Ammattikoulusta tuli tänään ilmoitus pojan karkumatkasta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:23 Homo heidelbergensis kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että ei se autokoulun opekaan voi noin vain ilmoittaa, että ajotunti on tunnin päästä.

Uskomatonta kyttäämistä ammattikoulun taholta, mutta ehkä poikaa pitää opastaa, että tuollaisiin viime tipassa ilmoitettuihin ajotunteihin pitää vain sanoa, että "Ei onnistu."
mä käskin pojan informoida sitä autokoulun opettajaa tänään, että niistä tunneista pitää ilmoittaa mieluummin edellisenä päivänä tai viimeistään sen päivän aamuna kun tunnit on. eikä tuntia tai puolta enen.
 
Taare
olis luullu että äiti on hyvillään kun koulu puuttuu poissaosloihin noinkin pian. olisiko parempi että lapsi olisi 3kk pois koulusta ennekuin sieltä alettaisiin kyselemään perään? koskaan siis ihminen ei osaa olla tyytyväinen. kuitenkin tässäkin tapauksessa asia selviää ihan varmaan puhumalla vanhempien ja koulun kesken.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:31 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
mä käskin pojan informoida sitä autokoulun opettajaa tänään, että niistä tunneista pitää ilmoittaa mieluummin edellisenä päivänä tai viimeistään sen päivän aamuna kun tunnit on. eikä tuntia tai puolta enen.
Joo, toi on hyvä. Muistelen vain omia autokouluaikojani, jolloin sovittiin seuraavan tunnin ajankohta. Onko muuten pitkästi autokoulua vielä jäljellä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:33 Taare kirjoitti:
olis luullu että äiti on hyvillään kun koulu puuttuu poissaosloihin noinkin pian. olisiko parempi että lapsi olisi 3kk pois koulusta ennekuin sieltä alettaisiin kyselemään perään? koskaan siis ihminen ei osaa olla tyytyväinen. kuitenkin tässäkin tapauksessa asia selviää ihan varmaan puhumalla vanhempien ja koulun kesken.
ja mä oon kuule niin huono äiti, että multa pääsi väkisten nauru, poika koulussa luokkasa parhaita, pois oloja ei tälle vuodelle ollenkaan ja nyt poloinen lähti koulusta KARKUMATKALLE autokouluun. eikä tässä ole mitään puhumista koulun ja opettajien kesken. poika tietää vastaisuudessa miten pitää toimia, nuoret ei aina hoksaa, eikä varmaan arvannu, että karkumatkasta syytetään, arveli varmaan, että siitä tulee pelkkä poissa olo.
Ja vielä sellainen possuki oon, että en osaa olla tyytyväinen ja kiittää ja pokata, kun moisesta asiasta nostetaan tollanen haloo. TUO NYT EI OLE KARKUMATKAA NÄHNYTKÄÄN.<br><br>
 
soitinpa sit vielä tänä aamuna pojan koulun reksille, ja sanoin, että musta on aika rajua syyttää poikaa karkaamisesta, koska kuitenkin on yrittänyt pyytää lupaa pois ololleen. sanoin, että tietysti on väärin luvatta lähteä, mutta että kun on kyse kuorma.autotunneista kuulema, ja niitä jos ei saa nyt toukokuun aikana ajettua, niin sitten seuraava mahdollisuus on ajaa ne vasta elokuussa. ja että poika oli kuvitellu, että siitä selviää kun vie pois olo selvityksen jäljestä päin, kun kerta ei ollut saanut keneltäkään kysyttyä. ja kun autokoulun ope nyt on sellainen, että sillä on tapana yhtäkkiä vaan ilmoittaa että nyt on ajotunti. no aikansa mietittyään reksi sit taipui, ja myöntyi siihen, että se on vain pois olo pojalle. kun vielä katto poissa oli tunnit seinältä, että pojalla ei muita pois oloja ole eikä myöhästymisiäkään.
 
Niin, mä varmaan olisin vaatinut kyllä samaa. Ihme homma ettei ole esim kansliassa ketään jolle voi jättää sanan tuollasissa tapauksissa. Tai ettei kännykkäaikana saa opettajaa kiinni tekstarilla tai soittamalla.
 
Oikeestiko joissain ammattikouluissa vahditaan noin tarkasti poissaoloja? :eek: Opiskeluhan on kuitenkin vapaaehtoista peruskoulun jälkeen ja opiskelijan pitäisi jo itse ottaa vastuu omasta opiskelustaan.
No mutta mä en olekaan ikinä ollut mikään tähtiopiskelija :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:40 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
soitinpa sit vielä tänä aamuna pojan koulun reksille, ja sanoin, että musta on aika rajua syyttää poikaa karkaamisesta, koska kuitenkin on yrittänyt pyytää lupaa pois ololleen. sanoin, että tietysti on väärin luvatta lähteä, mutta että kun on kyse kuorma.autotunneista kuulema, ja niitä jos ei saa nyt toukokuun aikana ajettua, niin sitten seuraava mahdollisuus on ajaa ne vasta elokuussa. ja että poika oli kuvitellu, että siitä selviää kun vie pois olo selvityksen jäljestä päin, kun kerta ei ollut saanut keneltäkään kysyttyä. ja kun autokoulun ope nyt on sellainen, että sillä on tapana yhtäkkiä vaan ilmoittaa että nyt on ajotunti. no aikansa mietittyään reksi sit taipui, ja myöntyi siihen, että se on vain pois olo pojalle. kun vielä katto poissa oli tunnit seinältä, että pojalla ei muita pois oloja ole eikä myöhästymisiäkään.
No hyvä että rehtori ymmärsi, aina kannattaa oikoa jos turhasta syytetään, ettei tule väärää käsitystä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:58 Meduusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:40 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
soitinpa sit vielä tänä aamuna pojan koulun reksille, ja sanoin, että musta on aika rajua syyttää poikaa karkaamisesta, koska kuitenkin on yrittänyt pyytää lupaa pois ololleen. sanoin, että tietysti on väärin luvatta lähteä, mutta että kun on kyse kuorma.autotunneista kuulema, ja niitä jos ei saa nyt toukokuun aikana ajettua, niin sitten seuraava mahdollisuus on ajaa ne vasta elokuussa. ja että poika oli kuvitellu, että siitä selviää kun vie pois olo selvityksen jäljestä päin, kun kerta ei ollut saanut keneltäkään kysyttyä. ja kun autokoulun ope nyt on sellainen, että sillä on tapana yhtäkkiä vaan ilmoittaa että nyt on ajotunti. no aikansa mietittyään reksi sit taipui, ja myöntyi siihen, että se on vain pois olo pojalle. kun vielä katto poissa oli tunnit seinältä, että pojalla ei muita pois oloja ole eikä myöhästymisiäkään.
No hyvä että rehtori ymmärsi, aina kannattaa oikoa jos turhasta syytetään, ettei tule väärää käsitystä.
pikku juttuhan tää tosiasiass on. mutta mä olisin ymmärtänyt, jos olis tullu lappu luvattomasta pois olosta. mutta että karkasi koulusta. mä kyllä ymmärrän sillä karkaamisella paljon rajumpaa toimintaa kuin luvatta pois lähdön.
 
Mä olin jo yläasteella ja myöhemmin ammattikoulussa niin kova lintsaan et olis opettajilla ollu melkoset puhelinlaskut ja varmaan jännetupentulehduskin jos olis joka risauksesta soitellu perään ja lähetelly lappuja.

Eipä ole meikäläisen pää mikään lukupää ollu koskaan, mutta jotenki on noi koulut saatu setvittyä läpi (yhdet ehdot ja yksi porttikielto loppuvuoden historian tunneille yläasteella ja ammattikoulua käytiin se max. neljä vuotta) :LOL:
 
Meillä tiukennettiin myös noita poissaolo-sääntöjä, kun olin lukiossa. Tosin olin jo aikuinen ja pari lukukautta vain viivyin päivälukion puolella. Mutta tosiaan, huoltajan allekirjoitus piti hommata, jos tuli poissa oloja. Vastaavasti kelpasi myös lääkärin todistus. Koulussamme oli nimittäin haitaksi asti porukat pois aina torstai aamuisin esimerkiksi... Kukaan jaksanut pikku perjantain jälkeen raahautua ilmeisesti tunneille.

Ja kyllähän tuo sääntö herätti aika porua oppilaissa, mutta vähensi samalla turhia poissaoloja. Mie olin kauhea ilonpilaaja, kun keskustelimme tunnilla tästä uudesta säännöstä. Kaikkien muiden purnatessa, ettei heihin luoteta kuten aikuisiin pitäisi, sain nuorten vihat päälleni omalla puheen vuorollani toteamalla, että sitähän se aikuisuus on, vastuun ottamista omista toimista. Jos olet kipeä, menet lääkäriin ja haet todistuksen tai pyydät sen allekirjoituksen huoltajilta. Ei sitä työelämässäkään voi tuosta vain jäädä pois yhtenä aamuna, oli kipeä tai ei. Vastuuttahan siinä opitaankin, ei siinä pelkästään luottamuspulasta ole kyse. :D Poijat mulkoili tosi pahasti ja keskustelu tyssäsi siihen. Muistan ikuisesti kuinka viileä se tunnelma oli sen jälkeen. :LOL:

Tosin, en minä kyllä mitään allekirjoitusta käynyt hakemassa. Soitin koululle kansilaan jos tytär oli kipeä ja se kelpasi rehtorille. Itse raahauduin kouluun kipeänä kuin koira, kun oli pakko suorittaa kaikki kurssit ajoissa.
 
Tää on ihan selvä provo!!! :LOL: :LOL: :LOL: :headwall: :headwall: :headwall:

Ensinnäkään yksikään ammatti koulu ei toimi tuolla tavalla. Ja toiseksi auto koulutakaan eivät ILMOITA että nyt on ajo tunti vaan sopivat asiasta oppilaan kanssa ja oppilaalle ei käy kyseinen ajotunti niin sitä siirretään. Sitten vielä se että olisi kuulemma ilmoitettu kelaan niin p.askat... Ammatti kouluilla on lakisääteinen tunti määrä mitä saa olla poissa ja sitten ilmoittavat kelaan jos jaksavat.
Ja sekin vielä että ammatti koulu on VAPAA ehtoinen. Itse olen 21 vuotias opiskelija enkä ole ikinä kuullut tai nähnyt vastaavasta... ehkä noin olisi voinut olla 50 vuotta sitten mutta ei nyky päivänä.. ja jos noin on (mitä en todellakaan usko) niin silloin suosittelen pojallesi toista koulua.
 
Mä pidän ihan hyvänä, että ammattikoulussa on "samat" säännöt kuin työelämässä. Töihin pitää aina ilmoittaa poissa oloista ja jos ei sairas ole, niin palkan menettää heti siltä ajalta, jota ei töitä tee. Koulussa tietty ei palkkaa saa, joten sanktio on toinen.

Mutta eiköhän kuraattorilla ja rehtorilla ole muutakin tekemistä, kuin sekaantua, jokaisen yhden tunnin poissaoloihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:26 d u m b o kirjoitti:
Mä pidän ihan hyvänä, että ammattikoulussa on "samat" säännöt kuin työelämässä. Töihin pitää aina ilmoittaa poissa oloista ja jos ei sairas ole, niin palkan menettää heti siltä ajalta, jota ei töitä tee. Koulussa tietty ei palkkaa saa, joten sanktio on toinen.

Mutta eiköhän kuraattorilla ja rehtorilla ole muutakin tekemistä, kuin sekaantua, jokaisen yhden tunnin poissaoloihin.
ihan hyvähän se on että täsmällisyyteen opitaan ja siihen, että pois ei olla noin vain. mutta kyse ei suinkaan ollut mistään karkaamisesta. ja tää nyt aamulla sit koulun rehtorin kanssa selvitettiin. ja muuttui sitten poisoloksi. enkä kyllä ymmärrä noita opejakaan, että miten ne voi häipyä noin vain työpaikaltaan.
 
HMM
minä olen valmistunut -01 ammattikoulusta eikä siellä ollut tuollaista,oppivelvollisuushan päättyy ylä-asteeseen jolloin vielä vaaditaan vanhempien nimiä ja ilmoitellaan...kyllä normi amiksesta ei ilmoiteta kuin kelaan aikanaan jos liian vähän tunteja käytynä eikä näin ollen saa opintotukea... että jos tämä totta niin kyseessä lieneen hyvä oppilas erityisammattioppilaitoksessa?tunneista kun pitää olla tietty prosentti määrä suoritettuna että kurssit menee läpi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:47 hmm kirjoitti:
minä olen valmistunut -01 ammattikoulusta eikä siellä ollut tuollaista,oppivelvollisuushan päättyy ylä-asteeseen jolloin vielä vaaditaan vanhempien nimiä ja ilmoitellaan...kyllä normi amiksesta ei ilmoiteta kuin kelaan aikanaan jos liian vähän tunteja käytynä eikä näin ollen saa opintotukea... että jos tämä totta niin kyseessä lieneen hyvä oppilas erityisammattioppilaitoksessa?tunneista kun pitää olla tietty prosentti määrä suoritettuna että kurssit menee läpi.
tää on kyllä ihan normaali ammattikoulu. poika oli viime keväänä luokkansa toiseksi paras oppilas. ja muistaakseni se oli 10 prosenttia minkä tunnesta saa olla pois. pojalla ei muita poisoloja tälle talvelle ole. kuumeessa ja flunssassakin oli koulussa tossa kevät talvella. tällä koululla on ollut jotain häikkää noiden poisolojen takia, ehkäpä siksi tarttuvat tiukasti kaikkeen. ja mulle oli liikaa se että KARKASI. minusta kun se oli luvaton pois olo ja kuten sanottu reksin kans jo asia selvitetty.
 

Yhteistyössä