Anoppi lähetti 2 joulukorttia kahdelle lapsenlapselleen. Meidän perheessä asuu neljä lasta...

Keittiönoita
Tää uusperhetouhu on mennyt mun mielestä liian pitkälle. Olkoon kuka vaan uusperheessä ja sopeutukaa siihen mutta älkää odottako, että muukin suku siihen sopeutuu.
Mä olen samaa mieltä. Vanhempien ero ja vanhempien uudet parisuhteet vaikuttavat aina lapsiin. En näe mitään syytä siihen, että isovanhempien pitäisi lakata lähettämästä omat joulkortit lapsenlapsilleen ja lähettää uusperheelle vain yksi yhteinen joulukortti. Voisi oikeastaan kysyä, miten lapsille selitetään se, että mummi/ukki ei saakaan enää lähettää heille omaa joulukorttia? Mulla on ollut uusperhe ja katson, että se on ollut mun tehtäväni selittää asiat lapsilleni ja/tai kompensoida tilannetta, jos toinen jää merkittävästi toisen varjoon eri sukutaustansa vuoksi...ei suinkaan lasteni sukulaisten tehtävä.
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
"ama"
Niin, ei tää nyt ihan yksittäinen eikä yksiselitteinen asia suinkaan ole, en ole herkkä suuttumaan.
Minustakin kuulostaa siltä, että tässä on nyt jotain muuta takana kuin se joulukortti.

Ei ole ollenkaan hankala selittää 3-4 vuotiaille, että anoppi lähetti kortit omille lapsenlapsilleen ja te luultavasti saatte joskus omilta isovanhemmiltanne jotain, mitä muut ei saa.

Yleisellä tasolla kysyisin, kun moni kertoo ottaneensa heti uusperheen lapset/lapsenlapset omikseen, että miten äkkiä se on tapahtunut? Itse olen sosiaalisissa suhteissa hitaasti lämpenevää sorttia ja mielestäni on eri asia, jos on ollut jollekin mummo vauvasta lähtien versus yrittää olla tasapuolinen jollekin, jonka on nähnyt esim. 3 kertaa. Oli se sitten lapsi tai aikuinen.

Ja ap:ltä vielä kysyisin: Loukkaantuisitko, jos lastesi isän uuden vaimon vanhemmat lähettäisivät vain isän uuden vaimon lapsille kortit? Oletan siis, että lapset ovat välillä myös isällään..
 
"ama"
Toisaalta minä en voisi IKINÄ tehdä niin, että ostaisin vain kahdelle ja jättäisin kaksi ilman. Oli sitten omia, muiden tai naapurin Pentin!
Mä olen tehnyt näin useastikin esim. kummilasten kohdalla. Mä aattelen, että muilla on sitten omat kummit, jotka muistaa muita lapsia.

Toisaalta uusperheessä tilanne voi joskus olla niinkin, että lapset, jotka ovat edellisestä liitosta ja käyvät esim. isällään säännöllisesti, saavat lahjoja tuplamäärän. Molemmissa kodeissa ajatellaan, että ostetaan samanverran lahjoja kaikille.. Siitä seuraa tuplamäärä lahjoja niille, ketkä eivät elä ydinperheessä.
 
"niin"
[QUOTE="ama";27702833]Mä olen tehnyt näin useastikin esim. kummilasten kohdalla. Mä aattelen, että muilla on sitten omat kummit, jotka muistaa muita lapsia.

Toisaalta uusperheessä tilanne voi joskus olla niinkin, että lapset, jotka ovat edellisestä liitosta ja käyvät esim. isällään säännöllisesti, saavat lahjoja tuplamäärän. Molemmissa kodeissa ajatellaan, että ostetaan samanverran lahjoja kaikille.. Siitä seuraa tuplamäärä lahjoja niille, ketkä eivät elä ydinperheessä.[/QUOTE]

meillä mies ei suostu huomioimaan ollenkaan sitä että hänen lapsensa saa lahjoja myös äitinsä luona. kun kaiken pitää olla kuulema yhtä monta kaikille täällä meillä yhteisien lapsien kanssa, niin ei ota huomioon että lapsella on tosiasiassa tuplamäärä lahjoja. sanoo vain että se ei kuulu eikä kosketa meille mitä äitinsä luona saa.. no ei niin, mutta lapsen elämää se on siellä toisessakin päässä,puolikas elämästä. ja sitä on vähän huono olla huomioimatta kun katsotaan asioita jokaisen lapsen kannalta.
 
"niin"
kun aina puhutaan että erolapset jäävät uusio perheessä vähemmälle kaikesta, niin uskallan väittää että ainakin materian puolesta he saavat usein paljon enemmän kun uusperheen yhteiset lapset.
 
huohh
Ei voida olettaa, että anopit ja apet jaksavat kaikkia sieltä täältä putkahtaneita uusia perheenjäseniä pitää omina lapsenlapsinaan! Ei tietenkään.

Herranen aika aloittajan mukuloillahan on omat isovanhemmat!
 
"vieras"
Mielipiteitä on monia, mutta en mä ainakaan koskaan oo lähettänyt joulukorttia vain perheen yhdelle jäsenelle, mikäli heidät kaikki tunnen. Outoa olis, jos mun vanhemmat esim. lähettäis meille kolme korttia, lapsille omat ja mulle ja miehelle yhteisen. Vai pitäiskö lähettää sit neljä että aikuisetkin sais omat? Vai jättää miehelle lähettämättä kun hän ei oo "verisukulainen"?

Mun mielestä anoppisi oli töykeä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";27703793]Mielipiteitä on monia, mutta en mä ainakaan koskaan oo lähettänyt joulukorttia vain perheen yhdelle jäsenelle, mikäli heidät kaikki tunnen. Outoa olis, jos mun vanhemmat esim. lähettäis meille kolme korttia, lapsille omat ja mulle ja miehelle yhteisen. Vai pitäiskö lähettää sit neljä että aikuisetkin sais omat? Vai jättää miehelle lähettämättä kun hän ei oo "verisukulainen"?

Mun mielestä anoppisi oli töykeä.[/QUOTE]
Mä olen. Juurikin kummilapsilleni. Ja myös mun lapseni saivat aikoinaan kummeiltaan joulukortin. Eiköhän ne omalla nimellä tulleet joulukortit ole kuitenkin merkityksellisempiä lapsille kuin aikuisille?
 
harrmaa
Mun oma äiti ostelee tavaroita vain toiselle lapsistani :O Ja olen siis hänen tyttärensä joka synnyttänyt molemmat näistä lapsista.

Lisäksi toinen saa tehdä ja sanoa mitä vain ja on aina pieni enkeli jota ei saa komentaa, aina syy on tässä toisessa, huoh
 
"vieras"
Lähetitkö Keittis sit toisen kortin kummilapsesi perheelle ja laitoit siihen kaikkien muiden nimet kuin tämän kyseisen lapsen? Perheenä me joulukortit lähetetään ja niin ollaan myös saatu. Anopin tapauksen mä jotenkin ymmärrän, mikäli lähettää sitten kolmannen kortin kaikille paitsi noille kahdelle lapselle mut erikoista silti..
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";27703852]Lähetitkö Keittis sit toisen kortin kummilapsesi perheelle ja laitoit siihen kaikkien muiden nimet kuin tämän kyseisen lapsen? Perheenä me joulukortit lähetetään ja niin ollaan myös saatu. Anopin tapauksen mä jotenkin ymmärrän, mikäli lähettää sitten kolmannen kortin kaikille paitsi noille kahdelle lapselle mut erikoista silti..[/QUOTE]
Lähetin lisäksi yhteisen kortin "Maija Meikäläinen perh." eli en laittanut kaikkien nimiä siihen erikseen vaan ainoastaan ystäväni nimen. Ei olisi mahtunutkaan kaikkien lasten nimetkin tavalliseen korttiin.
 
"vieras"
Tuli mieleen, et ite olen lähettänyt kummilasteni perheissä kummilapselle oman kortin ja muilla lapsille sekä aikuisille yhteisen kortin. En siis jokaiselle lapselle omaa korttia.
 
"vieras"
ei tarvitse lahjoa, mutta pienimmällä vaivalla olisi lähettänyt yhteiskortin, mutta kun ei. Ihan yhtä pieni vaiva on esim. jouluna ostaa kaikille jotain pientä kuin kahdelle jotain suurta ( tietäen vielä, että kaksi tulee surulliseksi ) varsinkin jos on rahasta pulaa. Toisaalta minä en voisi IKINÄ tehdä niin, että ostaisin vain kahdelle ja jättäisin kaksi ilman. Oli sitten omia, muiden tai naapurin Pentin!
Hmm... Tuota viimeistä lausetta pohdin, tarkoitatko siis jos olisit ikään kuin isovanhempi vai ihan kaikille muillekin lapsille? Esim. kummilapselleni annan lahjan vain hänelle (tuttavan lapsi), en hänen kahdelle sisarukselleen. Toivon ja uskon, että he sitten saavat omilta kummeiltaan lahjan. Mutta siis itsekin tuossa isovanhempi tilanteessa olisin laittanut kortit kaikille tai sitten vain yhteisen kortin koko perheelle.
 
Opinpahan arvostamaan anoppia ja appiukkoa entistä enemmän.
Anoppi ostaa tasan kaikille 4 lapselle samanarvoiset joululahjat, synttärilahjat ja kaikkien kuvat ovat yhtä paraatipaikalla kirjahyllyssä. En ole osannut edes ajatella etteikö näin olisi:O
Vanhemmilla lapsillani olisi kyllä omakin isoäiti isänsä puolelta, mutta ei tunnu lapsenlapset kiinnostavan, onneksi on varamummi ja -vaari:heart:
 
Asiasta kun asiasta saa ongelman, niin halutessaan. Ei meilläkään isompien ukki ole koskaan laittanut korttia kuin isommille, eikä se ole juniorille ainakaan tuottanut mitään tuskaa. Veljen poika asui meillä ja hän sai tuplalahjat, kun äitinsä osti hänelle myös lahjat. Kerran vietettiin joulu mummolassa minne veljeni pojan äiti oli toimittanut myös lahjat pojalleen, ei yhtään pakettia muille. Pukin käytyä siis 16 vuotiaalla oli paljon isompi lahjakasa kuin 6 vuitiaalla. Juniori ei kiinnittänyt mitään huomiota asiaan, meidän isompia asia harmitti pikkuveljen puolesta. Meitä aikuisia toki myös harmitti, koska olimme tasapuolisuuden nimissä hankkineet veljeni pojalle yhtä monta lahjaa kuin isommille. pojan äiti tästä tiesi, eikä hän ollut ikinä aikaisemmin lahjoja toimittanut mummolaan (jossa poika ollut kaikki joulut, kahta lukuunottamatta jotka oli meillä). Mutta ei niitä jääty murehtimaan, vaan vietimme mukavan joulun.

Ei pienet lapset ole materialisteja, jos niitä ei sellaiseksi kasvata. Jos aikuiset ei tee numeroa asioista, ei pienet lapset kiinnitä huomiota saako joku kortin enemmän kuin muut, jos kaikille kortteja tulee. Toki huomaavat jos aikuiset asiasta numeron tekee!
 
"vieras"
Kyllä tuo on todella tökeröä mielestäni.

Mutta onko ap siis kertonut anopille, etteivät nämä kaksi anopille "uutta" lapsenlasta saa kortteja omilta isovanhemmiltaan? Tai olisiko kyse vain siitä, että anoppi on ajattelematon?
 
=)
Liekö anopilla sopeutumista teidän kuvoihin kun mun päätelmän mukaan siellä on aika nopeesti menty yhteen ja yhteistä lasta tehty... Kertarysäyksellä saanu kolme lasta joista kaksi ei ole hänen lapsensa lapsia... En ottaisi vittuiluna, ellei tässä ole taustalla jotain muutaki mitä et kerro anopin käytöksestä.
 
"ama"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27704109:
Opinpahan arvostamaan anoppia ja appiukkoa entistä enemmän.
Anoppi ostaa tasan kaikille 4 lapselle samanarvoiset joululahjat, synttärilahjat ja kaikkien kuvat ovat yhtä paraatipaikalla kirjahyllyssä. En ole osannut edes ajatella etteikö näin olisi:O
Miten äkkiä kuvat ovat ilmestyneet anopin kirjahyllyyn ja miten pienestä pitäen anoppi on lapsesi tuntenut? Jotenkin minusta kuulostaa, että olet alkanut seurustelemaan nykyisen miehesi kanssa, kun omat lapsesi ovat olleet vielä pieniä ja anopilla on ollut aikaa tutustua ja "ottaa heidät omikseen" :)
 
"Hupsista"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27702710:
Mä olen samaa mieltä. Vanhempien ero ja vanhempien uudet parisuhteet vaikuttavat aina lapsiin. En näe mitään syytä siihen, että isovanhempien pitäisi lakata lähettämästä omat joulkortit lapsenlapsilleen ja lähettää uusperheelle vain yksi yhteinen joulukortti. Voisi oikeastaan kysyä, miten lapsille selitetään se, että mummi/ukki ei saakaan enää lähettää heille omaa joulukorttia? Mulla on ollut uusperhe ja katson, että se on ollut mun tehtäväni selittää asiat lapsilleni ja/tai kompensoida tilannetta, jos toinen jää merkittävästi toisen varjoon eri sukutaustansa vuoksi...ei suinkaan lasteni sukulaisten tehtävä.
Ymmärrän anoppia. Olen seurannut vierestä kun oman anoppini on pitänyt ottaa perheeseensä pari lisälasta, kiintyä heihin, ostella tasapäinen määrä lahjoja ja unohtaa heidät kun poikansa erosi muutaman vuoden kuluttua. Kyseessä siis miehen veljen perhesekoilut.
 

Yhteistyössä