jne..on ruokalistalla.
Nyt ollaan kyllä hetki ilman viljoja ja alotetaan ne sitten alusta ja katotaan mättääkö joku niistä :headwall: meillä kun neidin kakka ollut nyt jonkin aikaa aika löysää,pylly punoittaa ja näppyjä tulee sekä menee. oire päiväkirjaa nyt pidetään ja katsotaan saadaanko mistään kiinni,jos ei niin varmaan taas lääkärille meno ja mielipidettä kysymään...
kohta pitäs se soijamaitokin testata,apua!

piija kyllä mä varmaan kokeilisin noita kaupan kiisseleitä niin sais hiukka vaihtelua ruokiin ja kun eihän niitä joka päivä kuitenkaan tarvi antaa.

Mekään ei olla käyty vielä neidin kanssa hammaslääkärissä...tuo kun ei anna tuonne suuhun katsoa,niin ajattelin että turhaa sitä sitten menee sinne tarkastukseen toista kiusaamaan.

Meillä neiti taas flunssassa :kieh: jo kolmas kerta kuukauden sisällä. Viikko ollaan aina oltu terveitä ja sitten taas flunssa alkanut :headwall:
Korvat tarkastettu 2kertaa ja puhtaat olleet.
Multa itseltä pienenä leikattu nielurisat tai kitarisat en muista :ashamed: koska olin kokoajan kippenä..voiko olla periytyvää? vai saako neiti nyt vaan sattumalta kaikki liikkeellä olevat taudit?
 

Yhteistyössä