Eihän tähän lasten pukemiseen riitä rahat!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26047815]Vatemenot on vähintään puolet pienemmät kun ne ostaa edellisen kauden alesta. Mä esim. ostin kesävaatteet jo talvella ja kevätpuvut viime kesänä. Hyviä kenkiä sai kesäksi halvalla vielä noin kuukausi sitten, nyt ei enää saa. Halpaa kuin saippua.[/QUOTE]

Mut mistä ihmeestä tiedät koot? Mun lapset on kasvaneet niin kummia tahteja, että harvoin on ennakkoon ostetut olleet sit sopivat.
 
Meillä on lapsilla kahdet asut, joista toiset ainakin käytetyt. Molemmissa periaatteessa kosteussuojaa. Toinen asu isommalla on housut+takki. Ai ja nyt keväällä on kummallakin vaih yhet. sitten jos ne menee että pakko pestä, laitan joko topat ilman mitään välissä, tai kurikset ja paljon välissä.

Mutta nää on kotona hoidossa, en tiedä mitä tekisin jos olis päiväkodissa.
Hoidossakaan ei tarvi mitään ihmeitä noiden vaatteiden suhteen. Ite oon hoitaja ja lapsilla näkee paljon erilaisia vaatteita. Kellä mitäkin.Kunhan ovat toimivia ja sopivia.
 
"vieras"
Mut mistä ihmeestä tiedät koot? Mun lapset on kasvaneet niin kummia tahteja, että harvoin on ennakkoon ostetut olleet sit sopivat.
Helposti..ainoastaan jonkun kerran on mennyt pieleen, yleensä niin että on tullut ostettua liian isot kengät (jotka sitten menneet myöhemmin tai helppo myydä huutiksessa). Lapset on 3v ja 8v. Sekin helpottaa kun suosii samoja merkkejä.

Esim. pienemmällä talvella koko 86/92, käyttää satavarmasti 92 kokoa kesällä. Isommalla esim. talvella meni koko 128, ensi talvena ulkovaatteet oltava kokoa 134cm, kesällä koko on vielä 128.

Meillä ei vaatteista ole jäänyt juurikaan mitään kokoja välistä. Johtunee siitäkin, että lapsilla on ollut aina sopivat vaatteet päällä :) Ei ne kuitenkaan viikossa hujahda pituutta vaikka välillä siltä tuntuukin.

Vuosien myötä kehittyy sellainen silmämääräinen arviointi; huomaa mitkä vaatekoot pitävät paikkansa ja mitkä taas eivät. Ja samalla oppii tuntemaan eri merkkien mitoitukset ja muut.
 
Mut mistä ihmeestä tiedät koot? Mun lapset on kasvaneet niin kummia tahteja, että harvoin on ennakkoon ostetut olleet sit sopivat.
En mäkään osaa arvioida niin kauas. 4v vetää mittaa niin paljon edelleen että talvipuvunkin arvio meni mettään kasvupyräyksen myötä eikä mulla oo vara ostaa montaa erikokoa. Lähitulevaisuuden ja nykymitat osaan kyl kattoa vaikkei poikaa ois mukanakaan ostoksilla.
 
"Aino"
No kyllähän sitä rahaa saa menemään vaikka kuin. Juuri laskeskelin että meidän esikoisen aikana, hän on nyt tokalla, meillä on mennyt kaikkiin vaatehankintoihin noin tuhat euroa :) Ja tuohon samaan sisältyypi eskarilaisen pikkuveljen sekä 2.5 vuotiaiden kaksosten vaatehankinnat. Toki paljon meille tulee kierrätettynäkin siskon muksuilta, sekä kavereilta, ja kiertoon annetaan paljon. Suositaan muutenkin käytettynä ostamista, etenkin pienenä muksut kulki kirpparivaatteissa. Nyt osteltu isommille ulkovaatteita osin uutena, mutta nekin -50% alesta. Ulkovaatteet on lähinnä Polarn o Pyretiä, loistava hinta-laatusuhde. Täksi kevääksi ostettu kaksosille takit, housut ja windfleecet, yhteensä noin 150€. Möin kokoa pienemmät pois nettikirppareilla ja taisin jäädä 30€ "miinukselle", tosin yksi kuoritakki on vielä myymättä, siitä saan varmaaankin noin 25-30€, eli aika tasan mennään. Kenkiäkin löytää käytettyinä, tosi hyväkuntoisia. Esim. eskarilaisen tämän talven Viking Goret, uutta vastaavat, maksoivat 8€. Kaupassa varmaankin noin 65€?

Kyllähän sitä rahaa saa menemään. Näkemällä hieman vaivaa, saa lapset puettua siististi, laadukkaasti ja edullisesti. Mutta itsestähän se on kiinni, helpompaa se kai on mennä kauppaan ja ostaa kaikki yhdellä kertaa samasta kaupasta. Meidän kaksosten PoP-vaatteet kevääksi olisi kaupassa maksaneet varmaankin noin 400€ ;)
 
"virvaliekki"
Kuulostaa helpolta, mut ei ole! Kyllä mäkin kesän vielä osaan nyt arvioida, mut alennushaalarit pitäis ostaa nyt ensi talvea varten. Ja nää pyrähtelee miten sattuu: viime vuonna alkusyksystä ostin tytölle haalarin, ni sepä olikin lumien tullessa liian pieni! Miten ihmeessä voisin nyt ostaa ensitalvelle. Ja jos ostan joka kokoa, ni voi hyvinkin joku talvihaalari olla hyvä kesällä mut ei sitten talvella.

Joop, mä mieluummin ostan kun olen varma koosta, ni ei mene taas rahat hukkaan niinkuin viime syksynä.
 
aleista
Ostan suurimman osan pojan (kohta 3-v) alennuksesta. Poijalla oma vaatehuone (2-rekkitankoa vaateh.päässä ylärekissä odottavat vk- ja talvi-haalarit ja vk- ja talvihousut ja irtotakit, fleece, softcell ja villa, yms. kurahousut).

Mut siis SUURIN osa (poika käyttää nyt 110/osassa 116 ja odottamasssa on jo 128cm kokoisiakin) on nettialeista tai kauppojen aleista ostettuja. Kenkiä en ole uskaltanut paljon ostaa etukäteen (tosin yhdet adidakset oli niin hyvässä alessa että ostin ja yhdet sandaalit), kun pojalla leveä ja pullea jalka.

(paidat yms olen myös aleista hankkinut ja huutiksesta jotain hyväkuntoista huutanut, mutta vähemmän)

Kirppikseltä vantaan villa lyhdystä olen yhden reimatec vk-takin löytänyt joka oli tarpeeksi siisti ja 6 e maksoi. Monesti tuntuu, että kirppishinnat suhteettoman kovat vs. alehintoihin.
Eikä ole ollut aikaa tai halua koko ajan kiertää kirppuja.

Pidän rahapussissa listaa (mitä saan ostaa tai mitä kokoja on) etten hamsteroi ihan turhaanj jotain. Mutta on kyllä tullut sellaisia virheitä kun en vielä ole ollut niin kokenut eri merkkien kokovaihteluista, että olen tilannut ns isomman koon mutta onkin ollut pienempää. Merkkien tuntemus auttaa ja google myös.

Rahan menoa ei voi estää, mutta nettikauppojen aleja suosittelen. Jos tietää mitä haluaa, se helppoa :)

Lisäksi olen toki aleista hamstrannut paitoja jne. hanskoja (vk ja talvi) ja hattuja ja muita asusteita (kaulureita). Jos lapsi ei ehdi irrottamaan lappuja, kyllä ne saa kaupaksi huutiksessa jos ei ole sopivaa kokoa.
 
bfghf
Jaksoin lukea vain ekan sivun...
mutta siis mulla on 4 lasta ja kaikilla on tasan yksi ulkoilusetti ja yksi vähän parempi asu kauppareissuja/kyläilyä ym. varten. Yleensä nuo paremmat takit ostan kripparilta. Meilläkin touhukkaita lapsia mutta esim. alesta ostettu reimatec+ on pitänyt aivan hyvin kuosinsa vaikka on lapsi riekkunut ja laskenut jäämäkeä jne. Ja ihan hyvin on kuivanut aamuksi pesun jälkeen.

Samaten kinttaat on ihan perus lassiet, kaks paria per lurkki mutta yleensä vaikka vähän kostetat on aamu-ulkoilun jälkeen niin iltapäiväksi ehtii patterilla kuivua aivan hyvin.

Kevääksi on jonathania ja sitten kirpparilta kaupunkitakit ja farkkuja ja ei tosiaan ole tullut turhan kalliiksi. Ihan siitä kiinni siis millaiset vaatimukset itse asettaa, pakko ei ole olla monia vaatekertoja ja kymmentä kenkäparia.
 
Meillä aikoinaan oli pk-ikäisillä lapsilla ainoastaan yksi asu/kausi ja yksi sellainen parempi takki. Hyvin pärjättiin, ja sisaruksilta jäi pienemmille hyväkuntoinen asu joskus, joskus ei :) riippuen siitä miten on kontittu pihalla.... Meille ei merkillä ole ollut väliä, ainoastaan puhtaat ja ehjät vaatteet on ollu kriteerinä. On ostettu uutena, on saatu lahjoituksena, on ostettu kirpparilta, kaikkia on käytetty.
 
Niin...kyllä niihin lastenvaatteisiin saa halutessaan rahaa uppoamaan paljon ja vähän päälle.

Mutta jos viitsii vähän nähdä vaivaa, niin halvemmallakin pääsee. Se vaatii sitten muutaman reissun kirppikselle, tai nettikirppisten selailua...mutta jos on tiukkaa vaatemenojen vuoksi, niin eikö se sitten kuitenkin olisi jo ihan kannattavaa?

Ymmärrän ap:ta siltä osin, että ei meilläkään lapsilla ole vain yhtä pukua per kausi ja that´s it, vaan kyllä niitä on useampia. Ja niitä "kauppatakkeja" myös.

Mutta mä olen saanut vaatteiden hintoja pienemmäksi ostelemalla niitä alesta (vähintään -50%) ja kirppikseltä. Juuri muutama viikko sitten ostin molemmille pikkutytöille samanlaiset vaaleanpunaiset takit, joista maksoin 3,50€/kpl.
 
wenluska
Kyllä meillä tämä paljon parjattu Ticketin talvihaalari kuivuu yhdessä yössä. Pesuun hoitopäivän jälkeen ja aamulla puhdas haalari päälle.

Meillä lapsille on yksi haalari ja yksi takki ja housut yhdistelmä. Pojalla lisäksi on pari kirppiksen parin euron haalaria remonttipukuina, kun tykkää olla mukana traktorin korjauksissa yms. Meillä ainakin käytetään ihan surutta näitä tickettejä myös rymyleikeissä.
 
"ahaa"
ahaa. Meilläki on kaksi lasta ja vielä en ole koskaan ostanut 6 pukua heille. Talveksi molemmille talvivaatteet, tekee 2 pukua. Kevätvaatteet maksimissaan olen ostanut 2 pukua, niitä ei ehdi niin paljon pitää että eivät siirtyisi toiselta toiselle.

talveksi haluan ostaa mieluisan, oli esikoiselta jäänyt ehjiä ja lähes käyttämättömiä talvivaatteita mutta kuopus ei tykännyt niistä. muotikin on muuttunut muutamassa vuodessa, värit jne.

Ei pukeminen maksa. (tietty joillekin jos ostaa paljon ja merkkiä, mutta tällaiset ihmiset yleensä myös tienaavat noilla merkeillä, myyvät niitä kalliilla huutiksessa, joten en tiedä ) Harrastaminen ja ruoka maksaa. Meillä menee harrastamiseen noin 1000 euroa kk.

Jos sulla ei ole varaa pukea lapsia, niin älä ainakaan tee enempää.
 
ekoilija
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;26044920:
voi hemmetti... oon tehny taas ihan väärin|O
muksuilla on vain yhdet vk puvut ja niillä ajattelin selvitä niin hoidossa, kotona, kaupassa, kummunkaiman naiman luona ja kirkossa....

onneksi taas luon palstaa niin tiedän että ei tuu onnistumaan:headwall:
Mun taaperolla oli yksi talvihaalari. Täksi kevääksi syksyn vanha vk-asu. En ole ostanut mitään uutta. Kun mennään kauppakeskukseen, talvihaalari riisutaan.
 
"tiinu"
[QUOTE="vieras";26045117]Noniin, kävin tekemässä lasten kanssa pizzaa ja tulin lukemaan ketjua jonka aloitin ihan tosissani.. :O

Juu, niinkuin joku tuolla jo hoksasi, kouluun ja päiväkotiin tarvitsee tosiaan 2 pukua juuri tuon pesun takia, minä haluan että lapsilla suht puhtaat vaatteet ja itse päiväkodin työntekijänä tiedän, kuinka v*ttumaista on pukea paskasia vaatteita mukuloille ja olla itse siinä samassa kurassa sen jälkeen. Meillä ei ainakaan haalarit ehdi kuivaa yön aikana, joten 2 pukua tarvitaan.

Ja kauppareissuille ja kyläilyihin tykkään pukea lapset siististi jotta hekin oppivat jotain käytöstapoja - kylään ei rytkyissä mennä. Meillä lapset touhuavat kovasti ja laadukkaatkaan haalarit eivät koko kautta pysy siisteinä, vaan kuluvat melkoisesti.

Rahaa siis palaa tähän pukemiseen ja ajattelin josko olisin viestilläni saanut kanssasisaria purnaamaan hetkeksi :D

Niin ja ENNEN lapsia ei tällaisia asioita tule ajatelleeksi ;) enkä tämän takia jättäisi lapsia tekemättä, mutta kai sitä saa joskus asiat ottaa päähän.. ettehän tekään valita ikinä, ettehän??[/QUOTE]

Tota kuinka kylmä teidän asunnossa on? ja mitä ihmeen haalareita teillä on kun ei kuivu vuorokaudessa?

Meillä on aina kuivunut vuorokaudessa kaikki haalarit niin reimatec(joka oli kyllä ihan susi), kuin suprafill, ja travalle.
 
ekoilija
[QUOTE="vieras";26048185]kuka käyttää kauppareissuilla lapsilla haalaria? Kyllähän sinne nyt ns paremmin pitää pukeutua.[/QUOTE]

Mulla ei ole autoa. Jos lähdetään kauppakeskukseen, sinne on 40min matka, joka menee kävellessä ulkonakin/bussilla. Pakko olla haalari, koska taapero ei suostu istumaan 5min enempää. Kun saavutaan kauppakeskuikseen, se haalari riisutaan.
 
Sori en jaksanu lukea koko ketjua läpi mutta mun neuvoni tähän on se, että osta kausialesta. Joko sulla on ens talven topat ostettu? Jos ei niin mars kauppaan, nyt niitä saa puoli-ilmaiseksi!! Mä ostan aina lasten ulkovaatteet kausialeista. Eli tänä keväänä on ostettu valmiiksi ens talven topat ja taas ku juhannuksen jälkeen tulee vk vaatteet aleen niin ostan jo seuraavan vuoden koot siitä. KÄytettynä myös kelpuutan jos on hyväkuntoisia, eli osa ulkovaatteista on huutiksesta tai kirppareilta. Meillä kans lapsilla on 3 pukua/lapsi/kausi enkä vois kuvitella että pärjättäis vähemmällä määrällä. Mutta ei ne maltaita maksa kun osaa ostaa oikeesta paikasta oikeaan aikaan.
 
[QUOTE="vieras";26048185]kuka käyttää kauppareissuilla lapsilla haalaria? Kyllähän sinne nyt ns paremmin pitää pukeutua.[/QUOTE]

Riippuu kaupasta. Jos menee tavallisille ruokaostoksille markettiin niin pihatoppapuku on ihan ok. Jos taas lähtee ostoskeskuksille shoppailemaan niin silloin voi pukeutua paremmin.

Tosin pakko myöntää että meidän muksuilla oli nuo normitoppa-asunsa (1v:llä haalari ja isommilla housut & takki) useimmiten myös noilla reissuilla. Isommilla rukkasten sijaan sormikkaat ja nätimpi pipo, ja tietty katsoi että vaatteet oli puhtaat.
 
Ohops
[QUOTE="vieras";26048185]kuka käyttää kauppareissuilla lapsilla haalaria? Kyllähän sinne nyt ns paremmin pitää pukeutua.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä kauppareissulle pitäisi pukeutua paremmin? Onko kaupassa käyminen joku kohokohta, juhlahetki, vai mikä on syy?

Me usein hoidamme kauppa-asiat kätevästi vaikka paluumatkalla leikkipuistosta, kerhosta tai päiväkodista. Olisi vähän epäkäytännöllistä vaihtaa siinä välissä vaatteita vain siksi, että menee ostamaan maitoa.
 
Ohops
Riippuu kaupasta. Jos menee tavallisille ruokaostoksille markettiin niin pihatoppapuku on ihan ok. Jos taas lähtee ostoskeskuksille shoppailemaan niin silloin voi pukeutua paremmin.
Minä en kyllä tajua sitäkään, miksi kauppakeskukseen pitäisi jotenkin "pukeutua". Ei kauppakeskus minusta ole lähikauppaa hienompi paikka. Haalarin voi siellä riisua, ettei tule kuuma. Mutta ei ai se kauppakeskus mikään esittäytymispaikka ole.
 
kökköliini
[QUOTE="vieras";26048185]kuka käyttää kauppareissuilla lapsilla haalaria? Kyllähän sinne nyt ns paremmin pitää pukeutua.[/QUOTE]:wave:koska yleensä käydään kaupassa lenkin yhteydessä, jos jotain pitää hakea, mies hoitaa muuten kauppaostokset.
 

Yhteistyössä