*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Huikkikselle tsemppiä myös täältä, onneksi keskosvauvat on yleensä tosi sitkeitä sissejä ja selviää monesta asiasta paremmin kuin moni muu. Mutta toivotaan tietenkin että vauveli pysyy vielä masussa pitkän aikaa:)
Hypylle myös tsemppiä; taistele siitä imetyksestä/pulloruokinnasta, ei lääkäritkään saa noin helpolla luovuttaa! Tietenkin on hyvä varautua siihen, että nml tarvitaan, vauvan parastahan siinä vain ajatellaan mutta ei se saa olla ainoa vaihtoehto vaan periaatteesta, jos vaan vauvalle on turvallista kokeilla muutakin. Lopullisestihan sen näkee vasta sitten kun vauva syntyy, ett mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja jos yhtään lohduttaa, niin mun tietääkseni myös vanhemmat opetetaan syöttämään nml:n kautta, eli et sinä aivan ulkopuolelle siitä jää vaikka se vähän erilaista onkin:)
Huomenna ois neuvola ja mua meinaa vähän jännittää... Viime viikolla mietin, ett oisko pitänyt pyytää neuvolalääkärille aikaa kohdunsuun tarkistusta varten mutta en sitt uskaltanut... No, katsotaan mitä se terkkari sanoo, ehtiihän tuota vielä lekurille ennen juhannusta ja reissuun lähtöä jos hän on sitä mieltä. Toisaalta olo on ollut ihan ok viime päivinä, jos tuota yhä pahenevaa käsien puutumista ja nivelsärkyä ei lasketa. Tai itse asiassa se ei ole edes puutumista, vaan jotain muuta jota en osaa kuvailla. Joku heitti arvelun siitä rannekavavaoireyhtymästä, mutta ei tää samanlaiselta tunnu. Sitä nimittäin epäillään vahvasti mulla oikeassa kädessä ja odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä sen suhteen! Tää on ihan erilaista särkyä...:confused:
Meillä on nimet valmiina sekä tytölle että pojalle eikä niistä onneksi kauheesti tarvinnut vääntää kättä:D Aika samoilla linjoilla oltiin asiasta miehen kanssa, kumpikin halusi perinteisen nimen ja ajatus oli vaan ett sais olla vähän harvinaisempi eli ei mikään kolmen eniten käytetyn joukossa!
Jaahas, tänne tulla tupsahti ukkonen vierailulle ihan yllättäen, taitaa olla parempi pistää kone kiinni varmuuden välttämiseksi! :wave:
Tuulia ja papu 31+4
 
Imettämisestä oma puoleni, nimittäin se ei ole multa ikinä onnistunut :( Olen kuitenkin saanut lypsettyä kunnolla ja helposti niin rintamaitoa edes ovat saaneet. Tunnen oikeasti olevani huono äiti jolla on ihan vääränlaiset rinnat jne......

MUOKS: Toivon siis todella, että saisin kokea imetyksen jonkin puolen tällä kertaa. Olen aina niin onnellinen, kun jollakulla se onnistuu ja en siis tarkoita, että imettämättömyys tekisi kenestäkään muusta mitenkään huonoa, tunnen vain itse olevani huono!! Haluan siis korostaa vielä tätä ettei kukaan loukkaannu nyt turhaan! On myös niitä jotka eivät vain halua imettää ja siinäkään en näe mitään pahaa!
Miuski, älä turhaan koe huono-äitioloa. Täällä toinen jonka lapset ovat pullovauvoja. Kummallekaan mun maito ei ole sopinut ja lääkärin ohjeistuksella en ole imettänyt vaan olevat kasvaneet (raukat) vaan korvikkeella. Mulla on ruoka-aineallergioita ja sukurasitteen vuoksi myös lääkäri suositti korviketta. Joten enkös mä vasta ole huono äiti ;)

Pullotellaan vauvoja sitten kilpaa ;)

-Santtu syyskuisista

en sitten halua muilta minkäänlaista kommentia tohon allergiat+imettämättömyys asiaan Mulle riittää että toisen synnyttyä lastenlääkäri piti mulle synnärillä hillittömän puhuttelun siitä, kuinka olen huono äiti ja pilaan lapseni elämän antamalla vain korviketta.
 
mammy- Kiitos linkistä ja vinkistä, nyt mietin kuumeisena otammako vai ei!!!! Todennäköisesti tulee tilattua!!!

Huikkis VOIMIA JA TSEMPPIÄ nyt loppumetrien huilaamiseen!!! Niinkuin muutkin ovat todenneet ja itselläsikin on kokemusta, niin näillä viikoilla syntyneet ovat jo "isoja" keskosia ja ennuste on tosi hyvä joten sen vuoksi älä murehdi!!! Ajatella voit olla meistä se joka saa pikkuisen ensimmäisenä kainaloon :heart:

Hemari: Mulla oli esikoisen raskausaikana ja sen jälkeen noin 2-4kk samanlainen kipu juuri jalan ulkosyrjässä. Pahinta oli kun aamulla tms. pitkän levon jälkeen lähti liikkeelle niin tuntu että vähintään luut on poikki, mutta ei siinä koskaan mitään "kunnonvikaa" ollut. Fysioterapeutin koulutuksella veikkaan että kyseessä on ns. "rasitusvamma", jalat ja etenkin jalkaterät joutuu melko koville raskausaikana ja lisääntyvä paino muuttaa herkästi jalkaterän asentoa kun muutenkin nivelsiteet löystyvät raskausaikana. Jalkaterässä pienetkin asennon muutokset/rasitus saa helposti aikaan hermopinteitä ja muun tyyppistä virhekuormitusta joka sitten voi olla tosi kipeä!!! Hieronta/jalkaterän nivelten mobilisointi voi helpottaa, mutta uskosin että se häviää viimeistään painon palauduttua ennalleen. Kannattaa suosia hyviä, tukevia jalkineita joissa on hyvä pohjallinen, korkkareita ja kaikkia lattapohja palleriina kenkiä kannattaa vältellä =) Kylmä rauhoittaa jos kipu pahenee rasituksessa!!!

Nimistä Meillä on nimi tiedossa, mutta siltikin vielä vaihtoehtoja käydään läpi. Olen niiiiiin tyytyväinen esikoisen nimeen ja haluaisin saada yhtä "nappi" nimen tälle toisellekkin joten kaikki on vielä avoinna! Oona Linnea on tällä hetkellä 1. vaihtoehto, mutta muita hyviä omalla listalla on Pihla,Olivia, Asta, Sofia, Anni. Jos ei suvusta jo löytyisi listalla olisi Lilja, Hilda, Helmi ainakin :) Poikien nimenä ehdin miettiä ennen sukupuolen varmistusta Niilo, Onni, Valtteri, Santeri, Matias, Pyry, Jesse, Nooa... Ainakin nuot.

ON: Mulla nyt pari päivää ollut myös kunnon tuikkimista alakerrassa ja välillä lenkillä tuntuu niinku koko alakerta ois putoamassa. Lisäksi noin 2-3/pvässä tullut ihme kipeä paine/kipu nivusiin etenkin oikealle. Selkeästi liitän vauvan liikkumiseen mutta tuntuu tosi kamalalle. Silloin ei pysty kunnolla ottaan askelta ja tekisi mieli huutaa... Kipu helpottuu yleensä noin 5-10 sek sisällä, mutta toistuu yleensä noin 2-3krt ennenku häviää!!! Tänää illalla vielä supisti muutaman kerran (ei juuri kipeitä), joten täytynee keskiviikkona neuvolassa asiasta mainita!!! Tuskin sitä ennen tarvtsee olla äippäpolille yhteydessä vaikka olen siellä seurannassa maksa-arvojen vuoksi ja ovat sanoneet että jos tilanteessa tulee muutoksia niin olla yhteydessä mutta tää on kai vielä normaalia muutosta, vai mitä ootte mieltä????

Nyt jo melekonen romaani taas joten jatkan toisella kertaa lisää :D

Viola ja "Wilhelmiina" 33(vai 34?)+4
 
Raitikselta piti vielä kysymäni kun sinulla oli joskus hyviä ehdotuksia ja mietteitä tuplavaunuihin että mihin olette päätyneet? Otitteko/Otatteko ne teutoniat vai jotkut muut? Ja ehdotit mulle jotain ilmakumisilla renkailla kun kerroin etten oikeen ole noiden kovien renkaiden kannattaja niin et sattus muistaan että mitkähän ne oli mitä suosittelit :headwall: :LOL: Ei sillä että mulla olisi huono muisti.... Nytkö vaunujen hankinta on ajankohtaista niin en osaa enää päättää....
 
Ohhoh, nyt tosiaan tuntuu, että ollaan jo ihan loppuvaiheessa kun täällä juttua jo sairaalakasseista,imetyksestä tms=)
Itse en ole asiaa vielä miettinytkään ja eihän sairaalassa oikeastaan mitään kamalasti tarvitsekaan..?
Ja noista vaatteista synnytyksen jälkeen; itsellä kyllä mahtui kaikki vanhat vaatteet heti päälle eikä tissit kasvaneet maidonnoustua oikeastaan yhtään. Ja minä tietty olin ostanut isompia imetysliivejä ym,koska niin "käskettiin":LOL:

Omaa napaa sen verran, että vatsa tuntuu olevan nyt "tiellä". Mutta eipä tässä ole enää kovin kauan jäljelläkään raskautta, joten siihen nähden ihan sopivat mitat ja hyvä olo, ts. pystyn tekemään normaalit elämisen asiat ilman suuria ponnistuksia=) Ainoa ongelmantyylinen on nukkuminen,kun vauva painaa ja pitää ravata vessassa ja kun löydän hyvän asennon,niin nukun samassa asennossa kuin tukki ja sitten välillä puutuu jalka, käsi...

En osaa arvioida miten päin vauva on,mutta luulisin ettei todellakaan kääntynyt "lähtöasemiin",tai ei ainakaan viikko sitten neuvolassa käydessä ollut ja tuntuu kait olevan aika lailla samoin päin nytkin. Niin tosiaan, nopea neuvolakäynti oli tossa rv31-32 ja seuraava onkin sitten lääkärikäynti rv36. Ja sittenhän se jo pian syntyykin;)

KÄyttekös te tutustumassa synnytyssairaalaan? (sori jos tästä jo puhuttu, kahlaan tässä läpi,mutta kun juttua on niiiiin paljon enkä ole ehtinyt aikoihin lukea..)

Aurinkoista kesänjatkoa kaikille!!!!
 
Viola: Oisinkohan mä ehdottanut sulle Easy walker duo-vaunuja? :)

Meille tuli Teutonian Team Alu S4-kärryt. Muuten tosi hyvät, mutta kun me kuljetaan tähän taloon takaoven kautta, niin se on kai hieman normia kapeampi ja noi ei mahdu siitä sisään.. :headwall:
Onneksi vauvan saa kantokassissa sisään ja ulos. Ja kärryt tulee kyllä kahdessa osassa ihan helposti sisään. Ja jos nyt elämä menee niinkuin tässä hieman näyttää, niin meillä vaihtuu kärryt joulun maissa Britaxin B-dualeihin tai vastaaviin, vaikka en niistä olekaan kovin innostunut.

Imetyksestä vielä.. Mua ei kans haittaa imettääkö joku vai ei, mutta jos OMA imetys ei suju, niin olen siihen pettynyt, koska viimeksi sujui niin hyvin, että odotukset on korkealla nytkin.

Raitis
 
Tsemppiä Huikkikselle sinne osastolle! Toivottavasti kaikki menee hyvin, tuli vaavi pikapuolin tai ei :heart:

Bump, täälläkin on nimi vielä hakusessa, ainakin tytölle. Pojalle se jo löytyisi (oli aika helppo kun molemmille isommille tytöillekin on mietitty myös pojan nimet kun sukupuolta ei ole koskaan kyselty).
 
huikkikselle tsemppiä myös täältä päin. toivottavasti lepäily auttaa että vauva pysyy vielä hetken masussa.

mulla ei esikoisen imettäminen sujunut ja toivon tällä kertaa parempaa onnea, mutta en aio ottaa siitä mitään stressiä, ihan hyvä vesseli esikostakin on kasvanut vaikka sai rintamaitoa vain muutamia kuukausia. toki toivon kovasti että tän vauvan imettäminen lähtisi sujumaan.

sairaalakassia en ole miettinyt vielä mutta nyt on tullut hyviä vinkkejä, kiitos vain kaikille. ;) en oikeastaan muista mitä viimeksi oli edes mukana? paitsi tietysti vaatteet vauvalle.
 
Viola85 - Tosta teidän nimi listasta, itse tykkään aika samoista nimistä ( esikoinen on Helmi ), ja tossa tyttöjen listalla olikin yks nimi mikä luultavasti tulee tälle tulokkaalle jos on tyttö, ja poikien listalta yks ehdoton lemppari on kans Niilo mies ei vaan ole lämmennyt nimelle.. Vielä ! :D Toisena nimenä jos on poika tulee luultavasti Juhani ja jos on tyttö niin Adalmina.

Imetys - Sujui esikoisen aikana todella hyvin, maitoa tuli liiakseenkin jos niin voi sanoa. Toivon että nytkin imetys sujuu ongelmitta, mutta jos ei niin sit korviketta kehiin. Ei korvike mun mielestä tee vauvasta tai äidistä sen huonompaa, joten naiset älkää stressatko! :)

majj & 32+1
 
Eea
Imetys sujui esikoisen aikaan melkoisen hyvin. Olen kyllä tosi pettynyt, jos nyt ei jostais syystä suju. Haaveissa on, että saisin vuoden imettää. On se vaan niiiiiiin paljon helpompaa kun ei tartte pulloja keitellä ja korvikkeita lämmitellä. :)

Nimi meillä on ollut jo jonkin aikaa päätettynä. Kolme nimeä tulee kuten esikoisella ja keskimmäinen on miehen suvusta. Esikoinen on nimeltään Hilma-Sofia Birgitta. Tuo Birgitta nimi on miun äidillä, miulla ja miun kahdella siskolla.

Viime yönä sain kokea ensimmäisen kunnon suonenvedon. Voi luoja kun sattu!!!!! Pohje kramppas ihan kunnolla ja se on vieläkin hellä. Tähän asti oon noilta onnistunu välttymään. Pittääpä alkaa napsimaan magnesiumia.

Nyt aamupalalle! :wave:

Eea & Urkki 30+5
 
kiitos kaikille :) eilen meinasi jo vauva syntyä, pääsin muistelemaan miltä ne synnytyssupistukset tuntuukaan (monta tuntia siis supisti koko ajan ja meinattiin jo saliin viedä)..mut sit yhtäkkiä alko estotippa toimimaan, vaik oli tippunu jo valmiiks useamman tunnin ja yleensä auttaa maks tunnissa.. Mut hyvä näin.. Ekat kortisonit vauvan keuhkoille sain eilen ja tänään tulee vielä toinen annos.. Paikkojen tilanne on kuulema tosi huono, eli nyt vain pötkötellään..
 
Huikkikselle voimia ja jaksamista. Kamala tilanne, vaikka mitään hirveää hätää ei enää pitäisi olla. Sä taidat olla jo aika monta viikkoa edellä muutenkin. Toivottavasti kaikki sujuu hurjan hyvin. :)

Nimestä sen verran, että en mä voi sitä päättää ennen kuin olen nähnyt vauvan. Pitää katsoa vähän millainen tyyppi tuolla masussa on ja mikä nimi sille sitten ehkä sopisi. :)

Imetys sujui esikoisen kanssa noin 3kk, tasan siihen päivään asti, että selkä meni aivan lukkoon ja jouduin syömään vahvoja lääkkeitä. Toivottavasti parempi onni tällä kerralla. Mua on muuten imetetty vajaa 2kk ja itse imetin tuon 3kk ja ihan ilman allergioita ollaan kyllä selvitty. Minä jo 27-vuotta, joten ei se imetyksen kesto aina siihen vaikuta. :) Ei turhaa stressiä tämänkään suhteen.

Pääkivut jatkuvat, lähes päivittäin. Myös noita värihäiriöitä ja palloja näkökentässä ilmaantuu, varsinkin jos huimaa vähänkin normaalia enemmän. Masussa on kova meno päällä, kiva kun liikkeet tuntuvat hyvin. :)
 
Huikkikselle tsemppiä, olet täälläkin kovasti ajatuksissa! :)

Imetyksestä, kokemustahan mulla ei oo, mutta kyl mä kovasti toivon, että se onnistuis. Toki koetan ottaa realistisen asenteen, että aina kaikki ei mee ihan putkeen. Ketään "pulloäitiä" en syyllistä, sehän voi olla mullakin edessä!

Tänään lähdetään juhannuksenviettoon mökille, joten hiljaisuutta odotettavissa täälläkin. Paluu ois mun osalta jo perjantaina, kun oon töissä viikonlopun. Mies saa jatkaa poikien kanssa rymyämistä vielä muutaman päivän. :xmas: Ei kyllä harmita yhtään, en mä kuiteskaan jaksais tuolla tehä muuta ku nukkua.


u & Liipukka 31+6
 
Hellou!

Omaa napaa ja kitinää tällä kertaa Tosi inhottava yö takana..samaa oli viime viikolla jotain kolme iltaa/yötä, ennen nukkumaan menoa alkaa tuska..Se alkaa aaltomaisena menkkakipuna, joka jää sit päälle,alaselkää pakottaa, inhottavia vihlomisia häpyluulla ja vatsalla ja alavatsa ihan kosketus arka ja samaan vielä närästys..huoh...ja aamulla sit herätessä päänsärky ja kaamee turvotus :( Melko ärsyttävää....Eilen illallakin kävelin huoneesta toiseen ja yritin sängyssä vaihtaa asentoa mut mitenkään ollut hyvä olla...ja ärsytystä lisää sit se että mies kuorsaa sängyssä autuaan tietämättömänä ja jos sen herättää niin se kysyy että onko synnytys käynnistyny ja kääntää kylkeä..onhan se ihana reaktio, mutta kivempaa olis selkähieronta...

No niin siinä tämän päivän fiilikset...onneksi huomenna neuvola..


Nti+ pikku nti 32+3
 
Imetyksestä Mun mielestä on yhtä hyvä äiti imettääkö kokonaan, osittain vai ei ollenkaan. Vai onko käytössä pullo tai mahollisesti nenämahaletku, niinkun meillä saattaa olla eessä. Mä en ees tiiä miten jotkut ihmiset voi ajatella "ootpa huono äiti kun sun vauva on letkuruokinassa.." :O tai pullovauvana! ei mee niinkun kaaliin, että miten se vaikuttaa äitiyteen? jos joku ei pysty imettämään vaikka kuinka haluaisi, niin eihän se ole äidin vika? mulla ihan verenpaineet nousee kun tiiän lähipiirissäkin ihmisiä jotka "haukkuu" niitä äitejä jotka eivät imetä. Herrajestas mistä toi ajatusmaailma ihmisillä tulee. Ja lisäksi, tilanne niinkun meillä että mahollisesti en saa edes pulloruokkia vauvaani, tuntuu kauhealta.. Tottakai mä haluaisin imettää tai edes pulloruokkia, vaan jos asiat menee huonosti niin en saa kumpaakaan..

Puuuuh, kylläpä helepotti ku sai purkaa mielipiteensä :D :LOL: ja tätä ei oo tarkotettu kellekkään henkilökohtaisesti. Ikävä kyllä mun tuttavapiiri sisältää suurimmaks osaks tämmöstä porukkaa, niin ehkä se saa mun päään kiehuu :D

Ja sitten Huikkis Oho, siellähän on meinannu olla tositilanne päällä. No, sun vauva haluais jo tulla kesäks maailmaan :) onneks hällä on hyvät mahikset selviytyä kun on jo kuitenkin viikkojen paremmalla puolella :)

Nti. Täällä samanlainen yö takana :( aaltoimaiset menkkakivut alko ja niitä tuli n. 3 kipuilua 2 minuutin sisään.. ei kiva ei. En ees tiiä että onko nää nyt jotain kannatin kipuja vai suppareita? vai mitä.. ihan outoja.

Hyppy ja poitsu 32+4
 
Heip!

Nyt täytyy hehkuttaa, kun oon tän väsymystaakan alla vihdoin saanut aikaseksi jotain! Iski tänään jokin ahkeruuspuuska heti aamusta, ja nyt on silitetty viimeiset vauvan vaatteet, eli nyt kaikki esikoisen vaatteet ad kokoon 62 cm pesty, silitetty ja viikattu. Sitt sain aikaseks pyyhkiä lipaston jonne vauvan vaattet tulee ja aseteltua kaikki unisex-vaatteet kokoon 56 cm asti sinne paikoilleen. Kaikki selvästi joko tytön tai pojan väriset vaatteet oottaa vielä viikattuna laatikossa siihen asti että selviää kumpaa tämä tulokas edustaa.:D Samoin nuo 60-62 cm, ne otan käyttöön sitten kun eivät enää ole hullun isoja. Sitä isompiin kokoihin nyt ei oo vielä hetkeen tarvetta koskeakaan.
Lisäksi pesty pari koneellista pyykkiä ja siivottu esikon huonetta. Kunhan isäntä kotiutuu, saa ruveta mun kanssa siirtelemään huonekaluja tytön huoneessa uuteen uskoon, iski joku puuska sisustaa sitä uudella lailla :D
Sitt pakkasin myös sairaalakassit valmiiksi sekä mulle että vauvalle. Eli kaikki mitä voin vauvaa varten valmiiks tehä, on nyt sitten tehtynä! JEI! Oon niin ylpeä itsestäni kun tavoite oli tämä, että kaikki olis valmiina ennen vauvan syntymää. Esikolta kun ei ollut oikeen mitään valmiina kun niin yllätti tulollaan ennenaikojaan. Varsinkin kun oon viime viikot vaan lähinnä makoillut ja voinut huonosti ja potenut huonoa omaatuntoa siitä.
Täällä kotona pitäs kyllä vielä saada paikkoja kuntoon, joten puuhaa kyllä riittää. Tarkoitus ois uusia kaapistoja kodinhoitohuoneeseen ja meidän makkariin ja niitä oon suunnitellut. Kaikein akuutein on nyt meidän vaatekaapit makkarissa kun ne piti viime vkolla yllättäen purkaa kun meille asennettiin ilmalämpöpumppu ja sen putket piti vetää kaapin takaseinää pitkin. Aikeissa olikin kyllä purkaa koko kaapisto mutta vasta hamassa tulevaisuudessa. Sain nyt tavallaan "kaksi kärpästä yhdellä iskulla" kun nyt sitten pitää samaan syssyyn uusia kaapitkin :p Kaikki vaatteet tällä hetkellä pinoissa ympäri kämppää mutta mies on luvannut että ennen viikonloppua olis uudet kaapit paikallaan!

Kun koko aamupäivän touhunnut alkaa kyllä jo väsy painaa, kohta päikkäreille siis. Varsinkin, kun yöunet tosi huonot myös täällä, en saa iltaisin kanssa millään unta kun koskee kauheesti liitoksiin ja sukkapuikkokipuja tulee oli sitten paikoillaan tai vähän erehtyy liikahtamaan. Kyljen kääntäminen on yhtä tuskaa. Eilenkin johonkin klo 1.30 asti vaan tuskailin eikä unta tullut. Aamusta noi kivut ei tunnu juuri ollenkaan, joten liittynevät siihen, että koko päivän kun on pystyssä ja jalkeilla, tuntuvat sitten illalla niin kurjille?

Hyvä, että Huikkiksen vauva vielä hetken malttoi pysyä mahassa, ehtii kortisonit vaikuttaa. Täällä hengessä mukana ollaan, toivotaan että vielä hetken masussa pysyisi, mutta jos ei, niin siihenkin onneksi viikkoja jo mukavasti kasassa. :hug:

Nimestä, mäkään en osaa sanoa varmaksi nimestä ennenkun oon nähnyt vauvan, mutta vaihtoehtoja on pyöritelty. Pojalle melko hyvä ehdotus on, tytölle vaikeampaa löytää semmosta joka miellyttäs sekä mua että miestä. Kun täydellinen tytön nimi käytössä jo esikoisella :D

Nyt päikkäreille, ja sitten voisi leipoa illaksi kääretortun kun tulee kaverit kylään! :wave:

Kirppiina ja Rooneymuru 34+1
 
Huikkis toivottavasti supistukset laantuvat ja pieni pysyy vielä hetken mahassa :hug:

ImetyksestäMulle on kans aivan sama miten kenenkin lapsi saa ruokansa. Kaikki eivät vaan pysty imettämään, mut se kyllä hieman ärsyttää jos ei viitsi edes yrittää tai kokeilla jos mahdollista on. Mulla yksi kaveri ilmoitti jo ennen synnttämään menoa et hän ei muuten imetä, koska ei vaan halua. Kuitenkin se oman äidin maito olisi parasta ravintoa lapselle ainakin ekoina viikkoina.
Ekaa imetin n 5kk, imettäminen oli jatkuvaa taistelua, toista imetin n 6kk ja vauva vieroitti itse itsensä kun alkoi saamaan muutakin ruokaa ja maitoa pullosta aina välillä. Kolmas oli täysi tissivauva, ei kelvannut tuti eikä pullo vaikka olis joskus hieman asiaa auttanutkin. Pelkällä rintamaidolla oli sen 6kk ja muuten imetin n10kk, sit alkoi puremaan ja imetys loppui siihen. Toivon että saan imettää lasta ainakin jonkin kuukauden, mielellään pidempäänkin. Se on vaan niin helppo tapa, ei tarvitse pestä pulloja eikä lämmitellä maitoja kun on eväät mukana.

Supistuksiatulee päivittäin mutta eivät varsinaisesti satu mihinkään, maha vaan kovenee ihan kiveksi, puristaa jonkin aikaa sit loppuu. Paitsi silloin sattuu jos on vaikka samalla kakkahätä ja tulee se supistus. Sattuu mahaan ja selkään ja olo on tosi tukala. :whistle:

Sit eilisiä neuvolakuulumisia:
rv 33+6
painoa +575g/vk
turvotus ++
RR 129/84
pissa puhdas
hb ei ole otettu hetkeen kun ollut alimmillaan 134 ilman lisärautaa
sf mitta 34cm
syke +
liikkeet ++

Karvis ja Elli rv 34 poks, hui sentäs 35 viikko jo menossa :eek: kohta nää oikeesti syntyy!
 
viola kiitos kommentista tohon jalkakipuun. Itsekin mietin että varmaan on vaan rasittunu kun kuitenkin 10kg on ekstraa tullu aika nopeasti ja sitten kun ei tavalliset kengät mahdu jalkaan turvotuksen vuoksi, niin joudun käyttämään ei niin ergonomisia sandaaleja. Toivottavasti tää nyt sit synnytyksen jälkeen helpottaa. Aika vaikeaa on nimittäin kävely.

Karvatonkoira vitsit sulla rauta-arvot on ihan huiput :) Mullekin kelpais tommoset lukemat, kun maha menee sekasin noista rauta-lääkkeistä :x

Imetys mulla suju esikoisen kanssa hyvin. Täysimetystä oli 6kk ja vuoden ikään asti imetin. Alussa oli hankaluuksia, kun tytsy joutu viikoksi lastenklinikalle. Kävin siellä lypsyhuoneessa (tuli muuten tosi lehmä olo :LOL:) ja pullolla sit annoin maidot niin nähtiin tarkasti paljonko hän söi. Korviketta ei ole edes maistanu :) Toivon että menis yhtä helposti tällä kertaa, mut jos ei mene niin sit vaan korviketta peliin. Ihan helpolla en anna periksi, vaan yritän kyllä imettää. Se on niin paljon helpompaa.

Mutta siis eihän sitä koskaan voi tietää miksi joku ei imetä. Ihmettelin pitkään miksi yksi meidän perhevalmennusryhmästä ei imettänyt, mutta kävi selville että hänellä on reuma ja reumalääkkeet esti imetyksen.

Imetys on myös herkkä asia, ja stressaaminen voi jopa estää kokonaan maidon tulon. Joten eipä stressata näin etukäteen imetystä :) Se menee jokaisella niin kuin menee ja parin vuoden päästä kukaan ei enää muistele miten lapsi on maitonsa saanu.

Kauniita nimiä on ollu esillä :) Meidän esikko on Silja ja tästä kakkosesta tulee mitä luultavimmin Helmi. Jos onkin poika, niin sitten lyö tyhjää.

Yöunet on täälläkin aika huonoiksi mennyt. Viime yönä heräsin neljältä ihan pirteänä :headwall: Ja se on tosi harvinaista mulle. Onneks sain unen päästä vielä kiinni. Aamulla nukkuisin vaikka kuinka pitkään.

hemari ja helmiäinen 34+4
 
Mulla on sama mielipide tuosta imettämisestä. Siis että jos yrittää kovasti ja tosissaan ja hankkii tietoa ja apua ja tukea ja silti ei onnistu imetys niin sehän on vaan hyväksyttävä,eikä tee kenestäkään sen huonompaa. Mie en vaan ymmärrä näitä"imetin 2 viikkoa ja maito vaan loppui" tai "ei oo mun juttu,niin en imetä ollenkaan"..maitohan ei niin vain lopu kenelläkään jos rintaa tarpeeksi stimuloidaan jne,,,se on ykisnkertaisesti mahdotonta ihan jo anatomisesti. Ja ei kai sen imetyksen tarvi ollakkaan äidin juttu?vaan lapsen...lapsihan siitä sen ravinnon saa,äiti voi käydä jääkaapilla ;) 2 prosenttia naisista on sellaisia jotka ei anatomialtaan pysty imettämään avuista ja apuvälineistä huolimatta,mikä on aika vähä verrattuna siihen kuinka moni sanoo ettei vaan pystyny/maito loppui ;)

Täällä revitään taas hermoja tuon esikoisen (10v) kanssa. Mie niiiiiin toivon et murkkuikä tulee olemaan helppo,kun kerran esimurkku on näin kamalaa :D

mammy+piippa 31+6
 
Eea
imetys kyllä herättää helposti suuria tunteita. Ketään ei tietenkään saa tuomita huonoksi äidiksi, vaikka ei imettäisikään. On jokaisen oma asia kuinka lapsensa ruokkii. Toivoisi kuitenkin, että jokainen edes kokeilisi ja yrittäisi. Omasta mielestäni imettäminen on maailman luonnollisin asia ja ihanaa lähekkäinoloa vauvan kanssa. Olisi kyllä kiva, että vauva kuitenkin tarvittaessa söisi myös pullosta, että voisin joskus hetkeksi karata vaikka kaupoille. :) Ja pääsisi isä ja isosiskokin osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Äidinmaito on kuitenkin vauvalle sitä parasta ravintoa ja toivon, että voin sitä tulokkaalle tarjota. Korvikkeet tulee myös aika kalliiksi pidemmän päälle.
 
Imetyksestä... Vielä jatkaen :LOL: Kuten monet on sanonu että imetys on niin luonnollinen asia ja helppo ratkaisu vauvan syöttämiseen. (Ja halvin ;) ) niin kaikki ei sitä kuitenkaan voi edes kokeilla, esimerkiksi minä todennäköisesti. Vaikka kuinka haluaisin.. Mutta onneksi sentään voin pumpata sitä äidinmaitoa, ja eikös se ole se ja sama millä tavoin se lapsi sen ravinnon saa esimerkiksi nyt sen äidinmaidon.. Oli se pullossa tai letkun kautta tai tissistä. Tottakai jokainen tekee miten haluaa. Mutta ei ne korvikkeetkaan mitään myrkkyä ole, jos semmosta joutuu antamaan...
 
Ma taidan olla vahemmistoa taalla siina mielessa, ettei imetys millaan lailla stressaa. Esikoisen kanssa kaikki sujui mallikkaasti, ja sama oletus on nytkin. Oletin vaan sillon, ettei siita mitaan ongelmaa tule ja sama linja kai talla kertaa. Yksi stressi vahemman.. :p

Rintaruokittu vai ei, niin lapsi saa kylla tarvitsemansa myos pullomaidosta. Ymmarran hyvin, etta imetysta lobataan silla onhan se kaikista paras vaihtoehto, mutta ei se tee pullolapsesta huonoa vaihtoehtoa. Ehka tassakin asiassa mielipiteeni heijastavat tata yhteiskuntaa. Luin taannoin, etta Englannissa vain 3% (!!!) lapsista on edelleen taysimetyksella viiden kuukauden iassa. Suurin osa aideista ei halua tai jaksa yrittaa. Harvemmin taalla nakee imetysta julkisella paikalla, se varmasti vaikuttaa myos asiaan.

WHO:n suositus on, etta vauva olisi taysimetyksella 6kk. Mutta toisaalta, tama on varsin uusi suositus, ja toimii huonosti monessa maassa. Esim. suurimmassa osassa Euroopassa Pohjoimaalaiset piiitkat aippalomat oivat tuntematon kasite, ja vauvaa on ehdottomasti hankalampi imettaa kun palaat toihin. Esim. Belgiassa ja Sveitsissa aidit saavat kolme kuukautta aippalomaa, josta kuukausi pidetaan ennen syntymaa. Aika hankalaa siis imettaa sen parin kuukauden jalkeen.. ellei tyonantaja ole todella joustava ja jarjesta pullomaidolle oma jaakaappi ym. Niistakin vauvoista kasvaa varmasti ihan kelpoja yksiloita! Suomessakin pitkat aippalomat ilmestyivat vasta 80/90-luvulla. Oma aitini palasi toihin mun ollessa 3kk:n ikainen, ja sama kohtalo varmaan aika monella muulla 70-luvulla syntyneella.

Imetyksen suosion puutetta mua huolestuttaa enemman takalaisten aitien kaytos raskauden aikana.. Tosi moni polttaa tupakkaa lapi raskauden, ja viela suurempi osa juo - jotkut vahemman, jotkut enemman. Siina vasta pistetaan oma hyvinvointi vauvan hyvinvoinnin edelle.. pistaa vihaiseksi. :mad: :mad: :mad:

Eikohan tassa ollut tarpeeksi imetyspaahausta yhdelle paivalle.. heheh? :p

Eli alkaa kelvot aidit turhaan tasta asiasta stressatko. Jokainen varmasti tekee omat parhaaksi nakemansa paatokset tastakin asiasta!
 
Kiva, kun niin moni on antanut tulla suoraan omia ajatuksia imetyksestä :)

Mä tulin käväisemään koneella ja lukaisin samalla, että yksi kaveri on eilen saanut tytön..... ja toinen tämän vuorokauden puolella.... APUA!!! Ja mulla menee vielä niin pitkän aikaa, että... No parempi mennäkin ;)
Kävin lasten kanssa kävelemässä, haettiin samalla yks tilaus joka odotti noutajaansa (kankaita, lankoja jne....) ja sitten käytiin vielä kaupassa ja nyt OLEN KIPEÄ!!! Siis jösses mut alkoi suppaaminen ja kipuilu eli painun lepäämään....

Mukavaa päivää kaikille!
 
Heipat kaikille!

Juuri kotiuduttu neuvolasta.
RV 34+1
Paino 73.8, tippunut siis viimekerrasta - 600 g/ viikko. Johtuisko sitten edelliskerran helteistä, että oli turvotusta..
Verenpaine 132/ 91 eli nousussa taas....
Pissa puhdas, hemppa 135 ja Sf-mitta 31.5.

Oli siis sijainen tällä kertaa, oma terkka kesälomalla. Tää oli ihan kätilö, varoitteli kyllä heti aluksi että esim. toi sf-mitta saattaa heittää reilustikkin kun on eri mittaaja..no, edellisellä kerralla mitta oli tasan 30 että eipä tuo nyt pahemmin heittänyt.
Sydänäänten kuuntelu olikin sitten kokemus...yritti ensin pitkään tosta vasemmalta puolelta, ei kuulunut mitään...sitten siirtyi oikealle puolelle, ja sai erinäisiä ääniä kuuluviin...kuunteli pitkään, sitten totesi että " liikutellaas vauvaa vähän" ja muksi menemään...taas kuunteli, ja lopuksi kysyi että "kuulostaako nää äänet susta samanlaisilta kun aina ennenkin"..:|. Tä...teki mieli sanoa että sinähän se kätilö olet, mutta sopersin vaan että kyllä kai..sellanen rätisevä vanha rakkine kun se kuuntelulaite on muutenkin, niin en oo nyt niin kauheesti rekisteröiny ääniä..sykkeeksi tuli sitten 137, mikä on alhaisin tähän mennessä, normaalisti siiis ollut välillä 145 - 153. : /. Kaveri kuitenkin möngertää mun mielestä ihan normaalisti, mutta vaivaamaanhan tää nyt jää...:confused:.

Käytiin siinä sitten samalla se synnytyskeskustelu, aika paljon samoja asioita kun siellä synnärille tutustumisessakin. Ihan valaiseva, ja mukava kun tää kätilö sitten kertoi myös omista synnytyskokemuksistaan ja muisti myös mieheltä aina kysellä mitä mieltä hän on...
Käytiin myös imetystä aika tarkasti läpi, ja kovasti painotti, että imetys ei ole mikään äitiyden mitta, ihan sama saako lapsi sen maidon rinnasta vai pullosta ja vaikka sais korvikkeena, niin sekään ei ole paha. Äidiltä vaan turha stressaaminen pois!! :)

Nyt on pakko mennä syömään.
Siiruska ja salamatkustaja
 

Yhteistyössä