¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 4 ¤¤

Nyytiläinen: Tervetuloa joukkoon :) Meillä allergiat on vaikuttaneet kasvuun ja painonnousuun. Aina kun on ollut joku epäsopiva ruoka-aine, on kaikki tullut ulos imeytymättömänä! Ja silloin on aina myös ruokahalukin pojalla ollut huonompi. Miinuskäyrillä on menty 6kk asti. Nyt on pituutta kuitenkin tullut normaalisti, mutta paino jatkaa alamäkeä. Ja yöt on kanssa olleet aina pahisten aikaan risaisia! Nyt osaa nauttia siitä että normaaleita heräämisiä on se 1-3/yössä! Toivottavasti teilläkin saadaan selville kaikki allergiaa aiheuttavat aineet!
 
Heippa vaan kaikille! Olen joka päivä käynyt lukemassa kuulumisianne, mutten ole ehtinyt kirjoitella.
En voi ottaa kantaa Zyrtec-keskusteluihin, kun en ole pojalla sitä käyttänyt. Millaisiin allergiaoireisiin te käytätte sitä?
Meille on taas muutama ruoka-aine saatu kehiin, eli nyt menee Hollen hirssipuuro, peruna, parsakaali, possu, vadelma, ruusunmarja. Kuudes päivä menossa vehnäaltistusta. Aloitin 1 tl, sitten 3tl, 5tl, 6tl, 10tl ja tänään 1/2 dl hiutaleista tehdyn puuron sain uppoamaan kovalla tuskalla. Oireina on ainoastaan ollut poskiin ihottumaa ja itkuisuus/kiukkuisuus. Meillä siis enemmän poika reagoi suolella kuin ihottumalla. Ihottumaa on poskissa, ja kuivia läiskiä jaloissa..Lääkäri käski vaan rasvailla.. En tiedä voinko jo tuulettaa että vehnä käy, vai vieläkö oireita voisi tulla?
Yöt meillä olleet risaisia viimeiset kuukaudet, mutta olen huomannut että menee noin 2-3 viikkoa kun vatsa tottuu uuteen ruokaan, esim possun kanssa kävi näin.. Viime yönä poika nukkui ensimmäistä kertaa koko yön heräämättä, itse en kyllä sitten osannut nukkua kun olen tottunut että usein poika herää! =) Minulle sanottiin ettei lisääntyneet yöheräilyt/yökukkumiset ole allergiaoireita, ehkä sitten totutteluoireita uuteen ruokaan..
 
Meillä seuraavaksi sitten almiron pepti 1 altistus.
Poika on kasvanut ja painoa tullut reippaasti. Nyt 72cm ja 8,6kg ja ikää siis 4kk :) No, on tuo syntymän jälkeinen kaksoisleuka tullut takaisin, mutta muuten on ihan hoikka.
 
Localoba: Teillä ei siis sitten Almiron sopinut :/

Meillä on nyt valkoinen riisi mennyt 7 viikkoa, jokohan voisi huoahtaa ja todeta että sopii.. Ihan täysin oireetta ei mene mutta annosta on kasvatettu ja nyt menee 1 dl/vrk puuroa/keitettyä riisiä. Yöt nukkuu, ei ripulia, ei refluksia (!) mutta ihottumaa vähän on. Ajattelin olla nostamatta annosta koska määrä riittää meille toistaiseksi; sillä saadaan ruokaa valmistettua. Nyt kun vielä saisi pojan taas syömään kunnolla kiinteitä ja etenkin bataattia. Hää söis vaan lihaa :p
 
Kerrotaanpa välillä kuulumisia täältä suunnalta... Pojalla on nyt maitona Profylac, jolla ollaan saatu vuotavat ihottumat pysymään poissa. Kortisonia pitää kuitenkin vielä käyttää, muttei läheskään niin paljon mitä ennen. Aikaisemmin iho vuosi, vaikka rasvasin sitä sibicortilla. Nyt kun oireet väheni, yritin saada ruokavalioon taas perunaa, ei onnistunut. Yritin ensin pari päivää ihan pienillä annoksilla ja kun iho meni huonoksi, pidin tauon. Parin päivän tauon jälkeen yritin taas antaa pottua ihan pienen määrän, noin puolitoista teelusikallista. Siitähän tuntui nousevan taas kunnon ihottuma. Nyt unohan tuon potun taas vähäksi aikaa... yritetään myöhemmin uudestaan.
Tänään sitten keittelin pojalle naudanlihaa ja soseutin sen tuonne pakkaseen. Se muuten on aivan kauhean näköistä ja hajuista! :| Pitää pojalle yrittää syöttää tollaista hirveää mössöä, mitä en itse pistäisi missän nimessä suuhun... Maitoa alkaa taas menemään sellaisia määriä, että toivon saavani jotain tuhdimpaa riisin ja kuningatarsoseen lisäksi ruokavalioon. Tuota lihaa vois kokeilla sen riisihiutaleen kera.
Tälle viikolle suunniteltu jalan leikkaus siirtyi vuodella eteenpäin... vierailu sairaalassa jäikin vain muutaman tunnin mittaiseksi.
 
Luppis: hienoa tuo riisi-uutinen

almiron altistus on 23.4. hoh, ja elämän kevät, odottavan aika on pitkä, mutta ehdinpä testata sitten vehnän tässä välissä. Kokeilin välillä NZsaksanhirveä ja meinasin oksentaa, joten jatkan edelleen pelkällä lampaalla.
"Huvikseni" testasin tomaatin (nam, nautin niistä siivuista täysillä) ja kovasti kutiseva ihottuma tuli jalkoihin ja poskiin, joten se siitä sitten. Onpahan kokeiltu. En nimittäin ollut tietoinen, että tuleeko siitä oireita vai ei. Edelleen jatkuu vihreä kakka, jota siis ollut almiron kokeilusta lähtien ja nyt tuo tomaatti... Onneksi sitä kakkaa tulee vain n.5krt päivässä ja vähän, eikä poika ilmaise siitä pahaa oloa. Ihokin pysyi kunnossa 5 päivää ilman rasvoja.
 
Tica: Taitaa kaikki lihat olla vähemmän herkullisia aikuiseen makuun soseena :x Oletteko possua kokeilleet jo?

Aurinko-08: Vehnän sopivuudesta on vaikea sanoa, riippuu niin lapsen oirekuviosta. Vaikka lääkärisi olisikin eri mieltä, kannattaa sitä yökukkumista/levottomuutta vähän seurata. Se voi olla merkki sopimattomasta ruuasta. Mutta kukin tuntee parhaiten oman lapsensa oirekuvion. Meillä viljat oireilee niin hitaasti että vasta 3-4 viikon jälkeen osaa sanoa, sopiiko vai ei.

Piija: Onko teillä tyttö alkanut juoda NC:a hoidossa?

lyytimamma: Olen useammaltakin taholta viime aikoina törmännyt ohjeeseen jonka mukaan lihaa saa antaa max 100 g/vrk (taaperolle). Tuli vaan mieleen että teillähän rt laski että sen verran pitäisi mennä? Oletko toiselta rt:lta kysynyt asiaa? Olit proteiinien saannista huolissaan, oletko netistä etsinyt ohjeita? Jos teillä menee riisiä, bataattia tai perunaa joka päivä sekä vaikka se 2 rkl sekä viljaa lisäksi, niistä luulisi se 20 g proteiinia tulevan? Soija olisi hyvä proteiinilähde ja korvaa lihaa/viljaa tarvittaessa. Jos sitä uskallat alkaa siedättämään, voisi se korvike (Nutrilon Soija) olla hyvä alkuun. Sitten esim. Alpro soyan jogurtti jne. Meille rt nimittäin sanoi että Nutri Soija korvaa ravitsemuksellisesti meillä puuttuvan viljan täysin (vitamiinit, proteiini jne.).

:wave: kertoilkaahan kuulumisia ahkerasti!!

Me lähdemme pääsiäisen viettoon nettipimentoon joten HAUSKAA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!!

p.s. Meillä pääsiäismunaongelma ratkaistiin siten että ollaan miehen kanssa etukäteen syöty munista suklaat ja poika saa sitten pääsiäisenä pelkät lelut (kuorineen tottakai). On niin pieni ettei vielä ymmärrä suklaan puuttumista ja kun isommat serkut ovat juonessa mukana, homma toimii ;)
 
Moikka :flower:

Täällä kanssa keittiössä huhkitaan ja kokataan pääsiäisen ruokia valmiiksi. Sukulaisiin ollaan lähdössä ja muutamia päiväreissuja tiedossa. Tutuimpien kanssa sovittiin etukäteen mitä ruokaa yhdessä laitetaan, niin pojulle saa kätevästi samanlaista/samaa ruokaa kuin muut. Suklaamunien päälle ei onneksi vielä osaa ymmärtää niin se riittää että saa niitä leluja kanssa :) Itse odotan innolla mignon munia -ne kun jäi viime vuonna väliin. Tosin uskon että odotukset on korkeammalla kuin miltä nuo herkut sitten todellisuudessa maistuvat...

Aurinko-08: Toivotaan että teillä vehnä passaa -voihan ne oireet olla ihan vaan sitä suoliston tottumattomuutta. Meillä tosin tuo yöheräily on ollut allergian oire -tai oikeastaan ei oire vaan seuraus. Sillä, aina kun on sopimaton ruoka, pojulla vääntää masussa ja hän hyörii/pyörii ja heräilee pitkin yötä. Yleensä nukahtaa jalat kipurassa vatsan alla. Ja sama silloin kun ihottuma kutisee, niin heräilee tietenkin kun on tukala olo. Meillä myös allergialääkäri sanoi että heräily ei ole oire -mutta itse ajattelen että seuraus voipi olla kuitenkin koska en itsekkään pysty nukkumaan jos ihottumaa on ja se kutiaa .. :)

Luppis: Hyvä uutinen on tuo teidän riisin sopivuus :) Toivotaan hyviä ruokahaluja pääsiäiseen -meillä poju alkoi taasen syömään. Tuossa oli kuukausi sitten masutauti koko perheellä ja sen jälkeen pojulle ei ruoka maistunut pariin viikkoon. Meillä käytettiin tyhjää d-tippapulloa johon laitettiin vettä ja joka lusikalliseen laitettiin sitten "tippa" ja suu alkoi aukeamaan. Tätä tehtiin pari päivää ja sitten alkoi ruoka maittaa. Se on kumma juttu että kalkki,deetipat,vitamiinit ja kalaöljy menee aina hyvin ja suu aukeaa apposen ammolleen vaikka ruoka ei sitten maittaisikaan. No nyt siitä oli apua kun saatiin jälleen normit ruokakuviot kehiin.

Ja tuo proteiini on kyllä huolettanut kun sitä lihaa menee edelleen se 2-4rkl päivässä, enempää ei mene. Ainoastaan nyt kun broileri otettiin rotaatioon niin se maistuisi. Ei olla toiselta ravitsemusterapeutilta asiaa kysytty, mutta oon itse todennut että on täysi mahdottomuus saada menemään se 90g/pv minkä meidän terapeutti laski.. Ja silloin kysyin sitä lihan määrää kun viljoja kuitenkin menee, mutta oli sitä mieltä että silti olis tuo liha määrä mentävä... (lääkärimme kuitenkin sanoi viimeksi että tuo pari rkl on hyvä määrä).. Me otettiin nyt rotaatioon/siedätykseen/kokeiluun broileri,soija ja viljoista quinoa siinä oli jo valmiiksi. Quinoa menee muutaman kerran viikossa ihan ok, ja siinä on paljon proteiinia. Nyt sitten broileria ja soijaa saa 2xviikossa (eri päivinä). Molemmista on tullut poskiin/käsiin ihottumaa, hiukan enemmän paukuttelua -mutta koska pienestä määrästä harvoin annettuna ei sen kummempaa oiretta, niin uskalletaan jatkaa. Soija on nyt annettu alpron soijajugurttina. Hankalaa on oikeastaan miettiä annoksen kokoa ja sitä kuinka pian sitä kasvattaa.. Tota soijapohjaista vastiketta mietittiin kun noi painokäyrät menee siellä miinuksilla niin jotain tähän rintamaidon tilalle pitäisi hankkia kalkin ja veden lisäksi... Mutta nyt on sitten tätä alproa ostettu.

Localoba: mä kans joskus testasin sen saksanhirven - :x mutta toiste en oo testannut :)

Jaahans, nyt lammas (nz) paistia laittamaan, katsotaan miten onnistuu lampaan laitto koko perheelle tuosta lihasta mitä en aikaisemmin oo laitellut...

MUKAVAA PÄÄSIÄISTÄ (ja oireetonta :))
 
Onnittelut Luppis riisistä! Olen huomannut, että se olisi kiva sopiva ruoka... Sitä kun tupataan laittaa joka paikkaan jossain muodossa...
Meidän neiti ei juo NC:a päiväkodissa edelleenkään. Kotona saa aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä eli juo vrk:n aikana vaihdellen noin 5-7dl.
Me alotellaan kalkki- ja vitamiinilisää kokeilemaan sitten, kun vehnäaltistus saadaan hoidettua alta pois.
Pakko kertoa omaa napaa vielä lisää: Me oltiin sairaalassa pari yötä, sillä neidillä oli RS-virus, 40 kuume ja sitä myöten hengitysvaikeuksia. Oli aika voimaton neiti ja näin jälkikäteen ajateltuna tosi huonovointinen. :( :heart: Maanantaina päästiin kotiin ja nyt ollaan paranneltu kotona tämä viikko. Koska oli myös korvatulehdus, sai antibiootin ja nyt on kakka kaikenkirjavaa... Ja vehnäaltistus siis viikon menestyksekkään jakson jälkeen hieman jäissä. :|
Ruoka eikä aina juomakaan ole maittanut, mutta YLLÄTYS yllätys, neidille on myös puhkeamassa ainakin 2 hammasta... Ettei tää elämä vaan olis liian helppoa. :headwall:
Ravitsemusterapeutille oli meilläkin aika varattuna viime maanantaille, mutta koska vasta silloin päästiin kotiin, jouduin sen perumaan. Ja ei kun uutta aikaa odottelemaan. Varmaan tosta lihan määrästä tulee meillekin sapiskaa, neiti ei meinaan syö kuin hippusia sitä. Se söis vaan perunamuussia... Makaroniakaan en saanut menemään, kunnes tajusin sekoittaa perunan joukkoon couscousia. Kiva näitä altistuksia yrittää hoitaa, kun ei meidän neiti meinaa syödä mitään uusia ruokia.

Pitkälti tuli tarinaa... Tässä vaiheessa HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ kaikille! :flower: Ja aurinkoista kevättä!
 
Kuulumisia:
Ruokavalioon saatiin Hollen hirssi. kun mikään muu ei alkanut käymään, marssin pojan kanssa suutuspäissäni yksityiselle. Nyt aloitellaan rotaatiota Aeriuksen avulla. Ruoka-aineita annetaan 1tl / kerran viikossa ilman minialtistusta (paitsi joku kotimainen vilja mini-altistuksen kanssa). Olen tällä viikolla antanut lusikkallisen hirveä ja puoli lusikkallista puolukkaa. Iholla aeriuksesta huolimatta oireita joko ruuasta, siitepölystä tai aeriuksesta, mutta siedettävissä määrin. Niin joo, allergialääke päivittäin.
 
Juu niin, meillä tuo allergialääke on pitämässä oireet siedettävinä, eli toivomuksessa olisi siedättyminen rotaatiossa oleville ruoka-aineille. Koska just tämän pyörittämisen aloitettiin, ei kokemuksia sen toimivuudesta ole. Ja se hyväksyttävät oireet on aika suhtellinen käsite... meillä kun reagoidaan iholla ja milloin mihinkin.... Suolioireita (joita esim ruusunmarja aiheutti) en siedä ja laajalle levinnyttä atooppista ihottumaa. Pienet läikät siellä täällä, jotka eivät aiheuta suurempaa raapimisintoa hyväksytään. Tämä on tätä veteen piirrettyä viivaa...
 
Olen ollut taas vähän laiska kirjoittelemaan, kokeilin tomaattisosetta kypsennettynä ruoan sekaan ja oireita riittää :( Losecia menee ja pylly punoittaa ja minua väsyttää. En tasan kokeile mitään vähään aikaan :kieh:
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Olen käynyt lueskelemassa kuulumisianne, mutten ole oikein jaksanut kirjoitella, kun omat kuulumiset ovat oikeastaan vain hyviä... Vaikka eihän se tietenkään keneltäkään pois ole, mutta jotenkin en ole vain viitsinyt kirjoitella... :snotty: Meillä on nyt edistytty todella paljon ruoka-asioissa. Tällä hetkellä pannassa ovat enää maitoproteiini ja kananmuna. Vehnä altistettiin helmikuussa ja tuolloin tuli muutaman viikon ajan pientä ja vähän isompaa oireilua, siedätettävissä olevaa sellaista kuitenkin. Sen jälkeen olemme edenneet melko nopeasti uusien ruokien kanssa ja nyt tosiaan menee kaikki muut maitoa ja kananmunaa lukuunottamatta. Naudanliha, kala, mansikka ja muutama muu teettävät toisinaan pientä iho-oireilua ja satunnaisesti vihreän kakan, mutta oireilu on niin pientä, ettei se häiritse lasta. Zyrteciä olemme antaneet muutaman kerran ja rasvailtu on ahkerasti edelleen, mutta ihme kyllä, Sibicortia on jouduttu käyttämään todella harvoin. Terveinäkin olemme olleet koko poppoo. Uskotte varmaan, että olen enemmän kuin onnellinen!

Joku kyseli allergioiden vaikutuksesta kasvuun. Meillä lapsi on aina mennyt miinuskäyrällä painon suhteen ja pahimmassa vaiheessa pituuskasvu tyssäsi täysin. Nyt tyttö on syönyt hyvin muutaman kuukauden ajan ja sen kyllä huomaa. Mielestäni hän on normaalikokoinen, mutta on jotenkin jäntevöitynyt ja mielestäni kasvanut hurjasti. Uskoisin, että painon ja pituuden suhde on nyt tasoittunut. Meillä on kasvukontrolli 1v3kk neuvolassa toukokuun alussa, joten sittenpähän tuo nähdään.

Mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikille ja jaksuja ja tsemiä! Olen hengessä mukana! :hug:
 
Ieva Hehkuta pois vaan, minusta on ainakin mukava lukea teiltä kaikilta myös positiivisia kuulumisia. Ja itsekkin niitä aina kirjottelen... välillä.

Luppis Ei olla possua vielä kokeiltu. Ekana tuli nauta mieleen ja se näyttäis nyt ihan hyvältä... Aluksi tuli ihottumaa, mutta se lähti hyvin nopeasti poiskin ja palattiin "perustasolle".

Seuraavana kokeilussa ois päärynä. Ei kyllä ole aavistustakaan, onko päärynä kovinkin herkästi allergisoiva... Ajattelin, että pojan pitäisi saada päivisin myös jotain hedelmävälipalaa. Ettei oo aina samaa riisipuuropohjasta ruokaa pitkin päivää. :x Ainaski ittiä alkais pikkuhiljaa tympimään :D

Kohta lähdetään koko perheen voimin viettämään mökkielämää muutamaksi päiväksi! Pojan matkakassi alkaa olla pian täynnä ja mietin miten tuon kaiken saa taas mahtumaan meidän pieneen autoon. :)
 
Moi vaan täältäkin!
Käyn aina pikaisesti lukemassa teidän kuulumisia, mutta olen ollut tosi laiska kirjoittamaan. Oli ihana lukea Ievan positiivisia kuulumisia, tulin heti paremmalle tuulelle! =) :flower:
Omia kuulumisia: nyt kun tuli 1v täyteen, niin vitamiineja+kivennäinaineita ja kalsiumia lisätään ruokaan ja sopiva öljy pitäis löytää. Ravitsemuslabrat on otettu, mutta tuloksia ei olla vielä saatu. Sama kuvio siis kuin monella muullakin 1v täyttäneellä.
Sairasteltu meillä ollaan ihan kiitettävästi ja tällä hetkellä antibioottikuuri menossa. Panikoin tietysti vähän tuon kuurin takia mutta ainakin vielä menee ihan hyvin. Ihottumaa on, ei muuta. Kunhan kuuri loppuu, niin alan testaamaan rypsiöljyä.
Nyt tuli vaan tällainen lyhyt pätkä ajatuksenvirtaa.. mutta oikein hyviä vointeja kaikille!
 
ievalle onnea allergioiden väistymisestä!!!

localoba: kyllä meillä suolioireilevalla esikoisella tuollainen ripuli on aina ollut merkki sopimattomasta ruuasta. Keksisitkö millään, mikä se voisi olla - joko omassa vai lapsen ruokavaliossa? Tai sitten korvike?

Meille kuuluu sekä hyvää että huonoa:/ Huonot uutiset ensin, eli kuopuksella taas hengitys rohisee ja vinkuu ja annetaa spiraa kotona. Saa nähdä joudutaanko osastolle tällä kertaa:(
Hyvät uutiset onkin tosi hyviä: pian nelivuotias esikoinen on syönyt koko pääsiäisen ajan samaa ruokaa kuin muut (siis kermakastikkeesta ja suklaamunista lähtien), eli pois on ollut ainoastaan selleri ja porkkana ja oireena on ollut vain pientä kutinaa (ainakin suklaamunista), jota on voitu ihan rasvailla ja illalla annoin välillä ataraxia. Mutta nyt uskon viimein todeksi, että meillä aletaan lähestyä esikoisen kanssa normaalia elämää - jos siis pian alkavaa kasvuhormonipistoskuviota ei lasketa.

Ja kuopuksellakin on jotain helpotusta tullut, sillä yöt menevät ihan mahtavasti 0-1 pysäkillä ja ruokavaliossa on nyt NC:n lisäksi maissi, poro, aprikoosipiltti, tattari, banaani n. 3 krt. viikossa, ja pääsiäisenä annoin lisäksi vaahtokarkin (huono äiti yritti saada lapsen tyytyväiseksi:)), persikka-banaanipilttiä, viinirypäleitä, eikä näistäkään mistään tullut mitään mainittavia oireita:) Elleivät nämä kokeilut sitten pahentaneet tuota hengitystieinfektiota näin pahaksi??? Mutta siis hyvältä näyttää pitkästä aikaa.

Tosin kohta se koivunsiitepöly tulee ja pilaa molempien poikien JA äidin hyvät tilanteet:( Hieman kauhulla odotan...
 
silencio:
mukavaa, että esikoisella yksi vaihe olisi jäämässä taakse.

Ongelma meillä on se, että palasin takaisin lähes alkuperäiseen dieettiin enkä tiedä mikä perunan lisäksi olisi muuttunut pahikseksi. Pääsiäisenä söin NZ-savulammasta (keitin vielä kypsäksi), mutta sitten ollaankin kysymysmerkkinä. Mikä näistä olisi tod.näköisin? Riisi, maissi, tattari, kukkakaali, parsakaali, porkkana, riisikakku, sininen margariini, rypsiöly, luomurusina, kurkku, mustikkakeitto, vadelmakeitto, banaani, säilykepersikka, NZ-lammas jauheliha. Korvikkeita ei ole käytetty kolmeen viikkoon.
Peruna oli helppo jäljittää mutta nuo muut eivät anna selvästi ilmi reaktioita. Ainoat, joita en ole päivää kahta välttänyt on ollut riisi ja öljyt, ja jos se on riisi, niin sitä en voi pois jättää.
Fiilis alkaa olla se, että heivaan vauvan ikkunasta ja ryöstän ruokakaupan :ashamed: Onneksi poika on maailman suloisin ja hyvinvoivan oloinen, joten ei häntä meinaa edes sylistään pois laittaa. Enemmän tämä tuntuu minua nykyisellään vaivaavan kuin häntä.
 
Saisko vähän neuvoja?
Meillä kun tätä rotaatiota yritetään rykiä käyntiin, on mulla pieni pulma. Kaura oli tässä viikonloppuna minialtistuksessa, ja mielestäni tuli reaktiot. Poika kun oireilee iholla, ja näitä oireita on ollut vähän siellä täällä jo useamman viikon, nyt ne olivat vain vähän pysyvämpiä ts. eivät hävinneet päivässä. Kysymys kuuluukin: kannattaako silti ottaa rotatioon siedätys mielessä annoksella 1tl/vk vai kokeilenko suosiolla jotain muuta?

Tuo Allergialääke jätettin pois, aiheutti vatsaoireita, ei allergiaa mutta vatsaoireita: 2-3 löysää/pv normaalisti 1-2 kiinteää/pv, siitäkään en tiedä, että pitäiskö saada joku toinen merkki tilalle...

Vähän suunniteltiin lääkärin kanssa tuota rotaatiota, että jos siihen saisi pari viljaa, lihaa, vihannesta ja marjaa/hedelmää kiertoon annoksella 1tl/vk, seuraavaa käyntiä asian tiimoilta kaavailtiin kesäkuun alkuun...

JA MINÄ OLEN IHAN ULKONA KOKO TOUHUSTA!!!!

Meillä sopivia on nyt Holen hirssi-puuro ja bataatti (jekovit, Almiron), nyt olen ottanut kiertoon hirven ja puolukan, suunnitelmissa laittaa toiseksi vihannekseksi Bonan maissi...

Mitenkä muuten... Tuo Hollen hirssihän on käsittääkseni aika puhdasta muista viljoista. Mitenkähän on noitten muiden Hollen puurojen laita? Mulla on kaapissa paketti speltti-puuroa, ajattelin kokeilla sitä.

 
Adalgin: Jätä kaura pois. Onhan noita muitakin viljoja. Meillä Zyrtec löysyttää vatsaa mutta sitä käytetään tarvittasesa siitä huolimatta. Onko teillä hirssi ja bataatti jatkuvassa käytössä? Jos uusimpia kokeiluja ovat puolukka ja hirvi, mites olisi joku hedelmä ja kasvis seuraavaksi? Päärynä? Ja oletteko kokeilleet tattaria? Keskisen myllyllä on puhdasta (hiutaleita, jauhoja, suurimoita ja pastaa). Spelttihän on vehnää vai kuinka? En sitä kyllä vielä kokeilisi.. Ja maissin jättäisin myös myöhempään. Oletteko kokeilleet kukkakaalia? Parsakaalia? Kurkkua? Aloita max. 2 uutta/viikko. Ja kun nostat annosta, älä aloita sillä viikolla uusia. Tai jos aloitat nyt esim. hedelmän ja vihanneksen niin ensi viikolla voit nostaa toisen annosta ja ottaa yhden uuden tai nostaa molempien annosta jolloin uusia ei voi aloittaa. Hiljaa hyvää tulee.

Localoba: Oletko kokeillut vaihtaa rypsiöljyä oliiviöljyyn? Kierrättää viljoja eli vain kaksi kulloinkin käytössä? Banaani tauolle? Mustikka/vadelma vain toinen käyttöön? Tässä järjestyksessä ehkä lähtisin viilaamaan..... :hug: tsemppiä!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Nopsaan ennen nukkumaanmenoa |O

Mitä riisimaitoa käytätte ja mitä jäämiä on missäkin merkissä?
Me käytetään Natumin riisimaitoa koska on puhdasta, Keijunkin riisimaito näytti käyvän kun sitä viikko sitte kokeiltiin kun Natumia ei ollut saatavilla. Rice dreamissa on kaikenlaisia jäämiä ja siitä meille tulikin oireita.

 

Yhteistyössä