Eihän tähän lasten pukemiseen riitä rahat!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Minäkin ihmettelen, että missä te vaatteita kuivaate, jos ne eivät yön aikana kuivu? Meillä on kyllä kaiken merkkiset toppa/vk-puvut olleet aamuksi kuivat illan pesun jäljiltä.... Ja ihan kuivaustelineella niitä kuivattelen.

Meillä on kolme lasta ja kyll noihin vaatteisiin saa rahaa menemään :D Tosin, itse teen yleensä niin, että jokaisella on yksi priimakuntoinen ja laadukas vedenpitävä haalari/setti, jonka ostan uutena ja yleensä alesta. Sitten varapuvuna on pienimillä esim. isommalta peritty käytetty tai vaikka kirpparilta ostettu tai joku halppismerkki. Kauppatakki on kanssa joku nätti ja edullinen, mutta ei millään teknisilla ominaisuuksilla varusteltu.
 
[QUOTE="mie";26048431]Minäkin ihmettelen, että missä te vaatteita kuivaate, jos ne eivät yön aikana kuivu? Meillä on kyllä kaiken merkkiset toppa/vk-puvut olleet aamuksi kuivat illan pesun jäljiltä.... Ja ihan kuivaustelineella niitä kuivattelen.

Meillä on kolme lasta ja kyll noihin vaatteisiin saa rahaa menemään :D Tosin, itse teen yleensä niin, että jokaisella on yksi priimakuntoinen ja laadukas vedenpitävä haalari/setti, jonka ostan uutena ja yleensä alesta. Sitten varapuvuna on pienimillä esim. isommalta peritty käytetty tai vaikka kirpparilta ostettu tai joku halppismerkki. Kauppatakki on kanssa joku nätti ja edullinen, mutta ei millään teknisilla ominaisuuksilla varusteltu.[/QUOTE]

Meillä ei ainakaan riitä se että yössä kuivuu, me tarvitaan monesti se kuiva ja puhdas puku samantien ku edellinen on likaantunu tai kastunu. Esim poitsu on pihalla kavereiden kanssa ja sit lähetään kylään. Poitsu on suurella todennäköisyydellä likainen ja ehkä myös märkä, tai siis vaatteet. Jos sillä ei ois toista ulkopukua niin mitä se sitte pukis päälleen sinne kyläreissulle? Ja taas mun mielestä ois väärin sitä käskeä sisälläkään pysymään vaan sen takia että vaatteet on puhtaana kylään mennessä. Perheitä ja tilanteita on niin erilaisia ja toiset ihan oikeesti tarvii useammat kuin yhdet ulkovaatteet lapselle että arki sujuu ja sillä sipuli. Ei siinä mun mielestä pitäis olla mitään ihmettelemistä, tilanteita on niin erilaisia.
 
Minä en kyllä tajua sitäkään, miksi kauppakeskukseen pitäisi jotenkin "pukeutua". Ei kauppakeskus minusta ole lähikauppaa hienompi paikka. Haalarin voi siellä riisua, ettei tule kuuma. Mutta ei ai se kauppakeskus mikään esittäytymispaikka ole.
Jos haluaa. Se shoppailu voi olla vähän sellaista luksusaikaa, käydä kahvittelemassa, syömässä, katsella kauniita vaatteita, meikkejä ja tavaroita. Viettää mahdollisesti aikaa ystävän kanssa. Itse tykkään silloin olla paremmin laittautunut kuin tavallisilla, pakollisilla ruokaostoksilla.

Mutta ei siis mikään pakko, minkä kukin parhaakseen näkee.
 
Ohops
Jos haluaa. Se shoppailu voi olla vähän sellaista luksusaikaa, käydä kahvittelemassa, syömässä, katsella kauniita vaatteita, meikkejä ja tavaroita. Viettää mahdollisesti aikaa ystävän kanssa. Itse tykkään silloin olla paremmin laittautunut kuin tavallisilla, pakollisilla ruokaostoksilla.

Mutta ei siis mikään pakko, minkä kukin parhaakseen näkee.
Joo, tottakai ymmärrän että jos menee vaikka kahville, ei toki viitsi mennä missään lenkkivaatteissa. Itse en silti ole kokenut tarpeelliseksi ostaa lapselle erillisiä kauppakeskus-ulkoiluvaatteita. Voihan tavallisen haalarin alla olla siistit ja kivat vaatteet, jolloin on kahvitellessa mukava olo.

Tosin itselleni ei kyllä kauppakeskuksessa oleilu ole luksusaikaa, sieltä käyn hakemassa tarvitsemani tavarat. Erikseen on kiva mennä ravintolaan tai kahvilaan. Mutta ulkona on talvisin kylmä - lapsen on mukava olla, kun matkallakin on lämmin. Asumme Helsingissä, joten kuljemme julkisilla tai kävellen, ja omassa tuttavapiirissäni ei KENELLÄKÄÄN ole erikseen kauppavaatteita.
 
Joo, tottakai ymmärrän että jos menee vaikka kahville, ei toki viitsi mennä missään lenkkivaatteissa. Itse en silti ole kokenut tarpeelliseksi ostaa lapselle erillisiä kauppakeskus-ulkoiluvaatteita. Voihan tavallisen haalarin alla olla siistit ja kivat vaatteet, jolloin on kahvitellessa mukava olo.

Tosin itselleni ei kyllä kauppakeskuksessa oleilu ole luksusaikaa, sieltä käyn hakemassa tarvitsemani tavarat. Erikseen on kiva mennä ravintolaan tai kahvilaan. Mutta ulkona on talvisin kylmä - lapsen on mukava olla, kun matkallakin on lämmin. Asumme Helsingissä, joten kuljemme julkisilla tai kävellen, ja omassa tuttavapiirissäni ei KENELLÄKÄÄN ole erikseen kauppavaatteita.
Me asutaan Tukholmassa ja liikutaan julkisilla/kävellen minkä takia nuo hienostelutakit tulee usein korvattua siisteillä toppavaatteilla. Itsekin laitan tyyliin farkut ja paremman takin enkä ulkoilupukua. Yleensä käydään shoppailureissun yhteydessä syömässä tai ainakin kahvilla ja ideana viettää mukavaa aikaa eikä vaan juosta liikkeestä toiseen hakemassa pakollisia tavaroita. Vaikka välillä tulee jälkimmäisiäkin reissuja. :D
 
"vieras"
Vk-puvun ymmärrän että voi vähän kurittaa kukkaroa, mutta ihan siistejä muita takkeja saa kirpparilta. Esim meidän esiteinien lempitakit "kyläilyyn" on farkkutakit - niitähän saa alkaen 1,50euroa kirpulta. Niihin joku silitysmerkki hihaan niin jo on niiin katu-uskottavaa :)
 
"No huhhuh!"
Meiän pojalla oli nyt talvikamoina YKSI toppapuku. Piste.
Pipoja oli KAKSI. Lapasia/rukkasia vissiin KOLMET. Yhet kuomat oli kenkinä.

Nyt vk/kevätkamoina on yks kevyttoppis, kevyttopatut ulkohousut, tuulitakki, goretex-kengät, kumpparit ja lenkkarit. Yksi pipo, kahet rukkaset, yhet kurarukkaset ja yksi sadeasu (housut+takki.)

Hyi mua. (?)
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"joo"
[QUOTE="vieras";26047821]Helposti..ainoastaan jonkun kerran on mennyt pieleen, yleensä niin että on tullut ostettua liian isot kengät (jotka sitten menneet myöhemmin tai helppo myydä huutiksessa). Lapset on 3v ja 8v. Sekin helpottaa kun suosii samoja merkkejä.

Esim. pienemmällä talvella koko 86/92, käyttää satavarmasti 92 kokoa kesällä. Isommalla esim. talvella meni koko 128, ensi talvena ulkovaatteet oltava kokoa 134cm, kesällä koko on vielä 128.

Meillä ei vaatteista ole jäänyt juurikaan mitään kokoja välistä. Johtunee siitäkin, että lapsilla on ollut aina sopivat vaatteet päällä :) Ei ne kuitenkaan viikossa hujahda pituutta vaikka välillä siltä tuntuukin.

Vuosien myötä kehittyy sellainen silmämääräinen arviointi; huomaa mitkä vaatekoot pitävät paikkansa ja mitkä taas eivät. Ja samalla oppii tuntemaan eri merkkien mitoitukset ja muut.[/QUOTE]

tähän kokoasiaan, että lapset kasvavat eritahtia. Esimerkiksi ostin tytölle 3kk ikäisenä koon 68 haalarin ulkohaalariksi. Tyttö käytti sitä 1v 1/2 vuotiaaksi asti. Nyt talvella käytössä oli 74 cm ulkohousut ja samankokoinen takki. Ja samalla koolla jatketaan tämä kevät. kohta 7 v poika käytti tosi pitkään 116 cm ulkovaatteita ja nyt koko on 128, eli hyppäsi yhden koon yli kasvupyrähdyksen takia. 11v käyttää kokoa 146 ja on käyttänyt sitä jo pari vuotta ja yhä edelleen meillä odottaa 152 c, ulkohousut käyttöönottoa, jotka ostin seuraavaksi kesäksi, kun poika alkoi käyttää kokoa 146. Ja meillä kokoja on jäänyt välistä varsinkin ulkovaatteissa, kun on kasvettu vaikka kesän aikana ihan hurjasti ja sitten taas talvella vähemmän. Tokihan näin ei kaikilla ole, mutta joskus voi olla, olen lopettanut sen, että ostan liian pitkällä välillä ulkovaatteita. Sisävaatteet vähän eriasia, kun perus verkkareille ym on käyttöä oikeastaan mihin vuodenaikaan tahansa.

Ja noihin määriin kommentoin, että minä olen 11 vuotta pärjännyt ilman että olisi monia eri pukuja, kun ne ovat kuivuneet yön aikana pesusta oikein hyvin. Pienimmällä on ollut paljon ulkovaatteita, koska veljiltä on jäänyt ja ollaan saatu tyttöjen vaatteita tosi paljon. Periaatteessa olen sitä mieltä, että yksi puku+kuravaatteet+siistimipi takki riittää vallan mainiosti.
 
"joo"
[QUOTE="joo";26049177]tähän kokoasiaan, että lapset kasvavat eritahtia. Esimerkiksi ostin tytölle 3kk ikäisenä koon 68 haalarin ulkohaalariksi. Tyttö käytti sitä 1v 1/2 vuotiaaksi asti. Nyt talvella käytössä oli 74 cm ulkohousut ja samankokoinen takki. Ja samalla koolla jatketaan tämä kevät. kohta 7 v poika käytti tosi pitkään 116 cm ulkovaatteita ja nyt koko on 128, eli hyppäsi yhden koon yli kasvupyrähdyksen takia. 11v käyttää kokoa 146 ja on käyttänyt sitä jo pari vuotta ja yhä edelleen meillä odottaa 152 c, ulkohousut käyttöönottoa, jotka ostin seuraavaksi kesäksi, kun poika alkoi käyttää kokoa 146. Ja meillä kokoja on jäänyt välistä varsinkin ulkovaatteissa, kun on kasvettu vaikka kesän aikana ihan hurjasti ja sitten taas talvella vähemmän. Tokihan näin ei kaikilla ole, mutta joskus voi olla, olen lopettanut sen, että ostan liian pitkällä välillä ulkovaatteita. Sisävaatteet vähän eriasia, kun perus verkkareille ym on käyttöä oikeastaan mihin vuodenaikaan tahansa.

Ja noihin määriin kommentoin, että minä olen 11 vuotta pärjännyt ilman että olisi monia eri pukuja, kun ne ovat kuivuneet yön aikana pesusta oikein hyvin. Pienimmällä on ollut paljon ulkovaatteita, koska veljiltä on jäänyt ja ollaan saatu tyttöjen vaatteita tosi paljon. Periaatteessa olen sitä mieltä, että yksi puku+kuravaatteet+siistimipi takki riittää vallan mainiosti.[/QUOTE]

Ja tytär on siis nyt 1v10kk ja vaatekoko sisävaatteissa 74-80cm ja ulkovaatteissa 74 cm.
 
Ellei riitä niin sitten ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin pitää perhe nälässä/jättää tv korttimaksu tauolle/unohtaa se jokavuotinen lomamatka/olla ostamatta jotain muuta tuikitarpeellista niinkö Partyliten juttuja tai muuta must have- sisustuskrääsää jne.
Tai miettiä että voiko sillä yhdellä pipolla nyt sitten millään mennä niitten toisten haalareitten kanssa.
 
"vieras"
Lapsi tulee seiskalta sisölle, pesukone lopettaa ohjelman kahdeksalta ja ulkoiluvaatteet nostetaan kuivamaan. Jos niitä vaatteita ei saa lingota kunnolla eikä laittaa kuivuriin, ne eivät kyllä aamuseitsemäksi ole kuivat vaikka kodinhoitohuoneessa on lattialämmityskin.
 
sotta
Siis mitä, pitääkö tällaisesta edes käydä keskustelua :D Voi että.

Meille ostetaan ulkovaatteet käytettynä, kohtuuhintaan. Saa remuta, liata ja ei haittaa jos tulee reikiä. Kun menevät likaiseksi, niin kuivumaan vaan ulkoilun jäljiltä ja pahimmat hiekat kylpyhuoneen lattialle. Jos tarvitsee jotain hienosteluvaattetta niin niin... En vaivaa päätäni. Hei ne on lapsia, ei ne välitä!
 
yhden äiti
[QUOTE="vieras";26044871]Älkää tehkö kuin yksi lapsi jos se tosiaan meneen noin vaikeeksi ,hankalaksi ja kalliiksi.[/QUOTE]

Kyllä siihen ainokaiseenkiin saa rahansa tuhlattua, jos niin haluaa.
 

Yhteistyössä