Asuuko KUKAAN enää vuokralla?

  • Viestiketjun aloittaja ainainen vuokralainen
  • Ensimmäinen viesti
taaperon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Joskus on oikeesti huomattavasti järkevämpää asua vuokralla ja säästä esim. asuntosäästöön. Etenkin nyt kun asuntojen korot on niin korkealla (ja todennäköisesti nousee vielä), niin helposti on kalliimpaa maksaa lainojen korkoja+yhtiövastiketta. Eli itse laina ei samoilla kuluilla edes vähene kuin mitä maksaisi vuokraa.

Me itse aikoinamme asuttiin halvassa vuokrakämpässä. Tilaa oli riittävästi ja vuokra oli 435?kk sisältäen veden, sähkön ja autopaikan. Saatiin kivasti säästöön rahaa ja sen avulla sitten asuntolainan jossa on valtion maksuton korkotuki, eikä tarvittu takaajia.

Tällä hetkellä ylivelkaantuminen on suorastaan muoti-ilmiö, erittäin huolestuttava sellainen. Eli olkaa vuokralla asujat huoletta. Säästäväisyys ja järki talousasioista on ihan hyvä juttu :flower: =)
meillä maksaa omistusasunnossa (rivari) 80 euroa vastike!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Joskus on oikeesti huomattavasti järkevämpää asua vuokralla ja säästä esim. asuntosäästöön. Etenkin nyt kun asuntojen korot on niin korkealla (ja todennäköisesti nousee vielä), niin helposti on kalliimpaa maksaa lainojen korkoja+yhtiövastiketta. Eli itse laina ei samoilla kuluilla edes vähene kuin mitä maksaisi vuokraa.

Me itse aikoinamme asuttiin halvassa vuokrakämpässä. Tilaa oli riittävästi ja vuokra oli 435?kk sisältäen veden, sähkön ja autopaikan. Saatiin kivasti säästöön rahaa ja sen avulla sitten asuntolainan jossa on valtion maksuton korkotuki, eikä tarvittu takaajia.

Tällä hetkellä ylivelkaantuminen on suorastaan muoti-ilmiö, erittäin huolestuttava sellainen. Eli olkaa vuokralla asujat huoletta. Säästäväisyys ja järki talousasioista on ihan hyvä juttu :flower: =)
meillä maksaa omistusasunnossa (rivari) 80 euroa vastike!!!!!
ja meillä oli omas rivaris vastike yli 200
 
ei omaa
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
MIKSI te asutte vuokralla? MIksi maksatte koko ajan jolle kulle muulle asumisestanne?
Siksi että en halua sitoa itseäni ajatukseen jättilainoista; ja samalla sitoa itseäni johonki paikkaan; haluan nopeasti siirtyä jos tarvis - lisäksi asutaan hyvällä paikalla ja iso asunto alle 600e vesineen; jos joku menee rikki ei tartte itse maksaa; ja rempankin makso muuton alussa ihan joku muu kun me : )
 
Rättipatteri
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
eikös siellä pk-seudulla olet palkat sillä tasolla, että sen asunnon saa ostettua, ei tartte varmaan olla mikään 100 neliötä.

Niin ja opiskelijanhan pitää saada aina tukia, aina tukia, kun ei itse millään pärjää.

Oma asunto ei tarkoita aina omakotitaloa, rivarissa mekin asutaan, mutta eipähän tartte rikastuttaa ketään muuta kuin itseään.
No ehkä jollain joo on. Mutta ei ihan tavallisilla duunareilla, samat palkat täällä on kuin muuallakin. Se muutamankymmenen sentin pk-lisä ei oikein edesauta mihinkään, täällä kun KAIKKI maksaa niin paljon.

Ja juu, muutetaan toki pois täältä heti kun vaan saan kouluni päätökseen.
 
yksi äiti
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
 
Asutaan vuokralla.
Siksi, koska vuokra on edullinen meille, ja turvaa sen että voin olla lasten kanssa pitkään kotona eikä pelkoa että lainat jää maksamatta.
Tämä on myös helppoa asumista. Ei pihatöitä, ei huolta jos paikat hajoaa.. Meidän kämppä kanssa rempattiin ennen meidän muuttoa, eli on siistissä kunnossa. Ei meillä olisi varaa ostaa saunallista kerrostalo neliöö. Nyt meillä on rahaa myös matkustella ja elää hieman rennommin...
Miksi pitäisi olla hienot asunnot, hienot autot ja kun äitysloma loppuu niin lapsi hoitoon ja äitikin töihin, jotta saadaan maksettua ne hienot autot ja velalliset hienot asunnot. Meille tärkeämpää että lapset saavat olla äidin kanssa kotona, ja elää siistissä ja mukavassa kodissa, joka ei vaihdu usein. Vuokralla voi asua myös samassa asunnossa pitkään.
 
kadun harmaan
Alkuperäinen kirjoittaja ainainen vuokralainen:
Tuntuu, että nykyään kaikki asuu omistusasunnossa/omakotitalossa.... Paitsi me :(
Siis näkyyhän noita siis olevan. Oikaise sinäkin ruttu otsaltasi vain äläkä liaksi kiinnitä huomioita tällaiseen seikkaan. Kyllä tekin tiedätte parhaiten mikä teille (juuri nyt) sopii. (eikä välttämättä konditionaalilla tarvitse vaivata päätään lainkaan).

Omistusasunto saattaa tuntua paremmalta vaihtoehdolta (ja voihan se ollakin) mutta toivottavasti voitte nyt satsata yhdessäoloon ja kaikenaliseen toimivuuteen lasten kanssa ja nauttia olostanne vailla mitään omistushuolia (etenkin okt).

Jos yhtään helpottaa tietää, niin kerrompa että on niitäkin, jostk omistavat useitakin erialsia kohteita, mutta asuvat siliti itse(kin) vuokralla. Sekin voi joksu olla järkevää/ sopivaa/tarkoituksenmukaisinta omaan elämän tilanteseen.

Ehkä suomalaisessa kulttuurissa omistamisen (vieläkin! / "junttimaisesti?") katsotaan liiaksi määrittävän ihmistä laajemminkin. Asia ei ole niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
:eek: porvarius kunniaan, eh?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
Ihanks totta? Jos asuu 15 vuotta samassa, niin se on jatkuvasti muuttamista? No sullahan se ongelma on, ja mua se ei vois vähempää kiinostaa! Sä varmaan pidät niitä kulissejaki yllä naapureiden vuoksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
Oletko hommannut jo lapsille reimatecit?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
Eli siis sulla on vaan huono itsetunto ; )
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Joskus on oikeesti huomattavasti järkevämpää asua vuokralla ja säästä esim. asuntosäästöön. Etenkin nyt kun asuntojen korot on niin korkealla (ja todennäköisesti nousee vielä), niin helposti on kalliimpaa maksaa lainojen korkoja+yhtiövastiketta. Eli itse laina ei samoilla kuluilla edes vähene kuin mitä maksaisi vuokraa.

Me itse aikoinamme asuttiin halvassa vuokrakämpässä. Tilaa oli riittävästi ja vuokra oli 435?kk sisältäen veden, sähkön ja autopaikan. Saatiin kivasti säästöön rahaa ja sen avulla sitten asuntolainan jossa on valtion maksuton korkotuki, eikä tarvittu takaajia.

Tällä hetkellä ylivelkaantuminen on suorastaan muoti-ilmiö, erittäin huolestuttava sellainen. Eli olkaa vuokralla asujat huoletta. Säästäväisyys ja järki talousasioista on ihan hyvä juttu :flower: =)
meillä maksaa omistusasunnossa (rivari) 80 euroa vastike!!!!!
ja meillä oli omas rivaris vastike yli 200
Entäs lainan korot kuukaudessa B) ? Meilläkin on yhtiövastike 180 ? kk, mutta tosiaan nuo korot on myös täysin ylimääräistä kulua. Eli kuukaudessa sais korot olla ainoastaan 250?, jotta asumiskustannukset olis samat kuin mitä meillä oli vuokra. Ei kun ei noinkaan paljon kun vielä sähkö tuohon päälle. Ja hyvä olis tietty lainaakin lyhentää että se joskus loppuis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
MIKSI te asutte vuokralla? MIksi maksatte koko ajan jolle kulle muulle asumisestanne?
koska hotihoidontuella kotona oleva yh ei saa lainaa. toivottavasti joskus on työ ja tulot sellaiset että oman kodin taas saisi. erossa talo jäi miehelle, koska minun ei ollut mahdollista yksin maksaa niin isoa lainaa.
 
tossuliini
Mekin asutaan yksityiseltä vuokratussa n.s omakotitalotyyppisessä talossa jossa toisessa päässä on liikehuoneisto. En ole koskaan edes ajatellut että voisi omaa hankkia edes aikanaan mutta nyt vielä vähemmän. Tässä on vaan niin helppo olla, vuokraisäntä hoitaa ruohonleikkuun vaikka olisin tarjoutunut omalla koneella leikkaamaan muttei tarvinnut. Ollaan tässä asuttu kohta 1,5 vuotta ja tästä asunnosta en hevillä lähde (4 h + k, sauna, iso varasto ja vuokra vain 500 e + kiinteä vesimaksu kahdelta 30 e/kk) koska tää on keskustan tuntumassa, on lyhyet kauppamatkat, lyhyt koulumatka tytöllä (150 m), uimahalli on tien toisella puolella, samoin Siwa joten tässä ollaan ja pysytään ja vuokranantajat sanoivat että saadaan asua tässä niin kauan kuin halutaan, halusivat pitkäaikaisen vuokralaisen kun edelliset ovat aina lähteneet vuoden päästä vuokrasopimuksen teosta.
 
ahaa
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja näi:
Ei mun itsetunto oo kii siitä asunko vuokralla vai omassa
mun mielestä vuokralla asujat on toisen luokan kansalaisia, sellaisia, jotka eivät pysty sitoutumaan mihinkään ja opettavat sen lapsilleenkin = koko ajan muutetaan ja mitään ei tarvitse olla säästössä eikä omaa
porvoosta päivää! Toivottavasti et ole tosissas. Sinä sitten opetat, että ihmiset on eri arvoisia, kaikkea pitää jemmata pahan päivän varalle eikä mistään saa nauttia? Niinkö? Kuten huomaat kärjistykset on liioittelua.

Tulee mieleen oma äiti. Sillä on pieni eläke, mutta vasta myivät isomman asunnon pois ja muuttivat pienempään. Aina valittaa laskuja, ja että kaikki maksaa niin paljon ja jotain pitäis saada säästöön. Säästössä kuitenkin on useampi kymppitonni, mutta nehän onkin säästössä eikä niitä voi käyttää!!!
 
Turkilmas
Niin siis pointtina on, että jos on persaukinen ilman mitään säästöjä, niin hemmetin iso asuntolaina ei todellakaan ole se taloudellinen ratkaisu. Mitä pienempi lainan tarve, sitä järkevämpää ostaa oma ja päinvastoin.
 
Me asutaan vuokralla :wave: Mutta, mutta...nyt täytetty 30v ja asetuttu aloilleen ja oman kämpän etsintä alkanut. Siitä miksi asuttu edelliset 10v vuokralla. Pääkaupunkiseudulla erittäin kalliita asuntoja ja mulla opiskelua ja äitiyslomaa vuorotellen töiden kanssa. Ei olla oltu varmoja minnepäin Suomea halutaan asettua. Esikoisen vauva ja varhaislapsuus aika oli meidän parisuhteelle tosi rankkaa aikaa, ei oltaisi uskallettu siihen tilanteeseen ottaa yhteistä lainaa. Muutenkin elämä oli ihanan huoletonta. Asumiskustannuksia ei ollut muuta vuokran lisäksi ja rahaa jäi matkusteluun ym. Eli yhteenvetona: ihania huolettomia nuoruusvuosia takana. Nyt olemme valmiit sitoutumaan omaan taloon ja myöskin valmiit pistämään rahaa oman ylläpitämiseen ja kunnossapitämiseen.

 

Yhteistyössä