¤¤ Allergiset kullannuput -vol.3 ¤¤

Lyyti-mamma: Mulla on kaapissa Calcia Strong 800. Kalsiumkarbonaattia ja apuaineina maissitärkkelys, karboksimetyyliselluloosa ja rasvahappojen magnesiumsuolat. Ei purutabletteja.. eli jos maissi sopii, voisi olla hyvä?

Kalsiumia löytyy karbonaattina useita valmisteita. Fosfaattina on D-Calsor mutta se imeytyy ilmeisesti vielä huonommin kuin karbonaatti enkä ole varma, saako sitä enää..Sitraatti ei sovi sitrus/sitruunahappoallergisille ja laktaatista en löytänyt yhtään valmistetta eikä se taida muutenkaan sopia maitoallergiselle.

Kalkin imeytymisestä perustietoa: http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_kivennais_kalsium.shtml
 
Moi!

Kuulumisia: 4 kuukautta ikää täynnä ja pitäisi aloittaa kiinteiden kokeilu. Ollaan vaan oltu flunssassa, joten aloitus on hieman siirtynyt. Millä te muut aloititte maitoallergikon kiinteät? Itse ajattelin perunaa, koska kerettiin ennen maitoaltistuksia sitä jo hieman kokeilla, joten luulisi, että jos se ei sovi niin reaktiot tulisivat pian.

Meillä todettiin myös refluksi, johon aloitetaan ilmeisesti ensi viikolla prepulsid...millaisesta hoidosta on kyse? Pääseekö lääkityksestä enää sit koskaan eroon, onko kokemuksia?

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
 
Miiakille pikaseen..meillä' alotettiin tytölle prepulsid kun tyttö oli 6kk alkuun alotettiin 4x1,2ml annostukseela ja nyt tytttö 1v3kk ja annostus tiputettu 2x1,2ml eli tosi pienellä annostuksella mennään..muutaman kuukauden päästä resepti menee umpeen ja koitetaan olla ilman lääkitystä jos ei onnaa niin uudelleen erityislupaa hommaamaan tuolle lääkkeelle. Toiveikas kyllä olen kun tyttö ei juurikaan oireile.
Ja kyseessähän on nestemäinen ruiskulla annettava lääke joka tulee ottaa 15-30min ennen ruokailua.
 
Pikainen moi,

Luppis: Kiitokset vinkistä -tuo kalsiumkarbonaatti voisi vaikka sopiakin meille, koska maissi on ok. Onko se apteekin valikoimissa/luontaistutekaupassa? Toi on hyvä että ei oo makeutusaineita -tuntuu että niille poju reagoi kovasti! Toivottavasti teillä parannutaan flunssasta pian -ja vehnästä myös!!

Täällä edelleen vatsa on sekaisin pikkumiehellä -koskakohan tasoittuisi. Kohta on viikko altistuksesta ja edelleen löysällä (lue:melkein vetenä) masu... Meillä ei kauheemmin oo mitään ruoka-aineita mitkä kovettaisi vatsaa -perunakin liiassa määrin löysyttää..

Miiak: Meillä aloitettiin kiinteät ruusunmarjalla :) Seuraava taisi olla bataatti/peruna!

Nyt katsomaan josko nukkumatti viskoisi kerrankin unihiekkaa isolla kädellä! :flower:
 
Paranemisia täältäkin pikkupotilaille! :hug:

miiak: Meillä taidettiin ensin maistella perunaa (4kk), mutta sitten kun varsinaisesti lopulta päästiin aloittamaan kiinteät (maitoallergian toteamisen jälkeen) ensimmäisenä soseena taisi mennä vadelma. Tai sitten se oli ruusunmarja... :/

Löysin Cittarista 2dl:n purkeissa tuota Rice & Rice -juomaa. Oliko jollain tietoa siitä? :attn: Mutta... Purkin kyljessä kerrotaan sen sisältävän vihreää merilevää (0,3%) ja merilevän käytössähän on suositusrajoituksia lasten kohdalla (kaiketi jodin vuoksi?). :/ Täytyy nyt selvittää tätä asiaa enemmän, mutta onpa harmillista, jos ainoa löytynyt 2dl:n purkki ei sitten sovellu lapsille. Laitoin muuten Raisiolle sähköpostilla toiveen, että Keijua tulisi tuotantoon myös pienemmissä myyntipakkauksissa.

Niin, ja kiitos muuten tuosta Jumbon Cittari -vinkistä kaikille. :flower: Kävimme tänään Jumbossa ja vau, mitkä valikoimat siellä oli kaikenlaista! Keiju -juomakin oli halvempaa kuin omassa lähikaupassa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiak:
Millä te muut aloititte maitoallergikon kiinteät? Itse ajattelin perunaa, koska kerettiin ennen maitoaltistuksia sitä jo hieman kokeilla, joten luulisi, että jos se ei sovi niin reaktiot tulisivat pian.

Meillä todettiin myös refluksi, johon aloitetaan ilmeisesti ensi viikolla prepulsid...millaisesta hoidosta on kyse? Pääseekö lääkityksestä enää sit koskaan eroon, onko kokemuksia?

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
miiak: Kiinteistä. Kokeile vaan se peruna, koska sen kokeilu oli jo aiemmin aloitettu. Reaktiot tulevat tosiaankin todennäköisesti nopeammin kuin yleensä, koska sitä on annettu jo aiemmin. Sitten perunan sopivuus on selvitetty. Yleensä muuten peruna ei ole oikein hyvä allergikon ensimmäinen kokeiltava kiinteä... Yllättävän monelle kun juuri peruna on ongelmallinen. Muita aloituskiinteitä on vihanneksista esim. bataatti, kesäkurpitsa ja kukka-/parsakaali (tarkkaile määriä, koska kaalit saattavat aluksi vaikuttaa vatsaan...) marjoista/hedelmistä esim. mustikka, vadelma, päärynä, persikka ja aprikoosi. Viljapuolelta riisi ja maissi ovat allergikolle hyviä aloitusviljoja, lihoista uuden seelannin lammas ja poro. Voit toki aloittaa vieläkin tavallisemmista lihoista kuten possu tai broileri, mutta oikein herkkisallergikoille maatalousteollisesti tuotetut lihat eivät aluksi sovi siksi että esim. possut syövät rehuviljaa ja broileri ei sovi kananmuna-allergian takia.

Valitse mahdollisimman puhtaat tuotteet tai tee itse soseet, jotta kokeilet aina vaan yhtä ainesosaa kerrallaan. Varsinkin allergikon kiinteiden kokeilujen alussa se helpottaa tulkintaa, kun ei tarvitse miettiä mahdollisen epäsopivuuden tapauksessa johtuuko oireet itse ruoasta, tärkkelyksestä tai jostain muusta ainesosasta... Onnea kokeiluihin!!!

Meillä ei ole kokemusta Prepulsidista. Lähes 100 % varmasti jossain vaiheessa lääkityksen tarvetta vauvan/pienen lapsen refluksiin ei enää ole, joten on nyt turha huolehtia siitä asiasta.

Refluksilääkityksestä. Meillä oli käytössä 6 kk ==> hieman yli vuoden ikään asti Losec Mups -lääke refluksiin. Maitoallergiaoireilu oli saanut ruokatorven huonoon kunton, ja tuo lääke turvasi/auttoi toipumisessa, koska Losec vähentää tehokkaasti vatsahappojen määriä, jotka on juuri niitä vahingollisia aineksia ruokatorvea ajatellen, jos takaisinvirtausta tapahtuu. Meillä rakenteelliseen refluksiin auttoi ajan kulku hyvin. Lapsen pystyyn nousu auttoi. Varmaan myös se rakenteellinen löysyys siellä ruokatorvessa väheni.

Kannattaa seurailla lääkityksen vaikutusta heti alusta lähtien, että auttaako oikeasti, tuleeko allergiaoireita itse lääkkeestä yms. Kaikille ei käy kaikki lääkkeet.


 
Ieva. Siis meille ihan ravitsemus terapeutti suositteli sitä Rice& Riceä kun poika oli alle vuoden. Ja kyllä me sitä ollaan käytetty aina kun on ollut tarvis pienelle purkille. En ole sitten edes tullut ajatelleeksi ettei sitä saisi antaa sen merilevän takia. Hyvin se on pojalle sopinut. Meillä on kotona käytössä aina Natumi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leinikki:
Ieva. Siis meille ihan ravitsemus terapeutti suositteli sitä Rice& Riceä kun poika oli alle vuoden. Ja kyllä me sitä ollaan käytetty aina kun on ollut tarvis pienelle purkille. En ole sitten edes tullut ajatelleeksi ettei sitä saisi antaa sen merilevän takia. Hyvin se on pojalle sopinut. Meillä on kotona käytössä aina Natumi.
Kiitos vastauksesta! :) Eiköhän tuo ole sitten sitä ns. sopivaa levää, ja ehkä määrä on niin vähäinen... Tai jotain... Polla on vähän sekaisin tästä päivästä.

 
moi! Ajattelin kyssäistä, että tulee teidän lapsille aina jokin reaktio uudesta ruuasta vai onko jokin aine käynyt ilman mitään? Mitä D. vitamiinia käytätte? mulla on nyt epäillys, että jekovit voi olla se pahis joka sotkee monta juttua.

Tsemppiä !
 
Meillä ei nyt sitten aloitettukaan sitä vehnäaltistusta tänään, enkä oikein ymmärtänyt, että miksi. Otettiinkin ravitsemuslabrat ja prickejä (vilja-, lasten ruoka-aine- ja perussarja: nollaa näyttivät kaikki, mikä sinänsä on tietenkin hyvä asia :) ) sekä varattiin uusi aika ensi viikolle, jolloin mietitään jatkoa. Tuolle tapaamiselle tulee ravitsemusterapeutti ja useita lääkäreitä/allergologeja. Tämänpäiväisen lääkärin mielestä oli parempi katsoa kokonaistilanne labrojen kautta ensin ja miettiä jatkoa sitten. Ehkä tuo nyt sitten liittyi sitten siihen, että kasvu on selkeästi laskusuuntainen (74cm/8800g tänään). Vehnäaltistus tehtäneen kuitenkin ensi viikolla, toivottavasti. Itse ihmettelimme kyllä lääkärillekin sitä, että miksi altistusta ei voitu tehdä nyt samalla, kun siihen oli varauduttu ja lapsen iho/yleisvointi on hyvä, joten tuloksetkin olisivat olleet luotettavia. :/ Labrojen ottaminen oli kyllä positiivinen seikka. Hattara oli oikein reipas ensimmäisissä verikokeissaan, vaikka minun mielestäni neula oli järkyttävän iso. :eek: No, saas nähdä, minkälainen ensi viikon kokous sitten on; oli puhetta rasvauksen läpikäymisestä, elimistön siedättämisestä ja atooppisen ihon kunnon vaihteluista. :whistle: Kovin on itsellä taas sekava olo, kun ei oikein tiedä mitä ajatella asioista. :|
 
Laitoin tonne alotuksen aiheesta "huono syömään", käykäähän kommentoimassa.


http://kaksplus.fi/keskustelu/t1293051n

Mulla palaa kohta pinna tähän syömättömyyteen. Nyt vielä kun on kipeenä niin tänään ei oo syöny MITÄÄN. Maitoa on mennyt 6 dl, josta on oksentanut osan (kaksi limaoksennusta ja sitten perään vatsa tyhjäksi). Pissaa tullut kaksi kertaa.. vettä juonut vähän ja mehua maistoi. Lääkärissä käytiin, kokeillaan nyt kahta kuumelääkettä+Ventolinea, korvat oli puhtaat eikä keuhkoista kuulunut kummempaa. Mutta yskii kovasti.
 
Mä olen nyt tässä pari päivää pähkäillyt tuota meidän viimeisintä lääkärikäyntiä. Että mua sapettaa! |O |O |O Siis meillehän oli luvattu se altistus, ja sitten sitä ei tehtykään! Kyllä korpeaa, etten tuolloin hämmennyksissäni älynnyt sitä vaatimalla vaatia. Suunnittelen kyllä tarkasti, mitä seuraavalla käynnillä otan esille...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mä olen nyt tässä pari päivää pähkäillyt tuota meidän viimeisintä lääkärikäyntiä. Että mua sapettaa! |O |O |O Siis meillehän oli luvattu se altistus, ja sitten sitä ei tehtykään! Kyllä korpeaa, etten tuolloin hämmennyksissäni älynnyt sitä vaatimalla vaatia. Suunnittelen kyllä tarkasti, mitä seuraavalla käynnillä otan esille...
Hyvä että olet itsekin tätä mieltä. Aika kummaa toimintaa.. en viitsinyt kommentoida kun vähän hämmästelin sun reagointia..
Toi rasvaus ja siedättäminen nimittäin kuulosti vähän siltä että meinaavat heivata teidät pois allergisten joukosta. Vaadi se valvottu altistus niin sitten näkevät, kuinka teillä oireillaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mä olen nyt tässä pari päivää pähkäillyt tuota meidän viimeisintä lääkärikäyntiä. Että mua sapettaa! |O |O |O Siis meillehän oli luvattu se altistus, ja sitten sitä ei tehtykään! Kyllä korpeaa, etten tuolloin hämmennyksissäni älynnyt sitä vaatimalla vaatia. Suunnittelen kyllä tarkasti, mitä seuraavalla käynnillä otan esille...
Hyvä että olet itsekin tätä mieltä. Aika kummaa toimintaa.. en viitsinyt kommentoida kun vähän hämmästelin sun reagointia..
Toi rasvaus ja siedättäminen nimittäin kuulosti vähän siltä että meinaavat heivata teidät pois allergisten joukosta. Vaadi se valvottu altistus niin sitten näkevät, kuinka teillä oireillaan.
Jep, kyllä mua pänni jo silloin, kun tuon aiemman tekstin kirjoitin. Siksipä laitoin tuon viheltelevän tyypin, kun en viitsinyt kaikkea sanoa noista "rasvausten läpikäymisistä" yms., vaan halusin vähän miettiä, miten ja mitä kirjoitan...
 
Niin, ja Luppis: Hyvä pointti tuo "allergisten joukosta pois heivaaminen". :attn: :eek: No, onhan tuo iho nyt hyvänä, kun ruokavalio on kunnossa (ainakin siltä minusta nyt tuntuisi), mutta eipä siellä ole tosiaan nähty, miltä iho pahimmillaan on näyttänyt... Eniten kaipaisin tilanteeseemme selkeää suunnitelmaa ruokavaliossa etenemisen kanssa (ja vinkkejä syömälakkoiluun) sekä tuota vilja-altistusta. Tuolta en tosin tarvitse välttämättä kuin altistuksen... :whistle:
 
Ieva: mäkin luin tarinasi viimeisimmästä käynnistäsi julkisella puolella (?) ja samaa ajattelin kuin Luppis...! Jotenkin nyt tuntuu, että ollaan menty siellä allergioiden vähättelylinjalle ja sitten pitäisi vaan alkaa "siedättämään" ja "rasvailemaan"... Ja pääsi Ieva tuntuu olevan pyörällä :hug:

Hassua koska juuri olette päässeet parempaan tilanteeseen ihon suhteen ruokavaliota säätämällä! Eli eikös sen pitäisi vahvistaa, että teidän nykyinen hoitolinjanne on hyvä? Jos itse olisin sinä, luottaisin itseeni ja siihen minkä näen toimivan lapsen kohdalla.

Olen aiemmin kuullut/lukenut tarinoita, joissa lasta on hoitanut lasten allergologi yksityisellä puolella ja on menty julkiselle altistukseen valvottuun altistukseen. Siellä altistuksessa on sitten alettukin puhumaan, että "eihän tämä lapsi suinkaan niin allerginen oikeastaan ole", kun näkevät hyvinvoivan lapsen eivätkä kuuntele vanhempien kertomaa aiemmasta. Mutta lapsenhan pitää olla hyvinvoiva kun mennään valvottuun altistukseen :whistle:

Luppikselle syömälakkoiluun :hug: Luin aloituksesi tuolla toisaalla, mutta en oikein osaa auttaa/kommentoida asiaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Ieva: mäkin luin tarinasi viimeisimmästä käynnistäsi julkisella puolella (?) ja samaa ajattelin kuin Luppis...! Jotenkin nyt tuntuu, että ollaan menty siellä allergioiden vähättelylinjalle ja sitten pitäisi vaan alkaa "siedättämään" ja "rasvailemaan"... Ja pääsi Ieva tuntuu olevan pyörällä :hug:
Jepulis, samantyylisiä ajatuksia meillä on sekä miehellä että minulla. Polla on tosiaan sekaisin, ei siksi, etten itse luottaisi omaan tuntemukseeni, vaan siksi, että olen pettynyt viime käynnin (jep, julkisella) uuteen käänteeseen. Kaikkia ajatuksia ja kokemuksia en viitsi tänne kirjoitella... Huoh...

Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Hassua koska juuri olette päässeet parempaan tilanteeseen ihon suhteen ruokavaliota säätämällä! Eli eikös sen pitäisi vahvistaa, että teidän nykyinen hoitolinjanne on hyvä?

Niinhän sen pitäisi olla, mutta tosiaan nyt tuntuu siltä, että vähättelylinjalla ollaan. Taas. No, katsotaan mitä tuleman pitää. Onneksi meillä on aika varattuna myös muualle...

 
Ieva: ai niin vielä. Mulle tuli syömislakkoilusta vielä mieleen, eikös teillä ole/ollut taipumusta tulla näppyjä/ihottumaa suun ympärille heti ruokailun yhteydessä/jälkeen..? Muistanko oikein..?

Mä epäilisin, että syömislakkoilut ja (edellisen seurauksena) kasvun ongelmat voisivat liittyä epämiellyttäviin kokemuksiin ruokailun yhteydessä: kutinoita ja kirvelyitä iholla ja ehkä myös suun limakalvoilla jne. En oikein usko, että siinä tapauksessa ruokavaliolla "siedättäminen" parantaisi syömistä, päinvastoin oikeastaan... Todennäköisesti ruokailuun tulee helpommin enemmän lakkoilua.

Onneksi teillä on hoitava taho myös muualla ja tämä hoitosuhde toimii ja olette päässeet parempaan suuntaan. Tsemppiä!
 
Täältä myös :hug: Luppikselle syömälakkoiluasian vuoksi. Meillä on välillä samantyylistä meininkiä, joten vinkit ovat tervetulleita myös tänne. Meilläkään ei olla sen enempiä pelleilty ruokapöydässä, ja tuputustakin on yritetty välttää. Jos tyttö saisi valita, niin hän eläisi vain maidolla, maissinaksuilla ja riisikakuilla ja sehän ei käy päinsä. Olemmekin nyt ottaneet sen linjan, että maitoa ei saa, ennen kuin on syönyt ruokaa jonkin verran (joko tietty määrä lusikasta tai sormieväinä ), mikä on myös meille sietämätöntä. Meillä tilanne on toki sikäli parempi, että sopivia (?) ruokia on niin paljon enemmän kuin teillä ja Hattara syö murkulaistakin ruokaa ja mielellään sormiruokia. Varsinaista ruokaa ei meilläkään kyllä sormiruokana saa menemään (paitsi parsakaalin nuppuja ja tänään annoin ensimmäistä kertaa jauhelihaa, maistui), mutta leipää ja riisikakkuja menee. Pidemmällä aikavälillähän tuo ei kuitenkaan missään tapauksessa ole riittävää ravitsemuksen kannalta. Meilläkin on päiviä, jolloin H saattaa syödä alle desin kiinteitä, mutta toisaalta on päiviä (tänään), jolloin lusikkaruokia on uponnut yhteensä n. 3dl. Käsittelemättömiä hedelmiä (kokeiltu on melonit, viinirypäle, banaani, avokado, persikka) hän ei suostu syömään (olisiko niille allerginen?). Ottaa pöydältä käteen, mutta pyörittelee käsissään, saattaa tutkia vähän ja heittää lattialle/pöydälle nyrpeän näköisenä.
 
ahmutar: Oikein muistit, ja siksi nuo ruokailutilanteet ovat itsellekin välillä todella vaikeita, kun ei tiedä, mistä syystä H:n suu napsahtaa kiinni. On kamalaa, kun ei tiedä, että tuputtaako lapselle ruokaa, joka kutittaa suuta/tuntuu muuten ikävälle. :( Joskus näkee, että kyseessä on myös uhmaa. Aukaisee ensin suunsa, napsauttaa suun kiinni lusikan ollessa kohdalla, avaa taas suun odottavasti lusikan loitotessa. Ja tämän jälkeen saattaa huutaa vähän, jonka jälkeen saattaa syödä hyvällä halulla koko annoksen ruokaa. Ja kaikki tämä sen jälkeen, kun on jo maistanut ruokaa. Aivan kuin ei itsekään tietäisi haluaako syödä vai ei. On ilmeisesti hoksannut myös sen, että tämä on keino, jolla vanhempia voi pompottaa ja asia, josta hän voi päättää. Mutta tuo iholla reagointi välittömästi syönnin aikana on varmastikin yksi merkittävä lakkoilun syy.
 

Yhteistyössä